@!null
Precies wat ik bedoel is het laatste wat je noemt, je dropdown e.d. wordt gegenereerd vanuit je database, aanpassingen / toevoegingen zijn gauw gedaan. Je kan er evt. ook voor kiezen om de code verder (op het steeds opnieuw declareren van die JS variabelen na) zo te laten en die JS array vanuit je database te genereren natuurlijk.
Argumenten onderuitgehaald zie ik niet zo, en daar gaat het ook niet om. Het is geen wedstrijdje wie er nu wel of geen gelijk heeft he!
@Woy
Woy schreef op woensdag 09 september 2009 @ 11:10:
Ik snap niet wat AJAX hier aan oplossing voor bied? Of je nu direct een JS file genereert met de juiste waardes, of via AJAX alsnog de gegevens doorstuurt, waarna je ze ook gewoon in JS moet behandelen. Je zult sowieso je server checks moeten hebben, daar kom je op geen enkele manier onder uit. Ook aan de client kant wil je nog checks hebben om de responsivness zo goed mogelijk te houden.
Maar moet je dan zowel in PHP als in Javascript handmatig je arrays intikken? Is ook dubbel werk met onderhoud he, daar doel ik op. Als je dit laat genereren vanuit PHP dan hoef je maar op 1 locatie een nieuwe locatie/ wijziging te doen, om het in 1 keer door je hele systeem aan te passen.
AJAX bied een oplossing dat je maar een 1 malige controleconstructie hoeft te schrijven en wel server side. De controle vind ook meteen al server side plaats vanuit AJAX, het is dan niet nodig om de gehele controle ook nog eens in JS te schrijven. Daarom dus, het is gewoon dubbel werk om een hele controle structuur in JS op te zetten, als je het ook in PHP (of ASP, of wat voor taal dan ook) kan doen.
Daarin kan AJAX een bult meerwaarde bieden.
Wil jij bij een nieuwe controle / nieuwe adres opmaak mogelijkheid, zowel een PHP code voor de controle schrijven als een JS code, of wil je slechts in PHP een nieuwe controle maken die in 1 keer aangeroepen kan worden?
Zei ik dat? Dat bedoel ik niet, maar overhead is meer in de zin van die dubbele controle schrijven (zie reactie hierboven deze quote)
Woy schreef op woensdag 09 september 2009 @ 11:10:
Of je nu een groot javascript bestand hebt, of een groot XML/JSON/whatever bestand wat je via AJAX opvraagt haalt ook niet zo veel uit. Je hebt die gegevens blijkbaar nodig op de client, dus op de een of andere manier moet je die daar krijgen. Natuurlijk moet je het niet zoals in het voorbeeld x keer defineren.
Het ging mij niet zozeer om de overhead in het meegeven van die array, of al die waarden, maar om de overhead in de controle. Als je in JS ook de controle wilt doen, ben je bezig (mijns inziens) met het schrijven van dubbele code, 1x in PHP en 1x in JS, wat je dus met AJAX kan afvangen. Die overhead bedoelde ik. Sorry als dat niet helemaal duidelijk was
Ik dacht toch echt dat ik aangaf dat alleen JS controle niet goed is. Je genereert de dropdown vanuit je database/ PHP code. Vervolgens kan je (indien JS aan staat) live controleren of de inhoud van een veld klopt, staat die niet aan, dan controleer je het na het posten.
Is prima werkbaar, je hebt wel de dubbele controle waar je nu ook voor kiest, maar het is veel generieker.
[
Voor 66% gewijzigd door
jbdeiman op 09-09-2009 12:16
]