Hier was de laatste wijziging nog steeds 16 december 2016. Nog geen drie maanden dus hier.Roetzen schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 00:51:
Mijn Ubee EVW321b draait nu 3 maanden in fZiggo gebied. IPv6 prefix nog steeds ongewijzigd.
Ze lopen met wel meer dingen achter, want hun router (Draytek Vigor 2132FVn) heeft ook geen 5GHz WLAN. De router ondersteund zelf geen IPv6 tunnels in de beperkte webinterface van T-Mobile (je krijgt geen volledige toegang als 'admin' in de modem, maar als 'user'). Gelukkig werkt een IPv6 tunnel wel van achter de modem.
Als alternatief wilde ik het static-endpoint van mijn Sixxs-tunnel aanpassen, maar die optie is gedisabled op de site van Sixxs. Ik heb toen geprobeerd of die optie wel beschikbaar kwam als ik de tunnel tijdelijk op 'disable' zette, maar dat hielp niet en terug op 'Enable' wilde ook niet...
De knoppen 'Enable' en 'Change Tunnel Type' staan er nog wel, maar zijn disabled in de HTML.
Het aanpassen van het IP-adres is uiteindelijk gelukt door met de Web Developer tools in Firefox de disabled optie weg te halen uit de HTML, maar dat werkt helaas niet voor 'Enable'.
Nu maar een tunnel gemaakt bij HE:

(50Mbit/s verbinding)
HE.net tunnel werkt inderdaad goed, ik heb zelf een Ziggo router zonder IPv6, tunnel nu via HE vanaf een achterliggend apparaat.Roetzen schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 19:42:
Tja, SixXs is aan het afbouwen. Je kunt geen een nieuwe tunnels meer aanvragen en ook geen nieuwe subnetten. Bestaande tunnels blijven werken, maar je kunt er niks meer aan veranderen kennelijk.
Gelukkig is he.net er nog.
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
Pak dan XS4ALL, krijg je wel IPv6Eärendil schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 19:12:
Ik heb sinds gisteren een nieuwe glasvezelprovider (T-Mobile Thuis, voorheen Vodafone Thuis). Die hebben net als mijn vorige provider helaas nog geen ondersteuning voor IPv6![]()
Ze lopen met wel meer dingen achter, want hun router (Draytek Vigor 2132FVn) heeft ook geen 5GHz WLAN. De router ondersteund zelf geen IPv6 tunnels in de beperkte webinterface van T-Mobile (je krijgt geen volledige toegang als 'admin' in de modem, maar als 'user'). Gelukkig werkt een IPv6 tunnel wel van achter de modem.
Als alternatief wilde ik het static-endpoint van mijn Sixxs-tunnel aanpassen, maar die optie is gedisabled op de site van Sixxs. Ik heb toen geprobeerd of die optie wel beschikbaar kwam als ik de tunnel tijdelijk op 'disable' zette, maar dat hielp niet en terug op 'Enable' wilde ook niet...
De knoppen 'Enable' en 'Change Tunnel Type' staan er nog wel, maar zijn disabled in de HTML.
Het aanpassen van het IP-adres is uiteindelijk gelukt door met de Web Developer tools in Firefox de disabled optie weg te halen uit de HTML, maar dat werkt helaas niet voor 'Enable'.
Nu maar een tunnel gemaakt bij HE:
[afbeelding]
(50Mbit/s verbinding)
Ik betaal bijna 69 euro voor 100/100 met basic tv erbij. Sluit ik die nu af zou het sowieso al 71 euro kosten. Neem je bellen erbij zit je op 76 euro.
T-Mobile Thuis zit op 57,50 euro. En dat is inclusief bellen (Kan schijnbaar niet uit) en met tv opname optie.
Toch bijna een verschil van 20 euro per maand op papier. Ok, je krijgt geen Spotify, geen IPv6
Het is dat je bij KPN volgens mij nog niet gegarandeerd IPv6 krijgt als je een nieuwe aansluiting neemt, anders zou ik voor 10 euro minder vrijwel hetzelfde krijgen als bij XS4ALL. Usenet en shell access heb ik alternatieven voor, rDNS zou wel een gemis zijn
Het enige waar ik met XS4ALL een beetje van baal is dat ze PPPoE en VLAN's gebruiken. Wat waarschijnlijk een niet veel gebruikte methode is. Daardoor kan ik mijn Sophos UTM firewall niet gebruiken met IPv6. Die snapt, PPPoE, die snapt IPv6, die snapt VLAN, maar niet samen. Wat stiekem opgelost zou moeten worden door Sophos, maar na 1.5/2 jaar heb ik de hoop opgegeven dat Sophos dat ooit gaat oplossen. Standaard ethernet met vlan, no problem. Het is PPPoE die roet in het eten gooit.
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Veranderen kan denk ik wel als je de HTML van de Sixxs pagina een beetje hacked. Mijn tunnel is nu disabled, maar heeft wel een nieuw endpoint. Als ik niet op disable had geklikt werkte het waarschijnlijk nog gewoon met het nieuwe endpoint.Roetzen schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 19:42:
Tja, SixXs is aan het afbouwen. Je kunt geen een nieuwe tunnels meer aanvragen en ook geen nieuwe subnetten. Bestaande tunnels blijven werken, maar je kunt er niks meer aan veranderen kennelijk.
Ik had hiervoor Telfort, maar daar had ik ook geen IPv6. Jij dus wel?Bigs schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 16:05:
Wie voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten moet niet achteraf zeuren dat ie geen IPv6 heeft..of had voor Telfort moeten kiezen. Ook voordelig maar wel met IPv6.
Laat dan je portemonnee spreken en geef geen geld aan providers die nu zonder IPv6 weg komen. Dan bevestig je ze alleen maar in hun stelling dat niemand er behoefte aan heeft.Roetzen schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 16:12:
Ook een goedkope aanbieder dient een volwaardig product te leveren. Vandaag de dag is een internet aansluiting zonder IPv6 geen volwaardig product.
Maargoed dit cirkeltje is al vaker gedraaid in dit topic
Daarom kies ik dus geen ISP meer die geen IPv6 levert.Roetzen schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 16:12:
Ook een goedkope aanbieder dient een volwaardig product te leveren. Vandaag de dag is een internet aansluiting zonder IPv6 geen volwaardig product.
Dus misschien is er voor de slimme jongens nog een achterdeurtje om toch nog wat te kunnen veranderen. Maar of dat nu met opzet of per ongeluk zo is, het doet niets af aan het signaal en dat is wel duidelijk: SixXs is aan het afbouwen.Eärendil schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 14:26:
Veranderen kan denk ik wel als je de HTML van de Sixxs pagina een beetje hacked. Mijn tunnel is nu disabled, maar heeft wel een nieuw endpoint. Als ik niet op disable had geklikt werkte het waarschijnlijk nog gewoon met het nieuwe endpoint.
Die disable is in elk geval onomkeerbaar.
https://stats.labs.apnic.net/ipv6/AS9143
Is er wellicht iets gebeurd?
Of is dit gewoon een issue met het meten?
Edit: En nu is het morgen en de piek is al weer weg...
[ Voor 11% gewijzigd door Roetzen op 09-03-2017 12:44 ]
Vraagje; als ik tussen twee ipv6 hosts ping met een wat groter packet (zeg vanaf 5k) dan zie ik consequent het volgende gebeuren:
C:\Users\marti>ping **** -t -l 64000
Pinging **** [2a02:58:******] with 64000 bytes of data:
General failure.
Request timed out.
Reply from 2a02:58:****** time=44ms
Reply from 2a02:58:****** time=47ms
Eerst een general failure, dan een time out en daarna gaat ie als een speer. Nu lijkt dit geen probleem, maar dat is het wel: als ik naar een remote host browse (windows explorer dus geen internet), dan zie ik wel de directory structuur totdat je een bestand probeert te openen of copiieren.
Infra: twee LAN, beide via Tweak dmv 6rd voorzien van IPv6. Firewall rules laten volledig verkeer toe tussen de twee /64 netwerken.
44 ms is trouwens wel een hoge RTT tussen twee klanten van dezelfde ISP
[ Voor 28% gewijzigd door Zr40 op 09-03-2017 16:04 ]
http://blog.spakka.net/2017/03/11/ipv6-and-ziggo-part-2/
Ding doet redelijk z'n werk (iig beter dan de Technicolors), maar daar houdt het ook wel mee op...
Interessante post met goede details.bartvb schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:04:
Interessante post (vind ik dan) over de IPv6 implementatie in de ConnectBox van Ziggo door een network engineer:
http://blog.spakka.net/2017/03/11/ipv6-and-ziggo-part-2/
Ding doet redelijk z'n werk (iig beter dan de Technicolors), maar daar houdt het ook wel mee op...
Tegelijkertijd tragisch dat dit het niveau van de IPv6 implementatie is waar Ziggo gebruikers de komende jaren aan vast zitten. Ja, in principe kan dit gefixt worden in firmware maar dat is bij CPE onwaarschijnlijk.
En respect dat hij heeft doorgevraagd tot hij bij de echte technische support uitkwam. Dat is mij bij Ziggo met langdurige problemen niet gelukt - en bij Glasoperator/Vodafone/T-Mobile juist met weinig moeite
Echt jammer dat het in Nederland zo slecht gaat met de IPv6 uitrol. Anders hadden we nu al een stevig clubje met België, Nederland, Duitsland en Zwitserland.ANdrode schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 19:17:
[...]
Interessante post met goede details.
Tegelijkertijd tragisch dat dit het niveau van de IPv6 implementatie is waar Ziggo gebruikers de komende jaren aan vast zitten. Ja, in principe kan dit gefixt worden in firmware maar dat is bij CPE onwaarschijnlijk.
offtopic:
En respect dat hij heeft doorgevraagd tot hij bij de echte technische support uitkwam. Dat is mij bij Ziggo met langdurige problemen niet gelukt - en bij Glasoperator/Vodafone/T-Mobile juist met weinig moeite
Het gaat de laatste dagen flink op en neer maar een stijging kan ik er nog niet uit halen. In tegendeel, het gemiddelde over de laatste maand vertoont juist weer een dalingagresionpower schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:52:
Voor het eerst in langetijd schiet de grafiek van ziggo omhoog:
https://stats.labs.apnic.net/ipv6/AS9143
Is er wellicht iets gebeurd?
Of is dit gewoon een issue met het meten?
Ik vermoed dat die grafiek zo'n beetje laat zien hoe snel Ziggo z'n Ubee modemrouters aan het vervangen is.Roetzen schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 12:30:
[...]
Het gaat de laatste dagen flink op en neer maar een stijging kan ik er nog niet uit halen. In tegendeel, het gemiddelde over de laatste maand vertoont juist weer een daling
[afbeelding]
LOL op zich heb je een punt maar alle nieuwe klanten krijgen DS-Lite. Wat de daling zou opheffen.Jerrythafast schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:58:
[...]
Ik vermoed dat die grafiek zo'n beetje laat zien hoe snel Ziggo z'n Ubee modemrouters aan het vervangen is.
Geldt dat ook voor aansluitingen op AS9143 (=oud-Ziggo)? Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat dat nog over oud-UPC ging.stormfly schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:25:
[...]
LOL op zich heb je een punt maar alle nieuwe klanten krijgen DS-Lite. Wat de daling zou opheffen.
Is de grafiek alleen van 9143 en niet samen met 6830?
https://stats.labs.apnic.net/ipv6/AS6830 fUPC
https://stats.labs.apnic.net/ipv6/AS9143 fZiggo
Bij fUPC zie je wel een kleine die ik verwacht bij nieuwe klanten = DS-LITE. Bij Ziggo zie je inderdaad de daling door vervangingen van de Ubee naar de ConnectBox. Vergeet ook niet dat Ziggo nog steeds klanten verliest, zoals aan NLE (no IPv6) die de KPN propositie biedt. Ze hadden die uitstroom net enigszins gekeerd toen NLE begon te groeien.
De invoering van IPv6 is binnen Ziggo in twee fasen doorgevoerd. Binnen het voormalige UPC-gebied bieden we al naast IPv4 ook IPv6 aan voor nieuwe klanten. Binnen het voormalige Ziggo-gebied is de planning dat we binnen enkele maanden IPv6 introduceren.
https://community.ziggo.n...89/index4.html#post144410
[ Voor 25% gewijzigd door stormfly op 16-03-2017 06:41 ]
Heeft Ziggo zoveel nieuwe klanten dan? Ik had altijd het idee dat de 'churn' heel laag is.stormfly schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:25:
LOL op zich heb je een punt maar alle nieuwe klanten krijgen DS-Lite. Wat de daling zou opheffen.
