Nu er steeds meer gasten op de camping vragen of wij een WiFi netwerk hebben, wordt het toch eens tijd om dit op de camping aan te leggen. Aangezien mijn baas weinig afweet hiervan, heeft hij gevraagd of ik het een en ander wil uitzoeken als ik toch aan het niksen ben in de receptie.
Het plan is om een draadloos netwerk aan te legegn zodat gasten kunnen internetten. Hierbij stelden wij een aantal eisen:
- er moeten niet veel opvallende masten op de camping komen te staan
- het netwerk moet beveiligd worden tegen ongewenste bezoekers. Hierbij denken wij aan een ticket systeem, waar wij controle op kunnen uitoefenen (het is alleen voor gasten, dus niet voor mensen die 'even' langs komen
- wij moeten in staat zijn om bepaalde sites te blokkeren (seks, geweld, misdaad, etc) en applicaties (denk hierbij aan p2p programma's)
- internet moet via ADSL mogelijk zijn: omdat wij 'ver' van centrales afzitten is er geen kabel
- het netwerk moet goedkoop zijn in aanleg en onderhoud. Het is voor onze gasten een 'extratje' waar we verder geen winst op hoeven te maken. Gewoon internetten tegen een eerlijk tarief
- onafhankelijk van 'onze' internetverbinding zodat onze gasten niet kunnen inbreken op onze computers of deze kunnen besmetten met virussen

De grote bomen worden afgezaagd tot maximaal zo'n 8 meter. Kabels kunnen onder de grond worden neergelegd, waardoor er zowel antenne's op het huis/receptie alsmede op het toiletgebouw (drie daken) kunnen worden geplaatst.
Nu heb ik verder weinig verstand van het aanleggen van een netwerk dat dit door een ander bedrijf zal moeten worden gedaan. Met volle moed een offerte aangevraagd bij een bedrijf waar wij vaker producten aanschaffen, maar de prijs hiervan viel ons erg tegen
Als ik op internet ga rondzoeken kom ik onder andere terecht op de site wifishop waarbij je bij een bundel van € 2540,-
Is de prijs van het eerste bedrijf erg hoog, of verwacht ik teveel? Heeft iemand toevallig ervaringen met bedrijven die draadloze netwerken aanleggen? Als ik op Google zoek kom ik vooral op 'hoe leg ik een draadloos netwerk aan' websitse voor thuisgebruik
Het plan is om een draadloos netwerk aan te legegn zodat gasten kunnen internetten. Hierbij stelden wij een aantal eisen:
- er moeten niet veel opvallende masten op de camping komen te staan
- het netwerk moet beveiligd worden tegen ongewenste bezoekers. Hierbij denken wij aan een ticket systeem, waar wij controle op kunnen uitoefenen (het is alleen voor gasten, dus niet voor mensen die 'even' langs komen
- wij moeten in staat zijn om bepaalde sites te blokkeren (seks, geweld, misdaad, etc) en applicaties (denk hierbij aan p2p programma's)
- internet moet via ADSL mogelijk zijn: omdat wij 'ver' van centrales afzitten is er geen kabel
- het netwerk moet goedkoop zijn in aanleg en onderhoud. Het is voor onze gasten een 'extratje' waar we verder geen winst op hoeven te maken. Gewoon internetten tegen een eerlijk tarief
- onafhankelijk van 'onze' internetverbinding zodat onze gasten niet kunnen inbreken op onze computers of deze kunnen besmetten met virussen

De grote bomen worden afgezaagd tot maximaal zo'n 8 meter. Kabels kunnen onder de grond worden neergelegd, waardoor er zowel antenne's op het huis/receptie alsmede op het toiletgebouw (drie daken) kunnen worden geplaatst.
Nu heb ik verder weinig verstand van het aanleggen van een netwerk dat dit door een ander bedrijf zal moeten worden gedaan. Met volle moed een offerte aangevraagd bij een bedrijf waar wij vaker producten aanschaffen, maar de prijs hiervan viel ons erg tegen
Nu is de camping naar mijn gevoel best wel klein qua oppervlakte en is het terrein ook niet 'vol gebouwd' met allerlei gebouwen of hoge bomen. Dat er maar 95% dekking ipv 100% dekking zou zijn is verder ook niet al te belangrijk, voor de lage prijs moeten de mensen dan maar even een paar meter gaan verzitten.Gespecificeerd in:
Kleinmateriaal, koppelingen
220 Volt voedingen tbv power over internet tbv de Wifi antennes
3 Wifi antenne Omni met richt antenne
2 gegalvaniseerde masten 5 mtr.
1 beugel voor antennen tegen de bebouwing
Montage ter plaatse
Teken, ontwerp en algemene uitvoeringskosten
Flexi internet hotspot server
Totaal: € 8.456,00
Als ik op internet ga rondzoeken kom ik onder andere terecht op de site wifishop waarbij je bij een bundel van € 2540,-
een server, ticket printer, switch, kabels & antenne's waarmee er volgens die website ook een draadloos netwerk zou kunnen worden aangelegd op de camping. Nu zal dit dan niet voor dit tarief helemaal worden aangelegd, maar als we instructiehandleiding zouden krijgen dan zou dit niet al te moeilijk moeten zijn lijkt mij.• Pheenet draadloze access control server + ticket printer
• Pheenet 8 poorts swicht
• 3 outdoor ftp kabels van 15 meter
• 3 Tranzeo outdoor 802.11b/g 2,4 Ghz access points
• 3 antenne kabels van hoge kwaliteit
• Canopii 8 dBi 2,4 Ghz 3-in-1 120 graden sector antennes
• Krimptang met ratel (voor het monteren van de RJ-45 netwerkkabel pluggen
• 6 RJ-45 pluggen tbv outdoor ftp kabel
Is de prijs van het eerste bedrijf erg hoog, of verwacht ik teveel? Heeft iemand toevallig ervaringen met bedrijven die draadloze netwerken aanleggen? Als ik op Google zoek kom ik vooral op 'hoe leg ik een draadloos netwerk aan' websitse voor thuisgebruik