Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Topicstarter

Het Cowon O2 ervaringentopic
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Bgh19Ugh2N2aM1zENY1FKAD3/full.png
Inhoudsopgave
Inleiding
Specs
Pics en video's
Reviews
Links
Overige
Inleiding
De O2 is de nieuwe alleskunner van Cowon. Het apparaat is min of meer het grote broertje van de D2 gezien de vergelijkbare functionaliteit en vorm van de speler. Het "grotere" zit em erin dat deze speler maar liefst een 4,3" scherm heeft. Dit maakt het apparaat dan ook bijzonder geschikt voor het afspelen van video. Daar hebben ze bij Cowon schijnbaar over nagedacht, want deze speler ondersteunt voor zover bekend de meeste codecs van alle PMD's. Zelfs ondertitelingen worden ondersteund, wat vrij uniek is voor een PMD.

Wat daarnaast opvalt is de afwerking van de speler. Het apparaat is bijzonder strak afgewerkt wat ervoor zorgt dat het ding ondanks het grote scherm nog vrij portable is. De Cowon O2 heeft nog meer opzienbarende kenmerken. Zo is er bijvoorbeeld multi-audiotrack support, kunnen jpg's tot maar liefst 59 megapixel weergegeven worden, en kan het apparaat in FLAC opnemen. De specs-lijst erbij nemend lijkt het erop dat dit apparaatje extreem veelzijdig is. Het lijkt er dus op dat de O2 zich met recht de opvolger van de geroemde D2 mag noemen.
Specs
Connections
  • Composite (video)
  • USB 2.0 interface
  • 3.5 mm headphone output
System
  • Processor: Intel Pentium III 500Mhz or higher
  • Operating system: Windows Vista/XP/2000/ME, Mac OS 10.x, Linux v2.4 or higher
Technical Data
  • Display:
    - Touch screen: TFT LCD
    - Size: 4.3 inch (10.9 cm)
    - Resolution: 480x272 pixels, 16,700,000 colors
    - Brightness: 400cd or higher
  • Frequency response: 20Hz ~ 20KHz
  • Maximum output (earphone): 32mW + 32mW at 16 ohms
  • Signal-to-noise ratio: 95dB
  • Built-in speakers: Mono 1000mW
  • SD-/SDHC-/MMC-card slot to expand the memory. (max. 32GB SDHC card)
  • Built-in microphone: Mono
  • Microphone recording format (FLAC (Standard Quality, High Quality))
  • Video Format: NTSC / PAL
  • Power supply:
    - Integrated Battery: Lithium-polymer battery
    - Charging time: 4.5 hours of power supply
    - Power: DC 5.0V, 3A
  • Movie Player:
    - File formats: AVI, WMV, ASF, MP4, Matroska (MKV), OGM, MPG / MPEG, DAT, MTV
    - Video Codec: 3.11/4/5/6 DivX, XviD, MPEG-4 SP / ASP, WMV 9/8/7, H.264, M-JPEG, MPEG-1
    - Video resolution: Max 1280x720 (720p), 30 fps
    - Audio Codec: MPEG1 Layer 1/2/3, WMA, AC3, OGG Vorbis, AAC, FLAC, BSAC, True Audio, WavPack, G.726, PCM
    - Audio Compression: Max 96kHz, 1.4Mbps
    - Playback speed: 0.5 ~ 1.5 X, supports pitch compensation
    - Multi Audio: multi-track audio playback (supports AVI, MKV, OGM)
    - Max 8 Tracks
    - Pan & Scan: 70 ~ 150%
    - Subtitles: SMI (Color Day), SRT, SUB (Text Type), DivX bitmap
    - Sound Effects: 3D stereo
    - Playing time: 8 hours max
  • Music player:
    - File: MP3/2/1, WMA, ASF, AC3, FLAC, OGG, M4A, Matroska (MCA), TTA, APE, MPC, WV, WAV
    - Audio Codec: MPEG1 Layer 1/2/3, WMA, AC3, AAC, OGG FLAC, Ogg Vorbis, OGG, FLAC, Apple Lossless, True Audio, Monkey Audio, MusePack, WavPack, G.726, PCM
    - Audio Compression: Max 96kHz, 1.4Mbps
    - Playback speed: 0.5 ~ 1.5 X, supports pitch compensation
    - ID3 TAG: ID3 (V1/V2.2/V2.3/V2.4), Vorbis Comment, APE day V2, MP4 day, Matroska day, WMA day
    - Lyrics: Lyric DataBase Manager (LDB)
    - Equalizer: 10Band, 8 presets (normal, rock, jazz, classic, pop, metal, vocal, user)
    - EQ filter selection: Supports Center & Frequency bandwidth control
    - Sound Effects: JetEffect (BBE, Mach3Bass, MP3 Enhance, 3D Surround)
    - Visualization: Sound Spectrum, album image
    - Playing time: Max 18 hours
  • Image Viewer:
    - File formats: JPG, GIF, PNG, TIF, BMP, RAW
    - Resolution: JPG (Max 59m pixels), RAW (Unlimited), other formats (Max 5 M. pixels)
  • Text: TXT (EUC-KR (Korean), EUC-JP (Japanese), GB2312 (SC), Big5 (TC), ISO-8859 (1: Latin, 2: Central European, 4: Baltic, 5: Russian, 6 : Arabic, 7: Greek, 8: Hebrew, 9: Turkish)
  • Documents viewer: CSD viewer (planned) shows after converting to PDF, DOC, PPT, XLS, HWP, GUL, HTML, etc.
  • Calculator and notepad
Included accessories
  • Earphones
  • USB cable
  • Wall charger
  • Mini display restraint
  • CD (manual, Cowon Media Center)
  • Quick Guide
  • Strap
Other data
  • Dimensions (WxHxD): 119.5 mm x 73.4 mm x 18mm
  • Weight: approximately 220 grams
  • Warranty: 24 months warranty
Pics en video's
Pics
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/v7MkEOjg2JSUN13qhctQ1xeA/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/frzfT6tpxSHt65KNDmLkbpLI/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7HmVUyVPSbS1DfGC9IVLEZzE/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mxIGISSsf1TnOEljXyz0Qiok/full.jpg
Video's

