Toon posts:

Actieve speakers + sub of toch passief (DIY)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan het twijfelen of ik kant en klaar iets wil kopen of het toch zelf maken.
Ik hobby zelf altijd graag, vooral electronica, alleen speakers en een subwoofer bouwen is echt nieuw voor mij.

Ik heb een virtueel pijporgel gebouwd met het programma Hauptwerk (www.crumhorn-labs.com)
Mijn huidige HIFI setje trekt dit echt niet, het orgel geluid kan gaan tot net iets onder de 30 Hz...
Hiervoor moet de audio setup gebruikt gaan worden. Dus geen dikke beats maar gewoon een rustige bas en vooral niet te 'hol'.

Ik vindt het eigenlijk het makkelijkste als ik de speakers en de sub direct op mijn geluidskaart (EMU-1212m) kan aansluiten, dus het liefst actief.

Wat raden jullie mij aan? Zelfbouw lijkt me leuk en misschien kan ik er met jullie hulp goede resultaten mee behalen, de prijs is waarschijnlijk ook interessanter als bij kopen.

Hebben jullie een goed idee voor me, het liefst een beetje low-budget?

Groeten,

Nico

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-02 17:32
Ik weet niet of het de bedoeling is dat andere mensen mee genieten, anders moet je eens kijken naar een hoofdtelefoon. Die dingen kunnen gigantisch laag voor een fractie van de prijs van een volwaardige hifi installatie. Enige probleem... je luistert er in je eentje naar...

Verwijderd

in mijn ogen is actief in dit geval niet echt een goede keus tuurlijk kan het maar denk dat zeker als het nieuw voor je is het makkelijker is om gewoon een versterker te kopen en dan daarnaast luidsprekers te maken.
en sub is niet per definitie beter.
meer investeren in een setje luidsprekers kan beter klink als een goedkopere setje.

tip kijk eens bij speaker en co

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!
@Zjosh: Het eigenlijk wel de bedoeling dat anderen ook meegenieten...
Die hoofdtelefoon komt er wel hoor maar ik wel toch ook wel een lekker speakersetje.

@icesharkdust: Waarom zou actief geen goede keuze zijn? Volgens mij zijn versterkers met wat vermogen en kwaliteit en een sub-out best wel prijzig?
en sub is niet per definitie beter.
Ik begrijp even niet helemaal wat je hiermee bedoeld, een subwoofer is toch nodig voor de lage tonen, tot net iets onder de 30Hz in mijn geval? Ik heb eigenlijk nog geen gewone speaker gezien die dit trekt.

• anakin24
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-10-2025
Verwijderd schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 08:57:
Bedankt voor de reacties!
@Zjosh: Het eigenlijk wel de bedoeling dat anderen ook meegenieten...
Die hoofdtelefoon komt er wel hoor maar ik wel toch ook wel een lekker speakersetje.

@icesharkdust: Waarom zou actief geen goede keuze zijn? Volgens mij zijn versterkers met wat vermogen en kwaliteit en een sub-out best wel prijzig?

[...]

Ik begrijp even niet helemaal wat je hiermee bedoeld, een subwoofer is toch nodig voor de lage tonen, tot net iets onder de 30Hz in mijn geval? Ik heb eigenlijk nog geen gewone speaker gezien die dit trekt.
En daarnaast hoor je praktisch toch geen tonen onder de 40 hz in een normale huiskamer.
Om bijvoorbeeld een toon van 20 Hz betrouwbaar hoorbaar te maken is van wand tot wand 8,35 meter nodig.

Dus what's the big deal..

Verwijderd

Topicstarter
Ok dat begrijp ik, alleen moeten de speakers niet gaan trillen/kraken bij die frequenties.
Daarom dacht ik een sub nodig te hebben en zulke lage freqs dan d.m.v. een crossover alleen naar de sub te sturen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:19

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je geen ervaring hebt met zelfbouw zou ik zeker niet aanraden om een actief systeem te maken, en ook niet om zelf van niets helemaal zelf iets te gaan ontwerpen. Dat is misschien wel leuk en heel erg leerzaam, maar kost ontzettend veel tijd, en ook geld. Je moet er namelijk de juiste tools voor hebben (of maken), en de nodige kennis.

