Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-07-2018
Hoi mensen,

Ik heb een Q6600 met een Scythe Mugen en als ik ze stress met Orthos worden 2 cores al rond de 56 graden! De andere 2 hangen rond de 45. Volgens mij zijn deze temps veel te hoog voor een Scythe Mugen, ik heb de standaard koelpasta gebruikt die in de doos zat. Ongeveer 1/1,5 rijstkorrel uitgesmeerd. Ik heb dan waarschijnlijk een kapotte videokaart, dus draait mijn pc een videokaart zonder drivers, ik weet niet of dat nog iets te maken heeft met de temps van m'n CPU?

Greetz Pavlof

[ Voor 20% gewijzigd door woutjeeh op 30-06-2008 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de koeler goed vastgemaakt? Wat heb je zelf al geprobeerd? Haal de koeler er eens af en zet hem er opnieuw op. Is de koeler ook warm?

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2008 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Volgens mij rond de 30 %, maar vooral core 0 en 1 worden heet, de andere 2 rond de 45 graden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat de eerste 2 cores heet worden heeft te maken met dat het proces niet alle 4 cores kan gebruiken maar probeer je koeler is er opnieuw op te zetten. En is de koeler warm of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Als ik aan het koelblok voel van de Scythe is die niet echt warm.. ik baal hier wel een beetje van, 8800GT waarschijnlijk kapot, en nu zijn de temps ook nog veel te hoog, ik denk dat ik mijn hele pc gewoon naar het bedrijf breng waar ik mijn videokaart vandaan heb, en dat hij dan zorgt voor de garantie + dat hij de koeler er goed opnieuw opzet en de rest in orde maakt.

[ Voor 69% gewijzigd door woutjeeh op 30-06-2008 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 22:51
Het lijkt mij sterk dat een (defecte) videokaart voor 2 warmere cores verzorgt. Ik denk dat je processor gelapt moet worden. Die is waarschijnlijk krom. Heb je pc soms ook nog overgeclockt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Nee, ik heb hem niet overclockt. Dat wou ik dus wel doen =x vandaar die Scythe Mugen. Als ik hem lap dan ben ik m'n garantie wel kwijt, maar dan moet ik toch gewoon met een schuurpapiertje over de kant waar de koeler opzit zachtjes platter maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

lappen zijn genoeg tutorials over te vinden via google maar is in 99/100 gevallen gewoon niet nodig. Pas als je base van je Mugen niet vlak is en de heatspreader van je CPU niet vlak is is het een uitkomst. Ook als je verder wilt overklokken dan de 75% overklok die je hebt gehaald (voorbeeld) is het verstandig om te lappen om de temperaturen net die 2 graden naar beneden te brengen.

andere koelpasta zou sowieso ook helpen. standaard meegeleverde koelmeuk is nooit high-end, haal eerst eens een tube AS5, smeer dat onder je Mugen en breng in de tussentijd je GT weg.

Ook is het verstandig voor het inbranden je kast op z'n kant te laten liggen en je koeler dus op je processor te laten drukken ipv hangen. Zo brand de koelpasta beter in en haal je nog lagere temps.

Verder is 56° geen absurd hoge temperatuur, dat niet alle cores even warm zijn kan komen door het aantal threads dat de app gebruikt (2 of 4).

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Ja maar met 56° valt niet te oc'en, en volgens mij is het wel een hoge temperatuur gemiddelt, want ik heb hem 1 x 1 sec op de 60 gezien, ik dacht dat hij 65° mocht worden? Omdat er SLACR op te doos staat en het dan een GO was. Maar volgens mij is GEMIDDELD 56° op 1 core wel veel te hoog icm een Scyte Mugen. Als ik AS5 neem, dan betaal ik alleen al 10 euro verzendkosten voor zo'n tubetje pasta..... Ik woon in H'velde, buurt van Hengelo (Overijssel) Weet iemand waar ik apart zo'n tubetje kan halen in de buurt waar ik woon?

/Edit Ik heb even gekeken bij revieuws, en daar hebben mensen hem stressed rond de 45, dus dit is dus echt veel te hoog..

