Ik vind het een nogal grove schending van vertrouwen, zou hem er ook gelijk uitkeilen.
Hij kan duidelijk niet omgaan met z'n bevoegdheden.
Verwijderd
Zo scherp als een voetbal!
[ Voor 9% gewijzigd door Onbekend op 24-09-2008 20:07 ]
Speel ook Balls Connect en Repeat
Exact, iemand laat zo blijken totaal niet integer te zijn.Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2008 @ 19:58:
Ik vind het een nogal grove schending van vertrouwen, zou hem er ook gelijk uitkeilen.
Ik ben het er wel mee eens dat het fout is (dat vind hij overigens zelf ook) maar ik zou eerder denken aan een waarschuwing dan aan ontslag op staande voet.Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2008 @ 19:56:
[...]
Het misbruik van zijn rechten om prive bestanden van een collega te bekijken? Waarom vind jij dat persoonlijk een 'uiterst wankele basis'?
De informatie van het bestand is absoluut niet openbaar gemaakt. Hij heeft het gewoon verteld toen er naar gevraagd werd.Reptile209 schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:03:
En TS heeft natuurlijk alleen het woord van de buurman dat het maar één keer is voorgekomen... Dus dat schiet ook niet persé op. Bovendien is het "uitgekomen", dus heeft hij waarschijnlijk ook nog het lef gehad om iets met de inhoud te doen (als in: openbaar te maken)?
Op basis van het verhaal zoals het er nu staat, kan ik weinig medelijden met hem hebben...
Verwijderd
Pardon? Niet terecht? Heb je enig idee hoeveel vertrouwelijke data er over leerlingen op de computers staat? Een systeembeheerder die dan bestanden gaat bekijken van leerkrachten...?Onbekend schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:05:
Als hij op een basisschool aan het werk was waar niet zoveel vertrouwelijke data op de computers staan, dan is een ontslag op staande voet niet terecht.
[ Voor 48% gewijzigd door Palomar op 24-09-2008 20:12 ]
Ik denk dat je dan een slecht lopend bedrijf zult hebben dan. Zo makkelijk is (IT) personeel echt niet te vinden, en het is ook niet bepaald kosteloos om iemand met jarenlang ervaring en kennis van het systeem te laten vervangen. Nee, je zou zo'n iemand een dikke waarschuwing plus een tweede kans geven, als je de continuïteit van je bedrijf van belang acht in ieder geval.Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2008 @ 19:58:
🌞🍃
Verwijderd
Prive informatie = prive informatiePalomar schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:09:
Ligt er een beetje aan wat er in dat bestand staat, wat zijn motivatie ervoor was om daarvoor 'in te breken' en wat hij daarna met de informatie heeft gedaan.
Ligt er een beetje aan wat er in je contract en in de verklaringen staat die de werknemer heeft ondertekent waarmee hij zich akkoord verklaart te zullen voldoen aan de huisregels en compliance regels waaraan de werkgever eist dat zijn medewerkers aan moeten voldoen.Palomar schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:09:
Ligt er een beetje aan wat er in dat bestand staat
Zie boven.Ripley schreef op woensdag 24 september 2008 @ 19:55:
Weet iemand of deze reden wel rechtsgeldig is?
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Speel ook Balls Connect en Repeat
Dat hoort in het beginsel al niet thuis op een werkcomputer dus in principe kan je die andere werknemer dan ook ontslaan wegens misbruik van werk hulpmiddelenOf het nou foto's van zijn kinderen zijn, een document met daarin adresgegevens van vrienden, een uitnodiging van de schoolreunie, etc. Het is en blijft persoonlijke informatie waar niemand aan hoort te komen.
Lol. "Redelijkheid" speelt bij het ontslaan ook nog erg vaak een reden natuurlijk. Als jij toevallig een prive fotootje op je desktop heb gezet en je wordt hierom op staande voet ontslagen, dan wordt dat een makkelijke rechtzaak.alienfruit schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:24:
[...]
Dat hoort in het beginsel al niet thuis op een werkcomputer dus in principe kan je die andere werknemer dan ook ontslaan wegens misbruik van werk hulpmiddelen
[ Voor 7% gewijzigd door kamerplant op 24-09-2008 20:27 ]
🌞🍃
Verwijderd
tuurlijk kun je het allemaal zwart-wit bekijken zoals veel mensen op tweakers.net dat doen (misschien te maken met de ict-achtergrond dat alles alleen 1 of 0 kan zijn). In werkelijkheid is er altijd een groot grijs gebied tussen goed en kwaad. Als hij een bestand nodig had dat alleen die collega in zijn homedir heeft staan (nieuwe versie van een script oid) welke nodig is omdat de ts's buurman anders tot de volgende dag moet wachten met het live gooien van een applicatie. Dat is een twijfelgeval, maar vind ik geen reden om iemand te ontslaan.alt-92 schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:19:
[...]
