FallenAngel666 schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 10:15:
En jij bent ook serieus voor die toko gaan werken

Ik kan mij overigens best voorstellen dat een bedrijf niet aan een klant niet wil laten doorschemeren dat een stagiair het product, of een significant deel daarvan, heeft gebouwd. Echter, dat je binnen het ontwikkelteam vervolgens ook niet serieus wordt genomen vind ik dan onacceptabel. Helaas ben ik al veel te veel opgeblazen ego's tegen gekomen in de IT. Niet alleen binnen bedrijven trouwens, maar ook op fora als dit.
Och, als broekie was 2000 euro per maand een mooi aanbod. Daarnaast lag toen de markt redelijk op zijn gat, dus tja dan blijf je maar even plakken. Het project was best boeiend, maar ik kijk inderdaad zelf ook terug naar die tijd met het gevoel dat ik te lang ben blijven hangen...
Overigens veranderde de situatie niet echt heel erg nadat ik in dienst kwam. Nog steeds was je de junior en nog steeds wisten de seniors het beter (in sommige gevallen terecht, maar soms kwam een senior met argumenten waar je toch hard om moest lachen). Ook toen waren de klant meetings grotendeels een no-go. Pas toen er een paar mensen opstapten kwamen er kansen vrij.
Gelukkig is dit slechts het begin van mijn carriere geweest en heb ik het verlies ruimschoots goed gemaakt

En ik zie het ook als een leerpunt, wat ik heb meegemaakt ga ik mijn juniors nooit mee laten maken

Paul schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 10:27:
Dat is de ideale situatie misschien, maar in de praktijk heb je aan veel stagiaires niet zo veel. Als ik terug kijk naar wat ik toen opgeleverd heb schaam ik me diep

Het bedrijf waar ik het voor maakte gebruikt het afaik echter nog wel in productie...
Hoewel ze misschien nog geen perfecte code schrijven kunnen ze je soms echt wel op zaken wijzen. Vergeet niet dat sommige mensen na een paar jaar vast-roesten en niet echt meer fris naar zaken kijken. Een stagiair (of junior) kan soms net met dat ene idee komen om het project naar een volgend niveau te trekken.
Dat zijn code nog niet helemaal 100% is staat los van eventuele oplossingsgerichtheid

Gomez12 schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 10:24:
[...]
Bij sommige bedrijven zal het arrogantie zijn, bij andere bedrijven zal het slechte ervaringen uit het verleden zijn.
Zo heb ik het ook meegemaakt dat een stagair opmerkingen ging maken over de interne coding guidelines omdat hij het anders op school had geleerd (kwam echt niet meer argumentatie uit).
Dan zit je dus met 50 programmeurs die gewend zijn te werken volgens de bestaande coding guidelines en 1 stagair die alleen maar zeurt over wat hem op school geleerd is.
Uiteraard moet de stagiair, net als andere werknemers, wel met goede argumenten komen. Dat was toen absoluut niet het probleem
Ik denk ook dat niet iedereen geschikt is om met juniors/stagiairs te werken. Sommige vinden het moeilijk om het geduld op te brengen of om ze een kans te geven een mening te geven. Daarnaast hebben sommige snel de neiging de boel te betuttelen.
Zelf heb ik altijd wel genoten van het begeleiden van juniors, zeker als het enthousiaste jongelingen zijn