Goedkope RAID oplossing voor thuis

Pagina: 1
Acties:
  • 686 views

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Door een gecrashte HD, ben ik nu toch wel op zoek naar een RAID oplossing voor thuis.
Ik kwam deze tegen:
http://www.alternate.nl/h..._Station_CS407/-1071780/?

Maar met een viertal schijven a 1 tb zit je dan toch gauw aan de 900 euro in totaal.

Is toch net iets te veel van het goede , weet iemand anders een goede (iets goedkopere) oplossing?
Hoe doen jullie dat zelf?

Is ook zoiets mogelijk: 2x identiek nas. Schrijf naar de een en ook automatisch naar de ander?

[ Voor 10% gewijzigd door BlakHawk op 02-09-2008 07:54 ]

Youtube: DashcamNL

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:08

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Je hoeft niet persé een NAS te nemen, natuurlijk. Met een RAID-kaart en twee of drie harddisks ben je rond de 300 euro klaar (afhankelijk van hoeveel opslag je wilt uiteraard).

Rail Away!

• BlakHawk
Maar een raid kaart moet je in je PC plaatsen toch?
Dan wordt het weer een gedoe om mijn data van mijn laptop ook te back-uppen naar andere storage

[ Voor 53% gewijzigd door BlakHawk op 02-09-2008 08:36 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Oude desktop met 2 identieke schijven in een raid-1 configuratie? (gewoon een van de gratis nas-distributies gebruiken om softwarematige raid1 te doen).

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:58

lier

MikroTik nerd

Dan ga je bijvoorbeeld voor deze oplossing !?
Of je kiest hiervoor met als enig nadeel dat je deze niet continu kan delen (kan wel uiteraard via een fileshare van de pc waaraan hij gekoppeld is).

Ik begrijp eerlijk gezegd je vraag niet...wat is bijvoorbeeld het budget dat je hebt en hoeveel ruimte moet je beschikbaar krijgen.

[ Voor 32% gewijzigd door lier op 02-09-2008 08:44 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• BlakHawk
Nou ik had tot gister een externe HD (USB 320GB).
Totdat hij op de grond viel...
Ik baal dus erg van mijn data en wil in één keer ook alles redundant uitvoeren.

Ik wilde altijd nog een NAS-je kopen, maar misschien is het beter om een NAS in RAID te kopen, al is het nog geen backup...

Lastig... Misschien twee NAS-jes (Mybook worlds) naast elkaar?

Ik wil voorkomen dat ik alles nog een keer kwijt raak! Zoals gister is gebeurd. Heb de meeste foto's nog wel op mijn pc staan, maar ja, wat als die er nu uit klapt? Ben ik echt alles kwijt.

Zoek dus een niet al te dure oplossing. Ik had 320 GB dus 500GB zou zat zijn, maar hangt allemaal af van de kosten...

Ja en hoeveel wil ik ervoor uitgeven? Moeilijk hangt een beetje van de oplossing af. Met twee nasjes van 500GB ben ik rond de 200 euro kwijt...
Maar als een andere oplossing veeeeel beter is, kan ik wellicht meer vrijmaken.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:58

lier

MikroTik nerd

Denk dat een tweedehands pc in combinatie met twee disks en een (soft)RAID oplossing het goedkoopste is en het snelst werkt.

Misschien kan je daar (zelf) eens op zoeken, bijvoorbeeld FreeNAS.

Overigens is dit natuurlijk geen back-up, maar dat lijkt mij evident.

[ Voor 15% gewijzigd door lier op 02-09-2008 08:59 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• BlakHawk
Nee idd, misschien ga ik wel voor twee keer een kant en klaar nas zoals de WD mybook world.
Is dit nog simpel met elkaar te synchroniseren eigenlijk? Of moet ik dat echt handmatig doen?

Ik heb eens zitten zoeken en de volgende is niet zo heel erg duur:
Linksys NAS200 Network Storage System

Komen dan nog wel schijven bij (2 stuks)

[ Voor 29% gewijzigd door BlakHawk op 02-09-2008 09:21 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

dfrenner, nu twee topics achtereen van jou gelezen te hebben, bemerk ik dat jou topic starts nu niet echt getuigen van veel eigen inzet. je lijkt wel wat te proberen, maar geeft het redelijk gauw op. Nu ook weer, over het onderwerp externe behuizingen of NAS systemen is namelijk veel te vinden hier op GoT.

Bijvoorbeeld deze topic's:

Het grote DIY RAID NAS topic deel 2
[Ervaringen] Externe harde schijven en behuizingen Deel 1
[NAS] Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-323 Deel 2

Het laatste topic bespreekt twee NAS systeempjes waar heelveel mee mogelijk is. Beide systeempjes ondersteunen RAID1 of mirroring. Zelf heb ik net de Dlink besteld met twee Western Digital Caviar GP hardeschijven. Voor 135 + (2x56) = 247 euro heb je dan 500GB effectief welke zowel intern, maar ook via internet benaderbaar is.

Overigens heb ik gekozen voor de Caviar GP hardeschijven, omdat deze een stuk minder verbruiken dan de gemiddelde hardeschijf waardoor het minder aan stroom zal kosten om het systeempje 24/7 te laten draaien.

Verder wil ik je nogmaals wijzen op: OM FAQ / Beleid Welkom op Opslagmedia & I/O Controllers!

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 02-09-2008 13:32 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.