Ligt er een beetje aan wat er in je contract en in de verklaringen staat die de werknemer heeft ondertekent waarmee hij zich akkoord verklaart te zullen voldoen aan de huisregels en compliance regels waaraan de werkgever eist dat zijn medewerkers aan moeten voldoen.
[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 24-09-2008 20:39 ]
En waarom werd er naar gevraagd?Ripley schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:08:
De informatie van het bestand is absoluut niet openbaar gemaakt. Hij heeft het gewoon verteld toen er naar gevraagd werd.
[ Voor 18% gewijzigd door Confusion op 24-09-2008 20:34 ]
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?
Je wilt niet weten hoe graag sommige werkgevers zouden willen dat alle bedrijfsmiddelen (zelfs e-mail) alleen zouden mogen worden ingezet voor zakelijke doeleinden. Maar een gerechtelijk uitspraak heeft bepaald dat het redelijk is te verwachten dat werknemers ook privé zaken regelen onder werktijd en hiervoor bedrijfsmiddelen gebruiken. Zodoende geld wet op de privacy en de werkgever of beheerder mogen niet zomaar privé bestanden of e-mails inkijken/verwijderen/etc.alienfruit schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:24:
Dat hoort in het beginsel al niet thuis op een werkcomputer dus in principe kan je die andere werknemer dan ook ontslaan wegens misbruik van werk hulpmiddelen
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Alleen weten we geen reet van de gehele voorgeschiedenis af anders dan dat we de buurman van TS op z'n blauwe (?) ogen mogen geloven.Palomar schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:31:
Als hij een bestand nodig had dat alleen die collega in zijn homedir heeft staan (nieuwe versie van een script oid) welke nodig is omdat de ts's buurman anders tot de volgende dag moet wachten met het live gooien van een applicatie. Dat is een twijfelgeval, maar vind ik geen reden om iemand te ontslaan.
Als het om concurrentiegevoelige info gaat puur voor eigen gewin dan wordt het een ander verhaal.
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
had dat mn hele eerste post gequote ipv. alleen het stukje waarop je je kon uitlevenalt-92 schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:38:
[...]
Alleen weten we geen reet van de gehele voorgeschiedenis af anders dan dat we de buurman van TS op z'n blauwe (?) ogen mogen geloven.
Verwijderd
Zeker, maar daarom zal je vast niet ontslagen wordenConfusion schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:33:
Het ligt nogal aan de omstandigheden. Als er iets met de mail is en ik zit in het maillog te wroeten, dan zie ik wie mail van wie krijgt. Dat zou vertrouwelijk kunnen zijn. Als ik in de Outlook van mijn baas een nieuw mailaccount installeer, dan moet ik natuurlijk controleren of de mail binnenkomt en kan ik niet voorkomen dat ik een aantal subjects en waarschijnlijk 1 mail inhoudelijk zie. Als ik de rechten ergens van moet fixen, dan moet ik ook een file bekijken om te controleren of het echt gelukt is. Onder al die omstandigheden is het inzien van een bestand of email terecht.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2008 20:47 ]
bedoel je?tuurlijk kun je het allemaal zwart-wit bekijken zoals veel mensen op tweakers.net dat doen (misschien te maken met de ict-achtergrond dat alles alleen 1 of 0 kan zijn).
Palomar schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:09:
Ligt er een beetje aan wat er in dat bestand staat, wat zijn motivatie ervoor was om daarvoor 'in te breken' en wat hij daarna met de informatie heeft gedaan.
Dus eerst antwoord op die vragen. Ik vind het ook niet in alle gevallen reden tot ontslag op staande voet, mits een goede reden.
[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 24-09-2008 20:46 ]
Maar wat is er dan verkeerd aan alt-92 in "Misbruik admin rechten reden tot ontslag..." ?Palomar schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:46:
nee dat was mn 2e post
Tenzij je dat gevraagd wordt door een daartoe bevoegd persoon, bv in het kader van een of ander onderzoek. Als sysadmin moet je gewoon zorgen dat je ass gecovered is als je zoiets doet.alt-92 schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:55:
[...]
Maar wat is er dan verkeerd aan alt-92 in "Misbruik admin rechten reden tot ontslag..." ?
Ik heb met mijn beheeraccount geen recht en geen enkele reden om in iemand's homedir te zitten.
Mag niet. Punt. Op straffe van ontslag.
De islam kan uw vrijheid schaden
[ Voor 4% gewijzigd door alt-92 op 24-09-2008 21:16 ]
Korte zin. Maakt nog geen. Wet.
Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
[ Voor 65% gewijzigd door bartvl op 24-09-2008 21:37 ]
Life is not about specs, it is about joy!
A Soldiers manual and a pair of boots.