Video van de interface

Video-review

Reviews
Cnet
ABI
User-reviews
GravGunner in "[Flash] Het Cowon O2 ervaringentopic"
Links
Productsite
Guidelines for prolonging battery life
Video coderen voor je PMD: Tips en trucs
• Pricewatch Er is nog geen Pricewatch-vermelding
Nog aan te vullen
Overige
Voor aan- of opmerkingen mag gemailed worden naar Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/forum/user_email_gfx/123426/FFFFFF/000000 of doe even een DM.
Deze topicstart is gemaakt door RoD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Gereserveerd.

Ik heb even een beginnetje gemaakt. Uiteraard wordt dit later aangevuld zodra er meer informatie beschikbaar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeer interessante mp3/media speler :) Ik ben momenteel in het bezit van een iaudio D2, zeer tevreden mee. Mogelijk dat de O2 met 32gb intern geheugen een mooie opvolger gaat worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-09 20:39
De speler is in Noord Amerika verkrijgbaar. Leuke prijsvergelijking van 32GB spelers (Prijzen in de VS):
• Apple iPod Touch: $399.99
• Cowon O2: $299.99
• Creative Zen X-fi: $279.99
• Sandisk Sansa View: $249.99

Dan vind ik de O2 een erg goede prijs hebben voor wat de speler bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Het is natuurlijk maar net wat je zoekt in een speler. Maar als je geen wifi hoeft dan lijkt mij de O2 er met gemak bovenuit steken. Geweldige prijzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:21
De specs zien er veelbelovend uit. Is dit nu een van de weinige spelers waarmee je een gemiddelde divx van het net kunt plukken, op een SDHC kaart kunt zetten en deze zonder te moeten converteren wordt afgespeeld? De D2 moet naar mijn weten naar 320x240 worden omgezet, anderen hebben weer geen divx/xvid of hebben geen SD mogelijkheid.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Er zijn uiteraard nog geen ervaringen bekend met dit ding.. maar als je naar de specs kijkt dan kan het bijna niet anders als dat al je divx'jes gewoon gaan werken. Het ding ondersteund zo'n beetje alle gangbare codecs in bijvoorbeeld een .avi-file. Daarnaast ook de gangbare audiocodecs en ook resolutie is geen probleem. Ik ga er min of meer vanuit dat meuk zoals B-frames, GMC en alle andere technische shizzle geen probleem gaat zijn. Als je ziet dat het ding zelfs multi-audiotrack support heeft dan kan het bijna niet anders. Het zou in ieder geval hoogst ongebruikelijk zijn als ze daar niet aan gedacht hebben.

Lang verhaal kort; ik denk dat dit ding probleemloos alles af kan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgenvdpol
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-07 09:24
Toch is dit geen waardige opvolger voor de A3.
De A3 heeft een resolutie van 800x480, de O2 slechts 480x272.
Geloof me, dat ga je zien.
Voor mij was de hogere resolutie de reden over te stappen van de A2 naar de Archos 605.
(de A3 kwam pas later)
AMOLED is leuk maar wel minimaal in 800x480.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Waarom zou AMOLED pas op die resolutie leuk zijn? Wat heeft het type scherm met de resolutie te maken? Volgens mij ga je sowieso de verschillen zien tussen verschillende types schermen, los van de resolutie.

Ik ben het overigens niet met je eens wat betreft de resolutie. Het is zeker leuk om zo'n hoge resolutie te hebben, maar op de O2 zul je het ook echt wel scherp kunnen krijgen. De kwaliteit van het scherm is imo belangrijker. Zelfs met dezelfde resolutie kun je een hoop verschil zien. Kijk maar eens naar het verschil in kwaliteit tussen (destijds) de Creative Zen Vision:M en de iPod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgenvdpol
Mijn opmerking over de resolutie is gewoon een feit, niet zozeer een waarde oordeel.
De resolutie van een beeldschempje dat je 30cm voor je ogen hebt is essentieel, tenzij je ogen zo slecht zijn dat je het verschil werkelijk niet ziet.
Natuurlijk telt de kwaliteit ook mee, maar die is inmiddels op alle recente (higher end) PVPs goed.

ook Cnet is niet onverdeeld blij met het schermpje...

The 480x272-pixel screen's good though, with excellent colour depth. But it's nowhere near as crisp as the Cowon A3's screen, or the new Archos 5's.

[ Voor 24% gewijzigd door jurgenvdpol op 28-10-2008 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Een feit? Helemaal niet. Het is jouw mening dat 800x480 een minimum is voor een AMOLED-scherm is. Natuurlijk is een hoge resolutie goed, maar er zijn meer factoren die de schermkwaliteit bepalen. En resolutie is echt niet zo heilig als jij het voor wil doen laten komen. Dat is al vaak genoeg gebleken, waarbij het voorbeeld van de ZVM vs. Gen 5 iPod het meest opvallend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgenvdpol
Whatever RoD, de O2 is gewoon (en helaas) geen opvolger van de A3.
Maar dat wordt in de ts ook al gezegd, het grote broertje van de D2...
Ik hoop wel dat er ook een soort high end O2 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
jurgenvdpol schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 21:21:
Whatever RoD, de O2 is gewoon (en helaas) geen opvolger van de A3.
Maar dat wordt in de ts ook al gezegd, het grote broertje van de D2...
Ik hoop wel dat er ook een soort high end O2 komt.
Feitelijk gezien is de O2 inderdaad geen opvolger van de A3. Ik denk echter niet dat er nog veel A3's verkocht gaan worden omdat de meeste mensen zich niet blind staren op resolutie. Deze speler heeft zoveel features, dat het ontbreken van een "echte" high end resolutie daarbij imo in het niet valt. Zeker aangezien de O2 ook een AMOLED scherm heeft. Wie van de twee het beste scherm zal hebben durf ik niet te zeggen, maar je kunt de O2 niet bij voorbaat afschrijven. En zeker niet op basis van een weinigzeggende specificatie als de resolutie.

Een soort high end O2 kun je denk ik ook wel vergeten. Deze O2 is al het meest high end van alle PMD's wat betreft audio- en video-afspeelcapaciteit. Meer high end is er op dit moment niet in de PMD-wereld. Ja, tenzij je iets zoekt wat de allerhoogste resolutie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgenvdpol
He rod in je blog zeg je dat de O2 dezelfde formfactor heeft als de D2, dat is natuurlijk niet zo..
O2 Dimensions (WxHxD): 119.5 mm x 73.4 mm x 18 mm
D2 Dimensions (WxHxD): 78.0 mm x 55.4 mm x 16.6 mm

maar jij denkt dat er geen opvolger van de A3 zal komen? Lijkt me heel sterk.
Zo'n resolutie stepdown is erg ongebruikelijk. Ik denk dat kosten de voornaamste drijfveer zullen zijn geweest.
De O2 is iig niet duur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
jurgenvdpol schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 21:40:
He rod in je blog zeg je dat de O2 dezelfde formfactor heeft als de D2, dat is natuurlijk niet zo..
O2 Dimensions (WxHxD): 119.5 mm x 73.4 mm x 18 mm
D2 Dimensions (WxHxD): 78.0 mm x 55.4 mm x 16.6 mm
Met formfactor bedoel ik de vorm van het apparaatje. Die is gelijk, alleen de O2 is wat groter :)
maar jij denkt dat er geen opvolger van de A3 zal komen? Lijkt me heel sterk.
Zo'n resolutie stepdown is erg ongebruikelijk. Ik denk dat kosten de voornaamste drijfveer zullen zijn geweest.
De O2 is iig niet duur!
Nee, ik denk dat de O2 de toekomst heeft. Ten eerste heeft deze veel meer features, en bovendien heeft de O2 flashgeheugen. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat er nog een PMD met een hdd komt van Cowon. Kosten zijn uiteraard een belangrijke factor om de resolutie van het scherm niet bijzonder hoog te maken.

