Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 20:13

FikkieHo

Wokmaster

Crazyanz schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 11:45:
[...]

och wees maar niet bang ik gebruik mijn laptop voor erbij en hij heeft vrij weinig te lijden. Ik weet inmiddels hoe hd's zich gedragen. maar binnenkort ga ik een klein servertje bouwen voor opslag van documenten muziek en foto's O-) puur omdat ik nu op 3 pc's me bestanden verspreid heb staan en dat is nogal onhandig.

heeft er trouwens iemand een goede geluidskaart voor de m1530? ik heb wat reviews gelezen van die creative dingen en die blijken dus 10x kut te zijn. iemand goede ervaringen met andere geluidskaarten
waarom zou je een nieuwe geluidskaart aan je m1530 koppelen? Want uit die speakerjtes van de laptop komt er dan heus echt geen beter geluid. Ik heb het geluid gewoon via hdmi naar mijn receiver gekoppeld. :)

Als je wilt, kan je misschien wat van m-audio bekijken. Heb er goeie verhalen van gehoord.

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M9631
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 17:31
Sinds april 2008 heb ik een Dell XPS M1530. Ik ben erg tevreden over de laptop.
Pas geleden wilde ik de laptop opnieuw gaan installeren en toen viel me op dat op de driver cd staat: "Computers supported Dell XPS - M1330, M1710, M1730, and M2010". De code die bovenaan de cd staat is P/N PT272 Rev. A03 December 2007.

Nu is mijn vraag of dit de correcte driver cd is voor mijn XPS M1530. Ik heb via de zoekfunctie al in de verschillende posts proberen te zoeken maar kon niks vinden. Enige hulp zou ik erg op prijs stellen. De meeste drivers kan ik ook via de Dell site vinden, maar ik weet niet of die volledig zijn.

Ook vroeg ik me af of het tikken van de HDD head parking ook op een andere manier uitgeschakeld kan worden dan door Notebook Hardware Control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 11:52
die drivers op die cd zijn sowieso verjaard dus dll gelijk de goede van de site alle drivers zijn daar te vinden

[ Voor 44% gewijzigd door haakjesluiten op 25-05-2009 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holgersson
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Troost je, er zijn meer mensen - waaronder ikzelf - die de verkeerde driver-dvd geleverd hebben gekregen. Ik heb er met Dell over gemaild waarna ze mij nogmaals de verkeerde gestuurd hebben.
Maar gelukkig kun je met alle drivers op de website toe, dat heb ik zelf een keer proefondervindelijk vastgesteld nadat mijn Windows Vista een blauw scherm vertoonde en daarna met geen enkele mogelijkheid meer te redden was. Een complete herinstallatie ging d.m.v. alles op de Dell site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 08:03
Zijn er ook mensen die onder Vista last hebben van het proces Fingerprint reader wat veel van je processor eist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29
M9631 schreef op maandag 25 mei 2009 @ 21:55:
Sinds april 2008 heb ik een Dell XPS M1530. Ik ben erg tevreden over de laptop.
Pas geleden wilde ik de laptop opnieuw gaan installeren en toen viel me op dat op de driver cd staat: "Computers supported Dell XPS - M1330, M1710, M1730, and M2010". De code die bovenaan de cd staat is P/N PT272 Rev. A03 December 2007.

Nu is mijn vraag of dit de correcte driver cd is voor mijn XPS M1530. ...
Mijn XPS M1530 is ook van april 2008 en ik heb inderdaad ook de verkeerde driver CD erbij gekregen, dus je bent niet de enige. Ik heb naar Dell gebeld en ze hebben me toen de juiste CD toegestuurd. Maar zoals boven al gezegd kun je beter de nieuwste drivers van Dell's website downloaden.

[ Voor 4% gewijzigd door jj71 op 26-05-2009 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
hoe zit het met garantie op de M1530 eigenlijk ik heb hem nou net iets langer dan een jaar (jaar en 1 week) en heb geen extra garantie oid. Maar hardeschrijf maak nu zoveel lawaai dat ik eens een smart scan heb gedaan en hier kwam uit dat ik best veel defecte sectoren heb. Kan ik dan nog aanspraak maken op een vervangende hardeschrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
@Crazyanz: Je kunt Dell bellen en het proberen, maar als je niet meer dan de standaardgarantie van 1 jaar hebt dan zijn ze dus niet meer verplicht om je een nieuwe harddisk te sturen als je laptop al buiten de garantie is.

Vanwege de bekende problemen met de nVidia grafische kaarten wordt daar langer garantie op gegeven dan wat je oorspronkelijk had aangeschaft (zie eerdere posts in dit topic) maar dat betekent niet dat de garantie op andere onderdelen, zoals je harddisk, ook automatisch is uitgebreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
Crazyanz schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 10:48:
hoe zit het met garantie op de M1530 eigenlijk ik heb hem nou net iets langer dan een jaar (jaar en 1 week) en heb geen extra garantie oid. Maar hardeschrijf maak nu zoveel lawaai dat ik eens een smart scan heb gedaan en hier kwam uit dat ik best veel defecte sectoren heb. Kan ik dan nog aanspraak maken op een vervangende hardeschrijf?
Als Dell je geen nieuwe HD geeft dan gewoon via de fabrikant van de HD proberen.
Zo heb ik het ook gedaan, ik heb contact opgenomen met Hitachi en als ik een kopie van het aankoopbewijs van de Dell XPS M 1530 met de defecte hardeschijven meestuurde kreeg ik een nieuwe HD opgestuurd.
Succes, je hebt bij Hitachi 3 jaar garantie op je HD dus laat je maar niet zomaar ompraten door de medewerkers van Hitachi/Segeate/Westen Digital/Maxtor etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Oke gaan we proberen bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb vandaag mijn dell xps terug gekregen, alleen vroeg ik me af wat voor scherm er nu inzit, want het ziet er beetje dof uit, maar de kijkhoek is wel een stuk groter.

hoe kan ik ook alweer zien wat voor lcd het is?

Kaisz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannotwin
  • Laatst online: 19-11-2023
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 20:44:
ik heb vandaag mijn dell xps terug gekregen, alleen vroeg ik me af wat voor scherm er nu inzit, want het ziet er beetje dof uit, maar de kijkhoek is wel een stuk groter.

hoe kan ik ook alweer zien wat voor lcd het is?

Kaisz
Gewoon even de ts lezen. Daar staat het in. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluxor
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-09 20:22
Heeft iemand ervaring met het monteren/demonteren van een xps M1530?
Ik heb een tijdje geleden water over mijn notebook gegooid en probeer nu te redden wat ik redden kan.

Heb de gehele notebook gedemonteerd -wat nog vrij lastig was- en heb zoveel mogelijk geprobeerd schoon te maken maar niets mocht baten. Echter was er ook nauwlijks iets van waterschade te zien, ik ben bang dat er gewoon één druppel op een verkeerd circuit gevallen is.

Na wat gestoei met de bekabeling heb ik uiteindelijk het apparaat wel weer zover gekregen om op te starten (lees: aan te gaan en aan te blijven) maar beeld kwam er niet. Het apparaat start nu bijna goed op als ik op de aanknop druk, eerste maal gaat hij aan, de schijf loopt en alles behalve het scherm lijkt prima te werken maar dan slaat hij plots af. Echter herstart het apparaat zich daarna weer direct en dan lijkt het op het scherm na volledig goed te verlopen. Ik hoor de schijf pruttelen (al blijft het beperkt) en de fan gaat ook zo nu en dan draaien. Hierop lijkt hij stabiel te blijven..

