[Ervaringen] Glanzend/Glossy scherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Zoals bekend hebben de nieuwe MacBook Pros nu allemaal een glanzend scherm. Kleuren worden mooier en het contrast wordt dieper, kleuren krijgen "pop" zoals ze dat zo mooi in het Engels zeggen. Doekje erbij, dus vingerafdrukken zijn onder controle te houden.
Een mat scherm heeft minder directe, "scherpe" reflectie. Ik heb een MBP (mat) en een MB (glans) naast elkaar gezet en merk dat als je een directe lichtbron achter je hebt, zoals het geval kan zijn in een kantoor, de reflectie op het matte scherm diffuus is, waardoor ik er minder op focus. Het glanzende scherm heeft een duidelijker te onderscheiden weerspiegeling die minder makkelijk te negeren is.

Ik heb zelf echter nooit een glanzend scherm gehad en weet dus ook niet hoe dat bevalt. Voordat ik een boel geld uitgeef aan een nieuwe computer, ben ik dan ook op zoek naar ervaringen van mensen die daar wel mee hebben gewerkt.
De mensen die ik ken met een glanzend scherm zeggen er verder geen last van te hebben, ook niet in de trein, op de bank of op kantoor. Ik kan me natuurlijk voorstellen dat films er goed uitzien op glans, maar hoe zit het met code?

Dit topic is niet bedoeld voor flamewars, discussie over H/S-IPS of TN panelen, of glans dan wel mat beter is voor de grafische industrie en zulk soort dingen. Ik ben op zoek naar gebruikerservaringen van mensen die hebben gewerkt met een glanzend scherm en het liefst ook met een mat, zodat een eerlijke vergelijking kan plaatsvinden.
Misschien is deze discussie ook wel breder te trekken, zodat ook de niet-Apple hardware mee mag doen, ik ben echter specifiek op zoek naar ervaringen met Appleschermen.

Kortom, heb je een glanzend scherm, laat weten wat je ervaring daarmee is. Heb je last van reflectie of valt het mee? Is het fijn voor wat je doet, of had je toch liever een mat scherm gehad achteraf? Wat zijn de pros en cons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-05 16:29
Ervaringen en discussies met het glossy scherm kunnen gewoon in de MB(P) topics? Daar staan de ervaringen van mensen die er een hebben of overwegen.

[MacBook] Ervaringen & Discussie - deel 13
[MacBook Pro] Ervaringen & Discussie - Deel 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55212

JottemJ schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 11:54:
Ervaringen en discussies met het glossy scherm kunnen gewoon in de MB(P) topics? Daar staan de ervaringen van mensen die er een hebben of overwegen.

[MacBook] Ervaringen & Discussie - deel 13
[MacBook Pro] Ervaringen & Discussie - Deel 7
Dat kun je wel mooi zeggen maar daar is de discussie heel breed en de kans dat de TS antwoord krijgt op zijn vragen ook wat kleiner.

Daarom trap ik maar af:

Ik heb nu een Macbook (Early2008) met glanzend scherm en ben er zeer tevreden mee. De kleurenweergave is gewoon zoveel beter dan mijn oude iBook dat ik niet meer terug zou willen.

Het komt niet vaak voor dat ik last heb van een lichtbron achter mij die ik vervolgens in mijn scherm terugzie, dit komt dan ook wel weer omdat het scherm van de MacBook zo helder is dat je daar vaak geen last van hebt. Mocht dat toch gebeuren (en dat is echt zelden) dan verander ik gewoon de hoek van scherm.

Uitzondering daarop is het gebruik van de MacBook in de volle zon, buiten, dan zie niet veel als je geen schaduw hebt. De iBook kon ik ook nooit in de zon gebruiken, dan werd alles gewoon dof.

Ik heb zelf een tijdje laptops verkocht en je hoort heel vaak dat mensen huiverig zijn voor "glanzende schermen" maar er is nog nooit een klant terugekomen die er dan toch één kocht. Het zijn vooral de "azijnpisserige klanten" die er nog nooit mee gewerkt hebben en daarom naar de winkel van de concurrent gaan om er vervolgens achter te komen dat ze daar ook niet verkocht worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 55212 op 17-10-2008 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
JottemJ schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 11:54:
Dat heb ik zeker overwogen, en ik heb gekozen voor een nieuw topic omdat er glanzende schermen zitten aan de MB, de MBP, de iMac en aan de nieuwe ACD. Twee topics bijhouden is te doen, vier gaat te ver. Bovendien zijn die topics zo breed dat er snel over specifieke vragen heen wordt gelezen. Ik geef toe dat er overlap is, en zal me zeker neerleggen bij een eventuele modbreak.

