[testcase] De Achtertuin

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blablable
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-09 09:17
Hey allemaal,

Ik ben nieuw in DSR wereld en dit zijn mijn eerste (macro) foto's uit de achtertuin.
Mijn camera (Sony a300 / DT18-70mm) heb ik sinds zaterdag en bevalt me erg goed (wat wil je ook als je van een zak cameratje kom :-0)

Check m'n foto's en laat vooral weten wat je er van vind!

http://picasaweb.google.c...QyUmc#5233318180002668578
Deze bleef gelukkig mooi zitten!

http://picasaweb.google.c...QyUmc#5233317889414751234
lastig mooi op de foto te zetten..

http://picasaweb.google.c...QyUmc#5233318147139244370
Persoonlijk vind ik deze erg mooi..

http://picasaweb.google.c...QyUmc#5233318509037545362
Beetje druke foto wellicht?

Reacties zijn welkom!

[ Voor 40% gewijzigd door blablable op 11-08-2008 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind ze niet testcasewaardig, kleuren komen niet mooi uit vooral niet bij de laatste. Verder zijn ze niet helemaal scherp, zoals je bij de eerste wel had kunnen zien.

Ik wil niet lullig doen, maar hier had je geen testcase voor hoeven openen naar mijn idee. Blijf gewoon veel oefenen, verdiep je wat in simpele postprocessing en je komt al een heel stuk verder. Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgensmij is je gebruikte lens ook niet zo geschikt voor macrofotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blablable
Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 19:58:
Ik vind ze niet testcasewaardig, kleuren komen niet mooi uit vooral niet bij de laatste. Verder zijn ze niet helemaal scherp, zoals je bij de eerste wel had kunnen zien.

Ik wil niet lullig doen, maar hier had je geen testcase voor hoeven openen naar mijn idee. Blijf gewoon veel oefenen, verdiep je wat in simpele postprocessing en je komt al een heel stuk verder. Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgensmij is je gebruikte lens ook niet zo geschikt voor macrofotografie.
Ok, duidelijk.. Ik weet ook niet wat testcase waardig is :-) Zijn mijn eerste foto's en moet toch ergens beginnen..

Wat doe je aan de kleuren? Dienen de foto's nog door photoshop gehaald te worden of moeten ze direct vanaf de camera " goed" van kleur zijn?

Het is overigens inderdaad geen echte macro lens, dat maakt het een stuk moeilijker maar wel leuk..

Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Èffe voor het overzicht
Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/m.elderson/SKB7KEunICI/AAAAAAAAAhs/v6qzaQaMcLE/Vlieg01.jpg?imgmax=800

Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/m.elderson/SKB65KNDZAI/AAAAAAAAAhU/G4awuGKpx6c/spin02.JPG?imgmax=576

Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/m.elderson/SKB7IKTXEVI/AAAAAAAAAhg/5NmdydDQKms/groen01.JPG?imgmax=576

Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/m.elderson/SKB7dOeo55I/AAAAAAAAAh0/34KW2Gge0Pw/Libelle01.JPG?imgmax=576

Foto's (insecten) zijn erg onscherp.. Geen idee of je het op automatisch hebt staan of zelf instellingen hebt gekozen?
Insecten zitten wel netjes in het midden, vlieg had denk van voren gaaf geweest als die scherp was

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2008 22:50 . Reden: Even juiste volgorde zoals bij TS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blablable
Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 20:05:
Èffe voor het overzicht
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Foto's (insecten) zijn erg onscherp.. Geen idee of je het op automatisch hebt staan of zelf instellingen hebt gekozen?
Insecten zitten wel netjes in het midden, vlieg had denk van voren gaaf geweest als die scherp was
Bedankt voor het overzicht :-) (hoe doe je dat?)

Verder is het idd geen macro lens en dat maakt het geheel nog moeilijker...
Heb de macro stand op de camera gekozen met handmatige scherpstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de foto's ook maar matig. De compositie is bij elke foto het zelfde: Onderwerp in het midden. De foto's hebben zo weinig scherptediepte dat het onderwerp niet eens helemaal scherp is. De kleuren vind ik weinig sprankelend en er is weinig contrast, zeker in de derde foto waar het even duurde voordat ik zag dat er een beestje op de plant zit.

