Crazyanz schreef op maandag 13 juli 2009 @ 13:58:
[...]
ik heb mijn laptop inmiddels 1 jaar en 2 maanden en mijn hardeschrijf vertoont ook kuren. Heb je gewoon gebeld en je probleem uitgelegd en kreeg je zonder gezeik een vervangende schrijf aangeboden? Ik heb trouwens een 320GB 5200rpm samsung HD ook al vanaf dag 1 click geluiden en weet ik wat.
Je hebt de volgende tools nodig:
1: Dell support center
2: HD Tune
3: Als het bestaat: tooltje van samsung om je schijf te testen
Met Dell support center kan je onder zelfhulp>diagnose>scan> Dell Check up opstarten. Onder geavanceerde scan kan je je hardeschijf testen. Als dit errors opleverd heb je in principe genoeg bewijs voor een service desk.
Met HD Tune kan je de SMART status van je schijf uitlezen en checken of je schijf defecte sectoren heeft. Dit programma zal de Service desk denk ik niet als bewijs accepteren, maar geeft je wel een feel van de staat van je hardeschijf.
In mijn geval was het tooltje van de hardeschijf bouwer doorslaggevend. Het regelen van de nieuwe schijf heb ik gedaan door te bellen met de XPS support lijn. Ik heb daar verteld dat mijn hardeschijf diverse read errors vertoonde. Verder heb ik verteld hoe die errors zich uitte. Daarbij heb ik verteld welke tools ik heb gebruikt om de hardeschijf te testen en wat daaruit kwam. Na deze uitleg heb ik gevraagd welke vorm van support ze voor mij kunnen leveren hierop. Er werd iig niet veel verder meer gevraagd. Er is achter de schermen even overleg geweest en toen werd me meegedeeld dat ze onder het mom van gerantie de schijf konden vervangen/omruilen.
Mijn ervaring is dus dat er verbazend makkelijk gedaan wordt met een nieuwe schijf opsturen. Uiteraard zal je wel hard moeten kunnen maken dat je schijf defect is. Bij mij was de schijf volgens dell checkup prima. Dit heb ik ook eerlijk verteld aan de telefoon. Echter Seatools kon geen enkele schijftest afronden zonder errors.
[
Voor 11% gewijzigd door
Terror op 13-07-2009 14:31
]
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64