Q6600 + XFX 680i LT SLI te warm?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:29

ricardo246

Life's what you make it!

Topicstarter
Het spul:
XFX 680i LT SLI (met P31 bios ;) , die van zijn grotere broer)
Intel Core 2 Quad, Q6600 (G0) @ 3.0GHz
Samsung Spinpoint 500 GB + 160Gb,
2x XFX GeForce 8600 GTS, 256 MB, DDR3, in SLI
TEAC 3,5 diskettestation + 7-in-1 Cardreader
Windows XP Home Edition + SP3,
Kingston KVR800D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC6400 (maal 2, dus 4Gb @ 1:1)
Xilence 600W,600Watt, Retail
Creative X-Fi Xtreme Audio
Lite On LH-20A1S, Serial ATA150

Het probleem:
Het vorige mobo was kaduk, dus nieuw mobo erin (XFX).
Sindsdien zijn mijn idle temps schokkend hoog: 48, 43, 48, 43
Gemeten met core temp en diverse andere progs
Vcore = 1,2125 V(=Vid) en ik draai nu op @3,0GHz.
Op stock settings scheelt het een graad (zelfde Vcore, 2,4GHz), misschien 2 graden
Met speedstep aan in idle gebruikt de CPU 1,16V (eist staat uit).
Cooler = zalman 9700 (het "Staande" model: wit/doorzichtige fan +blauwe led) vervangen voor een "liggende" zalman (ook met wit/doorzichtige fan +blauwe led) met airduct + Artic silver 5 (ook 4 keer opnieuw geplaatst) maakt geen verschil.
Kast open met gigantisch fan ervoor, processor blijft hetzelfde (de GPU's daar integen dalen met 16 graden!)
Omgevings temp is wel hoog (26 ~31 Graden), maar lijkt weinig te doen. (3 graden Max).

Mijn vraag:
Zijn dit normale zomerse temps voor mijn Q6600?
Load (prime95 (één op iedere core )) gaat tot 65°c op de heetste core (Tj max 100°C). Is dit gezond?
Ik lees op diverse Inet forums dat zelfs met deze hete omgevings-temps mensen idle 30~35°c halen?
(dus een paar graden warmer dan de omgevings temp) Heb ik een brakke processor?
Kan dit aan het mobo liggen? (hogere voltages dan weergegeven? (in Bios = alles OK)

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan enkel zeggen, maak je niet druk.
Temps zijn prima in orde, ik heb mijn q6600 op 3.6lopen op1.5vcore @water en ik tik naar 12uur orthos de 75graden aan. Idle zijn de temps gemm rondt de 40graden nu met een kamer temp. van 28graden.
Wat mij echter ook opviel is de idd de tjmax op 100graden staat in core temp, hier zou ik ook wel wat meer over willen weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Ik heb wel vaker gelezen dat dezelfde processor op een ander mobo tot hele andere temps kwam.

Kennelijk is de interpretatie van de temperatuur van een CPU niet eenduidig. Ik moest bij mijn Asus P5K-VM ook eerst de bios naar de laatste versie upgraden om een zinnige waarde voor de temp te krijgen. Met de originele biosversie idlede m'n E8400 op 5 graden (huh, buiten de kast toch echt 23 graden), na update op 40. Maar wie zegt dat die 40 ook echt klopt?!

Ik zou me dus niet te druk maken om de waarden die je nu ziet.

[ Voor 4% gewijzigd door jitter op 02-08-2008 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Volgens mij werkt het zo (C2D/C2Q): De CPU rapporteert niet de absolute temp, maar de offset tot z'n Tjmax temp. Een 45mn Q6000 G0 heeft een Tjmax van 100, en mag dus relatief gezien een heethoofd zijn.

Je idle temps zijn imho prima - vergelijk ze maar eens via google ofzo, en 65C Prime95 load is ook prima, zeker met dit weer ... Hetzelfde geldt geldt voor een omgevingstemp van ~30C. Volgens mij heb je nog wel wat OC ruimte met zo'n lage Vcore. En waarom EIST uit op 3.0GHz ? Scheelt makkelijk 7+ graden idle ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

Topicstarter
@ fly boy / skilla / jitter
Net dit gevonden:
http://forums.techpowerup.com/showthread.php?p=879552
(stukje van Unclewebb = interessant) Die Q6600 kunnen dus veel meer hebben!
En er wordt dus veel "gegokt" in temp progjes....

Wat is nu een veilige temp voor 24/7 gebruik?

