Ik zou 'm bestellen bij Bobshop, daar heb ik m ook vandaan: 1160 Euro. Prima bedrijf
Ik heb de PS50A550 gekocht op basis van deze review:
Cnet PN50A550 review
Voor en nadelen kloppen wel. TV komt er erg goed uit t.o.v. de Pana's zeker als je de prijs meeneemt. Pana PZ8x (en Pio 5080) hebben betere zwartwaarden, maar de Samsung is op dat gebied wel beter dan de LG plasma's. Qua kleurbereik, kleurechtheid en shadowdetail is de Samsung beter dan de Pana's. Qua beeldruis(onderdrukking) en image processing ook. Ook PC over VGA is uitstekend, en dat wil bij Pio en Pana nog wel eens tegenvallen. Anti-reflective screens van de Pana's en Pio's zijn wel beter.
Mijn ervaringen FullHD PS50A550 Plasma t.o.v. FullHD 100hz LCD (LE46F86):
- Pluspunten: kleurbereik; prijs; zwartwaarden bij donker wat beter
- Neutraal: kijkhoek (ik ervaar dit bij plasma niet als beter dan bij een goed LCD scherm)
- Minpunten: helderheid bij normaal licht, zwartwaarden bij normaal licht. LCD is hier m.i. duidelijk flexibeler in, met een afstelbaar backlight. Doordat je bij LCD je backlight gewoon kan opschroeven is reflectie overdag ook minder issue.
LCD levert wel een "rustiger" plaatje bij statisch beeld (bijv. met een PC aangesloten). Plasma lijkt - als je er dicht op zit - met statisch beeld, m.n. vanuit je ooghoeken een beetje te 'flikkeren' m.n. in de lichte stukken. Gezien de Samsung qua noiseonderdrukking echter beter uitkomt dan de Pana PZ85 en Pio 5080 is dat blijkbaar inherent 1 van LCD's voordelen. Scherpte van FullHD LCD is van dichtbij ook beter (vanwege duidelijker zichtbaar beeldraster bij plasma), maar op meer dan 1,5 meter zie je dat niet dus zegt niet zoveel. Voor mij is dat laatste overigens wel een belangrijke reden om niet voor HD-ready plasma te gaan (beeldraster m.i. zeer duidelijk zichtbaar, tot bijna op kijkafstand). Beide punten zijn overigens vrij minor... op >1,5 meter merk ik het niet meer ondanks ik er gevoelig voor ben.
Retentie / burn in heb ik geen last van tot nu toe. Anti-burn-in maatregelen (horizontal/vertical pixel shift) lijken het goed te doen. Na installatie ben ik met Batman Begins op in slaap gevallen, en het boeltje moet daarna een uur of 2 in het menu gestaan hebben. Geen retentie zichtbaar, dus dat viel me heel erg mee (phew, ik schrok wel ff toen ik wakker werd)
Al met al zou ik bij een gelijke prijs toch naar een -
goed - LCD scherm neigen, gezien dat flexibeler is met normaal licht. Echter, qua prijs/grootte/kwaliteit was de PS50A550 @1160 Euro te mooi om te laten liggen. Alternatief zou ik voor de LE46A656 of LE52A656 gegaan zijn, maar die waren resp. 250 en 650 Euro duurder, dus ja, dan is de keuze snel gemaakt
[
Voor 19% gewijzigd door
Cheetah op 26-09-2008 22:20
]
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz