Optical Toslink Splitter (met slechts 2 kabels)

Pagina: 1
Acties:

• JunkieXP
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-01 14:00

JunkieXP

Missing the BB10 Flow =)!

Topicstarter
Ik heb zowel mijn Laptop als mijn PS3 via een Optische TosLink kabel aangesloten aan mijn Surround Set.

Bij gebruik van een van deze 2 dien ik dus steeds mijn kabels te verwisselen, nu weet ik dat er verscheidene splitters beschikbaar zijn echter werken deze niet op de manier zoals ik gewend ben.

Voornamelijk komt het neer op een product soortgelijk aan:
Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images//elelctronica-lrg-KYzvpWJDebQZ.jpg

Ik ken de Splitters van de 3.5mm apparatuur welke er als volgt uitziet:
Afbeeldingslocatie: http://cdn.overstock.com/images/products/3/P11144278.jpg

Zoals te zien heeft de 3.5mm variant 2 female en 1 male connector, de TosLink variant heeft echter 3 female aansluitingen, ik moet dus een te verwaarlozen kabel aansluiten om de splitter daadwerkelijk aan een apparaat te hangen, ik wil echter een splitter volgens het principe van de 3.5mm variant.

Heeft iemand enig idee of er een Optical TosLink splitter is met een Optical TosLink male aan de aansluitingszijde.

Desktop: Wacom Intuos Pro | Logitech Z2300
Gadgets: iPhone 13 Mini
Earcandy: Sony WH1000XM3 & Beats Pro

Het Algemene Screen-Protector Topic

Verwijderd

je wilt niet splitten, maar samenvoegen. Dat is iets wezenlijk anders en is over het algemeen niet aan te bevelen. Ik meen dat optische signalen per definitie niet "koud" kunnen worden gesplit danwel samengevoegd.

edit: de twee optische signalen kunnen sowieso niet tegelijkertijd actief zijn. Als deze methode al werkt (wat ik ten zeerste betwijfel) zul je een van de apparaten uit moeten zetten om de andere te gebruiken. Meer kans geef ik je met een kastje met een schakelaar waarop je je input signaal kunt kiezen. Weet niet of het bestaat.

edit 2: zoiets moet je hebben: klik

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2008 00:45 ]

• JunkieXP

JunkieXP

Topicstarter
Het is uitgesloten dat twee apparaten tegelijkertijd ingeschakeld zijn, het lijkt me dat het optische signaal toch doorgegeven moet kunnen worden wanneer er maar 1 signaal binnenkomt.

Het voorbeeld wat jij geeft komt infeite op hetzelfde neer als mijn voorbeeld, maar dan met schakelaar, ook hier dus 3+ female ingangen.

ben bang dat het inderdaad niet gaat lukken, ik ken de techniek niet, maar in mijn beleving zou een optisch signaal via een verbinding naar 1 lijn gebracht worden. Nogmaals er is ten aller tijden slechts 1 apparaat ingeschakeld (gebruik van Universele Remote die alles wat niet in gebruik is uitschakeld)

Ik hoop dat er ergens nog een underground optie is die mijn wens wel mogelijk maakt.

[ Voor 6% gewijzigd door JunkieXP op 18-10-2008 01:11 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Kleine schop, ik heb exact dezelfde vraag.

Ik heb op mijn Pioneer VSX 516-S 1 optical in en 2 coaxiale aansluitingen.

Nu gebruik ik een PS3, Xbox 360, DVD speler en PC. De twee laatstgenoemden worden coaxiaal aangesloten en vormen geen probleem. De PS3 en 360 wil ik echter beiden met toslink aansluiten.

Ik zag het eerste apparaat dat de TS aanhaalde op www.panda.nl staan, en dit leek mij de perfecte oplossing. Beide apparaten staan nooit tegelijk aan, dus dat zou geen probleem vormen.
Lijkt mij dat het toch mogelijk is met dit simpele apparaat? Ik wil niet steeds zelf de input kiezen namelijk middels een knop of schakelaar, ik wil een apparaat dat dit zelf doet.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ja hoor, dat kan. Zolang je ervoor zorgt dat maar één van de apparaten tegelijk aan staat, is dat met zo'n splittertje uitstekend te doen.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Kaj. schreef op zondag 07 december 2008 @ 13:22:
Ja hoor, dat kan. Zolang je ervoor zorgt dat maar één van de apparaten tegelijk aan staat, is dat met zo'n splittertje uitstekend te doen.
Thanks! Ga ik dat direct bestellen, kost me voor die €5 ook praktisch niets :)

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Kleine update:

Ik heb van Hama zo'n ding gekocht als in de startpost staat. Dit werkt echter totaal niet goed. Mijn versterker flipt en springt van analog naar digital continu, en krijgt zelden een goed signaal door (maar heel af en toe wel). Dit heb ik zowel met de 360 als met de PS3, uiteraard staat maar één van de twee aan op dat moment.

Ik wil dus absoluut geen switcher die ik steeds moet overzetten handmatig als ik óf op de PS3 wil gamen, óf de 360. Heeft iemand nog suggesties?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:05
Gebruik de PS3 als dvd speler en koop een kastje dat optisch omzet naar coax, kost 15 euro.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

ShittyOldMan schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 16:25:
Gebruik de PS3 als dvd speler en koop een kastje dat optisch omzet naar coax, kost 15 euro.
Ik gebruik de PS3 of de 360 liever niet als DVD speler. We (ik en mijn vriendin) kijken nog vaak naar Friends op DVD, en heb geen zin iedere keer schijfjes te wisselen of om überhaupt een PS3 of 360 aan te zetten om even snel iets te kijken :)

Thanks voor je input :)

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Misschien staat weliswaar maar één van de twee aan, maar is het lampje in de digitale output van de console die uit staat ook echt uit?
Trek er voor de gein eens een kabel uit en kijk of je versterker uberhaupt gaat flippen als de splitter puur als doorgeefluik voor één signaal gebruikt wordt.

• JunkieXP

JunkieXP

Topicstarter
Exorcist schreef op zondag 07 december 2008 @ 13:26:
[...]

Thanks! Ga ik dat direct bestellen, kost me voor die €5 ook praktisch niets :)
Dus jij hebt voor die 2 apparaten 3 kabels in gebruik, of heb je toevallig een Plug naar Plug gevonden, ik vind het persoonlijk namelijk zonde om een kabel te gaan kopen om het apparaatje nog daadwerkelijk op m'n receiver aan te sluiten.

Wacht uiteraard eerst jou verdere ervaringen af :X.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Kaj. schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 18:59:
Misschien staat weliswaar maar één van de twee aan, maar is het lampje in de digitale output van de console die uit staat ook echt uit?
Trek er voor de gein eens een kabel uit en kijk of je versterker uberhaupt gaat flippen als de splitter puur als doorgeefluik voor één signaal gebruikt wordt.
Ook geprobeerd, er komt als één van de twee uitstaat geen signaal meer door. Ook met de kabel van één van de twee los flipt de versterker. Ik heb zelfs nog andere toslink kabels geprobeerd, omdat ik op Internet een topic had gevonden van iemand met exact hetzelfde probleem.
JunkieXP schreef op zondag 14 december 2008 @ 15:26:
[...]

Dus jij hebt voor die 2 apparaten 3 kabels in gebruik, of heb je toevallig een Plug naar Plug gevonden, ik vind het persoonlijk namelijk zonde om een kabel te gaan kopen om het apparaatje nog daadwerkelijk op m'n receiver aan te sluiten.

Wacht uiteraard eerst jou verdere ervaringen af :X.
Ik heb inderdaad voor 2 apparaten 3 kabels in gebruik. Eentje loopt van de versterker naar het dingetje zoals in de startpost, en op de twee ingangen/uitgangen daarachter zitten de PS3 en 360.

Mijn verdere ervaringen zijn dus negatief.

Ik heb tevens op zolder geprobeerd om daar mijn (ook Pioneer) versterker aan te sluiten met een PC en oude Xbox, beiden toslink. Apart werken ze prima, maar met de splitter ertussen flipt ook die versterker. Ding schiet dan ook continu van analog naar digital, en Dolby Digital naar Dolby Pro-Logic II. :/

[ Voor 41% gewijzigd door Exorcist op 16-12-2008 10:17 ]

Verwijderd

Is hier ondertussen een oplossing voor?
Mijn versterker heeft 1 optical ingang en ik heb er ook 2 nodig, natuurlijk moet de oplossing wel zodanig zijn dat ik niet handmatig dingen moet omzetten. (alles met de ab natuurlijk) O-)
Dat de 2 apparaten gelijktijdig aan staan valt (haast) niet te vermijden dus ik moet de versterker niet opblazen als dat gebeurd.

greez

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:38

FeaR

In GoT we trust

Ik zou voor een tientjes een optische switch kopen die je handmatig om moet zetten, dus zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.comparestoreprices.co.uk/images/pr/prosignal-toslink-switch-digital-audio-optical-switch.jpg

Maar dat wil je dus niet, want het moet met een afstandbediening...
Dus dan kom je al snel op dit soort dingen uit:
Afbeeldingslocatie: http://columbiaisax.googlepages.com/switch_audio_video_optical.jpg

Of deze, maar die is duurder omdat er een HDMI aansluiting bij zit:
Afbeeldingslocatie: http://www.livingcinema.nl/catalog/images/htmlarea/octava/HDMI_switch_4port_toslink_b.jpg

Dus gebruik gewoon eens google op termen als "optical switch" of "toslink switch" en dan met de toevoeging "remote" aangezien dat zo belangrijk is. Het is alleen wel de vraag hoe veel geld je er voor over hebt, want prijs van over de honderd dollar of pond zijn niet echt zeldzaam. Die met HDMI is zelfs bijna 250 dollar...

Edit:
Hier een HDMI Switch, maar ook met vier maal optische ingang en één uitgang. En met €37, - nog best leuk ook qua prijs...

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 12-12-2009 14:10 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:20
Ik heb het eerste ding uit de startpost nu al enkele maanden in gebruik.
En werkt bij mij prima.
Heb maar 1 optical in op mijn versterker, en zowel mijn PS3 als Humax Decoder staan erop aangesloten.
Tuurlijk moet ik niet beide tegelijk aanzetten, maar dat is logisch, dat doe je analoog ook niet.

*sowieso

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-02 06:46
FeaR1986 schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 13:56:
Hier een HDMI Switch, maar ook met vier maal optische ingang en één uitgang. En met €37, - nog best leuk ook qua prijs...
Zozo, dat ziet er goed uit? Het typenummer dat erbij staat is AVSWITCH60.
Als ik dat door Google haal kom ik toch een behoorlijk fraai apparaatje tegen.

Ik heb gelijk even research gedaan en hij staat ook in de Logitech Harmony database, dus de extra AB die je erbij krijgt kan ingepakt blijven.

Edit: is echter al uitverkocht.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Is ook niet zo heel gek hè...
Heb ruim drie weken geleden al die link gepost. En het kenmerkende van inkoopacties is dat ze niet heel lang aanhouden en snel afgelopen zijn.

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-02 06:46
Hehe nee inderdaad, maar ik was zo enthousiast dat ik even was vergeten om naar de beschikbaarheid te kijken. ;)

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Deze kan ik dus prima gebruiken om meer apparaten aan mijn surround setje te hangen?

Ik heb op dit moment namelijk alle ingangen al verbruikt (1 keer analoog voor PC en 1 keer optisch voor Xbox 360, scart voor analoge TV) en er komt nog het e.e.a. bij (Interactieve TV).

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Lethalis schreef op donderdag 31 december 2009 @ 15:54:
[...]Deze kan ik dus prima gebruiken om meer apparaten aan mijn surround setje te hangen?

Ik heb op dit moment namelijk alle ingangen al verbruikt (1 keer analoog voor PC en 1 keer optisch voor Xbox 360, scart voor analoge TV) en er komt nog het e.e.a. bij (Interactieve TV).
Als je maar één optische ingang hebt op je surround set en meerdere apparaten met optische uitgang is zo'n switch/schakelaar inderdaad een uitkomt. Tot drie apparaten gaat goed met een dergelijke switch van een euro of tien. Helaas wordt het duurder zodra je meer dan drie optische apparaten aan wilt gaan sluiten. Maar dan kan je je ook afvragen of er geen handigere opties zijn zoals een receiver met meer optische ingangen.

Verwijderd

Ik zoek hetzelfde inderdaad.
Kwam erachter dat de LG versterker met 3 optische ingangen te groot was voor mijn meubel (hoogte 15 cm).
Maar ik zoek ook een mooie switch. Mag handmatig zijn, maar of je dat gaat gebruiken vraag ik me af.
Pagina: 1