• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-06 12:38

Brons

Fail!

londonertje schreef op donderdag 25 september 2008 @ 12:23:
is het iemand al gelukt om te "onderhandelen" met de indianen? ik wil dus zeg een hoop gereedschap verkopen aan een dorp maar dat dorp geeft me zeg 240 ipv markt waarde 400. ik heb het geprobeerd maar mij lukt het niet.

(misschien dat ik een blond moment heb dat kan best)
Dan willen ze dat niet. Je kan veel verdienen op dingen die ze graag willen hebben (staat rechts van de naam van het dorp). Wat mij opvalt is dat trade goods haast niks opleveren. Ze geven er 4 of 5 per unit voor terwijl ze in Europa te koop zijn voor 3. Beetje jammer.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Rexcore schreef op donderdag 25 september 2008 @ 12:20:
same here, grondstoffen worden zwaar vergroot weergegeven. En terwijl andere dingen weer veel te klein zijn imho.
Irritant zeg.

Hier nog wat screenshots voor mensen die zich af vragen hoe het er dan uitziet:

(klikbaar)

Het is allemaal wat wazig en oversized. Vooral in de geel/bruine gekromde balk zie je alle pixels zitten. Maar andere dingen zijn juist weer veel te klein, zoals Rexcore al opmerkte. Bijvoorbeeld de unit-icons rechtsonder, daar zit ik echt naar te turen want ze zijn iets van een 1cm groot op mijn scherm.

En de goederen:

Dat is dus echt al op 100%, heb het niet in photoshop nog verder uitvergroot. Bij naderinzien (was nogal laat vannacht :P ) is in dit scherm de achtergrond ook wazig, de getekende huisjes bestaan duidelijk uit pixels en sommige icoontjes zijn juist weer te klein (de grondstoffen zijn 5x zo groot als units die bijvoorbeeld bij garrison staan).

Ook het mainmenu is gewoon wazig met een kartelig logo. Erg onprofessioneel, maar met het mainmenu kan ik leven :P

Hopelijk wordt dit snel gefixt met een update!

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Kappie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-06 20:38

Kappie

Tell me your secrets...

londonertje schreef op donderdag 25 september 2008 @ 12:23:
is het iemand al gelukt om te "onderhandelen" met de indianen? ik wil dus zeg een hoop gereedschap verkopen aan een dorp maar dat dorp geeft me zeg 240 ipv markt waarde 400. ik heb het geprobeerd maar mij lukt het niet.

(misschien dat ik een blond moment heb dat kan best)
Mij is het wel gelukt om dingen te kopen en verkopen van/aan indianen. Je moet wel oppassen dat je een goede prijs vraagt. En de indianen kopen alleen zaken die ze denken nodig te hebben. Trade goods doen het volgens mij altijd wel goed.

He does fit the profile perfectly. He's intelligent, but an under-achiever; alienated from his parents; has few friends. Classic case for recruitment by the Soviets.

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-06 16:39
Weet iemand hoe je bijvoorbeeld maar 10 van de 50 goederen in je boot kunt laden. ik krijg het namelijk alleen maar voor elkaar om al mijn goederen in mijn handelsschip te laden.

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-06 21:51
Leondendungen schreef op donderdag 25 september 2008 @ 13:04:
Weet iemand hoe je bijvoorbeeld maar 10 van de 50 goederen in je boot kunt laden. ik krijg het namelijk alleen maar voor elkaar om al mijn goederen in mijn handelsschip te laden.
Inladen met shift ingedrukt

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-06 16:39
Thanx, nog puntje dat ik tegen kwam. hoe leidt je een Free Colonist of Servant op naar een Master functie, bijvoorbeeld master carpenter. of gebeurt dit naar verloop van tijd automatisch als je iemand lang genoeg functie laat hebben?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dan moet je hem bij een school (of beter) plaatsen. Na een tijdje mag hij dan kiezen uit een beroep. Je mag alleen kiezen uit de beroepen die al binnen je settlement zijn! Dus je kunt alleen een master farmer opleiden als je die al hebt.

Net een potje verloren op het makkelijkste niveau.. elke keer als ik 1 soldaatje bouwde en extra liberty bells kreeg, dan gooide de koning er wat artillery en oorlogsschepen tegenaan. De verhoudingen waren ongeveer 20 vs 1. In civ4 had ik altijd mooie legers, maar hier lukt het me nog niet echt :P

[Voor 38% gewijzigd door Gizz op 25-09-2008 14:58]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

snik, snik, ik mis me customs house :(

heeft iemand ergens een customs house gezien???

Ik mis hem heeeeeeeel erg

:P

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• Puc van S.
Gizz schreef op donderdag 25 september 2008 @ 14:56:
Dan moet je hem bij een school (of beter) plaatsen. Na een tijdje mag hij dan kiezen uit een beroep. Je mag alleen kiezen uit de beroepen die al binnen je settlement zijn! Dus je kunt alleen een master farmer opleiden als je die al hebt.

Net een potje verloren op het makkelijkste niveau.. elke keer als ik 1 soldaatje bouwde en extra liberty bells kreeg, dan gooide de koning er wat artillery en oorlogsschepen tegenaan. De verhoudingen waren ongeveer 20 vs 1. In civ4 had ik altijd mooie legers, maar hier lukt het me nog niet echt :P
Hoe meer liberty bells je maakt hoe sneller de legers van de koning stijgen, dit is ook het enige wat de legers van de koning laat groeien ;) (dus: in het begin geen bells maken, pas als je een groot genoeg leger hebt je bell's production rushen).
Four schreef op donderdag 25 september 2008 @ 15:30:

Warehouse expension, goederen boven de 300stuks worden voor 50% van de normale opbrengsten verkocht.

• Brons

Brons

Fail!

M1lamb3r schreef op donderdag 25 september 2008 @ 15:38:
[...]

Hoe meer liberty bells je maakt hoe sneller de legers van de koning stijgen, dit is ook het enige wat de legers van de koning laat groeien ;) (dus: in het begin geen bells maken, pas als je een groot genoeg leger hebt je bell's production rushen).
Dit vind ik redelijk irritant. Je hebt nu de keus tussen een productie bonus en founding fathers OF het spel niet verliezen. Er is eigenlijk geen middenweg.

• Puc van S.
Brons schreef op donderdag 25 september 2008 @ 16:01:
[...]

Dit vind ik redelijk irritant. Je hebt nu de keus tussen een productie bonus en founding fathers OF het spel niet verliezen. Er is eigenlijk geen middenweg.
Je kan ook founding fathers krijgen door ipv liberty bells te maken met statesmen political points te produceren in je kolonies (3 punten per hamer) en aangezien je (of iig, ik) vrij snel alle benodigde gebouwen in je kolonie gebouwd hebt kan je vrij snel al die dingen maken. Ook kan je ze bv maken als je aan het wachten bent tot je genoeg tools klaar hebt voor een gebouw.

• Kappie

Kappie

Tell me your secrets...

Four schreef op donderdag 25 september 2008 @ 15:30:

ik mis de customs house ook, was altijd erg handig. is er geen founding father waarmee je custom houses kan bouwen? Was in deel 1 wel zo

He does fit the profile perfectly. He's intelligent, but an under-achiever; alienated from his parents; has few friends. Classic case for recruitment by the Soviets.

• Loona35
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-06 08:22
Indianen bashen is wel een stuk lastiger geworden dan in de oude variant vind ik.

• Brons

Brons

Fail!

Ik vind het allemaal maar unbalanced. De bells zijn gewoon waardeloos geworden. Je kan pas vlak voor het einde de bells rushen anders heeft je koning opeens 400 units. Nu loop je allemaal founding fathers en productie bonus mis. Schools kloppen ook niet: als je een paar opleidingen er op hebt zitten duurt het 30+ turns! Ik hoop dat Firaxis snel met een patch komt.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
iedereen lekker aan het downloaden geslagen??.....
vooral iedereen die ook nog vragen heeft of zit te .....
Heb het idee dat iedereen hier heeft zitten downloaden, je kan wel met smoesjes komen maar met een spel als dit ga je niet even testen.

Ik koop hem gewoon over een maandje ofzo als de 1e prijsdaling daar is.

Nukezone FTW

• londonertje
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-03 07:04
Brons schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 00:00:
Ik vind het allemaal maar unbalanced. De bells zijn gewoon waardeloos geworden. Je kan pas vlak voor het einde de bells rushen anders heeft je koning opeens 400 units. Nu loop je allemaal founding fathers en productie bonus mis. Schools kloppen ook niet: als je een paar opleidingen er op hebt zitten duurt het 30+ turns! Ik hoop dat Firaxis snel met een patch komt.
moet zeggen dat ik je gelijk geef hierin.

okay tis nostalgie maar vind sommige dingen zeker beter in de orginele versie dan de nieuwe zeker met betrekking tot handel, founding fathers, strijd voor onafhankelijkheid en productie.

• Asdrubaul
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2022
Weet iemand welke unit het snelst een 'buiten-setlement' upgrade kan bouwen? Op dit moment maak ik bijvoorbeeld een boerderij naast mijn stad met een free colonizer (ofzoiets), maar tot mijn frustratie duurt dit vaak 40 to 50 turns...

Heeft iemand een idee hoe dit sneller kan?

• The DenMan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:41

The DenMan

PSN ID: Thedenman

Asdrubaul schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 07:56:
Weet iemand welke unit het snelst een 'buiten-setlement' upgrade kan bouwen? Op dit moment maak ik bijvoorbeeld een boerderij naast mijn stad met een free colonizer (ofzoiets), maar tot mijn frustratie duurt dit vaak 40 to 50 turns...

Heeft iemand een idee hoe dit sneller kan?
Dit kan volgens mij het beste gedaan worden met een hardy pioneer. Duurt dan geloof ik nog iets van 7 turns ofzo.
Heb ook wel is gehad dat het er nog maar 3 waren.

Mijn iRacing Profiel

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 15:45
Powrskin schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 00:43:
Heb het idee dat iedereen hier heeft zitten downloaden, je kan wel met smoesjes komen maar met een spel als dit ga je niet even testen.

Ik heb hem ge-pre-orderd maar ook gedownload omdat ik niet kon wachten. Maandag komt het orgineel aan en dan spelen we orgineel. Ik heb inkoop voordeel dus degene die een "inkoopactie" willen PM me maar. €23,- zonder verzendkosten.

www.weitjerock.com

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:10
Brons schreef op donderdag 25 september 2008 @ 12:25:
Heeft iemand trouwens al binnen de tijdlimiet z'n moederland verslagen? Ik niet in ieder geval. Ik heb het nog nooit geprobeerd omdat mijn leger nooit sterk genoeg was.

Zijn oude exploits nog steeds aanwezig? Bijvoorbeeld maar 1 stad aan het water bouwen op een schiereiland met bergen er omheen. En dan zorgen dat ze nergens kunnen landen behalve achter de berg. Het grootste gedeelte van je leger op de berg zetten en wachten tot ze zichzelf tepletter hebben geslagen. Of gaan ze nu wel voor je land kolonies als je zee kolonies te sterk zijn?

En kunnen je ships of the line de Man of Wars nu wel aan? Zodat je je verdediging puur op het water kan doen. Of zijn de Man O Wars nog steeds super sterk?
Hoewel ik gruwelijk in de pan werd gehakt, ben ik er wel in geslaagd om enkele schepen te laten zinken met mijn ship of the lines. Helaas kon ik toch niet op tegen 17 Man of Wars en een stuk of 80!! soldiers.
Ik moet nog eens even goed bedenken hoe dit de volgende keer aan te pakken.

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-06 22:14

Amafi

Amafi

Klein_Kipje schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 08:02:
[...]
Ik heb hem ge-pre-orderd maar ook gedownload omdat ik niet kon wachten. Maandag komt het orgineel aan en dan spelen we orgineel. Ik heb inkoop voordeel dus degene die een "inkoopactie" willen PM me maar. €23,- zonder verzendkosten.
Hier gisteren ook gedownload, maar heb nog een aantal problemen /freezes van het spel. Toch vandaag/morgen maar het origineel gaan halen. Mag ik tenminste terecht zeuren...

Verder vind ik het eigenlijk op een aantal punten minder dan het origineel. Stukken minder overzichtelijk met name op het het gebied waar grondstoffen overdadig aanwezig zijn.
Europese colonisten beginnen ongeveer allemaal op dezelfde plek. Gisteren begonnen, waarbij de engelsen en fransen de eerste stad aangrenzend aan de mijne hadden gebouwd.

Ruzie met de indianen en een onverdedigde stad lijdt ook tot uitroeiing van de stad (ook al heeft die 8-10 colonisten erin) Is even wennen zeg maar. En alles duurt inderdaad beurten langer.
De king blijft naast tax-verhoging ook nog eens flink wat florijnen vragen voor van alles en nog wat.

[Voor 3% gewijzigd door Amafi op 26-09-2008 09:03]

• Powrskin
  • Niet online
Klein_Kipje schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 08:02:
[...]

hm interessant :) Die pm kan je wel verwachten denk ik.

Nukezone FTW

• Kappie

Kappie

Tell me your secrets...

Amafi schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 09:02:
[...]
De king blijft naast tax-verhoging ook nog eens flink wat florijnen vragen voor van alles en nog wat.
De vraag naar goudstukken van de koning kun je volgens mij gewoon weigeren. Hij wordt er vast niet blij van, maar het heeft geen gevolgen. De tax-verhoging weigeren heeft natuurlijk wel serieuze gevolgen.

En verder, waarom heeft Nederland in deze versie een koning en geen stadhouder? Dat was in het eerste deel wel en zo is historisch ook correcter. Ook wordt het volkslied niet meer gespeeld als je hem spreekt maar een ander lied.

