Hoge temps met Scythe Mugen

Pagina: 1
Acties:

• Astort
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-07-2025
Ik heb dus een sinds kort een Scythe Mugen, omdat ik vond dat mijn Arctic Freezer 7 Pro te veel lawaai maakte. Ook heb ik mij laten vertellen dat dit 1 van de beste luchtkoelers is en mijn E6750 dus onder de temps van de AF7 zou moeten brengen.

Nou was mijn CPU met de AF7 Pro altijd zo'n 40 graden idle en 45/50graden stressed op 3600mhz met een Vcore van 1.4625.

Ik zat mezelf dus al helemaal lekker te maken over hoe koel het nu zou moeten zijn en hoeveel verder ik zou kunnen klokken, blijkt dat hij met de Mugen op de stock snelheid en frequentie gewoon warmer wordt dan overgeklokt met een AF7 Pro.

Mijn vraag aan jullie is dus, hoe is dit te verklaren?

Alles zit in een goede kast, de CM690, ik heb een 120mm intake, een 120mm exhaust fan, allebei op 1200rpm, en dan natuurlijk de Mugen zelf die ook rond de 1200RPM draait.

De koeler zit goed vast, alle pennetjes zijn goed door het moederbord (P5N-E sli) gedrukt.

De gebruikte koelpasta is de CoolerMaster HTK-002.

Plaatje van de temps met Mugen

Plaatje van de Temps met AF7 Pro

Plaatje van de kast

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
ene keer lees je met realtemp je temperatuur uit, andere keer met coretemp... mooie vergelijking -_-

Q6600 hoge temps met Scythe Mugen. <- kijk hier eens even, andere cpu maar 100 posts met zelfde fan
daarbij: tis warm geweest buiten de afgelopen week, dat speelt ook mee..
En ik weet niet wat de bedoeling is met die airflow in je kast maar volgens mij zuigt hij nu maar stof aan uit de dvd-bays, kan me zo niet echt inbeelden waar die frisse lucht vandaan moet komen. Werk daar eerst maar eens aan!

Get Airflow, save the world.

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Ben het eens met diedazz, volgens mij ben je nou appels met peren aan het vergelijken.

Om e.e.a. ander uit te sluiten zou je een gecontroleerd experiment kunnen doen. Je doet twee keer exact dezelfde tests onder dezelfde omstandigheden. Eerst met de Mugen, vervolgens met de AF7, en dan pas kun je iets zinnigs zeggen. Helaas betekent dat wel dat je weer aan de slag moet met de koelers.

Ik weet niet hoe en hoeveel van de koelpasta je hebt aangebracht (dus voel je niet aangevallen door het volgende), maar ik zie vaak dat men een dikke laag prut uitsmeert over de processor onder het motto van "baat het niet, dan schaadt het niet". Daar was ik net zo goed schuldig aan want dat deed ik ook ooit eens bij een P4 1.5 GHz en die liep daardoor 15 graden (!) warmer dan toen ik het opnieuw deed met de juiste hoeveelheid.

Kijk hier maar eens naar de instructies voor Arctic Silver 5 en merk op hoe specifiek men is t.o.v. het type processor en de opmerkelijk kleine hoeveelheden die je mag gebruiken.

Onderstaande foto's zijn van een Core 2 Duo (voor andere processors geldt dus andere manier van aanbrengen):
Afbeeldingslocatie: http://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/100_3755_klein.jpg
Eigenlijk is het lijntje nog iets dikker dan volgens Arctic zou moetem, helaas is het tuitje van het spuitje niet smaller. Hier plaats je de koeler op, NIET eerst uitsmeren.

Afbeeldingslocatie: http://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/100_3750_klein.jpg
Als je de koeler er na twee weken af haalt, dan zie je dat het dunne lijntje in de eerste foto dus net iets teveel was, het is niet de bedoeling dat de pasta over de rand van de heat spreader komt. Ik heb bij het opnieuw aanbrengen dan ook iets minder gebruikt.

