Kun je zomaar een harde schijf vervangen door een andere?

Pagina: 1
Acties:
  • 644 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 274826

Topicstarter
De harde schijf van mn toshiba notebook uit 2005 is aan vervanging toe. Er zit nu een toshiba Toshiba MK4025GAS, 40GB (4200rpm, ATA-100, 8MB) hard disk in. Ik ben nu op de Tweakers site op zoek naar een goed alternatief. Ik neem aan dat de nieuwe ongeveer dezelfde eigenschappen moet hebben om hem te kunnen aansluiten?
dus 2,5" , ATA-100 (wat is ATA?)
Het toerental mag toch wel anders zijn?
En de opslagruimte toch ook? (160Gb lijkt me wel wat...)

Ik heb zelf de volgende alternatieven gezocht:
- Hitachi Travelstar 5K160 HTS541616J9AT00 160GB ATA 8MB 5400 2.5" à E49.53
- Samsung Spinpoint M5 HM160HC 160GB ATA 8MB 5400 2.5" à E40.59
- Seagate Momentus 5400.3 ST9160821A 160GB ATA 8MB 5400 2.5" `a E45.41
- Western Digital Scorpio Blue WD1600BEVE 160GB ATA 8MB 5400 2.5" E47,54

Past dit inderdaad allemaal in de Toshiba Tecra A2, op de plaats van mijn oude hdisk? En welke zou dan de voorkeur moeten hebben?
bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hey lowietje, ik wil niet als een nare man overkomen. Maar zo'n beetje alles wat je wilt weten, kun je vinden in de search.

Zie b.v.
Zelf harddisk vervangen van laptop Acer aspire 1356LCi
Hdd laptop vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Zoek als het even kan een 7200RPM disk, dat scheelt een slok op een borrel ivt 5400, en al helemaal met 4500RPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar, Exorcist, de 7200RPM disks zijn allemaal SATA...
past dat dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06-2024

Big Womly

Live forever, or die trying

Exorcist schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 11:12:
Zoek als het even kan een 7200RPM disk, dat scheelt een slok op een borrel ivt 5400, en al helemaal met 4500RPM.
Laptopschijven hebben volgens mij toch nog standaard 5400 rpm. Er bestaan wel schijven met 7200 rpm, maar qua snelheid heb je er niet zo veel aan (door de hoge datadichtheid), maar ze worden wel warmer en verbruiken meer.
Ik stel voor dat je voor je notebookschijf toch bij de 5400 rpm blijft.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76287

Er zijn ook 7200 rpm ATA schijven, onder andere de IBM Hitachi die ik heb. Zo lang het een 2,5" ATA schijf is, kan je er in principe alles in stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly

Big Womly

Anoniem: 274826 schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 11:20:
Maar, Exorcist, de 7200RPM disks zijn allemaal SATA...
past dat dan ook?
Neen, ATA en SATA passen in geen enkel geval op elkaar.
Maar er bestaan wel 7200 rpm schijven met een ATA interface.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus de 4 genoemde alternatieven passen?
Ja of Nee is wat mij betreft voldoende, dan kies ik er zelf wel één uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:34
Een SATA harde schijf gaat niet passen. Dit komt omdat die een andere aansluiting hebben dan een ATA schijf.
En je kan beter een 5400 rpm schijf nemen, zoals mbsaerens zegt.

Zelf zou ik voor die Hitachi gaan, omdat ik daar goede ervaringen mee heb. Maar de andere 3 zijn ook geen slechte merken. Je kan eventueel nog even kijken of er reviews of benchmarks van de schijven zijn. Misschien dat dat helpt om een beslissing te nemen.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Anoniem: 76287 schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 11:22:
Er zijn ook 7200 rpm ATA schijven, onder andere de IBM Hitachi die ik heb. Zo lang het een 2,5" ATA schijf is, kan je er in principe alles in stoppen.
En dat is dus niet waar, er bestaan verschillende diktes. Vooral de hele dunne laptops hebben geen ruimte voor de dikkere 2,5 inch hd's. Ook is het raadzaam om rekening te houden met de warmte die de HD produceert. Een laptop heeft meestal geen goede air-flow en dus zou ik niet blindelings een 4200 rpm schijf vervangen door een 7200 rpm schijf.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

mbsaerens schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 11:21:
[...]