Met een Sony a300 met een kitlens moet je betere foto's kunnen maken, of anders gezegd: je hardware zou niet de beperkende factor moeten zijn. De enige oplossing is: veel foto's maken, oefenen en er de tijd voor nemen.

De titel had bovendien beter "Beestjes in de achtertuin" of iets dergelijks kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-10 20:08

YellowCube

Wait...what?

lees voor het correct plaatsen van plaatjes e.d. dit even:
Overzicht van UBB-codes

zet de link naar je foto tussen [img][/img] en dan wordt ie getoond.
Niet breder dan 600px

dan de foto's.
Het ontbreekt nogal aan scherpte.. Probeer eerst eens wat grotere voorwerpen alvorens je naar vliegen overstapt, want die zijn alles behalve makkelijk.
Het tweede wat je moet doen is je diafragma meer dichtzetten. Zoals je zelf ook kunt zien is slechts een heel klein deel van je foto's scherp en de rest helemaal niet. Dat kun je oplossen door je diafragma meer te sluiten. Als je niet weet hoe dat moet, kun je het beste in de handleiding van je camera zoeken naar de term "diafragma voorkeuze" of iets dergelijks.

de derde foto vind je zelf erg mooi, maar wellicht kun je uitleggen waarom je die nu juist zo veel beter vind dan de rest. Ik vind het namelijk precies omgekeerd. :)

Qua nabewerking mogen je foto's nog wel wat meer aandacht krijgen. De kans dat ze perfect uit je camera komen is vrij klein, dus wat Photoshop werk achteraf is geen gek idee. Kleuren wat aanpassen, meer contrast en verder wat verscherping.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik zo vrij mag zijn om je tweede foto te bewerken, dan zou ik het bijvoorbeeld zo gedaan hebben:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ry99ADqdAAwsjpG7FZbDfUo1/full.jpg

De kleuren ogen wat natuurlijker, het onderwerp staat niet meer in het midden en het geheel is wat scherper en heeft een wat hoger contrast, zodat de vleugels van de libelle ook duidelijk zichtbaar zijn.

Iedereen zou dit natuurlijk anders doen, maar het is maar een voorbeeld om aan te geven dat er uit de nabewerking nog veel te halen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Op zich leuke foto's en dat zomaar in je achtertuin, ik moet de meesten nog in de tuin hier tegenkomen, hahaha... :)
Wat ik wel jammer vind, net als de rest eigenlijk ook al aangeeft, is scherpte en wat kleur.
Probeer daar dus wat meer aandacht aan te besteden en dan kom je écht een heel eind! :)
Vind de naam voor de testcase eigenlijk ook wel goed gekozen: kort, krachtig en gelijk weet je het onderwerp.
Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 19:58:
Ik wil niet lullig doen, maar als ze niet testcase waardig zijn, hoe moet de TS er dan van leren? Hij doet hetzelfde als ik gedaan heb.. ;) Hij durft het gewoon aan en staat open voor commentaar en kritiek, niks mis mee toch? :) Je kan van een beginner moeilijk verwachten dat hij gelijk foto's maak waar amper kritiek op te melden is. Anders was het vast ook wel een showcase in plaats van een testcase wat het nu is... ;)
Misschien is de TS op zoek naar tips, zodat zijn foto's verbeteren. We moeten allemaal leren en we leren elke keer wel wat. Tenminste dat heb ik wel met mijn spullen. De foto's die ik maak met mijn gear zijn ook verre van perfect en waren in den beginne net als deze. Iets genuanceerder naar de (nieuwe) fotograaf in spé is dan wel op zijn plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
blablable welkom!

Gefeliciteerd met je aankoop. Over de fotos is alles al gezegt. Ze zijn het nog net niet. Gewoon lekker blijven schieten. Het belangrijkste is om te lezen over diafragma, iso waarden, sluitertijd, etc en daarnaast wat tijd in het nabewerken te stoppen. We zien je volgende fotos wel verschijnen. Gebruik in het begin vooral de verzamel topics.