• MazeMouse
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-06 22:55

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

Ik vind het vervelender dat als ik een tax-verhoging (per ongeluk) weiger ik het nergens meer ongedaan kan maken :(

EDIT:
Tenminste, niet kunnen vinden :(

[Voor 15% gewijzigd door MazeMouse op 26-09-2008 13:57]

sudo apt-get rekt

• Asdrubaul
MazeMouse schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 13:57:
Ik vind het vervelender dat als ik een tax-verhoging (per ongeluk) weiger ik het nergens meer ongedaan kan maken :(

EDIT:
Gewoon even snel een autosave loaden, dan ga je soms maar 1 of 4 beurten terug.

• Amafi

Amafi

Amafi

MazeMouse schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 13:57:

EDIT:
Je kan het ook "ongedaan maken" door de boete te betalen (was tenminste in de oude versie)
Scheelt als ze je in 1 keer 4% tax door de neus willen boren.

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:04
Powrskin schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 00:43:

€25 bij play.com, zonder verzendkosten, hoeveel goedkoper wil je het hebben?

Maar goed, ik ga hem van Steam halen denk ik, daar zou het vandaag op moeten staan. Ik heb het toch te druk om het voor maandag te kunnen spelen :|

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:09
Ik wil hem inderdaad ook via steam hebben, maar hij staat er nog niet op. Beetje vreemd dat het niet bij coming soon staat.

• PWM
  • Niet online
Heb hem net gehaald bij de Music Store voor 27,99 :)

Toch wel jammer dat er niet zo'n mooie grote doos omheen zit, die naast het origineel kan staan.

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:09
Hij staat nu ook op steam voor $29,99 (excl tax). Maar kopen wil hier nog niet lukken (invalid subscription ?)

• MazeMouse

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

Amafi schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 15:52:
[...]

Je kan het ook "ongedaan maken" door de boete te betalen (was tenminste in de oude versie)
Scheelt als ze je in 1 keer 4% tax door de neus willen boren.
Ik heb het in de nieuwe versie nog niet kunnen vinden waar.
(de oude versie was het gewoon iets proberen te kopen of verkopen in Europa maar nu werkt dat niet)

En nu accepteer ik dus alle tax maar omdat ik anders mijn meest waardevolle goederen steeds niet meer kwijt kan in europa... (bij de oude versie was het vaak goedkoper om de boete te betalen dan de tax op een volle lading van een bepaald iets)

sudo apt-get rekt

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:12

Shabbaman

Got love?

SiErRa schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 18:59:
Hij staat nu ook op steam voor $29,99 (excl tax). Maar kopen wil hier nog niet lukken (invalid subscription ?)
Datzelfde heb ik ook, beetje irritant. $30 is een koopje, da's maar 5 euro ofzo :+

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• GreatDictator
SiErRa schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 18:59:
Ik krijg hier dezelfde melding, dat zal de komende uren ergens wel opgelost worden.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

• PWM
  • Niet online
Voor de mensen met een oudere videokaart:

Ik draai Colonization dus op een laptop met een Ati X2300 mobile kaart. Dit is gewoon een x1300 met een andere naam, echt een relatief oud beestje dus. OS is Vista Enterpise.

Het spel loopt als een trein, zelfs op mijn native resolutie van 1440x900, echt prima dus :)

• Homerius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:36
Shabbaman schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 19:25:
[...]

Datzelfde heb ik ook, beetje irritant. $30 is een koopje, da's maar 5 euro ofzo :+
+ ruim $5 BTW... maar de purchase doet 't hier nu in elk geval via Steam.

Die interface met dat grote bruine stuk onderaan heb ik niet gezien, ik heb gelijk Blue Marble geinstalleerd. Dat levert bij mij het volgende op:

En ik zie dat daar alweer een nieuwe versie van is... lang leven modding ;)

[Voor 38% gewijzigd door Homerius op 26-09-2008 22:57]

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Je kan ook gewoon ctrl+i doen natuurlijk...

• Loona35
Homerius schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 20:56:
[...]

+ ruim $5 BTW... maar de purchase doet 't hier nu in elk geval via Steam.

Die interface met dat grote bruine stuk onderaan heb ik niet gezien, ik heb gelijk Blue Marble geinstalleerd. Dat levert bij mij het volgende op:

[afbeelding]

En ik zie dat daar alweer een nieuwe versie van is... lang leven modding ;)
Prima! Ga ik proberen :D

Anoniem: 275629

Ik vind Colonization tegenvallen... het komt neer op: druk op Enter om de ronde te beëindigen... Erg jammer...

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:20

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Anoniem: 275629 schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 17:13:
Ik vind Colonization tegenvallen... het komt neer op: druk op Enter om de ronde te beëindigen... Erg jammer...
Dan heb je het niet helemaal door denk ik ;) Er is namelijk redelijk veel om te micromanagen.

Helaas voelt het wel redelijk ongebalanceerd, hoe kan ik in hemelsnaam winnen van de koning als hij standaard 4x zoveel units heeft als ik, en er voor hem schepen beschikbaar zijn die zonder moeite mijn beste schepen na elkaar in de pan hakken (en dan speel ik op de laagste moeilijkheidsgraad).

Al met al redelijk vermakelijk, maar ik hou het toch bij Civ4 Warlords tot dat er een fatsoenlijke balance patch over colonization heen is gegaan.

• Klein_Kipje
Was dat vroeger ook (ik speelde op de Amiga) dat je binnen zoveel beurten moest winnen ?. Dacht dat je zelf altijd de WoI kon uitroepen wanneer je er "klaar" voor was.

Herinner me verloeren maar weet het gewoon niet meer

(mompelt iets over drank maar meer kapot dan je lief is)

www.weitjerock.com

• Basszje
  • Laatst online: 17-01 14:38

Basszje

Reisvaap!]

Klein_Kipje schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 18:00:
Was dat vroeger ook (ik speelde op de Amiga) dat je binnen zoveel beurten moest winnen ?. Dacht dat je zelf altijd de WoI kon uitroepen wanneer je er "klaar" voor was.

Herinner me verloeren maar weet het gewoon niet meer

(mompelt iets over drank maar meer kapot dan je lief is)
Klopt, is hier ook :)

Ik vind trouwens het aantal dingen waar je militair rekening mee moet houden wel kranzinnig hoog. +60% defense swamp, +30% defense hills, etc etc etc etc etc (^2) . Vroegah was een atoombom op een stad meestal wel genoeg met civ.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Dennis013
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-06 21:52
Mijn interesse is gewekt voor dit spel. Kan iemand een aanwijzing geven hoe je dit het beste kunt leren?? ik ben zelf behoorlijk vertrouwd met Civ, maar ik begrijp er geen snars van.

• Brons

Brons

Fail!

Misschien kan je een tutorial op het internet vinden van Col (1). Het is nagenoeg hetzelfde dus concepten zijn ook voor het grootste gedeelte te transplanteren.

