Dual 10" subwoofer DIY

Pagina: 1
Acties:

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:27
Beste tweakers,

Mijn nieuwe home cinema setje zat verlegen om een subwoofer. Maar als echte tweaker koop je natuurlijk niet een kant en klare subwoofer maar bouw je er zelf eentje. En dan het liefts zo goed en goedkoop mogelijk.

In de garage had ik toevallig nog een pioneer gm 4000-f auto versterker liggen. Aangezien ik het zonde vond die niet te gebruiken moest ik nu nog bijpassende speakers vinden.

Mijn oog viel op de Visatonw 250 s 4 ohm Waarom deze?
  • Budget voor de drivers +/- 100 eur.
  • Ik wil 2 drivers, aangezien de versterker 2 kanalen kan bridgen van de 4.
  • Drivers moeten 4 ohm zijn anders krijgt de versterker er niet genoeg vermogen doorheen.
  • Wil het liefste dichtbij en met garantie dus speaker & co R'dam
Dan nu het speaker ontwerp. Nog nooit gedaan, maar hier op uitgekomen:
Afbeeldingslocatie: http://img440.imageshack.us/img440/7100/driverdesignyt2.jpg
2 kasten, niet zoveel last van inteferentie van de woofers op elkaar. En zo kan ik ze apart neerzetten waar ik wil. De poort heb ik aan de voorkant gezet aangezien ik de woofers niet van de muur kan zetten. 100 liter bassreflex, (grootte en poort op aanraden van visaton) De verhoudingen komen van Winsid, die heb ik alleen op aanraden van Speaker & co gedraaid zodat de kast dieper zou zijn ipv. breed. De complete binnenkant wordt bedekt met noppenschuim. Het wordt 22mm mdf geschroefd+ gelijmd dus voorlopig nog even geen verstevigingen.

Dat leid uiteindelijk tot de volgende verzameling onderdelen:
Afbeeldingslocatie: http://img525.imageshack.us/img525/7871/driversdr2.jpg

Nu ga ik morgen het hout laten zagen (snijplan zit al bij het ontwerp :p) Eigenlijk wou ik vandaag al, maar heb nu geen puf meer. Dat geeft mij gelijk de kans om mijn projectje te laten beoordelen door de kritische tweaker ;)

Suggiesties? Opmerkingen? Vragen? Verbeteringen? ik hoor het graag! :*)

http://axrotterdam.blogspot.nl

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-02 10:19

voodooless

Sound is no voodoo!

Leuk *O*
Dekaasboer schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 17:11:
Suggiesties? Opmerkingen? Vragen? Verbeteringen? ik hoor het graag! :*)
Natuurlijk :

- De versterker. Voor een subwoofer heb je toch echt een actief filter nodig, en volgens mij heeft deze amp dat niet.
- De kast: op welke frequentie is deze getuned? Ik zou zelf een iets kleinere kast, 80 liter, tunen op 30 Hz. Verder zul je de kast moeten voorzien van interne verstevigingen. Het buisje wat je hebt lijkt me ook wat kort eigenlijk.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Dekaasboer
De versterker zelf kan ik op laag hoog of volledig spectrum zetten. En hij gaat zoiezo op de subout van mijn reciever/ versterker (pioneer vsx-417) En die geeft alleen maar lage signalen door.

Via de versterker/ receiver kan ik ook de fase regelen.

Die poorten lijken misschien wat klein vanwege het perspectief.
Afbeeldingslocatie: http://img134.imageshack.us/img134/3445/bassreflexkg2.jpg
Diameter 10 cm lengte 15 cm.

Waarom ik een 100 liter kast gekozen heb? Op de site van de fabrikant stonden 3 opties, een 50, 70 of 100 liter kast. Nu schijnt een groter kast een beter laag te geven dus daar ging ik voor.

En waarschijnlijk snap ik iets niet aan dat tunen op 30 hz. Ik kan in winsid idd een tuning frequency invoeren. En dat heeft ook een effect op de curve, maar waar zie ik dat tuning verschil terug in de bouw van mijn kast? De verhoudingen worden volgens mij niet anders in het programma.

Dat van de verstevigingen is idd een goed idee. Ik denk dat ik een paar ribben maak van het restmateriaal dat over blijft.

[ Voor 25% gewijzigd door Dekaasboer op 01-04-2008 19:09 ]

• Eddy Dean
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-02 12:00
Het tunen heeft voornamelijk te maken met de frequentie waarop je poort het best werkt, maar ook op de grootte van je kast. Ik zie dat je twee 4 Ohm woofers heb, als je deze bridged heb je nog maar 2 Ohm. Weet je zeker dat die bridge mode niet bedoeld is voor 2x 8 Ohm?

En ik zou sowieso verstevigen. Welke hout wil je gaan gebruiken en hoe dik is het?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Met tuning bepaal je bij gelijke kast de afmetingen van de poort. De diameter van de poort die je hebt is prima, maar 15 cm is veel te kort. In WinISD kun je zien hoe groot/lang hij moet worden. De poort die je nu hebt kun je prima verlengen natuurlijk :)

• Dekaasboer
Het bridgen werk als volgt:

sp1+ | - sp2+ | -
sp3+ | - sp4+ | -

Woofer 1 komt op de plus van 1 en de negatief van 3, woofer 2 komt op de plus van 2 en de min van 4. Dan levert hij in totaal meer vermogen over het kanaal. Ik ga niet de speakers in serie/ parralel zetten wat je misschien bedoeld.