@skilla
Speedstep schakelt de mulitplier van 9 naar 6 (en dat scheelt idd een paar graden) als WinXP een halt instructie afgeeft (=idle)
Eist schaalt het voltage (Vcore) naar gelang de load (dit werkt alleen met AUTO Vcore icm met mijn mobo, en dat betekent 1,4V @3GHz (No way!!).
Of haal ik ze nu door elkaar?

[ Voor 36% gewijzigd door ricardo246 op 02-08-2008 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Ik hanteer als stelregel: alles onder de ~65C full load is veilig voor 24/7 ( }:O) gebruik , maar uiteraard verschilt het per CPU type, revisie, Vcore, koeling, etc. "Veilig" is sowieso subjectief, maar 70C wordt voor Q6600 G0s over het algemeen als "veilig" beschouwd. Lager is natuurlijk beter, maar die grens moet je zelf trekken. En full-load temps meet je inderdaad met iets als TAT, Prime/Orthos, of OCCT; welke dan de hoogste temps oplevert ...

EIST = Enhanced Intel SpeedStep en kan dus - afhankelijk van oa. je power profile - de multiplier & Vcore inderdaad in idle terugschroeven. Werkt op m'n Asus P5B Deluxe en P5K prima met Vcore op handmatig en een E6600@3.5GHz 1.4v en een E6600@3.4GHz 1.3v ... Misschien werkt het niet lekker door je BIOS mod ?

Je leest in sommige OC guides dat EIST en C1E uit moeten staan, maar: alleen indien nodig. Vroege 775 mobo BIOSen hadden er wel eens "bugs" mee, maar in mijn ervaring werkt het prima en is het sterk aan te raden. Onder load heb je er geen last van en idle betekent het minder GHz + Vcore en dus minder hitte, slijtage, stroomverbruik en mogelijk ook fan-lawaai ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

@SKiLLa

TAT zou ik persoonlijk niet gebruiken met dit warme weer.
Het gebruikt je cpu niet echt, maar gaat tot de uiterste temps. van je cpu.
Ik zou dat met dit weer en een oc-de cpu afraden.
Op een normale dag, ~22C hier, haalt TAT al de 73C op mijn oc-de E6750, binnen de minuut, hierna heb ik hem uitgezet, laat staan als het rond de 30C is.
Dit is ook geen reeel progje dus om je computer op stabiliteit te testen.
Gebruik zoals gezegd, Orthos of Prime95, deze beladen je cores wel en dan kijken wat je max temp is.
In "real life" zul je die belasting van bovenstaande progjes bijna niet halen als huis, tuin en keuken gebruiker :P .
Maar beter geen TAT, is mijn advies ;) .

En die temps vallen imo ook wel mee.
Mijn E6750 @3.44GHz is nu idle rond de ~32C, quadcores en speciaal de Q6600/6700 zijn op zich best al wel heethoofdjes ;) .

[ Voor 12% gewijzigd door DaLoona op 03-08-2008 16:38 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

Topicstarter
@Daloona & Skilla

Ik gebruik Prime95 (op elke core één applicatie) die de 4 cores voor 100% belast.
Ik kies de optie: torture test --> In place large FTT's (maximum heat, power consumption, some RAM tested). Dit is versie 24.14.
Dit leek mij een reeele maximale belasting. De meer recentere Prime (blend) tests lijken mij iets te "licht". (zoals de small ftt's iets te zwaar lijken.........).

Ik twijfel nog steeds over mijn idle temps (48,43,43,48) @ 26°c ambient. Zeker met mijn cooler, moet lager kunnen........ :'(

Zal mijn Zalman nog eens opnieuw installeren......................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

DaLoona schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 16:32:
@SKiLLa

TAT zou ik persoonlijk niet gebruiken met dit warme weer.
Het gebruikt je cpu niet echt, maar gaat tot de uiterste temps. van je cpu.
Ik zou dat met dit weer en een oc-de cpu afraden.
Op een normale dag, ~22C hier, haalt TAT al de 73C op mijn oc-de E6750, binnen de minuut, hierna heb ik hem uitgezet, laat staan als het rond de 30C is.
Dit is ook geen reeel progje dus om je computer op stabiliteit te testen.
Gebruik zoals gezegd, Orthos of Prime95, deze beladen je cores wel en dan kijken wat je max temp is.
In "real life" zul je die belasting van bovenstaande progjes bijna niet halen als huis, tuin en keuken gebruiker :P .
Maar beter geen TAT, is mijn advies ;) .
Volgens mij wil je nou juist wel TAT draaien om een "worst case scenario" te kunnen testen, zodat je de "max/heetste temp" weet en dat of ie dan wel stabiel is. B.v. de SoB client ( }:O ) maakt m'n CPU tot max. ~2C warmer dan Orthos, terwijl met de dnetc.exe client (OGR-25) de boel weer iets koeler blijft (tot wel 5C verschil !).