Nu verdenk ik van de videokaart dat hij is overleden. Natuurlijk is er nog wel meer aan de hand maar dit lijkt het hoofd probleem. Zowel het primaire scherm als het securaire scherm op de vga poort blijft uit. (Ik heb alle mogelijke combinaties geprobeerd en niets mocht baten)

Er zit een 8600M in, voor zo weer ik weet is dit een losse IGP en derhalve dus vervangbaar. Natuurlijk is het risico van de IGP vervangen (als dat al kan) vrij groot, omdat het ook het moederboard of een combinatie van die twee kan zijn.

Als het goed is krijg ik geld van mijn verzekering terug en mag ik het apparaat zelf houden/weggooien. Natuurlijk wil ik zoveel mogelijk redden van het apparaat om zo te kunnen hergebruiken.

Heeft iemand suggesties waarop ik het apparaat weer draaiende kan krijgen of bepaalde onderdelen kan redden? De schijf is in iedergeval nog in goede staat, over het geheugen durf ik geen uitspraken te doen en het lijkt me sterk dat het scherm kapot is.

Daarbij kom ik gelijk op mijn laatste vraag: mocht ik mijn notebook niet kunnen reanimeren, zou ik het scherm kunnen hergebruiken? Ik heb vrij weinig verstand van dergelijke (prop.) aansluitingen maar het lijkt me niet al te moeilijk om ergens een bepaalde module van daan te halen die het omzet naar een algemene aansluiting (VGA/HDMI/DVI/etc)?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
waterschade is meestal kortsluiting... wat je moet doen bij waterschade is gewoon alles 24h laten uitdrogen in de zon/verwarming en dan starten doet ie het dan niet dan is er gewoon iets kapot gegaan door het uitelkaar halen en schoon maken haal je imho weinig uit.

Op ebay zijn wel losse onderdelen te krijgen moederboarden heb ik regelmatig langs zien komen de 8600M heb ik nog nooit los gezien en zou zomaar nog vrij prijzig kunnen zijn.

moederboard+8600M 350$:
http://cgi.ebay.com/DELL-...d&_trksid=p3286.m20.l1116

[ Voor 18% gewijzigd door haakjesluiten op 29-05-2009 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluxor
Crazyanz schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 18:08:
waterschade is meestal kortsluiting... wat je moet doen bij waterschade is gewoon alles 24h laten uitdrogen in de zon/verwarming en dan starten doet ie het dan niet dan is er gewoon iets kapot gegaan door het uitelkaar halen en schoon maken haal je imho weinig uit.

Op ebay zijn wel losse onderdelen te krijgen moederboarden heb ik regelmatig langs zien komen de 8600M heb ik nog nooit los gezien en zou zomaar nog vrij prijzig kunnen zijn.

moederboard+8600M 350$:
http://cgi.ebay.com/DELL-...d&_trksid=p3286.m20.l1116
Ja, ik ben er bang voor dat het niet meer te repareren valt.
Bedankt voor de link in iedergeval, maarja de kans dat er nog iets anders kapot is is te groot om een dergelijke investering te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-town
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-09 11:42
De IGP kan niet vervangen worden, allemaal vastgesoldeerd op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluxor
Mm het is eigenlijk geen IGP volgens mij, het is volgens mij een losse kaart en niet integrated. Mijn excuus voor het verkeerde woordgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-town
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-09 11:42
Ik zeg het je; dat ding is niet te vervangen, daar zijn al verschillende vragen over geweest.
De grafische kaart is op het moederbord gesoldeerd en kan niet vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:33
8600m gt bestaat wel in mxm module die vervangbaar is, maar zoals al eerder aangegeven is die xps 1530 niet met die variant uitgerust.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
Voor de mensen die nog steeds twijfelen:
Een tiental posts terug werd een link naar een tutorial geplaatst om de koelpasta van CPU & GPU te vervangen:
http://www.robertbromfield.com/Tutorials/Changing%20the%20thermal%20paste%20on%20the%20M1530.pdf

Op de plaatjes kan je goed zien dat CPU & GPU niet op losse kaarten, maar vast op het moederbord zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Hmmz wat volgens mij een simpele optie moet zijn maar wat ik echt niet kan vinden. Hoe zorg ik er voor dat hij aanblijft met de klep dicht als je een externe monitor gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Crazyanz schreef op maandag 01 juni 2009 @ 18:22:
Hmmz wat volgens mij een simpele optie moet zijn maar wat ik echt niet kan vinden. Hoe zorg ik er voor dat hij aanblijft met de klep dicht als je een externe monitor gebruikt?
Dat kun je gewoon instellen in het energiebeheer van Vista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluxor
vanaalten schreef op zondag 31 mei 2009 @ 11:24:

Op de plaatjes kan je goed zien dat CPU & GPU niet op losse kaarten, maar vast op het moederbord zitten.
De CPU is echt wel een losse module, ik heb hem er laatst nog uitgehaald.
Waarom denk je dat er een socket omheen zit met een knop om de CPU los te halen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Sluxor schreef op maandag 01 juni 2009 @ 18:59:
[...]

De CPU is echt wel een losse module, ik heb hem er laatst nog uitgehaald.
Waarom denk je dat er een socket omheen zit met een knop om de CPU los te halen..
Je hebt gelijk - de CPU is verwijderbaar. Wat ik bedoelde was dat de grafische kaart niet een losse insteekkaart o.i.d. is, maar vast op het moederbord.
Hooguit dat de GPU chip zelf net als de CPU verwijderbaar is, maar volgens mij was de GPU chip wel vastgesoldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluxor
vanaalten schreef op maandag 01 juni 2009 @ 19:10:
[...]

Je hebt gelijk - de CPU is verwijderbaar. Wat ik bedoelde was dat de grafische kaart niet een losse insteekkaart o.i.d. is, maar vast op het moederbord.
Hooguit dat de GPU chip zelf net als de CPU verwijderbaar is, maar volgens mij was de GPU chip wel vastgesoldeerd.
Ja, inderdaad.
Helaas is de GPU inderdaad vastgesoldeerd, niet bijzonder lastig als je een beetje weet wat je doet dan is het mogelijk om hem los te halen (even snel gekeken) maar ik zou het afraden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Sluxor schreef op maandag 01 juni 2009 @ 19:12:
[...]

Ja, inderdaad.
Helaas is de GPU inderdaad vastgesoldeerd, niet bijzonder lastig als je een beetje weet wat je doet dan is het mogelijk om hem los te halen (even snel gekeken) maar ik zou het afraden ;)
Huh? Als ik mij niet vergis is het een BGA chip - niet iets dat een hobbyist makkelijk kan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluxor
vanaalten schreef op maandag 01 juni 2009 @ 20:49:
[...]

Huh? Als ik mij niet vergis is het een BGA chip - niet iets dat een hobbyist makkelijk kan vervangen.
Ik heb ook niet gezegd dat het gemakkelijk te vervangen is, maar het moet wel mogelijk zijn (een identieke GPU althans). Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik het niet grondig heb bekeken, maar als je verstand van hebt moet het wel lukken denk ik (onder voorbehoud ;))

Excuses, het lijkt erop dat het inderdaad een BGA chip. Dan wordt het toch vrij lastig..

