Sterker nog, x aantal jaar terug is in Utrecht de waterlinieweg veranderd van een 100km/u weg naar 70, maar heeft nog de hele inrichting van een snelweg. Daar zijn in het begin controles gehouden, waarvan de boetes vrijwel allemaal ingetrokken zijn (bij overtredingen tussen de 70 en 100km/u) omdat de weg een inrichting had voor een veel hogere snelheid van toegestaan. Ik ben er daarna nog heel vaak overeen gekomen en heb er nog nooit een controle gezien, terwijl ik, samen met 90% van het overige verkeer, toch echt boven de toegestane 70km/u rij.MadMarky schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 23:22:
[...]
Ik wil hier even op reageren voordat deze post compleet verdwijnt onder die voor de topicstarter niet-relevante discussie
NiBoR heeft hier wel een punt. Het schijnt een richtlijn te zijn dat 30-zones ook daadwerkelijk als 30-zones ingericht moeten zijn, als dit niet het geval is heb je best kans dat de rechter de boete als ongeldig verklaart. Bij mij in het dorp zijn een paar jaar geleden ook ineens wegen tot 30km/u zone benoemd. Het heeft destijds in de lokale krant gestaan dat de politie bij controles geen poot had om op te staan, omdat het toen nog allemaal rechte asfaltwegen waren en geen 'echte' 30km zones.
Als je een beetje door verschillende plaatsen rond rijdt, dan merk je dat het lijkt alsof gemeentes er een kunst van hebben gemaakt om bepaalde borden zo goed mogelijk te verstoppen. Dat kunnen ze doen door er of borden voor te zetten, of zo te plaatsen dat er een ander obstakel voor staat/hangt, of de borden nooit te reinigen, zodat ze mooi groen van de algen worden.
Één ding wat ze in Nieuwegein weer wel begrepen hebben wat dat betreft, is dat het begin van een 30km/u-zone op een doorgaande weg (die tegen de logische verwachting in geen 50 is dus) duidelijk aangegeven moet worden. Daar hebben ze een dubbele streep dwars over de weg getrokken met aan beide kanten een grootbord met daarop "30km zone". Nu komen die strepen wel heel erg overeen met de startstreep van een circuit en als ik die 30km-zone uitrij krijg ik ook altijd het gevoel in een rollende start van een race te zitten, maar je aandacht wordt er in iedergeval wel door getrokken.
Wat de TS betreft, als hij bezwaar wil aantekenen, wees dan schappelijk en geef aan dat je fout zat, maar dat je tussen beide overtredingen geen kans hebt gehad dat in te zien (door het ontbreken van bijvoorbeeld borden). Maak een duidelijke uiteenzetting van je punt.
@RobertJ
Ik zeg toch ook dat ik die boetes van te hard rijden accepteer? Ik ben wat dat betreft een makkelijke klant van het CJIB, al ben ik het niet altijd eens met de boetes. Ik weet dat ik vaak wat harder dan toegestaan rij (5 tot 10 km/u) en ik weet dat dit het risico is. Ik kan me alleen heel goed voorstellen dat de TS zich gewoon genaait voelt in zijn situatie.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier