Toon posts:

Temperatuurverschil 2 cores

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Opmerkelijk toen ik Coretemp voor de grap eens opstarte. Op idle loopt core 1 met een graad of 5 a 6 voor op core 0:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ksyMF56zafLlz61UyViflA07/full.jpg

Je zou denken dat Windows XP het e.a offload op de 2de core, maar dat lijkt niet zo. Core 0 blijft koeler dan core 1:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/42itLVcAukn6zjvF6eEbUEtL/full.jpg

Hier is het verschil zelfs iets groter, na 15 minuten stress-test. Logisch dat Windows iig een stukje voor zichzelf vrijmaakt, zodat het genoeg processor-tijd overheeft. Nu ligt het probleem dus mogelijk op de packaging (IHS), want met een OC loopt core 1 natuurlijk warmer. Aangezien ik toch van plan ben te océn vroeg ik me af hoe de X2 er onder de motorkap uitziet, technisch 2 cores in 1 of 2 losse core's? :o

Waar het me om gaat bij het verwijderen van de IHS is dat niet ik met een kapotte CPU zit. Ook niet dat mijn zalman koeler (9500 led) de core pletten zou of de druk ongelijkmatig verdeeld wordt. Er wordt gesuggeerd op Xsforums om padjes te gebruiken (diezelfde die je ook op een oudere Athlon XP of Athlon nog tegenkomt). Iemand tips? Of toevallig een mening over de mogelijke oorzaak ?

Verwijderd

Mijn mening: Die software roept gewoon maar wat.

Die cores zitten in dezelfde package, no way dat je daar een dusdanig groot temperatuur verschil krijgt.

Wellicht is de ene sensor iets brakker als de ander, of simpelweg niet goed afgesteld (wat ze vrijwel nooit zijn).

Nooit op dat soort software vertrouwen, het is compleet random, het kan kloppen maar net zo goed ook niet.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Misschien worden ze wel niet helemaal juist uitgelezen, het blijft natuurlijk software. ;)
Waarmee Stress je eigelijk? Probeer Orthos eens met prio 9, dan zou je namelijk wel 100% load moeten hebben op beide cores

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
Juist coretemp meet de sensor die direct op of in de core zit. Deze is accurater dan Speedfan oid hoor.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je zou je heatspreader kunnen lappen evenals je heatsink, de boel zit dan vlak op elkaar.
Zorg er trouwens wel voor dat je je computer (je koeler rechtop) de eerste 2 dagen plat laat liggen om de koeler goed vlak de koelpasta te laten verspreiden.

Ikzelf haal nu passief dezelfde temperaturen als dat ik ervoor deed met 600rpm.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:42

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Om er even een plaatje bij te pakken : Zo ziet zo'n ding er dus uit : Afbeeldingslocatie: http://i.neoseeker.com/neo_image/142883/article/a64-x2-4200/die.jpg
2 duidelijk onderscheidbare cores, die wel op hetzelfde stukje silicium gebakken zijn (in tegenstelling tot sommige Intel-varianten), maar dus niet onderling verweven zijn. Als je koeler er 1 van de 2 beter raakt, zal de temp dus wel verschillen.

My take on it: Gewoon zo laten. Temperaturen zijn prima voor een luchtkoeler, je hebt nog pak-em-beet 15 graden te gaan voor je aan drastische maatregelen zou kunnen gaan denken. IHS zit er namelijk niet voor niets op, en de kans bestaat dat je de boel kapoet drukt met de kracht die momenteel op koelers staat. Padjes helpen maar een beetje. Wellicht kun je de chip en koeler lappen? (Zie XS voor goeie uitleg).

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

Die software moet een sensor uit meten waarvan:

- Je niet weet waar ie precies in de core zit
- Hoe goed de verbinding is naar de core
- Of ie wel geschikt is voor het temperatuurbereik wat je wil meten (meestal zijn die dingen pas accuraat rond de 70 graden en hoger, ze zijn bedoelt als bescherming bij oververhitting)
- Je niet weet of ie goed is afgesteld
- Je niet weet of ie uberhaupt wel alles goed doorgeeft, die dingen gaan ook wel eens stuk

Daarnaast weet je niet of:
- De interface op de CPU naar de sensoren toe goed werkt (hier zitten vaak bugs in)
- Het algoritme om de gemete waarde om te rekenen naar een echte temperatuur wel klopt (dit kan per sensor verschillen, dus zonder calibratie is het nutteloos)
- De software uberhaupt wel het goede zit uit te lezen
- De software niet compleet buggy is

Als een van deze punten afwijkt dan klopt de gemeten waarde al niet.
En ik kan je zwart op wit geven dat een van deze punten altijd wel afwijkt, daarom zijn software temperatuur metingen zo nutteloos ook al zweren sommige mensen erbij.

Het kan kloppen, maar het kan ook niet kloppen, soms is het een goede indicator maar soms ook niet.

Geloof mij dat je op die paar nanometer geen groot temperatuursverschil krijgt, de hele core is om en nabij dezelfde temperatuur (met wel wat variaties in de 0.01 - 0.1 graad range afhankelijk waar je meet)

Verwijderd

Topicstarter
Lappen zou opzich wel kunnen. Zie het volgende grafiekje met de tempverschillen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pOlwgtOjWvAEBLi6ZmTjjb4L/full.jpg

Wederom core 1 uitbundig met ruim 12 graden uitloop... (dit verklaart waarom het niet wil lopen op 2800MHz wel en niet).

@Hierboven, coretemp meet de Diode van de CPU zelf. Dezelfde meting als dat AMD meegeeft met hun tooltjes. Accurater dan dit kan het niet. Het is geen sensor die onderaan de socket zit of extern buiten de CPU om (zoals speedfan dit uitmeet). De meting is accuraat, i.e kijk eens hoe rap de temperatuur van idle naar stressed schiet als het ware met minder dan 3 seconden (logisch ook).

Welk schuurpapier kan ik het beste hebben om te lappen? Gewoon grof en afbouwend naar een veel fijner schuurpapier?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2008 21:53 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
(dit verklaart waarom het niet wil lopen op 2800MHz wel en niet).
Dit verklaart of dat de koeler er niet goed opzit, of dat de temp verkeerd uitgelezen wordt.
Of dat 2800MHz gewoon te veel is voor de CPU. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Die software klopt niet hoor, het maakt niet uit hoe ie het doet.

Alle software meet tegenwoordig met een sensor binnenin de CPU omdat sinds een paar jaar de sensoren alleen maar in de CPU zitten. Maar de manier van uitlezen is gewoon gelijk.

Kijk voor de gein eens hoeveel het algoritme kan verschillen van bios versie tot bios versie en ook die meten diezelfde sensoren in de CPU.

De K7 generatie van AMD en de P3's van Intel hadden nog een sensor op het moederbord nodig, maar sindsdien zit het gewoon ingebakken en zijn alle punten die ik heb gezet geldig.

De hele core is maar een 219 vierkante millimeter, je krijgt daar echt geen 12 graden verschil op tussen de ene core en de andere core (die sensoren zitten waarschijnlijk sowieso vlak bij elkaar, als er uberhaupt al 2 sensoren zijn, dat weet ik niet zeker bij AMD)

Je hebt wel gelijk dat accurater niet kan met software meting, maar software meting is dan ook p00p :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2008 21:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Er is per core ieder een sensor beschikbaar. Mijn koeler is een op heatpipe gebaseerde, koeler. Ik kom er net achter dat mijn rear-fan omgedraaid staat en als het ware nu als intake werkt. 1 kant van mijn koeler (9500Led) wordt dus goed gekoeld, en de andere kant moet het stellen zonder. In theorie kan hier mijn issue al liggen, 1 deel van de heatpipeconstructie wordt niet gekoeld. Ik heb die fan even uitgezet, kijken wat er gebeurd, maar in feite blijft hetzelfde aanhouden. ruim 10 graden verschil tussen beide cores. Pasta is nieuw / gelijkmatig verdeeld, koeler zit er stevig op en er is vanzelfsprekend geen speling, maar ik kom er waarschijnlijk wel in de problemen mee als ik hoger dan 2700MHz wil, omdat er een dusdanig verschil zit.

Koeler is overig gewoon koel.

Verwijderd

Hoe weet je dat er per core een sensor beschikbaar is?

Omdat een stuk software dat zegt?

De AMD datasheet heeft het maar over 1 sensor.

En volgens 7.7.2 uit de datasheet kan de sensor ruim 5 graden afwijken, mits je em goed uitleest, de voorwaarden voor goed uitlezen zijn een heel hoofdstuk op zich.

En dan heb je het alleen nog maar over de meting zelf, niet over de plaatsing en het contact van de sensor met de core en helemaal nog niet over de software.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2008 22:08 ]

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:56
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 21:39:
[afbeelding]

Hier is het verschil zelfs iets groter, na 15 minuten stress-test.
Wat draai je als stress-test? Je belast toch beide cores? Anders is het logisch dat er een temperatuursverschil is. Trouwens die ingebakken temperatuursensoren zijn net als sensoren op een moederbord echt niet nauwkeurig hoor! Ik snap niet dat er zovelen zijn die die temperaturen altijd voor juist aan nemen. Die dingen zijn bedoeld om een indicatie te geven van wat de temperatuur is maar heus niet om een exacte temperatuur weer te geven. Een afwijking van enkele graden is geen uitzondering.

Verwijderd

Topicstarter
@TRroads, het gaat erom dat het verschil straks meegaat in een OC. Als ik bij wijze op 2700MHz draaien ga met 1.425v dan is de temperatuur van Core1 blijkbaar hoger als Core0 waardoor de kans op uitval groter is (immers is bij océn de grootste vijand, temperatuur).

