Heb zonet ook eindelijk de knoop doorgehakt en het volgende besteld:
Systeem:
Moederbord | Asus P6T Deluxe |
Processor | Intel Core I7 920 2.66 GHz |
Koeler | Noctua NH-U12P SE1366 |
Geheugen | Kingston 6 GB, PC3-10666, CAS 9 (Kit Of 3) |
Videokaart | Zotac GeForce GTX 260-2 (216 cores) |
Geluidskaart | Creative SB X-Fi XtremeGamer |
Harddisk | 2x Samsung Spinpoint F1 500 GB, 16 MB |
DVD/RW | Samsung SH-S223F S-ATA |
Kast | Antec P182 Zwart |
Voeding | Corsair HX620 620 Watt, 24 Pins |
TFT Scherm | HP LP2475w, 24" S-IPS panel |
Motivatie:
Asus P6T Deluxe
Moederbord volgt uit de review op anandtech, volgens die site is dit het beste X58 mobo wat er nu is. het kan zowel SLI als Crossfire dus dat laat alle opties open voor toekomstige upgrades. De CPU wordt bij lange na nog niet volledig belast lijkt me in de huidige games dus over een jaar of 1-2 kan ik volstaan met slechts een upgrade van de video kaart.
Intel Core I7 920 2.66 GHz
CPU keuze lijkt me een no-brainer, je met wellicht iets meer investeren in een X58 mobo en DDR3 geheugen, maar dit trio van CPU-mobo-RAM gaat het m.i. veeeel langer volhouden dan een socket 775 based system. Heb bij mijn vorige systeem de fout gemaakt een CPU/mobo te kiezen welke 3-6 maanden daarna uit productie ging, dit limiteerde mijn upgrade mogelijkheden na 1-2 jaar destijds behoorlijk...
Noctua NH-U12P SE1366
De Noctua koeler schijnt het op de socket 775 CPUs erg goed te doen, bijna net zo goed als de TRUE. De Noctua was echter veel beter leverbaar
Kingston 6 GB, PC3-10666, CAS 9 (Kit Of 3)
Geheugen lijkt me snel genoeg, had eerst PC3-12800 (1600Mhz) geheugen, maar aangezien ik niet van plan ben om de CPU boven de 3.5Ghz te overclocken zou dit genoeg moeten zijn (3500/21)*8 = 1333. Het is wel CAS9 geheugen, maar latencies maken in real life situaties nou niet zo'n heel groot verschil volgens mij.
Zotac GeForce GTX 260-2 (216 cores)
Een GTX260 is op dit moment dacht ik genoeg om alle games (behalve Crysis dan) met alles aan op 1920x1200 te draaien en volgens mij kan ik er later als het niet meer voldoende is nog een 2e GTX260 in zetten, die dan hopelijk voor een schappelijk prijsje te krijgen is omdat er dan al weer betere kaarten zijn. Heb nog getwijfeld tussen een 4870 (1GB variant) en de GTX260, maar met de 216 cores laat de GTX260 in de meeste reviews de 4870 acher zich. Ook zijn geluid, power consumptie en temperaturen van de 4870 hoger. Ten slotte werkt SLI naar verluid beter op een X58 platform...
Creative SB X-Fi XtremeGamer
Ik twijfelde aan de kwaliteit van de on-board sound oplossingen dus toch maar een X-Fi Gamer er in gedaan
2x Samsung Spinpoint F1 500 GB, 16 MB
Ik had eerst 1 1TB disk, maar heb die last minute toch vervangen door 2x 500GB, die wil ik in RAID0 draaien want ik vermoed dat bij dit systeem de HDs by far de bottleneck zullen zijn. Voor backups heb ik externe disks.
Antec P182 Zwart
Kast heb ik gekozen omdat ie in de eerste plaats goede looks heeft, en daarnaast goed koelt en bijdraagt aan een stille PC.
Corsair HX620 620 Watt
De voeding is stil, efficient, modulair en komt op reviews meestal als uitstekend uit de bus.
HP LP2475w, 24" S-IPS panel
Verder lijkt me het scherm het meest geschikt voor mijn doeleinden: gamen en foto bewerking. Niet het goedkoopste scherm, maar zeker wel de beste in zijn prijsklasse. Mijn vorige CRT scherm (Iiyama 454 19"CRT) koste destijds ook veel, maar heb er ook een hoop gemak van gehad, het is toch hetgeen waar je continu tegenaan moet kijken en wat bovendien vaak minstens 2 computer generaties meegaat.
Vraag:
Volgens mij zou dit allemaal wel met elkaar samen moeten werken, toch? Of heb ik toch wat over het hoofd gezien? Toetsenbord/muis heb ik nog wel liggen. Zal er zelf nog 2 oude 160GB SATA disken bij doen (ook in RAID0, zal voor games en swap space gebruikt worden)