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
@GJ-tje: Ik ben het in bepaald opzicht met je eens, maar toch vind ik dat er bij een testcase wel enige plaatjes te zien moeten zijn. Anders kan iedereen zijn foto's hier wel gaan dumpen en vragen om kritiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blablable
Hardstikke bedankt voor jullie reacties! Ik ga wat meer met belichting en diafragmas spelen. Tof dat jullie me tips geven hoe ik mijn foto's kan verbeteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blablable
Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 21:18:
Als ik zo vrij mag zijn om je tweede foto te bewerken, dan zou ik het bijvoorbeeld zo gedaan hebben:

[afbeelding]

De kleuren ogen wat natuurlijker, het onderwerp staat niet meer in het midden en het geheel is wat scherper en heeft een wat hoger contrast, zodat de vleugels van de libelle ook duidelijk zichtbaar zijn.

Iedereen zou dit natuurlijk anders doen, maar het is maar een voorbeeld om aan te geven dat er uit de nabewerking nog veel te halen is.
Dit is idd een stuk natuurlijker! Wat heb je aangepast? Alleen het contrast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blablable schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 21:49:
[...]

Dit is idd een stuk natuurlijker! Wat heb je aangepast? Alleen het contrast?
Eerst heb ik de hue en de saturation iets veranderd, daarna de brightness en contrast, vervolgens gecropt en als laatste nog een sharpen filter er overheen.

Overigens heb ik de tweede foto genomen omdat dat de enige is waar ik potentie in zag. De andere foto's zijn gewoon niet scherp of hebben te weinig scherptediepte en dat kan je ook met Photoshop niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-10 09:57

pcprutser

No message

Voor een beginnend DSR fotograaf vind ik het nog niet eens heel erg verkeerd!
Over de foto's laat ik me niet al te veel uit (mijn foto's zijn ook niet altijd op en top ;))

Mischien kun/had je beter in het begin de autofocus gebruiken. Zeker omdat je objecten leven, en niet stil blijven zitten op commando, en over het algemeen is de autofocus sneller dan de manualfocus...
Zoals je mischien al gemerkt zult hebben heeft een DSR vele opties en is veel oefenen DE truc om het onder de knie te krijgen :D

Blijf dus vooral oefenen, en trek je niks aan van de mensen die dit niet test/showcase waardig vinden!
Wat ik altijd doe is de foto's op de pc zetten, en dan heel kritisch ernaar gaan kijken, wat je er mooi en minder mooi aan vind, vervolgens checken wat je eraan kunt doen, en er een wijze les uit trekken voor de volgende keer :D

Nog even over de foto's:
Foto 1: het lijkt net of het vliegje op een logo op het blad zit!
Foto 2 vind ik de mooiste!
bij foto 3 komt (naar mijn mening) die knop van de plant te veel op me af...
Bij foto 4 zijn de poten aan de onderkant van de spin niet scherp (erg jammer!)
Hopelijk kan je er iets mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blablable
YellowCube schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 20:59:
de derde foto vind je zelf erg mooi, maar wellicht kun je uitleggen waarom je die nu juist zo veel beter vind dan de rest. Ik vind het namelijk precies omgekeerd. :)
Vond deze foto wel mooi omdat het onderwerp scherp is genomen en alles eromheen vaag is.. tevens vond ik het een mooi beestje :-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blablable
pcprutser schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 21:54:
Voor een beginnend DSR fotograaf vind ik het nog niet eens heel erg verkeerd!
Over de foto's laat ik me niet al te veel uit (mijn foto's zijn ook niet altijd op en top ;))

Mischien kun/had je beter in het begin de autofocus gebruiken. Zeker omdat je objecten leven, en niet stil blijven zitten op commando, en over het algemeen is de autofocus sneller dan de manualfocus...
Zoals je mischien al gemerkt zult hebben heeft een DSR vele opties en is veel oefenen DE truc om het onder de knie te krijgen :D

