Wat mij nog het meeste opvalt bij eigenlijk alle systemen is dat de budgetten veel te hoog uitkomen. Een basissysteem dat (ex-OS) 600 euro kost? Ja, 3 jaar geleden wel ja, maar vandaag de dag kun je voor een echt *basis*systeem heel goed naar 400-500 (ex software). 1200 euro voor multimedia? Wat er staat voor die 1200 euro is meer een midrange gamebak dan een multimediabak, dat zou voor 800-1000 ook goed moeten kunnen, zelfs als je via hdmi full-HD blurays af wilt kunnen spelen, voor het high-end gamesysteem krijgen ze de 2000 niet eens uitgegeven. In het workstation zetten ze een monitor van 1000 euro en krijgen *nog steeds* het geld niet op. Waar gaat het dan helemaal over?
Het leuke (en moeilijke) aan het samenstellen van systemen, en dat geldt ook voor best-buy-systemen, is nu juist om een budget te hebben waarvoor keuzes gemaakt moeten worden. Als dit het resultaat is van de huidige budgetten, zou ik zeggen: probeer eens wat er gebeurt als je de budgetten allemaal drastisch omlaag gooit, en kijk of er dan niet veel mooiere discussies en systemen ontstaan.
Daarnaast denk ik dat het meenemen van de monitor in het budget teveel bewegingsruimte overlaat. Monitoren zijn erg persoonlijk, en varieren tussen de 200 en 1000 euro alleen al in de huidige guide. Als je dan je budget niet haalt kun je imho te makkelijk kiezen voor een goedkopere of duurdere monitor, zonder verder na te denken. Daarnaast is het zeker voor tweakers heel vaak zo dat ze niet een nieuwe monitor en een nieuw systeem tegelijk kopen.
Ik zou voorstellen per configuratie drie aparte budgetten: Systeem, Monitor, en Randapparatuur. Zo kun je op ieder onderdeel apart je fantasie de vrije loop laten, en met name in 'systeem' en 'Randapparatuur' kun je eens een keer dingen anders doen dan anders. Voor het kopje 'Monitor' kun je misschien juist meerdere opties voor meerdere portemonees geven.\
ObTopic: het plaatje bij het ram van de workstation klopt niet, wat daar staat is een generic ram module met nog niet eens BGA chips (zo te zien een vroege DDR2 module) terwijl er Corsair DHX modules gespecificeerd zijn met dus vrij grote heatsinks. Foutje of lui?
[
Voor 6% gewijzigd door
Jasper Janssen op 08-09-2008 16:46
]