MiniWave
Dit is het verslag van de bouw van de "MiniWave" subwoofer. Uitgangspunt was het om een sub te maken in een klein gesloten kastje. Normaal zou je hiermee nooit erg laag kunnen komen, maar de uitdaging was voor mij om dat toch voor elkaar te krijgenDit alles is het resultaat van een subwooferontwerpwedstrijd, waarvan ik me de gelukkige winnaar mag prijzen. Meer info vind je hier. De prijs bestond uit een gloednieuwe Wavecore 10" woofer.

Deze 10" woofer heeft een stevige aluminium cone, een gegoten aluminium basket en een gigantische magneet die voor een sterke aandrijving zorgt. De hoge Qts, lage VAS en relatief lags fs zorgen ervoor dat deze woofer het uitstekend doet in een kleine gesloten kist. Maar super klein, en super laag zitten er standaard niet in...
Werk aan de winkel
... Een uitdaging dus om dat wel voor elkaar te krijgen. De eenvoudige methode zou zijn om gewoon de bass wat te boosten. Probleem is om die boost mooi te laten aansluiten op de response van de woofer. Daarnaast hebben veel subwoofer versterkers vast ingestelde boosts of boosts die niet voldoende flexibel regelbaar zijn. Mijn ontwerpje wilde ik echter zo flexibel mogelijk maken, zodat het ook met een simpele subamp prima werkt. Ik ga dus gebruik maken van een passieve "boost". Boost is natuurlijk niet het juiste woord, want een passief filter kan niet boosten. En toch...Passieve boost
... Toch kun je met passieve componenten de bass aanheffen. Het geintje om dit te doen is iets waar in voor het eerst over heb gelezen in het zelfbouwtijdschrijft HobbyHifi. Ze noemen het daar GHP oftewel: Geschlossen Hochpass, oftewel: een gesloten kist met ene hoogdoorlaatfilter. Hoog De Kast
In mijn geval is de Qtc ongeveer 0.8. We praten dan over een kistje van 15 Liter. Iets waar normaal een 2-weg systeem zich prettig in zou voelen, en waarmee je dan in een basreflex configuratie zo'n 40 tot 50 Hz zou halen. De Wavecore komt in deze kist zonder speciale filters ook niet super diep: -3 dB punt ligt op zo'n 44 Hz. Niet echt impressive dusDe kast zelf krijgt niet een standaard recht-toe-recht-aan ontwerpje, maar de baffle krijgt een helling en een flinke fase. Ook de achterkant krijgt een lichte helling. Plaatjes preken voor zich denk ik:

Op het laatste plaatje is ook de bracing te zien. Dit zorgt voor minimale paneelresonanties en maakt de kast extra stevig. Aan de achterkant een gat voor de versterker. Aangezien ik een Detonation DT300 gebruik, hoef ik geen los kastje voor de versterker te maken. De DT300 is namelijk afgesloten. Maakt het allemaal een stuk makkelijker. De DT300 heb ik gekozen omdat ik die nog heb liggen. Is een prima versterker met voldoende vermogen en voldoende instelmogelijkheden. Het enige dat jammer is dat het laagdoorlaatfilter tot slechts minimaal 80 Hz gaat. Ik had hier liever 50 Hz gezien eigenlijk. In de simulaties die volgen heb ik de actieve filters van de versterker meegenomen. Dit zijn een rumble filter om de excursie van de woofer bij extreem lage frequenties te minimaliseren, en het reeds vermelde lagdoorlaatfilter om het hoog weg te filteren. De boost opties van de versterker gebruik ik dus niet.
Simulaties
Dit onderdeel is niet zo eenvoudig als het misschien lijkt. Want het meeste bekende tooltje om subs te berekenen voldoet in dit geval niet: WinISD. WinISD werkt prima voor subs, tot op het punt dat je passieve filters wil gaan gebruiken. Daar is het gewoon niet voor gemaakt. Daarom heb ik gegrepen naar een ander gratis tooltje, gemaakt door een stel Duitsers, en oorspronkelijk bedoelt voor het simuleren van Visaton speakers: Boxsim . Je kunt er echter ontzettend veel me en eigenlijk vrijwel alles mee simuleren wat er op speakergebied denkbaar isOp naar de plaatjes dan:
Als eerste de response van de subwoofer, met alle filters. Het -3 dB punt komt zo ergens rond de 25 Hz te liggen

Vervolgen de maximale geluidssterkte dit minisubje kan weergeven zonder al teveel te vervormen. Zoals je kan zien gaat het niet super hard. 10" is nu eenmaal niet super groot, en in een gesloten kist moet je dus ook niet verwachten dat het keihard gaat knallen. Maar dat was ook zeker niet het doel van het project.

Tenslotte de curve van alle filters bij elkaar, zowel actief als passief. En hier zien we inderdaad een soort van boost rond de 27 Hz

Leuk... En nu 
... Bouwen natuurlijk 

Veel verder is het nog even niet. Helaas was het al te donker vandaag om nog verder te gaan. Overmorgen even de bouwlamp erbij halen, dan gaat het allemaal wat beter.
Is dat alles 
Nu even wel ja Do diamonds shine on the dark side of the moon :?