Life is not about specs, it is about joy!
en stonden in die logs ook daadwerkelijk negatieve woorden tegen hem? Zo ja, dan heeft ie nog een discussiepunt. Al keur ik dit wel af. Het blijft misbruik. Hij had dit ook van te voren met zn leidinggevende kunnen overleggen (die logs worden niet voor niets opgeslagen). Maar sowieso als de collega's al over hem aan het kletsen waren dan speelt er meer. Voor de baas misschien een goede aanleiding om hem te kunnen ontslaan. Ongeacht of zijn inbreekactie 'ethisch' gezien te verantwoorden viel...Ripley schreef op woensdag 24 september 2008 @ 21:33:
Over de reden van zijn handelen en de inhoud van het bestand kan ik dit zeggen. Aangezien zijn directe collega's zich in zijn ogen anders gedroegen en telkens over en weer druk aan het typen waren had hij het idee dat ze over hem aan het chatten waren.
Daarop heeft hij het logbestand van een binnen het bedrijf gebruikt chatprogramma geopend. Dit logbestand stond in de homedirectory van één van zijn collega's.
[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 24-09-2008 22:22 ]
Verwijderd
Ik kan er naast zitten maar volgensmij zijn dat prive gegevens en mag zelfs de directeur van een bedrijf niet in zo'n bestand kijken.Ripley schreef op woensdag 24 september 2008 @ 21:33:
Over de reden van zijn handelen en de inhoud van het bestand kan ik dit zeggen. Aangezien zijn directe collega's zich in zijn ogen anders gedroegen en telkens over en weer druk aan het typen waren had hij het idee dat ze over hem aan het chatten waren.
Daarop heeft hij het logbestand van een binnen het bedrijf gebruikt chatprogramma geopend. Dit logbestand stond in de homedirectory van één van zijn collega's.
^^ eensVerwijderd schreef op woensdag 24 september 2008 @ 22:03:
Als beheerder zie je meer dan je lief is, alleen ga je op een gegeven moment over in een 'niet-begrijp' modus. Ofwel, je ziet wel gegevens, maar je leest ze niet meer omdat je er toch niets mee kan/mag/wil.
In dit geval is het een grens geval. Ligt aan de werkgever wat er gebeurd. Overigens vind ik het wel verontrustend als je al logs gaat checken als er iemand druk typt, dan zit er al iets niet snor volgens mij.
In dit geval ben ik het overigens met de werkgever eens.
^^ met hem.Palomar schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:09:
Dus eerst antwoord op die vragen. Ik vind het ook niet in alle gevallen reden tot ontslag op staande voet, mits een goede reden.
Toch wel een redelijk kwalijke zaak. En als je dit op zichzelf zou bekijken zou ik (als ik werkgever was) niet op deze grond iemand ontslaan maar slechts een officiele waarschuwing doneren.Ripley schreef op woensdag 24 september 2008 @ 21:33:
[ Voor 31% gewijzigd door remco_k op 24-09-2008 22:23 ]
Alles kan stuk.
Op de een of andere manier krijg ik de indruk dat hier relevante delen van het verhaal missen.. zoals Confusion ook al suggereert met zijn vraag "en waarom werd er naar gevraagd [of hij dat had gedaan]?"Ripley schreef op woensdag 24 september 2008 @ 19:55:
Mijn buurman die systeembeheerder is, heeft eenmalig met behulp van zijn admin rechten één bestand ingezien op de homedirectorie van een collega. Nu dit bekend is geworden heeft zijn werkgever hem op staande voet ontslagen.
[ Voor 15% gewijzigd door Wilke op 24-09-2008 22:22 ]
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
het gaat om een chatlog dat op de homedir staat, dat hij leest omdat hij vermoedt dat er iets over hem gezeg wordt.remco_k schreef op woensdag 24 september 2008 @ 22:17:
[...]
Maar het is nu gewoon allemaal giswerk, vanwege het ontbreken van het hele plaatje.
Waarom dacht hij dat er over hem werd gechat?Ripley schreef op woensdag 24 september 2008 @ 21:33:
🌞🍃
Neen, maar alvast wel een stevige professionele fout, die reden kan zijn tot ontslag op staande voetDatafeest schreef op woensdag 24 september 2008 @ 22:32:
[...]
Misschien dat dit slechts een druppel was die de emmer deed over lopen. Oftewel, dit ene feit is nog steeds niet het complete verhaal lijkt mij.
