Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:17

H.Boss

Hugo Boss

Topicstarter
Beste Tweakers,

Even een klein vraagje betreffende de temps van mijn Q9550. Ik heb mijn Q9550 gister aangeschaft en gelijk geprikt op mijn GA-EP45-DS3L. Daarnaast zit er nog 4 x 1 GB Corsair Dominator PC8500 geheugen en een HD4870 op geprikt. Dit geheel wordt gevoed door een OCZ Gamextream 600 PSU.

Nou, het volgende is aan de hand, Ik maak gebruik van windows vista ultimate x64 SP1, Ik heb ook geen reinstallatie uitgevoerd. Alles werkt perfect. Alleen als ik in Coretemp Beta of Everest kijk, dan stijgt alleen de temp. van core 4 en de rest blijf gewoon hangen op dezelfde temp.

Dus als volgt:

Core Temp Beta:

Core 0 : 47
Core 1: 47
Core 2: 45
Core 3: 46 --> alleen deze stijgt, de rest niet. Heb hem gestressed en komt max op 54 uit.

In de bios geeft die een temp van 28 graden aan. Btw er zit een Zalman CNPS 9700 TN CPU cooler op.

Waar zou het aan kunnen liggen, niet dat het mij echt dwarszit, want de pc werkt verder perfect!!

Alleen zou het dan kunnen zijn dat ik Vista even opnieuw moet installeren.

Mvg,

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:48
Misschien even de PMG FAQ even lezen?

Blijkbaar wordt er maar 1 core van je quadcore gebruikt (wat schijnbaar al genoeg is voor jouw?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

Topicstarter
Nou nee, ze worden allemaal gebruikt. IK heb ze laten stressen en bij CoreTemp beta staat er ook achter alle cores 100% usage. Daarnaast ziet vista ook alle cores en tonen ze in taakbeheer ook de nodige activiteit.

Btw: Ik kom van een E8400 --> Q9950.

[ Voor 8% gewijzigd door H.Boss op 03-09-2008 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
Raar, heb je de bios van je mobo gereset bij het wisselen van de cpu?
Geen idee of je de HAL van windows moet aanpassen wanneer je van een dual naar quad gaat. Schijnt een tooltje voor te zijn (voor van single naar dual/quad)

[ Voor 13% gewijzigd door Blastpe op 03-09-2008 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

Topicstarter
Ja, Dat niet, dat zal ik even proberen. Maar ik heb inderdaad wel voltage moeten aanpassen en de multiplier. Als ik thuis ben ga ik het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanch
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-05 23:25
Het zou ook kunnen dat die 3 sensoren gewoon stuck zijn (wat wel vaker voor komt bij 45nm dual/quad cores)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

Topicstarter
Nou ik heb de bios op optimal defaults gezet. En er is nog niks verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Laatst online: 16:33

ricardo246

Life's what you make it!

Blastpe bedoeld een Clear CMOS en dus niet je bios op "standaard waarden zetten".
Ik raad je dit ook zeker aan.

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

Topicstarter
Clear Cmos uitgevoerd. En de temps blijven gewoon stilstaan, dus hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank131331
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:44
Bios update? Of je Q9950 heeft gewoon een brakke temp sensor.

K zou ook ff realtemp proberen zoals Blastpe zegt.

*offtopic*@Blastpe,, lol je poste 1 sec na mij :P*

[ Voor 46% gewijzigd door frank131331 op 03-09-2008 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
Probeer eens de temp. eens uit te lezen met real temp

Main Features:

* Reads temperature information from all Intel Core based processors.
* Ability to individually calibrate Real Temp for each core of your CPU.
* Program is based on temperature data gathered using a Fluke 62 IR Thermometer.
* Test Sensors feature will check your DTS sensors for any sign of problems.
* Keeps track of Minimum and Maximum temperatures with full logging features.
* Reporting and logging of the Intel PROCHOT# thermal throttle activity bit.
* Quick, very accurate and repeatable benchmark.
* Displays MHz, TjMax, VID, CPUID, APIC ID and Calibration settings.
* No installation or registry modifications required.
* Support for Windows 2000 / XP / Vista (32/64 bit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

Topicstarter
Nee, met realtemp hetzelfde. Ik denk dat ik gewoon windows opnieuw moet installeren. Maar ik weet niet ofdat wel nodig is, aangezien de ene toch de temps van allemaal weergeeft. In de bios geeft die 28 graden aan. En in realtemp geeft de ene die het doet 29 graden aan. En de CPU cooler draait op 1400rpm en gaat automatisch draaien wanneer die echt warm wordt. Dus ik herinstalleer wel een keer windows. Bios is al geupdate naar de meest recente.

De cpu wordt ook volledig herkend in windows, onder apparaatbeheer en taakbeheer, de nodige activiteit wordt ook weergeven. In CPU-Z wordt die ook volledig herkend.