Ik zou gewoon eens kijken naar een kant een klaar bouwpakket. Ga eens langs bij een van de zelfbouwzaken en struin eens het internet af naar ontwerpen. Daar zit vast wat moois tussen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Thx Voodoo voor je reply.
Ik heb de meeste tools wel, afgezien van gereedschappen voor het meten aan de speakers.
Maar voor de houtbewerking ofzo draai ik mn hand niet om hoor! Tijd is altijd het punt.. Maja dan duurt het toch gewoon langer voordat het af is?

Het enige is dat ik even niet weet waar ik moet beginnen met het ontwerpen van de kasten. Ik denk dat ik begin met de sub en daarna kijk of ik zelf actieve speakers koop of maak.
Voor de sub heb ik gezocht naar een woofer en e.e.a. gevonden bij conrad:
Visaton Woofer W 250 S/4-Ohm 69,95 euro bestnr: 333409 - 89
Inbouw versterkermodule 100W 91,99 euro bestnr: 300518 - 89

Ook kwam ik op marktplaats een versterkermodule tegen voor een wel heel leuke prijs:
http://muziek.marktplaats...ouw-150watt-20-150hz.html

Zijn die Visaton woofers wat? Ze lijken wel lekker laag te gaan. Welke versterkermodule zou ik er het beste bij kunnen gebruiken?
Wat voor kast kan ik het beste (met jullie hulp?) ontwerpen om de redelijk lage tonen te kunnen halen?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Kijk, hier begin je al verkeerd... Je zoek zomaar wat zooi bij elkaar uit de Conrad catalogus en hoopt dan dat het misschien iets zou kunnen worden... Zo werkt dat dus niet.

En zo te zien mis je ook een van de meest essentiële onderdeel: gereedschappen voor het meten!

Een sub is echter wel een mooie start. Ga je echter eerst eens verdiepen in hoe je een sub moet ontwerpen en simuleren. Daarna ga je pas kijken naar een woofer en versterker. Er zijn genoeg topics hierover te vinden, dus ik denk dat je daar een berg informatie kan vinden.

Verwijderd

Het is lang geleden dat ik zelf luidsprekers bouwde (heb geen ruimte meer), maar dit lijkt me geen slechte plaats om te beginnen:

http://www.speakerland.nl/content/index.php

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 16:41:
Kijk, hier begin je al verkeerd... Je zoek zomaar wat zooi bij elkaar uit de Conrad catalogus en hoopt dan dat het misschien iets zou kunnen worden... Zo werkt dat dus niet.

En zo te zien mis je ook een van de meest essentiële onderdeel: gereedschappen voor het meten!

Een sub is echter wel een mooie start. Ga je echter eerst eens verdiepen in hoe je een sub moet ontwerpen en simuleren. Daarna ga je pas kijken naar een woofer en versterker. Er zijn genoeg topics hierover te vinden, dus ik denk dat je daar een berg informatie kan vinden.
Ik heb ook al veel topics hierover gelezen, de reden dat ik de vraag toch stel is omdat ik nog niet eerder een ontwerp heb gezien wat zo laag moet gaan. Of het stond er misschien niet duidelijk bij. Ik heb wel diverse grafieken gezien maar die laten vaak zien dat de sub behoorlijk wat minder db's klan produceren bij zulke frequenties.
Ook begreep ik uit diverse topics dat je wel degelijk met de woofer moet beginnen en daar dan een kast bij ontwerpen. Vandaar dat ik dus zo begon. De reden dat ik trouwens naar de Visaton keek was natuurlijk de prijs en ik kwam ook wat positieve verhalen op het zelfbouwaudio forum tegen over Visaton.
Het gereedschap: Ja wat heb je ervoor nodig? Als een eenvoudige microfoon volstaat heb ik dat natuurlijk wel maar geen High End spullen. Electronica meetapparatuur (multimeters, oscilloscopen) heb ik ook. Misschien dat ik ook wel wat van mn werk zou kunnen lenen hoor. En anders als het niet te duur spul is kan ik het altijd nog kopen, idd heb je gelijk als je zegt dat meetapparatuur heel belangrijk is, meten is weten he?