Ik moet zeggen dat dit toch wel behoorlijk kwalijk is. Omdat hij wat wantrouwig is, gaat hij spioneren? Zelfs al waren ze aan het roddelen over hem, dat recht heeft hij gewoon niet. Ik kan me goed voorstellen dat dit een vertrouwensbreuk geeft, want als hij al inbreekt in andermans account voor dit soort dingen, wat gaat hij doen als hij echt denkt dat iemand hem aan het zwartmaken is?Ripley schreef op woensdag 24 september 2008 @ 21:33:
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ik kan zo voorstellen dat in dat geval het nog wel eens problematisch zou kunnen worden voor het bedrijf als deze persoon zijn ontslag zou aanvechten bij de rechter. Als er sprake is van een verstoorde arbeidsrelatie tussen werknemers onderling of de werkgever, dan heeft de werkgever ook de taak om dit op een goede manier op te lossen. Als deze actie het gevolg is van zo'n verstoorde relatie en de werkgever is zelf nalatig geweest, dan kunnen de zaken wel eens anders uitpakken.Wouser schreef op woensdag 24 september 2008 @ 22:46:
Wat ik me ook niet kan voorstellen is dat er verder niets aan de hand was behalve dat de persoon dacht dat er over hem geklets werd bij de chat. Als je in iemand zijn prive zaken zomaar even duikt zal er wel wat meer aan het handje zijn.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Hoezo zou dat problematisch zijn? Als de werknemer een probleem heeft, dan moet hij naar de baas stappen. Er is geen enkele rechtvaardiging voor een inbraak op andermans account en het bestuderen van chatlogs.defiant schreef op woensdag 24 september 2008 @ 22:54:
Ik kan zo voorstellen dat in dat geval het nog wel eens problematisch zou kunnen worden voor het bedrijf als deze persoon zijn ontslag zou aanvechten bij de rechter. Als er sprake is van een verstoorde arbeidsrelatie tussen werknemers onderling of de werkgever, dan heeft de werkgever ook de taak om dit op een goede manier op te lossen. Als deze actie het gevolg is van zo'n verstoorde relatie en de werkgever is zelf nalatig geweest, dan kunnen de zaken wel eens anders uitpakken.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Misschien interpreteer ik het eea verkeerd.defiant schreef op woensdag 24 september 2008 @ 22:54:
[...]
Ik kan zo voorstellen dat in dat geval het nog wel eens problematisch zou kunnen worden voor het bedrijf als deze persoon zijn ontslag zou aanvechten bij de rechter. Als er sprake is van een verstoorde arbeidsrelatie tussen werknemers onderling of de werkgever, dan heeft de werkgever ook de taak om dit op een goede manier op te lossen. Als deze actie het gevolg is van zo'n verstoorde relatie en de werkgever is zelf nalatig geweest, dan kunnen de zaken wel eens anders uitpakken.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
De persoon in kwestie gaat ook niet vrijuit, zeker niet. Maar als zijn acties het gevolg zijn geweest van een hele historie aan incidenten richting de persoon in kwestie, dan is er geen sprake meer van een eenzijdige kwestie.gambieter schreef op woensdag 24 september 2008 @ 23:02:
Hoezo zou dat problematisch zijn? Als de werknemer een probleem heeft, dan moet hij naar de baas stappen. Er is geen enkele rechtvaardiging voor een inbraak op andermans account en het bestuderen van chatlogs.
Een statement wat ik persoonlijk ook onderschrijf, maar die je wel in perspectief moet zien. Een individu wordt erom ontslagen, maar overheden/bedrijven/etc komen er vaak straffeloos mee weg.To_Tall schreef op woensdag 24 september 2008 @ 23:11:
Privacy mag/kan je niet schenden. al vergaat de wereld.. het mag niet.
[ Voor 21% gewijzigd door defiant op 24-09-2008 23:42 ]
ja dat zal de rechter doen.defiant schreef op woensdag 24 september 2008 @ 23:20:
[...]
De persoon in kwestie gaat ook niet vrijuit, zeker niet. Maar als zijn acties het gevolg zijn geweest van een hele historie aan incidenten richting de persoon in kwestie, dan is er geen sprake meer van een eenzijdige kwestie.
Ik neem namelijk aan dat de rechter (ik ben geen jurist) bij de beoordeling niet alleen het incident, maar ook de omstandigheden meeweegt.
[ Voor 15% gewijzigd door the_stickie op 24-09-2008 23:50 ]
Eh.. Zelfs dan hoort dat niet zonder een WGVJA* formulier met handtekening van de manager van die zieke werknemer te gebeuren.remco_k schreef op woensdag 24 september 2008 @ 22:17:
[...]
Hoewel iedereen het maar over een privé document heeft, kan het ook een zakelijk document zijn, wat in die homedir stond. En misschien in opdracht van een andere werknemer opgevraagd via de systeembeheerder omdat de werknemer van die betreffende homedir ziek thuiszat.
En zo was het dus voor zakelijke doeleinden. Als het verhaal zo in elkaar steekt, ben ik van mening dat ontslag niet gegrond is.
Dat maakt nog steeds niet uit: een vermoeden van roddelen is nog steeds op geen enkele manier een rechtvaardiging van de actie. Zelfs al waren de rest van de medewerkers de "playground bullies" op het werk, dan nog mag de persoon niet inbreken.defiant schreef op woensdag 24 september 2008 @ 23:20:
De persoon in kwestie gaat ook niet vrijuit, zeker niet. Maar als zijn acties het gevolg zijn geweest van een hele historie aan incidenten richting de persoon in kwestie, dan is er geen sprake meer van een eenzijdige kwestie.