On-topic: ik moet erbij zeggen dat mijn matte MBP natuurlijk ook niet werkbaar is wanneer de zon er vol op staat. Dan zie ik een hele mooie en matte weerspiegeling van het zonlicht en is de backlight niet sterk genoeg om dat te overschijnen. Logisch.
Dank voor je reactie, Henry, dat is precies waar ik naar op zoek ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Ik heb vandaag nog even op de nieuwe Macbooks gewerkt. Alleen met een zwarte achtergrond irriteert het.

Ik werk zelf dagelijks op een glossy monitor. Super kleuren en super contrast, maar ik hou wel het gordijn aan de voorkant van mijn huis dicht (ik zit achter). Anders is er teveel reflectie.

Ik heb ook met een Macbook Air gewerkt in vol zonlicht, dat gaat prima, zolang ik maar geen wit overhemd aan heb.

[ Voor 16% gewijzigd door Philflow op 17-10-2008 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137471

Ik heb een MB van begin/medio 2008, wel glossy scherm iig en persoonlijk vind ik het prima werken. Buiten werken heb ik nooit gedaan en dus ook niet getest dus daar kan ik geen oordeel over geven, maar in mijn woonkamer (naast een raam) werkt het prima. Soms moet je de hoek wel ff iets anders draaien maar daar heb ik op een "normaal" laptop scherm ook last vind. Ik vind de reflecties dus erg meevallen. Om het anders te verwoorden, ik zou bij de aanschaf van mijn volgende laptop niet perse opzoek gaan naar een non-glossy scherm (dubbele ontkenning is ook niet heel erg handig maar ik ben prima tevreden met scherm :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:16
Ik heb een MacBook Pro Medio 2008. Glosy.

Indien er een directe lichtbron op het scherm schijnt heb je idd reflectie denk aan witte wolken of strak blauwe lucht, een lamp, zon enz.

Indien je darvan afkeer heb je totaal geen last van reflectie.

Probleem van direct licht heb je trouwens ook op een mat scherm. het is dan bijna niet meer leesbaar. Op glosy scherm heb ik hier minder last van.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:40
zelf vind ik ook een glossy scherm prettiger werken, met een mat scherm kun je niet in de volle zon werken, dat is dan een wazige blur. Op mijn macbook (eind 2007, glanzend) scherm krijgen de kleuren dan een rare rode/gele rand, maar is alles nog steeds goed leesbaar. En idd, de kleuren zijn gewoon beter.
Die reflecties vallen mee, er komt in ieder geval uit mijn macbook meer dan genoeg licht om deze op te heffen.

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik heb zelf een mat scherm uitgezocht op mijn MBP, omdat ik helemaal gestoord werd van reflecties.

Ik kan met dit matte scherm zonder problemen buiten werken, alleen volle zon is een probleem, al is het maar omdat het aluminium zo heet wordt dat je je handen er niet meer op kan laten liggen ;)

Als je op plekken gaat werken waar je de lichtcondities niet helemaal kan beheersen, dan zou ik absoluut voor mat gaan, als je meer gaat voor films kijken in een (gedeeltelijk) verdonkerde ruimte, dan zou ik glanzend nemen :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

remmelt schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 12:30:
Dan zie ik een hele mooie en matte weerspiegeling van het zonlicht en is de backlight niet sterk genoeg om dat te overschijnen.
De 'glasplaat' van een mat scherm reflecteert meer licht uit zichzelf. Stel je maar voor: je houdt een heldere glasplaat en een matte glasplaat in vol zonlicht en probeert daar doorheen te kijken. De heldere glasplaat zal volstrekt geen probleem zijn zolang je niet de reflectie van de zon in beeld hebt. Met mat glas zie je eigenlijk alleen de eigen reflectie van de plaat die diffuus is.

Volgens mij is dat ook de hele rechtvaardiging van glossy schermen. Displays zijn nu helder genoeg om niet zelf-lichtgevende reflecties (dus heldere dingen achter je) in de glasplaat te overstralen waardoor je van alles behalve directe lichtbronnen eigenlijk geen last meer hebt.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110871

Het ligt er ook aan wat je ermee wilt gaan doen...

Zijn de kleuren zoals je die op een glossy scherm ziet wel de 'echte' kleuren.

