[Ervaringen] MSI GX Laptop Series - Deel 1

Pagina: 1 ... 8 ... 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekko90
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-09 14:15
Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 13:38:
Bleek dus dat ik met -s cpus=1 wel kon rebooten met dvd erin en de nodige commands kon uitvoeren.

Alleen is het echt een kwestie van de juiste drivers en patches bij installatie.
Krijg als ik de VGA drivers -> ATI HD gebruik een zwart scherm na het apple laadscherm met een muziekje erbij.

En als ik geen video drivers gebruik dan krijg ik een grijs scherm met muziekje erbij.
Komen steeds een stuk verder.

edit: Het is gelukt heb nu mac osx op me msi draaien via dualboot.

Moest mac osx starten met -x. Hierdoor worden universele drivers geladen waardoor alles het deed.
Voor keyboard en muis heb ik gekozen voor de driver appleps2. Mja voor de echte ervaring gewoon mac kopen.
ik weet dat het eigenlijk niet mag maar welke distrubutie van OSX heb je gebruikt om het werkend te krijgen??
ik krijg het maar niet voor mekaar op mij MSI

alvast bedankt

verder echt super vet dat je nu OSX op je MSI hebt draaien blijft namelijk altijd een nice iets apple OS op non apple hardware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Weet iemand de werkelijke specificaties van de GX640 en GX740? Ik merk dat ze beschikbaar beginnen te komen, maar de webshops geven verschillende specs. Met name of de GPU DDR3 of DDR5 geheugen heeft is onduidelijk. Ook de resolutie is niet altijd duidelijk: zo staat er in de pricewatch een fullhd resolutie voor de GX740 terwijl ik op webshops 1680x1050 zie of zelfs 1440x900. Wat is waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:21
Kasj schreef op zondag 11 april 2010 @ 20:48:
Weet iemand de werkelijke specificaties van de GX640 en GX740? Ik merk dat ze beschikbaar beginnen te komen, maar de webshops geven verschillende specs. Met name of de GPU DDR3 of DDR5 geheugen heeft is onduidelijk. Ook de resolutie is niet altijd duidelijk: zo staat er in de pricewatch een fullhd resolutie voor de GX740 terwijl ik op webshops 1680x1050 zie of zelfs 1440x900. Wat is waar?
GPU heeft DDR5, en het scherm weet ik het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joerdgs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-08 14:29
Zit zelf ook op een GX640 te azen, maar er is nog grote onduidelijkheid over de specs. Ook maak ik me een beetje zorgen over hoeveel warmte en geluid die produceert.

Zijn er al degelijke reviews van?

[ Voor 10% gewijzigd door Joerdgs op 11-04-2010 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 07:30

Eelke Spaak

- Vlad -

Zojuist mijn nieuwe MSI GX640 mogen ontvangen van de postbode!

Hij ziet er flashy (maar goed verzorgd) uit, en dit kan ik bevestigen over de specs: het 15,4" scherm heeft een resolutie van 1680x1050 en de Mobility Radeon 5850 heeft beschikking over 1GB DDR5 geheugen.

Nu ga ik even verder spelen. 8)

TheStreme - Share anything with anyone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zou je ook willen kijken op welke snelheid de core draait? volgens amd.com is die namelijk viarabel tussen 500 en 625 mhz.

http://www.amd.com/us/pro.../Pages/hd-5850-specs.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joerdgs
Eelke Spaak schreef op maandag 12 april 2010 @ 11:41:

Hij ziet er flashy (maar goed verzorgd) uit, en dit kan ik bevestigen over de specs: het 15,4" scherm heeft een resolutie van 1680x1050 en de Mobility Radeon 5850 heeft beschikking over 1GB DDR5 geheugen.

Laat ook even weten hoe het zit met de geluid en warmte productie, ben ik namelijk benieuwd naar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak

Eelke Spaak

- Vlad -

Verwijderd schreef op maandag 12 april 2010 @ 11:45:
zou je ook willen kijken op welke snelheid de core draait? volgens amd.com is die namelijk viarabel tussen 500 en 625 mhz.

http://www.amd.com/us/pro.../Pages/hd-5850-specs.aspx
De Radeon core draait op 625 MHz, volgens CPU-Z.
Joerdgs schreef op maandag 12 april 2010 @ 12:34:
[...]
Laat ook even weten hoe het zit met de geluid en warmte productie, ben ik namelijk benieuwd naar. :)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem ietwat luidruchtig vind, zelfs bij licht browse/skype/download-gebruik. De warmte wordt wel prima afgevoerd door een rooster aan de rechterzijkant; alleen die lucht is echt warm en de laptop zelf (toetsenbord) blijft redelijk koel. (Ik heb geen dB-meter, dus een meer kwantitatieve beoordeling kan ik helaas niet geven.) Overigens zou het kunnen dat ik een bepaalde instelling om de fansnelheid aan te passen nog niet heb gevonden, mocht ik die nog vinden zal ik het uiteraard even laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 22:01
Eelke Spaak schreef op maandag 12 april 2010 @ 11:41:

DDR5? Serieus? Alle shops zeggen DDR3.. schijnt nogal een verschil te zijn. Je hebt de GX640-084NL? En 6 cell of 9 cell accu? En kreeg je er een muis en tas bij, zoals in het bericht van tweakers stond, tijd terug?

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hij bedoelt GDDR5, dat is het beste

de G betekent dat het dubbel zo snel is, en die 5 betekent dat het 4 paketjes verzend in een kloktik ipv. 2, tel uit je winst :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
Verwijderd schreef op maandag 12 april 2010 @ 19:52:
hij bedoelt GDDR5, dat is het beste

de G betekent dat het dubbel zo snel is, en die 5 betekent dat het 4 paketjes verzend in een kloktik ipv. 2, tel uit je winst :7
Dat begrijp ik, het ging er mij om dat álle shops aangeven HD5850 1GB DDR3.... ik weet dat de US versie GDDR5 heeft, maar ik ging ervan uit dat de NL versie 084NL, zoals overal aangegeven, het langzame DDR3 zou hebben. Ik vind het toch knap van zulke bedrijven hoe ze zulke info toch altijd fout kunnen doorgeven, foute specs. En ik heb het niet over de webwinkels!!

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de webwinkels kopiëren ook maar de specs van de fabrikant.

beste is om gewoon een shop op te zoeken die hem heeft staan, en dan even gpu-z draaien, maar daar schiet je ook niet veel mee op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joerdgs
Verwijderd schreef op maandag 12 april 2010 @ 20:49:
de webwinkels kopiëren ook maar de specs van de fabrikant.

beste is om gewoon een shop op te zoeken die hem heeft staan, en dan even gpu-z draaien, maar daar schiet je ook niet veel mee op...
Ding is, de MSI website geeft gewoon GDDR5 aan. Had een mailtje met deze vraag naar Informatique gestuurd, en zij verwezen me door naar de specs op de MSI website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz3d_nl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-09 21:17
Eelke Spaak schreef op maandag 12 april 2010 @ 13:28:
[...]

De Radeon core draait op 625 MHz, volgens CPU-Z.

[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem ietwat luidruchtig vind, zelfs bij licht browse/skype/download-gebruik. De warmte wordt wel prima afgevoerd door een rooster aan de rechterzijkant; alleen die lucht is echt warm en de laptop zelf (toetsenbord) blijft redelijk koel. (Ik heb geen dB-meter, dus een meer kwantitatieve beoordeling kan ik helaas niet geven.) Overigens zou het kunnen dat ik een bepaalde instelling om de fansnelheid aan te passen nog niet heb gevonden, mocht ik die nog vinden zal ik het uiteraard even laten weten.
Een lucht uitlaat aan de rechter kant lijkt me niet echt een praktische oplossing van MSI, het notebook heeft maar 1 koeler om de cpu en gpu van warmte te ontzien een aangezien de meeste mensen rechtshandig zijn zal je aan aardig warme (zweet) hand krijgen. 8)
De geluids productie van de gx640 is volgens mij gelijk aan de Medion Akoya x7811, dit is een 17" variant van dit notebook is bijna identiek.
Volgens Notebookcheck.com heeft dit notebook onder full load een geluids productie van 47,4 db(a), een stofzuiger dus.
Erg jammer want ik zelf was van plan om de gx740 te kopen. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
Ik heb de GX640 ook binnen. Tweakers had gelijk in hun bericht, er komt een laptoptas en muis mee, er zit inderdaad GDDR5 op de HD5850 én een 9-cell accu bij, die echter wel bijna 2 cm uitsteekt aan de achterkant.