Aangezien ik van 24/7 OCs eis dat ze 100% stabiel zijn - onder alle omstandigheden, wil ik juist (o.a.) de max. temp weten. Als ie dat niet trekt, dan is de OC niet goed. Dat je er bij "normaal gebruik" en/of gamen prima mee kan werken is in dat geval niet relevant; ik draai 24/7 een E6600@3.5GHz met }:O ...

In een Antec P182 kast met een CM GeminII koeler en een Vcore van 1.4v (ja, helaas pindakaas) wordt m'n CPU max ~65C op hete dagen (TAT/SoB), maar meestal is ie bij 100% load max. zo'n 58c. Ik vermoed dat jou 73C dus meer met je setup dan met TAT te maken heeft.

De temps van ricardo246 zijn zoals al gezegd prima; je gaat met je huidige Zalman koeler echt niet signifcant lagere temps halen zonder veel uitgebreider/beter airflow-management in je kast (lees: meer/betere fans / airducts / etc.). Vergeet niet dat het een Q6600 G0 @3.0Ghz op stock voltage al een TDP van zo'n 130W heeft ...

PS: De koeler een keer opnieuw monteren kan natuurlijk nooit kwaad; gebruik je niet teveel koelpasta ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

Topicstarter
SKiLLa schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 22:04:
PS: De koeler een keer opnieuw monteren kan natuurlijk nooit kwaad; gebruik je niet teveel koelpasta ?
Heb de koeler met 1/2 rijst korrel (= weinig), 1 rijstkorrel (normaal), 2 (veel) en 4 rijstkorrels (heel veel)AS5 geinstalleerd --> geen verschil.......
1/2 tot een hele rijstkorrel gaf veel verschil (hogere temps) en ik zag dat op de CPU een oneven hoeveelheid achter bleef. (cpu krom?). (na demonteren)
Dat met het feit dat ik 2 verschillende zalman's heb gebruikt (+ stock cooler) betekent volgens mij dat het niet aan de koeler ligt.
(gebruik stanly mesje om de pasta dun en gelijk te verdelen)....................

Aangezien nu de ambient temp gedaalt is, verwachte ik een lagere core emp ( dus niet, nog steeds gelijk)............................

Morgen de cooler met minder pasta monteren (keep you posted..)

What to do, what to do..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

SKiLLa schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 22:04:
[...]

Volgens mij wil je nou juist wel TAT draaien om een "worst case scenario" te kunnen testen, zodat je de "max/heetste temp" weet en dat of ie dan wel stabiel is
@SKiLLa
Zoals gezegd, TAT is geen stabiliteitstest alleen maar een soort van CPU opstoker.
Het staat dan ook voor Thermal Analysis Tool.
Dit is niet zoals Orthos of Prime95, het enige wat TAT doet is je cpu tot het uiterste verwarmen.
Ik hou het dus wel bij Orthos en Prime95, daarmee test je ook de stabiliteit van je systeem integenstelling tot TAT en gaat ie dan throttlen, ja dan is er iets goed fout.
En ook zoals gezegd is dat goed genoeg voor de huis, tuin en keuken gebruiker , oftewel als je alleen maar surft, browst, films kijkt en muziek luistert, etc, etc.
En, voor zover ik van TS begrijp, is dat alles wat hij ermee doet.
Hij heeft niet aangegeven 24/7 te draaien, met diverse zware programma's zoals jij :P
Die 73C was trouwens met een stockkoeler @ 3.1GHz, mijn fout had duidelijker moeten wezen :D .
Heb er nu wat anders op zitten, maar ik ga echt geen TAT gebruiken met dat weer van afgelopen week, maar gewoon genoemde progjes, daar je er in feite niets aan hebt.
Behalve dan dat ik de max temp van mijn cpu weet, met oc, welke ik never zal halen met mijn gebruik ;) .

@TS
Ik gebruik vaak eerst small fft's, dan large en als laatste de blend, omdat ie dan meer geheugen pakt, zodat je zeker weet dat ook dat stabiel is onder oc omstandigheden.
En met welk programma lees je je temps uit?
CoreTemp en HWmonitor zijn in mijn ogen het betrouwbaarst.