En nu snap ik dat tunen eindelijk, ik denk dat ik toch voor de 100 liter kast ga (Berekeningen gaven zelfs 105 liter aan 8)7 ) De poort is al 5 centimeter langer dan dat de fabrikant aangeeft voor dit volume.
Met die lengte is natuulijk idd wel te spelen. Maar ik denk dat ik toch voor de grote kast ga (100 l) tenzij jullie me dit afraden.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat de fabrikant aangeeft is zelden in zinvolle implementatie en klinkt in veel gevallen nergens naar. Simuleer het maar eens...

Verwijderd

Ik zou die PC voeding er niet bij gaan gebruiken.

Die is namelijk gebouwd voor 3.3v,5v & 12v, als je alleen de 12V gaat gebruiken is je PSU binnen de korste keren dood.

Een echte hobbyvoeding met het juiste aantal A (300w/12=25A , en wil je het goed pak je 30A) werkt stukken beter.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Mijn kritische opmerking betreft de voeding. Als zo'n versterker al zijn vermogen kwijt kan aan die subs, wil hij flink wat prik zien. Dat gaat, volgens mij althans, op deze manier niet lukken.

Wise enough to play the fool

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Buiten het feit dat pc voedingen een belasting willen zien op de overige spanningen, wordt er bij merkloze voedingen vaak bezuinigd op het vermogen op de 12V lijn. Gemiddeld zo'n 10- tot 15A bij 300 Watt voedingen.

Voor een paar tientjes heb je een 25A 13.3V bak. Nog mooier is een 10 Volt ringkern trafo met een brugcel erachter. Ook de goedkoopste oplossing en meer zelfbouw :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Dekaasboer
Momenteel draait het prima met deze voeding.

De versterker heeft een zekering en overpanningsbeveiliging, evenals de voeding. Dus momenteel werkt het zolang het werkt.

En om een hoop geld aan een een andere voeding uit te geven zit er momenteel even niet in. In diy oplossingen ben ik natuurlijk wel geintresseerd. Ik heb een multimeter en uitgebreide soldeerset (onder het stof)

Heb je misschien een linkje naar een artikel oid. Ik heb namelijk geen idee waar ik naar moet zoeken.

En volgens mij gooit hij nooit 300w over die kanalen heen. Zelfs als ik hem heel hard zet. Die 150 w power per speaker is een maximum die hij aankan, maar in mijn situatie waarschijnlijk nooit zal gebruiken. Zeker aangezien hij in een grote kast speelt.

[ Voor 20% gewijzigd door Dekaasboer op 02-04-2008 00:38 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Zeg niet dat we je niet gewaarschuwd hebben als je speakers het ineens niet meer doen.

Meet anders even het voltage bij hard blazen.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Dekaasboer schreef op woensdag 02 april 2008 @ 00:14:
Momenteel draait het prima met deze voeding.

De versterker heeft een zekering en overpanningsbeveiliging, evenals de voeding. Dus momenteel werkt het zolang het werkt.

En om een hoop geld aan een een andere voeding uit te geven zit er momenteel even niet in. In diy oplossingen ben ik natuurlijk wel geintresseerd. Ik heb een multimeter en uitgebreide soldeerset (onder het stof)

Heb je misschien een linkje naar een artikel oid. Ik heb namelijk geen idee waar ik naar moet zoeken.

En volgens mij gooit hij nooit 300w over die kanalen heen. Zelfs als ik hem heel hard zet. Die 150 w power per speaker is een maximum die hij aankan, maar in mijn situatie waarschijnlijk nooit zal gebruiken. Zeker aangezien hij in een grote kast speelt.
Ik heb even geen direct link, maar op www.conrad.nl kun je zowel een losse ringkern + brugcel vinden, als een complete hobby voeding.

Je kunt zelfs een auto accu neerzetten, met een acculader.

Allemaal veiliger en mooier dan een pc voeding :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Misschien lichtelijk offtopic, maar afhankelijk van je crossover punt gaat het erg veel verschil maken waar je de kasten plaatst. Als je ze wat verder uit elkaar zet ga je wel merken dat ze flink interfereren en dat je afhankelijk van de plek in je kamer bijzonder veel / bijzonder weinig laag hoort. Ik zou ze tegen elkaar aan zetten :+

Verwijderd

Goedkope PC voeding in je PC hangen is al risico lopen, maar dit gaat toch wel erg ver.

• DBA907
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
Nou snap ik eigenlijk de bedoeling van dit topic niet. Wil je gewoon laten zien wat je aan het maken bent of wil je nog wat anders bereiken. Tot nu toe heb je alle goed bedoelde suggesties neergemaaid en je geeft me het idee dat je er eigenlijk nog geen kaas van hebt gegeten.