Dat ie geluid maakt tijdens gamen vind ik niet erg, maar ook tijdens idle is een stuk minder. Hij clockt de GPU netjes naar 100Mhz, maar het geheugen blijft op 1000Mhz... het rare is echter, de temp van de GPU daalt niet. Of het nou 100Mhz of 625Mhz is in idle. De fan gaat zo elke minuut even 2 seconden op low speed draaien (zeeer acceptabel, vrijwel stil) maar dan gaat ie weer draaien. Het is nog lang niet zoals een stofzuiger, maar toch niet acceptabel.

De temp zal het probleem zijn, die blijft tussen de 54 en 57 graden hangen, dus ook @100Mhz. Atitool zegt dat ie op 100Mhz loopt, SiSandra en GPU-z niet.

Ik vermoed nog stevige driver issues, de huidige driver is uit 2009, 10.1. Installeer ik de 10.3 van maart 2010, na de herstart, zie ik het windows logo, met starten en dat gekleurde plaatje op een volledig zwarte achterkant, waarna normaal het aanmeldvenster komt, maar dan blijft ie daar hangen. Beeld is niet uit, maar wel volledig zwart... en er gebeurd niets meer.

Ik hoop maar dat het driver problemen zijn, zo vind ik het niet acceptabel namelijk.

Verder heerlijke laptop overigens, snel, GPU erg krachtig, 10.500 3dmark06 punten, zo uit de box. Maar de warmte productie in idle toestand is gewoon te hoog, de warmte uitvoer rechts is echt hoog, ook idle.

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
Zijn er al luitjes met een GX740? Ben benieuwd of deze dezelfde koeling issues hebben.
Verder al goede reviews van de GX640 / GX740?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joerdgs
Bedankt voor de info dinkelover, hou ons up-to-date over de driver issues! Toch nog maar even de alternatieven bekijken... een Sony Vaio met een HD5650 is ook een optie, alleen dan zit ik weer met een 1366x768 scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak

Eelke Spaak

- Vlad -

Ik kan het verhaal van dinkelover helemaal bevestigen: de GX640 maakt teveel herrie in idle. Ik ben al een aardige tijd op zoek geweest naar oplossingen hiervoor (andere fancontrols, undervolting, etc.), maar dat heeft tot nu toe nog niks opgeleverd.

De i5 wordt zo'n 40-50 graden bij normaal officegebruik, en de Radeon zit op 50-55. Op zich niet eens zo heel heet dus, maar toch slaat daar de fan voor aan. Idealiter zou de grens voor dat aanslaan wat opgeschroefd kunnen worden natuurlijk, maar helaas kan dat voor zover ik weet nu nog niet.

Ik hoop op een goede BIOS/driver update om dit te verhelpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodemannetje
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Kan hetzelfde bevestigen. Is volgens mij een bios zaak mbt de gpu. Verder een mooie laptop, maar bij idle/weinig gebruik is een fan die van toeren wisselt, niet gewenst.

i7 860 3.94ghz/mugen 2b/lancool k62/corsair hx650/vertex II/asus p7p55e pro/msi gtx570 oc/ OCZ3G1866LV6GK /xfi pro elite/Samsung 214t tft/3 hd's/plex dvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
Bij nader inzien moet het wel de bios/firmware zijn natuurlijk. Die fan koelt het geheugen en de CPU en zal dus door het mobo worden aangestuurd, daar zal een ATI driver natuurlijk weinig aan kunnen veranderen. Dus wat dat betreft geen driver probleem. Waar de driver wellicht wel voor kan zorgen is dat ie minder heet wordt en dus de fan niet aanspringt. Maar ook dat lijkt me niet van grote invloed, of nauwelijks mogelijk. Dus ik denk dat dit vanuit MSI moet komen.... of, het hoort gewoon bij deze laptop. In dat laatste geval helaas voor mij, niet acceptabel.

Het scherm vind ik overigens subliem. Echt strak (door resolutie natuurlijk ook), volledig zwart is ook echt vrijwel geheel egaal zwart, nauwelijks tot geen backlight bleeding.

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdennem
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 10:45
Vandaag de GX740 binnen gekregen.
En idd, ook bij dit model een fan die constant blijft draaien.
De CPU in idle is 50 graden, de 5870 blijft tussen de 60 en 64 graden idle (met de nieuwste driver van ati, 10,3)

Bij asus hebben ze het heel wat beter voor elkaar met hun G73jh serie.
De laptop is bijna onhoorbaar en zelfs onder load blijft de fanspeed heel laag.
Maar goed, dan praat je ook over een ander prijssegment (+650 euro)
Toch had ik in idle wel een minder hoorbare fan verwacht.
Ik wacht met smart op een oplossing hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak

Eelke Spaak

- Vlad -

Gisteren gebeld naar MSI Support, en zojuist even dit mailtje naar ze gestuurd:
Geachte heer/mevrouw,

Onlangs heb ik een MSI GX640-084NL aangeschaft. Over het algemeen ben ik tevreden over de prestaties daarvan. Er is echter één groot probleem met deze notebook: de fan maakt teveel geluid. Wanneer de computer druk aan het rekenen is (bv. in een spelletje) vind ik dat geen enkel probleem, maar het doet zich ook voor bij simpel Windows/tekstverwerker/browser-gebruik.

Bij zeer licht gebruik wordt de CPU (i5) zo'n 45 à 50 graden, en de GPU (Radeon 5850) zo'n 55 graden. In principe zijn dit acceptabele temperaturen (hoewel de GPU-temperatuur misschien wat aan de hoge kant is). Daarom lijkt het mij niet nodig dat de fan van de notebook naar een hoog toerental springt in dit geval. Het standaard (laagste) toerental levert een zeer acceptabel geluidsniveau op, maar helaas is dat niet meer te horen na de eerste paar minuten nadat de computer is opgestart.

Uit diverse fora op internet die ik heb bezocht weet ik dat er meer mensen zijn met dit probleem, en dat het probleem zich ook bij de GX740 voordoet. Ik, en mijn 'lotgenoten', zouden het bijzonder op prijs stellen als MSI op korte termijn een nieuwe BIOS/firmware beschikbaar stelt die deze problemen oplost. (Mijn huidige BIOS-versie is 1.06.)

(Tot slot: ik heb al telefonisch contact gehad met uw supportafdeling; de persoon die ik toen aan de lijn kreeg raadde me aan dit mailtje te sturen.)

Alvast hartelijk dank!

Met vriendelijke groeten,

Eelke Spaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joerdgs
Heb voorlopig m'n belastingteruggave toch nog niet terug, dus ik kan nog wel even wachten met de aanschaf van een nieuwe laptop :)

Vind dat ze bij Notebookcheck ook een beetje lui zijn met het testen van de nieuwe Mobility HD5000 kaarten. Ze hebben alleen echte benchmarks van de Mobility HD5650. Ik zou wel willen zien hoe veel beter de HD5730 en HD5850 presteren.... Zijn er eigenlijk nog andere goeie notebook review sites?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joerdgs
Dat zegt niet echt veel, heb veel liever echte benchmarks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
Wel echt enorm balen die negatieve geluiden over luidruchtige fans. Heb een tijd lang uitgekeken naar deze laptops, omdat het voor mij de ideale prijs-kwaliteit verhouding leek. Maar dit is toch wel een tegenvaller...

Hopelijk verschijnt er snel bericht over een oplossing.