[ Voor 15% gewijzigd door H.Boss op 03-09-2008 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
MrJoker1985 schreef op woensdag 03 september 2008 @ 19:51:
Nee, met realtemp hetzelfde. Ik denk dat ik gewoon windows opnieuw moet installeren. Maar ik weet niet ofdat wel nodig is, aangezien de ene toch de temps van allemaal weergeeft. In de bios geeft die 28 graden aan. En in realtemp geeft de ene die het doet 29 graden aan. En de CPU cooler draait op 1400rpm en gaat automatisch draaien wanneer die echt warm wordt. Dus ik herinstalleer wel een keer windows. Bios is al geupdate naar de meest recente.
Echt heel weinig kans dat dat gaat helpen. Komt wel veel vaker voor dat de temp sensors van 45nm CPU's niet goed werken. Is niks aan te doen voor de rest. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

Topicstarter
Oke, ik zit er ook niet mee. Alleen vond het wel vreemd. Nee hij blijft toch koel zat, dus vind het goed zo. Hier nog even een link naar Intel Indentification tool, dat je kunt zien dat hij gewoon alle 4 de cores ziet.

http://img61.imageshack.us/img61/7175/intelea2.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door H.Boss op 03-09-2008 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 08:13

wowi

Ik weet niet hoe intel daarover denkt als je zo'n cpu rma zend, iemand ervaring mee??
Lijkt me dan toch dat er iets niet goed is in de cpu.
Werkt je cpu trottel dan nog wel?? Zo nee dan brand je de cpu door bij te grote belasting en slechte koeling.

[ Voor 28% gewijzigd door wowi op 03-09-2008 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

Topicstarter
Wat bedoel je precies met trottel? En ik heb er goede koeling in zitten. Hij geeft in de Bios een temp aan van 28 graden aan en in core temp, de core die de temp weergeeft..geeft 42 graden aan..Realtemp geeft 30 graden aan. En ik heb net Prima95 + 3Dmark vantage CPU test tegelijk laten draaien voor een uur geen problemen ondervonden.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 20:59

M2M

medicijnman

je processor klokt zelf down wanneer het ding te warm wordt. Wordt die nog heter dan schakelt de processor zelf de computer automagisch uit. de trottle is de hoeveelheid downclock die je soms in de bios in kunt stellen als de processor een bepaalde sensor waarde overschrijd.

daarnaast, met een goede koeling kom je een heel eind. Test hoe goed je koeling is door je pc koud op te starten, gelijk na het opstarten orthos aanzetten en je vingers op het koelblok houden. Voelen hoe warm zo'n ding wordt vertelt je of je koelblok goed op je processor zit of niet. Brand je je vingers op een gegeven moment dan zul je toch echt iets aan het koelvermogen van je processor koeling moeten doen. Blijft het ding koud, zet dan je pc uit, demonteer de koeler en kijk of de pasta goed verdeelt was. Zo niet, kijken waarom niet, wel goed herverdeelt, oude pasta er af en nieuwe erop (rijskorreltje :))

-_-

Anoniem: 238270

Je bent niet de enige. Met mijn Q9450 heb ik soortgelijke problemen.
Het verschil tussen core 0 en 1 is ongeveer 7 graden. Met core 2 en 3 word er aangegeven dat de cores altijd minimaal 46 graden zijn. De temperatuur is nooit lager dan 46 graden volgens de sensoren. Alleen boven de 46 word aangegeven.

Gewoon brakke sensoren dus. Heb hem zitten op de Striker 2 formula 780i

Edit: Een recente bios van 2 maanden oud (1031), ik kijk morgen even of het te verhelpen is met een bios update

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 238270 op 04-09-2008 01:14 ]

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

Topicstarter
Oke, Ik heb orthos laten draaien de hele nacht. Alle 4 de cores laten stressen, de cpu is harstikke stabiel. De hitte blijft acceptabel, als ik naar de ene sensor kijk die wel werkt, dan blijft de temp wel onder de 55 graden. De koeler voelt lauw aan. Dus dat is goed neem ik aan.

Oke, dus het is een bekend probleem met de 45nm reeks. Dan wacht ik ook maar op een nieuwe bios update.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 20:59

M2M

medicijnman

zolang je de koelpasta redelijk verdeelt hebt tijdens de installatie van je processor, en het koelblok (stock of 3rdparty?) er stevig opgedrukt hebt, zal er zonder overklokken weinig mis kunnen gaan. temps uitlezen in windhoos is voor 45 nm intel processors problematisch. ook in de bios is het niet altijd betrouwbaar.

-_-

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

Topicstarter
Oke, nee prima. Alles zit er perfect op. Ik maak gebruik van een Zalman CNPS 9700 NT, die zit doormiddel van schroeven strak erop geschroefd. Koelpasta is ook goed verdeelt. Als ik de koeler eraf haal dan zie ik dat alles mooi geleidelijk is verdeeld. En aan overklokken doe ik niet.