Ik zie het in ieder geval niet als stepdown, omdat de O2 voortborduurt op het concept van de D2. En niet op het concept van de A3. Het zijn welliswaar vergelijkbare spelers, maar ik gok dat Cowon zich qua concepten voornamelijk zal gaan richten op die van de O2/D2. De D2 was al erg populair, de O2 zal dit waarschijnlijk voort moeten zetten. Ik vraag me nog wel af in hoeverre het grote scherm plus bijbehorende grootte van de speler een belemmering zal zijn voor de gemiddelde consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Cnet heeft een halfbakken slappe review van de O2. Ik post em toch maar, want iets > niets, dacht ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihaio
De speler leest geen id3-tags? Dat vind ik echt slecht. Je mag toch van elke moderne PMD verwachten dat er op id-3 tags gezocht kan worden.

Anything but iPod heeft een preview waarin ook een paar minpunten naar voren komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Hmm, ik heb over het ID3-taggebeuren heen gelezen, maar je lijkt helaas gelijk te hebben. Hopelijk wordt dat asap gefixed, want dit is imo echt onacceptabel :| De D2 ondersteunde ook gewoon filetree + ID3. Ik neem maar aan dat dit snel door een firmware-update gefixed wordt. Gek is wel trouwens dat ABI er geen melding van maakt. Ze hebben het ding (kort) getest, en dan zou zoiets toch naar voren moeten komen? Ik hoop dat Cnet het fout heeft.

Video-playback klinkt ook wat problematisch, zal ook wel firmware gerelateerd zijn. Ook iets wat Cowon moet fixen. Toch wat minpuntjes die er eigenlijk niet mogen zijn imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgenvdpol
Hmm, de anythingbutipod review lezende lijkt het er wel op dat ik gelijk heb.
het scherm is geen echte verbetering en de codecs zijn ook niet, je het.
Naja, tis gewoon de opvolger van de D2 met wat video mogelijkheden.
Ik wed dat er wel een A3 opvolger zal verschijnen, wellicht een soort mix met de Q5 die ook teleurstellend was. na het lange wachten.
Het lijkt alsof Cowon een beetje de weg kwijt is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
De schermkwaliteit lijkt inderdaad minder te zijn. Maar mijn punt was dat resolutie niet zon allesbepalende factor is als jij het wilde doen laten lijken. Gezien de positionering van de speler ben ik niet verbaast dat de kwaliteit minder is, maar dat is niet puur en alleen aan de resolutie te wijten.

Ik vind overigens ook niet dat Cowon de weg kwijt is. Ik vind juist dat ze op het goede spoor zitten. De bovenstaande nadelen zijn vrij onacceptabel, maar er staat toch nog steeds een goede speler, voor een goede prijs. Het ding is in ieder geval uniek in de PMD-wereld. Los van het feit of de nadelen wel of niet je ervan weerhouden om het ding te kopen.

Ik zie het ding nog steeds wel populair worden. Zelf zou ik em niet kopen als de genoemde nadelen zo blijven zoals ze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elflord.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08 19:44

Elflord.

Jong geleerd, snel vergeten

Ik ben sinds deze week eigenaar van een O2. Collega van mij was op vakantie in Zuid Korea. Die heeft voor mij een zwarte 32gb versie meegenomen voor 325000 won.
Daar ben ik hem heel dankbaar voor _/-\o_

Was heel erg aan het twijfelen tussen de O2 en de Maxian L900s. Maar deze is het uiteindelijk geworden omdat mijn collega de maxian niet kon vinden in Korea(dan is de keuze snel gemaakt :) ).

Tot nu toe slikt hij al mijn bestanden, maar het zijn vrij gangbare codecs. Ook h.264 doet het prima, heb alleen hogere resoluties nog niet geprobeerd(die zouden het nog niet doen).

Ik ben heel benieuwd wat er allemaal gemaakt zal worden met de User Program SDK.

I see A tunnel at the end of the light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-07 20:20

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Had mijn oog op de O2 laten vallen sinds hij bekend werd gemaakt. Ik hoop dat hij tegen een redelijke prijs (voor mij dan) uitkomt want dan weerhoudt niets me om hem te halen, nou ja, hij moet wel mkv's met subs af kunnen spelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Elflord. schreef op zondag 23 november 2008 @ 19:56:
Ik ben sinds deze week eigenaar van een O2. Collega van mij was op vakantie in Zuid Korea. Die heeft voor mij een zwarte 32gb versie meegenomen voor 325000 won.
Daar ben ik hem heel dankbaar voor _/-\o_

Was heel erg aan het twijfelen tussen de O2 en de Maxian L900s. Maar deze is het uiteindelijk geworden omdat mijn collega de maxian niet kon vinden in Korea(dan is de keuze snel gemaakt :) ).

Tot nu toe slikt hij al mijn bestanden, maar het zijn vrij gangbare codecs. Ook h.264 doet het prima, heb alleen hogere resoluties nog niet geprobeerd(die zouden het nog niet doen).