Dingen die ik wat sub aangaat gelezen heb en waarvan ik niet weet wat ik het beste kan gebruiken:
BR of gesloten behuizing? Ik heb begrepen dat je bij BR lager kunt maar dat het risico op 'blazen' groter is, bij een gesloten behuizing is dit minder. Ok kan de bas bij een BR 'boemerig' worden?
Met een lagere Qts kan je volstaan met een kleinere (gesloten) behuizing toch?

Als het bovenstaande juist is denk ik dus aan een gesloten behuizing maar is die goed genoeg om 30Hz (eventueel met de Visaton, specs: 26-4500Hz, Qts 0,3, Fs 31Hz) nog redelijk weer te geven?
Dit zijn zomaar wat gedachten van een leek op dit gebied hoor!

Hoe de kast eruit zit maakt eigenlijk niet uit, niet al te groot natuurlijk, maar de eisen qua uiterlijk zijn gewoon niet zo hoog.

WinISD heb ik ook inmiddels en ik ben bezig om te begrijpen hoe het allemaal werkt ;)
Volgens missen er voor veel drivers ook de eigenschappen in WinISD, die moet je dan zelf aanmaken?

Als iemand mij verder kan helpen hiermee, mijn dank is groot :P

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nou ben ik een uitgesproken BR fan, maar in jouw geval zou je eens kunnen kijken naar een stel grote woofers in een dipool.

Andere optie is een transmissielijn. Dan zou ik wel een bestaand ontwerp nabouwen, want die from scratch berekenen is niet voor beginners zeg maar.

Verder zou ik afstappen van je low budget eis. Dat voorkomt latere teleurstellingen.

[ Voor 13% gewijzigd door teacher op 23-10-2008 10:06 ]

Wise enough to play the fool

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 09:29:
Ik heb ook al veel topics hierover gelezen, de reden dat ik de vraag toch stel is omdat ik nog niet eerder een ontwerp heb gezien wat zo laag moet gaan. Of het stond er misschien niet duidelijk bij. Ik heb wel diverse grafieken gezien maar die laten vaak zien dat de sub behoorlijk wat minder db's klan produceren bij zulke frequenties.
Dit laatste is normaal. Je moet hier echter enorm mee opletten, want de ruimte waarin de sub staat boost lage frequenties enorm, vaak tot meer dan 10 dB. Dit is ook nog eens een keer afhankelijk van de plaatsing van de sub en de luisteraar. Je hebt buiken en dalen op verschillende plekken in de ruimte. Je wil dus zeker voor muziek geen sub maken die in de simulaties volledig vlak tot 20 hz doorloopt.
Ook begreep ik uit diverse topics dat je wel degelijk met de woofer moet beginnen en daar dan een kast bij ontwerpen. Vandaar dat ik dus zo begon.
Je kunt het natuurlijk benaderen hoe je wil ;) Uitgaan van een woofer en daar een kast bij maken kan natuurlijk. Als je echter eisen stelt aan je kast, zul je al snel merken dat je niet iedere woofer kan inzetten, zeker niet als het goedkoop moet. En dat laatst, het budget, is natuurlijk ook van belang. Uiteindelijk moet je gewoon eerst je eisen op papier zetten, en daar ga je dan de passende producten bij verzinnen.
De reden dat ik trouwens naar de Visaton keek was natuurlijk de prijs en ik kwam ook wat positieve verhalen op het zelfbouwaudio forum tegen over Visaton.
Niets mis met Visaton over het algemeen :) Echter wel de manier waarop je dingen hebt uitgezocht.
Het gereedschap: Ja wat heb je ervoor nodig? Als een eenvoudige microfoon volstaat heb ik dat natuurlijk wel maar geen High End spullen. Electronica meetapparatuur (multimeters, oscilloscopen) heb ik ook.
Voor een complete speaker zul je een echte meetmicrofoon moeten hebben, of een normale microfoon met callibratie bestand. Voor een sub heb je dit niet perse nodig, omdat simulaties hier al heel goed werken.
Dingen die ik wat sub aangaat gelezen heb en waarvan ik niet weet wat ik het beste kan gebruiken:
BR of gesloten behuizing? Ik heb begrepen dat je bij BR lager kunt maar dat het risico op 'blazen' groter is, bij een gesloten behuizing is dit minder. Ok kan de bas bij een BR 'boemerig' worden?
Met een lagere Qts kan je volstaan met een kleinere (gesloten) behuizing toch?
Ik denk dat je gewoon eens een keer WinISD Pro moet downloaden om zelf te kijken wat woofers doen in een bepaalde kast.
Als het bovenstaande juist is denk ik dus aan een gesloten behuizing maar is die goed genoeg om 30Hz (eventueel met de Visaton, specs: 26-4500Hz, Qts 0,3, Fs 31Hz) nog redelijk weer te geven?
Dit zijn zomaar wat gedachten van een leek op dit gebied hoor!
Once agein: simuleer het :) Die Qts gaat je denk ik al flink wat problemen geven...

