[HTPC] met actieve speakers

Pagina: 1
Acties:

• Chris03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-05 22:04
Mijn uitdaging is de volgende: Ik wil een HTPC bouwen, maar om van de 4 afstandsbedieningen terug te gaan naar één en een opgeruimd geheel te houden wil ik geen aparte versterker meer aansluiten.

Ik wil er een mooie set van maken, met bijpassende actieve speakers. Nu heb ik *echt* goed gezocht, maar ik kom niet verder dan computerspeakers (bijvoorbeeld de Logitech Z5500, u allen bekend) of monitoren voor professioneel geluid. Ik zie dan bijvoorbeeld de M-Audio LX4 (€ 550) of een setje van 5 M-Audio EX66 plus subwoofer (€ 3500). Mijn budget zit hier ergens tussenin, als het zijn geld maar waard is.

Ik heb weinig verstand van hifi, maar ik begrijp uit alles dat een monitor te klinisch/steriel voor een HTPC (of goede hifi-set) is. Ik heb er te weinig verstand van om zelf actieve speakers in elkaar te zetten, maar ik zou toch verwachten dat het wel te krijgen is.

Versterkerelementen wil ik liever niet in mijn HTPC-kast hebben, omdat ik vrees voor de warmte-ontwikkeling.

Ik snap dat ik geen high-end audio kan verwachten (wordt sowieso lastig met 192kbps), maar wat kan ik doen om in de buurt te komen?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:32

heuveltje

KoelkastFilosoof

Chris03 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 19:11:
Mijn uitdaging is de volgende: Ik wil een HTPC bouwen, maar om van de 4 afstandsbedieningen terug te gaan naar één en een opgeruimd geheel te houden wil ik geen aparte versterker meer aansluiten.

Ik snap dat ik geen high-end audio kan verwachten (wordt sowieso lastig met 192kbps), maar wat kan ik doen om in de buurt te komen?
Overweeg dan eens een kleine (eind) versterker.
(of bv 3 Micro T amps )
Stel 1 keer het volume goed af, en de afstandbediening heb je niet nodig, en je hebt veel meer keuze.

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 23-09-2008 19:22 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:59

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Chris03 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 19:11:
Waarom dan niet een Harmony remote nemen :+

Ik gebruik zelf een Mac mini als HTPC en deze aangesloten op een H/K reciever. Mac mini is out of the box al te gebruiken als HTPC en wordt een remote bij geleverd. En als je een Harmony remote neemt dan kun je alles met één remote bedienen. De Harmony One is echt een aanrader O-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Chris03
De htpc komt in een hoek te staan in een glazen meubel. Het lijkt me handiger én mooier om me tot één apparaat te kunnen beperken. Ik kan wel een weg om de afstandsbediening heen vinden (versterker op één volume en de fijnregeling via de htpc is wat mij betreft ook een optie), maar je blijft toch weer met meerdere apparaten zitten die net niet helemaal matchen qua uiterlijk. Ik heb een strakke kast op het oog (OrigenAE S16T) met weinig poespas. Een versterker doet daar m.i. toch wel afbreuk aan.

Het lijkt me dat hier toch wel een speakeroplossing voor moet zijn, en nee, ik geloof niet in gaten in de markt... :*)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:27
Als je actieve speakers neemt moet je de volumeregeling met de htpc gaan doen en dat is zeer onhandig en kwalitatief ook minder. Ook qua aansluitmogelijkheden ben je beperkt (bijv. als je een spelcomputer wilt aansluiten, of een camera o.i.d.). Er is natuurlijk een reden dat bijna niemand op deze manier te werk gaat.

Als je het plan dan toch wilt doorzetten, ik ben eens een zeer prettige actieve speakerset tegengekomen, een sub/sat studio monitor systeem (jaja, ze bestaan).
http://www.abluesky.com/a...nkid=21&prodcode=00012_51
500,- euro voor de stereo versie plus 500,- euro voor de 5.1 uitbreiding, incl remote met volume(!)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:59

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zoals de boven buurman/vrouw al aangeeft komt niet ten goede van je kwaliteit wat jij wenst.

Met een receiver is toch echt de best oplossing als je kwaliteit wenst.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Verwijderd

:)

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2012 12:23 ]

• Chris03
Zoiets zoek ik inderdaad. Eens even kijken of ik dit in een 5.1 setup kan krijgen (volgens de site gaan ze per 2).

Verwijderd

Nee, dit zijn speakers bedoeld voor een 2(.1) systeem - maar laten wel een 3D plaatje horen waar een gemiddeld 5.1 setje niet tegenop kan.