Ik ben heel benieuwd wat er allemaal gemaakt zal worden met de User Program SDK.
Ik ben zelf wel heel erg benieuwd naar wat je probeert af te spelen. Nog benieuwder zou ik zijn naar wat hij *niet* kan afspelen. Zou leuk zijn als je wat testjes deed en de resultaten hier post :)
Mr.Nash schreef op zondag 23 november 2008 @ 19:59:
Had mijn oog op de O2 laten vallen sinds hij bekend werd gemaakt. Ik hoop dat hij tegen een redelijke prijs (voor mij dan) uitkomt want dan weerhoudt niets me om hem te halen, nou ja, hij moet wel mkv's met subs af kunnen spelen..
Dat zou hij gewoon moeten kunnen.

Edit; ik vond nog een video-review:

Ik vind het vooral erg geil hoe je de EQ- en geluidssettings gewoon aan kunt passen vanuit het afspeelscherm :9~

[ Voor 15% gewijzigd door RoD op 24-11-2008 03:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weet iemand hoe ik csd viewer kan zetten op de cowon o2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-09 17:41
hoe en welke resolutie is de tv-out functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

RoD schreef op maandag 24 november 2008 @ 02:50:
[...]

Ik ben zelf wel heel erg benieuwd naar wat je probeert af te spelen. Nog benieuwder zou ik zijn naar wat hij *niet* kan afspelen. Zou leuk zijn als je wat testjes deed en de resultaten hier post :)

[...]

Dat zou hij gewoon moeten kunnen.

Ik vind het vooral erg geil hoe je de EQ- en geluidssettings gewoon aan kunt passen vanuit het afspeelscherm :9~
Maar zou hij dat ook met de SSA library kunnen afspelen? Vooral bij anime kijken( en vermoedelijk andere dingen, maar anime is toch wel behoorlijk belangrijk in het geval van comment naast de subs) is het behoorlijk handig om dit te krijgen. Ook de verschillende kleuren is een welkome toevoeging om de karakters te herkennen( vaak heeft ieder karakter zijn eigen kleur ondertiteling!)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihaio
Anythingbutipod heeft een stukje over hoe slecht ze het vinden dat Cowon spelers aflevert met slecht werkende firmware. Ook hebben ze op het forum een topic waarin een lijstje staat met dingen die slecht gevonden worden aan de O2. En dat zijn toch best veel dingen, en er zitten wel een paar dingen bij die echt niet zo zouden mogen zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Vihaio op 08-12-2008 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Er zitten wel een paar dingen bij die ik echt ongelofelijk vind. Zelfs bij een willekeurig B-merk PMD-fabrikant was me dit nog tegengevallen. Ik vond het stukje op ABI wel enigszins terecht, maar nu ik dat topic gelezen heb kan ik me goed voorstellen dat de heren van ABI de firmware van Cowon flink bekritiseren. Dit is gewoon superslecht. Valt me gigantisch tegen van Cowon en ik mag hopen dat ze er iets aan doen, want anders zijn ze hun goede naam echt niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Het apparaatje is inmiddels in Nederland te krijgen. Ik zag hem hier staan. Prijs valt wel tegen..

Even ter vergelijking: bij Amazon kost ie 285 *dollar* :X

[ Voor 16% gewijzigd door RoD op 14-01-2009 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
RoD schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 13:06:
Het apparaatje is inmiddels in Nederland te krijgen. Ik zag hem hier staan. Prijs valt wel tegen..

Wow, is bij Amazon de prijs inclusief of exclusief BTW? Dat zou een deel van het verschil kunnen verklaren. 348 euro is best een hoop geld maar het moet te doen zijn. Misschien zakt de prijs nog als ie een tijdje op de markt is.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

RoD schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 13:06:

£249.00 ook amazon, maar dan .co.uk 8)7

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Cyphax schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 15:14:
[...]

Wow, is bij Amazon de prijs inclusief of exclusief BTW? Dat zou een deel van het verschil kunnen verklaren. 348 euro is best een hoop geld maar het moet te doen zijn. Misschien zakt de prijs nog als ie een tijdje op de markt is.
Ik vind het het opzich wel waard (als de firmware gefixed wordt) maar de prijs was ook een beetje een selling point. Nu niet meer. Wel een beetje jammer.. maar het kan zijn dat wanneer de speler bij meerdere shops verkrijgbaar wordt, de prijs ook daalt. Bovengenoemde shop is niet bepaald de goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
RoD schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 15:25:
[...]

