Creative Digital I/O Module geeft onbewerkt signaal door ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.997 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-05 17:24
Ik wilde graag eens surround geluid uit mijn xbox halen en dat kan alleen via een optisch signaal (toslink).
Nou ga ik geen versterker kopen van 300 euro maar wilde ik het graag doen via mijn x-fi xtrememusic geluidskaart. Ik heb hiervoor de Creative Digital I/O Module gevonden maar deze gaat van een toslink aansluiting naar een 3.5 mm jack.
Nou wil ik graag weten of ik dan ook datzelfde digitale signaal krijg naar mijn geluidskaart als dat wat de xbox verzend (dus digitaal surround en geen stereo), ik weet dat de xfi ook een 3.5 mm digitale output geeft voor bepaalde creative speakers maar ik wilde even zeker weten of dit gaat werken.
Ik heb overal gezocht maar kan nergens een duidelijk antwoord vinden dus maakte ik hiervoor even een topic aan.
Mijn vraag is dus in het kort:
Kan ik via deze module het digitale optische signaal van mijn xbox onbewerkt binnen krijgen in mijn x-fi geluidskaart ?

En daarnaast nog een klein vraagje, in welke input achter de geluidskaart gaat deze module ?

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-04 07:15
Ja, dat zou moeten werken. Achterop jou X-Fi zit een zgn. FlexiJack, dit is idd een ministekker van 3,5mm met de functies: digitale ingang / digitale uitgang / lijningang / microfoon.

Ik weet niet of je in de software/driver moet aangeven dat het in jouw geval een digitale ingang moet zijn. Ik vermoed van wel. Maar dan kun je zowel optisch als coaxiaal een digitaal signaal in je X-Fi krijgen.
Vervolgens moet je in de driver/software aangeven wat er met dit signaal moet gebeuren....

(stond in principe allemaal bij creative, hier over de Flexjack en hier de Digital I/O Module

• Moning2
Dan zou het gewoon moeten lukken :) heb em maar even besteld via de creative winkel, ben benieuwd hoe lang dat gaat duren...

In ieder geval, bedankt! Is me dat ook weer duidelijk ;)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:42

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik kan me vergissen, maar voor zover ik weet ga je geen 5.1 geluid krijgen zonder een decoder software op je 5.1 input te zetten.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Moning2
voodooless schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 16:27:
Ik kan me vergissen, maar voor zover ik weet ga je geen 5.1 geluid krijgen zonder een decoder software op je 5.1 input te zetten.
de x-fi heeft volgens mij zelf een hardware decoder hiervoor, maar even gaan proberen als de module binnen is...
en anders vind ik wel iets.. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Moning2 op 11-09-2007 16:56 ]

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-10-2025

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Ik heb dat ding ook besteld (rechtstreeks bij creative)
De mijne gebruik ik ook alleen maar als decoder
hij gaat vanaf mijn hdrecorder digitaal naar de i/o module en dan naar een 6.1 set(analoog)

Je kan in de creative software zeggen of je een analoge of digitale ingang hebt
en klaar

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

• Moning2
heb em binnen! en nu is mijn PC gaar.... zucht...
nou eerst dat weer oplossen 8)7 |:( :(

• Moning2
voodooless schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 16:27:
Om even daar op terug te komen... O-)
Blijkt dus dat deze geluidskaart toch geen DTS ES of AC3 wil decoderen...
Ik hoor alleen aan het begin wat krakjes en verder niks, als ik het decoderen door de xbox laat doen hoor ik het wel maar dan is het alleen maar stereo (en dat wil ik dus juist niet meer ;) )
Bij Bitafstemming in de creative audio console kan ik zien wat voor signaal ik binnen krijg en dat is bij AC3 en DTS: Onbekend of ongeldig signaal (staat er ook als er geen signaal binnen komt)
Als het al gedecode is: <Onbekend> bits, stereo, 48000 Hz
Is er software wat mijn surround signaal kan decoderen zodat ik surround geluid krijg ?
Nog eens kort mijn setup :)

Xbox (met Xbox media center) >toslink kabel> PC met x-fi geluidskaart en digital I/O module >analoog> logitech Z2200 en Z2300 (home made 4.2 geluid.. :X )

Verwijderd

Ik heb via deze module altijd mooi DTS en DD 5.1 geluid gehad maar na het opnieuw installeren van VISTA is werkt het helaas niet meer ???

Krijg ook onbekend signaal door.. er is dus iets veranderd maar weet niet wat!!

