Je lijstje klopt niet helemaal. De
5D staat bij Canon gewoon in de Pro-brochure en valt dus in dat segment. Je zou het semi-pro kunnen noemen. De 50D is de 'enthousiasten' camera.
Dat het een spartaanse camera is ben ik al helemaal niet met je eens. Wat heb je nog meer nodig om een goede foto te maken? Nóg meer knupkes of fiedeltjes om aan te zitten en vooral maar over te lullen op forums?
Afterburn schreef[/message]:Tsja, dat hangt er maar van af. Ik gebruik sowieso alleen het center point van de AF (focus-recompose). Als ik een 1-serie zou hebben en sport zou fotograferen zou het wat anders zijn, maar op de xxD serie staan de punten zo ver uit elkaar dat het voor tracking toch minder nuttig is. Al die focus punten is leuk, maar tenzij het voor jou soort fotografie echt toegevoegde waarde heeft is het vrij nutteloos.
Op de 1D gebruikt geen hond 45 focuspunten om vrij uit te selecteren, tenzij je graag 1 uur over een foto doet. Je kunt via de settings het aantal selecteerbare punten terug brengen tot 9 of 11 punten. Op de MkIII kun je zelfs nog een paar presets opgeven voor het focuspuntenpatroon. Verder pakt ie ter ondersteuning van de focus de punten aan weerskanten van die 9 of 11 punten. Vandaar dat je op een 1D vrijwel altijd een goede lock krijgt. De 45 punten zijn gewoon nodig voor tracking.
En als je een camera hebt met meerdere focuspunten, moet je gewoon de moeite eens nemen om ze te leren gebruiken. Ik heb (toen ik nog een 1D had)
dit pdfje gelezen en daar legt men uit waarom lock en recompose niet altijd even verstandig is.
Meerdere en vooral goed verdeelde focuspunten is niet nutteloos. Tenzij je exclusief landschappen schiet, maar ik geloof niet dat iemand alleen zoiets doet. Het is een kwestie van een nieuwe techniek aanleren, gebruik maken van de mogelijkheden van de camera.
Het valt alleen niet mee om te wennen aan die karige en slecht verdeelde 9 puntjes als je die 11 op de 1D gewend bent. Believe me, het is een behoorlijk verschil. Uiteindelijk gaan we het voorlopig niet krijgen op de
5D of de andere camera's, want je hebt niets aan die 11 in de verdeling van de 1D als je niet de tussenliggende hulppunten hebt. Dus...aangezien Canon geen marktaandeel van zichzelf wil afsnoepen zullen we tevreden moeten zijn met wat we hebben.
[
Voor 66% gewijzigd door
mphilipp op 21-09-2008 12:20
]
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.