In principe zou je bij een IPv6 uitrol altijd zo'n grafiek moeten zien: je geeft eerst een hele lading klanten geforceerd IPv6 (DS), en degenen die klagen zet je geleidelijk terug naar IPv4. Eerst een grote stijging, dan een langzame daling.
Dat hangt er maar helemaal van af hoe die uitrol plaatsvindt. Als in één klap een hele batch modems van hetzelfde type van een firmware upgrade wordt voorzien waarbij IPv6 word aan gezet, zou je dat kunnen verwachten.Dreamvoid schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 11:05:
In principe zou je bij een IPv6 uitrol altijd zo'n grafiek moeten zien: je geeft eerst een hele lading klanten geforceerd IPv6 (DS), en degenen die klagen zet je geleidelijk terug naar IPv4. Eerst een grote stijging, dan een langzame daling.
Maar als de uitrol geleidelijk gaat doordat alleen nieuwe klanten of klanten waarvan de modem/router wordt vervangen IPv6 krijgen, dan is de stijging geleidelijk. De kleine minderheid die na klacht van DS-Lite naar IPv4 only wordt teruggezet zal dan niet zichtbaar zijn.
Daarna moest ik nog een default route opgeven in de router voor IPv6, welke in vond in het KPN topic:
Sindsdien heb ik nog geen disconnects meer gehad vanuit de router en de clients op IPv6.Netriak schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 23:04:
[...]
Ik heb IPV6 werkend met asuswrt. Gewoon native IPV6 ingesteld op de PPP verbinding, dan werkt bij mij alles behalve de default route. Dus heb ik handmatig een default route aangemaakt naar het remote link-local ipv6 address (te zien in de system log onder pppd\[503]: remote LL address).
Het wan-start start script dat ik daarvoor gebruik:
#!/bin/sh
route add -A inet6 default gw [remote-link-local-ipv6-address-here] dev ppp0
Me is happy.
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

^ lijkt niet via IPv6 te werken (blijft maar laden) en fallback naar IPv4 werkt niet.
[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 22-03-2017 12:51 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Hier *) lukt het wel. Laadt gewoon op IPv6Raven schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 12:51:
Ik heb net maar weer eens een domeinnaam met IPv4-adres aan de host-file toegevoegd...
[afbeelding]
^ lijkt niet via IPv6 te werken (blijft maar laden) en fallback naar IPv4 werkt niet.
* (fZiggo gebied, Native IPv6)
Misschien is die IPv6 op Schiphol dan toch niet zo netjes?CyBeR schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 13:37:
Ik zit trouwens in de lounge van KLM op Schiphol en die hebben tegenwoordig netjes IPv6:
[afbeelding]
Hmm... HE-tunnel hier, is dat weer zo'n host die de "packet-too-big"-pakketjes blocked?Roetzen schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 15:50:
[...]
Hier *) lukt het wel. Laadt gewoon op IPv6
* (fZiggo gebied, Native IPv6)
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Edit: ook even RADVD gestart en getest vanaf een host, gaat ook goed. Ik heb de tunnel MTU op 1280 fixed staan en de interface op het LAN ook.
wopper@ubuntu:~$ wget https://s-media-cache-ak0...f38cfc5f59ec649079a3b.jpg
--2017-03-22 19:52:34-- https://s-media-cache-ak0...f38cfc5f59ec649079a3b.jpg
Resolving s-media-cache-ak0.pinimg.com (s-media-cache-ak0.pinimg.com)... 2600:1480:4000:41::, 184.31.10.65
Connecting to s-media-cache-ak0.pinimg.com (s-media-cache-ak0.pinimg.com)|2600:1480:4000:41::|:443... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 17096 (17K) [image/jpeg]
Saving to: ‘51a25cc827ff38cfc5f59ec649079a3b.jpg’
51a25cc827ff38cfc5f59ec649079a3b.jpg 100%[==========================================================================================================>] 16.70K --.-KB/s in 0s
2017-03-22 19:52:34 (249 MB/s) - ‘51a25cc827ff38cfc5f59ec649079a3b.jpg’ saved [17096/17096]
[ Voor 8% gewijzigd door stormfly op 22-03-2017 20:09 ]
Gek, bij mij doet ie het wel (XS4ALL glasvezel met Fritzbox 7940). Op het werk bij Helden van Nu ook (ook PPPoE glas).linkforsoad schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 19:34:
Correct, want ik kan 'm vanaf m'n XS4ALL-lijn ook niet benaderen (nog steeds niet mee bezig geweest), terwijl het met de terminal server wel lukt.
Ik kreeg net de mededeling dat SixXS officieel stopt op 2017-06-06.
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Dear Jaap-Jan van der Veen,
TL/DR: SixXS is shutting down on 2017-06-06 (in ~10 weeks).
In 1999, Jeroen and I started SixXS, a project which aimed to provide IPv6
connectivity to users who wanted to learn about the network protocol and
gain experience operating IPv6 networks. Our vision was to facilitate
migration to IPv6 in content and access providers.
We were able to provide IPv6 to 50'000+ individual users and companies in
140+ countries, using servers hosted at 40+ Internet providers in 30+
countries. We are incredibly proud of what we've accomplished together, and
how many people have gotten to know all about IPv6 due to our combined efforts.
We are reaching out to you as you are registered in our system as having one
or more active IPv6 tunnels. We have chosen a somewhat symbolic date of
2017-06-06 to turn down the SixXS services, which should give you ten weeks
to arrange alternative connectivity.
We have completed a retrospective and rationale document, which details our
experience developing and operating the SixXS tunnelbroker over the last 18
years. We have worked through our plans with the many dedicated ISPs that have
been involved:
https://www.sixxs.net/sunset/
We realize that SixXS has gotten a lot of attention in the last 18 years. We
will be reaching out to IPv6 communities around the world, to explain our
decision to them as well.
--
Kindest Regards,
Pim van Pelt and Jeroen Massar (SixXS founders)
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Nadeel is als de tunnel up is, Netflix dit detecteert als proxy, daarom heb ik de IPv6 tunnel nu uitgeschakeld staan.
Ik gebruik geen Netflix, maar zou je niet de domeinnaam met IPv4 adres in de host file kunnen zetten om van dit issue af te komen?Vorkie schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 16:21:
Hoe doen jullie Netflix gebruiken als jullie via HeNET de IPv6 tunnel gebruiken?
Nadeel is als de tunnel up is, Netflix dit detecteert als proxy, daarom heb ik de IPv6 tunnel nu uitgeschakeld staan.
