PS3 via geluidskaart op 5.1 set

Pagina: 1
Acties:

• JWubs
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-12-2025
Na jarenlang het nieuws te volgen op tweakers.net en gebruik te maken van alle informatie op GoT, nu mijn eerste post. Normaal kom ik er altijd wel uit zonder vragen te stellen, maar audio is niet mijn sterkste punt...

Op internet zie ik vaak de vraag voorbijkomen of er goedkope 5.1 setjes zijn voor de PS3. Aangezien de PS3 alleen aangesloten kan worden via een optische aansluiting of via HDMI is dit dus niet mogelijk. De allergoedkoopste setjes zijn te slecht voor woorden (en er zijn er ook maar weinig) en voor een degelijk setje betaal je al snel behoorlijk wat geld.

Nu zat ik net wat te prutsen met mijn oude pc en zag dat er een geluidskaart (karajan audio module op DFI NF4 SLI-DR) in zat met S/PDIF input. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om mijn PS3 via die ingang aan te sluiten is op een lekker goedkoop 5.1 setje.

Hopelijk kan iemand mij (uit de droom ...) helpen ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.trustedreviews.com/images/article/inline/2144-95.jpg
De rode en gele aansluitingen zijn respectievelijk SPDIF in en SPDIF out

[ Voor 10% gewijzigd door JWubs op 18-09-2008 01:30 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:36

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik ken de PS3 niet, maar je schrijft dat hij een optische S/PDIF uit heeft en evt via HDMI.
Los van het feit of dat geluidskaartje S/PDIF wel of niet kan decoderen naar meerkanaals audio, zit je met een praktisch probleen dat de S/PDIF connector daarop een coaxiale connector is en geen optische.
Je zal het dus eerst om moeten zetten van optisch naar coaxiaal (zijn 'verloopjes' voor), dan aansluiten en gewoon uitproberen. Ik vermoed dat het gewoon werkt, maar zeker weten doe ik het niet.

Alles kan stuk.

• JWubs
Bedankt voor je snelle reactie. Dat het van optisch naar coaxiaal moest wist ik, maar zoals ik al zei ben ik totaal niet thuis in audio kabels. Bedoel je met verloopje een Converter van Optisch ( toslink ) naar Digital Coaxiaal? Of is dit iets anders dan S/PDIF?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:27
Nu ben ik niet thuis in de kaarten en drivers van tegenwoordig, maar voorheen kon je geen Dolby decoderen vanaf een externe input. Het is in ieder geval niet vanzelfsprekend dat het nu wel gaat werken.
Bedenk wel dat het praktisch onhandig is. De PC moet altijd aanstaan wil je geluid horen, en dan ook geen andere dingen doen welke geluid maken.
Het converteren van optisch naar electrisch gaat met een klein convertor kastje, kost zo'n 20,- euro ofzo.
/edit: Zie hieronder dus :P

[ Voor 16% gewijzigd door ShittyOldMan op 18-09-2008 01:39 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:02

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zover ik weet is S/PDIF de naam van de techniek en zijn Optisch en Coaxiaal de mogelijke transport ervan.

http://www.nierle3.com/nl...axial_S-PDIF_Adapter.html
Zoiets bijvoorbeeld?

En qua decoderen, na lang 'gekloot' kan ik nu met mijn X-fi eindelijk DTS van mijn PS3 normaal ontvangen (X-fi kan wel decoderen - weet niet of je onboard dit ook kan). Anders krijg je PCM 2.0, die PS3 ook standaard over de optische uitgang meestuurd en hoor je bij DTS (game, DVD etc) dus helemaal niets meer.

[ Voor 42% gewijzigd door SinergyX op 18-09-2008 01:40 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• JWubs
Ik begrijp dat het allemaal wat moeilijker in elkaar zit dan ik dacht. Misschien dan toch maar sparen voor een wat duurdere 5.1 set met optische ingang. Hoe zonde dat ook is aangezien ik hem alleen gebruik als ik af en toe wat game of die enkele keer dat ik een blu ray disc afspeel.

