Ok, een paar weken later dan eerst beloofd mijn foto's/review van de Teufel Concept E Magnum.
Beginnen bij het begin: de bestelling.
De bestelling plaatsen op de site van teufel is niet echt moeilijk te noemen, eens geplaatst krijg je via mail een bevestiging en betalingsinstructies. Je moet betalen voor ze verzenden (wat wel logisch is natuurlijk), maar als je wat moet wachten (zoals bij mij, 2 tot 4 weken volgens de site), dan mag je dus die betaling uitstellen. Jammer dat er geen verwachte leverdatum of zo wordt bekend gemaakt, nu heb ik maar een week na mijn bestelling al betaald. Echt problematisch is dat niet. Eens de set verzonden is, wordt je hier ook via mail van op de hoogte gebracht. Maar zoals reeds gezegd, wanneer dat precies is, is een raadsel (zou kunnen dat ze via mail meer weten te zeggen, maar ik heb er niet achter gevraagd omdat er toch geen haast bij was). Bij mij zaten er ongeveer 3 weken tussen bestelling en levering.
De levering ging bij mij probleemloos. De set is 2 of 3 dagen onderweg geweest (weet het niet precies meer, al een tijdje geleden). Hij was mooi en stevig verpakt. Ik denk dat het al serieus moet misgaan met het verzenden wil er schade zijn aan de set door het transport.
Dan komt het uitpakken. In de doos vind je een handleiding (in het Duits, maar de foto's zijn ook duidelijk), de afstandsbediening (met batterijen), center-speaker, 4 andere speakers (rear en front, links en rechts), de sub en 30 meter luidsprekerkabel (volgens de handleiding, ik heb het niet na gemeten

). Die 30 meter is overigens meer dan voldoende, ik schat dat ik nog 5m over heb nu alles zijn definitieve plaatsje heeft gekregen.
Hieronder een fotootje van mijn desktop zoals hij er nu bij staat.

(alle foto's zijn clickable)
Ter referentie: het scherm op de foto is een 24" lcd, dus de center-speaker is nog groter dan die van de z5500.
Wat closups van de speakers:
-sub
-front
-center
-rear
Beide rear-speakers zijn met een eigen gemaakt systeem opgehangen (weer 25 euro uitgespaard

). Enige wat je nodig hebt is een metalen hoekje met wat gaatjes in en een paar vijzen:

(hopelijk is het wat duidelijk. En ja, de speaker hangt niet perfect recht, dat moet nog aangepast worden, hoewel het duidelijk minder opvalt als je van vooraan ernaar kijkt)
Genoeg over het uiterlijk, nu de geluidskwaliteit. Die was eerst ronduit slecht. De bas begon pas bij heel lage tonen te werken waardoor er het grootste deel van de tijd niets van te horen was. Dit bleek een instelling te zijn in de software van mijn x-fi geluidskaart. Mensen met dezelfde combinatie: zorg dat de THX setup console mee geinstalleerd is. Daar kan je namelijk bij bass management de bass redirection inschakelen, en die heb je nodig. Anders loopt het mis. De geluidskaart stuurt anders de bass beneden een bepaalde frequentie (pak x MHz) naar je bass-kanaal, maar de speakerset filtert zelf ook nog eens alles boven een bepaalde frequentie (pak y MHz) uit de satellites. Hierdoor verlies je dus alles tussen die x en y MHz.
Eens dat in orde is, speelt de set echt meesterlijk. Ondertussen al eens tijd gehad om de set lekker open te zetten en, waar ik bij de z5500 al lichte vervorming begon te horen (vooral in de middentonen) heeft de Teufel hier totaal geen last van. Hij gaat denk'k wel iets minder hard dan de z5500, maar de z5500 op die volumes is ook niet om aan te horen, dus echt erg kan je dat niet noemen
De bekende plopjes-problemen waar de z5500 mee heeft te kampen, zijn ook niet besteed aan deze set. Totaal geen geplop, geen gebrom, geen radio-ontvangst. Enige probleem is als mijn gsm in de buurt van de speakers ligt, dan hoor je daar soms het bekende gsm-in-de-luidsprekersgeluid. Hier had de z5500 dan weer geen last van. Persoonlijk vind ik dit echter een veel minder groot probleem dan het geplop, want mijn gsm wat verder leggen lost dit probleem op
Al bij al kan ik deze set alleen maar aanraden. Je gaat er geen spijt van krijgen. Muziek, film, games, het klinkt allemaal goed. Enige nadeel is misschien dat er geen digitale decoder is ingebouwd. Hoewel dat voor mij geen probleem is, kan dat misschien voor andere mensen wel het geval zijn. Maar voor 175 euro (inclusief verzendingskosten, ondertussen 165 euro) vind ik die set zeker een goede koop.
vragen/commentaren? Laat maar komen, 't is mijn eerste "review", dus ik sta open voor suggesties