Oscar Wilde
Probleem zit hem in de achterliggende streams, die van Amazon etc. Ik zou dit gehele IPv6 block kunnen blokkeren op de FW, zodat er een fallback plaats vindt naar IPv4, maar dat vindt ik zo uhm niet netjes.Raven schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 16:49:
[...]
Ik gebruik geen Netflix, maar zou je niet de domeinnaam met IPv4 adres in de host file kunnen zetten om van dit issue af te komen?
Nou zou ik een DNS server extra kunnen draaien die alleen A-records ophaalt en die koppelen aan de TV.
Wel jammer dat Netflix dit (logischerwijs, want kon door de glitch USA Netflix kijken) blokkeert.
Ik heb hem net ook gekregen.
Mooi kut.
Waar kan ik het beste naar overstappen? HE.NET, of 6rd van Tweak?
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Naar KPN of een andere provider die native IPv6 doetCompizfox schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 16:53:
Waar kan ik het beste naar overstappen?
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Idem.
Het zat er al een tijdje aan te komen. Het was al meer dan een jaar duidelijk dat ze aan het afbouwen waren. De oplettende lezer had zijn plan al getrokken.Mooi kut.
he.net zou ik zeggen. Kun je ook nog een leuk T-shirt winnen als je sage wordt.Waar kan ik het beste naar overstappen? HE.NET, of 6rd van Tweak?
Let alleen heel goed op de kledingmaten, hier hebben ze er een 2e achteraan kunnen sturen omdat een Nederlandse XXL nogal wat smaller/korter is dan de AmerikaanseRoetzen schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 17:28:
[...]
he.net zou ik zeggen. Kun je ook nog een leuk T-shirt winnen als je sage wordt.
Oscar Wilde
Als het waar is dat ISPs het bestaan van SixXs en andere tunnel brokers als excuus gebruiken om IPv6 voor zich uit te schuiven, dan kan ik meevoelen met het argument dat het bestaan van SixXs nu de uitrol van IPv6 door ISPs vertraagt en dat doorgaan de goede zaak dus niet meer dient.
En dan moeten we er rekening mee houden dat he.net en anderen zullen volgen en ook gaan stoppen.
huh?Roetzen schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 15:50:
[...]
Misschien is die IPv6 op Schiphol dan toch niet zo netjes?
Ik blokkeer in m'n router verkeer naar een paar subnets:Vorkie schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 16:21:
Hoe doen jullie Netflix gebruiken als jullie via HeNET de IPv6 tunnel gebruiken?
set routing-options rib inet6.0 static route 2a00:86c0::/32 reject set routing-options rib inet6.0 static route 2a01:578::/32 reject
Dat blokkert strict gezien iets meer dan netflix (want amazon aws) maar dat zij dan maar zo.
Je kunt dat ook als onderdeel van je firewall doen en dan specifiek toepassen op whatever je gebruikt om te netflixen ipv algemeen.
[ Voor 67% gewijzigd door CyBeR op 23-03-2017 20:53 ]
Ik ken al locaties in NL waar ds-lite wordt uitgerold. In Duitsland gebeurt het al op grotere schaal en in België is er al veel dual stack.CH40S schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 21:38:
[...]
Laten we eerst maar eens überhaupt overgaan op IPv6, want daarvan is de adoptie eigenlijk ook nog erg laag. Leuk dat IPv6 er is e.d, maar het wordt tot op heden nog amper gebruikt en hoe lang roept men al dat de IPv4 adressen op raken?An sich heb je ook niet per se voor elk device een IPv6 adres nodig. Ja, met IPv6 vervalt NAT, maar dan is alles (in theorie) te benaderen over het internet, of dat iets is wat je moet willen? Maar goed, dat is offtopic.
[...]
Tja, als je kijkt naar de IPv6 adoptie, is dat ook niet zo raar als je het mij vraagt. Hoe lang roept men nu dat de IPv4 adressen op raken? Ik denk dat het allemaal wat opgeblazen is, in de hoop dat de uitrol van IPv6 versneld zou worden, maar geen enkele ISP hapt. Op Tweakers alleen al zijn er door de jaren heen meerdere berichten te vinden, dat Ziggo zou beginnen met de uitrol van IPv6, maar ze moeten nog altijd beginnen.Het loopt dus echt zo'n vaart niet en moet zeggen, ik heb er ook nog geen hinder van gemerkt, dat IPv6 nog geen gemeengoed is.
Je kan dus beter verder kijken dan alleen hier. Ziggo's modems kunnen geen ipv6 en kpn heeft er misschien gewoon geen zin in. Ofzo.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Ik heb even wat opgezocht over de IPv6 adoptie, en het is echt niet zo big en booming; zie bijvoorbeeld:Nox schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 05:18:
Ik ken al locaties in NL waar ds-lite wordt uitgerold. In Duitsland gebeurt het al op grotere schaal en in België is er al veel dual stack.
Je kan dus beter verder kijken dan alleen hier. Ziggo's modems kunnen geen ipv6 en kpn heeft er misschien gewoon geen zin in. Ofzo.
https://www.google.com/in...doption&tab=ipv6-adoption
Hierbij zie je dat momenteel ergens 17% van de Google gebruikers (dus een selectief deel, dat wel) gebruik maakt van IPv6. Google kijkt ook hoe de IPv6 adoptie is per land en dan zie je dat het toch best schrikbarend laag is en Duitsland de nummer 3 is (28,62%) qua IPv6 adoptie, met Amerika op 2 (30,18%) en Belgie op 1 (met 47,28%): https://www.google.com/in...per-country-ipv6-adoption De eerst volgende keldert dan gelijk naar een 15% of zoiets, ruim de helft dus van de nummer 3. Ik denk dat je dan wel redelijk kan zeggen dat de adoptie van IPv6 nog gewoon ontzettend laag is, wereldwijd gezien.
Volgens ArsTechnica was in 2016, bij de 20ste "verjaardag" van het protocol een adoptie van slechts 10%... Ook hier waren overigens de statistieken van Google gebruikt. Dus hoewel het in een jaar dus bijna verdubbeld is, vind ik het best belachelijk laag, zeker na 2 decennia.
Daarbij toevoegend; van de top 1 miljoen websites wereldwijd heeft slechts 7% (70.000 sites dus, op 1.000.000 sites) support voor IPv6, aldus Sucuri.net's blog.
[ Voor 36% gewijzigd door CH4OS op 24-03-2017 09:19 ]
In belgie zijn de grote providers door hun ipv4 voorraad heen, daar word massaal CGT nat gebruikt.Nox schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 05:18:
Even quoten uit ander topic...
[...]
Ik ken al locaties in NL waar ds-lite wordt uitgerold. In Duitsland gebeurt het al op grotere schaal en in België is er al veel dual stack.
Daardoor is het aantal gebruikers met ipv6 daar hoog, tegen de 50%.
In nederland zijn er nog niet veel gebruikers van ipv6 aan de gebruikers kant. Aan de content leverancier kant ligt het hier echter al erg hoog.
Ik meen dat 60% van de top 500 websites in Nederland op ipv6 bereikbaar is. (werd gezegd door het hoofd van de ipv6 taskforce belgie)
Vorig jaar gaf Ziggo bij de meeting van de Nederlandse ipv6 taskforce aan dat hun ipv4 voorraad op het punt stond op te raken.
Wat daar nu de status van is durf ik niet te zeggen want ik heb daar het afgelopen jaar geen update meer van voorbij zien komen.
Tja, aan de andere kant zou ik dergelijke berichten ook wel met een korrel zout nemen, eigenlijk. Meermaals zouden ze al IPv6 gaan uitrollen naar de consument, iets wat tot op heden ook nog niet is gedaan.agresionpower schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 08:56:
Vorig jaar gaf Ziggo bij de meeting van de Nederlandse ipv6 taskforce aan dat hun ipv4 voorraad op het punt stond op te raken.
Wat daar nu de status van is durf ik niet te zeggen want ik heb daar het afgelopen jaar geen update meer van voorbij zien komen.
Je moet niet vergeten dat de groei van IPv6 niet lineair verloopt. Je kunt bijvoorbeeld niet zeggen dat omdat het twintig jaar heeft geduurd voor Griekenland boven de 30% kwam het nog veertig jaar duurt voordat ze de 90% halen. Voor hetzelfde geld halen ze die 90% volgend jaar.CH40S schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 08:36:
[...]
Ik heb even wat opgezocht over de IPv6 adoptie, en het is echt niet zo big en booming; zie bijvoorbeeld:
https://www.google.com/in...doption&tab=ipv6-adoption
Hierbij zie je dat momenteel ergens 17% van de Google gebruikers (dus een selectief deel, dat wel) gebruik maakt van IPv6. Google kijkt ook hoe de IPv6 adoptie is per land en dan zie je dat het toch best schrikbarend laag is en Duitsland de nummer 3 is (28,62%) qua IPv6 adoptie, met Amerika op 2 (30,18%) en Belgie op 1 (met 47,28%): https://www.google.com/in...per-country-ipv6-adoption De eerst volgende keldert dan gelijk naar een 15% of zoiets, ruim de helft dus van de nummer 3. Ik denk dat je dan wel redelijk kan zeggen dat de adoptie van IPv6 nog gewoon ontzettend laag is, wereldwijd gezien.
Volgens ArsTechnica was in 2016, bij de 20ste "verjaardag" van het protocol een adoptie van slechts 10%... Ook hier waren overigens de statistieken van Google gebruikt. Dus hoewel het in een jaar dus bijna verdubbeld is, vind ik het best belachelijk laag, zeker na 2 decennia.
Hier in het Verenigd Koninkrijk zat we tot voor kort onder het niveau van Spanje met zo'n 0,02%. Totdat twee ISP's ineens IPv6 begonnen aan te zetten voor hun klanten en het land binnen een paar maanden naar de 15% schoot. Hetzelfde hebben we gezien in de VS, India, Portugal en nog een paar landen waar één of twee ISP's in erg korte tijd ineens grote hoeveelheden mensen over IPv6 aansloten en snel omhoogschoten in de statistieken.
In Nederland was het jarenlang hoofdzakelijk XS4ALL die een bijdrage leverde aan de NL IPv6 statistieken. Totdat KPN serieus begon met het uitdelen en we echte groei kregen. Bij Ziggo is op dit moment een beetje een rommeltje qua IPv6 maar ik verwacht dat als zij de integratie van de UPC en Ziggo infrastructuur achter de rug hebben en het allegaartje aan verschillende modems gaan terugdringen het daar ook binnen een jaar ineens hard kan gaan.
Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic
Dat is niet waar.CH40S schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 09:00:
[...]
Tja, aan de andere kant zou ik dergelijke berichten ook wel met een korrel zout nemen, eigenlijk. Meermaals zouden ze al IPv6 gaan uitrollen naar de consument, iets wat tot op heden ook nog niet is gedaan.
In oud-Ziggo-gebied is begin 2016 IPv6 uitgerold naar de modems die dat ondersteunden. Die support valt wel wat tegen; uiteindelijk zijn ze gesetteld op welgeteld één type modem: de Ubee EVW321b. (Of deed de EVW3200 het ook nog?) Dit betreft een full dual stack oplossing.
In oud-UPC-gebied zijn ze ook begonnen met de uitrol van IPv6 naar mensen die de nieuwe Connect Box krijgen. Dit betreft DS-Lite. Gek genoeg bieden ze daar wel de optie om teruggezet te worden naar IPv4-only (voor mensen die thuis servers willen draaien) maar niet naar dual stack.
Vermoedelijk vanwege de samenvoeging met UPC lijkt het project in oud-Ziggo-gebied stil te liggen; ik verwacht dat oud-Ziggo op den duur aan oud-UPC geknoopt wordt en dat dan iedereen met een Connect Box DS-Lite krijgt.
[ Voor 10% gewijzigd door Jerrythafast op 24-03-2017 09:36 ]
Dat snap ik, maar dat betekend niet dat wereldwijd gezien de adoptie gewoon erg tegenvalt op het moment en dat de migratie er naar toe ook al ruim 20 jaar (en dan vinden wij dat ICT-projecten binnen overheden lang duren...) duurt en overduidelijk echt nog wel de nodige jaren nodig heeft. Er zijn dus maar vier (!!) landen waarbij de adoptie rond of over de 30% procent is (Griekenland had ik even gemist in mijn vorige post).
Gezien de lage adoptie dat in 20 jaar 'behaald' is, kun je imo best stellen dat de behoefte naar of noodzaak voor IPv6 er gewoon niet is.
[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 24-03-2017 09:40 ]
Wereldwijf is het 17%, als daar ook cgn wordt gebruikt op ipv4 dan mis je dus 17% van de wereld die dus problemen heeft. Als jij een miljoen PS4's verkoopt en er komen 170.000 klachten binnen, vind je dat ook wel meevallen?
Plus dat zoals gezegd percentages ineens fors omhoog kunnen schieten. Ik hoop stiekem dat jouw ISP geen public ip4's meer heeft, dan zal je wel snel bijdraaien over dat het wel of geen noodzaak is.
Voor websites is ipv6 overigens minder een noodzaak omdat http-verkeer prima middels dubbel nat bij de eindgebruiker kan komen. Het is alleen niet publiek routeerbaar, voor games en dergelijke is dit wél een vereiste vaak. Ook andere toepassingen hebben dit vaak nodig.
[ Voor 15% gewijzigd door Nox op 24-03-2017 09:58 ]
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Ik heb DS-lite van ziggo, en mijn playstation geeft aan dat ik een nat type 2 heb.Nox schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 09:55:
Je kijkt verkeerd naar het beeld denk ik. In België wordt massaal cgn toegepast. Dit betekent dat de PS4 enkel en alleen nat type 3 krijgt toegewezen. Als Sony zijnde zou ik dan toch wel even achter mijn oren krabben als bijna een half land problemen heeft en Sony er van maakt: maar het valt allemaal wel mee...
Wereldwijf is het 17%, als daar ook cgn wordt gebruikt op ipv4 dan mis je dus 17% van de wereld die dus problemen heeft. Als jij een miljoen PS4's verkoopt en er komen 170.000 klachten binnen, vind je dat ook wel meevallen?
Plus dat zoals gezegd percentages ineens fors omhoog kunnen schieten. Ik hoop stiekem dat jouw ISP geen public ip4's meer heeft, dan zal je wel snel bijdraaien over dat het wel of geen noodzaak is.
Voor websites is ipv6 overigens minder een noodzaak omdat http-verkeer prima middels dubbel nat bij de eindgebruiker kan komen. Het is alleen niet publiek routeerbaar, voor games en dergelijke is dit wél een vereiste vaak. Ook andere toepassingen hebben dit vaak nodig.
Heb tot nu toe ook maar met 1 game wat issues gehad, dan wil je niet connecten met een server, maar na een 2e poging werkt het, vreemd genoeg, altijd wel.
Heb je niet gewoon dual stack? dual stack lite is vziw met cgn op ipv4 en een publiek ipv6 adres. Zo blijven bijna alle ipv4 functies werken en kun je voor advanced functionality ipv6 gebruiken.agresionpower schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 10:38:
[...]
Ik heb DS-lite van ziggo, en mijn playstation geeft aan dat ik een nat type 2 heb.
Heb tot nu toe ook maar met 1 game wat issues gehad, dan wil je niet connecten met een server, maar na een 2e poging werkt het, vreemd genoeg, altijd wel.
Voorbeeldje:
Je kan in je modem/router kijken of je een publiek ipv4 adres hebt of niet. Evt kan je op mijnip.nl kijken of het ip-adres in je router/modem verschilt met wat daar staat. Bij een verschil is er nat
Voor zo ver ik weet is de Ubee EVW321b momenteel het enige modem in fZiggo gebied dat Dual Stack doet. Er is een poging geweest met Cisco routers, maar dat is snel weer terug gedraaid.Jerrythafast schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 09:35:
In oud-Ziggo-gebied is begin 2016 IPv6 uitgerold naar de modems die dat ondersteunden. Die support valt wel wat tegen; uiteindelijk zijn ze gesetteld op welgeteld één type modem: de Ubee EVW321b. (Of deed de EVW3200 het ook nog?) Dit betreft een full dual stack oplossing.
Als ze "klagers" dual stack zouden aanbieden ipv IPv4 only, dan wil iedereen dat natuurlijk, ook degenen die het helemaal niet nodig hebben en dan zijn ze zo door hun IPv4 adressen heen. Door alleen IPv4 only als alternatief voor DS-Lite te bieden, zetten ze de rem er op en beperkt de vraag zich tot degenen die écht IPv4 nodig hebben.In oud-UPC-gebied zijn ze ook begonnen met de uitrol van IPv6 naar mensen die de nieuwe Connect Box krijgen. Dit betreft DS-Lite. Gek genoeg bieden ze daar wel de optie om teruggezet te worden naar IPv4-only (voor mensen die thuis servers willen draaien) maar niet naar dual stack.
Dat lijkt me ook een redelijke verwachting. Ik hoop mijn Ubee met Dual Stack nog zo lang mogelijk te houden...Vermoedelijk vanwege de samenvoeging met UPC lijkt het project in oud-Ziggo-gebied stil te liggen; ik verwacht dat oud-Ziggo op den duur aan oud-UPC geknoopt wordt en dat dan iedereen met een Connect Box DS-Lite krijgt.
Ik deel overigens de visie dat er geen peil op valt te trekken. Het ligt nu in fZiggo gebied stil en dat kan nog wel een jaartje zo blijven. Maar evengoed kan dat morgen ineens anders zijn.
Ik heb IPv6 in het wild gezien op een EVW3200, maar ik twijfel even of die is teruggezet naar IPv4-only.Roetzen schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 11:49:
[...]
Voor zo ver ik weet is de Ubee EVW321b momenteel het enige modem in fZiggo gebied dat Dual Stack doet. Er is een poging geweest met Cisco routers, maar dat is snel weer terug gedraaid.
https://twitter.com/remcoderooij/status/845214476047667200
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Nu dus wachten tot fUPC native dual stack met gebridgede modems aan gaat beiden.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Ziggo gebeld, ja we gaan hem nu omzetten. Wachten, en wachten maar geen internet.
Nogmaals gebeld met Ziggo en inderdaad, geen bridge omdat ik op IPv6 zit. Nu tot 24u wachten tot ik weer een IPv4 adresje krijg.Jerrythafast schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 09:35:
[...]
In oud-UPC-gebied zijn ze ook begonnen met de uitrol van IPv6 naar mensen die de nieuwe Connect Box krijgen. Dit betreft DS-Lite. Gek genoeg bieden ze daar wel de optie om teruggezet te worden naar IPv4-only (voor mensen die thuis servers willen draaien) maar niet naar dual stack.
Yeey IPv6
Je hebt gelijk. Het is niet inherent aan DS-Lite. In theorie kan dat allemaal ook met een eigen router en het modem in bridge. Alleen niet bij Ziggo. In bridge krijg je alleen IPv4.bartvb schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 21:21:
@Roetzen het is niet inherent. Je kan prima met je eigen router het CGNAT deel regelen. Ik zou een Connect Box in bridge-mode met IPv6 erg waarderen.