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-02 13:22
En plus gaat een car-audio versterker stuk van de 12V die een PC voeding levert. Beter voor een dikke ringkerntrafo met gelijkrichter gaan... Of die car audio versterker verkopen en een plate amp kopen ?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ringkern en gelijkrichters is lang niet voldoende als voeding. Je zult er nog een paar flinke elko's achter moeten zetten, iets van 10.000 uF zou ik toch wel aanraden. Kost ook de wereld niet natuurlijk.

Anyway, zorg eerst maar eens dat je een mooie kast ontworpen krijgt..

• teacher

teacher

Dysgaf!

Heb trouwens wat specs opgezocht van die pioneer amp; echt veel prik levert ie niet met 2x 70 watt op 14.4 volt. Op de 12 volt van je voeding blijft er net aan 2x60 watt over. Houdt niet echt over.

Verder wil je versteker minimaal 4 ohm per kanaal zien. Ga jij 2 kanalen bruggen ziet je versterker 2 ohm per kanaal en dat is vragen om problemen. Je had dus beter de 8ohm variant kunnen halen. Of, je haalt alsnog een goede 220v. sub amp.

En.. wil je per se 2 aparte kisten? Je kan ze ook met zijn 2en in een lage brede kist zetten (al dan niet met een schot ertussen) die je onder de bank schuift. Kan je meteen de versterker in wegbouwen en zit je niet met een berg extra kabels.

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 02-04-2008 10:52 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Met twee woofers in een kast heb je wel een enorme kist nodig. 140 Liter is dan wel aan te raden.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:12

Jag

Laat die jongen lekker met zijn computer psu. Het is geen ideale oplossing maar het is wel gewoon een cheap grappig tweaker project. En het gaat heus niet kapot. Of je nou 60W op je woofers kan zetten of 150W, zo groot is dat verschil niet eens (4dB ofzo). En sowieso: het is superhard, je gaat in de thuissituatie doorgaans niet echt de max eruit halen.

Als ie meer nodig heeft kan ie altijd nog wat mooiers kopen. Misschien voor een volgend project gewoon een mooie subamp erbij. Kan je meteen een mooie driver erin zetten, zo één bijvoorbeeld (Visaton ben ik nooit zo kapot van).

• Dekaasboer
Mag ik ten eerste even aangeven dat ik deze speakers waarschijnlijk nooit tot hun max zal draaien. Ik zit in een 4x4 kamer dus deze dingen zijn natuurlijk al immense overkill. Als ik ze daadwerkelijk voluit zet springen mijn trommelvliezen sneller dan iets anders.
teacher schreef op woensdag 02 april 2008 @ 00:58:
Zeg niet dat we je niet gewaarschuwd hebben als je speakers het ineens niet meer doen.

Meet anders even het voltage bij hard blazen.
Ik heb zojuist even de speakers met een toongenerator dermate hard gezet dat het niet prettig was om bij in de buurt te komen voor een meting. Spanning bleef op 11,6v hangen. (10 v toegestaan volgens handleiding) Amperage ging naar 2,03 A

Volgens mij onderschat je waar autoversterkers op gemaakt zijn. Als jij lekker staat te stampen in je wagen en je hebt ook nog je lichten aan zal de spanning waarschijnlijk rond de 11v hangen. Op het moment dat je je motor start vliegt de spanning weer naar 14v. Die dingen zijn met enorme marges ontworpen. Als bij een malloot zonder v-snaar door blijft rijden mag je verwachten dat die versterker het nog gewoon blijft doen.

De speakers of de versterker maak ik me geen zorgen om. Die voeding moet ik alleen goed in de gaten houden.
Barry|IA schreef op woensdag 02 april 2008 @ 01:23:
[...]

Ik heb even geen direct link, maar op www.conrad.nl kun je zowel een losse ringkern + brugcel vinden, als een complete hobby voeding.

Je kunt zelfs een auto accu neerzetten, met een acculader.

Allemaal veiliger en mooier dan een pc voeding :)
Daar heb ik wat aan. 30 E aan onderdelen, maar daar voel ik me wel veiliger bij. Zekeringetjes en schakelaren heb ik nog wel. Evenals koel lichamen.

Volgende maand bestel ik die spullen wel. Dan durf ik ook mijn subwoofer aan te laten staan als ik er niet ben.
Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2008 @ 01:57:
Misschien lichtelijk offtopic, maar afhankelijk van je crossover punt gaat het erg veel verschil maken waar je de kasten plaatst. Als je ze wat verder uit elkaar zet ga je wel merken dat ze flink interfereren en dat je afhankelijk van de plek in je kamer bijzonder veel / bijzonder weinig laag hoort. Ik zou ze tegen elkaar aan zetten :+
Dat is inderdaad iets om rekening mee te houden. Ik heb ook eerder voor 2 kasten gekozen zodat de woofers elkaar in 1 kast niet teveel opvreten. Als het project af ik komen ze idd vlak naast elkaar. Maar ik kan natuurlijk de optie gebruiken wanneer ik een grotere kamer heb om ze wat verder uit elkaar te zetten voor een betere spreiding.
Saber schreef op woensdag 02 april 2008 @ 03:31:
Nou snap ik eigenlijk de bedoeling van dit topic niet. Wil je gewoon laten zien wat je aan het maken bent of wil je nog wat anders bereiken. Tot nu toe heb je alle goed bedoelde suggesties neergemaaid en je geeft me het idee dat je er eigenlijk nog geen kaas van hebt gegeten.
Ik wou laten zien waar ik mee bezig was, en goede tips meenemen in het ontwerp. Ik maai geen suggesties neer, ik laat alleen mijn standpunt/ redenatie zien. En dit is mijn eerste DIY speaker dus nee, ik weet er idd niet veel van.