[ Voor 9% gewijzigd door Sluxor op 01-06-2009 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo

FikkieHo

Wokmaster

Hmmm.. Hoe lang duurt het bij jullie voordat je een reply krijgt op een verlenging van je garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
FikkieHo schreef op zondag 14 juni 2009 @ 14:46:
Hmmm.. Hoe lang duurt het bij jullie voordat je een reply krijgt op een verlenging van je garantie?
Ik wacht al twee maanden daarop sinds ik een aanvraag heb gestuurd. Zal komende week eens bellen want mijn garantie is bijna afgelopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo

FikkieHo

Wokmaster

same, ik wacht een halve maand. We hebben immers hem rond dezelfde tijd besteld :P Met tig andere users hier.. Let me know hoe het afloopt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:49
ik heb ook maanden geleden al aangegeven middels een formulier op de site van dell om mijn garantie te verlengen maar tot op heden ook niks gehoord :S.. ben benieuwd of ze er nog mee komen

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 21:00
Is al eerder opgemerkt in dit topic maar die functie op de site voor aanvraag van garantie werkt idd niet. Wil je je garantie verlengen dan moet je echt bellen. Ik heb mijn garantie ook verlengd en probeerde dat ook middels dat formulier te doen en dat werkte dus niet. Vervolgens heb ik gebeld en gevraagd waarom ik geen reply kreeg op het ingediende formulier. Toen werd mij verteld dat dit niet werkt en dat je dus moet bellen. Wel vreemd dat ze het formulier gewoon op de site laten staan.

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
waarom zou je de garantie verlengen? ze mogen dan wel zeggen dat de garantie maar een jaar duurd maar wettelijk moeten ze toch 2 jaar geven als die echt kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dat is wel zo maar in de praktijk kan het wel heel moeilijk worden om je gelijk te halen. Behalve dat, misschien wil je een langere garantie dan 2 jaar (3 tot 5 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
vind die garantie zo duur voor dat geld koop ik over 3-5jaar een betere laptop dan wat ik nu heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo

FikkieHo

Wokmaster

Nou ja, ik heb 1 van de duurste configuraties van de xps. Een garantie voor 3 jaar, kost rond de 100-150 euro volgens velen. De kans dat er in die tijd iets kapot gaat, is vrij groot (ivm de 8600 gt). Ik heb dan liever dat ik gewoon over 2 jaar nog steeds gratis alles vervangen kan worden, dan dat ik een nieuwe laptop moet halen. En zoveel geld is dat niet voor 3 jaar. Mijn allrisk verzekering van 3 jaar voor mijn camera (400 euro aanschaf) kost ook al zo'n 50 euro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornholio24
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-07-2023
Hallo allemaal,

Ik overweeg een 2de hands XPS 1530 aan te schaffen.

Ik zie hier helaas toch veel mensen met behoorlijke hardware problemen (oa hdd en gpu)

Is deze laptop wel een behoorlijk keuze nog op dit moment? Ik zie voor het meerendeel alleen maar problemen voorbij komen...

Mij spreken de specs; c2d T8100, 4gb, 320gb hdd, nvidia met 256 ddr3 toch wel erg aan.

Mijn budget ligt rond de 800 Euries. Wellicht hebben jullie een goed voorstel voor een alterntieve laptop? Ik zoek wel iets met vergelijkbare specs en kwaliteits onderdelen.

Thanx voor de eventuele feedback!

Gr
C

5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holgersson
  • Niet online
cornholio24, ik heb exact dezelfde specs en ruim een jaar geleden 830 euro voor het ding betaald. Nooit problemen (op een defecte accu na) gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ik heb de laptop nu bijna een jaar en heb nog nooit problemen ermee gehad, vind het een super fijne laptop om mee te werken.

Je moet je goed realiseren dat mensen met problemen zich vaak gaan melden op een forum en dat mensen die tevreden zijn dat minder snel doen. Vandaar dat je op zo'n beetje elk forum meer klachten leest dan positieve verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornholio24
Bedankt voor jullie replies.

Ik geloof ook idd dat het op het forum voornamelijk pechvogels treft mbt de klachten ( uitzonderingen daargelaten)....

wat denken jullie van de nvidia kaart die erin zit, loopt deze echt zo warm ( met vergrote kan op defecten tot gevolg)??

Mijn laptop van Targa 1577 x2 (lidl) is dit afgelopen weekend overleden na 3 jaar trouwe dienst... RIP. Ik denk zelf dat de laptop op de nvidia geforce go 7700 kaart is gecrashed.

vandaar mkijn wantrouwen tov nvidia denk ik...........

Thanx!

C

5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

ik222 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 23:29:
Ik heb de laptop nu bijna een jaar en heb nog nooit problemen ermee gehad, vind het een super fijne laptop om mee te werken.

Je moet je goed realiseren dat mensen met problemen zich vaak gaan melden op een forum en dat mensen die tevreden zijn dat minder snel doen. Vandaar dat je op zo'n beetje elk forum meer klachten leest dan positieve verhalen.
De GPU problemen vertonen zich over het algemeen naar verloop van tijd 1+ jaar, dus dat jij nog geen problemen hebt ondervonden zegt niet veel, dit is in iedergeval wel een zeer veel voorkomend probleem. Helaas want verder is de XPS serie een zeer goede en degelijke laptop. Ik had een jaar geleden nog gehoopt dat Dell de moederborden nog van vergelijkbare ATi chips zou gaan voorzien, maar helaas.
cornholio24 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 23:56:
vandaar mkijn wantrouwen tov nvidia denk ik...........
Jouw wantrouwen is geheel gegrond hoor, Nvidia heeft behoorlijk geblunderd (zacht uitgedrukt) met de G84, G86 en G92 serie mobile en desktop GPU's. (zelfs bepaalde desktop GPU's uit de 8800 serie ondervinden dezelfde problemen) Nvidia heeft uiteindelijk wel de problemen onderkent/bekent, maar nooit stappen ondernomen voro een degelijek oplossing. Het enige wat zij aanraden is een GPU te kopen uit de nieuwere series, wat in het geval van een laptop natuurlijk 9 van de 10 keer niet gaat. (tenzij je een MXM GPU module hebt)

[ Voor 28% gewijzigd door _Dune_ op 16-06-2009 11:51 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
cornholio24 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 21:49:
Hallo allemaal,

Ik overweeg een 2de hands XPS 1530 aan te schaffen.

Ik zie hier helaas toch veel mensen met behoorlijke hardware problemen (oa hdd en gpu)

Is deze laptop wel een behoorlijk keuze nog op dit moment? Ik zie voor het meerendeel alleen maar problemen voorbij komen...

Mij spreken de specs; c2d T8100, 4gb, 320gb hdd, nvidia met 256 ddr3 toch wel erg aan.

Mijn budget ligt rond de 800 Euries. Wellicht hebben jullie een goed voorstel voor een alterntieve laptop? Ik zoek wel iets met vergelijkbare specs en kwaliteits onderdelen.

Thanx voor de eventuele feedback!

Gr
C
Even ter info (hoort niet echt in dit topic thuis)

Kijk voor leuke aanbiedingen in het aanbiedingen topic
http://www.computerland.nl/ProductDetails.aspx?en=NS00648348
Sony Vaio FW31J met Bluray 777,- MM Arena. http://www.mediamarkt.nl/...atalogId=17101&langId=-11

Topic [Aanbiedingen] Complete Systemen & Laptops - Deel 6
(zit nu net even op slot)

[ Voor 3% gewijzigd door Gianni Rombios op 16-06-2009 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornholio24
Ik denk idd dat deze Dell overall een goede laptop is (behalve kans op problemen met de GPU begrijp ik) en na navraag blijkt de laptop welke ik op het oog heb ook nog in de garantie tot 2010 te zitten. Kans op hardware problemen met computers blijf je houden (zeker bij laptops), ook bij de laatste modellen (na wat lezen op dit forum blijkt dat die nieuwe xps16 ook zo zijn problemen te hebben).

Wat jammer is, is dat veel vergelijkbare laptops tegenwoordig van die grote schermen hebben (16" en groter) persoonlijk hou ik van tot 15", redelijk mobiel, handzaam en toch nog een behoorlijke performance. Conclusie is dat denk er maar voor te gaan en dat ik voor 650-700 euro een goede laptop koop met deze dell xps1530.

En bij problemen bellen we maar gewoon naar Dell.........

Keep u posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik niet zo bang ben voor die GPU problemen. Ik koop nog 3 jaar garantie bij en dan zit ik voorlopg wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
@cornholio24: Het verschil tussen 15.4 en 16 inch is vrijwel nul (15.6 wordt ook als 16 inch verkocht). Alleen de beeldverhouding (en resolutie) verschilt wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornholio24
Gianni

Het scheelt idd niet veel, het zal wel iets psychisch zijn. Ik ben van mijn vroegere werk 13" gewend....... nu heb ik er een van 17" van mijn werk en das prima op te werken maar voor het mooie echt te groot / zwaar / dik. 15" is gewoon een mooi maatje.... (ook erg persoonlijk denk ik...)

Dit is trouwens mijn 1e bericht met mijn recente aankoop de 1530, prima laptop, goed over nagedacht. De accu test is echt ideaal, had dit nog nooit gezien op een laptop. Ik ga hier veel plezier van hebben denk ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb vandaag voor het eerst zonder standaard gegamed. binnen een half uur laptop auto shutdown. oververhit.

meer mensen hier problemen mee? zou toch niet mogen zijn dat je altijd een standaard nodig hebt omdat anders comp overhit raakt? wat kan ik eraan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 22:26:
ik heb vandaag voor het eerst zonder standaard gegamed. binnen een half uur laptop auto shutdown. oververhit.

meer mensen hier problemen mee? zou toch niet mogen zijn dat je altijd een standaard nodig hebt omdat anders comp overhit raakt? wat kan ik eraan doen?
Dell bellen, dat is niet normaal.

Ik game met mijn M1530 soms wel een paar uur achter elkaar en hij is nog nooit uitgevallen. Lijkt me dus dat er iets niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten

stond ie wel gewoon @ je bureau dan en niet op een zachte ondergrond die de ventilatie gaten bedekte? Mijn laptop kan zelfs overclocked rustig paar uur gamen aan... ik heb geen standaard en ik heb nooit last gehad van hitte problemen(laptop ruim een jaar oud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo

FikkieHo

Wokmaster

um. 1 keer gehad. Toen had ik mijn laptop op mijn schoot, en dacht ik even een spel te demonstreren. Nou niet dus.. Hij schakelde zichzelf gewoon uit. Maar goed, hij hoort op een normaal oppervlak gewoon te doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 21:00
Wat voor batterij hebben jullie? Met een 9-cells accu heb ik nog nooit last gehad van een shutdown.

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Hier geen problemen met uitvallen als ik game of iets anders zwaars doe. De linker boven kant wordt wel warm en de fan gaat sneller draaien. Kan zelfs met m'n laptop op schoot of in bed gamen :P

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
9 Cells batterij, nooit problemen gehad. Zelfs enkele keren 3D-mark achter elkaar draaien doet ie prima.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
boaty schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 09:20:
Wat voor batterij hebben jullie? Met een 9-cells accu heb ik nog nooit last gehad van een shutdown.
Ik ook met een 9 cell inderdaad. Dat scheelt toch net een beetje ruimte onder de laptop waardoor de fan makkelijker koele lucht aan kan zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mudi
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 00:54
Een vraagje, wat is de reactie tijd van de lcd scherm dat in de M1530 zit ??? Iemand enig idee, heb het nergens kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
geen idee wat is het nut omdat te willen weten ik heb iig nog nooit ghosting gehad dus het zal wel goed zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm wel ik hoor de fan altijd en ik had hem gewoon op mijn bureau staan.

hij blaasd volgens mij altijd full speed ook al doe ik niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo

FikkieHo

Wokmaster

dan is er volgens mij iets mis.... Mijn fan blaast ook vaak op fullspeed, maar dat is enkel dat ik veel achtergrond programma's draai.. Weliswaar niet grafisch zwaar, maar wel belastend voor mij laptop dat hij in het algeheel verhit, en dus harder gaat draaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo mensen,

Ik heb even wat twijfels over mijn temperaturen. Ik heb een stock Dell xps m1530, zonder extra koeling oid.

Onder het spelen van CS:Source maxen de temps op: GPU: 85C, Core0: 78C, Core 1: 83 C.

Is dit aanvaardbaar? Ik kan stof als oorzaak uitsluiten.

Bvd,

Xenome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Als max temperaturen is dat wel aanvaardbaar ja, een laptop wordt nu eenmaal warmer dan een desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:51
Mijn temperaturen zijn momenteel(Als ik gewoon beetje msn, surf enzo.)
Cores: +/- 40/45 graden
GPU: +/- 60/65 graden
HDD: +/- 35 graden
ACPI: +/- 50 graden

Lijkt me wel redelijk denk ik zo, was eerst ook hoger maar heb eventjes mijn fan schoon gemaak met behulp van de stofzuiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik222 schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 08:33:
Als max temperaturen is dat wel aanvaardbaar ja, een laptop wordt nu eenmaal warmer dan een desktop.
Ok. met google vond ik namelijk wat tegenstrijdige berichten op verschillende fora. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo

FikkieHo

Wokmaster

Ik heb gebeld met de XPS servicecenter en ik heb deze bedragen gekregen voor mijn xps 1530. Het betreft hier een Next business day garantie. Gewoon de goedkoopste dus.

1 jaar 140
2 jaar 170
3 jaar 200

meerdere jaren wou ik niet eens vragen.. Proberen ze mij nou met deze bedragen mij op te lichten of wat? Als ik prijzen hier zie van 100-150 euro, waar slaat mijn 200 euro voor 3 jaar dan op?

Heb jij nog gebeld ik222?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
FikkieHo schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 15:37:
Ik heb gebeld met de XPS servicecenter en ik heb deze bedragen gekregen voor mijn xps 1530. Het betreft hier een Next business day garantie. Gewoon de goedkoopste dus.

1 jaar 140
2 jaar 170
3 jaar 200

meerdere jaren wou ik niet eens vragen.. Proberen ze mij nou met deze bedragen mij op te lichten of wat? Als ik prijzen hier zie van 100-150 euro, waar slaat mijn 200 euro voor 3 jaar dan op?

Nee niet meer, ga het ook niet doen denk ik met dit soort prijzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Het kan zijn dat de bedragen nu hoger zijn omdat het desbetreffende model niet meer door Dell wordt verkocht. En dan is het voor hun misschien moeilijker om garantie te verlenen in de toekomst omdat de onderdelen dan schaarser zijn dan wanneer het model nu nog steeds verkocht zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:51

1 jaar 140
2 jaar 170
3 jaar 200

Bij mij was het dacht ik 180 voor 3 jaar paar maandjes geleden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo

FikkieHo

Wokmaster

Ik heb ze nog een keer normaal gemaild om te kijken wat ze antwoorden op het feit dat ze een nogal onbetrouwbare videokaart erin hebben gestopt. Als ze niet met een goedkoper bedrag komen, dan hoop ik maar dat hij de komende 3 jaar gewoon overleefd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten

1 jaar 140
2 jaar 170
3 jaar 200

Ik kreeg vorige week een mailtje of ik interesse had in garantieverlenging. Mijn reactie per mail terug: ja, indien de prijs redelijk is.