1
2
3
| frank@venus:~$ host compostdag.nl compostdag.nl has address 149.210.196.9 compostdag.nl has IPv6 address ::1 |
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Whahahaha geniaalKeiichi schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 22:39:
Wie vond dit een goed idee:
code:
1 2 3 frank@venus:~$ host compostdag.nl compostdag.nl has address 149.210.196.9 compostdag.nl has IPv6 address ::1
Laten we maar gewoon localhost instellen als ipv6 adres
Hmm, browsers én telnet zijn snugger genoeg om 't via IPv4 te proberen bij een "Connection refused".Keiichi schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 22:39:
code:
1 2 3 frank@venus:~$ host compostdag.nl compostdag.nl has address 149.210.196.9 compostdag.nl has IPv6 address ::1
Ik dacht een week geleden, hun hebben waarschijnlijk een fuckup met hun hostingserver gemaakt.Jerrythafast schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 23:05:
[...]
Whahahaha geniaalDeze is van het kaliber dat je in [alg] Slechtste programmeervoorbeelden deel 5 zou tegen komen als het over programmeren ging
Nu blijkt het dat ik tegen m'n eigen server eigenlijk aan keek
Behalve dat op ::1 ook echt wel een webserver draaideOsiris schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 23:10:
[...]
Hmm, browsers én telnet zijn snugger genoeg om 't via IPv4 te proberen bij een "Connection refused".
[ Voor 23% gewijzigd door Keiichi op 24-03-2017 23:24 ]
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Klopt. Als je daadwerkelijk een ICMP "Connection Refused" terugkrijgt, zal de software (ik denk dat dit de TCP/IP stack van het OS is) het andere IP-adres proberen.Osiris schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 23:10:
[...]
Hmm, browsers én telnet zijn snugger genoeg om 't via IPv4 te proberen bij een "Connection refused".
Echter, wanneer je niet zo'n ICMP-pakket terugkrijgt maar jouw pakketten in een zwart gat verdwijnen (zoals bij een PMTUD blackhole) gebeurt dat niet...
Dat zal niet gaan gebeuren met hun huidige focus. Ik hoop het van harte, maar op bridge lijken ze helemaal geen focus te hebben. Ik heb speciaal een ConnectBox bij mijn 1 jaar verlenging geregeld maar zelfs die heeft geen bridge met IPv6 ondersteuning. Terwijl dat " het " modem is van LIG.elsinga schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 20:35:
Nu dus wachten tot fUPC native dual stack met gebridgede modems aan gaat beiden.
Ik heb mijn HE tunnel weer eens aangestoken, althans dat stond hij al op 1 server. Maar ik had radvd uit staan op het LAN, omdat die tunnel ineens langzaam was soms en websites dan niet lekker snappie waren.
Lijkt voor nu wel aardig te werken
Ik had radvd niet meer ingesteld sindsdat mijn server mijn router niet meer is. Maar dat kan natuurlijk primastormfly schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 08:51:
[...]
Ik heb mijn HE tunnel weer eens aangestoken, althans dat stond hij al op 1 server. Maar ik had radvd uit staan op het LAN, omdat die tunnel ineens langzaam was soms en websites dan niet lekker snappie waren.
Goede tip
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Ik heb hem iets anders ingesteld, anders gaan sommige Facebook zaken ook terugvallen op Ipv4 (irritante vertraging)CyBeR schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 20:50:
[...]
huh?
[...]
Ik blokkeer in m'n router verkeer naar een paar subnets:
set routing-options rib inet6.0 static route 2a00:86c0::/32 reject set routing-options rib inet6.0 static route 2a01:578::/32 reject
Dat blokkert strict gezien iets meer dan netflix (want amazon aws) maar dat zij dan maar zo.
Je kunt dat ook als onderdeel van je firewall doen en dan specifiek toepassen op whatever je gebruikt om te netflixen ipv algemeen.
2607:f8b0:4001::/48
2620:108:700f::/48
Voor zover ik zie heb ik tot nu toe alleen nog maar verkeer van 2620 gezien, dus heb 2607 nog even uitgesloten.
Ik gebruik Sophos UTM en doe een blackhole routing.
En het gekke was, alle tests die ze op de server draaiden gaven nul problemen aanKeiichi schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 22:39:
code:
Toen kwam ik op het idee om van het domein netflix de AAAA records niet meer te tonen, helaas lees je een hoop dat je dan met Bind filters moet toepassen, maar ik heb 2 Windows 2016 AD servers.
Na een stukje inlezen kwam ik erachter dat sinds Server 2016 je ook filters kan aanmaken, het zijn dat policy's
https://technet.microsoft...rverqueryresolutionpolicy
Door op je Windows Server 2016 in Powershell het volgende te typen blokkeer je hiermee AAAA records van Netflix.com
1
| Add-DnsServerQueryResolutionPolicy -Name "IgnoreAAAANetFlix" -Action IGNORE -FQDN "EQ,*.netflix.com" -QType "EQ,AAAA" -PassThru |
Nu moet je nog zorgen, omdat de Netflix app direct naar de Google DNS servers kijkt, dat je deze op zowel IPv4 en IPv6 blokkeert, hier zou je kunnen kiezen om al het DNS verkeer tegen te houden en alleen je DNS servers toegang te laten krijgen.
In het geval van mijn opstelling, Sophos UTM, diende ik de forwarders op de Sophos ook nog aan te passen, deze stonden op Google, maar heb ik nu ook aangepast naar de interne servers.
Als je nu een nslookup doet, met type AAAA krijg je een timeout.
message="dns query ea50 (api-global.netflix.com) timed out, retransmitting (retry 1)
Misschien helpt het jullie met de opzet van jullie IPv6 tunnel via HEnet, zodat je wel kan genieten van IPv6, maar zonder verder gesteggel met Netflix etc...
Je moet ook niet blackholen want dan krijg je idd vertragingen. Daarom heeft mijn voorbeeld ook "reject" staan; dat stuurt een icmp unreachable terug waardoor het direct naar v4 terugvalt.Vorkie schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 14:14:
[...]
Ik heb hem iets anders ingesteld, anders gaan sommige Facebook zaken ook terugvallen op Ipv4 (irritante vertraging)
2607:f8b0:4001::/48
2620:108:700f::/48
Voor zover ik zie heb ik tot nu toe alleen nog maar verkeer van 2620 gezien, dus heb 2607 nog even uitgesloten.
Ik gebruik Sophos UTM en doe een blackhole routing.