@SingergyX; met welk doel heb jij je PS3 aangesloten op je computer?

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Omdat ik verder geen speakers heb naast de 2 ingebouwd in mijn TV. Dus DTS/DD van films en games krijg ik nu over mijn 5.1 en mogelijkheden zijn nu eindeloos :) Nu hoor ik bijvoorbeeld het echte motor geluid in GT5:P :P

(mijn speakeropstelling staat 90 gedraaid tov mijn TV, daar moet ik tzt maar iets op gaan vinden).

[ Voor 10% gewijzigd door SinergyX op 18-09-2008 02:19 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• JWubs
Kortom: het is jou dus gelukt wat ik eigenlijk wil :P? Kan je dan misschien iets uitweiden over het 'gekloot' zoals je het eerder noemde? Een converter van optisch naar digitaal + redelijk 5.1 setje vind mijn portemonnee namelijk erg interessant!!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Creative Digital I/O Module geeft onbewerkt signaal door ?
Hier was ik begonnen.

Ik heb zelf een X-fi XtremeMusic, de 'top' van de goedkopere kaarten zegmaar, via de I/O module werke dit dus allemaal niet. Daarna de I/O bay (of drive - heet overal weer anders) via ebay gekocht, alles weer aangesloten (de drive is zo'n 5 1/4 ding).

Zowel vanuit hier, google, maar ook creative zelf werd aangegeven dat dit niet mogelijk was binnen Vista/driver issue. Maar omdat ik deels die gemodde drivers gebruik lijkt het schijnbaar toch helemaal te werken (gister nog getest met Assisin van Jet Li, zowel 5.1 DD als DTS krijg ik netjes 5 kanalen binnen*).

Maar, de XtremeMusic icm met zo'n Drive (of desnoods de fatality series die al zo'n bay hebben), zal jou portemonee niet zo fijn vinden ;) Dus je kan zo'n simpele Optical -> Coaxiaal proberen, maar kans blijft dus groot dat je enkel PCM 2.0 binnen gaat krijgen (en DTS/DD stil blijven), die je dan wel mogelijk via CMS3D kan pushen naar surround, maar echt 5.1 gaat dan niet werken.

Heb je niet toevallig een DVD speler oid met een coaxiale uitgang? Zou je daar eerst mee kunnen testen.

* - het DTS/DD signaal wordt 'niet' herkend binnen de software op het moment dat DTS/DD speelt, enkel creative mode laat netjes elk kanaal van de 5.1 zien en geeft apart ook geluid. itt HDMI heeft PS3 geen optie voor PCM5.1 over optical (enkel PCM2.0 in 4 Khz smaakjes en AAC), hiervanuitgaande lijkt het dus te werken.

[ Voor 37% gewijzigd door SinergyX op 18-09-2008 09:45 ]

• JWubs
Bedankt voor de info! Ik heb inderdaad nog een dvd spelertje liggen dus ik zal daar is mee aan de slag gaan. Wat ik trouwens vreemd vind is dat ik bij mijn moederbord een front panel kreeg met een optische S/PDIF out. (gewoon een kabeltje dat ik in 4 pinnetjes op mn mobo prop, geen convertor oid...)
Maargoed, thx voor de info ik ga is wat rommelen! Als ik hulp nodig heb weet ik 't forum te vinden :P.

• AcidBanger
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-04 06:53
Misschien heeft je TV wel audio output erop zitten. Ik heb zelf een samsung TV als ik daar PS3 erop aansluiten kan ik het geluid ook weer eruit gooien naar zo een cinema ( 5 a 6 kleine speakers in de kamer met sub woofie )

• JWubs
Mijn tv heeft een 2.0 audio output, maar geen surround. Voor zover ik weet zijn er sowieso maar weinig tv's die surround van hdmi afplukken en een surround output hebben.
Pagina: 1