• spectator
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-01 14:28
Hoi, ben nieuw in het OC'en en koelen.
Ik heb voor een nieuw systeem het volgende gekocht.

moederbord: GA-EP35-DS3P
cpu: E8500 + Scythe Mugen 1000 met retention kit.
geheugen: 4GB OCZ PC8000

Zonder overclock is er niet veel aan de hand behalve dat wanneer ik de CPU fan in het BIOS
op 1200RPM zet de pc lijkt te vibreren. Dit lijkt van de Mugen af te komen.
Dus ik heb deze nu rond de 800/900RPM staan en de CPU blijft rond de 42 graden.
De vibraties zijn niet merkbaar rond dit lagere toerental. Wel, wanneer ik mijn hand op de case laat rusten voel ik een zeer lichte vibratie dat in frequentie verloopt.

Anyhow, ik heb de CPU lichtjes proberen over te clocken door 8.5*400Mhz = CPU 3.4GHz.
Dit resulteert in 70 graden van de CPU gemeten in het BIOS. Niet goed!

Nu heb ik de retentionkit geinstalleerd en heb de koperen plaat + de plastic ringetjes die de
heatsink moeten verhogen zodat ze geen contact maken met de capasitors gebruikt.
De retention kit en koeler kunnen er maar op 1 manier op. En toch heb ik het idee dat er iets niet goed zit, gezien de vibraties, hoge temperatuur na licht OC'en.
En het blok lijkt niet echt uitgelijnd in relatie met de rand van het bord.

Zie foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/o6l7p1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/241tizn.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/2lia6he.jpg

Heeft iemand misschien enig idee wat ik fout heb gedaan..

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

De boel maakt goed contact? Verder kan de bovenkant van je proc bol zijn (De IHS) of de onderkant van de koeler niet goed. Hoe veel koelpasta heb je gebruikt? Een rijstkorrel is genoeg. Tegen het fibreren kun je strookjes rubber tussen de koeler en heatsink doen. Dit moet de trillingen dan opvangen. Een andere, stilelre fan kan natuurlijk ook.

[ Voor 30% gewijzigd door jdm8 op 06-08-2008 17:25 ]

• spectator
jdm8 schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 17:23:
De boel maakt goed contact? Verder kan de bovenkant van je proc bol zijn (De IHS) of de onderkant van de koeler niet goed. Hoe veel koelpasta heb je gebruikt? Een rijstkorrel is genoeg. Tegen het fibreren kun je strookjes rubber tussen de koeler en heatsink doen. Dit moet de trillingen dan opvangen. Een andere, stilelre fan kan natuurlijk ook.
Of het contact maakt kan ik moeilijk zien, toen het bord nog uit kast lag heb ik geprobeert dit te controlleren, maar helaas. Ging er maar vanuit.
Ik heb het zakje pasta gebruikt die bij de Mugen zat. Zeker 3 tot 4 rijstkorrels.

Dacht dat Scythe kwaliteit maakte, goede still fans. Maar idd zacht matriaal tussen fan en HS is een optie. De onderkant van de koeler zag er glad uit en de cpu ook.

Misschien meot ik de koperen plaat maar eens verwijderen en zien hoe dat uitpakt. Maar haat het om het bord er iedereen uit te schroeven.. :s

Thanks...

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Een koperen plaat zal btw wel een paar graden aan de temperatuur toevoegen. Je kun ook een stuk uit de koeler dremelen, zo duur zijn ze niet. ;) Eigelijk alle fans maken lawaai als ze op volle toeren draaien. Scythe is wel een goed merk. Vooral goede prijs/prestatie verhouding, maar kwalitatief niet het allerbeste.

[ Voor 37% gewijzigd door jdm8 op 06-08-2008 17:35 ]

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Ik begin me zo langzamerhand af te vragen waarom de Scythe Mugen zo'n populaire koeler is... Volgens mij is dit al de derde topic m.b.t. plaatsings- en koelproblemen met dat ding in korte tijd...

Kijk ff in deze en deze topic. Allebei gaan over problemen met de Mugen.

Verwijderd

Mijne is toch gewoon goed en trillings vrij hoor. Ik heb er nu 1 xilence fan op zitten met standaart mouting. Zelfs met 2x een fan er op had ik er niet veel last van. Denk dat mijn toleratie ook wat hoger is. :+

Edit:
Ik heb trouwens geen idee of het uit maakt, maar op het plaatje van de mugen staan de fanhouders met de punt naar binnen... Dacht dat het zo hoorde ook...

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2008 19:42 ]

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Check Images please :*)

Hoi!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Op wat voor voltage heb je de CPU dan voor 3,4GHz. Zo'n verschil in temp tijdens stock en overklok kan bijna alleen komen door een veel te hoog voltage. ;)
Of van een koeler die los zit. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door -The_Mask- op 06-08-2008 19:39 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Yep, als je misschien Vcore op AUTO hebt staan - en je hebt pech - ramt ie er misschien onnodig 1.4~1.5v doorheen ofzo ... 42c idle namelijk ook redelijk hoog. Check dat eens in de BIOS en/of CPU-Z ofzo.

En heb je al anders al eens geprobeerd de koeler een kwart slag te draaien, zodat je van voor naar achteren blaast ipv. van beneden naar boven ? Zelfs als je teveel pasta gebruikt hebt, dan scheelt dat meestal slechts een paar graden ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• spectator
Hoi, wat een hoop zinnige reacties. Bedankt.
Ik heb inderdaad alles op AUTO gezet in het BIOS. De enige aanpassing is multiplier en frequentie van
het geheugen. De BIOS geeft aan dat het verstandig is de rest vand e settings op AUTO te zetten, dus heb ik dat maar gedaan. Om eerlijk te zijn heb ik niet echt veel verstand van overclocken dus zou ik niet weten wele voltages ik zou moeten gebruiken. Zal er wel wat meer over lezen.

De FAN heb ik al eens eerder van voor naar achter laten blazen. Zit dan wel in de weg van de eerste geheugen bank. Maar DIMM in slot 2 en 4 werkt ook. Zal de fan weer eens zo erop zetten. Lijkt mij ook
beter.

Wat ik ook wil doen is de koperen plaat tussen CPU en heatsink, en de plastic opvul revetjes weghalen. En de koeler monteren op van die papieren revetjes. Hopen dat dit eea zal verbeteren.

Groet, spectator.

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 19:53
Ik denk dat de vcore op auto 1 van de problemen is of misschien zelfs het probleem van de hoge temperatuur.
Pagina: 1