Daarnaast ben ik nu aan het sparen voor een degelijke voeding en ik heb bracing opgenomen in mijn ontwerp dankzij jullie suggesties.
voodooless schreef op woensdag 02 april 2008 @ 09:55:
Ringkern en gelijkrichters is lang niet voldoende als voeding. Je zult er nog een paar flinke elko's achter moeten zetten, iets van 10.000 uF zou ik toch wel aanraden. Kost ook de wereld niet natuurlijk.

Anyway, zorg eerst maar eens dat je een mooie kast ontworpen krijgt..
Elco's zijn er toch voor bedoeld om spanningspieken af te vlakken? Lijkt me idd een waardevolle toevoeging.

Maar zullen we dan nu het voedingsprobleem even laten voor wat het is? Anders start ik daatvoor nog wel een topic in het EL gebeuren? Ik wil nu weer graag terug naar het ontwerpen van de speakers zelf.
fluppie007 schreef op woensdag 02 april 2008 @ 09:23:
En plus gaat een car-audio versterker stuk van de 12V die een PC voeding levert. Beter voor een dikke ringkerntrafo met gelijkrichter gaan... Of die car audio versterker verkopen en een plate amp kopen ?
Ik mag blij zijn als ik 60 eur vang voor deze versterker. Daar koop ik geen echte subversterker voor die zelfde signaal kwaliteit levert (109db snr) Daarom bouw ik de versterker trouwens ook niet in. Dan kan ik over een tijdje altijd nog upgraden.

[ Voor 3% gewijzigd door Dekaasboer op 02-04-2008 11:32 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dekaasboer schreef op woensdag 02 april 2008 @ 11:21:
Elco's zijn er toch voor bedoeld om spanningspieken af te vlakken? Lijkt me idd een waardevolle toevoeging.
Die Elko's zijn vooral nodig om de rimpelspanning die je na het gelijkrichten nog hebt af te vlakken. Doe je dat niet heb je kans dat de versterker gaat brommen.

• Dekaasboer
En als ik ergens een hekel aan heb dan zijn het wel brommende versterkers.

Wat blijkt nu? De standaard parameters die WinISD gebruikt voor de visaton drivers kloppen niet :( Ik heb nu de gegevens van de fabrikant gepakt en nu komt het programma uit op 84,5 liter @ 38,16 hz. Zat je er toch aardig dicht bij met je eerst schatting VoodoLess _/-\o_

-3db punt licht dan op 40 hz

Afbeeldingslocatie: http://img259.imageshack.us/img259/7885/plotsaw3.jpg
Groen is oude parameters
Blauw is standaard berekening van WinISD
Wit is de kast getuned op 30hz

[ Voor 21% gewijzigd door Dekaasboer op 02-04-2008 12:00 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nooit WinISD gebruiken, altijd WinISD PRO! De non-pro versie bevat namelijk verouderde rekenmodellen! En parameters altijd zelf invullen of van te voren checken, anders gaat het mis.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
En altijd de SPL grafiek gebruiken voor subs, incl de nodige actieve filters er op.
Dat zegt veeeeeeel meer dan het TFM grafiekje, daar heb je voor subs niet zo heel veel aan.

One World Concepts

• Dekaasboer
Kijk, weer 2 dingen geleerd :p

Ik gebruik nu de pro versie. Komt uit op 78,93 liter en 37,18 hz tuning. Daarbij past dan precies mijn basspoort :p

De - 3db ligt dan op 40hz

Alleen als ik de SPL grafiek gebruik...
Ligt 87db op 34 hz.

Als ik dat dan terugvoer in de optimum box calculator krijg ik een kist met interne maten:
-W 0,435m
-H 0,696m
-D 0,261m

Box is dan breder dan diep, alleen mij was verteld dat voor laag een diepe box beter is dan een brede, dus dan draai ik hem.

Mijn b&w's hebben trouwens een gevoeligheid van 96db 91db. Nu heb ik mijn amp nog nooit hoger gehad dan -30db. Dat geeft een uitput van 59db netto (komt nog room gain resonantie bij ed.) Dus dat is ook ongeveer het geluidsniveau dat die dingen hoeven te halen aangezien gesteld ben op mijn goede gehoor.

Als ik de db grafiek terug loop naar 70db kom uit uit bij 20hz, en dan heb ik niet eens de +3db van de 2e woofer. (nu weet ik niet of ik zo mag rekenen, vast niet)

Nu had ik alleen nog een vraagje over de demping. De interne dimensies heb ik nu, alleen demping kan een box tot 30% virtueel groter maken. Moet ik dan die 78 liter-30%=54 liter? nemen? Of neem ik gewoon die 78 liter en beplak ik die aan de binnekant met schuim, of moet ik zelfs extra ruimte incalculeren voor de demping?

