• sfinx333
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-06 14:12
Ik ben regelmatig bezig met het opnemen van beelden met mijn Panasonic mini dv camera van ongeveer 2 jaar oud. Het is een goede 3 ccd camera maar omdat ik thuis een full HD plasma tv heb hangen vallen de motages nogal tegen.

Ik kan een dv film natuurlijk niet omzetten naar full HD en daardor zie je toch altijd wat ruis op de uiteindelijke dvd.

Nu loop ik met het idee om mijn cam te verkopen en een full HD cam te kopen, heeft dit echter wel zin want ik heb geen blue ray brander.
vanaf harde schijf ga ik natuurlijk flink vooruit maar ik wil het toch uiteindelijk op dvd zetten.

De hamvraag is natuurlijk ga ik het verschil zien in het einresultaat wanneer ik opnames van een full hd bewerk en ga branden op een gewone dvd?

Retrocade-X HS arcadekast minicade

Verwijderd

Als je alleen een DVD speler hebt dan heeft de aankoop van een FullHD camera weinig zin. Een DVD speler is namelijk nooit in staat om een HD signaal eruit te spugen. Het is echter wel mogelijk om op een DVD HD materiaal te branden. Dit is namelijk 1 van de punten waarom het consumenten formaat AVCHD/ H.264 is ontwikkeld. Je kunt materiaal in dit formaat op een DVD zetten en iedere BR speler speelt het zo af (in HD dus). Kortom, als je een BR speler hebt, dan ren je morgen nog naar de winkel om een nieuwe camera te kopen.

Heb je geen BR speler en vind je mijn volgende optie niets dan kun je nog steeds een HD camera kopen, omdat je bron materiaal wel al hebt in FullHD. Kortom, als je over een aantal jaren een BR speler koopt, dan kun je je materiaal nogmaals op een DVD zetten in het juiste formaat en je hebt al je materiaal in HD. Op dit moment neem ik alleen nog maar op in HD, ik monteer in HD en zet het in de allerlaatste stap om naar SD om het op DVD te branden. Mijn montage bewaar ik in HD en als ik een BR speler heb dan brand ik gewoon nog even een paar AVCHD schijfjes en ik heb al mijn materiaal in HD.

Goed ik had het over een volgende optie. Dat is de optie waarin je geen BR speler hebt, maar bereid bent om je videocamera aan te sluiten op je tv (component of HDMI) of een computer aan je tv te hangen. Je hebt een opname gemaakt en kiest ervoor om die via de computer op de tv te laten zien of je monteert de opname in HD, zet deze opname terug op een SD kaartje (kost niets meer) en hangt hem aan je tv om het materiaal terug te kijken.

Uiteraard had je deze vraag ook in het betaalbare HD camcorder topic kunnen stellen ;)

• sfinx333
bednkt voor je uitgebreide antwoord!

Ik heb wel een BR speler maar monteer ook vaak voor anderen die geen BR speler hebben.
Deze plasma heb ik sinds kort en nu pas valt het me op hoe veel kwaliteit er verloren gaat bij het openemen en monteren en branden op een dvd.

Voor mezelf zou het dus al een behoorlijke verbetering zijn, voor de andere montages heeft het weinig zin omdat weinig mensen een BR speler hebben.

Het is dus niet zo dat de gewone opnames gemaakt met een full hd camcorder gebrand op een gewone dvd van betere kwaliteit zijn dan wat ik nu dus al doe.

Verwijderd

Dat hangt van je camera af. Waar jouw 3CCD camera momenteel waarschijnlijk wat minder goed in scoort, zijn de prestaties bij weinig licht. Je kunt wanneer je een nieuwe camera koopt een camera kopen die op dit punt bijvoorbeeld beter presteert. Dan heb je wel een beter eindresultaat, maar schokkend veel scherper e.d. wordt het niet. Je zit gewoon gebonden aan de PAL resolutie (720x576i). Dat is inderdaad laag.

Waar je nog eens naar zou kunnen kijken zijn de instellingen bij het capturen en bij het encoden naar DVD. Capture je wel als DV-AVI? En bij het encoden moet je natuurlijk voor de beste kwaliteit kiezen. Maar meer detail is er helaas niet uit te halen.

BTW, als je nu zelf een BR speler hebt, dan haal je toch gelijk zo'n HD model? Heb je zelf veel meer plezier van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx333
ja, ik heb verschillende programma's getest en alle instelling geprobeert.
Ik heb o.a. adobe premiere pro en pinnacle getest.

Inderdaad bij minder licht zie je meer ruis, zal er eens goed over een nieuwe cam nadenken.

Bedankt voor je reactie!