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 11:41:Dit laatste is normaal. Je moet hier echter enorm mee opletten, want de ruimte waarin de sub staat boost lage frequenties enorm, vaak tot meer dan 10 dB. Dit is ook nog eens een keer afhankelijk van de plaatsing van de sub en de luisteraar. Je hebt buiken en dalen op verschillende plekken in de ruimte. Je wil dus zeker voor muziek geen sub maken die in de simulaties volledig vlak tot 20 hz doorloopt.
Hoe moet het er dan uitzien in de simulaties? Ik zat namelijk wel te denken om een resultaat te behalen dat redelijk vlak doorloopt tot 30Hz.
Je kunt het natuurlijk benaderen hoe je wil ;) Uitgaan van een woofer en daar een kast bij maken kan natuurlijk. Als je echter eisen stelt aan je kast, zul je al snel merken dat je niet iedere woofer kan inzetten, zeker niet als het goedkoop moet. En dat laatst, het budget, is natuurlijk ook van belang. Uiteindelijk moet je gewoon eerst je eisen op papier zetten, en daar ga je dan de passende producten bij verzinnen.
Aan de kast stel ik weinig eisen, misschien dat ik het liefst een gesloten kast wil omdat dit misschien makkelijker te maken en in te stellen is? Ik wil gewoon een redelijk budget subje met redelijke prestaties. Ik heb als beginner geen idee welke woofer met welke Qts, Fs enz ik het beste kan opzoeken voor mijn eisen. Heb jij hier misschien tipje voor? Omdat je zegt dat ik met een Qts van 0,3 wel een uitdaging heb ;) De sub hoeft niet veel lager te gaan als 30Hz en ook niet zo hoog (dan nemen de andere speakers het wel weer over)
Ik denk dat je gewoon eens een keer WinISD Pro moet downloaden om zelf te kijken wat woofers doen in een bepaalde kast.
Heb ik gedaan alleen kan ik niet instellen dat ik de visaton's of raveland's wil gebruiken. Heeft iemand daar de gegevensbestanden van?
Once agein: simuleer het :) Die Qts gaat je denk ik al flink wat problemen geven...
Wederom :P wat zou de voor mijn toepassing geschikte woofer dan ongeveer voor Qts moeten hebben?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 13:46:
Hoe moet het er dan uitzien in de simulaties? Ik zat namelijk wel te denken om een resultaat te behalen dat redelijk vlak doorloopt tot 30Hz.
Dat zou best kunnen. Het is ook afhankelijk van de crossoverpunt dat je gaat gebruiken, de group delay die je hebt en natuurlijk weer aan je ruimte. Ik heb zelf een klein subje dat tot 25 Hz vlak loopt. Dat kan op zich prima werken.