Ook ik kreeg dus het 2 jaar voor 170 euro aanbod. Vind het echt in geen verhouding staan met de aanschafprijs van de laptop (850 euro of zo), dus ga er niet verder op in.

Edit: heb maar terug gemaild dat ik het een absurd bedrag vind. 100 euro, max, lijkt mij een stuk redelijker.

[ Voor 6% gewijzigd door vanaalten op 10-07-2009 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
dieselb0y schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 12:51:
Mijn temperaturen zijn momenteel(Als ik gewoon beetje msn, surf enzo.)
Cores: +/- 40/45 graden
GPU: +/- 60/65 graden
HDD: +/- 35 graden
ACPI: +/- 50 graden

Lijkt me wel redelijk denk ik zo, was eerst ook hoger maar heb eventjes mijn fan schoon gemaak met behulp van de stofzuiger :)
Ik had precies hetzelfde:
Mijn zusje speelde ongeveer de Sims 3, 2 uur lang aan één stuk door en de max temperaturen de GPU werd 87 C en de CPU Core 0: 84 Core 1 89.
Dit vond ik onaanvaardbaar vervolgens heb ik de laptop van onder open geschroefd. ( Waar je ook je geheugen kan vervangen)
Geen stof in de FAN te zien toch maar toch de stofzuiger er op gezet en er kwam heel veel stof uit die soort van koperen leidingjes die naar de CPU en GPU lopen om de warmte kwijt te kunnen.
Resultaat:
Na 3,5 uur Sims: GPU 75, CPU Core 0: 72, Core 1: 75.

Wat ik hier ook mee wil zeggen ik zag ook geen stof ik sloot het ook uit maar er zat wel duidelijk veel stof in de koperen leidingjes.
Leeftijd laptop: 1,5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je kunt ook met een wattenstaafje rondom die fan (in het niet-zichtbare gedeelte) stof weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
Ik heb al een flinke tijd niet meer gereageerd in dit topic. Ik heb mijn XPS M1530 nu 1 jaar en 4 maanden. Mooi moment voor een soort van ervaringsupdate. Eigenlijk draaide mijn laptop tot een week terug vlekkenloos. Vorige week waren er opeens allemaal vage crashes en read errors. Na controle met wat programma's bleek de hardeschijf aan het eind van zijn latijn. Best snel na 3000 uur gebruik volgens S.M.A.R.T status. Met gemiddeld 6 uur per dag is denk ik wel duidelijk dat mijn laptop intensief gebruikt word (Al mijn studie verslagen maak ik erop). Hardeschijf komen we zo op terug.

Laptop zelf ziet er nog prima uit, rode cover is iets valer geworden en het scherm heeft een paar vlekjes van knopjes die erin doorgedrukt zijn, maar buiten dat kan ik nu met recht zeggen dat de bouwkwaliteit goed is. Ook de wat los ogende strip bij de webcam zit nog altijd strak op zijn plaats. Ondertussen zijn er flink wat software updates geweest. Met BIOS A12 ondersteunt het apparaat nu 8GB werkgeheugen en is er een optimale verhouding gevonden tussen geluidsniveau en koeling. In de loop der tijd is mijn batterij capaciteit iets terug gezakt. Ik doe ondertussen nog maar 3 uur op mijn 9 cells batterij (met alles maximaal), dit was ooit 4 uur.

Zoals ik al aangaf was de hardeschijf aan het eind van zijn latijn. Mijn Seagate 200 GB 7200 rpm was opzich altijd al vreemd. Veel herrie, klikgeluiden, maar tot een week terug heb ik nooit iets gemerkt in de trant van mindere prestaties. Tools van Dell gaven aan dat alles oke was, maar ik vertrouwde het niet. Met Seatools en HD Tune bleek er vervolgens toch echt iets mis te zijn. Ik de XPS support lijn bellen en het probleem uitleggen. Dag later kreeg ik gratis een vervangende schijf in de bus. Nieuwe schijf is ook een 200GB 7200 rpm seagate, alleen dit maal met een val sensor. De performance van de nieuwe schijf is een stuk beter. Naast sneller is de schijf veel en veel stiller en zijn er geen klik / tik geluiden meer. Ik was overigens aangenaam verrast dat Dell 4 maanden buiten de laptop garantie kosteloos een vervangende schijf aanbood.

De nieuwe schijf was voor mij gelijk een mogelijkheid om de software eens flink te updaten. Vooralsnog had ik altijd gewerkt met de originele Vista x86 Ultimate editie. Momenteel draai ik Vista ultimate x64 SP2 en heb ik een partitie opengelaten voor als de windows 7 RTM uit is.

Mensen die dit topic sinds het begin volgen weten misschien nog dat ik destijds naast Vista ook XP, Linux, OSx86 en MediaDirect bootable had. Daar ben ik vanaf gestapt. OSx86 is nogsteeds niet goed draaiend te krijgen. Wifi, geluid en standby blijven heikele punten. Linux en XP gebruik ik ondertussen dermate weinig dat ik het ruimte verspilling ben gaan vinden. Mocht ik ze ooit nog nodig hebben, dan gaan ze lekker virtueel. Dan kan mijn T8300 zijn virtualisatie potentie tenminste waar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Ik had onlangs een aanbod gehad: twee jaar garantieverlenging voor 170 euro. Heb geklaagd dat ik het veel geld vond t.o.v. de nieuwprijs van het apparaat en vandaag een reactie terug gehad:
I'd like inform you that normally price of one motherboard with replacement is around 300.00 EUR or LCD screen can be up to 400 EUR (when system is not covered any service or legal warranty). Comparable to these prices is price bargain for two years.
Tja, de consumenten-verkoopprijs zal inderdaad wel zo absurd hoog zijn, ja. Desondanks ga ik het risico gewoon nemen - de laptop heeft bij mij gelukkig weinig te lijden, wordt enkel gebruikt om op de bank mee te kunnen internetten en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Terror schreef op maandag 13 juli 2009 @ 11:27:
Ik heb al een flinke tijd niet meer gereageerd in dit topic. Ik heb mijn XPS M1530 nu 1 jaar en 4 maanden. Mooi moment voor een soort van ervaringsupdate. Eigenlijk draaide mijn laptop tot een week terug vlekkenloos. Vorige week waren er opeens allemaal vage crashes en read errors. Na controle met wat programma's bleek de hardeschijf aan het eind van zijn latijn. Best snel na 3000 uur gebruik volgens S.M.A.R.T status. Met gemiddeld 6 uur per dag is denk ik wel duidelijk dat mijn laptop intensief gebruikt word (Al mijn studie verslagen maak ik erop). Hardeschijf komen we zo op terug.

Laptop zelf ziet er nog prima uit, rode cover is iets valer geworden en het scherm heeft een paar vlekjes van knopjes die erin doorgedrukt zijn, maar buiten dat kan ik nu met recht zeggen dat de bouwkwaliteit goed is. Ook de wat los ogende strip bij de webcam zit nog altijd strak op zijn plaats. Ondertussen zijn er flink wat software updates geweest. Met BIOS A12 ondersteunt het apparaat nu 8GB werkgeheugen en is er een optimale verhouding gevonden tussen geluidsniveau en koeling. In de loop der tijd is mijn batterij capaciteit iets terug gezakt. Ik doe ondertussen nog maar 3 uur op mijn 9 cells batterij (met alles maximaal), dit was ooit 4 uur.