• Moning2
Ik heb even creative gemailt en het schijnt dus (waar ik al achter was...) dat de input alleen maar stereo PCM kan leveren vanwege een software beperking (luie programmeurs hou ik het op... :P )
Dus ik ben aardig pissig dat ik net zo goed een 3.5 mm jack kabeltje kon leggen en hetzelfde bereikt zou hebben...
Met de I/O bay zou het wel werken maarja, dat is ook een kabeltje naar de geluidskaart... in principe hetzelfde als de I/O module. Vind het echt oplichterij
Vista heeft wel veel gezanik met deze geluidskaart, je gebruikt de input neem ik aan ? kijk eens of het lampje van de output brand en de flexijack op digital I/O staat.
Hoe kreeg jij eigenlijk DTS en AC3 als input bij je module ? ik krijg bij elk niet stereo PCM signaal een melding dat het signaal onbekend of ongeldig is...

[ Voor 38% gewijzigd door Moning2 op 02-10-2007 01:08 ]

Verwijderd

[b][message=28825760,noline]
Hoe kreeg jij eigenlijk DTS en AC3 als input bij je module ? ik krijg bij elk niet stereo PCM signaal een melding dat het signaal onbekend of ongeldig is...
DVD's met DTS of DD 5.1 speelde ik gewoon af via PowerDVD of Media Player Classic, je moet dan wel de SPDIF aanvinken.

Echter nu is deze optie verdwenen en heb geen idee hoe dit kan ??

• Moning2
oh je gebruikte em dus als output... ja dan werkt het wel :)

kijk hier eens http://forum.pcmweb.nl/showthread.php?t=8113

Verwijderd

Moning2 schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 11:19:
oh je gebruikte em dus als output... ja dan werkt het wel :)

kijk hier eens http://forum.pcmweb.nl/showthread.php?t=8113
Werkt nu dus niet meer helaas., ga wel even via je link voor een oplossing zoeken. Ik gebruik idd de output.., via de input krijg ik geen geluid!

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10-05 01:18

SiGNe

Ook hoi!

Hier hetzelfde probleem, met de vorige drivers kon ik wel gewoon AC3 afspelen en nu niet meer.
Ik heb een X-Fi Audio met I/O controller.

Naja, ben allang blij dat ik de goedkoopste X-Fi heb gekocht, heb ik nu meer geld over over voor een Auzentech kaart, die kan zelfs stereogeluiden omzetten naar DTS signalen.

Niet?
[Specs]

• Moning2
SiGNe schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 15:14:
Hier hetzelfde probleem, met de vorige drivers kon ik wel gewoon AC3 afspelen en nu niet meer.
Ik heb een X-Fi Audio met I/O controller.

Naja, ben allang blij dat ik de goedkoopste X-Fi heb gekocht, heb ik nu meer geld over over voor een Auzentech kaart, die kan zelfs stereogeluiden omzetten naar DTS signalen.
Ja deze decoder heeft Creative dus verwijdert uit de nieuwste drivers aangezien ze nu PowerDVD hiervoor gebruiken om AC3 en DTS signalen te decoderen. Alleen werkt dit niet samen met een I/O module. Het is wel mogelijk maarja... zonder (duidelijke) reden doen ze het niet 8)7

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-04 07:15
SiGNe schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 15:14:
Zoooooo, da's knap!!

Maar even serieus: complete BS dus., Je kan netuurlijk uit stereo geluid (2 kanalen) niet ineens een echt DTS (5.1>) signaal krijgen......

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

Hij gooit stereogeluid over 5.1 kanalen via het DTS signaal..ik zeg niet dat het ook goed klinkt..

Ik heb overigens een omweg gevonden om toch AC3 geluid te krijgen, in mediaplayer classic heb ik bij options>playback>output bij directshow audio de digital audio interface geselecteerd (normaal staat ie op speakers (SB X-Fi Xtreme audio))

Niet?
[Specs]

• Moning2
SiGNe schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 22:39:
Hij gooit stereogeluid over 5.1 kanalen via het DTS signaal..ik zeg niet dat het ook goed klinkt..

Ik heb overigens een omweg gevonden om toch AC3 geluid te krijgen, in mediaplayer classic heb ik bij options>playback>output bij directshow audio de digital audio interface geselecteerd (normaal staat ie op speakers (SB X-Fi Xtreme audio))
Dat gaat om output en dat werkte al, input decodeert geen AC3... en dat is mijn probleem (en vast ook wel van anderen :) )

Verwijderd

Moning2 schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 16:54:
[...]