[ Voor 10% gewijzigd door woutjeeh op 30-06-2008 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

bij reviews smeren ze niet de standaard koelpasta er op maar Arctic Silver 5 of een vergelijkbare high-end koelpasta!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
woutjeeh schreef op maandag 30 juni 2008 @ 16:02:
/Edit Ik heb even gekeken bij revieuws, en daar hebben mensen hem stressed rond de 45, dus dit is dus echt veel te hoog..
In welke omgeving hebben ze het getest? In een ruimte waar het 20 graden? Of in een zeer goed geventileerde kast standaard al op huiskamer temperatuur is.

Het is voor jouw cpu geen probleem als hij langere tijd op 65 graden gestressed is. Tegen die temperatuur kunnen ze. Als ze (ver) boven die temperatuur komen zou ik pas goed zorgen maken. Welke programma gebruik je voor het uitlezen van die tempaturen ?

[ Voor 43% gewijzigd door THE_FIREFOX op 30-06-2008 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Wiethoofd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 16:09:
bij reviews smeren ze niet de standaard koelpasta er op maar Arctic Silver 5 of een vergelijkbare high-end koelpasta!
Wil je zeggen dat dat 10 graden scheelt? Ik ga het zowieso doen! Ik heb een beetje een kutkast, aan 1 kant open omdat de Scyte Mugen eruit steekt, in die zijkant van de kast zat 1 grote fan, maar die heb ik er wel tegen aan staan. Maar kan mijn CPU bv continu 65 stressed aan? Ik kan natuurlijk als laatste optie ook nog 1 extra fan aan m'n Scyte Mugen hangen, iemand enig idee waar ik clips kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

woutjeeh schreef op maandag 30 juni 2008 @ 16:37:
[...]

Ik heb een beetje een kutkast, aan 1 kant open omdat de Scyte Mugen eruit steekt
, in die zijkant van de kast zat 1 grote fan, maar die heb ik er wel tegen aan staan.
Dit is ongeveer de oorzaak van je probleem.

Net zoals dat je een koelkast niet op 6 graden kan krijgen als je de deur open laat staan, kan je een PC ook niet koel krijgen als je de airflow maar zijn gang laat gaan!

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Hoe kan ik dit probleem makkelijk verhelpen, want het word wel erg duur als ik een nieuwe kast moet nemen...:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Maak een foto en geef ff duidelijk aan welke richting de fans allemaal op blazen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Ik heb even 3 foto's gemaakt, dit is mijn kast: Afbeeldingslocatie: http://img184.imageshack.us/img184/351/dsc00070pd7.jpg Die koeler die je ziet blaast IN de kast, zoals je ziet zit de zijkant niet vast omdat dat komt door de Mugen, hier een foto van in de kast: Afbeeldingslocatie: http://img397.imageshack.us/img397/8867/dsc00071tq5.jpg die grote koeler die erin blaast is de enigste koeler in de kast, verder zit er niks meer in. Hier nog 1 foto waar je kunt zien hoever de zijkant los zit vna de rest van de kast: Afbeeldingslocatie: http://img184.imageshack.us/img184/9610/dsc00072pq0.jpg

Zal het ECHT veel schelen als ik bv een CM690 koop? Hoeveel graden zou dat ongeveer uitmaken met hoe ik het nu heb als ik bv een CM690 koop? En past mijn Scythe in die kast?

/Edit Sorry van de foto's =x ik wist niet dat je ze kleiner moest hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door woutjeeh op 30-06-2008 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Ik zou de fan anders plaatsen op je processor koeler.

Nu haalt hij waarschijnlijk lucht vlak bij de videokaart weg waar weinig ruimte is om aan te zuigen. Ik raad aan om de fan aan de rechter kant van het blok te plaatsen en dat hij de lucht door de koelblok blaast. Daarbij is het misschien ook verstandig om een case fan te plaatsen aan de achter kant van je pc.

Afbeeldingslocatie: http://img382.imageshack.us/img382/4362/tipet2.jpg
Hier zie je hoe ik het bij mij heb gedaan.