Als ik bv in photoshop aan het werk ben wil niet dat de kleuren op mijn scherm veel sprankelender zijn dan bv op een ander scherm dan wel op een uiteindelijke afdruk.

Maar goed apple maakt geloof ik nu alles glossy dus ook daar zullen ze wel aan gedacht hebben als een van huis uit merk wat heel veel in de grafische industrie zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Anoniem: 110871 schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 14:25:
Als ik bv in photoshop aan het werk ben wil niet dat de kleuren op mijn scherm veel sprankelender zijn dan bv op een ander scherm dan wel op een uiteindelijke afdruk.
Als je serieus met photoshop werkt is een schermcalibratortje van pak 'm beet 100 euro ook geen onoverkomelijk probleem, of je nou voor mat of glossy gaat.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-06 20:24

The_DoubleU

Tweaker in München

Heb hier een iMac met glans en heb wel reflectie maar er weinig last van.
Ziet het erg duidelijk als je een zwarte achtergrond hebt, maar ik kijk door de reflectie "heen". Mijn focus ligt achter de reflectie en zo heb je er geen/minder last van.
Ik heb een raam links van de iMac staan en als de zon er doorheen komt heb ik nog steeds een prima beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

burne schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 14:38:
[...]
Als je serieus met photoshop werkt is een schermcalibratortje van pak 'm beet 100 euro ook geen onoverkomelijk probleem, of je nou voor mat of glossy gaat.
Nee dat is natuurlijk niet maar als je via calibratie (want die meet ook het "glossy" in je scherm) alles zover moet terug draaien alsof het net een mat scherm is dan heeft het hele glossy weinig zin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarknessAwaits
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-01 12:41
Voor thuis heb ik een iMac staan met een flink glossy scherm. Het kleine beetje reflectie wat ik soms zie is totaal geen probleem.

Maar voor op school heb ik gisteren nog heel bewust gekozen om een mat scherm te nemen. Daar zijn is de lichtsituatie toch heel anders en ik verwacht (van wat ik bij veel anderen heb gezien) vervelende reflectie wanneer je aan het werk bent.

Het zal net aan jezelf liggen in hoeverre je in staat bent om die reflecties te negeren, de een kijkt er dwars doorheen en de ander zal het mateloos irriteren. Daarnaast moet je rekening houden met de lichtomstandigheden en de mogelijkheden om daar iets aan te veranderen (laptop draaien).

Het is en blijft een lastige keuze omdat je er pas echt iets over kunt zeggen als je de betreffende laptop gebruikt waar je 'm wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DarknessAwaits schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 21:07:

Het is en blijft een lastige keuze omdat je er pas echt iets over kunt zeggen als je de betreffende laptop gebruikt waar je 'm wilt gebruiken.
Ehh nee geen keuze want je hebt alleen nog maar glossy bij de apple laptops toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarknessAwaits
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-01 12:41
Anoniem: 110871 schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 11:26:
[...]
Ehh nee geen keuze want je hebt alleen nog maar glossy bij de apple laptops toch ?
Er is altijd een keuze in dit geval: wel of niet kopen. Daarnaast is er ook nog de optie om een oudere Macbook Pro te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eigenlijk GEEN keuze dus, want als je dus apple wilt omdat je daar al jaren mee werkt zul je dus een glossy moeten nemen... Die oude laptops met mat scherm zijn natuurlijk nog maar heel tijdelijk te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoEinstein
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-05 14:48
Anoniem: 110871 schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 20:30:
Eigenlijk GEEN keuze dus, want als je dus apple wilt omdat je daar al jaren mee werkt zul je dus een glossy moeten nemen... Die oude laptops met mat scherm zijn natuurlijk nog maar heel tijdelijk te krijgen
Ik heb vrijdag de "oude" 17" MacBook Pro besteld bij een Apple reseller, deze is nog leverbaar todat hij/zij geupdate wordt. Geruchten zijn dat dit in januari zou kunnen zijn wanneer Snow Leopard geintroduceerd wordt, met Blu-Ray ondersteuning. Het andere gerucht is dat er problemen zijn met de nieuwe versie van de 17" MacBook Pro en dat deze daarom afgelopen week niet geintroduceerd is.

Wel is het zo dat het HD scherm van de 17" tegenwoordig standaard als gloss geleverd wordt, ontspiegeld is nu de optie. Ga er dus maar vanuit dat de update geen ontspiegelde optie meer heeft :(
Pagina: 1