[ Voor 46% gewijzigd door Dekaasboer op 02-04-2008 14:09 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dekaasboer schreef op woensdag 02 april 2008 @ 13:55:
Kijk, weer 2 dingen geleerd :p

Ik gebruik nu de pro versie. Komt uit op 78,93 liter en 37,18 hz tuning. Daarbij past dan precies mijn basspoort :p
Lijkt me niet zo verkeerd, al zou ik iets lager tunen voor wat extra diepgang en strakheid.
Mijn b&w's hebben trouwens een gevoeligheid van 96db.
Kan ik me niet vroostellen eigenlijk. Dart soort gevoeligheid zie je eerder bij PA terug, en maar zelden bij HiFi.
Nu heb ik mijn amp nog nooit hoger gehad dan -30db. Dat geeft een uitput van 66db netto (komt nog room gain resonantie bij ed.) Dus dat is ook ongeveer het geluidsniveau dat die dingen hoeven te halen aangezien gesteld ben op mijn goede gehoor.
Die rekensom kun je zo niet maken. Die dB's in je versterker laten enkel de gain zien van het voorversterkergedeelte en je kunt dat niet zomaar verrekenen met wat er uit je speakers komt.

• Dekaasboer
Als ik hem tune op laten we zeggen 30hz kom ik uit op een vent van 26 cm. Das 11 cm langer maar daar vinden we wel wat op >:)

Alleen mijn -3b punt gaat dan wel naar 46hz, om daarvoor te compenseren vliegt de kast grootte naar 100 liter |:(

[ Voor 32% gewijzigd door Dekaasboer op 02-04-2008 14:13 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Neem 33 Hz. 3 dB punt gaat iets hoger dan tunen op 37 Hz, maar het loopt in het laag wel verder door. De rest doet de roomgain wel :) Je echte -3 dB punt zal ergens onder de 30 Hz liggen als het goed is.

• Dekaasboer
Dan pak ik nog een stukje buis van 5/6cm en maak ik dat aan mijn vent vast. Ik teken even een leuk nieuw ontwerpje en dan vertrek ik zo naar de bouwmarkt voor het zagen. Eens kijken of ik UG nx4.0 aan de praat krijg, dat werkt toch iets makkelijker dan sketchup :p

[ Voor 21% gewijzigd door Dekaasboer op 02-04-2008 14:41 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Trouwens, verhoudingen van de kast maken niets uit. Je kunt ze dus vrij kiezen.

• Dekaasboer
Dan is hier het nieuwe design. De bracing zit er nog niet bij, die maak ik van het restmateriaal. Nu vind ik deze verhoudingen prettiger dan een vierkant blok. ( 42x42x42 )En zo neemt hij ook iets minder ruimte in beslag.

Afbeeldingslocatie: http://img297.imageshack.us/img297/1387/nieuwdesignkr2.jpg

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dekaasboer schreef op woensdag 02 april 2008 @ 11:21:\
[...]

Spanning bleef op 11,6v hangen. (10 v toegestaan volgens handleiding) Amperage ging naar 2,03 A

Volgens mij onderschat je waar autoversterkers op gemaakt zijn.
En idd weet ik totaal niks van car audio en ben ik moderator hier vanwege mijn goddelijke lichaam
:X 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door teacher op 02-04-2008 20:05 ]

• Dekaasboer
teacher schreef op woensdag 02 april 2008 @ 16:48:
[...]

En idd weet ik totaal niks van car audio en ben ik moderator hier vanwege mijn goddelijke lichaam
:X 8)7
En ikke ook, maar het gaat nu even om knappe koppen ;)

En ach, de specificaties zeggen dat hij tussen de 10 en 16v kan werken. Dus met 11,6 zal hij het even een maandje moeten doen. Daarna kijk ik wel naar een sterker iets.

Mag ik trouwens even voodooless bedanken voor zijn goede tips, die hebben het kastontwerp in positieve zin beinvloed.

En kijk eens wat de kat naar binnen gesleept heeft:
Afbeeldingslocatie: http://img129.imageshack.us/img129/1456/img8290is3.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door teacher op 02-04-2008 20:05 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Snelle jongen zeg :D

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Ik heb ook wel eens een autoradio aangesloten op een PC-voeding. Dit gaf bij mij echt een belabberd geluid, je kon merken dat de voeding op zijn absolute max zat te werken. De bas was echt niet krachtig... en waar heb je nu juist een sub voor :)
Maar misschien werkt het bij jou wel, ben benieuwd!

• Dekaasboer
Ik heb ook nog een 6A acculader staan, ik kan het verschil eens proberen als ze in elkaar zitten.

Momenteel draai ik ze free air dus zullen ze zoiezo niet al te veel vragen aangezien de luchtweerstand nu nihil is op de speakers.

En mijn versterker is natuurlijk wel ontworpen om subs aan te sturen. (weliswaar minder krachtig)

[ Voor 17% gewijzigd door Dekaasboer op 02-04-2008 19:36 ]

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Dekaasboer schreef op woensdag 02 april 2008 @ 19:35:
Ik heb ook nog een 6A acculader staan, ik kan het verschil eens proberen als ze in elkaar zitten.

Momenteel draai ik ze free air dus zullen ze zoiezo niet al te veel vragen aangezien de luchtweerstand nu nihil is op de speakers.

En mijn versterker is natuurlijk wel ontworpen om subs aan te sturen. (weliswaar minder krachtig)
Je versterker wel, maar je voeding niet!

• Dekaasboer
Idd, de voeding gaf na een korte blaas sessie nog maar 2,3v 8)7

Het was leuk zolang hij het volhield. Enter: acculader :>

Enneh, nu toch maar versneld kijken naar dat schema dat jullie voorstelden. (versterker doet het nog gewoon trouwens)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:12

Jag

Dekaasboer schreef op woensdag 02 april 2008 @ 19:57:

Enneh, nu toch maar versneld kijken naar dat schema dat jullie voorstelden. (versterker doet het nog gewoon trouwens)
Hehe :P. Free air "vragen" de woofers juist erg veel: doordat er geen behuizing omheen zit krijg je dat het geluid van de achterkant (uit fase tov voorkant) dat van de voorkant uitdooft. Dus hou je bijzonder weinig output over en dus ga je het heel hard zetten. Maar is die voeding nu helemaal overleden?

• Dekaasboer
Nope, blijkbaar zelf iets fout gedaan, nu meet ik weer gewoon 12v :?

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-02 13:22
Dekaasboer schreef op woensdag 02 april 2008 @ 23:50:
Nope, blijkbaar zelf iets fout gedaan, nu meet ik weer gewoon 12v :?
Nogmaals, kijk er mee uit !! Ik heb ook eens een 2 kanaals versterkertje van 2x70W rms erop gehangen ( Pheonix Gold Octane R ) . Gebrugd, subje mee laten spelen, byebye pc voeding ( antec 450W ), begon heel fel te stinken en met de versterker is nu iets mis. Als ik hem in de auto aansluit komt er een bepaalde ruis door het audiosignaal, ook op een 13,6V testvoeding van 25A ( ik werk bij een car-audio bedrijfje in de weekend ) en daar ruist hij ook. Lekker stuk gespeeld met die gezellige schakelende voeding van een pc. Dus ik raad je het af...

Verwijderd

Dekaasboer schreef op woensdag 02 april 2008 @ 19:57:

Hadden we je daar toch even voor gewaarschuwd....

• Dekaasboer
Nope, sorry voeding is nog steeds niet opgeblazen.

Maar vandaag even bij opa langsgeweest, die heeft net even wat meer apparatuur staan voor houtbewerking.

Zagen:
Afbeeldingslocatie: http://img377.imageshack.us/img377/1999/workip1nk6.jpg

Aangezien de bouwmarkt nooit zo precies is, schaven:
Afbeeldingslocatie: http://img261.imageshack.us/img261/8927/workip2fy0.jpg

En dat leid uiteindelijk tot:
Afbeeldingslocatie: http://img409.imageshack.us/img409/2364/workip3xh4.jpg
:9~

Nu moet de boel nog gelijmd worden, geschuurd, plamuren, primen en verven. Maar dat is een klusje voor het weekend aangezien ik morgen moet werken. :)

• ksi
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-12-2025

ksi

ziet er al goed uit, wel ontzettend grote boxen worden het haha

• Dekaasboer
Goed dan, project heeft een tijdje stil gelegen, maar hier de rest van het verslag.

Alles aan het lijmen:
Afbeeldingslocatie: http://img504.imageshack.us/img504/681/img8295xi4.jpg

Nu alleen het probleem, ik ben een paar foto's kwijt van toen ik de binnenkant aan het maken was :(

Alle wanden zijn in ieder geval met noppen bedekt. En de bekabeling aan de binnekant is niet gesoldeerd maar in elkaar gevlochten (voor beter contact)

Na wat testen heb ik besloten geen bracing in te bouwen. Ik kon namelijk geen resonantie waarnemen. Zelfs de grote zijvlakken trillen niet blij hoog volume. (en de kast weegt al 20 kilo zonder drivers en verf)

Het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://img164.imageshack.us/img164/5707/crw8367st7.jpg

Ik heb de subs wel op schuim moeten zetten anders voel je ze door het hele huis dreunen >:)

En hoe klinken ze?

Geweldig! Beter dan ik verwacht had eigenlijk. Van de ruimteschepen in starwars schud je de kamer door, en met transformers zit je midden in de actie. Er zitten ineens klanken achter de wapens die mijn b&w's niet konden bereiken.

Ook met muziek laat ik de sub aanstaan. (had ik niet verwacht). Aangezien ze niet blazen of resoneren als ik gewend ben. En de bas is ook niet boemerig, maar strak.

Dit geeft bij trance nummers een extra diepte aan de bas, maar ook blij stukken van sting, dire straits en zelfs klassieke stukken doen ze hun werk.