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Dennis013 schreef op zondag 28 september 2008 @ 01:27:
Mijn interesse is gewekt voor dit spel. Kan iemand een aanwijzing geven hoe je dit het beste kunt leren?? ik ben zelf behoorlijk vertrouwd met Civ, maar ik begrijp er geen snars van.
Ik ben ook erg civ en dit is mijn eerste echte poging tot Colonization. Belangijke verschillen zijn dat je niet echt units kan bouwen, maar dat elke inwoner een eigen beroep heeft. Ander ding is dat je je kolonies bijna op elkaar kan bouwen; je hoeft geen heel continent te bezitten zoals bij civ altijd wel handig was. Rest : lees topique / trial & error :)

offtopic:
Ik zat heel erg te wachten op spore, maar blijkt dat de andere grootheid deze keer een stuk beter uit de hoek komt qua het sim/strat. spel dat je *moet* spelen

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 00:06

djidee

Mr. Slungel

Onoverzichtelijk, niet in balans, dat zijn de eerste dingen die na 3x proberen (sessies van een uur of 2) in mij opkomen. Ik speel Civ4 helemaal grijs, heb de oude colonization teveel gespeeld (nog wel eens af en toe :) ), en ja, je gaat vergelijkingen trekken, dus misschien niet helemaal eerlijk. Maar de menustructuren moet ik nog aan wennen, handigheidjes heb ik nog niet allemaal weer gevonden en ik heb direct de andere europeanen op mijn lip zitten, ongeacht de grootte van de map. En dan heb ik het nog niet over de eisen en het leger die je homeland klaar heeft staan, beetje buiten proporties...

"Mekker, blaat"

• Klein_Kipje
djidee schreef op zondag 28 september 2008 @ 08:23:
Onoverzichtelijk, niet in balans, dat zijn de eerste dingen die na 3x proberen (sessies van een uur of 2) in mij opkomen. Ik speel Civ4 helemaal grijs, heb de oude colonization teveel gespeeld (nog wel eens af en toe :) ), en ja, je gaat vergelijkingen trekken, dus misschien niet helemaal eerlijk. Maar de menustructuren moet ik nog aan wennen, handigheidjes heb ik nog niet allemaal weer gevonden en ik heb direct de andere europeanen op mijn lip zitten, ongeacht de grootte van de map. En dan heb ik het nog niet over de eisen en het leger die je homeland klaar heeft staan, beetje buiten proporties...
dat al die andere nation op je lip zitten irriteert mij ook, in de oude versie zaten ze soms op een heel ander eiland ofzo

www.weitjerock.com

• MazeMouse

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

De "huge" map is idd aardig miniscuul.

Mijn laatste potje gewonnen door mezelf helemaal klem te kopen aan Dragoons en Ship-of-the-Lines en alleen maar cannons te bouwen. De Dragoons liet ik alle indianen (en spanjaarden die op hetzelfde continent zaten) opruimen voor xp en de ships liet ik alle andere schepen wegvegen.

Uiteindelijk war of indepencence begonnen door daarna als een bezetene bells te pompen en te beginnen met de volgende verhoudingen:
40 (19/21) tegenover 88
67 tegenover 45
49 tegenover 40
39 tegenover 28

REF viel gelukkig binnen bij de 2 kuststeden waar ik al mijn soldiers en cannons gestald had dus die bleven een aantal golven overeind waarna ik met mijn "cavalery dragoons" steeds de kustlijn kon opschonen vanuit een verder naar binnen gelegen stad terwijl ik met mijn schepen continu zoveel mogelijk hun man-o-wars probeerde weg te vagen.

1 stad verloren maar uiteindelijk gewonnen door hun laatste man-o-war te zinken terwijl mijn 2e stad op instorten stond (als ik die verloren had dan had ik zelf ook waarschijnlijk verloren)

sudo apt-get rekt

• Dennis013
Brons schreef op zondag 28 september 2008 @ 01:42:
Misschien kan je een tutorial op het internet vinden van Col (1). Het is nagenoeg hetzelfde dus concepten zijn ook voor het grootste gedeelte te transplanteren.
Dat had ik al gedaan, maar ik vind het toch best lastig omdat de graphics helemaal anders zijn. Maar ik blij het voorlopig wel even volhouden. Ooit moet ik het toch wel snappen denk ik :)

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-04 21:48

Spockz

Live and Let Live

Ik heb zojuist een potje gespeeld op de middelste graad en het is mij ook opgevallen dat de koning zo ontiegelijk veel meer units heeft dan ik.Uiteindelijk was het iets van 80 vs 230 soldaten, 50 dragoons vs 115 dragoon, 20 canons vs 60 canons en 8 sotl's tegen 40 MoWs...
Beetje oneerlijk. :(

Verder vind ik de interface een beetje sluggish aanvoelen en dat op een E6600@3Ghz, 4GB en GF 8600GT. Hebben meer mensen hier last van?

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
5d3 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

• Amafi

Amafi

Amafi

Ook een potje gespeeld en moet nog wel erg wennen aan de gameplay ten opzichte van de oude versie. Ruzie met de indianen is direct oorlog, en komen even met zijn allen op je af om je van het continent te schoppen. Had een redelijke verdediging (vond ik), forten met 1 a 2 cannons en een dragoon of 2 per stad. Komen die pokke indianen met 8-15 tegelijk aanvallen.
Direct mijn hele steden inclusief alle inwoners weg :(

Kreeg wel bakken met indian converts, maar die zijn niet zo goed bij werk in de steden.

• Brons

Brons

Fail!

Amafi schreef op zondag 28 september 2008 @ 16:04:
Ook een potje gespeeld en moet nog wel erg wennen aan de gameplay ten opzichte van de oude versie. Ruzie met de indianen is direct oorlog, en komen even met zijn allen op je af om je van het continent te schoppen. Had een redelijke verdediging (vond ik), forten met 1 a 2 cannons en een dragoon of 2 per stad. Komen die pokke indianen met 8-15 tegelijk aanvallen.
Direct mijn hele steden inclusief alle inwoners weg :(

Kreeg wel bakken met indian converts, maar die zijn niet zo goed bij werk in de steden.
Converts zijn goed voor om te laten werken op het land. Ze hebben een +1 bonus voor alles.

• Amafi

Amafi

Amafi

Brons schreef op zondag 28 september 2008 @ 16:06:
[...]

Converts zijn goed voor om te laten werken op het land. Ze hebben een +1 bonus voor alles.
Dat is waar, maar heb daar meestal experts werken, en die zijn beter dan de converts. Gebruik converts voornamelijk voor nieuwe colonies.

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Spockz schreef op zondag 28 september 2008 @ 15:40:
Verder vind ik de interface een beetje sluggish aanvoelen en dat op een E6600@3Ghz, 4GB en GF 8600GT. Hebben meer mensen hier last van?
Het viet me op dat naar mate de turns verlopen het spel steeds langzamer wordt . Lijkt mij een buggie want een beetje automation moet toch niet de oorzaak zijn?

• Dennis013
Op mijn Sony Vaio FZ21Z laptop werkt het spel net zo vlot als Civ IV. Ik merk niets van een vertraging ergens.

Even een vraag. Hoe en waar zie ik wat je het beste kunt importeren en exporteren. Ook snap ik nog niet zo veel van die taken die de colonisten kunnen krijgen.
Ik vind het maar een lastig spel, misschien ga ik het met de originele versie eens proberen

• Brons

Brons

Fail!