Dit is natuurlijk op vele manieren te interpreteren. Ikzelf dacht altijd dat ontslag op staande voet alleen kon bij diefstal, ongewenste seksuele intimiteiten en dat soort zaken.Bij ontslag op staande voet moet er snel opgetreden worden doordat opzegging wegens een dringende reden alleen kan, als een snelle beëindiging van de arbeidsovereenkomst noodzakelijk is voor de werkgever. Dan moet er sprake zijn van gedragingen of eigenschappen van de medewerker die zodanig zijn dat van de werkgever redelijkerwijze niet verlangd kan worden dat deze de arbeidsovereenkomst laat voortduren.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Verwijderd
Verwijderd
Ripley schreef op woensdag 24 september 2008 @ 21:33:
Doet iets met Cloud (MS/IBM)
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 25-09-2008 13:09 ]
Dat doet in principe niet terzake, maar is slechts een sappig detail wat jij graag zou willen wetenPalomar schreef op donderdag 25 september 2008 @ 13:07:
Na de posts van de TS nog eens te hebben gelezen is alles nog veel te vaag. Hij vertelt helemaal niet of er in die chatlogs ook daadwerkelijk 'aantijgingen' tegen hem stonden
Dit wel. Misschien was het wel op heterdaad. Of hij is erachter gekomen wat er in die log stond en heeft z'n collega's aangesproken op feiten waar hij dus onmogelijk iets van kon weten.hoe collega's er uberhaupt achter zijn gekomen dat hij het bestand heeft ingezien. Want zo moeilijk is het niet om dat te doen zonder sporen achter te laten.
Flap
Of het achteraf terecht was is volgens mij helemaal niet relevant voor de vertrouwensbreuk. Ontslag is niet voor het inzien van het bestand zelf, maar voor het feit dat de werknemer heeft aangetoond niet om te kunnen gaan met vertrouwelijkheid, voor eigen rechter speelt, procedurele fouten maakt, een integriteitsprobleem heeft, en er geen garantie is dat deze in de toekomst niet weer dezelfde actie zal ondernemen.Palomar schreef op donderdag 25 september 2008 @ 13:07:
Na de posts van de TS nog eens te hebben gelezen is alles nog veel te vaag. Hij vertelt helemaal niet of er in die chatlogs ook daadwerkelijk 'aantijgingen' tegen hem stonden, hoe collega's er uberhaupt achter zijn gekomen dat hij het bestand heeft ingezien. Want zo moeilijk is het niet om dat te doen zonder sporen achter te laten.
Natuurlijk mag het inbreken op iemands account in eerste plaats niet, maar als daadwerkelijk blijft dat hij onterecht zwart werd gemaakt zijn dat verzachtende omstandigheden om er bijv. alleen een dikke waarschuwing van te maken ipv. ontslag.
Als een systeembeheerder dit doet vanuit zijn rol is er nooit een reden tot ontslag (mits de systeembeheerder integer is). Het is wel verstandig, en min of meer geaccepteerd door privacy organisaties, om een internet reglement te hebben waarin iets staat over onevenredig en/of oneigenlijk gebruik en dat de organisatie (IT afdeling) steekproefgewijs controles kan uitvoeren. De uitslag van zo'n steekproefonderzoek mag alleen maar leiden tot een waarschuwing, nooit tot ontslag. Indien er een gericht vermoeden is van onevenredig en/of oneigenlijk gebruik dan kan er een onderzoek gestart worden voor een langere periode gericht op een persoon of groep maar die moet worden aangekondigd (dat kan generiek maar ook persoonlijk). Na aanleiding van dit langere onderzoek kan er wel een ontslagprocedure worden opgestart.Ripley schreef op woensdag 24 september 2008 @ 19:55:
Mijn buurman die systeembeheerder is, heeft eenmalig met behulp van zijn admin rechten één bestand ingezien op de homedirectorie van een collega.
... gecensureerd ...
Mis. Op basis van dat argument mag je naar een leidinggevende gaan en de correcte procedures volgen. Je mag zeer zeker niet je machtigingen misbruiken om zelf actie te ondernemen.Tuxie schreef op donderdag 25 september 2008 @ 14:51:
Op basis van dat argument mag je best chatlogs bestuderen.
Verwijderd
Sinds wanneer is een systeembeheer 'het bedrijf'?Tuxie schreef op donderdag 25 september 2008 @ 14:51:
1) Systeembeheerders hebben het recht om, als zij iets 'onrechtmatigs' vermoeden, te kijken in home directories. Of het prive of werkgerelateerd is, dat maakt niks uit. Zolang het een bedrijfsopslag betreft, heeft het bedrijf het recht om dit in te zien, net zoals het bedrijf het recht heeft om bijvoorbeeld telefoongesprekken op te nemen.
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Nee, nee en nee. Ten eerste moet daarvoor een policy zijn, die bekend is onder de werknemers. Ten tweede mag het dan alleen nog 'in functie'. Het geeft een systeembeheerder niet het recht om ineens, zonder dat dat voor zijn functie noodzakelijk is, zomaar te gaan neuzen in homedirectories. Tenslotte moet het noodzakelijk zijn om een bestand ook echt in te zien. Zelfs al is er een policy die het verbiedt om porno op je pc te hebben, en zelfs al vind je als systeembeheerder een file "sexmetmnvriendin.avi" in een homedir, dan nog mag je die niet openen, alleen weggooien. Het openen dient immers geen functioneel doel.Tuxie schreef op donderdag 25 september 2008 @ 14:51:
Ik vind het persoonlijkk juridisch een wankele basis. Ik ben geen jurist, maar kan wel mijn boerenlullenverstand gebruiken
1) Systeembeheerders hebben het recht om, als zij iets 'onrechtmatigs' vermoeden, te kijken in home directories. Of het prive of werkgerelateerd is, dat maakt niks uit. Zolang het een bedrijfsopslag betreft, heeft het bedrijf het recht om dit in te zien, net zoals het bedrijf het recht heeft om bijvoorbeeld telefoongesprekken op te nemen.
Klopt.2) Als een systeembeheerder dit doet, moet er wel een grond zijn. Je kunt niet ongestraft zomaar alles inzien, wel als daarvoor een aanleiding is. Meestal is dit wel in procedures vastgelegd. Het 'kletsen over collega's' is, vermoed ik geen goede grond. Hier heeft hij niet goed gehandeld.
Daar heeft een systeembeheerder niets, helemaal niets mee te maken. Het is geen manager! Het mag of het mag niet van de policy, en als 't niet mag en toch gebeurt mag hij dat melden en/of software blokkeren. Niks meer.Echter welke werkrelatie heeft 'chatten'? Je zou kunnen beargumenteren dat dit geen werkrelatie heeft en slecht is voor de productiviteit.
Dat al helemaal niet! Dat mag zelfs een manager niet zomaar. De aanwezigheid van een chatlog is genoeg om te verzinnen dat er blijkbaar gechat wordt, daarvoor hoef je 'm echt niet te lezen. Alleen als chatten blijkbaar wel is toegestaan, maar alleen voor werk-zaken, dan zou een inhoudelijke review nodig kunnen zijn. Maar dan is het 'gebruikelijk' dat logfiles bestudeerd worden, en dat strookt totaal niet met het verhaal van TS.Op basis van dat argument mag je best chatlogs bestuderen.
Nee hoor. Hup, eruit, nu. Met heel veel mazzel krijgt hij een ontslagvergoeding, maar veel kans geef ik 'm niet.Ik denk dat de intentie van de beheerder niet goed was, maar dit kun je op basis van andere argumenten makkelijk weerleggen. Ik denk dat de juridische basis voor direct ontslag heel erg smal is.....
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Prive = prive daar is geen uitzondering op. Dus waarom de systeembeheerde meteen het recht heeft om de bestanden in de homedir te openen vind ik een beetje apart.Tuxie schreef op donderdag 25 september 2008 @ 14:51:
Ik vind het persoonlijkk juridisch een wankele basis. Ik ben geen jurist, maar kan wel mijn boerenlullenverstand gebruiken
Ik denk dat de intentie van de beheerder niet goed was, maar dit kun je op basis van andere argumenten makkelijk weerleggen. Ik denk dat de juridische basis voor direct ontslag heel erg smal is.....
Wabbawabbawabbawabba
Nee, het blijft niet gissen. De betrokken systeembeheerder heeft uit zelfbelang gehandeld. Dit is dus een persoonlijke (dus niet beroepsmatig) inbreuk op de privacy met gebruik van bedrijfsmiddelen (administrator rechten) en is daardoor reden voor ontslag, in mijn visie inderdaad op staande voet.geforce5_guy schreef op donderdag 25 september 2008 @ 16:06:
Tuurlijk kan hij in de homedir komen. Maar dat wil nog niet zeggen dat hij ze ook mag inzien en bestanden mag openen. Het gaat hier om het schade van het vertrouwen. Maar zoals al vaker aangedragen. Niemand weet hoe de situatie was tussen de collega's etc. Dus het is en blijft gissen.
... gecensureerd ...
Een ontslag op staande voet moet je gewoon altijd aanvechten, doe je dit niet, dan heb je namelijk hoe dan ook geen recht op een uitkering.Pooh schreef op donderdag 25 september 2008 @ 12:42:
Heb hier ook wel eens zulke dingen meegemaakt. Bij ons ga je er dan inderdaad meteen uit. Achteraf zoeken ze dan wel uit of dat op staande voet terecht was of niet. Als 't niet terecht was, krijg je een ontslagvergoeding mee. Fijn voor je, maar op straat sta je alsnog.
Kortom: hoe lang werkte je buurman er al, en wat voor soort contract had hij? As hij er 2 jaar werkte kan hij wel heel leuk stennis gaan schoppen, maar krijgt-ie hooguit een keer 2 maanden loon uitgekeerd (en vermoedelijk minder, omdat de correctiefactor in de kantonrechtersformule in z'n nadeel zal uitvallen). Nu kun je natuurlijk voor 1-2 maand loon een rechtszaak beginnen, maar is het dat waard?