PS: zijn er nog andere laptops die qua prijs/prestatie in de buurt komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 23:23
[b][message=33832802,noline]
Dat ie geluid maakt tijdens gamen vind ik niet erg, maar ook tijdens idle is een stuk minder. Hij clockt de GPU netjes naar 100Mhz, maar het geheugen blijft op 1000Mhz... het rare is echter, de temp van de GPU daalt niet. Of het nou 100Mhz of 625Mhz is in idle. De fan gaat zo elke minuut even 2 seconden op low speed draaien (zeeer acceptabel, vrijwel stil) maar dan gaat ie weer draaien. Het is nog lang niet zoals een stofzuiger, maar toch niet acceptabel.
Zou je met AMD GPU Tool het geheugen terug willen clocken en willen controlleren of de temperatuur zakt? Bij mijn HD4870 bleef het geheugen ook op 100% draaien waardoor de videokaart erg warm bleef, met terug clocken werd het gelijk een stuk koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk ook even waar het voltage op staat, dat is het meest bepalend voor het gebruik.
in idle dient hij op t minimale te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Verwijderd schreef op zondag 18 april 2010 @ 10:54:
kijk ook even waar het voltage op staat, dat is het meest bepalend voor het gebruik.
in idle dient hij op t minimale te staan.
Voor mijn HD4870 maakte dat bijna niks uit. Het was echt het geheugen die zoveel hitte produceerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdennem
Ik had gisteren het geheugen van 1000 naar 500 teuggebracht met behulp van ccc en met gebruik van alleen internet en office bleef de fan op de laagste stand draaien.
Temps waren 46 voor cpu en 60/61 voor gpu gedurende 2 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
mcdennem schreef op zondag 18 april 2010 @ 11:32:
Ik had gisteren het geheugen van 1000 naar 500 teuggebracht met behulp van ccc en met gebruik van alleen internet en office bleef de fan op de laagste stand draaien.
Temps waren 46 voor cpu en 60/61 voor gpu gedurende 2 uur.
? 60/61 voor GPU, met 500Mhz en dan toch stil? Ik weet zeker dat bij mij de grens voor de fanspeed op 54 of 55 graden ligt. Heb ik uitvoerig getest. Via welk programma lees je temp uit? Zou je meerdere apps kunnen testen? Ook ben ik benieuwd hoe je dit van 1000 naar 500 Mhz hebt gekregen, ik heb dit ook geprobeerd via ccc, maar ik zag nergens dat dit daadwerkelijk ook gebeurde, tevens bleef mijn fan ook nog steeds 95% van de tijd op die net-te-hoge-rpm draaien. Kortom, ik bereikte daar niets mee. Wat jij beschrijft is precies datgene wat ik (en iedereen overal) graag wil bereiken, een stille fanspeed tijdens office/internet gebruik!!!

edit: Oh wacht, je hebt de GX740...

edit2: ik kan overigens pas vanavond laat weer testen, zal het zeker testen met de AMD GPU tool, alhoewel ik elders had gezien dat die nog niet werkt voor de HD5800 serie mobile. Net zoals Rivatuner nog niet..

edit3: ik zie dat de Asus G51JX SX ook via de pricewatch te vinden is. Core i5 430m ook, GTS360m, FullHD (! als het goed is), numpad én wellicht/hopelijk de mogelijkheid tot Nvidia Optimus technologie. Dat laatste zou zeer mooi zijn!

[ Voor 21% gewijzigd door dinkelover op 18-04-2010 17:57 ]

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdennem
Net even 3dmark 06 gedraaid.
Clocks gezet naar 750/1050.
Nette score van 12288 punten gehaald.
Max temp gpu 78 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
Via het forum van notebookreview.com eindelijk een soortement van review van de GX740 inclusief filmpje. Te vinden op: http://reviewty.com/index.php?topic=21.0 Geen klachten over de fannoise in deze review....

Zo wordt ie toch weer interessanter... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
Kasj schreef op zondag 18 april 2010 @ 19:26:
Via het forum van notebookreview.com eindelijk een soortement van review van de GX740 inclusief filmpje. Te vinden op: http://reviewty.com/index.php?topic=21.0 Geen klachten over de fannoise in deze review....

[video]

Zo wordt ie toch weer interessanter... ;)
Oh, hij is zeker wel interessant. Om zijn power. Maar ik en wellicht vele anderen zijn ook wel benieuwd naar de power-saving technieken wat én geluid én batterijduur kan verlengen. Kijk eens naar de nieuwe Macbook Pro. Met hun eigen Optimus techniek. GU uit als je hem niet nodig hebt... dat is toch juist iets wat je ook in een gamers laptop wilt hebben. Ik had deze laptop helemaal niet overwogen als die HD5850 zo geprezen werd van tevoren over zijn idle load. Helaas kom ik of enigszins bedrogen uit, of ik ben te vroeg en met een simpele updates of aanpassingen is het een uitstekende laptop, ook voor niet gamers, die af en toe wel een potje nog willen kunnen draaien. Like me ;)

En ik moet zeggen, ik geloof er wel weer in. Via de ECO manier kan ik de GPU @ 100Mhz krijgen... helpt iets in de temp. Via CCC kan ik het geheugen terugklokken naar 500Mhz, scheelt zeker een aantal graden. En als ik nu een manier vond om beiden te combineren 8)7 ... core @ 100Mhz en mem op 500Mhz of minder... ik weet nu wel zeker dat de temp van de gpu rond de 50 zal zijn en dat is precies wat ik wil. Boven de 54 graden en de fan gaat weer "te keer." Overigens is dat tekeer gaan maar betrekkelijk heh. De meeste gamers zullen het nauwelijks (willen) horen en zeggen er dus niets over. Maar ik stoor me er zeker aan als ik geen achtergrond geluid heb en dingen erop doe die geen power nodig hebben.

Is het iemand al gelukt, via welk tooltje dan ook dit te regelen? AMD GPU clock tool, Ati tray tools werken allemaal niet. MSI Afterburner... kan alleen overklokken, niet naar beneden....

Daarom overweeg ik nu toch te wachten op de Asus G51JX-SX... die combineert een krachtige gpu, met hopelijk de optimus techniek om de gpu volledig uit te schakelen als je het niet nodig hebt, en gewoon de igp van de i5 gebruikt. Ideaal! Maar ik kan er nog niets op vinden op internet. En de i7 heeft geen igp, dus de bestaande modellen kunnen geen Optimus toepassen. De Macbook Pro kan het ook... redelijk krachtige GPU en toch 8-10 uur zonder opladen. En met die techniek zou je uitstekend die GT330 kunnen vervangen voor een GTS360m, zonder ook maar iets te hoeven inboeten.

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak

Eelke Spaak

- Vlad -

dinkelover, als je zou wachten op de Asus, denk je dan dat je je GX640 weer zou kunnen inruilen?

Edit: en, je schrijft dat de fan bij jou aanslaat boven de 54 graden. Bij mij doet 'ie dat al eerder; de GPU is nu 52 graden en ik hoor nog steeds het net-iets-te-hoge toerental. Heb je dat ergens veranderd wellicht?

[ Voor 53% gewijzigd door Eelke Spaak op 19-04-2010 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
dinkelover schreef op zondag 18 april 2010 @ 22:26:
[...]
Is het iemand al gelukt, via welk tooltje dan ook dit te regelen? AMD GPU clock tool, Ati tray tools werken allemaal niet. MSI Afterburner... kan alleen overklokken, niet naar beneden....
Probeer eens GPUTool van W1zzard (http://forums.techpowerup...26e803c071547f557&t=93585)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdennem
Dit progje werkt niet voor de 5800 serie. Staat ook vermeld in het forum. De moderator beveelde msi afterburner aan, maar dat is ook niet wat we nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
Gevonden! :*) Deze moet je hebben. Geen rare fratsen, doet het gewoon, direct vanuit stock. Ik draai nu op 100/300Mhz @ 0,9v, de GPU temp is naar een fabelachtige 46 graden gedaald (19,5C omgeving)! De fan is stil.... _/-\o_. Dat is deze al vanaf 54 graden, dus er is zelfs nog flinke speling! De warmte uitvoer is echter nog wel duidelijk aanwezig, Volgens HWmonitor verbruikt de i5 @ 1,2Ghz 7[W] en is de CPU rond de 30-35 graden, op 2,5Ghz verbruikt ie 29 [W] under flinke load en gaat de temp richting de 50. Dit is allemaal met de GPU @ 100/300Mhz. De GPU en CPU worden gekoeld door 1 koelblok, (ook 1 fan) dus als de temp van de één stijgt, stijgt ie van de ander ook licht mee als gevolg daarvan.

Ik zal dan ook maar wat positiever uit de bus komen, ik draaide nogal om de fan die heel snel aansloeg (of beter gezegd, altijd teveel geluid maakte). De GX640 bied gewoon veel en heeft in mij ogen nu nog maar weinig slechte kanten. Of beter, geen slechte kanten, wellicht nog enkele middelmatige, maar bovenal gewoon super. Vergeet ook niet de 7200toeren harde schijf, zie je niet zo heel vaak meer in laptops en deze is ook nog eens superstil, ik kan hem echt niet horen, ook niet als ik hem aan het werk zet!! Laten we hopen dat het vervelende probleem van 1 van de 2 reviewers van deze ST9500420AS een uitzondering is :+ .

Kortom, nu zich deze underclock mogelijkheden voordoen, en daardoor de temp te controleren valt, kan ik hem goed aanraden voor de tweakers die nog twijfelen 8) .

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak

Eelke Spaak

- Vlad -

dinkelover schreef op woensdag 21 april 2010 @ 02:00:
Gevonden! :*) Deze moet je hebben. Geen rare fratsen, doet het gewoon, direct vanuit stock. Ik draai nu op 100/300Mhz @ 0,9v, de GPU temp is naar een fabelachtige 46 graden gedaald (19,5C omgeving)! De fan is stil.... _/-\o_. Dat is deze al vanaf 54 graden, dus er is zelfs nog flinke speling! De warmte uitvoer is echter nog wel duidelijk aanwezig, Volgens HWmonitor verbruikt de i5 @ 1,2Ghz 7[W] en is de CPU rond de 30-35 graden, op 2,5Ghz verbruikt ie 29 [W] under flinke load en gaat de temp richting de 50. Dit is allemaal met de GPU @ 100/300Mhz. De GPU en CPU worden gekoeld door 1 koelblok, (ook 1 fan) dus als de temp van de één stijgt, stijgt ie van de ander ook licht mee als gevolg daarvan.

Ik zal dan ook maar wat positiever uit de bus komen, ik draaide nogal om de fan die heel snel aansloeg (of beter gezegd, altijd teveel geluid maakte). De GX640 bied gewoon veel en heeft in mij ogen nu nog maar weinig slechte kanten. Of beter, geen slechte kanten, wellicht nog enkele middelmatige, maar bovenal gewoon super. Vergeet ook niet de 7200toeren harde schijf, zie je niet zo heel vaak meer in laptops en deze is ook nog eens superstil, ik kan hem echt niet horen, ook niet als ik hem aan het werk zet!! Laten we hopen dat het vervelende probleem van 1 van de 2 reviewers van deze ST9500420AS een uitzondering is :+ .

Kortom, nu zich deze underclock mogelijkheden voordoen, en daardoor de temp te controleren valt, kan ik hem goed aanraden voor de tweakers die nog twijfelen 8) .
Duizendmaal dank! _/-\o_

De underclock en -volt van de Radeon zorgt voor een keurige 45 à 50 graden van de GPU, waardoor de fan op zijn stilste stand blijft. Ik sluit me dan ook helemaal bij dinkelover aan: de GX640 is een topapparaat met een uitstekende prijs/kwaliteit-verhouding, maar het terugklokken van je GPU is essentieel om hem ook te kunnen gebruiken bij office/internet-gebruik.

Nu nog even kijken of ik een manier kan vinden om de GPU handig terug te zetten naar stockinstellingen als ik een spelletje Starcraft 2 wil spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals mijn naam al zegt, ik ben niet goed in het onder/overklokken.
ik begrijp dat ik dat linkje moet downloaden en uitvoeren. Maar wat zijn de juiste instellingen en hoe doe ik dat?

Ik sta op het punt om de GX740/GX640 aan te schaffen aangezien de enige hekelpunt met dat programmatje is opgelost. Eelke Spaak en Dinklover hebben een GX640, is dat een betere keus als de GX740?
Eelke Spaak schreef op woensdag 21 april 2010 @ 10:38:
[...]

Duizendmaal dank! _/-\o_

De underclock en -volt van de Radeon zorgt voor een keurige 45 à 50 graden van de GPU, waardoor de fan op zijn stilste stand blijft. Ik sluit me dan ook helemaal bij dinkelover aan: de GX640 is een topapparaat met een uitstekende prijs/kwaliteit-verhouding, maar het terugklokken van je GPU is essentieel om hem ook te kunnen gebruiken bij office/internet-gebruik.

Nu nog even kijken of ik een manier kan vinden om de GPU handig terug te zetten naar stockinstellingen als ik een spelletje Starcraft 2 wil spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat zegt hij net ;)
je zet de core (engine clock) op 100, en de memory clock op 300, vervolgens klik je op "set clocks" en stel je het voltage in op de laagst mogelijke waarde.

profit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

okay...nu nog de vraag...gx640 of gx740....
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2010 @ 12:48:
dat zegt hij net ;)
je zet de core (engine clock) op 100, en de memory clock op 300, vervolgens klik je op "set clocks" en stel je het voltage in op de laagst mogelijke waarde.

profit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
dinkelover schreef op donderdag 15 april 2010 @ 12:21:
Verder heerlijke laptop overigens, snel, GPU erg krachtig, 10.500 3dmark06 punten, zo uit de box.
Op welke resolutie? ;)

Tevens vind ik de GX640 ook wel interessant, maar door de laatste 20 posts.. hmm nee, dat wordt 'm niet..
Wel een erg leuke config voor zo'n prijs, alleen het glare-scherm, hmmm vind ik ook erg erg jammerlijk.
Maar voor zo'n prijs had ik de gok denk toch gemaakt (werk nu al zo'n 3 jaar met matte scherm, hulde daaraan!)

Hmmm echt heel lastig aangezien er weinig alternatieven zijn met matte schermen en leuke specs...
De Sony Vaio VPCF11S1E/B kost met aangepaste HDD zo'n 1400 en de GPU is niet de beste, wel weer Full HD, maar ook 16,4"... Wel een mooie afwerking en een mat scherm... Maar dus 300 euro duurder dan de MSI.

Dan heb ik ook nog de Terminator CNI15 op het oog, wat echt 'n monster is met z'n Core i7 CPU's en ATI5870...
Tevens heb je daar wel de keuze voor matte schermen, wat voor mij wel erg aangenaam is... Hmmm erg lastig!
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2010 @ 12:54:
okay...nu nog de vraag...gx640 of gx740....
Lijkt me sterk dat als wij zeggen dat je 'n GX740 moet halen die ook daadwerkelijk gaat halen?
Ik houd van klein en compact icm een hoge resolutie. De GX640 biedt dat met een prachtige GPU erbij!
De 5850 is iets langzamer dan de 5870 in de GX740, maar wat wil je in een 15,4" behuizing... :9

Zelf vind ik de GX640 een prachtige mix van goed op elkaar afgestemde hardware, dus ik zeg: GX640!!
Scheelt je ook nog is 160 euro met de GX740, hij is draagbaarder en heeft nagenoeg dezelfde performance!

Als je echt 'n kleiner monser wil met 'n ATI5870 of 'n GTX285m ofzo, dan moet je wat meer budget hebben :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedankt voor de tips en mening. GX640 zijn overal nog beschikbaar en de GX 740 zijn overal uitverkocht terwijl m'n laptop sinds eergisteren het niet meer doet (ik denk videokaart overhit/kapot).

Overigens heb ik een vraagje over die ene tool
http://www.techpowerup.co...0.9.26.0_For_HD_5870.html

Hij is bedoeld voor de 5870 terwijl de mensen die het gebruiken een GX640 hebben met een 5850!?!?
Dus de tool werkt dan daar ook op blijkbaar?
CLB schreef op woensdag 21 april 2010 @ 13:04:
[...]

Op welke resolutie? ;)

Tevens vind ik de GX640 ook wel interessant, maar door de laatste 20 posts.. hmm nee, dat wordt 'm niet..
Wel een erg leuke config voor zo'n prijs, alleen het glare-scherm, hmmm vind ik ook erg erg jammerlijk.
Maar voor zo'n prijs had ik de gok denk toch gemaakt (werk nu al zo'n 3 jaar met matte scherm, hulde daaraan!)

Hmmm echt heel lastig aangezien er weinig alternatieven zijn met matte schermen en leuke specs...
De Sony Vaio VPCF11S1E/B kost met aangepaste HDD zo'n 1400 en de GPU is niet de beste, wel weer Full HD, maar ook 16,4"... Wel een mooie afwerking en een mat scherm... Maar dus 300 euro duurder dan de MSI.

Dan heb ik ook nog de Terminator CNI15 op het oog, wat echt 'n monster is met z'n Core i7 CPU's en ATI5870...
Tevens heb je daar wel de keuze voor matte schermen, wat voor mij wel erg aangenaam is... Hmmm erg lastig!

[...]

Lijkt me sterk dat als wij zeggen dat je 'n GX740 moet halen die ook daadwerkelijk gaat halen?
Ik houd van klein en compact icm een hoge resolutie. De GX640 biedt dat met een prachtige GPU erbij!
De 5850 is iets langzamer dan de 5870 in de GX740, maar wat wil je in een 15,4" behuizing... :9

Zelf vind ik de GX640 een prachtige mix van goed op elkaar afgestemde hardware, dus ik zeg: GX640!!
Scheelt je ook nog is 160 euro met de GX740, hij is draagbaarder en heeft nagenoeg dezelfde performance!

Als je echt 'n kleiner monser wil met 'n ATI5870 of 'n GTX285m ofzo, dan moet je wat meer budget hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joerdgs
De fan irritaties van de GX640 zijn dus totaal weg te werken door de GPU zelf terug te clocken. Mooi om te horen, die laptop word nu zeker weer interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lehoon
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-09-2023
Of je zet in CCC bij PowerPlay beide waarden op max battery life als je niet gamet. Dan klokt hij op de GX740 GPU terug naar 200 MHz i.p.v. 700 MHz volgens Kombustor.

Met GPU-z en Afterburner krijg ik 'm niet uitgelezen.

[ Voor 3% gewijzigd door lehoon op 21-04-2010 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
lehoon schreef op woensdag 21 april 2010 @ 14:34:
Of je zet in CCC bij PowerPlay beide waarden op max battery life als je niet gamet. Dan klokt hij op de GX740 GPU terug naar 200 MHz i.p.v. 700 MHz volgens Kombustor.

Met GPU-z en Afterburner krijg ik 'm niet uitgelezen.
Ik weet niet hoe het met de 740 is, maar bij de 640 kon je via CCC en powerplay enz niet verder komen dan óf 100/1000 óf 625/500.... was nog net niet genoeg. Ik draai nu 100/300 en dát is wel te merken, bijna 10 graad, de fan houd zich nu koest. Sommigen hebben hem op 50/100 draaien, en werkend, maar het nut daarvan bleek slechts nihil te zijn t.o.v. 100/300 qua temps. Daar zal wel ergens een "sweetspot" liggen. Ik ben tevreden in ieder geval, 3-en-half uur accutijd volgens Windows 7 8)7

Voor echte leken raad ik die tool nog niet aan, maar eigenlijk is het zo simpel dat je het iedereen kunt leren. 2 getalletje veranderen en toepassen. Verder de ECO knop gebruiken om je CPU te regelen (1,2Ghz <-> 2,2/2,5Ghz).

@technoleek: Dat die tool voor de HD5870 is, is geen probleem. 5870 = 5850, alleen lagere stockclocks, vandaar dat ie ook voor de GX640 werkt, gelukkig maar.

Er is overigens ook een nieuwe VBIOS beschikbaar (voor de HD5850 van de GX640.) Zolang ik geen problemen heb ergens mee, of van anderen het nut ervan niet hoor, blijf ik bij de oude ;)

@CLB: 3Dmark06 resolutie? Weet ik niet, gewoon de stock versie (1280*1024??). Dat is ook de enige manier om die scores te vergelijken naar mijn idee, iedereen dezélfde benchmark. Gelukkig kan die resolutie alleen in de betaalde versie worden gewijzigd (toch?). Kortom gewoon de free versie en "stock" 3Dmark06 settings. Hij is er trouwens weer af, dus kan het niet direct voor je controleren. En ik weet dat de niet-native resolutie er niet uitziet, maar ik kijk er toch niet (meer) naar ;) .

Overigens meer mensen geinteresseerd er een SSD in te zitten i.p.v. DVD brander? Ik wel, heb nog een 40GB Intel liggen en een optische station gebruik ik zelden, maak altijd images die ik op m'n NAS gooi. Echter tot nu toe heb ik nog geen "last" gehad van deze Seagate... valt mee zeer mee (of de SSD in m'n desktop valt tegen 8) )

En voor aankomende kopers van een GX640... er zit dus een 9-cell accu bij (uitstekend; letterlijk), HDMI kabel, optische muis en MSI laptop tas!

Het bereik van de Intel 5100 wifi kaart is voldoende. In combinatie met m'n Belkin n+ router haal ik tussen de 75 en 90Mbit/s (+/- 9 Mbyte/s) lokaal kopieren, de 25Mbit van mijn internet is dus ook geen probleem voor hem. Ik hoor wat negatieve dingen over deze wifi kaart, maar met deze waardes ben ik zeer content!

[ Voor 16% gewijzigd door dinkelover op 21-04-2010 19:06 ]

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dinkelover schreef op woensdag 21 april 2010 @ 18:51:
[...]
@technoleek: Dat die tool voor de HD5870 is, is geen probleem. 5870 = 5850, alleen lagere stockclocks, vandaar dat ie ook voor de GX640 werkt, gelukkig maar.
die tool werkt voor bijna alle ATI kaarten, zelfs mijn 4570 krijg ik ermee aan de praat
overigens is bij mij het verschil tussen idle (220/200) en overgeclockt (815/1008, stock is 680/800) een graad of 4, met de fan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdennem
dinkelover schreef op woensdag 21 april 2010 @ 18:51:
[...]
Ik weet niet hoe het met de 740 is, maar bij de 640 kon je via CCC en powerplay enz niet verder komen dan óf 100/1000 óf 625/500.... was nog net niet genoeg. Ik draai nu 100/300 en dát is wel te merken, bijna 10 graad, de fan houd zich nu koest. Sommigen hebben hem op 50/100 draaien, en werkend, maar het nut daarvan bleek slechts nihil te zijn t.o.v. 100/300 qua temps. Daar zal wel ergens een "sweetspot" liggen. Ik ben tevreden in ieder geval, 3-en-half uur accutijd volgens Windows 7 8)7

Voor echte leken raad ik die tool nog niet aan, maar eigenlijk is het zo simpel dat je het iedereen kunt leren. 2 getalletje veranderen en toepassen. Verder de ECO knop gebruiken om je CPU te regelen (1,2Ghz <-> 2,2/2,5Ghz).
Ehhmm, ik heb zitten spelen met de eco knop, maar geen 1,2Ghz....
Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cpu-z? hij hoort automatisch terug te klokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdennem
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2010 @ 22:02:
cpu-z? hij hoort automatisch terug te klokken.
Ja, met cpu-z geeft hij idd 1,2Ghz aan. Thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak

Eelke Spaak

- Vlad -

Iemand wellicht al ervaringen (of gehoord van anderen) met de nieuwe VGA BIOS voor de GX640?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
En voor degenen die 'n GX640 hebben... Willen jullie is foto's maken en posten van het scherm op full brightness, met de flits op je camera aan en uit.. Ben benieuwd hoe erg dat scherm nou glimt namelijk...