@Laagvliegerke, check mijn 2de schreenshot eens maar met Orthos. Ook al zou die afwijken (maximaal 5 graden aldus Trroads) dan is het verschil nog te groot als je het mij vraagt (10 graden minus 5 = 5 graden verschil blijkbaar). En er is geen andere tool die beter opmeet dan die van coretemp bijv.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 21:50:
Lappen zou opzich wel kunnen. Zie het volgende grafiekje met de tempverschillen:

Welk schuurpapier kan ik het beste hebben om te lappen? Gewoon grof en afbouwend naar een veel fijner schuurpapier?
Ik ben bezig met een TS over hoe een proc etc. te lappen, moet binnen 2 dagen online staan (veel afbeeldingen opmaak etc. nog verbeteren.

Verwijderd

Topicstarter
Joh :) Als je een linkje geven wilt graag :>

Maar ben van mening dat compleet de IHS eraf beter is dan lapping (qua temperatuur).

Verwijderd

Herinstalleer de koeler om vervolgens de pc een tijdje te gebruiken terwijl de case op zijn kop staat. Klinkt misschien belachelijk maar de koeler oefent door zijn gewicht een moment uit op de cpu waardoor tussen de onderkant van de cpu en de koeler een grotere druk ontstaat dan tussen bovenkant cpu en koeler. Door de case op zijn kop te zetten, wordt de voormalige bovenkant, nu de onderkant. Kijk of dit verschil maakt.

Daarbij: het kan zijn dat de sensoren wat afwijking hebben, niet hetzelfde weergeven, en er dus een grotere afwijking onderling lijkt te zijn dan in werkelijkheid is.
Stel er rijden 2 auto's achter elkaar, allebei exact 50km/u. De teller van de eerste geeft wel 3km/u sneller aan dan dat hij werkelijk rijdt (dus 53km/u), de teller van de 2de geeft 3km/u trager aan dan hij sneller rijdt (dus 47km/u). Ga je dan de banden van de eerste auto schuren zodat de rolomtrek kleiner wordt en de teller dus een lagere snelheid gaat aangeven als voorheen, om zodanig het verschil tussen beide auto's weg te werken?

Verwijderd

Topicstarter
Bovenstaande klopt. De koeler wordt namelijk vastgehouden door 1 beugel waardoor de natuurwetten van toepassing zijn (zwaartekracht, onderkant van de CPU krijgt immers meer het gewicht op zich dan de bovenkant). Dat is bijv ook 1 verklarig waarom het verschil er is. Omdat het een IHS is (i.e Heatspreader en te voorkomen dat de core gecrushed wordt) zou de temperatuur enigzins gelijk moeten worden verdeeld. Maar als de druk aan de onderkant groter is dan de bovenkant dan zou er bestwel een groot verschil kunnen ontstaan. Tevens is het ook zo dat hoe hoger de druk hoe meer weerstand er tussen de heatsink & IHS onstaat waardoor de geleiding beter is. :)

Verwijderd

Snap wel dat het storend is als je iedere keer dat verschil in temperatuur ziet .
Het is wel best een behoorlijk verschil hoor.
Meestal heb ik een verschil gezien van 4 a 6 graden op toledo,Windsor en Brisbanes cores.
Sinds de Brisbane twijfel ik erg aan de juistheid v/d metingen software matig dan wel de interne sensoren.
-1 en 5 graden bij cool start dan vraag je je af wat bij overklok de echte temperatuur is.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 22:36:
Joh :) Als je een linkje geven wilt graag :>

Maar ben van mening dat compleet de IHS eraf beter is dan lapping (qua temperatuur).
Lappen: het hoe en wat topic

Ik betwijfel het of het beter is om je IHS er af te halen, je hebt een groter risico om je cpu te mollen dan met lappen.

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 00:07:
[...]

Lappen: het hoe en wat topic

Ik betwijfel het of het beter is om je IHS er af te halen, je hebt een groter risico om je cpu te mollen dan met lappen.
Dat is zo, maar met verwijderen van de IHS behaal je lagere temperaturen dan lapping :)

Ik zal eens kijken of ik nog langs de bouwmarkt kom deze week.

Verwijderd

Topicstarter
De meting, en temperatuurverschil is wel degelijk correct. Bij een test van Orthos op Prio 9 / 2765MHz op een voltage van 1.475v was core 1 die er het eerste mee kapte. De temperatuur liep op tot 62 graden en toen kwam Orthos met een error op (jawel) core 1 ;) Core 0 liep overigens op 50 graden. Er is dus wel degelijk iets mee aan de hand. De kast op z'n zij zodat de koeler er recht opstaat haalt weinig uit. Het zou kunnen zijn dat in de loop der tijd de IHS oid scheef is gaan staan.

• Tuinstoel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-12-2025
Wat is dan de verklaring van dit verschil:

Afbeeldingslocatie: http://rene.mvv69.nl/core_verschil.jpg

Dat is veel beroerder dan die 6 graden van de TS... :S

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

Scheve IHS. Je kan een intel processor niet vergelijken met een AMD.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• Tuinstoel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-12-2025
sky- schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 10:57:
Scheve IHS. Je kan een intel processor niet vergelijken met een AMD.
Oke, IHS lappen heb ik geen zin aan want de processor is slechts 4 weken geleden gekocht. Zijn er geen andere mogelijkheden, iets van recht drukken? (zal wel niet kunnen 8)7 ).
Pagina: 1