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Ik zou daar toch maar eens mee opletten.Het rechtmatig bekijken van bestanden in een homedir is hier toegestaan, mede ook omdat ik de enige beheerder ben van het volledige netwerk.
Voor privé gebruik van e-mail, of doorsluizen van bedrijfsinformatie?Question Mark schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 09:15:
Verdenkingen waren overigens terecht en de bewuste medewerker is op staande voet ontslagen
Hij heeft het over bekijken he, niet over openen en dan bekijken.Pumbaa82 schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 09:27:
@KatirZan
[...]
Ik zou daar toch maar eens mee opletten.
Want er is niks rechtmatig aan het inzien van prive bestanden van werknemers, waarvan je mag uitgaan dat die in de homedir kunnen staan. Zoals je hier leest, het kan zelfs lijden tot ontslag op staande voet !
Privacy is sterker als jouw (of je baas) zijn: de homedirs schoonhouden van illegale software.
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Er staat letterlijk in het IT-beleid opgenomen dat prive-mail toegestaan is, mits in redelijke mate. Dat was de reden niet.SMulTiE schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 10:07:
[...]
Voor privé gebruik van e-mail, of doorsluizen van bedrijfsinformatie?
Dat laatste kan ik me voorstellen dat ontslag op staande voet volgt, dat eerste zou ik vreemd vinden.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Aiaiai.. Ik wilde al zeggen, op staande voet ontslag door slechts privé gebruik van e-mail, dat is geen harde basis. Maar hetgeen wat je erbij zegt lijkt mij inderdaad een duidelijk verhaalQuestion Mark schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 10:32:
[...]
Er staat letterlijk in het IT-beleid opgenomen dat prive-mail toegestaan is, mits in redelijke mate. Dat was de reden niet.
Het ging er in dit geval om dat de bewuste manager "porno-mail" naar meerdere vrouwen stuurde (waaronder klanten). Nu is dat ook nog niet zo'n probleem (prive is immers prive), maar het probleem is nu net dat er een nette disclaimer onder de mail komt (compleet met bedrijfslogo). En dat gaat nu net ten koste van het bedrijfsimago. Komt nog bij dat het om een manager met voorbeeldfunctie ging. Oftwel positie onhoudbaar...
🌞🍃
Ripley schreef op woensdag 24 september 2008 @ 21:33:
Als je werknemers zich aan de wet moeten houden, dan jij ook.curry684 schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 11:26:
[...]
Als ik een van mijn werknemers hierop zou betrappen zouden ze ook 5 minuten later in de auto naar huis zitten. Afhankelijk van de specifieke situatie mag ie op de volgende dag op z'n knietjes uitleg komen geven in de hoop dat ik dan begrip krijg voor de situatie, of krijgt ie direct een aangetekende brief dat ie nooit meer terug hoeft te komen.
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein
Het misbruik an sich is niet de reden voor zo'n ontslag, het is de vertrouwensbreuk. Belangrijk verschil.MSalters schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 12:51:
De beste benadering is een wetsquote die niet zegt dat het misbruik van admin rechten reden voor ontslag is. Er mist dus nog steeds een logische stap tussen fout en geclaimde sanctie.
De wet stelt simpelweg letterlijk dat er een 'dringende reden' moet zijn voor ontslag op staande voet. Het begaan van een misdrijf op de werkvloer is dringende reden, daar is de jurisprudentie nogal eensgezind over. Nu nog even hardmaken dat het een misdrijf is.MSalters schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 12:51:
[...]
Als je werknemers zich aan de wet moeten houden, dan jij ook.
En ik heb nog niemand hier juridisch hun "gut instinct" zien onderbouwen. De beste benadering is een wetsquote die niet zegt dat het misbruik van admin rechten reden voor ontslag is. Er mist dus nog steeds een logische stap tussen fout en geclaimde sanctie.
Middels jurisprudentie zijn IM en emailverkeer reeds hierin ondergebracht. Hierop volgend staan in het wetboek van strafrecht boek V ook sancties gedefinieerd, de relevante in dit geval staan in artikel 139c lid 1:Art. 13.
-1. Het briefgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald, op last van de rechter.
-2. Het telefoon- en telegraafgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald, door of met machtiging van hen die daartoe bij de wet zijn aangewezen.
Het zichzelf met technische hulpmiddelen toegang verschaffen tot electronische informatie die niet voor jou bestemd is is dus een misdrijf en kan je een jaarin de bak doen belanden. Als zodanig is het een misdrijf op de werkvloer en is het ontslag op staande voet terecht - en mag de buurman blij zijn dat er geen aangifte wordt gedaan.Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die opzettelijk en wederrechtelijk met een technisch hulpmiddel gegevens aftapt of opneemt die niet voor hem bestemd zijn en die worden verwerkt of overgedragen door middel van telecommunicatie of door middel van een geautomatiseerd werk.