Ja deze decoder heeft Creative dus verwijdert uit de nieuwste drivers aangezien ze nu PowerDVD hiervoor gebruiken om AC3 en DTS signalen te decoderen. Alleen werkt dit niet samen met een I/O module. Het is wel mogelijk maarja... zonder (duidelijke) reden doen ze het niet 8)7
Je wilt dus zeggen dat het met de oudere drivers wel weer lukt dus ? Of heb ik nu de I/O module voor niets gekocht ???

• Moning2
Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 15:01:
[...]

Je wilt dus zeggen dat het met de oudere drivers wel weer lukt dus ? Of heb ik nu de I/O module voor niets gekocht ???
Denk het, nooit geprobeerd, en je bent niet de enige die em voor niks heeft gekocht hoor... |:(

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:23
Ik begrijp hier dus uit dat deze combinatie niet mogelijk is:
Xbox360 Optisch verbinden met I/O Module die het geluid decodeert en over mijn 5.1 setje afspeelt.
Nu moet ik dus een Versterker kopen met een anders setje speakers (Of een andere geluidskaart)

• Moning2
Lightning89 schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 15:06:
Ik begrijp hier dus uit dat deze combinatie niet mogelijk is:
Xbox360 Optisch verbinden met I/O Module die het geluid decodeert en over mijn 5.1 setje afspeelt.
Nu moet ik dus een Versterker kopen met een anders setje speakers (Of een andere geluidskaart)
Helemaal goed :)

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:23
Damnz:S Juist daarvoro gezocht, wilde die module net gaan bestellen, zie ik gelukkig nog dit topic:S. Nu maar een andere oplossing zoeken of een nieuw 5.1 setje kopen met receiver

• Moning2
Lightning89 schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 13:40:
Damnz:S Juist daarvoro gezocht, wilde die module net gaan bestellen, zie ik gelukkig nog dit topic:S. Nu maar een andere oplossing zoeken of een nieuw 5.1 setje kopen met receiver
Met de I/O bay werkt het wel volgens creative alleen deze kost een beste duit...

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

Moning2 schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 13:43:
[...]

Met de I/O bay werkt het wel volgens creative alleen deze kost een beste duit...
Ik weet niet of je die I/O bay al gekocht hebt of niet, maar ikheb eindelijk die auzentechtkaart gekocht en ik heb dus een X-fi extreme audio en een I/O bay over..
als je interesse hebt in die I/O bay weet je wat je kan doen..

Niet?
[Specs]

• Moning2
SiGNe schreef op zondag 20 april 2008 @ 03:08:
[...]

Ik weet niet of je die I/O bay al gekocht hebt of niet, maar ikheb eindelijk die auzentechtkaart gekocht en ik heb dus een X-fi extreme audio en een I/O bay over..
als je interesse hebt in die I/O bay weet je wat je kan doen..
Ik heb ook reeds de auzentech prelude gekocht :P Hiermee krijg ik ook geen DTS of AC3 doorgevoerd dus ik heb het maar opgegeven en hou het op stereo :/

• GodDamage
  • Laatst online: 08:52
Gaat het in dit topic nou om het probleem dat de Xbox niet via de pc naar een dd/dts versterker is aan te sluiten?
Met de I/O module is het toch wel mogelijk om 5.1 geluid uit Powerdvd door te geven naar een dd/dts versterker? Heb net een module overgekocht van een forumlid. Ik geloof wel dat er een manier is om softwarematig DD live door te geven om ook games in surround te beleven maar dit is niet mogelijk voor een Xbox geluid lijkt me,

• Moning2
GodDamage schreef op maandag 21 april 2008 @ 01:48:
Gaat het in dit topic nou om het probleem dat de Xbox niet via de pc naar een dd/dts versterker is aan te sluiten?
Met de I/O module is het toch wel mogelijk om 5.1 geluid uit Powerdvd door te geven naar een dd/dts versterker? Heb net een module overgekocht van een forumlid. Ik geloof wel dat er een manier is om softwarematig DD live door te geven om ook games in surround te beleven maar dit is niet mogelijk voor een Xbox geluid lijkt me,
Het gaat er hier om het decoden van DTS/AC3 van de xbox door de geluidskaart.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:02

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zo, geef ik hem even een bump :)

Helaas lijk ik dus met hetzelfde probleem te zitten. Xtrememusic met de I/O module (vers binnen) en mijn PS3 via optical aangesloten op de optical in.