Maar ze komen helemaal los in spellen. Op de volumes die ik gebruik gaan ze gewoon door tot onder de gehoordrempel met laag. Explosies springen er nu echt uit. En met trackmania voel je ineens backfire van je auto (gewoon 1 flinke uitslag meer niet :p )

[edit]
Oja, en die pc voeding draait nog lekker door :p Hij hield het voltage stabiel op -25 db met de chemical brothers bass test. En met - 30 is het al ECHT niet meer te harden in mijn kamer. Dus voorlopig laat ik het zo wel draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door Dekaasboer op 25-04-2008 16:21 ]

Verwijderd

boom boxen...

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Ga je ze ook nog afwerken?

• Dekaasboer
En hoe kan jij dat zeggen zonder ze gehoord te hebben?
Het is niet alsof ik niet weet hoe het hoort te klinken.

Ik gebruik ze icm. http://www.tnt-audio.com/casse/bw302e.html
Daarnaast luister ik ook naar een sennheisser 162 op een creative x-fi music.

Alles valt of staat met de instelling. Ik gebruikt een 80hz crossover met dynamische aanpassing. En een -0,1v gain op de versterker zelf. En +3,5db gain op de suboutgang.
Dan pakken ze mijn b&w's precies over op het laag en krijg ik niet een plotselinge boost.

Een ze klinken nu niet bepaald boomerig als ik Ravel of mahler luister. Maar het is leuk om ook de klankkast van de chello te horen, en niet alleen de snaren.
Dit merk ik ook erg bij de golden earring, daar hebben ze de gitaar van erg dichtbij opgenomen. Zodra ik de sub uitzet wordt het geluid niet zachter, maar gewoon minder diep.

En als je nog wil weten waarom ik er 2 heb? Raad ik je aan even dit artikel te lezen, hier wordt het wel enigszinds uitgelegd: http://www.sonicdesign.se/subplace.html

[ Voor 12% gewijzigd door Dekaasboer op 25-04-2008 18:57 ]

Verwijderd

Dekaasboer schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 18:35:
En hoe kan jij dat zeggen zonder ze gehoord te hebben?
Zo op 't oog zou ik ook zeggen dat 't boomboxen zijn: vrij dunne wandjes voor een sub, geen bracing om de (nogal grote) kast stijf te houden, en in het hele topic heb ik niets gezien over dempingsmateriaal of bv. loodbitumen.
Ik heb ze ook nog niet gehoord, maar met de info die ik nu uit dit topic heb zou ik deze subs nooit willen hebben, of misschien "voor weinig" en dan zelf bracing en demping toevoegen...

edit:
Zie net dat er wel demping is aangebracht. Had ik overheen gelezen, my bad...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2008 20:39 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:48

Shunt

Boe

vlechten voor beter contact ?????
dan kan je die dingen dus binnen een maand open halen om ze alsnog te kunnen solderen.
denk je echt dat een simpel koper vlechtje dat bijelkaar gaat houden en beter contact heeft dan met tin ?? de tin zorgt enkel voor de las het koper dat tegen elkaar aan ligt zorgt voor de geleiding. weg van minste weerstand en zo ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Dekaasboer
Shunt schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 09:06:
vlechten voor beter contact ?????
dan kan je die dingen dus binnen een maand open halen om ze alsnog te kunnen solderen.
denk je echt dat een simpel koper vlechtje dat bijelkaar gaat houden en beter contact heeft dan met tin ?? de tin zorgt enkel voor de las het koper dat tegen elkaar aan ligt zorgt voor de geleiding. weg van minste weerstand en zo ;)
En jij denkt dat ik er daarna geen krimpkous overheen heb gedaan?

En met solderen van kabels heb je altijd het probleem dat er soldeerolie en luchtgaten tussen de strengen van je kabel blijft zitten. Je soldeerd alleen de buitenkanten aan elkaar.

Je kan veel beter in elkaar vlechten of een koper schroefblokje gebruiken.

En voor alle mensen die over bracing praten:
X=30cm
Y=75cm
Z=46cm

De front baffle is erg smal, aangezien de driver slechts krachten genereerd over de z-as worden die gelijk afgevoerd over de zijkant van de behuizing. Aangezien de trillingen over de z-as van het zijvlak lopen hoef je je daar alleen druk te maken over druk op het middenvlak. Aangezien ik een bass-reflex heb hoef ik me daar geen zorgen over te maken.

En dan nu het beste argument: Als ik geen resonantie hoor is er geen resonantie.

[ Voor 24% gewijzigd door Dekaasboer op 26-04-2008 12:43 ]

• M14
  • Laatst online: 15:46

M14

Dekaasboer schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 11:14:
[...]

En jij denkt dat ik er daarna geen krimpkous overheen heb gedaan?

En met solderen van kabels heb je altijd het probleem dat er soldeerolie en luchtgaten tussen de strengen van je kabel blijft zitten. Je soldeerd alleen de buitenkanten aan elkaar.

Je kan veel beter in elkaar vlechten of een koper schroefblokje gebruiken.
Eerste reactie:
WTF ...