Dennis013 schreef op zondag 28 september 2008 @ 19:49:
Op mijn Sony Vaio FZ21Z laptop werkt het spel net zo vlot als Civ IV. Ik merk niets van een vertraging ergens.

Even een vraag. Hoe en waar zie ik wat je het beste kunt importeren en exporteren. Ook snap ik nog niet zo veel van die taken die de colonisten kunnen krijgen.
Ik vind het maar een lastig spel, misschien ga ik het met de originele versie eens proberen
Het origineel is exact hetzelfde min wat veranderingen aan de founding fathers.

Eigenlijk zijn er 4 dingen die je kan exporteren. Sigaren, jassen, linnen (dacht ik) en zilver. Voor de eerste drie moet je een basis resource harvesteren.

Het beste is om ze alle vier te exporteren zodat je minder last hebt van de prijsdalingen.

• Powrskin
  • Niet online
eens op mijn rooster kijken wanneer ik weer veel vrij ben :)

Kweet nog bij mijn beste CoL dat ik mijn steden strategisch had uitgekozen om er de beste wapenfabrieken van te maken, transporteerde de erts dan weer naar een andere stad om wapens te pompen. Ook daar was het meestal niet echt een eerlijke strijd tegen het vaderland te vechten maar die keer had ik niet veel problemen.

Nukezone FTW

• Amafi

Amafi

Amafi

Powrskin schreef op zondag 28 september 2008 @ 22:43:
eens op mijn rooster kijken wanneer ik weer veel vrij ben :)

Kweet nog bij mijn beste CoL dat ik mijn steden strategisch had uitgekozen om er de beste wapenfabrieken van te maken, transporteerde de erts dan weer naar een andere stad om wapens te pompen. Ook daar was het meestal niet echt een eerlijke strijd tegen het vaderland te vechten maar die keer had ik niet veel problemen.
Extra paarden en geweren helpen niet zo bijzonder veel. Als je dragoon nu verliest is deze gewoon weg! Je unit wordt nu ook niet automatisch veteran na een paar gewonnen veldslagen.

Heeft iemand al uitgevonden hoe je makkelijk een dragoon kan maken met een colonist die geen profession in je stad heeft? Nu moet ik constant slepen en weer terugslepen om hem daartoe te zetten

• Puc van S.
Amafi schreef op maandag 29 september 2008 @ 08:56:
[...]

Extra paarden en geweren helpen niet zo bijzonder veel. Als je dragoon nu verliest is deze gewoon weg! Je unit wordt nu ook niet automatisch veteran na een paar gewonnen veldslagen.
Als jou units geen promotions krijgen (waarmee je ze gelijk kan maken aan een veteran) is er iets mis ;)
Heeft iemand al uitgevonden hoe je makkelijk een dragoon kan maken met een colonist die geen profession in je stad heeft? Nu moet ik constant slepen en weer terugslepen om hem daartoe te zetten
Dat kan als je op de map zit (dus niet in de stad), dan kan je de unit selecteren en met een van de icoontjes in je UI (volgens mij 2 hamertjes met pijltjes ertusen) zijn profession veranderen.

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04:05

nhanssen

QVL is non-tweakers

Wat ik niet snap is dat wanneer je je warehouse expansion hebt gemaakt (aka built-in Customs House) je nog steeds geen goederen kan verkopen als Europe het boycotted heeft.

Dit was bij Colonization 1 wel zo.

Iemand hier hetzelfde probleem?

[Voor 0% gewijzigd door nhanssen op 29-09-2008 10:34. Reden: Gramo]

Spec's PC

• Amafi

Amafi

Amafi

M1lamb3r schreef op maandag 29 september 2008 @ 08:59:
[...]
Als jou units geen promotions krijgen (waarmee je ze gelijk kan maken aan een veteran) is er iets mis ;)
[...]
Dat kan als je op de map zit (dus niet in de stad), dan kan je de unit selecteren en met een van de icoontjes in je UI (volgens mij 2 hamertjes met pijltjes ertusen) zijn profession veranderen.
Ze krijgen wel promotions, en nog best wel veel ook. Maar als ze weer terug bij af zijn, blijven het petty criminals. Nu mis ik het onderscheid tussen free colonists, veteran soldiers en inditured servants. Criminelen zijn eigenlijk alleen goed als soldier meer niet. Maar 4 groepen die eigenlijk precies dezelfde output hebben. Wat is daar nou de bedoeling van?...

Deel 2, thanks

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
is iemand er al achter hoe je een colony kan abandonen? in de oude versie kon je altijd de laatste colonist buiten je colony slepen, maar dat kan hier niet...

• Puc van S.
Amafi schreef op maandag 29 september 2008 @ 09:37:
[...]

Ze krijgen wel promotions, en nog best wel veel ook. Maar als ze weer terug bij af zijn, blijven het petty criminals. Nu mis ik het onderscheid tussen free colonists, veteran soldiers en inditured servants. Criminelen zijn eigenlijk alleen goed als soldier meer niet. Maar 4 groepen die eigenlijk precies dezelfde output hebben. Wat is daar nou de bedoeling van?...

Deel 2, thanks
? wat bedoel je met dezelfde output? er zit wel degelijk verschil tussen hoor?

Een free colonist produceert zowel in de stad als op het land 100% een petty criminal produceert zowel in de stad als op het land 1 minder, een inditured servant produceert in de stad 1 minder en op het land normaal, een converted indian produceert in de stad 1 minder en op het land 1 meer, een expert produceert hetzelfde als een free colonist, behalve waar hij expert/master in is, daar heeft hij 100% meer productie.

Tevens kun je free colonist, servants, criminals en indianen allemaal scholen.

Het verschil tussen een veteran soldier en een normale soldier is dat een veteran begint met veteran I (+10% strenght) en Leadership (+100% XP in gevechten). De eerste promotie is makkelijk te krijgen voor een normale soldier, de 2e alleen als je een great general aan een unit hangt.

Een kolonie zelf abandonen kan trouwens niet meer, enige manier is om hem of te laten veroveren door anderen of hem aan een andere europese macht te schenken.

[Voor 5% gewijzigd door Puc van S. op 29-09-2008 10:35]

• Amafi

Amafi

Amafi

M1lamb3r schreef op maandag 29 september 2008 @ 10:34:
[...]
? wat bedoel je met dezelfde output? er zit wel degelijk verschil tussen hoor?

Een free colonist produceert zowel in de stad als op het land 100% een petty criminal produceert zowel in de stad als op het land 1 minder, een inditured servant produceert in de stad 1 minder en op het land normaal, een converted indian produceert in de stad 1 minder en op het land 1 meer, een expert produceert hetzelfde als een free colonist, behalve waar hij expert/master in is, daar heeft hij 100% meer productie.

Tevens kun je free colonist, servants, criminals en indianen allemaal scholen.

