Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Big_Easy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 20:22
Hierbij wat 'macros' die ik onlangs heb geschoten van insecten op bloemen. Ze zijn alle in RAW geschoten met mijn 450D + 55-250 telelens, bij gebrek aan een echte macro lens (de combinatie 450D+kitlens+telelens was al ff prijzig genoeg). De 12 megapixels geven echter voldoende mogelijkheid om redelijk te croppen en toch nog een fatsoenlijk foto (qua afmetingen althans :) ) over te houden.

Alle fotos zijn bewerkt in Digital Photo Professional, ik ben (nog) niet echt thuis in Photoshop, DPP is vrij intiutief en geeft imho ook al heel wat mogelijk heden om je fotos beter uit de verf te doen komen. Bij de meeste foto's is het contrast en de helderheid een tikje verbeterd, evenals de scherpte. Ten slotte is om de kleuren iets voller te maken de saturation ietwat opgekrikt.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ondanks dat er hier al ik weet niet hoeveel bijtjes en bloemetjes etc. voorbij gekomen zijn, hoop ik toch wat feedback te krijgen waar ik mee verder kan... Uiteraard besef ik dat met een echte macro lens betere resultaten te halen zijn, maar dat zit er financieel gezien voorlopig nog niet in. Ik vermoed dat er desondanks nog wel ruimte is voor verbetering. Waar, dat zou ik graag van jullie willen horen :)

Dan nu de foto's:

1.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/herwin.kleinjan/IMG_1985_600.JPG

2.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/herwin.kleinjan/IMG_2227_600.JPG

3.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/herwin.kleinjan/IMG_2228_600.JPG

4.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/herwin.kleinjan/IMG_2241_600.JPG

5.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/herwin.kleinjan/IMG_2258_600.JPG

6.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/herwin.kleinjan/IMG_2262_600.JPG

[ Voor 0% gewijzigd door The_Big_Easy op 12-08-2008 13:30 . Reden: URLs naar de fullsize pics gefixed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Na het topic van blablable, vind ik dit maar een kleine verbetering. Een Lens anders dan een Macro lens is gewoon nog niet geschikt voor Macro fotos. De kleuren en contrast zijn beter, maar ook deze fotos missen compositie, DOF en scherpte.

Op je zoom zou je mischien een Raynox dcr 250 kunnen doen. Dan hoef je niet te kroppen. Voor veel mensen is deze lens de eerste stap in Macrofotografie geweest. Hij kost 3 tientjes en je kan hem zo voorop je lens Klikken.

Je kan net als ik ook zelf een Macrovoorzet lens maken, je hebt dan alleen een oude verkijker nodig.
Zie hier hoe je dat doet.

[ Voor 18% gewijzigd door Frank|A op 12-08-2008 11:34 ]

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Big_Easy
Frank|A schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 11:32:
Na het topic van blablable, vind ik dit maar een kleine verbetering. Een Lens anders dan een Macro lens is gewoon nog niet geschikt voor Macro fotos. De kleuren en contrast zijn beter, maar ook deze fotos missen compositie, DOF en scherpte.

Op je zoom zou je mischien een Raynox dcr 250 kunnen doen. Dan hoef je niet te kroppen. Voor veel mensen is deze lens de eerste stap in Macrofotografie geweest. Hij kost 3 tientjes en je kan hem zo voorop je lens Klikken.

Je kan net als ik ook zelf een Macrovoorzet lens maken, je hebt dan alleen een oude verkijker nodig.
Zie hier hoe je dat doet.
Ik weet ook dat het geen echte macro foto's zijn en dat ze niet op kunnen boksen tegen foto's gemaakt met een echte macro lens. Dus wat dat betreft viel er niet meer uit de gebruikte set-up te halen denk ik. Van het bestaan van macro-converters zoals die Raynox was ik totaal niet op de hoogte, dus da's een enorm goeie tip!

Verder ben ik zoals je natuurlijk aan de fotos al had gezien een beginnend amateur fotograaf. Als je zegt dat mijn fotos compositie en DOF missen, kun je dan ook aangeven hoe het mogelijkerwijs beter had gekund? Naar mijn gevoel hadden de meeste fotos toch wel een aardige DOF, althans de insecten zijn m.i. wel (redelijk) scherp. En over scherpte gesproken, heb zoveel mogelijk MF gebruikt, maar het waaide wel een beetje, mogelijk dat dat de veroorzaker van de onscherpte is geweest die je waarneemt.

Ondanks je bedenkingen bij de kwaliteit van de fotos toch bedankt voor je feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom137
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-07 14:33
Foto 5 vind ik toch best geslaagd qua DOF en ook de bokeh vind ik mooi, maar inderdaad, hier en daar mist het toch de nodige scherpte.

• The_Big_Easy
Frank|A schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 11:32:
... maar ook deze fotos missen compositie, DOF en scherpte.

Als ik het goed snap zou ik ik met die voorzet lens zowel de DOF als scherpte van de fotos kunnen verbeteren, right? Ik las her en der wel dat met zo'n voorzet je DOF alleen maar kleiner wordt, moet je dan per definitie ook al met kleiner diafragma gaan schieten? De fotos in deze testcase zijn op de eerste na geschoten op F14, wat ik op zich al redelijk klein vind, of kan het nog wel kleiner zonder dat ik tegen diffractie verschijnselen aanloop? Meen ergens gelezen te hebben dat er ergens een optimum zit...

Tenslotte de compositie, dat is iets wat ik toch echt zelf zal moeten leren dan, daar helpt zelfs een goede DSLR setup je niet mee... Heeft iemand nog wat suggesties over hoe bovenstaande fotos anders hadden gekund, of waar ik in zijn algemeenheid meer op zou kunnen letten? Als ik (macro) fotos van anderen hier op GoT bekijk dan denk ik wel vaak wauw, maar wat maakt nu een goede compositie? Graag wat tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Big_Easy
Klein schopje...

Graag wat nuttig advies mbt tot de gebruikte compositie en hoe het beter zou kunnen. Met alleen wat comments als "de fotos missing compositie" kan ik helaas niet zo gek veel... waar moet ik op letten, wat kan er beter aan?

En een antwoord op mijn vraag mbt die voorzet lens (zie mijn post hierboven) zou ik ook zeer waarderen :)
Pagina: 1