Ik vind het het opzich wel waard (als de firmware gefixed wordt) maar de prijs was ook een beetje een selling point. Nu niet meer. Wel een beetje jammer.. maar het kan zijn dat wanneer de speler bij meerdere shops verkrijgbaar wordt, de prijs ook daalt. Bovengenoemde shop is niet bepaald de goedkoopste.
Hopelijk wordt ie dan ook beter verkrijgbaar. Ik heb wat gezocht naar die firmware-dinges maar het zal nog wel even duren voor de firmware helemaal goed werkt. Schijnt bij de D2 ook zo te zijn geweest.
Op zich kan ik dat door de vingers zien, als ik tenminste maar weet dat aan de firmware wordt gesleuteld. Dat vertrouwen zou ik obv de reputatie die Cowon blijkbaar heeft wel hebben in ze.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Review van ABI. Erg negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Firmware update. Zitten best wat nuttige fixes bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:58
Goed topic! Ik ben aan het overwegen deze te kopen nadat de touchscreen van mijn Onda VX747 gebarsten is, waar ik op zich blij mee was. Ik wil hem voornamelijk voor mkv ondersteuning omdat ik allemaal HD films heb in dat formaat en dit is volgens mij er eerst speler die dat kan. Als het goed is gebruikt ie de DaVinci chipset van Texas Instruments en als je op hun site kijkt, klinkt het erg spectaculair vergeleken met chinese PMP's maar de prijs is wel erg hoog, heb je 3 chinese PMP's voor met alles erop en eraan. OK, weliswaar niet zo degelijk als een merk als Cowon maar toch voor wat ze kosten kunnen ze veel formaten afspelen. Waar het voor mij om gaat is dat ik bestanden direct op de speler kan kopieren en afspelen, zonder converteren.

Iemand in het bezit van deze speler die een grote HD film in mkv formaat heeft afgespeeld? Zoals je ze download van internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Ik heb het ding niet, maar ABI heeft het getest, en zegt het volgende:
On paper the O2 probably supports the biggest variety of video containers and codecs available on any portable player available. TCPMP and similar PDA/UMPC players excluded, of course. In reality it’s certainly different, since the O2 has severe issues playing back most 720p HD videos or MKV/h.264/x264 content, except ones encoded with the most basic settings. 720p might work fine when encoded with XviD or DivX, but the average WMV or MP4/h.264 720p trailers found on the internet all play so choppy that it’s impossible to watch them. h.264/x264 only works with simple profile, any advanced high profile settings like 8x8 transform or Trellis quantization result in stuttering and laggy performance, or no image at all – no matter if high-res or 320x240. Another issue with HD movies of course is the 4GB file limit of a FAT32 file system. You certainly can’t watch over-length movies in 720p anyways, since full movies would be larger than 4GB and would need exFAT/FAT64 or a similar modern file system to work without splitting them in parts. A FAT32 file system (as used on the O2) doesn’t support these file sizes.

In short, don’t get the O2 if all your videos are in HD or use some newer, more advanced codecs/containers. If you mainly watch regular MPEG4/XviD/DivX videos in an AVI container, the O2 will perform very well.
Niet erg positief dus. Wel is er onlangs een firmware update geweest met de volgende fix:
Improved video playback performance of HD Xvid, DivX 5, DivX 6 - HD-level Xvid, DivX 5, DivX 6 files
Het hangt er dus ook een beetje vanaf waar je mkv's mee encoded zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
RoD schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 11:57:
Ik heb het ding niet, maar ABI heeft het getest, en zegt het volgende:

[...]

Niet erg positief dus. Wel is er onlangs een firmware update geweest met de volgende fix:

[...]

Het hangt er dus ook een beetje vanaf waar je mkv's mee encoded zijn.
RoD, ik weet niet of ik het hier mag noemen maar de films die ik heb zijn geript volgens "scene" regels met hoogst mogelijke resolutie en kwaliteit. De 1080p films varieren tussen de 8 en 11GB maar ik kan ook 720p doen, die zijn 4 a 5GB en op zich voldoende van kwaliteit voor zo'n PMP. Zeg maar op een 17" laptop met een AMD Dual Core 1,9GHz / 2GB DDR2 / 250GB / ATI HD3450 256MB videokaart haperen ze al dus go figure :P Nouja, die films wil ik dus af kunnen spelen op een PMP :D

Naja, misschien draaf ik ook door. Op zich is een Xvid film van 700MB voldoende van kwaliteit en meer dan genoeg om op een PMP te bekijken, althans op mijn kapotte Onda VX747 wel dus zal hier zeker nog beter op moeten draaien. En het scheelt natuurlijk aanzienlijk ruimte.

't is alleen beetje jammer dat de 32GB versie zo verdomd duur is, want ik wil er dan ook meteen een 32GB microSD kaart in doen (als die bestaan). De ondersteuning voor ondertitels is wel super trouwens, al vraag ik me of het dan nog leesbaar is.

[ Voor 21% gewijzigd door chim0 op 15-02-2009 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Er zitten wel grenzen aan wat de O2 slikt hè:
Video resolution: Max 1280x720 (720p), 30 fps
1080P gaat ie dus niet slikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
RoD schreef op zondag 15 februari 2009 @ 19:37:
Er zitten wel grenzen aan wat de O2 slikt hè:

[...]

1080P gaat ie dus niet slikken :)
Heheh, duidelijk verhaal. Naja ben wel benieuwd hoe het verschil eruit ziet tussen een 720p film van 4,4GB en een xvid filmpje van 700MB :P Kan iemand dit testen en een filmpje opnemen met digitale camera en op Youtube plaatsen? :o :o

[ Voor 4% gewijzigd door chim0 op 15-02-2009 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GravGunner
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11-2023

GravGunner

Man's inhumanity to Man

hoe staat het met de integratie van SDHC kaartjes? gaat dit een beetje mooi bij deze speler?
Ben namelijk op zoek naar een vervanger voor mijn trouwe Creative Nomad Jukebox 60GB, de batterijen beginnen nu wel heel slecht te worden..

target assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihaio
What we have is an SDHC slot which can be used to store music, movies, texts, images – anything the O2 understands. SDHC cards are currently available up to a size of 32GB, effectively doubling the O2's capacity. You can even copy files between the SD card and the internal memory, making the O2 a decent image tank for your digital camera, as long as it uses SD cards as well. The downside to the SD slot is that it doesn’t integrate at all.s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GravGunner

GravGunner

Man's inhumanity to Man

thanks voor de info, nog enige kans dat dit in de nabije toekomst opgelost wordt?
voor nu is 32 GB nog (net) voldoende voor mijn gehele collectie :)

target assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Ik denk het niet. Het zal wel een bewuste keuze zijn geweest, aangezien het op de D2, welke ouder is, wel geïntegreerd is. Overigens wel erg jammer :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GravGunner

GravGunner

Man's inhumanity to Man

das jammer :( het zal iig meewegen in mijn keuze voor een nieuwe speler.
nogmaals bedankt voor de info

target assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GravGunner

GravGunner

Man's inhumanity to Man

Ik heb vandaag mijn O2 binnen gekregen(na wikken en wegen en veel erover lezen(ook geschiedenis van andere Firmwares) toch voor de O2 gekozen). en ongeduldig als ik was meteen muziek erop gezet. Nadat dit erop stond heb ik er wat meer mee gespeeld en het eerste wat mij opvalt is dat ik niet kan kiezen waarvoor ik de 2 knoppen bovenop kan gebruiken.
Deze zijn alleen te gebruiken als volumeknop(ook bij locken) terwijl ik eigenlijk NOOIT mijn volume aanpas als deze vast staat. ik skip daarentegen veel meer en had dan ook heel graag gezien dat ik deze mogelijkheid had gehad :(
Nu moet ik dus mijn speler uit mijn zak halen, unlocken en op volgende klikken.
Na een nachtje slapen nogmaals het een en ander bekeken, het is wel mogelijk om dit in te stellen! ik heb er gewoon overheen geklikt/gelezen. Hierbij is een van mijn wensen verholpen en is hieronder ook wat aangepast.

Audio:
Geluidskwaliteit is super! (ik kom van en Creative Nomad af, zelfde sony dopjes gebruikt) Ook is de equilizer en alles makkelijk in te stellen en je hoort echt duidelijk het verschil met een andere setting, Snel cyclen hiertussen is letterlijk een klik weg. ook andere settings mbt het geluid zijn snel in te stellen en bevorderen over het algemeen de muziek op de goede manier(al zal bas ed smaak zijn)

Video:
Video heb ik niet echt geprobeerd(alleen de demo films) maar wat ik zag zag er wel netjes uit, ook reageert de speler hier snel(alleen laden wil nog wel eens op zich laten wachten)

Algemeen:

De speler ligt goed in de hand, al is hij voor het gevoel wat aan de zware kant. Alles voelt degelijk en stevig aan. De stylus/stand is erbij geleverd en makkelijk te gebruiken, al zal je(zoals de 2e review aangeeft in de OP) deze niet snel meer nodig hebben, ik denk dan ook niet dat ik deze ga gebuiken ondanks mijn kolenscheppen. Echter is het af en toe even het truukje doorkrijgen met de kleine items aan te klikken(en er niet net naast te klikken)
Vette vingers zijn wel een probleem op het scherm, deze vallen echt op en komen er ook snel op, een screen protector is dus aangeraden om dit niet de spuigaten te laten uitlopen.

Interface:
De interface is af en toe een draak. Hij is vrij simpel en effectief als je niks speciaals wilt doen. Echter als je iets wilt opzoeken in de setup dan raak je er makkelijk in verloren. De zoek functie voor MP3s heb ik nog niet gevonden, nu heb ik alles op artiest-->album gesorteerd en is dit een koud kunstje, voor anderen kan dit een ramp zijn.
Muziek informatie wordt weergegeven mbv ID3 tags, als je deze niet op orde hebt geeft hij rechtsboven in geen informatie weer(anders dan Unknown) maar gelukkig geeft hij wel geheel onder in het scherm het bestandsnaam weer, dus geheel verloren ben je niet. Ik ga in ieder geval even zoeken naar een goede tag programmaatje om de missende tags op te sporen en te (laten) vullen.