Het verschil tussen een veteran soldier en een normale soldier is dat een veteran begint met veteran I (+10% strenght) en Leadership (+100% XP in gevechten). De eerste promotie is makkelijk te krijgen voor een normale soldier, de 2e alleen als je een great general aan een unit hangt.

Een kolonie zelf abandonen kan trouwens niet meer, enige manier is om hem of te laten veroveren door anderen of hem aan een andere europese macht te schenken.
Ah, had het indianen scholen helemaal aan me voorbij laten gaan. Kon in de oude versie niet volgens mij. Zoek meestal werk in de stad voor kolonisten, en daar zijn de criminals, servants, en converts allemaal "slecht" in. Vandaar dat ik het verschil even niet doorzag.
Kan dan gewoon beter een industrie-havenstad maken en grondstoffen laten transporteren met karren van meerdere kolonies.

Is het alleen nog afhankelijk hoe snel de scholing gaat, of ik ze een beetje nuttig kan inzetten

• maniak
  • Laatst online: 17:32
Ben zelf ook altijd een Colonization fan geweest. Mare die map, is die echt zo klein? Is dat misschien nog aan te passen door een mod? En is het mogelijk het jaartal stil te zetten zodat je een soort eindeloze play krijgt?

• TPbasMIE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-06 12:20
Na jaren geleden dit spel gespeeld te hebben, ben ik vandaag toch maar eens naar de winkel gegaan om hem te kopen. Vanavond maar eens lekker aan de slag gaan :P

Ik heb zelf nog niet echt op internet gezocht naar fansites waar mods e.d. te vinden zijn, maar heeft iemand er toevallig al 1 gevonden?

Kom ook eens op het Division Brabant Forum <BR>

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-04 21:48

Spockz

Live and Let Live

Wat misschien ook een leuke bug is. Als je je laatste mannetje uit je kolonie direct een ship in sleept. Dan ben je je mannetje kwijt en je kolonie is er nog. Een beetje vreemd en zonde ook. :P

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
5d3 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

• Ottooo
  • Laatst online: 14:37

Ottooo

Vuurvlieg

TPbasMIE schreef op maandag 29 september 2008 @ 14:28:
Na jaren geleden dit spel gespeeld te hebben, ben ik vandaag toch maar eens naar de winkel gegaan om hem te kopen. Vanavond maar eens lekker aan de slag gaan :P

Ik heb zelf nog niet echt op internet gezocht naar fansites waar mods e.d. te vinden zijn, maar heeft iemand er toevallig al 1 gevonden?
Op civfanatics.com zijn ze weer goed bezig. :)

• TPbasMIE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-06 12:20
Ottooo schreef op maandag 29 september 2008 @ 15:20:
[...]

Op civfanatics.com zijn ze weer goed bezig. :)
thnx.......kan ik vanavond meteen aan de slag :P Ik zal morgen mijn ervaring wel posten :D

Kom ook eens op het Division Brabant Forum <BR>

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:54

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Heb eigenlijk nooit dat ik een game niet snap, maar dit gaat me toch allemaal wat te snel. Hoe pakken jullie het begin aan? Wat is belangrijk?

Een goede plek vinden met hout/ore/food aangezien je die 3 basis dingen nodig hebt om je stad uit te breiden? Hoe krijgen jullie nieuwe mannetjes, de boot naar europe sturen en daar nieuwe lui kopen en naar je stad toe verschepen. Ik heb het trouwens over de 1e 20 turns ofzo, ik kan maar niet voor me gevoel goed uit de startblokken komen.

Ik zit in het begin van de game ook heel vaak gewoon end turn te drukken tot me bootje terug is met nieuw manschap...

[Voor 11% gewijzigd door MrVegeta op 29-09-2008 18:19]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Ottooo
  • Laatst online: 14:37

Ottooo

Vuurvlieg

Na natuurlijk enkele jaren zonder Colonization moest ik ook weer even inkomen, het is toch nog wel redelijk anders vergeleken met Civ4.

Ik heb dan ook even gegoogled voor een tutorial en kwam deze van de oude Col tegen. Niet alles is natuurlijk zoals het nu in het nieuwe spel is, maar er zitten wel een paar pointers bij waar je op kan letten. :)

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-03 10:41
ik kom er net achter dat al je rebel sentiment boven de 50% bij de strength van je legers word opgeteld.
heb nu de revolutie verklaard net nadat ik over de 50% kwam maar ga nu fff naar de save game terug die ik net ervoor maakte.
ga nu fff wachten tot ik op ongeveer 100% zit.

met 50% extra strength komen je ship of the line's op het zelfde nivo te liggen als de man-o-war's (en kunnen zelfs nog een 10% bonus krijgen aan de kust).
ook kunnen je manschappen met die bonus een redelijke boost krijgen om ze boven het gemiddelde van het konings leger te stellen.
en gezien ze maar elke beurt 3 schepen met manschappen sturen zou je die ook redelijk makkelijk aan moeten kunnen elke keer en genoeg tijd hebben om ze te healen

mrvegeta : meestal is in het begin het makkelijkst om te bouwen bij iets wat je kunt verbouwen(tabak, katoen ect) of minen(zilver). daar krijg je vrij snel wat geld voor zonder grote investering, je hoeft er maar 1 specialist te kopen (of beter nog bij de indianen trainen) en nog geen gebouwen voor te maken. wat hammers kopen is in het begin totaal geen probleem, ze zijn dan niet echt duur en je hebt er maar een paar nodig meestal.
hout vind je altijd wel, en food is in het begin erg makkelijk te halen vanuit de zee
een rivier is eigenlijk het beste start punt omdat die +1 geeft op bijna alles aan alle vakjes naast de rivier.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Heb een probleem, heb 2 luitjes die ik wil expert carpenters wil maken, dat kost in totaal 1000gold. Maar dat heb ik niet, nu moet ik kiezen uit andere dingen :(.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• GreatDictator
MrVegeta schreef op maandag 29 september 2008 @ 23:15:
Heb een probleem, heb 2 luitjes die ik wil expert carpenters wil maken, dat kost in totaal 1000gold. Maar dat heb ik niet, nu moet ik kiezen uit andere dingen :(.
Pff, paar dorpjes platbranden en je hebt weer geld :O

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Okay... trouwens, is er een reden waarom mijn college nu zo een ~20 dagen duurt ipv de 10 waar het mee begon, of zie ik dat gewoon verkeerd?

//edit. Zo me eerste lange sessie zit er op. Game zit wel okay in elkaar, het is erg uitgebreid en ik was na een poos ook behoorlijk het overzicht kwijt.

Hoe kan je het beste je manschappen manage? Al je food naar 1 stad sturen waar je steeds dus nieuwe mannen krijgt die ik dan in opleiding gooi voor farmers/vissers in andere dorpen?

Had nu iig mooi wat ventjes rondlopen, dus dat is iig goed.

[Voor 59% gewijzigd door MrVegeta op 30-09-2008 03:35]

• Amafi

Amafi

Amafi

MrVegeta schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 02:13:
Okay... trouwens, is er een reden waarom mijn college nu zo een ~20 dagen duurt ipv de 10 waar het mee begon, of zie ik dat gewoon verkeerd?

