"zuinige" server

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
Op dit moment gebruik ik een "ouwe": P4 2.6 ht 768mb Ram en 3 harddisks en een Geforce4mx als server. het beestje "lust m wel" en aangezien nu ook nog mijn voeding uitgebrand is (gelukkig was ik thuis en rook ik het :P) heb k het wel een beetje gezien met die oude bak. / anderzijds voldoet hij goed en heb ik zoiets waarom weg doen (lees niet meer gebruiken). (dit dan ook onder het motto van ik hoef de stroomrekening toch niet te betalen!)

nu word de server gebruikt voor het volgende:

Inbound VPN (voor mezelf makkelijk ff thuis printen enzo)
Filesharing --> films streamen, muziek streamen, en andere files
Mailserver (kerio)
downloaden +rarren & parren

nu zat ik te denken aan een intel atom, lekker energie zuinig en nog erg voordelig in aanschaf, maar kan die processor dat wel aan? en wat doet bijvoorbeeld een VIA nano (en waar kan je die kopen kon ze niet vinden in de PW) of een athlon 2000+ ?.

graag jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Test: energiezuinige moederborden
Dit is denk ik wel een leuk topic om eens door te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:00

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:42
Een Intel Atom is niet echt geschikt om veel files te streamen over het netwerk.
Als je een echte fileserver wil, is Gigabit toch wel leuk.
Dan moet je minimaal een laag geklokte dual core (4000+) of een hoog geklokte single-core hebben (3Ghz +)

een Athlon 64x2 4850e is een leuke snelle energiezuinige processor voor een schappelijke prijs.
Denk niet dat een Atom goedkoop is, want de desktop borden voor deze processoren zijn extreem duur (80e) terwijl je een AM2+ bordje voor 30 euro hebt...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Ik vind het niet zo schokkend wat het beestje moet doen. Dit zou moeten lukken met een Atom of Via. Je zou ook eens kunnen proberen om die Geforce kaart te vervangen door een wat zuiniger exemplaar en je processor eens goed terug te klokken en wat minder volts te geven. Dat zou best een leuke besparing kunnen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

thijs_cramer schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 14:57:
Een Intel Atom is niet echt geschikt om veel files te streamen over het netwerk.
Als je een echte fileserver wil, is Gigabit toch wel leuk.
Dan moet je minimaal een laag geklokte dual core (4000+) of een hoog geklokte single-core hebben (3Ghz +)

een Athlon 64x2 4850e is een leuke snelle energiezuinige processor voor een schappelijke prijs.
Denk niet dat een Atom goedkoop is, want de desktop borden voor deze processoren zijn extreem duur (80e) terwijl je een AM2+ bordje voor 30 euro hebt...
Wow, zo'n CPU voor Gigabit?

Niet dus. Überhaupt, neem een degelijke NIC en je CPU belasting is nihiel. Verbruikt iets meer energie, maar bespaart dus weer op het punt van je CPU gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
nouja een gigabyte Atom bordje met alles integrated (geen Gigabit)(heb ook nog geen Gbit lan_
kost 64 euro.

een athlon kost geloof ik ook 69 euro ? en een bordje van 30... kom je ook ongeveer zo duur uit, maar inderdaad mischien is dan een Athlon syssteempje ook wel erg interessant,

het enige is rarren en parren wat me storend lijkt, heb het S3 standby gelezen, maar dat gaat met een mailserver niet echt werken aangezien die iedere minuut ff mail checked... dus dat word hem ook niet. en om nu een atom te kopen als mailserver, en dan vervolgens las je wat wilt downloaden. die andere server erbij te houden lijkt me ook een beetje onzin, het is alleen dat parren/rarren wat denk ik lang duurt met een atom?

[ Voor 42% gewijzigd door Reloader op 27-08-2008 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 11:34
Ik heb destijds voor mijn fileserver, welke letterlijk dat doet en niet veel meer dan af en toe unrarren ofzo, een AMD Athlon LE-1620 cpu (singlecore) 2.4ghz gebruikt met een hele lage tdp van ongeveer 45 watt (underclock maakte hem nog zuiniger). Cpu belasting tijdens data overplaatsen of gewoon idlen zoals een file server hoort te doen is niet meer dan 5%. De cpu kost nu nog net 3 tientjes en ik had toen een gigabyte moederbordje van rond de 4 tientjes.

Kost geen drol en is snel zat voor mijn doelen :)

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

IMHO zou een Atom met een Gbit NIC moeten voldoen - iets waar ik hopelijk ervaringen mee kan melden zodra m'n bestelling eindelijk klaar ligt (7w wachten is bijna voorbij).

Let wel op wat voor NIC je neemt, bij een lichte CPU is CPU usage een zeer relevante factor. Intel of 3Com is bijna altijd 'safe', maar vermijd Realtek, al kosten die de helft.

Rarren/parren is een ander verhaal, als je een newsleecher bent is een zwaardere CPU (de vandaag aangekondigde Athlon X2 GE bijvoorbeeld :) - of zelfs een Via Nano) aan te raden. Dat gezegd, zelfs een Atom kan geheid sneller rarren en parren dan dat jij die films kunt kijken - en als er *nu* iets gekeken moet worden, gewoon die ene keer op je desktop uitpakken :z

Oslik blyat! Oslik!

• Reloader
jep, toch maar ff w8'e op de atom dual, of miss die X2GE ff zoeken hoe dat zit.. :),

ik wil niet AL teveel snelheid verliezen in verhouding met wat ik nu heb. haah dus eigenlijk wil ik weer veel te veel :(

[ Voor 43% gewijzigd door Reloader op 28-08-2008 11:38 ]

• Reloader
als ik zo ga shoppen kan je onder de 200 euro best netjes uit komen, (stuk duurder asl een ATOM) maar denk ook wel zeker sneller, ik vraag me af wat een ATOM dualcore gaat kosten en wat voor prestaties dat hij levert ten opzichte van:

Athlon™ 64 X2 4850E (2x 2500 MHz) € 69,-€ 69,-

ALiveNF6G-GLAN (NVIDIA GeForce 6150SE & NVIDIA nForce 430 (C51PV)) € 42,-€ 42,-

4 GB DDR2-800 Kit (4096 MB) € 49

Subtotaal:€ 160,-

lijkt me een snel servertje voor mijn doeleinden

alleen de vraag of ik met dat mobo, een acceptabel energieverbruik heb, want ik denk dat deze chipset wel graag stroom heeft.

Totaalprijs:€ 160

Verwijderd

Dat is wel een zuinig bordje schat ik, wel single channel dus je 2 reepjes DDR2 is niet sneller dan 1 reepje. Voor de rest: concentreer je op voeding (PicoPSU indien mogelijk) en hardeschijven, die per stuk ongeveer 8W verbruiken. Een notebook HDD, een SSD of een WD Caviar GP schijf (3,7W idle) zijn zuinige alternatieven.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 11:34
Hoe meer geheugen reepjes hoe meer verbruik. Ben je niet zo'n mierenneuker gewoon doen die 4gb. Ik kan me herrineren dat bordjes met een nforce chipset nooit zuinig geweest zijn. Je hebt overigens meteen een oud bordje te pakken, waarom niet een wat recenter am2 bordje? Ik gok als ik naar de naam kijk dat je een Asrock hebt, kan er evengoed naast zitten maargoed. Asrock staat in eerste instantie niet in het zelfde rijtje als kwaliteit en deugelijkheid, ik prefereer een Asus of een Gigabyte bordje, zeker als je een stabiele server wilt hebben die niet constant gezeik oplevert. Probeer ook meteen een zuinige chipset te pakken.

[ Voor 7% gewijzigd door Wackoz op 28-08-2008 22:55 ]

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:32
Ik zou zelf even de energiezuinige mobo's test afwachten... een atom is in ieder geval zwaar overrated vind ik, in ieder geval zolang je em alleen kunt krijgen op een chipset die dermate veel zuipt dat hij niet veel zuiniger is dan een beetje goed uitgekiende AMD opstelling waar je voor een klein beetje meer geld VEEL meer power krijgt...
Ik meen dat er wel een zuinigere chipset voor de atom aan zat te komen, maar dat die dan weer alleen een vrij lage res kon weergeven? Heb even geen tijd om er naar te gaan zoeken, maar dat zou voor mij een afknapper zijn (als ik er dan mee werk wil ik geen 1280x720 res of zoiets op mijn 24" scherm).

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik heb gister net mijn A64 3000+ (89 Watt) zuipende cpu ingeruilt voor een 1640LE,
ook een ander mobo er onder geprikt :) want een AM2 past natuurlijk niet op een 939 :)

50% stroom besparing op de CPU is iig al binnen!
videokaart is vervangen door een onboard modelletje.. nou denk ik dat die onboard HD2400 VS de X300 die er op PCI-E inzat weinig verschil doet maken :)

en de chipset weet ik ook niet (nforce 4 SLI vs AMD 720G)

mijn server is ook fileserver, router, vpn server en download bak..
zit een 3com netwerk kaartje in voor naar mn internetpijpje en op dit moment een Intel Pro/1000 GT op ( PCI ) in voor naar mn netwerk doorvoer valt wat tegen zeker tegenover over t vorige moederbord waar ik de onboard nforce adapter gebruikte.. maar ik gok dat dat meer een beperking van de PCI bus is..

oftewel de heren van TNT mogen mij een Pro/1000 PT bezorgen gaan :D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Laatst online: 12-09 13:50

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Ik zelf gebruik een oude Tualatin CPU 1.1 ghz op een siemens bordje met 2 harddisk en 512 mb geheugen. Verbruik 55-65 watt. (total that is).

En draai er Linux op (ubuntu server 6.10 om precies te zijn).

Heb veel dingen lopen testen en dit is nog het zuinigst. En voldoende snel voor mijn doeleinden.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
ach ik twijfel nu helemaal, om mischien een MCE te maken, en er aan zuinig mogelijk emailservertje naast te zetten voor 24/7 gebruik en die mce gewoon lekker te laten slapen overdag...

ga iig niet iets halsoverkops kopen en eerst is even afwachten wat er uit de energiezuinige moederborden test komt!
Pagina: 1