Laptopschijven hebben volgens mij toch nog standaard 5400 rpm. Er bestaan wel schijven met 7200 rpm, maar qua snelheid heb je er niet zo veel aan (door de hoge datadichtheid), maar ze worden wel warmer en verbruiken meer.
Neuh, 7200RPM wordt al erg gangbaar hoor. (en voornamelijk SATA, maar er zijn ook PATA modellen te vinden). Wordt wat warmer maar het is het waard imho, stukken sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76287

[...]

Zelf heb ik een 7200 rpm schijf in m'n laptop. Het is gewoon heerlijk dat alles flink vlotter geladen wordt. Het verbruik is niet significant meer. Ik ben nog even op zoek naar een artikel, maar die kan ik zo gauw niet meer vinden. Punt blijft dat ze wel wat duurder zijn dan 5400 rpm schijven.

Edit: Hier een interessant artikel waarin je kunt zien dat het verbruik eigenlijk niet hoger is bij een 7200 rpm schijf.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 76287 op 19-09-2008 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, maar nu heeft Exorcist (en ik ben het al eerder tegengekomen) het over PATA...
is dit het zelfde als ATA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly

Big Womly

Anoniem: 274826 schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 11:32:
Ok, maar nu heeft Exorcist (en ik ben het al eerder tegengekomen) het over PATA...
is dit het zelfde als ATA?
PATA, ATA, IDE zijn zowat synoniemen van elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:46
[...]

Ik stel voor dat je je bronnen raadpleegt. Een 7200 toeren hoeft niet meer dan een 5400 of 4200 toeren te gebruiken en warmer worden ze amper. En voor de prestaties zou ik het zeker doen.

Om maar weer eens een auto analogie uit de kast te trekken; een 2liter verbruikt niet per definitie meer dan een 1.6. :)

Zie ook de frontpage link en vergelijk maar eens met 5400 toeren hd's: nieuws: Fujitsu vergroot capaciteit en snelheid van notebookschijven

De harde schijf is toch nog steeds de bottleneck in de laptop, dus iedere verbetering in snelheid is meegenomen.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:37
mbsaerens schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 11:34:
[...]

PATA, ATA, IDE zijn zowat synoniemen van elkaar
Fout, SATA en PATA zijn een vorm van ATA. Dus als je het helder wilt hebben spreek je over een van beide eerste termen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus moet ik eigenlijk PATA hebben?
In de user-guide van Toshiba van mijn huidige schijf staat: ATA-2,3,4,5,6 Interface

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:21

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mbsaerens, zoals Fauna reeds opmerkt zijn S-ATA en P-ATA vormen van ATA, daarnaast zijn beide IDE en absoluut niet synoniemev va elkaar zoals jij bedoeldt.

Verder voor de topic start, wanneer je iets meer je had verdiept in de materie, de search had gebruikt en eventueel the FAQ's had geraadpleegd, dan had je hier wel uit moeten komen. Op GoT verwachten wij van een ieder dat je eerst zelf het probleem of informatie probeert te achterhalen voordat je een topic start.

Daarnaast zijn "wat moet ik kopen topics" ook tegen de huisregels van GoT, er is genoeg ervaring en informatie te vinden om zelf te bepalen welke hardeschijf de jusite voor jou is, daarom gaat dit topic dan ook op slot.

Om je toch engszins opweg te helpen lees bovenstaande tips door want er zitten weldeglijke goede tussen. Met name het verhaal om een 5400rpm of 7200rpm hardeschijf te nemen. De 7200rpm hardeschijf hoeft niet altijd beter te zijn, zoals reeds werd opgemerkt worden deze vaak warmer en nemen meer energie op wat nadelig voor de accu duur is. Daarnaast hoeft een 5400rpm hardeschijf niet echt veel trager te zijn dan 7200rpm hardeschijf dat ligt aan welke type hardeschijven je met elkaar vergelijkt. Dit doe je door de specificaties opgegeven door de fabrikant met elkaar te vergelijken.

In iedergeval is jouw oude hardeschijf een ATA-100 schijf dit betekend dat jij opzoek moet naar een P-ATA uitvoering.

[ Voor 33% gewijzigd door _Dune_ op 19-09-2008 12:09 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.