Btw: ik heb gister dus Windows Vista geherinstalleerd, en dat heeft helaas niet mogen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweettoch13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-05 06:47
Hoi mede tweakers, heb onlangs ook de Q9550 aangeschaft maar heb toch even een vraag aangaande de temperaturen..

systeem:

-Intel Q9550 @ 2,83GHz
-XFX 780i 3-way sli mobo
-4x1GB G.E.I.L. C3-4-4-8 @ 667Mhz (1:1)

Nu worden de cores onbelast in graden:
volgens everest Ultimate(4.50.1330):
1: 52.
2: 48.
3: 48.
4: 52.

en belast:

1: 63.
2: 58.
3: 58.
4: 62.

echter als ik deze met CoreTemp 0.99.3 meet is deze onbelast in graden:

1: 47.
2: 42.
3: 43.
4: 46.

Belast nog niet gemeten.

koeling is een zalman CPNS9700 LED met OCZ ultra 5+ koelpasta.

In me bios geeft ie aan dat de CPU temp 35 graden is, dit zegt ie ook in Everest, maar dan zijn de cores weer veel warmer :?

Nu vraag ik mij af of gestressed op een graad of 64 niet wat aan de hoge kant is. Wat zijn mooie temperatuurwaarden voor deze processor? en is anders evt. een Tuniq Tower 120 aan te raden voor betere koeling?

Hoop op antwoord van jullie zodat het allemaal weer duidelijk word O-)

Don't dream your life, Live your dreams!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

Je cores (Tcore) worden altijd warmer dan de CPU temperatuur (Tcpu)
Bij mijn Q6600 is dat verschil ruim 10°C.
de cilinders van je motor (auto) zijn ook warmer dan de buitenkant van het motor-blok....

Je cores verschillen onderling ook nog eens een aantal graden, wat bij jou ook het geval is.
Ook bij mij komt dit voor (5°C verschil). Da's normaal. Weet niet precies waarom, dacht dat het met de opbouw van de proc te maken had.

Aangaande de temperatuur metingen per core:
In ieder programma kan de zogenaamde Tj. max varieren. programma's lezen de temp af gerelateerd aan de Tj.max.
Google even je processor en je ziet veel vermeldingen van 95°C als max per core.
Dit is niet de maximale temp die je je core wilt laten worden.
Mijn Tj. max = 100°c en ik heb voor mezelf de regel max 70°c per core (zomer) bij volbelasting(4 x 100%).
Google eens wat op max temp en Q9550 en je zult vanzelf zien wat gangbaar is.

Als ik naar je temps kijk zou ik me geen zorgen maken. Heb je een warme kamer in de zomer, ben dan niet verrast dat de core temps hoger worden. Je koeler is imho een goede. Misschien dat case-flow nog ge-optimaliseerd kan worden?

Kijk eens naar mijn eerdere posts over quad temps...
hier
Hier een leuke temp guide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweettoch13
als kast heb ik de thermaltake armor full tower, met voorin, achterin en bovenin fans, en in de zijkant een 25cm fan. enigste ongelukkige is de 9600gt die een gedeelte van de warme lucht terug in de kast blaast en die zit onder me processorkoeler. Die kaart word met gta 4 toch nog 65 graden. Mobo chipset rond 69 belast.
Die koeler die voorin me kast zit, zit onderin, zou ik die beter op dezelfde hoogte als de processor kunnen zetten? Dan krijg je wel de luchtstroom in 1 lijn lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

Ik zou me geen zorgen maken over de airflow in je kast (denkt de noob).
Ik heb 2 xfx 8600GTS kaartjes die erg warm worden (80+) en een chipset die ook heet wordt XFX 680i LT SLI (met P31 bios :P , die van zijn grotere broer...). Ik heb een orkaan aan lucht in mijn PC om het hele spul koel te houden (WC wordt het volgende project), maar koeler dan dit wordt het niet.
Om te checken of je nog meer aan de flow in je case kan doen: Case open maken en big ass fan (zo'n tafel model of iets dergelijks) erop laten blazen --> temps naar beneden --> flow kan beter.
Temps bijna gelijk --> flow = ok.

Anyhow, XFX = OC = HOT.................relax.............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweettoch13
ja precies, ik zal is kijken of ik er iets mee kan qua airflow, denk wel dat het nog net ietsje beter kan, maar dat is eigenlijk met alles zo :)

Iig tnx voor alle info en snelle reactie's!

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweettoch13
ricardo246 schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 19:30:
Je cores (Tcore) worden altijd warmer dan de CPU temperatuur (Tcpu)
Bij mijn Q6600 is dat verschil ruim 10°C.
de cilinders van je motor (auto) zijn ook warmer dan de buitenkant van het motor-blok....
Met andere woorden,: de Tcpu is de temperatuur aan de oppervlakte van de koeler, en de Tcore is dan binnenin de core zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Is heel normaal dat cores verschillende temps aangeven, dat is nooit anders geweest zins de eerste native dual core athlon op de markt verscheen. ;)

Sensors zitten niet overal op de zelfde plek in de cpu, en sommige omliggende delen worden warmer bij de ene sensor dan bij de andere sensors.

[ Voor 33% gewijzigd door mad_max234 op 08-12-2008 17:57 ]

-Andere hobby- -

Pagina: 1