//edit. Zo me eerste lange sessie zit er op. Game zit wel okay in elkaar, het is erg uitgebreid en ik was na een poos ook behoorlijk het overzicht kwijt.

Hoe kan je het beste je manschappen manage? Al je food naar 1 stad sturen waar je steeds dus nieuwe mannen krijgt die ik dan in opleiding gooi voor farmers/vissers in andere dorpen?

Had nu iig mooi wat ventjes rondlopen, dus dat is iig goed.
Een reden voor een minder snelle constructie van je College kan zijn dat je minder hout beschikbaar hebt om hammers van te maken. Of 1 carpenter minder dan eerst op dat project staan. Anders weet ik het ook eigenlijk niet.

Om extra geld te maken exploreer ik eigenlijk altijd wel met een scout. Zet dat ding op automatisch, en doorsturen maar dat geld.

Voor people en resource management gebruik ik voornamelijk de overzichtsschermen, of kijk in de verschillende kolonies waar ze het beste aan het werk kunnen. Nieuwe kolonisten creëren met food is een goede zet, ga ik ook wat meer gebruiken

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Nee ik bedoel niet de bouw van de college (of iets anders) maar de opleiding, ik ga vandaag weer ff game en zien hoe het komt.

En ja, als je een stad hebt met zo een +40 food per turn en daar omheen nog wat dan krijg je snel nieuwe troepen :).

• Amafi

Amafi

Amafi

MrVegeta schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 11:18:
Nee ik bedoel niet de bouw van de college (of iets anders) maar de opleiding, ik ga vandaag weer ff game en zien hoe het komt.

En ja, als je een stad hebt met zo een +40 food per turn en daar omheen nog wat dan krijg je snel nieuwe troepen :).
Hmm in dat geval mag het wel een beetje geupdate worden. 20 jaar? voor het opleiden van een timmerman? 8)7 Dan moet het wel een hele lompe kolonist zijn die je op wil leiden ;)

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Dat zijn die colonisten die ik zelf krijg uit het food overschot :). Wat trouwens ook irritant is, dat je geen hamers kan vervoeren maar dus daar moet maken. Dat betekend dat je in elke stad weer carpenters moet zetten enzo... wat weer food kost etc.

[Voor 57% gewijzigd door MrVegeta op 30-09-2008 13:20]

• GreatDictator
Scholing van kolonisten werkt nu voor geen meter, elke volgende kolonist duurt iets van 30% langer om te scholen dan zijn voorganger. Consensus is dat dit een keer gepatcht moet worden.

• Brons

Brons

Fail!

MrVegeta schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 11:18:

Hoe meer mensen je een opleiding hebt gegeven hoe langer het duurt. Erg lomp en niet in de strekking van het origineel. Ik hoop dat ze dat nog een keer gaan aanpassen.
MrVegeta schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 13:09:
Dat zijn die colonisten die ik zelf krijg uit het food overschot :). Wat trouwens ook irritant is, dat je geen hamers kan vervoeren maar dus daar moet maken. Dat betekend dat je in elke stad weer carpenters moet zetten enzo... wat weer food kost etc.
Die hamertjes moeten het bouwproces voorstellen. Dus het timmeren van gebouwen. Niet meer dan logisch dat je dat niet kan vervoeren :).

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Brons schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 13:34:
[...]

Hoe meer mensen je een opleiding hebt gegeven hoe langer het duurt. Erg lomp en niet in de strekking van het origineel. Ik hoop dat ze dat nog een keer gaan aanpassen.
[...]
Die hamertjes moeten het bouwproces voorstellen. Dus het timmeren van gebouwen. Niet meer dan logisch dat je dat niet kan vervoeren :).
Geld dat voor elke school? Of gaat het weer een stuk sneller met een school in een andere stad? En ja als je het zo uitlegt klinkt dat logisch :).

• Countess
jammer genoeg geld het voor elke school als geheel.

dus gebruik de indianen scholen ook, en pas goed op met wat je trained. als je kunt kopen in europa is dat meestal een beter idee.

iemand enig idee how rebel sentiment word berekend?
ik heb nu al mijn kleine steden op 100%, de paar grootsten zitten op 95% of meer, en mijn laagste zit op 90%.

maar total rebel sentiment is maar 77%, en stijgt vrij langzaam op het moment.

[Voor 40% gewijzigd door Countess op 30-09-2008 17:20]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• Brons

Brons

Fail!

Countess schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 17:15:
jammer genoeg geld het voor elke school als geheel.

dus gebruik de indianen scholen ook, en pas goed op met wat je trained. als je kunt kopen in europa is dat meestal een beter idee.

iemand enig idee how rebel sentiment word berekend?
ik heb nu al mijn kleine steden op 100%, de paar grootsten zitten op 95% of meer, en mijn laagste zit op 90%.

maar total rebel sentiment is maar 77%, en stijgt vrij langzaam op het moment.
Rebel sentiment is het totaal. Dus dat is inclusief soldaten die buiten de stad staan.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Hebben jullie trouwens nog tips over het oorlog voeren in de game? Ben nu wat dragoons aan het maken om wat indianen dorpen aan te vallen...

• Amafi

Amafi

Amafi

MrVegeta schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 17:41:
Hebben jullie trouwens nog tips over het oorlog voeren in de game? Ben nu wat dragoons aan het maken om wat indianen dorpen aan te vallen...
Ja, let op bij het oorlog voeren tegen de indianen dat ze als je hun 1 keer hebt aangevallen, dat ze dan met zijn allen komen om je aan te vallen. Begin dus bij de indianen dorpen die rond je eigen steden zitten, en niet, zoals ik trachtte te doen voornamelijk de "rijke" indianen uit te roeien.
Voor je het weet zijn dan de eerst vriendelijke indianen rondom je eigen steden je ook zat en heb je oorlog op 2 fronten.

Tip 2: Heb je het lastig in zo'n oorlog, dan kan je soms ook een pact sluiten met bevriende indianenstammen of andere europeanen. Gewoon dubbelklikken op de leider van die groep in je externe relaties overzichtsscherm

• Er!k
  • Laatst online: 16:08
Is er een mogelijkheid om te zorgen dat als je voorraad katoen tegen de grens aanloopt dat er automatisch geëxporteerd wordt naar Europa of ergens anders heen? En kun je ook zorgen dat de schepen automatisch op en neer varen? Ik zie wel dat er een optie voor is, maar hoe kun je dan opgeven wat er vervoerd moet worden?

• Amafi

Amafi

Amafi

Er!k schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 09:46:
Is er een mogelijkheid om te zorgen dat als je voorraad katoen tegen de grens aanloopt dat er automatisch geëxporteerd wordt naar Europa of ergens anders heen? En kun je ook zorgen dat de schepen automatisch op en neer varen? Ik zie wel dat er een optie voor is, maar hoe kun je dan opgeven wat er vervoerd moet worden?
Ja dat kan. Stel je havenstad is New Amsterdam waar je katoen ligt.
Je kan hier in een van de schermen van je kolonie zeggen dat New Amsterdam katoen moet exporteren.
Vervolgens als je schip actief is druk je op het icoontje trade route. En daar kan je toewijzen welke traderoute die moet gaan volgen.