Geloof me, voor goed contact zou ik toch maar echt solderen. Maar ik heb, na het doorlezen van dit topic, de indruk dat je tips, adviezen, informatie en harde feiten toch negeert.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Dekaasboer
Dat komt omdat ik zelf kritisch naar comments kijk en niet iedere user in dit audio forum als authoriteit aanneem.

Ik heb wel wat met de comments gedaan, maar ik hoef niet alles letterlijk op te volgen. Ik heb de comments van Voodooless ter harte genomen bijvoorbeeld.

En over dat vlechten heb ik echt niet zelf verzonnen. Dat heb ik bij een diy speaker winkel nagevraagd. (okee daar ging het dan wel over het doorlussen van kabel 10eur de meter)

Verwijderd

Even terzijde over het gezeur over boombox of niet, zal me echt jeuken het zijn niet mijn dingen. Mensen aan de andere kant van het inetlijntje kunnen niet weten hoe het "echt" klinkt. Zelfs ik als sound engineer weet dat je zoiets niet kan beoordelen door een plaatje. Af gunst ten top vind ik eerder.
Maar die afwerking vind ik niet echt top kerel. Je had het echt veeeel beter kunnen doen. Trouwens ga opzoek naar een goeie (pa) versterker met een grote ringtrafo capiciteit, vele malen beter dan een auto versterker.

• Dekaasboer
Die afwerking heb je gelijk over, ik had eerst geprobeerd te vernissen. Alleen dat spul werd niet echt hard op dit hout. Daarna heb ik geprobeerd het er af te schuren, maar dat ging niet werken. Ook niet met een dikke bandschuurmachine. Gevolg: een semi-hard oneffen oppervlak dat niet meer te schuren was :( :( :(

Nu heb ik maar gewoon die verf er over heen gegooid. Het zijn geen plaatjes idd, maar ze werken prima. En ze staan niet in mijn zichtveld dus ik stoor me er niet aan. Als ze ooit nog eens midden in een woonkamer komen oid. wil ik zeker wel de moeite nemen om ze te plamuren.

En voor de stroomvoorziening heb ik al stappen ondernomen, er komt een 50A regelbare voeding mijn kant op. Die zal het waarschijnlijk wel trekken >:) (kon ik gratis regelen)

Het probleem is alleen dat een PA versterker of 2x150w subversterker momenteel niet in het budget zit. Ik ben zojuist 12 kilo afgevallen en ik kan een complete nieuwe garderobe aanschaffen. Dat staat momenteel hoger op mijn wensen lijstje. 8)

Die autoversterker had ik nog liggen, en die speelt eigenlijk beter dan verwacht. Gaat door tot 1 hz >:) en heeft een spl van 109db en 2x150w vermogen. Als ik dat terug wil in een pa versterker ben ik volgens mij een vermogen kwijt.

Voor een hogere belasting hoef ik het trouwens niet te doen want met een paar volume testjes kwamen ze niet boven de 30w per speaker uit (ampere gemeten) en dat was genoeg om de tussenmuren in huis te bewegen. Ik zou alleen overstappen op een andere versterker voor een beter klankbeeld.

[ Voor 35% gewijzigd door Dekaasboer op 27-04-2008 12:50 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:48

Shunt

Boe

Dekaasboer schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 11:14:
[...]
En dan nu het beste argument: Als ik geen resonantie hoor is er geen resonantie.
ik zie geen lucht er is geen lucht ?
ik zie niet dat de aarde rond is dus hij is plat ?
ik zie geen microben dus er zijn geen microben ?
ik zie geen electronen dus er zijn geen electronen ?
ik hoor geen hoge tonen dus er zijn geen hoge tonen ?
ik hoor geen ventiatoren dus er zijn geen ventilatoren ?

get my drift ?

kijk als je het zelf goed genoeg vind klinken is dat geen enkel probleem maar resonatie zal je ALTIJD hebben zelfs in een kist met uber bracing zal je nog resonatie hebben. De mate waarin echter zal minder worden hoe beter de kist af gemaakt is met bracing. (correct me if im wrong)
Dekaasboer schreef op zondag 27 april 2008 @ 12:29:
Die afwerking heb je gelijk over, ik had eerst geprobeerd te vernissen. Alleen dat spul werd niet echt hard op dit hout. Daarna heb ik geprobeerd het er af te schuren, maar dat ging niet werken. Ook niet met een dikke bandschuurmachine. Gevolg: een semi-hard oneffen oppervlak dat niet meer te schuren was :( :( :(
even een tip plak vineer. als je dat netjes er over heen kan leggen heb je nergens meer last van echt heerijk spul. Ik ben alsnog vanplan mijn Mordaund Short speakers in het zwart / teek te beplakken.

[ Voor 35% gewijzigd door Shunt op 27-04-2008 12:50 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Dekaasboer
Idd, met vineer zou ik in 1x van al dat gedoe afzijn :> En voor een redelijk bedrag ook.

Ideetje! Ik heb nog van dat traanplaat opplak spul liggen boven. :9~ Lekker fout >:)
(nee echt, dat bedoel ik sarcastisch)

Pagina: 1