Zoals ik al aangaf was de hardeschijf aan het eind van zijn latijn. Mijn Seagate 200 GB 7200 rpm was opzich altijd al vreemd. Veel herrie, klikgeluiden, maar tot een week terug heb ik nooit iets gemerkt in de trant van mindere prestaties. Tools van Dell gaven aan dat alles oke was, maar ik vertrouwde het niet. Met Seatools en HD Tune bleek er vervolgens toch echt iets mis te zijn. Ik de XPS support lijn bellen en het probleem uitleggen. Dag later kreeg ik gratis een vervangende schijf in de bus. Nieuwe schijf is ook een 200GB 7200 rpm seagate, alleen dit maal met een val sensor. De performance van de nieuwe schijf is een stuk beter. Naast sneller is de schijf veel en veel stiller en zijn er geen klik / tik geluiden meer. Ik was overigens aangenaam verrast dat Dell 4 maanden buiten de laptop garantie kosteloos een vervangende schijf aanbood.

De nieuwe schijf was voor mij gelijk een mogelijkheid om de software eens flink te updaten. Vooralsnog had ik altijd gewerkt met de originele Vista x86 Ultimate editie. Momenteel draai ik Vista ultimate x64 SP2 en heb ik een partitie opengelaten voor als de windows 7 RTM uit is.

Mensen die dit topic sinds het begin volgen weten misschien nog dat ik destijds naast Vista ook XP, Linux, OSx86 en MediaDirect bootable had. Daar ben ik vanaf gestapt. OSx86 is nogsteeds niet goed draaiend te krijgen. Wifi, geluid en standby blijven heikele punten. Linux en XP gebruik ik ondertussen dermate weinig dat ik het ruimte verspilling ben gaan vinden. Mocht ik ze ooit nog nodig hebben, dan gaan ze lekker virtueel. Dan kan mijn T8300 zijn virtualisatie potentie tenminste waar maken.
ik heb mijn laptop inmiddels 1 jaar en 2 maanden en mijn hardeschrijf vertoont ook kuren. Heb je gewoon gebeld en je probleem uitgelegd en kreeg je zonder gezeik een vervangende schrijf aangeboden? Ik heb trouwens een 320GB 5200rpm samsung HD ook al vanaf dag 1 click geluiden en weet ik wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
Crazyanz schreef op maandag 13 juli 2009 @ 13:58:
[...]
ik heb mijn laptop inmiddels 1 jaar en 2 maanden en mijn hardeschrijf vertoont ook kuren. Heb je gewoon gebeld en je probleem uitgelegd en kreeg je zonder gezeik een vervangende schrijf aangeboden? Ik heb trouwens een 320GB 5200rpm samsung HD ook al vanaf dag 1 click geluiden en weet ik wat.
Je hebt de volgende tools nodig:
1: Dell support center
2: HD Tune
3: Als het bestaat: tooltje van samsung om je schijf te testen

Met Dell support center kan je onder zelfhulp>diagnose>scan> Dell Check up opstarten. Onder geavanceerde scan kan je je hardeschijf testen. Als dit errors opleverd heb je in principe genoeg bewijs voor een service desk.

Met HD Tune kan je de SMART status van je schijf uitlezen en checken of je schijf defecte sectoren heeft. Dit programma zal de Service desk denk ik niet als bewijs accepteren, maar geeft je wel een feel van de staat van je hardeschijf.

In mijn geval was het tooltje van de hardeschijf bouwer doorslaggevend. Het regelen van de nieuwe schijf heb ik gedaan door te bellen met de XPS support lijn. Ik heb daar verteld dat mijn hardeschijf diverse read errors vertoonde. Verder heb ik verteld hoe die errors zich uitte. Daarbij heb ik verteld welke tools ik heb gebruikt om de hardeschijf te testen en wat daaruit kwam. Na deze uitleg heb ik gevraagd welke vorm van support ze voor mij kunnen leveren hierop. Er werd iig niet veel verder meer gevraagd. Er is achter de schermen even overleg geweest en toen werd me meegedeeld dat ze onder het mom van gerantie de schijf konden vervangen/omruilen.

Mijn ervaring is dus dat er verbazend makkelijk gedaan wordt met een nieuwe schijf opsturen. Uiteraard zal je wel hard moeten kunnen maken dat je schijf defect is. Bij mij was de schijf volgens dell checkup prima. Dit heb ik ook eerlijk verteld aan de telefoon. Echter Seatools kon geen enkele schijftest afronden zonder errors.

[ Voor 11% gewijzigd door Terror op 13-07-2009 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mudi
Bij mij was het nog gemakkelijker. Ik heb gemeld dat mijn HDD steeds kraakte. Ik moest een paar testen doen, maar zoals hierboven vond deze geen enkel probleem. Dan moest ik mijn hdd even uit mijn laptop halen om te zien of de geluid er nog steeds was en natuurlijk maakte het geen geluid. Ik heb dit allemaal gemeld aan de support en kreeg gewoon een nieuwe HDD, die nog steeds zelfde geluid maakt :)
Ik denk dat het vooral met Vista te maken heeft. Met XP of Linux had ik dit probleem niet veel.

Maar de support van dell, gewoon geweldig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo

FikkieHo

Wokmaster

Daar betaal je dan ook een hoop geld voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
Tja, wat heet een hoop geld. Ik kan tot op de dag van vandaag nog steeds nergens een slank ogende laptop, met een mooi design, goeie batterij, degelijke grafische kaart en een hoog resolutie scherm vinden die in de buurt van de XPS 1530 komt. Overigens denk ik dat ik destijds best een goeie deal heb gemaakt. Vergelijkbaar systeem waar ook Vista Ultimate op staat kost nu ongeveer €100 minder dan wat ik betaald heb. Meeste laptops zakken wel harder in waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
sterker nog mijn laptop heb ik toen gekocht voor iets van 780euro geloof ik en tot de dag dat ze de M1530 hebben verkocht is die niet meer zo goedkoop geweest :P had toen 20% korting gratis verzending en een aanbieding van -100 euro ^^ En ja ik kan ook nog steeds nergens een laptop vinden die ik zou willen ipv deze laptop. Design is on overtroffen vind ik persoonlijk. Gebruik mijn laptop wel vooral als studie laptop en gebruik de grafische kaart eigenlijk amper maarja.

[ Voor 33% gewijzigd door haakjesluiten op 14-07-2009 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NineTailedFox
  • Laatst online: 01:13
Hey,

ik heb ook even een vraagje, ik heb momenteel WinXP pro 32bit op mijn laptop staan. Nu heb ik een beetje deze thread doorzocht maar kon niet vinden of XP pro 64bit op deze laptop kan.

Dus bij deze: is dat mogelijk? En zo ja, waar haal ik de drivers vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
@Phantom: In principe wel, want er zit een Core 2 Duo processor in, en alle C2D's ondersteunen de 64-bit instructieset. (Ik zie dat je er ook al Windows 7 x64 op hebt draaien, dus je weet toch al dat 64-bits OSen op de M1530 draaien?).

