Gisteravond die dual-boot-met-mediadirect handleiding gebruikt om een Ubuntu als tweede OS (naast Windows-XP) te installeren. De guide klopt, het werkt nu, maar wel mee uitkijken:
In eerste instantie had ik Ubuntu niet op een primary partition geinstalleerd, zoals de guide voorschrijft, maar gewoon in het ongepartitioneerde deel van de schijf zelf maar wat laten doen - en dat werd dus een extended partition. Daarna de tool van Dell voor de mediadirect knop er op los gelaten - en beide OSsen wilden niet meer booten.
Repareren van m'n windows partitie: via de recovery console (op windows-XP install disk) fixboot en fixmbr gedaan - hielp niet. Bleek dat ik met een partitie-editor de windows XP partitie opnieuw op 'bootable' moest zetten.
Daarna de Ubuntu partitie verwijderd en nu tijdens het installeren zelf duidelijk twee nieuwe partities (primary voor OS en een swap) gemaakt en Ubuntu geinstalleerd (en even opletten aan het begin dat je de bootloader niet op je MBR zet).
Alles werkt nu zoals het hoort: mediadirect voor Linux, on/off voor Windows-XP. Geen idee of Windows-7 net zo 'makkelijk' gaat - ik denk dat je vooraf zelf moet partitioneren zodat je weet dat windows-7 naar je tweede primary partition gaat.
Tips: zorg voor een klaarliggende windows-XP (of Vista) install-CD met recovery console er op; zorg ook voor een klaarliggende rescue-CD met goede partitie-editor; belangrijkste tip: backup!