Staat trouwens duidelijker uitgelegd in de manual.

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-01 16:56

Darth Malak

Sith Lord

Spockz schreef op zondag 28 september 2008 @ 15:40:
Ik heb zojuist een potje gespeeld op de middelste graad en het is mij ook opgevallen dat de koning zo ontiegelijk veel meer units heeft dan ik.Uiteindelijk was het iets van 80 vs 230 soldaten, 50 dragoons vs 115 dragoon, 20 canons vs 60 canons en 8 sotl's tegen 40 MoWs...
Beetje oneerlijk. :(

Het is precies die onbelans waardoor ik ook al op civ IV snel afgeknapt ben.. Ik laat deze add-on schieten. De graphics e.d. zijn mij teveel civ IV. Een goedkope manier om nog ff wat geld binnen te kloppen lijkt me.

• Brons

Brons

Fail!

Het is geen add-on. Het is stand alone.

• Homerius
  • Laatst online: 12:36
Basszje schreef op zondag 28 september 2008 @ 17:53:
[...]

Het viet me op dat naar mate de turns verlopen het spel steeds langzamer wordt . Lijkt mij een buggie want een beetje automation moet toch niet de oorzaak zijn?
Daar heb ik ook last van. Eens in de 20 turns het spel saven, exit to main menu, het opgeslagen spel weer laden, en alles gaat weer soepel.

• Asdrubaul
In welk jaar starten jullie meestal met een revolutie?

Ik ben nu een redelijk game aan het spelen en heb al 3 grote steden en 3 kleinere, het jaar is 1605. Zover ik weet eindigd deze game ergens in 1649 ofzo.

+ Hoelang duurt het voordat je een goeie revolutie kunt starten? Ik heb nu 2 steden met Newspaper en 3 elder statesmen elk. Ik kan dus elk moment beginnen met liberty bells te maken.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:14
Darth Malak schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 11:11:
Het is precies die onbelans waardoor ik ook al op civ IV snel afgeknapt ben.. Ik laat deze add-on schieten. De graphics e.d. zijn mij teveel civ IV. Een goedkope manier om nog ff wat geld binnen te kloppen lijkt me.
Kost ook maar iets van 27 euro, niet bepaald een gat in je saldo.

Anyway, ik heb 'em gedownload om 'em eens te proberen, maar hoewel ik Colonization helemaal grijs gespeeld heb vroeger, kan deze me niet zo bekoren. Hou ik het liever bij Civ4, zit toch wat meer diepgang in.

https://niels.nu

• GreatDictator
Gelukkig is Firaxis wel erg goed qua support, dus ik verwacht een flinke patch tussen nu en een maand. Dan zullen de meeste balansproblemen en bugs er wel uit zijn.

• Loona35
Hope so, want ik speel nu liever de oude variant.

• GandalfTheGrey
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 22:10

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

ik was benieuwd op wat voor settings jullie een new game spelen. Meestal start ik een new game in the new world op een large of huge map. Toch vind ik dat ik elke keer op een relatief klein stuk land speel waar er vaak alleen maar een paar resources zijn (voornamelijk fur en ore).

Spelen jullie op dezelfde settings of spelen jullie een scenario?

Computer Specs

• Countess
ok ik heb gister het spel uitgespeeld op explorer moeilijkheid en 'epic' snelheid (450 turns ipv 300 turns)

ik heb de hele vloot van de koning gezonken (51 man-o-war) met net geen 40 schip of the line (en 3 havens die er een maakte elke 6 beurte) en in het begin 2 generals en later nog een (allemaal toegevoegt op de plaats waar ik al mijn schepen had opgestapeld.

rebel sentiment toen ik begon was 80% en 87% toen ik klaar was. en het koste me ongeveer 17-20 beurten.

het punt dat je goed in het oog moet houden is dat je met maar 0.05 extra power gelijk 63% kans op winnen hebt ipv de 37% die je krijgt als je 0.05 zwakker bent.

om het in 300 beurten te doen zou wel moeten kunnen, dit was mijn eerste keer dat ik het spel speelde en in het begin was ik niet erg gefocused op het winnen van de oorlog en was ik nog aan het experimenteren.

[Voor 14% gewijzigd door Countess op 04-10-2008 22:09]

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

NHJ BV schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 11:14:
Gelukkig is Firaxis wel erg goed qua support, dus ik verwacht een flinke patch tussen nu en een maand. Dan zullen de meeste balansproblemen en bugs er wel uit zijn.
Hmmm, jij hebt zeker geen Railroads! gespeeld...

Ik ben met name niet te spreken over hoe scholen werken, in col1 was het beter geregeld.

• Amafi

Amafi

Amafi

Van het weekend eindelijk "normaal" kunnen spelen.
Het spel crashte om de 10 min,
nieuwe drivers voor de video kaart -> niets
nieuwe Directx versie -> niets
controle grafische kaart aansluitingen -> niets

Bleek uiteindelijk het ventilatortje van de grafische kaart het niet te doen.

Maar goed, heb nog wel problemen als ik op een gegeven moment de indianen aan wil vallen.
Tuurlijk, er zullen wat units van je sneuvelen. Maar de overmacht die de indianen elke beurt creeren is absurd. Gekeken hoeveel units de indianen hebben tijdens een flinke oorlog.
22 braves, ik moord er weer een paar uit. 11 over aan het einde van de beurt.
Indianen aan zet, gaan er nog een paar stuk op mijn forten.

Kijk weer hoeveel er nu dan nog over zijn.
Weer 22 stuks!!! Had toch wel verwacht dat ze dan redelijk "op" zouden zijn. Nog een paar beurten elke keer de legermacht van de indianen zien toenemen. Maar hoop eigenlijk dat het een bug is. 8)7

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:40
Ik snap niet dat het mogelijk is te winnen van de koning. Ik kom er echt niet door. En die ships of the line, WOW!!!! Die kan ik echt maar net bouwen. Teveel tools en muskets nodig. En is er een mogelijkheid om de blocks van de koning op te heffen? Ik kan op het einde niks meer verkopen.....

Overgens heb ik gemerkt dat je de indianen beter te vriend kan houden. Dat werkt echt super goed. Veel handelen met die lui en missions plaatsen, dan krijg je heel veel natives heel snel! Die doen het goed op het land..... Winnen van de koning is me nog niet gelukt.....

Vette shit!

• Pindasaus
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-06 22:30
Wat mij opvalt is dat het verkopen van wapens en paarden aan indianen erg lucratief is, dat doe ik natuurlijk alleen aan indianen die ver van mijn kolonis wonen.
Vraagje, hoe bouw ik een nieuw schip? 1 schip is wat weinig... in Col 1 moest je dan meen ik een haven bouwen maar hoe ik dat in dit deel precies doe is mij niet duidelijk.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee