E8400, 15 graden verschil tussen cores

Pagina: 1
Acties:

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:45

Shiro

Serenity

Topicstarter
Viel mij gisteren pas op. Maar de tempraturen van mijn cores verschillen nogal.
Via google zie ik dat een verschil van paar graden normaal is. Maar een verschil van 15 graden??? Ik kon daar weinig informatie over vinden hoe het daar nou mee zit. En of ik mij zorgen moet gaan maken.

Wat ik al gedaan heb:
- Veel gegoogled.
- Temperatuur met Real Temp/Core Temp/Everest gecontroleerd
- Coolpasta en heatsink opnieuw er op. (blijkbaar kan een niet goed gemonteerde heatsink dit soort resultaat opleveren.
- Gecontroleerd of de sensorengoed werken. (zie screenshot dat ze goed werken)

Ik heb ff Prime95 een 15min laten draaien. En de maximale temperatuur dat ik zag was 58. Het verschil met de core temperaturen waren wel iets minder. Maar nog steeds erg veel(10c) verschil er tussen.

Is dit iets waar ik mij zorgen om moet maken? Temperaturen lijken normaal. 30 idle.

Systeem is niet overgeclockt.
Proc: E8400 stock cooler
Moederbord: P5QL-E
Ram: OCZ 2GB

Afbeeldingslocatie: http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/th_001-1.jpg Afbeeldingslocatie: http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/th_002-1.jpg

Juniper RWD

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Welke koeler gebruik je? (stockkoeler 8)7 ) Welke koelpasta gebruik je?

Verder, open eens; HWMonitor (www.cpuid.com/hwmonitor.php)

[ Voor 46% gewijzigd door Wiethoofd op 20-08-2008 20:03 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
- Gecontroleerd of de sensorengoed werken. (zie screenshot dat ze goed werken)
Een programma kan een fysieke sensor natuurlijk nooit helemaal goed controleren. Ik denk dat het probleem waarschijnlijk zit in de sensor die een verkeerde waarde geeft.

Controleer wel even of de pinnetjes van de stockkoeler ook echt allemaal goed doorgedrukt zijn, misschien zit er 1 ietsjes los.
Welke koelpasta gebruik je?
Waarschijnlijk gewoon de pad die standaard op de stock koelers zitten.

Sowieso klopt die minimum temp van 15 graden nooit. Tenzij het 10 graden op je kamer is. Als je kamertemp 20 graden is dan is die 15 onmogelijk. Die 18 graden idle op het zelfde screenshot kan eigenlijk ook niet kloppen. Ik zou uitgaan van de temps die de andere core aangeeft.

[ Voor 53% gewijzigd door PilatuS op 20-08-2008 20:14 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Het kan zijn dat je koeler net niet 100% de heatspreader raakt aan één kant, waardoor de core daaronder net wat minder gekoeld wordt. Maar dat zou dan miniem moeten zijn.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

mocht de boel niet vlak zijn: Lappen: het hoe en wat topic

Verder is minimumtemp (tweede afb) idd incorrect, welke waardes geeft je bios aan? Voelt het koelblok zelf ook koud?

• Shiro

Shiro

Serenity

Topicstarter
Klopt, met gecontroleerd of mijn sensoren goed werken bedoel ik de twee waarden van 11-11 dat aangeeft dat de sensoren niet "stuck" zijn.

Ik heb het orignele coolpasta verwijderd en Artic Silver 5 erop gegooid(1 rijstkorrel). En met een collegakaart alles goed over de processor verspreid.

En nu je het zegt. Die 15 is inderdaad erg vaag.... Ik woon in Nederland. Zo koud is het hier gelukkig nog niet :p In de Bios stond er 35C. Maar er waren geen waardes van elk cores apart. Of heb ik niet goed gekeken?

Screencap van waardes met CPUID:
Afbeeldingslocatie: http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/th_003.jpg

@Excorcist
Ik heb al twee keer opnieuw alles aangebracht. Ik kan het mij niet voorstellen dat ik het niet goed verspreid.

@Wiethoofd.
Dat lappen mmmm.... ik denk dat ik daar nog ff mee wacht. Ik heb sowieso geen schuurpapier hier liggen 8)

Maar is het waarschijnlijk mijn sensoren van de CPU die niet goed werkt? En heeft dit gevolgen voor mij? Zou natuurlijk niet mooi zijn als de waardes hoger zijn dan ze werkelijk zijn waardoor mijn CPU afremt tijdens full load terwijl dat niet nodig is, om maar wat te zeggen 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Shiro op 20-08-2008 20:33 ]

Juniper RWD

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ook nog handig om even door te nemen: Temperatuurverschil 2 cores
en uit het screenshot op te maken lijken me de waarden van HWMonitor betrouwbaarder.... (al is het wel nog steeds raar dat er ±10 graden verschil zit tussen de cores.

