mindwarper schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:18:
[...]
Ga nu nog eens een poging doen om mijn modem in bridge modus te laten zetten...
Op een of andere manier lukte dat niet eerder - ze konden hem niet vinden of wat was het...
Hoop dat het nu wel kan... En dat ik straks IPv6 kan testen dat het blijft werken als ik het nu aan de praat krijg eerst in routed mode op IPv6...
Voor nu laat ik het nog even in routed mode staan kan ik de Cisco apparatuur ens testen op IPv6...
Maar oe regel ik dat ??? Lees verder
Ik gebruik namelijk een Cisco 1100 series als router...
Daan wil ik dan ipv6 op inschakelen op de Gi0/0/0 (lees WAN-interface naar modem toe)
Deze config wijzigingen op mijn Router ga ik zo alvast doorvoeren
[...]
MAAR...
Achter deze router op Gi0/1/0 heb ik nog een layer 3 switch hangen met een aantal VLANs voor mijn verschillende hosts
- VLAN 20 = 192.168.20.0 /28 voor mijn PC's
- VLAN 30 = 192.168.30.0 /29 voor mijn PlayStation 5
- VLAN 80 = 192.168.80.0 /30 voor mijn VoIP telefoon
- etc...
Mijn layer 3 switch is ook DHCP server voor al die VLANs
Op IPv4 heb ik zo goed als alles goed werkend van mijn Layer 3 switch van en naar mijn Router en kan het internet op...
Maar hoe regel ik dat op IPv6 ???
[...]
En ik dus ook op mijn clients in verschillende VLANS middels DHCP van mijn L3-switch zelf ook een IPv6 adres kan (laten) geven...
Hoe regel ik dat ?
Wat betreft IPv6: vergeet DHCP in je interne netwerk waar je nu die 192.168.x.x adressen hebt staan. DHCP heb je juist alleen als
client nodig aan de WAN-kant.
Je hebt allemaal verschillende apparatuur en dan is het denk ik goed om even een beeld te hebben van wat er
conceptueel gezien moet gaan gebeuren om het te "regelen".
Ik heb
een blogje geschreven vorige maand dat dit conceptueel uitlegt en ook een voorbeeldconfig bevat voor een Linux-router. Even het conceptuele deel in het Nederlands licht aangepast voor je situatie:
- Je router een DHCPv6-PD request laten doen aan het ISP modem.
- Je router krijgt van het ISP modem een adresruimte toegewezen (bijvoorbeeld een /60 prefix van globaal routeerbare adressen), vandaar de naam prefix delegation. N.B. in deze DHCPv6 response zit geen route-informatie ofzoiets, zoals je bij IPv4-DHCPv4 gewend bent.
- Het ISP modem stelt zelfstandig een route in voor die net uitgedeelde prefix aan jouw router via het IPv6 link-local adres van jouw router. Een link-local adres (fe80::/10) heb je standaard zodra je IPv6 überhaupt aan hebt staan, onafhankelijk van je verbinding. Zo werkt IPv6, kijk maar op je devices. Vanaf dat moment komt het verkeer vanaf het IPv6-internet naar jouw verkregen prefix aan op jouw eigen router. Maar dan zijn we er nog niet...
- Je router moet nu een soort van administratie gaan doen; hij moet die ISP-modem verkregen prefixes in een 'pool' van bruikbare adressen stoppen. Vervolgens moet je het ding configureren dat hij /64 prefixes daaruit mag opknippen en uitdelen op je interfaces/VLANs (ook wel eens "downstream interfaces" van die WAN-interface genoemd). Vervolgens gaat hij als IPv6-router die prefixes dan 'announcen' (Router Advertisements broadcasten in IPv6-speak).
- Je hosts in de netwerken gaan middels die ontvangen Router Advertisement zelf een of meerdere adressen configureren (dat proces het SLAAC). In die Router Advertisements kan ook tevens informatie worden opgenomen zoals DNS-servers of eventueel nog andere routes die je wilt announcen. Impliciet is de IPv6 default route de afzender van die Router Advertisement op zijn link-local adres. Zo hebben je hosts een adres + route naar jouw eigen router. Jouw router forward die pakketjes dan weer naar buiten via het ISP modem (zie noot hier direct onder).
Wat ik nog even even bewust heb weggelaten hierboven is hoe je eigen router een default route "terug" krijgt naar het ISP-modem of ISP-netwerk. Bij Ziggo nu in router-mode is het blijkbaar de bedoeling dat je router zelf via SLAAC de config doet met het modem en die verkregen route vervolgens kan hergebruiken voor alle verkregen prefixes met DHCPv6-PD. In de praktijk betekent dat dus dat je je eigen router een adres+route laat toekennen via SLAAC en niet zozeer zijn
eigen adres hoeft te pakken uit de verkregen prefixes middels DHCPv6-PD (ja mag wel, maar onnodig). Maar goed, dat is gebaseerd op de huidige wijze van IPv6 bij Ziggo in router-mode. Hoe dat zometeen precies gaat in Ziggo bridged-modus weet ik nog niet, want je hebt dan geen SLAAC meer lijkt mij.
Om je Cisco router te configureren moet je iets volgen dat uitlegt hoe die een DHCPv6-PD
client kan zijn en die prefix pool kan configureren op 'downstream interfaces'. Eerste Google hit:
DHCPv6 using the Prefix Delegation Feature Configuration Example (volg daaruit vanaf het deel "
DHCPCLIENT", je ISP heeft de rol van DHCPSERVER daar.)
En leuk dat je een Layer 3 switch hebt, maar die hoeft met IPv6 globale adressen denk ik niet zo veel te doen. Routing doet je router, adressen uitdelen is niet nodig met IPv6. Misschien kan je ultiem gezien nog een
ULA genereren en inzetten om daar iets mee te doen op je L3-switch? Wat doe je nu precies met een L3-switch dan behalve beetje DHCP relay/server zijn? (VLANs kan een L2 switch ook namelijk.)
Voor Wi-Fi hoef je niets specifiek te doen ten opzichte van de situatie met IPv4-o
nly. Zodra je je AP SSID netwerkje in hetzelfde LAN hebt zitten pakken draadloze clients die Router Advertisements gewoon.
N.B. Dit hele IPv6 dansje gebeurt allemaal helemaal
naast IPv4 en geen enkel deel is een vervanging ervan in een Dual-Stack setup.
N.B. DHCPv6 in je LAN-kant wordt normaal gesproken niet gebruikt. Alleen voor antieke software die geen extra informatie uit die Router Advertisements kan halen, kan je dan daarmee nog wat doen, zegge Windows 7-oud. Bovendien is dat een heel andere vorm van DHCP; hij is "stateless" en deelt geen adressen uit.
[
Voor 28% gewijzigd door
gertvdijk op 17-11-2021 18:19
]
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog