Soulfly schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 23:13:
GA: Je moet in je achterhoofd houden dat je een huis koopt als lange termijn investering.
Als korte termijn investering is het i.d.d. niet verstandig omdat i.d.d. de huizenmarkt nog wel een schommeling zal laten zien.
Tenzij er in NL ook executie verkopen moeten plaatsvinden (wat ik onwaarschijnlijk acht, tenzij hij/zij niet goed heeft nagedacht over de hypotheekvorm die hij/zij nu heeft) in de schaal zoals deze in de VS plaats vinden, loopt het echt z'n vaart nog niet en zullen huizen voor
minimaal de hypotheekwaarde van de hand gaan.
Oh ja?
Opbrengst executieveilingen ver onder marktprijs (07-10-2008)
De opbrengst van woningverkopen bij executieveilingen ligt gemiddeld 37 procent onder de marktprijs. Dit blijkt uit een onderzoek van Dirk Brounen en Paul Rijk van de Erasmus Universiteit. De wetenschappers bekeken de veiling van 703 huizen. In 290 van de gevallen ging het om executieveilingen, waarbij huizenbezitters door de bank worden gedwongen hun huis te verkopen. De rest van de woningen werd vrijwillig geveild.
Op basis van kenmerken van de woningen, zoals het aantal vierkante meters, stelden de onderzoekers een marktprijs vast. Deze vergeleken ze met de uiteindelijke veilingprijs. Hieruit kwam het verschil van 37 procent bij exexcutieveilingen. In het geval van vrijwillige verkoop bedroeg het gat tussen opbrengst en marktprijs slechts 3 procent
Bron: ANP
Kredietcrisis raakt Nederlandse huizenmarkt (09-10-2008)
De Nederlandse huizenmarkt kraakt onder de kredietcrisis. De prijzen zijn het afgelopen kwartaal voor het eerst sinds 1990 gedaald, terwijl huizen langer te koop blijven staan. Huizenbezitters houden hun huis langer vast om de storm op de financiële markten te laten overwaaien, zo constateerde de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) donderdag bij de presentatie van cijfers over de huizenmarkt.
Volgens NVM-voorzitter Ger Hukker heeft de kredietcrisis vooral het tempo waarin de situatie verslechtert, bespoedigd. ,,Het zijn spannende tijden. Dit is onrust waar wij in de praktijk ook last van hebben'', Hukker donderdag.
Een woning werd in de afgelopen drie maanden voor gemiddeld 248.000 euro verkocht. Dit betekende een daling van 0,3 procent ten opzichte van het tweede kwartaal. De dalingen waren het sterkst in de regio's Amsterdam en Breda (min 3 procent). Ten opzichte van het derde kwartaal van vorig jaar is de gemiddelde verkoopprijs van een huis in Nederland onveranderd gebleven.
Banken hebben meer tijd nodig om de financiering rond te krijgen voor een hypothecaire lening'', constateerde Hukker. Bovendien zijn banken voorzichtiger in het verstrekken van leningen. ,,Ze nemen meer tijd om kopers door te lichten. Kopers haken daardoor soms af.'' Verder loopt de hypotheekrente op, wat kopers kan afschrikken.
Woningaanbod stijgt
Verkopers moeten harder hun best doen om hun huis kwijt te raken, omdat er minder kopers zijn. Het afgelopen kwartaal stonden huizen in Nederland gemiddeld zes dagen langer te koop dan een kwartaal eerder: in het tweede kwartaal stonden in Nederland 69 dagen te koop, in het derde gemiddeld 75 dagen. Bovendien stijgt het woningaanbod. De NVM zag zijn woningaanbod in de afgelopen drie maanden met 7 procent stijgen tot bijna 100.000.
Projectontwikkelaars passen zich aan de marktomstandigheden aan. De crisis zet een rem op investeringen, zegt de NVM. Hukker: ,,Nieuwbouw blijft achter bij de afspraken, die vertraging zet het komende jaar door. Projectontwikkelaars zullen het komende jaar minder bouwen.''
Reden voor paniek is er volgens de NVM-voorzitter niet. ,,Met enig cynisme zou je kunnen zeggen dat de slecht functionerende woningmarkt op dit moment de redding is voor de prijzen van woningen.'' Zonder de krapte op de huizenmarkt had de prijs van woningen nog veel harder kunnen dalen.
In sommige gebieden is er geen markt
De financiële crisis versnelt ook het tempo van het aantal makelaars dat er de brui aan geeft. Makelaars stoppen mede door slinkende marges op de verkopen. ,,In sommige gebieden is de markt gewoon weg'', aldus Hukker. Het aantal verkochte woningen daalde met 13 procent tot nog geen 32.000 ten opzichte van het voorgaande kwartaal.
Volgens Hukker zijn er te veel makelaars. In een dalende huizenmarkt nam het aantal makelaars de afgelopen twee jaar met een vijfde toe. ,,Er zijn gewoon te veel kantoren, zeker nu het aantal transacties door de kredietcrisis nog eens 10 procent terugvalt.''
De NVM (ongeveer vierduizend leden) is nu acht van zijn aangesloten makelaars kwijt. Hukker: ,,Ik weet dat het bij andere brancheverenigingen wat lastiger ligt.'' Bij de Landelijke Makelaars Vereniging (LMV), die circa 450 kantoren vertegenwoordigt, hebben tussen tien en twintig makelaars aangegeven te overwegen hun makelaars- en taxatie-activiteiten stop te zetten. ,,Dit zijn met name kantoren die het makelaarsschap niet als kernactiviteit hebben, maar bijvoorbeeld verzekeringen'', aldus bestuursvoorzitter Jan-Kees Duvekot.
Bron: ANP
En zo zijn er tientallen berichten te vinden. Bijv. dat veel jongeren die enige jaren terug een huis hebben gekocht nu door een hogere rente in de problemen komen.
Iedereen kan natuurlijk doen alsof zijn neus bloed, de kop in het zand steken en zich niets aantrekken van de tientallen negatieve economische berichten die nu zowat dagelijks in het nieuws komen. Het gáát gewoon niet goed met de economie. Er is bij een meerderheid van de NL-bevolking een afwachtende houding. Begrijpelijk.
Vrijwel iedereen kijkt de kat uit de boom waardoor economisch herstel op zich laat wachten. Vrijwel iedereen zou dan ook schuldig zijn aan de oplossing van deze crisis. Ik vind het best hoor, dan maar schuldig, maar ik kan goed begrijpen dat mensen pas op de plaats maken.
Het was veel leuker voor mij om te kunnen zeggen "Joh, moet je doen, koop een duur huis, je toekomst ziet er geweldig uit". Ik sta daar niet achter ik zie het niet positief in voor de TS en geef mijn mening. De TS kan zijn schouders ophalen en denken.... pfffft. Als het ooit mis gaat zit ik niet met de brokken.