[ Voor 36% gewijzigd door jj71 op 14-07-2009 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
@Phantom: Drivers zal je bij de originele fabrikant moeten downloaden. Ik verwacht geen problemen met Intel Wifi, Chipset en Geluid. Geforce driver zal je waarschijnlijk zelf de .inf file moeten modden.

edit: 2 minuten googlen en jawel... Howto install windows xp x64 on your Dell XPS M1530 inclusief driverpack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mudi
FikkieHo schreef op maandag 13 juli 2009 @ 19:07:
Daar betaal je dan ook een hoop geld voor :)
Ik had mijn laptop destijds 620 euro betaald :P en de specs zijn T8300, 3GB, 200GB 7200 rpm, WXGA+. Voor de rest is het allemaal de standaard. Niet slecht voor een kleine 600 euro en zo'n geweldige service. Buiten het feit dat mijn laptop soms zeer warm kan zijn als ik een spel speel en dat ik mijn batterij heb verkloot, kan ik je zeggen dat het een zeer goede laptop is met een stevige bouwkwaliteit (al enkele keren van bijna 1 meter hoog gevallen :o )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo

FikkieHo

Wokmaster

Haha, volgens mij begrijpt iedereen mij verkeerd ;) Ik bedoelde dat de garantie/service vrij duur is, maar dat je daartegen wij goeie service krijgt. Mijn laptop was toendertijd 1050 euro, incl alle mogelijk kortingsbonnen >> 15% + 100 euro + gratis verzending. Het was dus een duur laptopje, maar vergeleken met de MBP vond ik de XPS net iets fijner (tja, windows ;)). Maar ik wacht geduldig tot ze mij een mail terugsturen over de garantie.

EDIT:

Unfortunately we are not able to offer you any other price for the Next business day extension.
However your computer is covered by the legal warranty for 3 years after the date of purchase ( from Dutch law ) so if anything goes wrong we will repair it for free for you ( although it will not be repaired on the next business day .

Oftewel, je hebt gewoon nog 3 jaar garantie, maar niet dat ze de volgende dag helpen. Des te meer reden dat ik geen 200 euro extra uitgeef.

[ Voor 36% gewijzigd door FikkieHo op 15-07-2009 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dommerick
  • Laatst online: 09-09 06:07

dommerick

is domm

Iemand die weet of de bluetooth fix ook in windows XP gedaan kan worden? Ik heb namelijk ubuntu geinstalleerd terwijl de module uitgeschakeld stond in vista. Nu word hij in ubuntu dus niet herkend.

Om het werkend te krijgen wil ik eventjes XP ernaast installeren en de fix uitvoeren. Daarna is het een kwestie van de bluetooth software in ubuntu herinstalleren en zou alles weer naar behoren moeten werken.

Heeft geen signature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
FikkieHo schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 09:42:

Unfortunately we are not able to offer you any other price for the Next business day extension.
However your computer is covered by the legal warranty for 3 years after the date of purchase ( from Dutch law ) so if anything goes wrong we will repair it for free for you ( although it will not be repaired on the next business day .

Oftewel, je hebt gewoon nog 3 jaar garantie, maar niet dat ze de volgende dag helpen. Des te meer reden dat ik geen 200 euro extra uitgeef.
In de Nederlandse wet heb je te maken met een bewijslast die na 6 maanden omdraaid. In het eerste halfjaar moet de verkoper problemen fixen onder het mom van garantie of bewijzen dat de fout bij de klant ligt. Een jaar fabrieksgarantie is dus eigenlijk een coulance waarmee deze termijn van 6 maanden is opgerekt. Buiten deze periode draait de bewijslast om en dan moet jij als klant aantonen dat een defect er altijd al in gezeten heeft om garantie te kunnen claimen. Dit is zeer lastig en tijdrovend als een verkoop organisatie niet mee werkt, aangezien je dan een rechtzaak zal moeten beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn xps1530.
Had 2 dagen geleden ineens dat het systeem in de slaapstand stond, maar kreeg em er niet uit.
Aan/uitknop ingedrukt gehouden, uitgezet en daarna weer opgestart. Niets aan de hand.

Maar gisteren stond ie weer in de slaapstand. Weer hetzelfde gedaan, maar nu start hij niet meer op.
Hij gaat 4 seconden aan( lampjes gaan 1 voor 1 aan) en dan stopt ie. Je hoort nog wel een fan draaien, maar het scherm blijft zwart. Het standby-teken op de voorkant bij de hoofdtelefoonaansluiting blijft wel branden.

Heb em nu precies anderhalf jaar, maar ben er goed ziek van.

Weet iemand hier meer van?
Denk zelf dat het het moederbord is.

Groet,
Marfybrown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 18:57:
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn xps1530.
Had 2 dagen geleden ineens dat het systeem in de slaapstand stond, maar kreeg em er niet uit.
Aan/uitknop ingedrukt gehouden, uitgezet en daarna weer opgestart. Niets aan de hand.

Maar gisteren stond ie weer in de slaapstand. Weer hetzelfde gedaan, maar nu start hij niet meer op.
Hij gaat 4 seconden aan( lampjes gaan 1 voor 1 aan) en dan stopt ie. Je hoort nog wel een fan draaien, maar het scherm blijft zwart. Het standby-teken op de voorkant bij de hoofdtelefoonaansluiting blijft wel branden.

Heb em nu precies anderhalf jaar, maar ben er goed ziek van.

Weet iemand hier meer van?
Denk zelf dat het het moederbord is.

Groet,
Marfybrown
@marfybrown1: je hebt PM mail! ;)

[ Voor 4% gewijzigd door PSP123 op 19-07-2009 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mudi
Ik heb een groot probleem. Sinds deze morgen zie ik dat mijn batterij niet meer oplaadt. Waar ik deze ook in een willekeurige stopcontact steek, het wil maar niet opladen. Het probleem zit niet bij mijn adapter, want ik kan zonder mijn batterij op mijn laptop.
Hoe zou het komen dat mijn batterij ineens niet meer oplaadt en hoe kan ik precies weten dat de batterij het probleem is. En wat kan ik er tegenaan doen. Ik ga zeker eens dell bellen alhoewel mijn garantie is verlopen (welk nummer kan ik best bellen???).

Verder heb ik eens op Ebay eens gezien en de 9 cell batterijen kosten daar ongeveer 40 euro (met verzend).
Zijn deze batterijen vertrouwbaar ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holgersson
  • Niet online
Mudi, waarschijnlijk is je accu defect maar in theorie zou het ook aan je moederbord kunnen liggen.
Zelf heb ik een vergelijkbaar probleem gehad: Holgersson in "[Ervaringen] Dell XPS M1530 - Deel 4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mudi
Mijn garantie is net 3 maanden verlopen, maar ik ga eens dell bellen. Eens zien wat zij te zeggen hebben. Welk nummer heb je toen gebeld, gewoon technische dienst ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holgersson
  • Niet online
020-6744500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mudi
Ik heb ze gebeld en kreeg te horen dat mijn batterij gewoon versleten is en gewoon zijn laatste adem heeft begeven. Hij kon er niks aan doen omdat de garantie op accu's enkel 1 jaar is, ook al heb je een garantie van 4 jaar. Ik was natuurlijk kwaad, maar hij kon me niet verder helpen. Nu maar een nieuwe kopen. Op Ebay heb ik originele dell 9 cell accu's voor 60 euro gevonden. Op de website van dell kosten ze 150 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb deze laptop nu bijna een jaar. Ik heb nog geen problemen gehad. Maar vandaag kwam ik met een probleempje. Normaal gebruik ik nooit bluetooth op de laptop, maar omdat ik een nieuwe gsm gekocht heb, wou ik deze verbinden met de laptop via bluetooth en dus schakel ik de bluetooth-module in. Hij vraagt nu telkens om de stuurprogramma's te installeren. Ik heb deze proberen te installeren, maar hij vindt de drivers niet. Enige oplossing is dan op "later installeren" klikken, maar alles werkt wel... Maar na een herstart van de computer vraagt hij terug om te installeren. Ik zou ook kunnen op "nooit meer vragen" klikken, maar is dit wel verstandig? Is er een groter probleem?
Ook heb ik proberen de drivers van de dell-site te halen, maar deze willen zich niet installeren omdat ik eerst de oude drivers moet verwijderen.
Hoe kan ik dit oplossen?

Dank u!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand hoe je Realtek HD audio manager op de XPS geinstalerd kan krijgen ?
Op internet kan ik er maar niks over vinden, mijn broertje heeft acer laptop met de zelfde geluids kaart en bij hem komt automatische met instaleren van de drivers op zijn laptop te staan. Mooie van dit tooltje is dat je dolby live voor in de games mee kan activeren zodat je dan ook 5.1 geluid heb over HDMI en op de digitaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenvoorde
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10-09-2024
Ik ben nu al een paar dagen aan het zoeken, maar ik kom er niet uit. Ik heb een nieuwe Philips 42PFL7603D TFT TV en ik wil mijn M1530 nu aansluiten via HDMI. Beeld is geen probleem, inprikken en gaan, alleen het geluid wil maar niet lukken. Natuurlijk heb ik het HDMI geluid als default gezet en ik zie ook signaal hier doorheen gaan (aan de level meter) maar hoor maar niks op de TV.

Nu draai ik Windows 7, wat de boel wat gecompliceerder maakt en ik heb verder geen andere apparaten met HDMI om te testen of het misschien aan de TV ligt. Als ik in de Nvidia control panel kijk zie ik dat deze de link met de TV als een DVI verbinding ziet. Ook de optie "digital sound" ontbreekt in dit menu.

Ik gebruik de Sigma High Definition CODEC versie 6.10.0.5866. Hier wordt de HDMI gedetecteerd, maar geen geluid. Ook met de native driver van Windows 7 komt er geen geluid uit.

Heeft iemand een idee in welke hoek ik de oplossing zou moeten vinden? Cheers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:33
Even rechtermuisknop op het geluid-icoon > afspeelapparaten > HDMI > Eigenschappen > Ondersteunde indelingen en daar alles uitzetten (DTS Audio, Dolby Digital, Microsoft WMA Pro Audio).

Samplesnelheid heb ik zelf op 48.0 KHz staan.

Als het goed is moet het met bovenstaande instellingen werken, je TV kan geen DTS Audio/Dolby Digital verwerken ;)

EDIT: Ik heb nu overigens het probleem dat mijn v-toets niet meer 'klikt', voelt erg lam aan waardoor het absoluut niet fijn is om te typen.. Toch maar even voor bellen! :)

[ Voor 20% gewijzigd door Arjan90 op 26-07-2009 17:04 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenvoorde
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10-09-2024
Sp!tF!re schreef op zondag 26 juli 2009 @ 17:00:
Even rechtermuisknop op het geluid-icoon > afspeelapparaten > HDMI > Eigenschappen > Ondersteunde indelingen en daar alles uitzetten (DTS Audio, Dolby Digital, Microsoft WMA Pro Audio).

Samplesnelheid heb ik zelf op 48.0 KHz staan.

Als het goed is moet het met bovenstaande instellingen werken, je TV kan geen DTS Audio/Dolby Digital verwerken ;)

EDIT: Ik heb nu overigens het probleem dat mijn v-toets niet meer 'klikt', voelt erg lam aan waardoor het absoluut niet fijn is om te typen.. Toch maar even voor bellen! :)
Dank je wel, maar dit had ik al geprobeerd. Ik ben bang dat ik toch een apparaat moet vinden welke HDMI out heeft zodat ik kan zien of het probleem bij de laptop (windows 7) of de televisie zit. Op de Philips support site stond een stukje over een HDMI verbinding waar wel beeld, maar geen geluid doorkwam. Zij geven aan dat je bron (de laptop in dit geval) het geluid in PCM uitzend. Maar dit is volgens mij bij Windows toch standaard? Bestaan er geen kabels waar ik een DVI en digitaal audio signaal instop en waar dit in HDMI uitkomt?

Wat betreft je keyboard. Ik heb een paar maanden geleden het probleem dat de "o" niet lekker klikte. Soms moest je ook extra hard drukken om de letter op het beeldscherm te krijgen. Ik heb toen Dell gebeld en binnen een dag zat er een nieuw toetsenbord in! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:40
Steenvoorde schreef op maandag 27 juli 2009 @ 10:19:
[...]

...Wat betreft je keyboard. Ik heb een paar maanden geleden het probleem dat de "o" niet lekker klikte. Soms moest je ook extra hard drukken om de letter op het beeldscherm te krijgen. Ik heb toen Dell gebeld en binnen een dag zat er een nieuw toetsenbord in! :)
ik hoor het al wat betreft dell laptops. Extra garantie bijkopen is geen overbodige luxe, aangezien er wel eens wat mee is... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

HBSVDK schreef op maandag 27 juli 2009 @ 12:02:
[...]

ik hoor het al wat betreft dell laptops. Extra garantie bijkopen is geen overbodige luxe, aangezien er wel eens wat mee is... :P
Tsja, zoals zo vaak gezegd hier: je hoort alleen de mensen die problemen en klachten hebben. Ik gebruik mijn M1530 nu al meer dan een jaar en ben zeer tevreden!

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
Terror schreef op maandag 13 juli 2009 @ 14:24:
[...]

Je hebt de volgende tools nodig:
1: Dell support center
2: HD Tune
3: Als het bestaat: tooltje van samsung om je schijf te testen

Met Dell support center kan je onder zelfhulp>diagnose>scan> Dell Check up opstarten. Onder geavanceerde scan kan je je hardeschijf testen. Als dit errors opleverd heb je in principe genoeg bewijs voor een service desk.

Met HD Tune kan je de SMART status van je schijf uitlezen en checken of je schijf defecte sectoren heeft. Dit programma zal de Service desk denk ik niet als bewijs accepteren, maar geeft je wel een feel van de staat van je hardeschijf.

In mijn geval was het tooltje van de hardeschijf bouwer doorslaggevend. Het regelen van de nieuwe schijf heb ik gedaan door te bellen met de XPS support lijn. Ik heb daar verteld dat mijn hardeschijf diverse read errors vertoonde. Verder heb ik verteld hoe die errors zich uitte. Daarbij heb ik verteld welke tools ik heb gebruikt om de hardeschijf te testen en wat daaruit kwam. Na deze uitleg heb ik gevraagd welke vorm van support ze voor mij kunnen leveren hierop. Er werd iig niet veel verder meer gevraagd. Er is achter de schermen even overleg geweest en toen werd me meegedeeld dat ze onder het mom van gerantie de schijf konden vervangen/omruilen.

Mijn ervaring is dus dat er verbazend makkelijk gedaan wordt met een nieuwe schijf opsturen. Uiteraard zal je wel hard moeten kunnen maken dat je schijf defect is. Bij mij was de schijf volgens dell checkup prima. Dit heb ik ook eerlijk verteld aan de telefoon. Echter Seatools kon geen enkele schijftest afronden zonder errors.
Nu ben ik benieuwd of je, je ´oude´ HD die in je laptop zat nu ook terug moest sturen?
Pagina: 1 ... 13 ... 18 Laatste

Let op:
Voor alles m.b.t. levertijden kun je in dit topic terecht! Let wel: berichten plaatsen met 'het duurt lang!' zal de levertijd niet doen verkorten!