Verwijderd

het is algemeen bekend dat veel temp sensors bij de 45nm cpu's kapot is/zijn niks ernstig. als Er maar minimaal 1 is de juiste temp weergeeft, ga in het veilige geval uit van de hoogste waarde. Kan er niks fout gaan. Of je wilt extreem gaan ocen. Zoek eht dan even uit.

• Shiro

Shiro

Serenity

Topicstarter
Mja, als ik zo rond google zie ik dat er meerdere mensen zijn die klagen over rare temperaturen met E8400. Of andere 45nm cpu´s. Alleen weinig/geen met zulke extreme verschillen als ik. Behalve Tuinstoel in Wiethoofd z'n link. :D

Ik hoop maar dat dat alles is en dat mijn cpu normaal zal functioneren ondanks 1 defecte sensor.
Als ik mijn temperaturen zie. In everest heb je core 0/1 en nog CPU. Welke is dat? Is dat die van de Heatsink? Die temperatuur toon ik ook op mijn desktop. Idle 27 en load in de 50. Lijkt mij wel redelijk te kloppen...

Juniper RWD

Verwijderd

Shiro schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 12:25:
In everest heb je core 0/1 en nog CPU. Welke is dat? Is dat die van de Heatsink? Die temperatuur toon ik ook op mijn desktop. Idle 27 en load in de 50. Lijkt mij wel redelijk te kloppen...
misschien de NB

Verwijderd

mijn E8400 toont gelijke verschillen: core0-35 core1-46 graden,maar ik maak me geen zorgen

• Sanch
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-04 07:58
Ik heb bij mijn e8400 hetzelfde probleem Core-0 op 30 en Core-1 op 46, alleen die 46 is een stuck sensor. Het is voor de rest niks ernstigs. Wel onder een Scythe Ninja ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Sanch op 22-08-2008 11:56 ]

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-11-2025
Hier zijn al zoveel problemen over bekend... Google maar op engelstalige sites. Iedereen met E8400/E8500 heeft temp. problemen. En de temps in Everest kloppen niet.
Ook met andere programma's klopt het zelden. Dat komt omdat deze cpu's een andere sensor hebben dan normaal. Ze lopen af, dwz CPU geeft bijv. 30C dan bedoeld CPU 30C voor dat ik stop. Dat geeft de CPU niet linear weer (als ik het me goed herinner) en in een programma zou je dat terug moeten rekenen. Daar zit het 'm dus in, de progjes kunnen dat nog niet goed (Intel wilt niet vrijgeven hoe ze het berekenen). Wel zou op hoge temps (stressed) de nauwkeurigheid groter zijn.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook genoeg chips met kapotte/stuck sensors.
Shiro schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 12:25:

Als ik mijn temperaturen zie. In everest heb je core 0/1 en nog CPU. Welke is dat?
CPU temp is meestal die van het hitteschild van je CPU. (Intel geeft ook aan dat je beter alleen op die temp kan letten, de cores kunnen namelijk makkelijk de 90C halen zonder schade. De temps van het hitteschild zijn altijd lager, als die namelijk 60C is dan zijn je cores veel heter). In sommige gevallen is de CPU temp een sensor op je mobo (temp die ook in je bios ziet) die vlak bij de socket zit (iaw onbetrouwbaar dus).

De temp's van je cores afzonderlijk zijn dus niet van belang.

• frank131331
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-05 10:31
Uhm volgens mij is max 70 Graden voor je cores echt het uiterste.. 90 graden voor je core :x lijkt me niet echt gezond!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-11-2025
frank131331 schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 20:49:
Uhm volgens mij is max 70 Graden voor je cores echt het uiterste.. 90 graden voor je core :x lijkt me niet echt gezond!
De cores kunnen wel degelijk 90 (of zelfs 95 was het) aan. Dat staat in publicaties van intel (weet even niet meer welk forum het was, google zou ik zeggen). Het plaatje op de cpu (dat is dus de CPU temp in de progjes) mag maximaal 75 graden worden!
Pagina: 1