Filetransfer ed:
Het overzetten van bestanden gaat makkelijk en snel, usb kabel aan beide kanten erin en tanken maar is het feitelijk. Het enige wat ten zeerste aangeraden word is de speler to verwijderen vanuit windows alvorens los te koppelen. transfers verlopen snel(USB2).
Ook de firmware upgraden gaat snel en makkelijk, kwestie van ZIP bestand downloaden en in de root van het apparaat zetten, hierna loskoppelen en rebooten en wachten maar. kind kan de was doen.

Al met al geef ik de speler een dikke 7 8, als ze mijn(tot zover) enige minpunt(integratie SD kaart en de buttons) fixen dan is dit de perfecte speler.

edit:
ik zal dit bericht bij werken naar mate ik er meer mee gespeeld heb om zo een mooie gebruikerservaring neer te kunnen zetten :)

[ Voor 20% gewijzigd door GravGunner op 08-04-2009 07:46 . Reden: het gedeelte over de hardware knoppen bijgewerkt en een stukje interface bijgevoegd ]

target assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
GravGunner schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 23:46:
Ik heb vandaag mijn O2 binnen gekregen(na wikken en wegen en veel erover lezen(ook geschiedenis van andere Firmwares) toch voor de O2 gekozen). en ongeduldig als ik was meteen muziek erop gezet. Nadat dit erop stond heb ik er wat meer mee gespeeld en het eerste wat mij opvalt is dat ik niet kan kiezen waarvoor ik de 2 knoppen bovenop kan gebruiken.
Deze zijn alleen te gebruiken als volumeknop(ook bij locken) terwijl ik eigenlijk NOOIT mijn volume aanpas als deze vast staat. ik skip daarentegen veel meer en had dan ook heel graag gezien dat ik deze mogelijkheid had gehad :(
Nu moet ik dus mijn speler uit mijn zak halen, unlocken en op volgende klikken.
Het is jammer dat het niet kan. Wéér een puntje waarbij Cowon verslechterd is ten opzichte van de D2. Maar toch is het idee van vaste volumeknoppen niet gek. Het is een zeer gewilde (en handige) feature. Mensen willen toch graag regelmatig hun volume aanpassen. Ik zelf ook trouwens. Zonder dedicated volumeknoppen is een PMD voor mij bij voorbaat al nutteloos.

Edit: nette review trouwens, ik zal em er in de TS bijzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GravGunner

GravGunner

Man's inhumanity to Man

RoD schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 23:49:
[...]

Het is jammer dat het niet kan. Wéér een puntje waarbij Cowon verslechterd is ten opzichte van de D2. Maar toch is het idee van vaste volumeknoppen niet gek. Het is een zeer gewilde (en handige) feature. Mensen willen toch graag regelmatig hun volume aanpassen. Ik zelf ook trouwens. Zonder dedicated volumeknoppen is een PMD voor mij bij voorbaat al nutteloos.

Edit: nette review trouwens, ik zal em er in de TS bijzetten.
Ik kan begrijpen dat mensen veel met volume spelen, maar gezien het input is van een stel knoppen en het door Firmware makkelijk aan te passen is waarvoor ze gebruikt worden snap ik niet dat dit niet gedaan is(via menu switchen)

zoals nu aangegeven in de review(dank voor het toevoegen in de OP :) ) heb ik over de optie heen gekeken, je kan in het menu onder System -> General -> Volume Button In Hold aangeven waarvoor je de knoppen wilt gebruiken(off/Volume Control/Playback Control) :)

[ Voor 14% gewijzigd door GravGunner op 08-04-2009 07:44 ]

target assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Een kleine hands-on van de O2.

Verwijderd

Ik ben benieuwd of er nog meer mensen in het bezit zijn van deze speler en wat het oordeel nu is (n.a.v. misschien enkele firmware updates?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2009 @ 13:58:
Ik ben benieuwd of er nog meer mensen in het bezit zijn van deze speler en wat het oordeel nu is (n.a.v. misschien enkele firmware updates?).
Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee maar het schijnt dat er een Rockchips RK2706 chipset in zit, die inmiddels is verouderd. Ik heb zelf een chinese speler met een RK2706 chipset en het geluid is goed en hij speelt veel af maar je moet wel converteren soms omdat het gewoon een langzame chipset is maar er zijn ondertussen betere en snellere chipsets uit die meer en zwaardere formaten aan kunnen, waaronder MKV. Dus ja, qua interface en firmware zal ie beter zijn dan de goekopere chinese spelers maar het is gewoon een veroudere chipset.
Dat was de Iriver P7, de O2 bevat een TI Davinci chipset. :$

[ Voor 4% gewijzigd door chim0 op 07-12-2009 07:21 ]

Pagina: 1