Alleerst moet je kijken wat een PC traag kan maken. Dit zouden de volgende dingen kunnen zijn.
Spyware/adware/malware/virussen
Dit is een van de meest vetragende software voor je PC.
Ik heb hier 6 goede programma's voor gevonden om dit probleem aan te pakken:
- ComboFix (vergt wat technische kennis, maar erg effectief en snel)
- HijackThis (vergt ook zeker wat technische kennis, maar ook erg effectief als je weet wat je doet)
- Hitman Pro 3 (cloud scanning werkt erg goed moet ik zeggen, gebruik hier wel deel 3 en niet 2)
- SuperAnitSpyware (gratis versie is goed genoeg. een erg goede scanner. Ziet er wel uit als scareware, maar is het niet)
- Dr. Web CureIt (gratis virusscanner/rootkitscanner zonder dat je hem hoeft te installeren)
- SpywareBlaster (houd je computer, voor een deel, spyware vrij, zonder resources in te nemen)
Trage virusscanners
Die kunnen een computer ook erg traag maken. Zorg dus voor een snelle virusscanner die weinig resources vreet maar toch goed is. ESET NOD32/Smart Security en Kaspersky Internet Security 2009 doen het hier erg goed bij.
AVG is bijvoorbeeld erg traag.
Trage Drivers
Drivers kunnen ook voor een traag systeem zorgen. Doordat bijvoorbeeld het apparaat niet goed gebruikt wordt, of dat de drivers zelf voor veel latency zorgen. Hier kun je heel handig het volgende programma bij gebruiken:
DPC Latency Checker
Oude programma's/data
Verwijder alle geinstalleerde programma's die je niet meer gebruikt. Dit neemt namelijk wel wat resources in. Gooi CCleaner eroverheen en vervolgens doe even defragmenteren.
Windows Tunen
Als je XP hebt heb je nog wat tuning tools die kunnen helpen, bijvoorbeeld TuneXP en SpeedXP.
Ik heb hier pas even een pakketje van software samengesteld om die problemen aan te kunnen pakken op een Windows systeem:
http://rapidshare.com/fil.../compmaintenance.zip.html
Daar zit ook alle genoemde software in, plus meer. Heb daarbij alleen de brood nodige software bij gezocht.