Deze instructies zijn alleen bedoeld voor AS5, maar voor "gewone" koelpasta heeft men daar dacht ik ook instructies, ik weet alleen niet in hoeverre die ook bruikbaar zijn voor jouw koelpasta.

Suc6 en als je hebt geëxperimenteerd, laat ons dan even weten wat je bevindingen zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door jitter op 02-08-2008 12:25 ]

• Astort
Het probleem is, dat ik die AF7 weggedaan heb, dus ik kan hem ook niet ff monteren om fotos te laten zienmaar ook met coretemp zat hij toen rond de 40 met 3700MHZ.

Gisteravond heb ik nog wat koelers erin gehangen, ik heb nu 1x een exhaust van 120mm, 3x een intake van 120mm en de Mugen zelf. Hierbij blijft hij idle 37-40 graden en stressed nog steeds tegen de 50 op stock.

Als ik vanavond thuis kom van mijn werk post ik nog wat foto's van de case als het kan.

@ Diedazz, warm weer of niet, 50 graden is echt wel te hoog voor een stock snelheid en vcore, en de koeling heb ik zoals ik zei veranderd, waarschijnlijk vanavond pics.

@ Jitter, Ik heb (zoals het hoort) een druppeltje ter grootte van een rijstkorrel op de CPU gelegd en deze uitgesmeerd m.b.v. een bankpasje.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Weet je zeker dat de koeler goed vast zit? Kijk eens naar de afdruk van de koelpasta. Druk eens met je hand een tijdje op de koeler en kijk of de temp dan naar beneden gaat. Door het egwixht van de koeler in combinatie met de brilliante bevestiging gaat de koeler namelijk nog wel eens scheef hangen, waardoor hij niet goed contact maakt. (er komt een kier tussen de koeler en he cpu)

• jitter
Astort schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 12:10:
@ Jitter, Ik heb (zoals het hoort) een druppeltje ter grootte van een rijstkorrel op de CPU gelegd en deze uitgesmeerd m.b.v. een bankpasje.
Ik heb al bij diverse fabrikanten gezien dat je NIET mag uitsmeren, laat de pasta zijn eigen weg vinden als de koeler erop geplaatst wordt. Ik heb mijn eerste antwoord ge-edit met foto's erbij, dan kun je meteen zien wat ik bedoel.
De rijstkorrel is volgens Arctic OK voor single cores. De quad core moet net als bij mijn duo core voorzien worden van een dun lijntje, maar dan 90 graden gedraaid (van links naar rechts i.p.v. van boven naar beneden, als je het gouden driehoekje linksonder houdt).
Door de rijstkorrel i.c.m. uitsmeren heb je in jouw geval misschien juist net iets te weinig gebruikt...

• Astort
Bedankt voor de snelle reply, vanavond ff de koelpasta opnieuw aanbrengen.

• _Quinten_
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-01 10:18
Ik heb gewoon een dikke blubber (dat ding om de pasta eruit te doen schoot ineens een stuk naar voor, iets te hard geduwd) in het midden gedaan (waarschijnlijk iets te veel). Dan heb ik er mijn TRUE120 eropt gezet en vastgeschroefd. De temps zijn nu goed bij mij: 45nm cpu op 3.8Ghz doet 50°C maximum onder load na 9u Orthos. Dus de pasta zal zijn weg goed gevonden hebben :P.

• Astort
Ik heb die HTK-002 van coolermaster, maar ik heb er eigenlijk niet zo veel vertrouwen in, het is een soort van witte smurrie, veel te vloeibaar naar mijn mening.

Heb nog een beetje koelpasta van Scythe zelf ligge, die bij de koeler kwam, misschien moet ik die even proberen.

AS5 bestellen heb ik ook weinig trek in want dan ben ik al 10 euro kwijt aan verzendkosten.

• jitter
De AS5 is ook best wel vloeibaar maar zou volgens de fabrikant na verloop van tijd iets taaier worden, maar niet zo erg als sommige standaard pasta's.

@ Voldemort2: Die pasta lijkt met die waarden zijn weg wel gevonden te hebben. Laten zo!
Maar toch nog even het volgende voor degenen die nog wat moeten gaan plaatsen:

Het nadeel van koelpasta is het feit dat het spul best wel wat warmteweerstand heeft, maar die is nog altijd veel minder dan lucht. Gebruik je te weinig dan heb je geen goede warmteoverdracht doordat er nog lucht tussen CPU en koeler zit. Gebruik je teveel pasta dan zal de overdracht ook weer niet zo goed zijn a.g.v. de warmteweerstand van de dikke laag pasta.
Ik denk overigens wel dat geen pasta veel erger is dan iets teveel pasta.

Koelpasta's met deeltjes van een metaal zoals alu of zilver hebben als extra risico dat het overschot dat langs de CPU geperst wordt kortsluiting zou kunnen veroorzaken of op zijn minst de capaciteit (capaciteit als bij een condensator) tussen sporen zou kunnen veranderen. Dat eerste is natuurlijk desastreus, dat tweede kan de stabiliteit aantasten. Voor dit soort pasta's (waaronder AS5 valt) is er dus nog een reden om niet meer dan nodig te gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door jitter op 02-08-2008 15:17 ]

• Astort
Nou in die HTK002 zit volgens mij niks, lijkt wel yoghurt xD

• jitter
Op zich vind ik dat niet zo'n heel groot probleem want volgens mij is het daardoor vrijwel onmogelijk dat de laag te dik wordt. Wel wordt het een kliederboel als je veel teveel gebruikt.

Bovendien is die witte pasta niet verkeerd, anders zou het niet in de industrële tak gebruikt worden. Het bedrijf waar ik voor werk maakt industriële elektronica en daar wordt echt geen AS5 of ander exotisch spul gebruikt, alleen het witte.
De ervaring is dat in het geval dat iets echt heet wordt dat dat dunne spul er tussenuit loopt. In dat geval gebruiken we liever het wat taaiere spul. Maar met echt heet bedoel ik zo heet dat er op het koellichaam een waarschuwingssticker moet zitten...

Ik zou het voorlopig dus toch gewoon ff gebruiken, vervangen kan altijd nog...

[ Voor 14% gewijzigd door jitter op 02-08-2008 19:46 ]

• Astort
Net dus opnieuw de koelpasta aangebracht, dit keer in een lijntje, zoals jullie zeiden. Computer aangezet en is op dit moment 35/36 graden idle en rond de 45 tijdens orthos, natuurlijk is dit direct na het aanbrengen van de pasta dus is de burn-in periode nog niet verstreken en gaan er dus met de tijd nog een paar graden af (hoop ik)

Met 35 graden idle kan ik wel leven denk ik. Ik probeer binnenkort nog even de koelpasta die bij de CPU koeler kwam, gewoon om even te vergelijken.

Die foto's die ik jullie vanmiddag beloofde komen morgen(middag) aangezien ik nu geen zin heb om heel die software van canon te downloaden (heb je nodig om foto's over te zetten)

Afbeeldingslocatie: http://img80.imageshack.us/img80/469/81950298kw7.th.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Astort op 03-08-2008 00:37 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:15

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Let ook even op wat je vergelijkt mer 'vroeger'. De mussen vallen dood van het dak, dus je koeling heeft het ook zwaar op het moment.

• Astort
Edmin schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 00:25:
Let ook even op wat je vergelijkt mer 'vroeger'. De mussen vallen dood van het dak, dus je koeling heeft het ook zwaar op het moment.
Nou ik weet niet waar jij woont dan, maar hier in Spijkenisse is het aardig fris :P

Maargoed, die AF7 werd vooral getest in de wintermaanden, dus verschil is er sowieso.

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

In huis 21 gr, of 26 gr, dat maakt direkt een wereld van verschil op je componenten.