Zeker gewoon zoals dit:
Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/2pq89rr.jpg

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2010 @ 14:16:
bedankt voor de tips en mening. GX640 zijn overal nog beschikbaar en de GX 740 zijn overal uitverkocht terwijl m'n laptop sinds eergisteren het niet meer doet (ik denk videokaart overhit/kapot).

[...]
Hmm, ik heb gisteren een GX740 besteld bij zercom computers en die is vandaag naar mij verzonden. Nog 9 stuks op voorraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joerdgs
Heb een GX640 besteld bij 4Launch, zal morgen wel verstuurd worden naar mijn verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Nog wel wat foto'tjes gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://www.notebook4game.com/web/wp-content/uploads/2010/01/MSI_GX640-1-600x450.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.notebook4game.com/web/wp-content/uploads/2010/01/MSI_GX640-2-600x450.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.notebook4game.com/web/wp-content/uploads/2010/01/MSI_GX640-3-600x450.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.notebook4game.com/web/wp-content/uploads/2010/01/MSI_GX640-5-600x450.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.notebook4game.com/web/wp-content/uploads/2010/01/MSI_GX640-8-600x450.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.notebook4game.com/web/wp-content/uploads/2010/01/MSI_GX640-9-600x450.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.notebook4game.com/web/wp-content/uploads/2010/01/MSI_GX640-10-600x450.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.notebook4game.com/web/wp-content/uploads/2010/01/MSI_GX640-11-600x450.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.notebook4game.com/web/wp-content/uploads/2010/01/MSI_GX640-13-600x450.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.notebook4game.com/web/wp-content/uploads/2010/01/MSI_GX640-14-600x450.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.notebook4game.com/web/wp-content/uploads/2010/01/MSI_GX640-16-600x450.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sc0pe
  • Laatst online: 06-06-2024
Hoi,

Ik ben me de afgelopen dagen gaan verdiepen in dit topic en dan met name de GX740 en GX640. Ik moet zeggen dat ik de GX740 steeds interessanter ga vinden naarmate ik reviews en benchmarks lees.

Nou vroeg ik me alleen af wat precies het verschil is tussen de GT740 en de GX740? Ik zie dat de GT over een I7 processor beschikt maar ook over een GTS250m (welke volgens de benchmarks een stuk minder krachtig is).

Mijn voorkeur gaat uit naar degene die het meest geschikt is voor een gamer. Ik denk dat ik het antwoord al weet, namelijk de GX740 vanwege de HD5870. Maar ik ben toch benieuwd waar de GT voor geschikt is, aangezien dit toch de gamersline van MSI is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
GT is ook geschikt voor gamers, een GTS250m is best leuk voor een normale gamer..
Wil je meer FPS'jes / AntiAliasing en dergelijke en dat bij de nieuwste games: ATI5870 FTW!

i5 CPU is inderdaad leuk, wel de minste die er is, maar al met al nog steeds een leuke CPU hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sc0pe
CLB schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 17:04:
GT is ook geschikt voor gamers, een GTS250m is best leuk voor een normale gamer..
Wil je meer FPS'jes / AntiAliasing en dergelijke en dat bij de nieuwste games: ATI5870 FTW!

i5 CPU is inderdaad leuk, wel de minste die er is, maar al met al nog steeds een leuke CPU hoor!
Ja zo'n vermoede had ik al :) Ik wil idd meer FPS'jes en zeker ook AA kunnen hebben. 8) Nog maar eens een weekendje over slapen dan. En dan te bedenken dan ik bijna een MX11 van dell had gekocht 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Van 11" naar 17" :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Nog even terugkomend op die CPU-power...
Wil je wat meer meer power met 'n Core i5-520m / 540m of zelfs 'n i7-720 of 820.. dan regel je dat toch :9
Ook kun je de HDD's nog aanpassen, bijvoorbeeld ruilen voor 'n SSD of 8GB RAM kiezen: www.degreef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joerdgs
Heb m'n GX640 binnen! Nog even een vraagje over de grafische drivers, gebruiken jullie die van de MSI website of die ATI zelf levert. ATI zou toch nu zelf notebook drivers gaan leveren?

Kan trouwens niet de nieuwe vbios installeren omdat die klaagt dat atiflash.exe niet Windows x64 compatibel is? :/

EDIT: heb een verse Windows 7 Ultimate versie er op gezet, en vervolgens krijg ik bij opstarten de error "NTLDR ontbreekt". Dit heb ik wel eens eerder gehad op m'n desktop, en betekent dat er iets met m'n bootsector is.

Stomme is, als ik de BBS POPUP Menu (dus het bootmenu) tevoorschijn tover wanneer ik opstart, en dan gewoon escape druk, dan start die Windows wel op! ARGH.

EDIT: Ugh, volgens mij probeerde die de hele tijd van mijn externe HDD die ik er aan had hangen te starten, DAAROM dat hele boot gedoe. Maar even de boot volgorde fixen.

[ Voor 73% gewijzigd door Joerdgs op 24-04-2010 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sc0pe
CLB schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 13:50:
Nog even terugkomend op die CPU-power...
Wil je wat meer meer power met 'n Core i5-520m / 540m of zelfs 'n i7-720 of 820.. dan regel je dat toch :9
Ook kun je de HDD's nog aanpassen, bijvoorbeeld ruilen voor 'n SSD of 8GB RAM kiezen: www.degreef.nl
Ja helaas komt de totaal prijs dan boven de 1500,- :'(

[ Voor 12% gewijzigd door sc0pe op 25-04-2010 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Ja... meer power is meer betalen =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joerdgs
Ik merk bij de GX640 wel dat de fan soms wel eens heen en weer wil springen op idle, zou fijn zijn als dat wat consistenter kon. De CPU clocked goed terug naar 1.2ghz. De GPU clock moet ik wel zelf regelen met de AMD tool. De powersaving modus van de Catalyst Control Centerr clocken alleen de GPU clock terug en niet de memory clock.

Ik kan trouwens geen firmware updates (van de MSI website) installeren omdat de installatie files klagen dat ze niet werken onder Windows x64. Oplossing? Nvm, moet dus via bootable USB gedaan worden :)

[ Voor 5% gewijzigd door Joerdgs op 25-04-2010 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sc0pe
CLB schreef op zondag 25 april 2010 @ 11:31:
Ja... meer power is meer betalen =)
Begrijpelijk 8) Maar mijn doel was eigenlijk een zo snel mogelijke machine voor zo min mogelijk geld :9 Heb ongeveer een budget van 1200,- dus daar past deze GX740 net mooi in. En ik denk dat ik zelfs met de 430 een heel eind vooruit kom.

Had eigenlijk wel gehoopt om wat meer ervaringen met deze laptop. Hij is nog erg nieuw maar zo te zien gaat hij als warme broodjes over de toonbank :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier een review gevonden over de 5850 waarin staat dat er een wereld aan verschil zit of de 5850 nou DDR3 of GDDR5 geheugen heeft. review notebookcheck

Op de MSI website staat dat het om GDDR5 geheugen gaat. Is dit dan het geval bij ALLE GX640 laptops?

Kan iemand dit bevestigen met GPU-z of iets dergelijks die al een GX640 heeft staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak

Eelke Spaak

- Vlad -

Verwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 11:12:
Ik heb hier een review gevonden over de 5850 waarin staat dat er een wereld aan verschil zit of de 5850 nou DDR3 of GDDR5 geheugen heeft. review notebookcheck

Op de MSI website staat dat het om GDDR5 geheugen gaat. Is dit dan het geval bij ALLE GX640 laptops?