[ Voor 53% gewijzigd door DaLoona op 04-08-2008 23:03 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

Topicstarter
@DaLoona:

De Temps:
Ik gebruik hoofdzakelijk coretemp (0.96.1), deze geeft de meest betrouwbare data (check met bios) en helaas ook de hoogste.
Verders gebruik ik géén Ntune, dit programma overschreef bij mij de bios waarde, knap waardeloos, en ook de fans waren slecht (lees niet) te regelen van mijn 2 Nvidia GPU's.

Stress test:
Voor het stressen gebruik ik Prime 95 (4 keer opstarten, ieder toegewezen aan zijn eigen core) met large FFT's (dit vind ik realistisch in mijn situatie. Blend vind ik te licht, tijdens gamen gaat hij al over de max temp. Small FFT's gaat net te ver......
Crysis is ook een goede "tester" :P

Other stuff:
Verders handige progjes die ik regelmatig gebruik:
SIW, GPU-Z, PC wizard, CPUZ, 3DMark (06), Everest en Sandra

Programma's die ik niet gebruik:
Speedfan, NTune, Rivatuner (werkt nog niet met mijn GPU drivers).

Wat doe ik ermee:
De PC gebruik ik hoofdzakelijk voor kantoor werkzaamheden en Gamen;
COD4, America's army, Crysis (je snapt nu de 2e GPU :*)) , Battlefield, Splintercell, Fear, bioshock, formula1.

Laatste resultaten:
Gisteren de CPU-fan verschillende keren opnieuw erop gezet;
Met de standaard zalman pasta: +8°C
Met de verbeterde Thermal Grease van Zahlman (ZM-STG1): + 6°C (dun spul!)
Met AS5 (weinig): 52°C @idle (alle cores even warm)
(normaal): 50°C @ idle (weer normaal verschil tussen de cores)
(veel): 47°C @ idle (normaal verschil tussen cores (koelste 42 °C)

Ben voor AS5 gegaan (veel) en getest met of zonder open case: geen verschil
Open case met of zonder tafel ventilator:
1 a 2 graden lager (vooral mijn GPU's vonden dit prettig (-7°C)
Het is hier nu ambient 25°C

Conclusie:
- Mijn CPU is zo krom als een hoepel, vandaar meer pasta nodig dan normaal.
- CPU lappen in de toekomst, durf ik nu nog niet.
- Airflow is OK in de kast (maar kan altijd beter).

Ik ga de Pencil-mod toepassen zodat mijn Vdroop verdwijnt, kan ik mijn voltages naar beneden halen of iets meer OC'n zonder temperatuur verhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-09 21:54
Ik stel ook nog altijd vragen bij de correctheid c.q. nauwkeurigheid van de diverse progjes. Als ik lees dat mensen een overgeclockte CPU bij warm weer nog op ~32C houden, dan kan ik dat nauwelijks geloven.

Hoe goed je airflow ook is, en hoe perfect je koeler ook, je hebt altijd een paar graden temperatuur verschil tussen de diverse onderdelen. Als je lucht van ~25 graden aanzuigt van buiten je kast, is die *altijd* wel een paar graden opgewarmd voordat ie bij je koeler komt. je moederbord is warm, je harddisks staan te spinnen, de fan zelf draagt ook energie over aan de lucht, etc etc. Dus de lucht die je koeler ingaat, is al snel 3-5 graden opgewarmd.

Vervolgens komen er altijd wel een paar graden bij als temperatuur 'val' over je koeler; als de 'luchtkant' van de koeler niet kouder zou zijn dan de CPU, zouden de heatpipes helemaal niet werken. Ergo, de CPU kant van je koeler is altijd een stuk warmer. Vaak is het ook redelijk af te schatten; de 'koel capaciteit' van je heatpipes is redelijk lineair, en uit te drukken als "graden celcius per Watt af te voeren vermogen". En daarvoor zit je typisch op iets van 5 Watt/graad. Oftewel, een Q6600 die orde grootte 100W op vol vermogen produceert, en dat allemaal via de heatsink moe afvoeren -> 20 graden temperatuurverschil tussen CPU- en luchtkant van je heatsink.

In idle moet je nog altijd iets van 10-20W kwijt (?), dus 2-4 graden extra. Let wel, dit is helemaal onafhankelijk van hoe goed je koelpasta is! De gevolgen daarvan (extra warmte-weerstand, en dus temperatuurverschil), laat ik hier voor het gemak maar even buiten beschouwing (=0)

Optellen bij de 3-5 die we eerder gevonden hebben, en je zit al op de 5-10 graden.