In jou geval zou ik kiezen voor een gesloten subje met een woofer die zich daarin thuis voelt. Aangezien je orgeltonen erg laag gaan wil je die gewoon lekker zuiver laten doorklinken. Gesloten is gewoon lekker strak en valt rustiger af dan BR, en loopt dus verder door. Bovendien is de belastbaarheid in het extreme laag beter (daarboven weer wat slechter).
Omdat je zegt dat ik met een Qts van 0,3 wel een uitdaging heb ;) De sub hoeft niet veel lager te gaan als 30Hz en ook niet zo hoog (dan nemen de andere speakers het wel weer over)
0.3 is echt een typische Qts voor een BR sub. Je kunt er best een prima subwoofer mee maken hoor :) Bedenk bovendien dat een Qts zeker niet de enige parameter is die belangrijk is. Zeker voor een subwoofer wil je een flinke Xmax hebben. De Visaton is met 5 mm hier geen bijzonder goed voorbeeld.
Heb ik gedaan alleen kan ik niet instellen dat ik de visaton's of raveland's wil gebruiken. Heeft iemand daar de gegevensbestanden van?
Zelf invoeren? Voer in Qts, Qms, fs,vas, mms, RE, LE, Xmax en P. De rest doet ie zelf wel.
Wederom :P wat zou de voor mijn toepassing geschikte woofer dan ongeveer voor Qts moeten hebben?
De vraag is denk ik hoeveel geld je wil uitgeven ;) Vergeet ook je subamp niet! Vergeet in ieder geval dat ding van Marktplaats. Volgens mij zijn van die dingen zo ongeveer 50% kapot gegaan en het ding levert maar zo'n 50W (ondanks wat erop staat). De conrad amp is dan een betere keuze.

Misschien nog een beetje sparen en iets als dit nemen: http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=7108 :? Voor 100 euro een top woofer, werelden beter dan de Visaton :)

Verwijderd

Topicstarter
[b]voodooless schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 22:05:Dat zou best kunnen. Het is ook afhankelijk van de crossoverpunt dat je gaat gebruiken, de group delay die je hebt en natuurlijk weer aan je ruimte. Ik heb zelf een klein subje dat tot 25 Hz vlak loopt. Dat kan op zich prima werken.
Ook een gesloten sub?
0.3 is echt een typische Qts voor een BR sub. Je kunt er best een prima subwoofer mee maken hoor :) Bedenk bovendien dat een Qts zeker niet de enige parameter is die belangrijk is. Zeker voor een subwoofer wil je een flinke Xmax hebben. De Visaton is met 5 mm hier geen bijzonder goed voorbeeld.
De Dayton heeft ook een Qts van 'maar' 0.39, maar wel weer een Xmax van 14mm.
De vraag is denk ik hoeveel geld je wil uitgeven ;) Vergeet ook je subamp niet! Vergeet in ieder geval dat ding van Marktplaats. Volgens mij zijn van die dingen zo ongeveer 50% kapot gegaan en het ding levert maar zo'n 50W (ondanks wat erop staat). De conrad amp is dan een betere keuze.
Dan blijven we bij de conrad amp (150W?).
Misschien nog een beetje sparen en iets als dit nemen: http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=7108 :? Voor 100 euro een top woofer, werelden beter dan de Visaton :)
De dayton is een goede tip en de prijs vindt ik best meevallen als jij zegt dat dit een goede woofer voor een gesloten sub is....
Heb inmiddels wat gerommeld met WinISD maar ik heb echt geen idee waar ik op moet letten. Ik krijg het punt waar hij gaat verzwakken (is dat f3?) al bij 50Hz en niet bij 25Hz ofzo, of ik moet de kast ontzettend groot maken. Zie plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://img525.imageshack.us/img525/1686/screenshotwinisd050a71ty6.th.png]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ik denk dat het hier ging om een gesloten high pass subje: [DIY] 10" subwoofer: MiniWave
De Dayton heeft ook een Qts van 'maar' 0.39, maar wel weer een Xmax van 14mm.
Ligt er een beetje aan welke gegevens je gebruikt. Dayton is niet heel duidelijk in het aanleveren van z'n parameters. Zie ook http://daytonaudio.com/files/specs/RSS265HF-4_specsheet.pdf

Ik heb even snel de parameters vermeld in bovenstaande specsheet ingevoerd in boxsim, en in een 25 liter gesloten kast, met een flinke condensator in serie (1100 uF) krijg je best een leuke grafiek.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LJKAvDY6XLhYWliflwxvJt4v/full.jpg

Maargoed, dit is dus maar even quick & dirty. Bij dit soort systemen zul je overigens wel inleveren op je belastbaarheid (een BR sub zal een hogere spl kunnen leveren voor zover ik altijd heb begrepen).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

-3 dB zit inderdaad bij rond de 40 Hz. Met wat trucjes kun je dat natuurlijk nog wel wat verder oprekken, om dat te simuleren kun je helaas niet meer met WinISD uit de voeten (zie post hierboven ;) ). Feit is dat een woofer geschikt voor een gesloten kist met heel veel diepgang helaas nogal duur is. Je kunt de Dayton ook BR gebruiken, helaas wordt dan de buis erg lang in verhouding tot de kastgrootte, en dat pakt vaak nogal nadelig uit.

Natuurlijk is de Dayton maar een voorbeeld...

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
78 dB rendement is wel héél laag hoor. Daar gaat je bafflestep nog vanaf denk ik? Als je een mooie BR-oplossing hebt en er ruimte voor hebt scheelt dat je wel een berg in vermogen.

Nu moet ik zeggen dat ik de 12" in 50 liter gesloten heb gehad met een boost en dit was geen earthshaking laag maar wel heel schoon, strak en snel. En ook met een zekere lucht.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat rendement valt reuze mee. Bafflestep is daar ook al vanaf. Bij mijn eigen subje heb ik niet het idee dat het rendement zo laag is eigenlijk. Ik denk dat dat eerder iets is met de berekeningen van Boxsim.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom even niet verder, als ik de gegevens in BoxSim invoer dan krijg ik geen grafiek, toch zegt Boxsim dat de berekeningen gelukt zijn.
Zou ik verder kunnen gaan met de Dayton of blijkt die nu al een slechte keuze?
Voor de behuizing heb ik niet zoveel eisen alleen niet al te groot en ongeveer de vorm zoals het plaatje (snelle schets). Dus dat lijkt me niet zo spannend.
Afbeeldingslocatie: http://img225.imageshack.us/img225/7308/subsketchrm0.th.jpg

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Boxsim neemt de bafflestep mee in de berekeningen/simulaties. Dat kun je goed zien als je de kast veranderd.

Overigens kun je die optie ook uit zetten.

One World Concepts

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Ik heb een tijdje geleden met de visaton w250s een subwoofer gebouwd. Correctie... 2 zelfs :p

http://img504.imageshack.us/img504/681/img8295xi4.jpg

http://img164.imageshack.us/img164/5707/crw8367st7.jpg

Mijn doel was ook om zo laag mogelijk te gaan. Ik kwam toen uiteindelijk uit op deze forse (understatement) kasten uit met een forse BR poort. Ik heb ze daarna niet meer echt nagemeten ofzo. Ik kan vertellen dat ze behoorlijk laag gaan. Ik hoor ineens dingen in muziek en films die ik eerst niet hoorde.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Verwijderd

Topicstarter
@Dekaasboer:
Interessant project! Had het al eerder gelezen bij het zoeken op GoT, alleen heb ik me toen niet gerealiseerd dat die subs van je zo laag kwamen. En je gebruikt ook nog de woofers die ik eerst uitkoos!
Heb je misschien meer details voor me(WinISD project, tekeningen)?
Waar ik ook benieuwd naar ben: Is je bas lekker strak en niet boemerig en 'blaast' de kast niet bij die hele lage frequencies? Ik heb wel eens begrepen dat dat het risico is van BR?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Lees anders gewoon even zijn topic: Dual 10" subwoofer DIY . Merk wel op dat de kasten behoorlijk groot worden.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Boomerig en blazen heb ik niet echt last van. Hoewel ik moet zeggen dat dat af en toe lastig te beoordelen is aangezien mijn kamer met bepaalde frequenties mee resoneert. Als ik een toongenerator (1000 tot 20hz) loslaat met een redelijk volume dan gaat het als volgt:

Van hoog naar laag:
-Rechter raam gaat klapperen.
-Bureau lade resoneert.
-Toetsen op toetsenbord klepperen.
-Papierkast gaat bewegen.
-Raam in deur trilt.
-Deur zelf trilt.

Als je daadwerkelijk een stevige sub wilt maken waarmee je orgel kunt spelen op een redelijk volume hoef je je als je een stevig hout gebruikt niet zo druk te maken om de speakers zelf alswel de kamer :) Ik heb zelf 22mm mdf gebruikt met kleine verstevigingen binnenin.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Pagina: 1