Kan iemand dit bevestigen met GPU-z of iets dergelijks die al een GX640 heeft staan?
Yup, zit GDDR5 in (bij mij althans).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joerdgs
Verwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 11:12:

Bij mij zit er ook GDDR5 in, staat ook op de stickers vermeld.

Wel vreemd trouwens dat ze op de keyboard van een gamers laptop de fn toets net links van de ctrl toets plaatsen. Heb nu tijdens het gamen soms moeite de ctrl toets te vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door Joerdgs op 26-04-2010 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De GX 740 is binnen. Ik heb er alleen mee geinternet en een filmpje mee afgespeeld. Ik had hem eigenlijk ook maar gekocht om moeiteloos films (livestreams) op tv mee af te kunnen spelen zonder dat er streepjes op het scherm/tv verschijnen als er teveel actie is. Alles werkt lekker soepel.
Misschien ben ik een beetje doof maar ik heb helemaal geen last van de fan die constant aan zou moeten staan. Het stond uit origine op powersaving mode dus het scherm was nogal donker. Toen ik het lichter had gemaakt ging de fan niet meer geluid maken. Het valt voor mij dus ontzettend mee dus verlopig zal ik die tool niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sc0pe
Verwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 12:30:
De GX 740 is binnen. Ik heb er alleen mee geinternet en een filmpje mee afgespeeld. Ik had hem eigenlijk ook maar gekocht om moeiteloos films (livestreams) op tv mee af te kunnen spelen zonder dat er streepjes op het scherm/tv verschijnen als er teveel actie is. Alles werkt lekker soepel.
Misschien ben ik een beetje doof maar ik heb helemaal geen last van de fan die constant aan zou moeten staan. Het stond uit origine op powersaving mode dus het scherm was nogal donker. Toen ik het lichter had gemaakt ging de fan niet meer geluid maken. Het valt voor mij dus ontzettend mee dus verlopig zal ik die tool niet gebruiken.
Kijk dat is goed nieuws :9 je hebt me nog een stapje dichterbij geholpen van het kopen van deze laptop! Tnx voor je reactie. Als je een dezer dagen nog een game of iig zware app test zou je dan je bevindingen wat betreft het geluid willen posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz3d_nl
Verwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 12:30:
Hoe zit het met de warmte uitstoot aan de rechter kant van het notebook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lehoon
taz3d_nl schreef op maandag 26 april 2010 @ 14:51:
[...]

Hoe zit het met de warmte uitstoot aan de rechter kant van het notebook ?
De meeste warme lucht wordt via de achterzijde naar buiten geblazen, maar er komt ook warme lucht aan de zijkant uit. Vind het persoonlijk niet storend, want mijn muis ligt niet 10cm naast mijn notebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz3d_nl
lehoon schreef op maandag 26 april 2010 @ 16:11:
[...]

De meeste warme lucht wordt via de achterzijde naar buiten geblazen, maar er komt ook warme lucht aan de zijkant uit. Vind het persoonlijk niet storend, want mijn muis ligt niet 10cm naast mijn notebook.
Kan je notebook eens testen met Furmark en dan je oordeel over het geluidsniveau nog eens geven aub ?

http://www.geeks3d.com/20...e-hell-edition-available/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joerdgs
M'n GX640 wisselt nog hinderlijk vaak tussen twee fan snelheden tijdens het browsen (terwijl ik aan netstroom hang). De GPU staat teruggeclocked naar 100mhz (GPU) / 300mhz (Memory) en de temp zit net onder de 50C. Volgens speedfan is HD0 31C, Temp1 41C, en de Core zit rond de 22C. Is hier wat aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lehoon
taz3d_nl schreef op maandag 26 april 2010 @ 16:59:
[...]

Kan je notebook eens testen met Furmark en dan je oordeel over het geluidsniveau nog eens geven aub ?

http://www.geeks3d.com/20...e-hell-edition-available/
Ik gebruik zelf altijd Kombustor: http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm en Afterburner voor monitoring. Met die tool draait de fan op 100% en dan is de fan duidelijk hoorbaar. Maar dat is bij m'n kaart in m'n pc ook, dus dat vind ik acceptabel.

Gebruik nu wel de bios die ze op de site aanbieden: http://eu.msi.com/index.p...incat_no=135&prod_no=1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gister de GX740 besteld bij Max ICT, één van de laatste twee winkels nog met een voorraad indicatie. Vandaag stonden alle winkels op 0, dus snel even een belletje of ik hem nog had. Zij even een belletje met de leverancier en het allerlaatste exemplaar bleek aan mijn order te zijn toegewezen. (jeej _/-\o_ )

Ik heb dus in ieder geval de laatste uit Nederland, dus voor de mensen in twijfel wordt de keuze GX640 of GX740 een stuk makkelijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sc0pe
Verwijderd schreef op donderdag 29 april 2010 @ 10:30:
Ik heb gister de GX740 besteld bij Max ICT, één van de laatste twee winkels nog met een voorraad indicatie. Vandaag stonden alle winkels op 0, dus snel even een belletje of ik hem nog had. Zij even een belletje met de leverancier en het allerlaatste exemplaar bleek aan mijn order te zijn toegewezen. (jeej _/-\o_ )

Ik heb dus in ieder geval de laatste uit Nederland, dus voor de mensen in twijfel wordt de keuze GX640 of GX740 een stuk makkelijker...
Ik neem aan dat de voorraaden gewoon weer aangevuld worden? Tis geen limited edition oid... Waar ik nog nieuwsgierig naar was, krijg je er ook een laptop tas en MSI muis bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdennem
sc0pe schreef op donderdag 29 april 2010 @ 15:44:
[...]

Ik neem aan dat de voorraaden gewoon weer aangevuld worden? Tis geen limited edition oid... Waar ik nog nieuwsgierig naar was, krijg je er ook een laptop tas en MSI muis bij?
Ja, je krijgt er een tas en muis bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanozZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-07 17:32
Beste tweakers,

Ben al een tijdje aan het kijken voor een laptop... kwam zo bij alle sites langs die er zijn. als eerste viel mij die gt640 op maar helaas na wat zoeken over de videokaart kwam ik erachter dat dat toch niet de goede was.
nu kwam ik de gx640 tegen en vooral die video kaart ziet er goed uit (de benchmarks natuurlijk ;) maar is er wel een beetje te gamen op die laptop? hij heeft maar een i5 430m.... nou speel ik geen Crysis op ultra maar Battlefield 2 of GTA IV. bij die gx740 kan ik namelijk wel een andere processor erin stoppen maar dat ben ik bij de gx640 nog nergens tegen gekomen. heb niet veel kennis van pc of laptops en als die i5 niet veel invloed heeft op het spelen ga ik waarschijnlijk voor de gx640.

Gr DaanozZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Is de GX640-behuizing en het display hetzelfde als bij de pricewatch: MSI GX623-474NL?
Die laatste kan ik namelijk via via via lenen... en dat lijkt me wel handig als de GX640 nagenoeg identiek is qua bouw / materialen, zodat ik dat alvast kan beoordelen.. Evenals het glare-scherm wat met niet 1,2,3 trekt... So?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
Aan de plaatjes te zien wel....100% zeker weet ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Hmm of die plaatjes op de MSI site kloppen niet met dat rood... of dit is 'n aparte versie ofzo:
Verwijderd in "[Ervaringen] MSI GX Laptop Series - Deel 1" met foto's van z'n GX623... met zilver...

EDIT: Vind net: Er zijn 2 versies van deze laptop een met rode strepen en een met zilver,
is afhankelijk van de winkel waar je hem koopt
in productreview: MSI GX623-020NL review door benbaba

En heeft de MSI GX623-611NL daadwerkelijk een 1280x800 scherm...
Of is dat verkeerd in de PriceWatch opgenomen (en zodoende ook bij de webshops),
want die heeft weer 'n P8400 CPU, stukje krachtiger dan de P73050 in de MSI GX623-474NL
Ik wil best 130 euro bijbetalen voor 'n betere CPU en betere HDD, maar niet als die resolutie klopt =s

[ Voor 70% gewijzigd door CLB op 01-05-2010 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joerdgs
Ik merk bij m'n GX640 dat de Mobility HD5850 GPU niet automatisch terugclocked wanneer ik aan het browsen / op desktop zit, dat doet de HD5850 in m'n desktop namelijk wel.