Mijn uitgang zitten gewoon via 3x jack naar een 5.1 set (teufel), dat werkt verder al lange tijd goed (naja.. duurde even in Vista :+).

Na flink 'ahumen' in iedergeval geluid gekregen. Helaas lijkt bij de Audio-console nog steeds <onbekend> te staan.

Maargoed, nu even op de site van daniel_k gekeken, een update van februari 2008 welke geeft:

Exclusive features in this unofficial driver:
- Dolby/DTS decoder (working on 32-bit/64-bit, requires Windows Vista Service Pack 1).

Via knowledge base van Creative, vond ik dit:
Set Dolby Digital (DTS) to On if your Sound Blaster card has a I/O Drive or I/O Console, and it has a S/PDIF-In Decode option.

Set Dolby Digital (DTS) to Off if you are using a Digital I/O Module, and your Sound Blaster card does not have S/PDIF-In Decode option.)

Goeie vraag, heeft de X-fi nu wel of geen decoder aan boord, driver issue dus mogelijk?

Maargoed, ga zo die drivers testen, mogelijk dat ik iets aan de praat krijg.
Edit, update :) Vond zojuist dat Creative nu zelf op 30 juli drivers heeft uitgebracht waarbij staat:

Dolby® Digital and DTS® decode re-established for sound cards that included decoding in their Windows XP drivers (Not applicable for products that included a 3rd party software DVD player license in the package).

Weet iemand of de X-fi ooit decoding heeft gehad in Windows XP op de Optische ingang? (via die i/o module).

Update 2, DTS en DD instellingen vanuit PS3 doen dus helemaal niets. Status wordt: geen of onbekend signaal -> geluid weg (getest met Blueraydisc, 2 dvd's en GT5:P). Enkel de PCM settings lijken te werken, wat ik nog wel via de Entertainment-console enigzins over alle boxen krijg maar niet in de buurt van DTS/DD. Heb nu Creative maar een mailtje gestuurd voor precieze uitleg, grote kans dat die I/O module dus teruggaat en ik maar zo'n Asus oid ga kopen (of iig iets dat wel DTS/DD optisch ingang ondersteund - de Xfi PCI-e Fatality zou het wel kunnen, maar kost ook meteen een 150 euro).

[ Voor 30% gewijzigd door SinergyX op 03-09-2008 21:25 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Moning2
Nou volgens mij kan nog steeds geen een kaart het, zoek eerst maar even goed uit welke kaart wat ondersteund voordat je van alles aanschaft. Ik heb leren leven met stereo geluid en heb nu een huge scherm aan de PC hangen en kijk daar nu m'n films op met surround geluid! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Moning2 op 04-09-2008 17:56 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:02

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Het is wel degelijk mogelijk, na weer wat flink spitten ben ik weer wat verder gekomen.

De I/O drive en Console kunnen het dus wel, maar de I/O module dus niet. Die driver update was dus enkel een issue richting Vista, de software zelf checkt welke I/O is aangesloten en schakelt zo DTS/DD aan of uit. I/O Drive werkt ook met de XtremeMusic, Module gaat terug en ga maar opzoek naar de I/O drive :)

Vanuit de knowledge base:
requires a X-Fi drive, I/O Console, Audigy Drive to decode Dolby Digital or DTS signals from game consoles.

Nu nog reply op mailtje afwachten voor bevestiging :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Moning2
SinergyX schreef op donderdag 04 september 2008 @ 19:22:
Het is wel degelijk mogelijk, na weer wat flink spitten ben ik weer wat verder gekomen.

De I/O drive en Console kunnen het dus wel, maar de I/O module dus niet. Die driver update was dus enkel een issue richting Vista, de software zelf checkt welke I/O is aangesloten en schakelt zo DTS/DD aan of uit. I/O Drive werkt ook met de XtremeMusic, Module gaat terug en ga maar opzoek naar de I/O drive :)

Vanuit de knowledge base:
requires a X-Fi drive, I/O Console, Audigy Drive to decode Dolby Digital or DTS signals from game consoles.

Nu nog reply op mailtje afwachten voor bevestiging :)
Het is ook mogelijk met wat draadjes knuppen/solderen om zelf zulks een input te maken, stuk goedkoper dan 100 euro voor zo'n I/O bay. Maarja, moet je wel een beetje handig mee zijn.. ;)
Vind het nog steeds klinkklare onzin dat dit niet mogelijk is met de I/O module, maarja, geldklopperij..
Pagina: 1