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• jitter
Astort schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 00:16:
Net dus opnieuw de koelpasta aangebracht, dit keer in een lijntje, zoals jullie zeiden. Computer aangezet en is op dit moment 35/36 graden idle en rond de 45 tijdens orthos, natuurlijk is dit direct na het aanbrengen van de pasta dus is de burn-in periode nog niet verstreken en gaan er dus met de tijd nog een paar graden af (hoop ik)
Prima waarden, mijn niet-geOC'de E8400 doet idle 40 en stress 61 onder een Asus V60 (bij door het mobo gekozen toerental voor de PWM-fan).
Met 35 graden idle kan ik wel leven denk ik. Ik probeer binnenkort nog even de koelpasta die bij de CPU koeler kwam, gewoon om even te vergelijken.
Ik heb even je plaatjes bekeken van vrijdag en vandaag. Je doet nu gemiddeld 5 graden koeler dan twee dagen geleden. Maar ja, dat zegt eigenlijk pas echt iets als de temp buiten de kast nu net zo hoog is als vrijdag want zoals pcgek al aangeeft maakt dat best wel wat verschil.

Toen ik overstapte van de stock koeler naar de V60 was ik in eerste instantie ook teleurgesteld in het feit dat het ding niet koeler idlede (beiden 40 gr.). Maar na een tijdje stress test kwam ik erachter dat de V60 wel degelijk 5 tot 6 gr. beter presteerde dan de stock koeler.
Ik heb me vervolgens wat verdiept in de werking van de heat pipe (zie hier). In het kort komt het erop neer dat het gebruikte "koelmiddel" in de pipe het werkingsgebied bepaalt. Ik las in hetzelfde artikel dat er bij CPU-koelers gewoonlijk water wordt gebruikt als "koelmiddel" waardoor het werkingsgebied van de heat pipe ligt tussen 303K en 472K (oftewel tussen 30 en 199 gr. C). Ik kan me voorstellen dat zo dicht bij de ondergrens de heat pipe nog niet zoveel doet maar zodra de CPU wat meer warmte gaat produceren er ook wat meer actie in het binnenste van de heat pipe plaats vindt.

• Astort
Hier de beloofde foto's

Fan-setup
Wat er nog over was van de rijstkorrel
Hoe de pasta er nu op zit

Nu nog ff de kabels netjes wegwerken en ik ben weer klaar :)

[ Voor 37% gewijzigd door Astort op 03-08-2008 17:24 ]

• jitter
De foto's bekijkend vallen me een paar dingen op:

- die rijstkorrel was (toch) meer dan genoeg;
- donkere vlek (dunner) in pasta op zowel CPU als koeler aan één zijde duidt aan dat die daar harder op geklemd zat dan aan de andere zijde (aan de kant van de chipset), dat is niet ideaal.
- het nieuw aangebrachte lijntje is gelegd alsof het voor een C2Q bedoeld is (in zelfde richting als tekst) terwijl het voor een C2D haaks op de tekst zou moeten (overigens niet meer eraf halen, als de rijstkorrel al het gehele oppervlak bedekte, dan zal dat lijntje dat ook zeker wel doen);
- veel stof op de Mugen (is dat in een paar dagen gebeurd, of heb je em 2e hands?), stof staat warmteafgifte aan de lucht nogal in de weg, dus geregeld schoonmaken...

Maar voor de rest: gewoon gaan met die banaan...

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:48
zou je de intake aan de bovenzijde van de kast niet eens een exhaust van maken? Warme lucht stijgt op, dus zal via de bovenzijde makkelijker de kast kunnen verlaten dan met deze setup lijkt me?

• Astort
Dat stof komt denk ik doordat ik net daarvoor ff mn bed had opgemaakt, waardoor er dus wat stof de lucht in schiet wat denk ik daarna op die mugen is gevallen, hij is namelijk pas een week of 2 oud.

• Astort
Speedlink schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 16:48:
zou je de intake aan de bovenzijde van de kast niet eens een exhaust van maken? Warme lucht stijgt op, dus zal via de bovenzijde makkelijker de kast kunnen verlaten dan met deze setup lijkt me?
Klopt, maar als ik daar een exhaust van maak, zuigt hij juist de lucht weg die eigenlijk door mn cpu koeler moet gaan denk ik.

• Astort
Net alles weggewerkt, dus ik start World of Warcraft op om is even te gaan gamen, word hij alsnog 50 graden :(

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Astort schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 17:24:
Net alles weggewerkt, dus ik start World of Warcraft op om is even te gaan gamen, word hij alsnog 50 graden :(
is dit een piek of constant.

Start eens Orthos op en stress je CPU met Small FFT's op priority 5 of hoger en heb een temperatuur registreerprogramma open wat de maximumwaarde kan opslaan (HWMonitor/Real Temp)

Verder zie ik in de TS dat je een nogal hoge Vcore hebt ingesteld. Zet je CPU eens op stocksettings en kijk wat dan de temperaturen zijn.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Astort
Op dit moment staat alles op stock, dus ook de vcore.

Die 50 graden tijdens WoW is constant.

Realtemp resultaten komen er zo aan.

• Astort
Afbeeldingslocatie: http://img530.imageshack.us/img530/8072/72470803la1.th.jpg

Wat me opvalt is dat realtemp veel lagere temps weergeeft dan coretemp.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Astort schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 18:28:
Wat me opvalt is dat realtemp veel lagere temps weergeeft dan coretemp.
Dat komt omdat Coretemp een Tjunction (TJ max in Real Temp) heeft van 100°C. Real Temp heeft een TJ mas (Tjunction in Coretemp) van 95°C. Hierdoor worden verschillende waarden berekend.
Je zou meerdere tools er bij kunnen pakken zoals de weergave in je BIOS, HWMonitor, Everest, Speedfan en dan die naast elkaar openen en kijken welke waarden het vaakst voorkomen en die vertrouwen.

• Astort
Ok dat is dan ook opgehelderd, maar dan zit ik alsnog met de vraag hoe het kan dat hij zo warm wordt tijdens WoW, en dat is dan nog maar op stock snelheid. Als ik mn CPU straks weer klok richting de 3,6ghz wil ik niet dat ik een eitje kan bakken in mn PC.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Astort schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 18:43:
Ok dat is dan ook opgehelderd, maar dan zit ik alsnog met de vraag hoe het kan dat hij zo warm wordt tijdens WoW, en dat is dan nog maar op stock snelheid. Als ik mn CPU straks weer klok richting de 3,6ghz wil ik niet dat ik een eitje kan bakken in mn PC.
Je temperaturen zijn inderdaad aan de hoge kant.
Ik heb een Thermalright Ultra-120 eXtreme en haal idle met een 50% overklok en een voltage verlaging net de 31 graden. Full load is bij mij 55 graden met fans op z'n langzaamst en 51 met fans sneller.
E2180 2,00GHz @ 1,3 stock, naar 3,00GHz @ 1,275

Temps tijdens WoW zijn 45 graden ongeveer met msn, xfire, firefox, virusscanner, muziekje etc allemaal open.

[ Voor 7% gewijzigd door Wiethoofd op 03-08-2008 19:39 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-01 23:08
Vergeet niet dat de pasta ~200 uur nodig heeft om optimale resultaten te behalen.
En als ik naar de foto's kijk dan is een "Rijstkorrel" teveel de pasta hoeft maar een paar micron dik te zijn (bij wijze van spreken) om de oneffenheden tussen cpu/heatsink op te vullen zodat de warmte overdacht optimaal is.
Ik zou trouwens niet weten waarom je het niet uit mag smeren, zolang je er maar niet teveel op plamuurt (mbv bankpas oid) Je zou de Mugen evt nog kunnen lappen indien het oppervlak te oneffen is.

My favorite programming language is solder.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Puch-Maxi schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 20:09:
Vergeet niet dat de pasta ~200 uur nodig heeft om optimale resultaten te behalen.
AS5 heeft ongeveer 40 uur non stop stressen die inwerktijd ook al hoor :+
Ik zou trouwens niet weten waarom je het niet uit mag smeren, zolang je er maar niet teveel op plamuurt (mbv bankpas oid)
Ik doe altijd een klein beetje koelpasta op m'n proc en 'wrijf' het uit m'n koelblok zodat ik zeker weet dat het overal zit, en er overal even weinig zit omdat er bijna niets nodig is als de boel goed vlak is)
Je zou de Mugen evt nog kunnen lappen indien het oppervlak te oneffen is.
Het lijkt me eerder dat de heatspreader van z'n processor oneffen is. Maar om een optimaal (overklok)resultaat te behalen kan je én de processor én de Mugen/Infinity lappen (gladschuren mocht google te veel moeite zijn)

