Anoniem: 35872 schreef op woensdag 28 december 2011 @ 09:11:
[...]
Jaar 3 begon zoals normaal. 5 vakken in een blok is prima te doen. Maar zoals wel vaker beginnen vakken niet zoals gepland, en werden er dingen te laat opgestart en zitten we nu met 7 vakken in 1 blok + een afstudeervoorstel die ingeleverd moest worden.
Voorbeeld voor SECU1 en 2 en ICTA1 en 2. deel 2 van deze cursussen kun je pas doen als je 1 zo goed als klaar hebt, dit houd ik dat we rond week 6 in blok 2 konden starten maar men verwacht wel dat je het aan het eind van blok 2 inlevert..
Ik ben het met je eens dat dat laatste jaar wat rommelig is, maar je kunt je er wel op anticiperen. Je kan/kon het immers zien aankomen door te kijken welke cijfers je nog moet krijgen op je cijferlijst in Osiris. 'Wij' hebben destijds gewoon leraren aangesproken om dingen opgehelderd te krijgen, zaken te mogen uitstellen/verschuiven, enz. Als je dat maar met z'n allen als groep doet dan sta je veel sterker dan wanneer je dat individueel doet.
Per saldo was dit semester voor vrijwel niemand in onze klas het probleem waardoor niet gestart kon worden met het afstuderen. Nee, het ging vaker om oude vakken die nog niet herkanst waren of afstudeervoorstellen die onder de maat waren...
Secu 1 en 2 waren bij ons afzonderlijke dingen, het ene was namelijk een verslag en de andere was een tentamen, misschien is dat nu verandert? ICTA 1 en 2 stonden bij ons ook los van elkaar. De enige afhankelijkheid die er echt was, was met METE. De output van 1 was de input voor 2. Maar dat vak was dan ook verdeelt over twee blokken, dus dat was over het algemeen geen probleem.
Dat je een afstudeervoorstel af moet hebben lijkt me ook niet als een verrassing, dat wist je immers al vanaf dag 1. Je hebt ongetwijfeld wel tijdens je studie al nagedacht wat je precies wilt gaan doen bij de organisatie waar je werkt. Ik was zelf ook redelijk laat met het voorstel (althans, met het contact leggen met de begeleider, etc). Uiteindelijk ging dat ten koste van de totale tijd die ik overhad voor het afstuderen, maar daar had ik alleen mezelf mee. Ik vond de deadline voor het inleveren van het voorstel ruim genoeg iig. Uiteindelijk is het voorstel dan ook maar een klein facet binnen het totale geheel van afstuderen.
Je praat met je baas over je voorstel en komt tot een akkoord. Daarna knal je in een weekend dat voorstel op papier en stuur je het naar je baas en begeleider. Alle input daarop neem je weer op in je voorstel en laat het definitief goedkeuren de week daarop. Echt binnen no-time kan zoiets in elkaar zitten als je maar even doorzet.
Ik heb nu nog 5 vakken open die ik eind januari klaar moet hebben.. Wordt nog een hele kluif... want het zijn allemaal verslagen van 20-30 kantjes...
Maar ik denk dat ik nu niet ontkom aan herkansingen..
Die verslagen zijn meestal toch het probleem niet? Ja, het is even werk, maar vaak mag je er met 2 a 3 man aan werken. Als je dat dus doet met een hetzelfde groepje, en je verdeelt het werk een beetje, ben je per saldo maar bezig met 1 of 2 verslagen... Als je bijvoorbeeld 1 of 2 man sterk hebt vakinhoudelijk en 1 sterk op tekst en opmaak dan kun je met een weekend of twee werk aan zo'n verslag vaak prima cijfers halen.
En de dubbele werkzaamheden denk ik dat jeroen de grote overlap tussen SINI en SECU bedoeld.
En ook PEF uit jaar 2 met Consultancy, ik vind het niet erg, des te makkelijker een vak is/wordt en je het sneller kunt afronden.
Ja precies, dat lijkt me toch echt een voordeel. Het scheelt namelijk een berg werk, simpel zat.