Toon posts:

C schijf formatteren novell vermijden.

Pagina: 1
Acties:
  • 351 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
ik heb een pc (desktop) van 6 jaar oud... er staat novell inlog op pc is onderdeel gweest van ene netwerk voor leerlingen basisschool. Maar hij wil niet opstarte nvan cd-rom..? als ik hem first boot device geef,, duurt he ff gaat i cd-rom speler gebruiken (lampje knippert) maar hij zeg dan na enige tijd: select proper boot device

Hoe formatteer ik die schijf? of omzeil ik novell of iemand die mij kan helpen met deze pc gewoon zonder novell te laten opstarten.? Ik ben ten einde raad. Gegoogled, een netwerkbeheerder gebelt en deze wist ook het antwoordt niet.. tweakers is mijn laaste hoop. FAQ doorgelopen.. niks gevonden...

Alsjeblieft help mij.... :(

Bart

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-02 09:33
Welkom @ GoT,

even snel inspringen op de situatie. Wat voor CD stop je erin? Is het een kopie? Oude PC (specs)

Er is geen mogelijkheid dat novell OP een harde schijf een boot CD zou kunnen tegen houden namelijk. Er is dus iets mis met OF de cd-rom speler OF je boot CD, maar niet 'novell' wat aanwezig is op de harde schijf.

Verwijderd

Topicstarter
Ik stop een officiele xp home edition cd erin. Cd-rom speler is zo goed als nieuw en getest in meedere pc's.. beiden (cd en speler) werken correct. Deze werken ook wel op het moment dat ik zeg van: primair boot device cd-rom. maar na enige tijd zegt ie dan toch: Select a proper boot device. Ik heb net een uur geleden een netwerkbeheerder gebeld die ik ken en hij wist ook niet hoe dit dan zat.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik ben bang dat je een aantal dingen flink door elkaar aan het halen bent. Novell heeft 0,0 te maken met het booten vanaf CD. Dat is iets dat aan je bios/mobo + optical en schijfje ligt.

Test eerst eens of het ding wel in staat is fatsoenlijk te booten vanaf CD. Mocht je deze fouten krijgen met een XPcd, pak dan eens een livelinux distro en kijk of hij daarvan boot. Trek desnoods de HDD even los, zodat hij daar niet van kan booten.

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:04
Haal de HD er eens uit, formateer deze (in windows bijvoorbeeld) op een andere pc en probeer het opnieuw. Anders is er iets met je bios-instellingen

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet ook wel dat novell er niks mee te maken heeft. maar als ik novell kan omzeilen kan ik de schijf formatteren vanaf het besturings systeem dat er nog opstaat. Het gaat mij om dat formatteren. Hoe dan ook en dat novell moet eraf.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

krijg je wel tijdens booten iets te zien van 'druk op een toets om van cd te starten' anders gaat het daar al mis. 6 jaar oude biossen willen ook wel eens wat minder makkelijk met zulke zaken omgaan. Vaak ligt het er dan aan of de cdrom op slave / master staat (moet op master) en vaak op de twee ide poort (logisch want anders zit hij als slave op de eerste)

wellicht dat het daar al mis gaat.

overigens zonder het noemen van de specs vd pc kan je niet echt veel (moederbord / bios etc)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar in principe boeit het niet zoveel wat voor OS er op die disk staat. Als je het formateert ben je het immers kwijt. 't Gaat er dus om dat je fatsoenlijk kan booten vanaf een schijfje. Probeer het daarom eens met een andere disk dan die XPdisk, bijv een livelinux en kijk wat die doet.

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-02 09:33
Verwijderd schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 22:59:
Ik weet ook wel dat novell er niks mee te maken heeft. maar als ik novell kan omzeilen kan ik de schijf formatteren vanaf het besturings systeem dat er nog opstaat. Het gaat mij om dat formatteren. Hoe dan ook en dat novell moet eraf.
Live CD Linux (ubuntu) erin proppen, booten en formatteren maar :Y)

Kan je tegenwoordig nog steeds onder windows de master schijf formatteren waarop het OS zelf staat :$ ...?

edit:
Spuit 11

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de pc's net, ik heb ze gkocht voor paar eurie van een school hier in de buurt. Ik weet zo de specs nog niet en kan ze ook niet bekijken. Ik werk er morgen verder aan maar wil nu graag wat advies inwinnen dan kan ik morgen het een en ander proberen. EN IK KRIJG GEEN: DRUK OP TOETS OM OP TE STARTEN VANAF CD!!!

(iedereen alvast bedankt voor het reageren)

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

dan is of je xp cdrom niet bootable of je bios staat dus gewoon niet goed / je ide aansluitingen (master slave etc) kloppen niet (zie mijn vorige post)

Verwijderd

Topicstarter
Jah ray ik zal er even naar kijken maar ik geloof wel dat ik zojuist alles goed heb aangesloten. Alhoewel ik een beginner ben in de ict wereld:$

Verwijderd

Topicstarter
LinuX-TUX schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 23:01:
[...]

Live CD Linux (ubuntu) erin proppen, booten en formatteren maar :Y)

Kan je tegenwoordig nog steeds onder windows de master schijf formatteren waarop het OS zelf staat :$ ...?

edit:
Spuit 11
Oeps foutje,, neej dat zal idd wel niet kunnen.. .. (niet bij nagedacht)

Verwijderd

Topicstarter
Maar iig iedereen bedankt voor het reageren.. Ik ga morgen het een en ander is even uitproberen.. Kdurf bijna te wedden dat de oplossing heel simpel is maar ik het nu gewoon over het hoofd zie omdat ik beginner ben:$

BEDANKT ALLEMAAL!!:)

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Inderdaad, Ray heeft gelijk.

Ps, indien je novell zou willen overslaan dan kun je (afhankelijk van de versie van de novell client), bij het inloggen het vinkvakje "workstation only" aanvinken en toch inloggen wanneer de novell server niet gevonden kan worden. Je kunt dan gewoon via de eigenschappen van je lan-verbinding of via "configuratiescherm > software" de novell client verwijderen.

Uiteraard lost dit je boot probleem niet op, maar dan kun je tenminste een beetje spelen met je computertje.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 23:11:
Ik ga morgen het een en ander is even uitproberen.. Kdurf bijna te wedden dat de oplossing heel simpel is
snowmen2, allereerst welkom op GoT.

We verwachten op GoT dat je eerst zelf een en ander probeert voordat je een topic opent.
De zaken die hier aangehaald worden zien we als de basiskennis die een tweaker moet hebben, of in ieder geval weet terug te vinden.

Als je een topic opent verwachten we dat je in ieder geval aangeeft wat je al hebt geprobeerd en ook wat de specs van je systeem zijn. Helaas breidt je niet verder uit in wat je gedaan hebt en kun je geen specs posten.

Daarnaast zou ik je willen vragen niet te schreeuwen. We zijn niet doof ;). Ik kan me prima voorstellen dat je af en toe een beetje wanhopig wordt van sommige problemen, dat heeft iedereen wel eens, maar gelieve de capslock key volgende keer te laten voor wat hij is :)

Dit topic gaat op slot omdat het op deze manier niet veel zin heeft. Mocht je na het doornemen van de Windows Clients - FAQ en OM FAQ / Beleid nog steeds tegen problemen aanlopen dan kun je natuurlijk altijd een nieuw topic openen. Maar geef hierin dan wel precies aan wat je hebt gedaan en waar je vastloopt, want dat zijn belangrijke dingen die ik in dit topic niet zie.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.