• Astort
Mijn huidige temps bij 3,6ghz en 1,45vcore

Oh en even over dat lappen oid, ik denk niet dat ik dat ga doen, op het moment word hij maximaal zo'n 55 graden, dit zou mn processor theoretisch gewoon moeten trekken. Ik heb eigenlijk geen zin om me er nog verder zorgen over te maken. Het begint ondertussen wel op een fobie te lijken ofzo xD

Stel dat deze temp mn processor zo aantast dat hij over een jaar kapot is, so be it.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp :)

• jitter
@Astort: Gewoon zo laten, geen fobie laten worden. M'n E8400 doet op stock instellingen in stress al meer dan dat (61) onder een Asus V60. Koud zat. Bovendien heb je bij 55 graden nog steeds zo'n 40 graden speelruimte!
Alleen kast en ventilatoren af en toe uit-/afstoffen.

@Wiethoofd: Arctic geeft een inwerktijd op van ongeveer 200 uur. Daarbij is het belangrijk dat de PC niet 24/7 aan staat maar wat cycli kan maken (afkoelen en opwarmen) om tot een optimaal resultaat te komen. Verwacht overigens geen wereldschokkende verbetering, de te verwachten verbetering is volgens Arctic hoogstens 2-5 graden.

Je hebt gezien in mijn foto's dat uitsmeren overbodig is. Tevens heeft niet uitsmeren als voordeel dat je de pasta van binnen naar buiten toe wegdrukt tijdens het plaatsen van de koeler. Daardoor is het risico op de vorming van luchtbelletjes minimaal. Denk maar aan plakfolie of behang, dat wrijf je ook van binnuit naar buiten vast om luchtbellen te voorkomen/verwijderen.

[ Voor 3% gewijzigd door jitter op 04-08-2008 07:08 ]

• Astort
EDIT: laat maar, heb t al gevonden.

[ Voor 88% gewijzigd door Astort op 04-08-2008 13:11 ]

• Final Frontier
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-09-2025
Wat natuurlijk ook nog een mogelijkheid is, waar niemand het nog over heeft gehad is dat de hoeveelheid lucht die de cpu fan verplaatst hoger ligt, dan de case fan uit kan blazen. Dan blijft er nog een restant warme lucht in je kast hangen waar de cpu fan mee probeert te koelen. Kijk ff naar de spec's van die 2 fans, de casefan moet minimaal dezelfde of meer lucht kunnen verplaatsen als de cpufan.

"Commercie kills the scene" - I-f

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Het liefst natuurlijk meer om een onderdruk te creëeren en meteen koude lucht aan de voorkant aan te zuigen.

{edit}
Aan de fan te zien die als casefan moet dienen zou ik die eerst gaan vervangen...
Fansetup huidig (even uit een paar posts hierboven geript) Die Arctic cooler fan vervangen door een nexus/noctua scheelt zoveel in je temperaturen en is de 7 tot 20 euro echt wel waard als je je hardware langer dan een jaar wilt gebruiken.

[ Voor 64% gewijzigd door Wiethoofd op 04-08-2008 13:43 ]

• Astort
Die arctic casefan is 1500rpm en mn CPU fan is 1200, dus dat zit wel snor

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Astort schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 14:09:
Die arctic casefan is 1500rpm en mn CPU fan is 1200, dus dat zit wel snor
het toerental zegt niets over de hoeveelheid lucht die ze in dezelfde tijd kunnen verplaatsen.

Als je AC met 1500 toeren binnen een minuut 30CFM verplaatst en je cpufan (een Scythe) op 1200 toeren 35CFM verplaatst in diezelfde minuut is het hele doel van die casefan teniet gedaan en zal je altijd die warme lucht in je kast houden.

