• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Datafeest schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:16:
Ik denk dat je dan een slecht lopend bedrijf zult hebben dan. Zo makkelijk is (IT) personeel echt niet te vinden, en het is ook niet bepaald kosteloos om iemand met jarenlang ervaring en kennis van het systeem te laten vervangen.
Dat is een nonargument dat hoogstens bij slechte bedrijven als reden heeft dat ze dit soort misstanden door de vingers zien. Als een systeembeheerder niet om kan gaan met z'n bevoegdheden: exit.
Ripley schreef op woensdag 24 september 2008 @ 21:33:
Over de reden van zijn handelen en de inhoud van het bestand kan ik dit zeggen. Aangezien zijn directe collega's zich in zijn ogen anders gedroegen en telkens over en weer druk aan het typen waren had hij het idee dat ze over hem aan het chatten waren.

Daarop heeft hij het logbestand van een binnen het bedrijf gebruikt chatprogramma geopend. Dit logbestand stond in de homedirectory van één van zijn collega's.
Tja. Misbruik gemaakt dus van z'n rechten voor z'n eigen belang.

[ Voor 35% gewijzigd door Hydra op 26-09-2008 19:38 ]

https://niels.nu

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 19:36:
[...]

Dat is een nonargument dat hoogstens bij slechte bedrijven als reden heeft dat ze dit soort misstanden door de vingers zien. Als een systeembeheerder niet om kan gaan met z'n bevoegdheden: exit.
Er zit een verschil tussen door de vingers zien en op staande voet ontslag. Bijvoorbeeld een dik serieus gesprek met eventueel een tijdelijke schorsing om erover na te kunnen denken. Op staande voet ontslag is echt heel erg heftig, iets wat je enkel gebruikt als uiterste redmiddel.

🌞🍃

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Dit soort dingen hoor je als sysadmin gewoon niet te doen. Ik vind het volkomen terecht dat je buurman is ontslagen. Ik ben zelf ook systeembeheerder, en door dit soort personen krijgt ons beroep een slechte naam.

Het is niet integer en je ben niet compliant met de regels/normen binnen het bedrijf. Zeker binnen grote bedrijven is het erg belangrijk dat je als beheerder aan de regels van het bedrijf houd en dus compliant bent.

Een praktijk voorbeeld.(Op ons werk is alles zelfs voor beheerder heel strak afgeschermd)
Bij ons was een collega op cursus. Op de cursus keek of hij een ESX host kon afsluiten, dat kon hij dus en verstoorde daarmee de hele cursus. Nu heeft hij geen admin rechten meer en mag hij alleen nog administratieve taken doen. Verstoring van de cursus werd het gezien, en terecht.

[ Voor 8% gewijzigd door Turdie op 26-09-2008 23:05 ]

Pagina: 1 2 Laatste