Ik kan em wel op max battery saving mode zetten, maar dan clocked die alleen de GPU clock terug en niet de memory clock. Ook merkte ik toen ik Bad Company 2 opstarte dat die de GPU niet terugclockte naar default.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:04
Ik heb binnenkort(zeer snel) nieuwe laptop nodig aangezien ik volgend jaar weer naar school ga :P Ik wil hem vooral gebruiken voor videobewerking Sony Vegas/Adobe premiere pro en af en toe Wow nu viel mijn oog op deze reviews: MSI's GT640: laptop met Core i7 en GeForce GTS 250M en dat ie 15 inch is ik hoef geen 17 inch meer en hoe is het kwa bouw kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak

Eelke Spaak

- Vlad -

DaanozZ schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 19:42:
Beste tweakers,

Ben al een tijdje aan het kijken voor een laptop... kwam zo bij alle sites langs die er zijn. als eerste viel mij die gt640 op maar helaas na wat zoeken over de videokaart kwam ik erachter dat dat toch niet de goede was.
nu kwam ik de gx640 tegen en vooral die video kaart ziet er goed uit (de benchmarks natuurlijk ;) maar is er wel een beetje te gamen op die laptop? hij heeft maar een i5 430m.... nou speel ik geen Crysis op ultra maar Battlefield 2 of GTA IV. bij die gx740 kan ik namelijk wel een andere processor erin stoppen maar dat ben ik bij de gx640 nog nergens tegen gekomen. heb niet veel kennis van pc of laptops en als die i5 niet veel invloed heeft op het spelen ga ik waarschijnlijk voor de gx640.

Gr DaanozZ
Gamen gaat perfect op de GX640, ik speel nu Starcraft 2 op native resolutie en alle settings max, en dat gaat bijzonder vloeiend. Ook Dragon Age bijvoorbeeld gaat zeer goed, toch niet het minste spel qua vereiste specs. De processor is ook eigenlijk niet "maar" een i5 430m te noemen, deze behoort volgens mij tot de hogere middenklasse wat betreft notebookcpu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
De i5 430 is de laagste core i5 CPU die er maar is ;) Maar wel nice qua specs uiteraard :)

[ Voor 61% gewijzigd door CLB op 02-05-2010 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanozZ
k, ksit alleen nog te twijfelen of ik nou de 15,4" doe of de 17' want de videokaart in de gx740 is wel wreed!
maar helaas bijna nergens te verkrijgen of je betaald er de hoofdprijs voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
[Ervaringen] xnotebooks, keuze voor 15,6" icm 'n ATI5870...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
CLB schreef op zondag 02 mei 2010 @ 12:21:
De i5 430 is de laagste core i5 CPU die er maar is ;) Maar wel nice qua specs uiteraard :)
Klopt, vooral jammer dat de turbo boost percentueel zo weinig is t.o.v. de 520m en hoger :'( . Doe mij maar een i7 620m, de vlotste dual-core en tevens 32nm en 35W TDP, heb ik liever dan die quads. Tevens geschikt voor Optimus en Ati variant ervan, als die komt (toekomstige laptops). Jammer dat er nog geen Optimus laptops zijn met fatsoenlijke grafische power, zou ideaal zijn. Zal ongetwijfeld nog komen.

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Heeft er iemand een GX640 de processor vervangen? Op de foto's CLB in "[Ervaringen] MSI GX Laptop Series - Deel 1" zou het moeten kunnen zo te zien. Bij 4lauch zijn de CPU's los te koop.

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Waarom zou je dat doen? Ga dan voor 'n andere laptop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Er zijn verder geen laptops die voldoen aan mijn eisen (vooral de VGA kaart) En als ik de CPU vervang, dan kan de laptop jaren mee.

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Je hebt het over CPU's vervangen, kost 'n aardige bak geld, dan heb je ook: [Ervaringen] xnotebooks

Ik zit te kijken naar de 15,6" body met 'n ATI5870 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een CPU upgrade voor de GX740 zou voor mij ook wel interessant zijn. Alleen het gedoe rondom garantie bij MSI zou mij tegenhouden, al weet ik niet precies hoe dit zit.

In de FAQ bij MSI vond ik deze vraag en antwoord:

http://eu.msi.com/index.php?func=faq2show&faq_no=120

What should I do if I want to upgrade CPU, memory module and hard drive?

Simply take your system to your nearest MSI Authorized Service Center for upgrading key components. You may find the nearest MSI Authorized Service Center to your location as the link below.
http://www.msi.com.tw/html/products/nb/nb_worldservice.htm

Bij mij werkt de link in het antwoord niet, weet iemand hier misschien meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
CPU upgraden bij de GX740 kan via www.degreef.nl =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dinkelover schreef op woensdag 21 april 2010 @ 02:00:

Even een oude en interessante post quoten.

Ik heb mijn GX740 binnen en heb de 5870 naar 100/300 geclocked voor lagere temperaturen en een stillere fan. Met de standaard clocks was hij 64/65 graden C, en met de lagere clocks was hij precies 10 graden kouder. Ik heb het idee dat de fan nog vaak wisselt tussen standje 1 en 2, alleen weet ik niet zeker of het om de idle en de één na stilste stand gaat, want ik heb geen enkel programma wat de fanspeed goed kan monitoren. Alle tools die ik probeer geven altijd 30% aan, zelfs als ik hem van snelheid hoor wisselen. Als 54/55 graden inderdaad de temperatuur is waarbij hij wisselt van snelheid, dan zit ik daar jammer genoeg PRECIES op de grens.

Het is mij alleen nog niet gelukt om de voltage naar 0,9 te krijgen. Als ik het instel lijkt er niks te veranderen. De sidebar gadget die ik gebruik (Orbmu2k GPU Observer) blijft 100/300 @ 1.15v aangeven.

Heeft iemand een idee hoe ik de voltage toch naar 0,9 kan krijgen?
En een correcte reading voor de fanspeed?

Dit is inderdaad een goede manier om zowel de core als de memory clocks omlaag te zetten. Ati overdrive kan alleen de memory clock verlagen naar 500, en Ati powerplay kan alleen de core verlagen naar 200, (beide onderdeel van catalyst control center) en dit kan dus niet tegelijk.

Samengevat:

GPU
AMD GPU Clock Tool core en memory clocks tegelijk verlagen
Orbmu2k GPU Observer een mooie sidebar gadget met temp, clock, volt, load, en fan info

CPU
Eco knop Turbo battery mode: continu 1,2 Ghz onafhankelijk van de load, (brightness kan handmatig weer omhoog met Fn + F5)
ECO off en windows 7 in standaard energie instelling: 1,2 Ghz in idle en t/m 2,5 Ghz afhankelijk van load

Orbmu2k Intel Core Series Sidebar Gadget gadget voor temp, clocks en load met Core i ondersteuning, geen programmaatje op de achtergrond nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 00:36:
[...]Orbmu2k Intel Core Series Sidebar Gadget gadget voor temp, clocks en load met Core i ondersteuning, geen programmaatje op de achtergrond nodig
een sidebar IS een programmatje op de achtergrond, of beter gezegd: een service (al komt dat op hetzelfde neer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik er mee bedoelde is dat je in tegenstelling tot core temp, speedfan, everest en dat soort dingen geen niet-sidebar programma hoeft te draaien om de gadget te kunnen gebruiken. Dus ook geen opstarttaken aan windows toevoegen voor het programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanozZ
weet iemand misschien of de GX640 ook met een betere processor te krijgen is?
bij de greef zie ik alleen deze optie voor de GX740 en aangezien deze notebooks zo'n beetje hetzelfde zijn zou het ook moeten kunnen voor de GX640.
Pagina: 1 ... 8 ... 12 Laatste