• Chris03
Heb je ervaring met deze speakers? Ik vind de geluidseffecten in films normaal gesproken toch het mooist met 5 luidsprekers. Mijn ouders hebben een Bose 321-systeem, maar ik mis toch de echte surroundsound. Ik weet niet hoe dat met deze speakers is, maar ik vraag me af of het niet gaat knagen.

Ik zou sowieso nog drie wat goedkopere actieve speakers kunnen kopen voor de geluidseffecten in films. Ik ga namelijk niet voor een "gemiddeld" 5.1 setje :X

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

hoe wil je vanuit je htpc meerdere speakers afzonderlijk optisch / digitaal aansturen en het volume kunnen regelen met een master ? de meeste geluidskaarten hebben maar 1 optische / digitale uitgang die pcm of raw doorstuurt. zonder aparte decoder, als is het maar voor stereo, lijkt het me niet dat zoiets gaat lukken.

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-05 18:27
lijkt me inderdaad dat je met een mooie versterker toch een stuk makkelijker wat kwaliteit kunt neerzetten.

• Chris03
Voor de Asus Xonar is "S/PDIF TOSLINK optical adaptors *2" leverbaar volgens ASUS, dus ik neem aan dat ik daarmee de 2 speakers aan kan sluiten.

De surroundspeakers wil ik alleen voor de geluidseffecten bij films, dus dan neem ik wel genoegen met een iets minder resultaat. Waarschijnlijk iets teveel delay :? , maar dat laat zich misschien in de htpc nog wel bijstellen.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:54

Shunt

Boe

Chris03 schreef op donderdag 25 september 2008 @ 09:52:
Voor de Asus Xonar is "S/PDIF TOSLINK optical adaptors *2" leverbaar volgens ASUS, dus ik neem aan dat ik daarmee de 2 speakers aan kan sluiten.

De surroundspeakers wil ik alleen voor de geluidseffecten bij films, dus dan neem ik wel genoegen met een iets minder resultaat. Waarschijnlijk iets teveel delay :? , maar dat laat zich misschien in de htpc nog wel bijstellen.
hoe denk je dat te gaan aan sturen ?
aangezien je geen decoder hebt zul je nooit DTS naar 5 losse active speakers krijgen om ook maar iets in de buurt van 5.1 geluid te krijgen. Ik denk dat je toch echt een losse decoder nodig gaat hebben.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

yepz maar een decoder die 5 digitale uitgangen heeft moet nog bedacht worden in het normale segment en al helemaal op htpc formaat. Ook een card met 2 adapters zal gewoon 2x hetzelfde signaal uitsturen. dus zonder decodering van bijvoorbeeld links/rechts laat staan 5 kanaals.

wat je wilt bestaat enkel in het super high end formaat > 20k en dan nog is digitale volume regeling zeldzaam.

je zult dus echt een decoder nodig hebben. Deze zal geen digitale uitgangen hebben dus als je met actieve speakers wilt werken zul je deze analoog aan moeten sturen. Dat kan maar let dan goed op je bekabeling. Als je iets meer geld uitgeeft zoek dan naar een geluidskaart die dat gebalanceerd aan kan sturen en actieve monitors met zo'n ingang. Dan heb je in ieder geval minder last van storing en kan je lange lengtes zonder problemen overbruggen

• Chris03
Dat zou dus betekenen dat ik vijf actieve speakers alleen via de analoge uitgangen van mijn geluidskaart aan kan sluiten? Klinkt op zich logisch... Ik begin langzamerhand toch het idee te krijgen dat mijn wensenlijst iets te lang is...

Verwijderd

Chris03 schreef op donderdag 25 september 2008 @ 18:04:
Dat zou dus betekenen dat ik vijf actieve speakers alleen via de analoge uitgangen van mijn geluidskaart aan kan sluiten? Klinkt op zich logisch... Ik begin langzamerhand toch het idee te krijgen dat mijn wensenlijst iets te lang is...
Het is inderdaad niet de makkelijkste oplossing die je zoekt, films kijken in (goed!) stereo is echt niet zo'n straf hoor.

Verwijderd

Chris03 schreef op woensdag 24 september 2008 @ 23:02:
Heb je ervaring met deze speakers? Ik vind de geluidseffecten in films normaal gesproken toch het mooist met 5 luidsprekers. Mijn ouders hebben een Bose 321-systeem, maar ik mis toch de echte surroundsound. Ik weet niet hoe dat met deze speakers is, maar ik vraag me af of het niet gaat knagen.