Blijf dus vooral oefenen, en trek je niks aan van de mensen die dit niet test/showcase waardig vinden!
Wat ik altijd doe is de foto's op de pc zetten, en dan heel kritisch ernaar gaan kijken, wat je er mooi en minder mooi aan vind, vervolgens checken wat je eraan kunt doen, en er een wijze les uit trekken voor de volgende keer :D

Nog even over de foto's:
Foto 1: het lijkt net of het vliegje op een logo op het blad zit!
Foto 2 vind ik de mooiste!
bij foto 3 komt (naar mijn mening) die knop van de plant te veel op me af...
Bij foto 4 zijn de poten aan de onderkant van de spin niet scherp (erg jammer!)
Hopelijk kan je er iets mee :)
Bedankt voor je reactie!

Op foto 1 zit de vlieg op de deksel van een gft container...
Het is erg moeilijk om het onderwerp (macro) goed scherp te krijgen en toch dichtbij te halen.. Maar ik ga gewoon verder oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blablable even een bump: kijk anders eens naar [Testcase] Insecten op bloemen voor mooie macro foto's van insecten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Dwars,
Ik zou hem eerder doorwijzen (en ook jouw) naar het Macro Verzamel topic

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blablable
mmm ik ga denk ik geen macro heer meer posten, tenzij ik een echte macro lens heb :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:36

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

blablable schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 16:52:
mmm ik ga denk ik geen macro heer meer posten, tenzij ik een echte macro lens heb :-)
Onzin. Je kan nog zoveel halen uit wat je nu hebt.
Voorbeeld daarvan is www.justawitte.nl
Dat is een vriend van me die werkt met alles behalve profi dslr spul: 70-300 sigma met voorzetlensje.
Toch haalt hij daar meer uit, dan ik ooit gedaan heb met een macro lens.

Kortom, je niveau is niet zo heel hoog nog, maar dat ligt niet aan je camera en je moet gewoon flink oefenen en kritisch zijn.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Sigma 70-300 is inderdaad een leuke "speelgoedlens". Voor 70 euro tweedehands gekocht en een hoop lol mee gehad, zo lang je maar niet te kritisch wordt over de beeldkwaliteit van deze lens.

Of het verstandig is om wel of geen macrofoto's te posten laat ik in het midden, maar feit blijft dat het erg lastig is als je geen macrolens hebt. Wellicht is het eenvoudiger om te beginnen met wat grotere objecten die beter stil blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blablable
Nomad schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 16:59:
[...]

Onzin. Je kan nog zoveel halen uit wat je nu hebt.
Voorbeeld daarvan is www.justawitte.nl
Dat is een vriend van me die werkt met alles behalve profi dslr spul: 70-300 sigma met voorzetlensje.
Toch haalt hij daar meer uit, dan ik ooit gedaan heb met een macro lens.

Kortom, je niveau is niet zo heel hoog nog, maar dat ligt niet aan je camera en je moet gewoon flink oefenen en kritisch zijn.
BRILJANTE foto's!! nu snap ik waarom mijn foto's zuigen ;) Heb de site in mijn bookmarks staan. Een voorzetlens is dus ook een goede optie! Wat zou een mooie (betaalbare) lens zijn voor op mijn Sony a300 / DT18-70mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een voorzetlens werkt het beste op een telezoom. Dus bijvoorbeeld een 70-300. De enige fabrikant die ik zo weet is Raynox. Volgens mij kost zo`n lensje 35 euro. Kameraad van me heeft hem ook en het scheelt inderdaad een heel stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerste wat opvalt is dat ze allemaal onderbelicht zijn :) Ga daar eerst eens mee oefenen, om foto's juist belicht te krijgen.

Belaangrijke indicator hierbij is het histogram. Aangezien je net begonnen bent weet je wellicht niet wat dat is en hoe je dat moet aflezen, maar hier staat bijvoorbeeld een uitleg bij de foto's het het correspondeerende histogram.
Pagina: 1