• michaelvt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:48

michaelvt

Tweaky Gonzalez

Topicstarter
Hallo allemaal,

Afgelopen dinsdag ben ik op het tweakers hoofdkantoor in Amersfoort geweest, daar is besproken dat ik een aantal videokaarten ga reviewen.

Alleen nu heb ik dus het volgende probleem, mijn systeem is al behoorlijk verouderd. Op het moment draai ik het volgende:

AMD Opteron 165 @2.6 Ghz
Corsair TwinX 2x1GB 2-2-2-5 DDR 400
DFI Lanparty NF4 SLI-D
Asus ATI Radeon X1800XT

Dit alles op socket 939.
Nu gaat dit de nieuwste videokaarten niet helemaal fatsoenlijk meer trekken.

Nu wil ik een upgrade gaan doen, en voor het dagelijkse gebruik heb ik niet veel meer nodig dan een onboard videokaart. Dus ik zat te kijken naar een moederbord met de 790 GX chipset tezamen met de nieuwe SB750 southbridge.

Mijn eerste keuze viel op dit moederbord:
Asus M3A78-T
Socket AM2+
Moederbord Chipset AMD 790GX
Form Factor ATX
Geheugen Type 4x DDR2

Leek mij een mooi moederbord om bijvoorbeeld een crossfire opstelling te testen. Tevens wil ik ook nog een flink gaan overclocken en daar schijnt dit bord ook goed geschikt voor te zijn. Deze keuze staat min of meer al vast. Of er moeten nog betere alternatieven zijn.

Dit wilde ik gaan combineren met dit geheugen:
G.Skill F2-8000CL5D-4GBPQ. Dit zijn modules van 2GB en hier wil ik er dan 4 van gaan gebruiken om tot een totaal van 8GB te komen. Mijn vraag bij deze is: kan ik beter modules van 4GB kopen, of toch 4 van 2GB?

Dan nu het belangrijkste, het bovenstaande lijkt me namelijk al een redelijk goede keuze.
Ik twijfel alleen nog behoorlijk over de processor, moet ik nu al een Phenom 9950 kopen? Of moet ik wachten tot de nieuwe 45nm processors gelanceerd zijn? Ik weet dat Shanghai waarschijnlijk deze maand al gelanceerd gaat worden. Maar een exacte datum over de consumenten versie, Deneb dus, heb ik niet gezien.

Weet iemand dus wanneer Deneb gelanceerd gaat worden? En is het verstandig om nog even te wachten? Of alvast een 9950 te halen?

Alvast bedankt

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je videokaarten wilt reviewen moet je ervoor zorgen dat je CPU zo min mogelijk de bottleneck is. Op dit moment hebt je dat bij Intel C2D CPUs met Penryn-architectuur (C2D 8xxx/C2Q 9xxx). Wat er na de komt van de Shanghai gebeurt hangt helemaal af van hoe dat presteert. Eerst zien, dan geloven...

Oslik blyat! Oslik!

• michaelvt

michaelvt

Tweaky Gonzalez

Topicstarter
dion_b schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 14:20:
Als je videokaarten wilt reviewen moet je ervoor zorgen dat je CPU zo min mogelijk de bottleneck is. Op dit moment hebt je dat bij Intel C2D CPUs met Penryn-architectuur (C2D 8xxx/C2Q 9xxx). Wat er na de komt van de Shanghai gebeurt hangt helemaal af van hoe dat presteert. Eerst zien, dan geloven...
En dan bijvoorbeeld een moederbordje met een P45/X38/X48 en deze combineren met een simpel videokaartje voor standaard gebruik? En zou het dan beter om voor een Dualcore of Quadcore te gaan?

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-05 22:37
Het doel is om geen bottleneck te vormen, dus ik zou een dual core zoals de E8600 nemen en die overclocken tot aan 4GHz.
Een single core zal een bottleneck zijn, en de meeste spelletjes zijn niet geoptimaliseerd voor quadcores.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• michaelvt

michaelvt

Tweaky Gonzalez

Topicstarter
Malantur schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 14:48:
Het doel is om geen bottleneck te vormen, dus ik zou een dual core zoals de E8600 nemen en die overclocken tot aan 4GHz.
Een single core zal een bottleneck zijn, en de meeste spelletjes zijn niet geoptimaliseerd voor quadcores.
Oke! Ik zat zelf ook te twijfelen over een E8400, en deze ver over te clocken. En dan gecombineerd met bijvoorbeeld een DFI moederbord. Iemand nog tips voor het geheugen?

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-05 19:43
Ieder DDR2 1066 kitje werkt wel... Of gewoon bv http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=335235 en je bent in 1x klaar voor je overclocks.

• michaelvt

michaelvt

Tweaky Gonzalez

Topicstarter
Paprika schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 14:57:
Ieder DDR2 1066 kitje werkt wel... Of gewoon bv http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=335235 en je bent in 1x klaar voor je overclocks.
Het probleem is alleen, ik zou graag 4x2GB willen gaan draaien. Dus heeft iemand daar nog suggesties voor? Of zou ik beter 2x4GB kunnen gaan draaien?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eh, reviews voor T.net of niet, ik ben bang dat ik het niet kan maken om dit topic open te laten als het beleid duidelijk is over "welke moet ik kopen?" topics.

Zie:
PMG FAQ - Welke processor/moederbord/geheugen moet ik nemen?
Tweaker? het komt concreet hierop neer: er wordt immers van een echte Tweaker verwacht dat hij/zij zélf zijn/haar eisen kan opstellen en daarna zélf op zoek gaat
De vragen die je hier stelt zijn de soort dingen die je met een beetje uitzoekwerk zelf kunt verzinnen. Ik zou zeggen, pak [BBG] High-end gamesysteem september 2008 er eens bij :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.