Verder zag ik net na nog eens je fansetup te bekijken dat je bovenin je kast ook nog een intake hebt zitten. Koppel die eens los of draai hem om en kijk dan nog eens naar je temperaturen. Zo te zien verstoort deze je airflow.

• Astort
Als ik die omdraai gaat mn temp 2-3 graden omhoog, dus dat laat ik ff zitten.

Die specs van die fans zoek ik zo ff op.

• Astort
Die AC casefan doet 55,7 CFM, en die mugen doet 68,5 CFM

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Astort schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 15:10:
Die AC casefan doet 55,7 CFM, en die mugen doet 68,5 CFM
Daar is je 'probleem' al.

Je cpufan verplaatst meer lucht dan je casefan af kan zuigen. Ook helpt mee dat je nog 3 intakes extra hebt en je een overdruk creëert, dit is niet erg als de afvoer bij je casefan maar goed genoeg is. Dit laatste is nu niet het geval.

Ik zou zoeken naar nog een Scythe S-flex (die zit standaard ook op je Mugen) of een stille noctua of nexus (nexus is iets goedkoper en heeft een iets lagere luchtverplaatsing dan de noctua, maar het verschil in prijs is dusdanig groot dat de nexus een betere bang for the buck is (met silencer :+))

• Astort
Is het niet gewoon makkelijker als ik die arctic fan op dat mugen blok monteer en die scythe fan als exhaust gebruik? Of word het dan helemaal een drama?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

ik denk dat dat een drama wordt, als je zeker wilt zijn haal je gewoon een andere casefan.

• Astort
Is het niet mogelijk om bij de groene pijl een 2e arctic cooling fan op te hangen? Die heb ik hier toch nog liggen.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Dat kan je doen, maar ik denk dat een andere casefan effectiever en zelfs stiller is.

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:54

Dima_2005

T.net-verslaafde

Kijk ook eens na of je moederbord niet doorgebogen is, waardoor de koeler slecht contact maakt met de cpu.

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• Astort
Nou die temperaturen laat ik even voor wat het is, daar kan ik wel mee leven. Maar nu heb ik nog wat dingen waarmee ik jullie ga lastig vallen ;)

Ik heb er sinds kort last van dat mn beeld opeens zwart wordt en mn PC gewoon vast staat. Ga ik na een reboot in het logboek kijken dan staat het er niet meer in. Even voor de duidelijkheid, dit is op standaard snelheden en voltages.

Klok ik mn processor en geheugen over dan word het helemaal een drama. Normaal draai ik 3.6ghz en 900mhz op mn geheugen bij 5-5-5-15 timings zonder problemen. Doe ik dit nu, dan krijg ik een windows error die zegt dat er niet in het geheugenbestand kan worden geschreven, en dit word gevolgd door een BSOD (bsod nummer heb ik op het moment even niet). Ook dit is na reboot niet terug te zien in het logboek.

Weet iemand wat het probleem is? Mocht je een oplossing hebben, ben ik je eeuwig dankbaar ;)

• jitter
Tja, dat is op afstand niet te beoordelen. Ik denk dat je wat onderdelen moet gaan swappen om de veroorzaker te kunnen vinden.

Heb je bij het gehobby aan je PC gelet op ESD (ElectroStatic Discharge)? Een kleine ontlading (die je zelf nog niet eens kan voelen) hoeft n.l. nog niet meteen te leiden tot directe uitval, maar kan eerst nog stabiliteitsproblemen geven.

• Astort
jitter schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 08:45:
Tja, dat is op afstand niet te beoordelen. Ik denk dat je wat onderdelen moet gaan swappen om de veroorzaker te kunnen vinden.

Heb je bij het gehobby aan je PC gelet op ESD (ElectroStatic Discharge)? Een kleine ontlading (die je zelf nog niet eens kan voelen) hoeft n.l. nog niet meteen te leiden tot directe uitval, maar kan eerst nog stabiliteitsproblemen geven.
Niet op gelet. Hoe discharge ik hem dan?

Overigens heb ik van iemand anders gehoord dat ik even memtest moet draaien omdat het kan dat mn geheugen kaput is.