Wel netjes, getest met safari op de mac overigens. Want dan kan je toch gewoon de NL content streamen zonder dat je na een week je HE tunnel weer uitzet. Vanwege allerlei NetFlix foutmeldingen, zoals voorheen.
Valt me op dat de NetFlix IPv6 op 100ms afstand zitten en de IPv4's op 9ms.
Dat is toch logisch en komt doordat je IPv6 verkeer in een tunnel over IPv4 gaat eerst?stormfly schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:45:
Nope die zaten eerst ook op 9ms, de tunnels termineren namelijk op een NL core ;-)Hipska schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:56:
[...]
Dat is toch logisch en komt doordat je IPv6 verkeer in een tunnel over IPv4 gaat eerst?
Alle streams van Netflix worden gestart door eerst een API call te doen naar api-global.netflix.com, domein vraagt de app op via de Google DNS servers, daarna zie je zelfs Android TV het 2406:da00:ff00::/48 subnet proberen te bereiken (en ook lukt door het Link Local gateway adres), welke ervoor zorgt dat dus Netflix komt met de melding dat het via een Proxy wordt afgespeeld.stormfly schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:45:
Waar Ziggo + HE vroeger zorgde voor vreemde content/niet te laden NL kinder content op Netflix. Blijft het nu allemaal ongestoord streamen. Als ik sniff met wireshark lijkt NetFlix IPv4 voorrang te geven. Er zijn wat onderhandelingen op IPv6 en daarna komt de bulk stream op IPv4 binnen.
Wel netjes, getest met safari op de mac overigens. Want dan kan je toch gewoon de NL content streamen zonder dat je na een week je HE tunnel weer uitzet. Vanwege allerlei NetFlix foutmeldingen, zoals voorheen.
Dit deed het zowel op de TV, iMac, Tablet, iPad via Ziggo.
Misschien door je latency dat hij terugvalt op IPv4? Want ik zit met IPv6 op 32ms max naar Netflix stream adressen.
Kijk dat is de interactie die ik zocht, slim van je! Latency kan inderdaad een rol spelen in de stream CDN keuze.Vorkie schreef op maandag 27 maart 2017 @ 13:47:
[...]
Alle streams van Netflix worden gestart door eerst een API call te doen naar api-global.netflix.com, domein vraagt de app op via de Google DNS servers, daarna zie je zelfs Android TV het 2406:da00:ff00::/48 subnet proberen te bereiken (en ook lukt door het Link Local gateway adres), welke ervoor zorgt dat dus Netflix komt met de melding dat het via een Proxy wordt afgespeeld.
Dit deed het zowel op de TV, iMac, Tablet, iPad via Ziggo.
Misschien door je latency dat hij terugvalt op IPv4? Want ik zit met IPv6 op 32ms max naar Netflix stream adressen.
Helaas de RADVD alweer uitgezet, de Ziggo iPad app wil ook niet afspelen als de HE tunnel up is. Dan zegt hij dat ik in het buitenland zit ( wat er op wijst dat dat backend wel IPv6 gereed is). Dus ik heb nu IPv6 alleen op de hobby server die de tunnel termineert, net als voorgaande jaren.
Als je inderdaad naar de Ziggo site klikt op Ziggo GO komt er eerst een country.html pagina.
Als je zorgt dat van onderstaande domeinnamen geen AAAA records worden opgevraagd:
1
| Add-DnsServerQueryResolutionPolicy -Name "IgnoreAAAAUPC" -Action IGNORE -FQDN "EQ,*.upcbroadband.com" -QType "EQ,AAAA" -PassThru |
en
1
| Add-DnsServerQueryResolutionPolicy -Name "IgnoreAAAAHorizonTV" -Action IGNORE -FQDN "EQ,*.horizon.tv" -QType "EQ,AAAA" -PassThru |
zorgt dit ervoor dat de site wel geladen kan worden (duurt iets langer als normaal) zonder country.html
Heb nog even niet kunnen testen met de Ziggo GO app, zal ik doen als ik thuis ben.
Streams via de browser openen onderstaande URL.
request="0xa19d200" url="https://upc-nl-xxxx.live.horizon.tv/"
/getest, de app werkt, bij de eerste keer stream openen komt er een time-out terug, daarna een retry en dan doet de stream het. Ga nog wel kijken of ik die eerste time-out eruit krijg, maar lijkt de app zelf te zijn
[ Voor 26% gewijzigd door Vorkie op 27-03-2017 19:43 ]
Op de EB staat IPv6 aan volgens de administratie interface.
Zo dadelijk is mijn sixxs tunnel dood, en ik zie Ziggo hier (fUPC) nog lang geen IPv6 aanbieden, en zolang ze op mijn werk geen IPv6 op de werkplekken uitrollen wil ik niet achter cgNAT.
If you don’t have enough time, stop watching TV.
OpenWRT gaat er netjes mee om en announced gewoon beide prefixes, direct na het toevoegen van de extra tunnel. Afgezien van wat firewall dingetjes geen extra configuratie benodigd.
En ook gelijk Sage geworden en een T-shirt maatje kleiner dan normaal besteld.
[ Voor 10% gewijzigd door Jaap-Jan op 28-03-2017 00:33 ]
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Ik ben ook benieuwd vooral welke provider een NL subnet kan aanbieden. Dat was top van Sixxs. Geen geneuzel met regio content.jvhaarst schreef op maandag 27 maart 2017 @ 23:04:
Is er ergens een overzichtje welke providers op welke manier van IPv6 voorzien ?
Zo dadelijk is mijn sixxs tunnel dood, en ik zie Ziggo hier (fUPC) nog lang geen IPv6 aanbieden, en zolang ze op mijn werk geen IPv6 op de werkplekken uitrollen wil ik niet achter cgNAT.
XS4All, Solcon en ZeelandNet van wat ik zo weetjvhaarst schreef op maandag 27 maart 2017 @ 23:04:
Is er ergens een overzichtje welke providers op welke manier van IPv6 voorzien ?
[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 28-03-2017 08:59 ]
Heb je daar met HE.net wel last van? Met SixXS heb ik nu idd ook gewoon een PoP in NL.stormfly schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 06:57:
[...]
Ik ben ook benieuwd vooral welke provider een NL subnet kan aanbieden. Dat was top van Sixxs. Geen geneuzel met regio content.
Jeps gaat fout bij content streams. "je bent in het buitenland"Compizfox schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:42:
[...]
Heb je daar met HE.net wel last van? Met SixXS heb ik nu idd ook gewoon een PoP in NL.
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.