Verwijderd
Nou, bij ontslag op staande voet is het toch vaak 'gut feeling'. Iedereen die in de rechtspraktijk werkzaam is zal dat beamen. Dat kun je ook wel afleiden uit de stortvloed aan lagere rechtspraak over de dringende reden. Je kunt gewoon niet in abstracto zeggen of 'misbruik van adminrechten' altijd of nooit een reden voor ontslag op staande voet is. Het zal altijd afhangen van de omstandigheden van het geval, maar je kunt als stelregel wel aanhouden dat het schenden van het vertrouwen van de werkgever over het algemeen een reden is voor ontslag op staande voet.MSalters schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 12:51:
[...]
Als je werknemers zich aan de wet moeten houden, dan jij ook.
En ik heb nog niemand hier juridisch hun "gut instinct" zien onderbouwen. De beste benadering is een wetsquote die niet zegt dat het misbruik van admin rechten reden voor ontslag is. Er mist dus nog steeds een logische stap tussen fout en geclaimde sanctie.
Klopt. En er is jurisprudentie dat je vanaf je werkplek prive mag communiceren. Die twee samen betekenen nog niet dat het briefgeheim de prive-correspondentie beschermt vanaf de werkplek, jegens de werkgever. Het toestaan van privegebruik is een beperking op de wet- en regelgeving rondom het misbruik van bedrijfsmiddelen voor prive doeleinden.curry684 schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 14:40:
[...]
De wet stelt simpelweg letterlijk dat er een 'dringende reden' moet zijn voor ontslag op staande voet. Het begaan van een misdrijf op de werkvloer is dringende reden, daar is de jurisprudentie nogal eensgezind over. Nu nog even hardmaken dat het een misdrijf is.
De Grondwet artikel 13 beschermt het brief en communicatiegeheim:
Imho is misbruik van rechten altijd een reden tot ontslag. Ik heb de redenen hiervoor al eens aangehaald. Het kleinste misbruik maakt de vertrouwensrelatie tussen werkgever en werknemer onmogelijk; hoe moet de werkgever immers beoordelen of een "klein" misbruik het enige misbruik is/zal zijn?Je kunt gewoon niet in abstracto zeggen of 'misbruik van adminrechten' altijd of nooit een reden voor ontslag op staande voet is
[ Voor 22% gewijzigd door the_stickie op 26-09-2008 17:33 ]
Eén van de problemen van geschonden vertrouwen is het herstel. Kan de werkgever erop vertrouwen dat de werknemer niet weer in de fout valt? Bij een diefstal die toevallig uitkomt is dat niet zo het geval. Gebruik van administrator rechten is vrij eenvoudig te auditen; Windows heeft een standaard Audit log. De werknemer kan dus zonder zware consequenties terugvallen op controle, ook achteraf.Verwijderd schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 15:01:
[...]
Nou, bij ontslag op staande voet is het toch vaak 'gut feeling'. Iedereen die in de rechtspraktijk werkzaam is zal dat beamen. Dat kun je ook wel afleiden uit de stortvloed aan lagere rechtspraak over de dringende reden. Je kunt gewoon niet in abstracto zeggen of 'misbruik van adminrechten' altijd of nooit een reden voor ontslag op staande voet is. Het zal altijd afhangen van de omstandigheden van het geval, maar je kunt als stelregel wel aanhouden dat het schenden van het vertrouwen van de werkgever over het algemeen een reden is voor ontslag op staande voet.
Dat is een nonargument dat hoogstens bij slechte bedrijven als reden heeft dat ze dit soort misstanden door de vingers zien. Als een systeembeheerder niet om kan gaan met z'n bevoegdheden: exit.Datafeest schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:16:
Ik denk dat je dan een slecht lopend bedrijf zult hebben dan. Zo makkelijk is (IT) personeel echt niet te vinden, en het is ook niet bepaald kosteloos om iemand met jarenlang ervaring en kennis van het systeem te laten vervangen.
Tja. Misbruik gemaakt dus van z'n rechten voor z'n eigen belang.Ripley schreef op woensdag 24 september 2008 @ 21:33:
[ Voor 35% gewijzigd door Hydra op 26-09-2008 19:38 ]
https://niels.nu
Er zit een verschil tussen door de vingers zien en op staande voet ontslag. Bijvoorbeeld een dik serieus gesprek met eventueel een tijdelijke schorsing om erover na te kunnen denken. Op staande voet ontslag is echt heel erg heftig, iets wat je enkel gebruikt als uiterste redmiddel.Hydra schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 19:36:
[...]
Dat is een nonargument dat hoogstens bij slechte bedrijven als reden heeft dat ze dit soort misstanden door de vingers zien. Als een systeembeheerder niet om kan gaan met z'n bevoegdheden: exit.
🌞🍃
[ Voor 8% gewijzigd door Turdie op 26-09-2008 23:05 ]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq