Toon posts:

Sata schijf via USB - probleem!

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Dell PC met twee Maxtor 160Gb Sata schijven wil niet meer opstarten. Volgens Dell omdat moderbord kaport is. Omdat de PC al vrij oud is (ruim 3 jaar) een nieuwe gekocht ...

Ik wil echter wel de data op de harde schijven redden. Dus een kabel/kastje gekocht waarmee je een sata schijf via usb kan aansluiten.

Als ik de schijf aansluit, wordt hij keurig herkend via Verkenner ... maar als ik iets met de schijf wil doen krijg ik de boodschap dat die eerst geformatteerd moet worden ... en dat is natuurlijk niet de bedoeling ...

Heb het met beide disks geprobeerd zonder resultaat.

Iemand een suggestie ??

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-02 12:08
Maxtor 160GbB Sata schijven
*fixed

Die twee schijven draaide je toch niet in RAID-0 of wel? Zo ja, dan kun je proberen om te rebuilden met RAID Reconstructor.
Dus een kabel/kastje gekocht waarmee je een sata schijf via usb kan aansluiten.
Wat voor kabeltje/kastje precies?

Linux Live CD al geprobeerd? Kijk eens naar Knoppix of Ubuntu. Als je geen RAID-0 draaide is de kans groot dat je het in Linux terug kan halen. Vooral Knoppix is een hele handige, stampvol met tools. Sowieso is dat een handige distro om te hebben :)

Verwijderd

Topicstarter
Bitage,

ik ben niet erg technisch, weet niet wat Raid-0 is ..
ik had de ene schijf als C: en de andere als D:

ik heb een kastje/kabel van Eminent, zie:
http://www.eminent-online...tap2.php?dt=1&ps=00901015

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-02 12:08
Verwijderd schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 21:38:
ik ben niet erg technisch, weet niet wat Raid-0 is ..
Wikipedia: RAID » RAID-0. Leesvoer :) Simpel gezegd wordt de data in stukken gehakt en over de schijven verdeeld. Stel een bestand bestaat uit 4 blokken, dan worden blok 1 en 3 op schijf 1 gezet en blok 2 en 4 op schijf twee. Hierdoor verdubbeld je data throughput, maar wordt de kans op dataverlies vergroot (één falende schijf resulteerd in een data loss van 100%).
ik had de ene schijf als C: en de andere als D:
Dan draaide je waarschijnlijk geen RAID. Dat is mooi, want dan hoef je geen capriolen uit halen wat betreft rebuilden/constructen.
ik heb een kastje/kabel van Eminent, zie:
http://www.eminent-online...tap2.php?dt=1&ps=00901015
Dit zou in principe gewoon moeten werken. Ik denk dan ook dat hier niet veel mee mis kan zijn. Voor de zekerheid zou je eigenlijk de schijven even fysiek aan je systeem moeten hangen. Kast open en SATA kabels aansluiten dus.

Verwijderd

Topicstarter
Ook bij fysiek aan systeem hangen komt de vraag om te formatteren ....

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Allereerst, Welkom op GoT.

Neem OM FAQ - Hoe krijg ik verloren gegane data terug? eens door. De kans is groot dat je met een van de daar genoemde tooltjes alles terug kunt halen.

Verder is het niet erg als je niet weet wat een term betkent, maar zoek dan op wat het betekent. Wat RAID0 precies inhoudt is prima te vinden in de RAID FAQ.

Wegens te weinig inzet doe ik dit topic op slot. Mocht je er met de FAQ nog niet uitkomen dan kun je natuurlijk altijd nog een topic openen, maar doe dit wel volgens het OM FAQ / Beleid en de registratievoorwaarden

[ Voor 20% gewijzigd door TERW_DAN op 28-09-2008 02:44 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.