Tenslotte nog het verschil tussen CPU 'core' en CPU oppervlak. Voor zover ik weet zit je bij een Q6600 vrijwel altijd op 5-10 graden'; simpelweg door de manier waarop de chip in elkaar zit. Als iemand iets anders ziet, dan vertel.

Conclusie: op basis van pure fysica, kan ik me nauwelijks voorstellen dat bij een kamertemperatuur van ~25 graden, een core van een chip zoals de Q6600 echt op ~30 graden ligt. Dat *moet* bij een setup van luchtkoeling altijd toch wel minimaal 35, en waarschijnlijk zelfs 40 graden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
BartS12 schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 01:42:
Ik stel ook nog altijd vragen bij de correctheid c.q. nauwkeurigheid van de diverse progjes. Als ik lees dat mensen een overgeclockte CPU bij warm weer nog op ~32C houden, dan kan ik dat nauwelijks geloven.

{zip}

Tenslotte nog het verschil tussen CPU 'core' en CPU oppervlak. Voor zover ik weet zit je bij een Q6600 vrijwel altijd op 5-10 graden'; simpelweg door de manier waarop de chip in elkaar zit. Als iemand iets anders ziet, dan vertel.
Hier ben ik het mee eens. Bij veel programmaatjes zie je dat de coretemps lager worden weergegeven (vaak 5 ºC) dan andere. Volgens mij gaan die standaard uit van 100 ºC voor Tj-max terwijl lang niet alle processors een Tj-max van 100 ºC hebben, vaak maar 95 ºC (en daar zie je dan weer die 5 ºC verschil terugkomen).
In de datasheet van de E7000/E8000-reeks staat dat de Tcase-max 72,4 ºC bedraagt en dat de beveiliging begint te werken als Tj de temp van Tcase-max+20 (= 92,4 ºC) bereikt (en die +20 ºC wordt door Intel ook maar met ongeveer aangeduid). Zoals je ziet kun je dus nooit een nauwkeurige waarde voor Tj-max bepalen aangezien Intel die dus niet eens exact opgeeft. Core-temps dus alijd met een stevige korrel zout nemen.

De enige waarde die enige houvast geeft, omdat die wel exact gespecificeerd wordt, is dus Tcase-max, oftewel de CPU-temp. Maar dan kom je weer met het feit dat die waarde onder de heat spreader wordt gemeten door een diode (met toleranties) terwijl de Tc-max door Intel is bepaald door op de heat spreader te meten met een (ongetwijfeld gecalibreerde professionele) meter. Dus ook deze waarde mag je met een korrel zout nemen, imho wel een iets kleinere korrel dan bij de coretemps.

Hier wat interessant leesvoer over CPU temps waar ricardo246 in andere thread al een link naar maakte.

[ Voor 5% gewijzigd door jitter op 09-08-2008 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

BartS12 schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 01:42:

Conclusie: op basis van pure fysica, kan ik me nauwelijks voorstellen dat bij een kamertemperatuur van ~25 graden, een core van een chip zoals de Q6600 echt op ~30 graden ligt. Dat *moet* bij een setup van luchtkoeling altijd toch wel minimaal 35, en waarschijnlijk zelfs 40 graden zijn.
Ik weet niet waar jij leest dat er een Q6600 op ~30C loopt, maar goed :P .
Ik heb mijn E6750 @3.44GHz idle op ~32C, coretemp, ambient 25C constant, zodra ie ook maar wat moet werken gaat ie richting 45-55C.
Conclusie:
Eerst ff beter lezen voor je een conclusie trekt.
TS geeft toch aan dat zijn cores, wel een Q6600, idle rond de 48C zijn :+
En ja op idle, als ie dus niets doet, alleen maar aanstaat, kan dat met een antec 900 en de fans op medium :+.
Heb een 120mm fan recht voor de cpukoeler, geen obstakels alleen mijn geheugen en een 200mm er rechtboven die direkt afzuigt van de cpukoeler.
Zoals gezegd, als ie ook maar even werkt schiet ie omhoog ;) .
En dat je die progjes niet helemaal kloppen, weten de meeste hier wel :Y .

Hans Anders gaat het, denk ik, druk krijgen

[ Voor 30% gewijzigd door DaLoona op 09-08-2008 13:13 ]

Pagina: 1