Ik zou sowieso nog drie wat goedkopere actieve speakers kunnen kopen voor de geluidseffecten in films. Ik ga namelijk niet voor een "gemiddeld" 5.1 setje :X
Ik heb ze zelf, dit is absoluut niet te vergelijken met Bose 321 meuk :X

Met 'gemiddeld' bedoel ik een 5.1 set van hetzelfde bedrag als deze actieve luidsprekers. In stereo is dat echt geen vergelijk en met films klinken ze in stereo erg goed, open en ruimtelijk.

Verwijderd

[PC Speakers] Teufel, wat zijn de ervaringen?

dit niks voor je?

http://www.teufel.eu/

http://www.teufel.eu/Homecinema/Theater-LT-2-R.cfm

Deze kan je ook nog bedienen als hij harder zachter moet
Ziet er wel leuk uit

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2008 19:53 ]

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-05 18:27
wat is nou precies je budget, dat maakt het iets makkelijker om iets te vinden.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:23

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Deze Quad 12L is ook een bekende onder de actieve hifi-speakers:
http://www.raf.nl/webshop...345_341&products_id=10021

Blijft aan jou de keus: ga je voor goed stereo of wat minder surround.

ik zou voor het eerste gaan. Uit eigen ervaring weet ik dat ook in een film een goede stereoinstallatie veel beter klinkt dan een matige surround.

Life is not about specs, it is about joy!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 21:45
bartvl schreef op donderdag 25 september 2008 @ 23:33:
Deze Quad 12L is ook een bekende onder de actieve hifi-speakers:
http://www.raf.nl/webshop...345_341&products_id=10021

Blijft aan jou de keus: ga je voor goed stereo of wat minder surround.

ik zou voor het eerste gaan. Uit eigen ervaring weet ik dat ook in een film een goede stereoinstallatie veel beter klinkt dan een matige surround.
Zoek naar een actieve subwoofer met DSP processor, alleen zul je dan je budget wel moeten verhogen (Genelec heeft ze geloof ik ook) als je echt met actieve speakers wil gaan werken.

Overigens lijkt het me handiger om een receiver te kopen en die uit het zicht te plaatsen. Bij een surround opstelling zit je met de volgende nadelen:

- 6 stopcontacten benodigd voor een 5.1 opstelling.(alles apart schakelen)
- Actieve monitors zijn vaak XLR, dit zijn vaak dikke kabels.
- Monitors klinken idd neutraal maar kunnen na lang luisteren vaak vermoeiend gaan klinken voor je oren. (Veel detail betekend dat je oren "harder" moeten werken

• Chris03
K0L3N schreef op donderdag 25 september 2008 @ 20:08:
wat is nou precies je budget, dat maakt het iets makkelijker om iets te vinden.
Mijn budget is ongeveer 3000 euro, maar liever wat minder en als ik hard in mijn portemonnee knijp wat meer. Heb je daar wat aan?

Een 5.1 set met een DSP in de subwoofer lijkt me wel een aardige oplossing. Ik had zelf al de M-audio LX4 gevonden, dat was ook een soortgelijke constructie. Als audionoob zie ik dan dat dat 550 euro kost en (dus?) niet veel kan/zal zijn. De set die suijkerbuijk noemde ziet er wel hoopvol uit. Zaterdag maar eens wat gaan luisteren...

[ Voor 34% gewijzigd door Chris03 op 26-09-2008 09:00 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:54

Shunt

Boe

Chris03 schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 08:53:
[...]

Mijn budget is ongeveer 3000 euro, maar liever wat minder en als ik hard in mijn portemonnee knijp wat meer. Heb je daar wat aan?

Een 5.1 set met een DSP in de subwoofer lijkt me wel een aardige oplossing. Ik had zelf al de M-audio LX4 gevonden, dat was ook een soortgelijke constructie. Als audionoob zie ik dan dat dat 550 euro kost en (dus?) niet veel kan/zal zijn. De set die suijkerbuijk noemde ziet er wel hoopvol uit. Zaterdag maar eens wat gaan luisteren...
ga alsjeblieft gewoon voor een leuk systeem met een reciever dat zal toch echt de enige oplossing zijn met jouw budget ga dan meteen voor een mooie kast waar in je een IR reciver zet ofzo zodat je niets ziet (als dat ook het probleem is) en neem dan de logitech harmony 1000 nooit meer een andere remote nodig.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Pagina: 1