• _Quinten_
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-01 10:18
Als er al een vonk is overgesprongen van je handen naar je mobo valt daar niks meer aan te doen. Het beste is voordat je in je pc zit even iets dat nie geleid vastpakken met je handen.

Memtest draaien kan je eens doen. Memtest moet minstens zo'n 12u (of langer) draaien.

• jitter
Astort schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 11:54:
[...]

Niet op gelet. Hoe discharge ik hem dan?

Overigens heb ik van iemand anders gehoord dat ik even memtest moet draaien omdat het kan dat mn geheugen kaput is.
Afbeeldingslocatie: http://www.nefab.nl/UserUploadImages/start/ESD_logo.jpg

ESD, of elektrostatische ontlading is schadelijk voor elektronica. Je hebt vast wel eens een schok gekregen bij het uit de auto stappen, dat is ESD. Er kunnen ook kleinere ontladingen plaats vinden die we niet eens kunnen voelen, maar die sterk genoeg zijn om elektronica te beschadigen. Schade door ESD is onomkeerbaar.

Als je thuis in een niet-ESD-veilige omgeving werkt, dan moet je steeds een ongelakt deel van de kast aanraken voordat je de aan de elektronica gaat werken. Moet je een onderdeel, bijv. het geheugen of mobo even wegleggen, pak ze dan alleen bij de randen vast en stop ze bij voorkeur in de ESD-veilige verpakking waarin ze werden geleverd. Niet moeilijk, maar je moet het wel consequent volhouden.

• Astort
Heb even memtest gedraaid, en na 2,7x al mn geheugen langs te zijn gegaan nog geen error. Denk dus niet dat het daar aan ligt.

Dan zou het denk ik mijn moederbord kunnen zijn. Aangezien je die altijd beetpakt als je iets moet doen aan je CPU of koeler.

• Astort
Net weer even mn cpu op 3600 gezet en mn RAM op 900 (1:1 verhouding) gezet. Kreeg na een kwartiertje een BSOD. Dit keer fotootje van gemaakt in de hoop dat jullie er wat mee kunnen

Afbeeldingslocatie: http://img527.imageshack.us/img527/465/picture002oq0.th.jpg

• jitter
Zegt me niks, m'n laatste BSOD was zo'n tig jaar geleden op een PC met bagger mobo en Cyrix processor (sindsdien alleen nog Intel op Asus gebruikt).
Je kunt de foutcode hier invoeren en de mogelijke oorzaken en oplossingen bekijken.
Heb er snel overheen gekeken, maar kan diverse oorzaken hebben. In jouw geval zit ik aan hardware te denken aangezien het niet in een vast patroon gebeurt.

[ Voor 21% gewijzigd door jitter op 10-08-2008 09:23 ]

• Astort
Heb toch nog een beetje zitten klooien met mn airflow, en die is nu wel aardig. Mn CPU is echt enorm gedaald in temperaturen. Werd hij voorheen tijdens world of warcraft op alle stocksnelheden en voltages(1.35 vcore en 1.8 op het RAM) nog 50-55, nu word hij op 3,6 ghz bij een vcore van 1.45 en 2.085 op het RAM hooguit 45 graden.

Hoe het ruim 10 graden omlaag is gegaan mag onze lieve heer weten, maar ik vind het alleen maar prachtig ;)

Die intake boven mn DVD drives zitten heel goedkoop en houtje-touwtje vast, maar het zit doet zn werk ;)

Afbeeldingslocatie: http://img166.imageshack.us/img166/7126/dsc0067fa0.th.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Astort op 10-08-2008 23:39 ]

• jitter
Way to go!!

Heb gisteren in m'n broer z'n PC een enorme herriebak van een Atrix voeding vervangen door iets stillers en maar meteen casefans geplaatst...
Hij vertelde dat op z'n werk een instabiele PC weer stabiel was gemaakt door gewoon eens het stof eruit te stofzuigen...

[ Voor 92% gewijzigd door jitter op 11-08-2008 06:26 ]

Pagina: 1