Waarom deze opstelling?
nr 1 - case fan blaast de lucht door de koelblok richting de andere case fan/fan van voeding
nr 2 - case fan zuigt de lucht aan door de koelblok
nr 3 - case fan zuigt de warmte uit 'n kast (scheelt toch een 5 graden qua case temp)
nr 4 - Voeding zuigt de lucht naar buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Ok, maar dan zit ik nog met het feit dat m'n kast niet dichtban =/ .. Wat voor kast zou ik het beste kunnen nemen rond de 60 euro waar de Scythe er niet uitsteekt zodat de zijkant dichtkan met een goede airflow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Ik zou die grote fan van het zij paneel halen. Dat moest ik bij mijn fanduckt doe die op m'n zijpaneel van de CoolerMaster Centurion 534 zat.

Zoals het eruit ziet kan jij hem ook los halen. Alleen weet ik niet hoe het aan de buitenkant met dat rooster zit........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Dat kan wel, maar dan past hij volgens mij nog niet, en over die Arctic silver 5, dat gaat mij 12 euro kosten, omdat die verzendkosten zo hoog zijn, is het die 12 euro ook echt waard? Want hoeveel zou het mij schelen? In graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Domme opmerking hoor maar als je nou die fan in je zijpaneel eens eraf haalt, PC dichtschroeft en de losse fan aan de achter laat zuigen (oftewel, de lucht vanuit de PC naar de kamer blaast)?

Je bent constant oplossingen aan het zoeken die pas later hoeven; in mijn optiek is een dichte kast en goede airflow de eerste stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
woutjeeh schreef op maandag 30 juni 2008 @ 18:33:
Dat kan wel, maar dan past hij volgens mij nog niet, en over die Arctic silver 5, dat gaat mij 12 euro kosten, omdat die verzendkosten zo hoog zijn, is het die 12 euro ook echt waard? Want hoeveel zou het mij schelen? In graden?
Dat ligt totaal aan de koelpasta die er nu op zit. Ik kan wel een temperatuur opnoemen. Uitervaring kan ik zeggen dat het misschien 10 graden op z'n max kan schelen. Maar ik denk dat het eerder 5 graden zal worden.
MAX3400 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 18:36:
Je bent constant oplossingen aan het zoeken die pas later hoeven; in mijn optiek is een dichte kast en goede airflow de eerste stap.
De zij paneel kan wel op het laatst. M'n temps dalen zelfs zonder zij paneel :Y) . Ik zou zorgen dat die airflow rond om de processor klopt. Dus voldoende aanzuig kracht van koude lucht door je heatsink daarbij de warmere lucht naar buiten kan worden geblazen.

Hoe snel draait je fan op de cpu koeler? (graag in rpm en niet als langzaam/snel)

[ Voor 32% gewijzigd door THE_FIREFOX op 30-06-2008 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

THE_FIREFOX schreef op maandag 30 juni 2008 @ 18:54:
De zij paneel kan wel op het laatst. M'n temps dalen zelfs zonder zij paneel :Y) .
Interessant want op het moment dat ik het zijpaneel van mijn Stacker 810 loshaal, dan schiet de temp van mijn GPU & CPU rustig met 15 graden omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Hij draait op 1200/13000 rpm wat ook normaal is, maar zou ik dus het beste gewoon 2 x 120mm fan erbij kopen, eeen aan de andere kant doen, en een die de hitte uit de kast blaasd en dan zouden de tems moeten zakken samen met een AS5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
MAX3400 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 19:01:
[...]

Interessant want op het moment dat ik het zijpaneel van mijn Stacker 810 loshaal, dan schiet de temp van mijn GPU & CPU rustig met 15 graden omhoog.
Alles in mijn kast gaat blaast richting de achterkant. Aan de voorkant heb ik opzich niet bepaald veel gaten/roosters waarin de lucht naar binnen kan worden gezogen.

@Woutjeeh
Heb je die fan al anders gezet ?

[ Voor 3% gewijzigd door THE_FIREFOX op 30-06-2008 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommasso
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-07 23:15
Misschien een lompe opmerking, maar moet de Scyte Mugen niet 90 graden gedraaid?
Hier staat namelijk dat hij anders moet ivm met heatpipe ontwerp. Maar ik weet niet zeker of hij nu goed zit of niet :? . Staat er niet echt duidelijk

Verder komen de hoge temp denk ik door slechte airflow, ziet er niet echt uit dat de lucht ergens vandaan kan komen. Heb je een fan bij de hd cage? want dan gaat denk ik eerst de lucht door je hete Crossfire opstelling wat de temp al aanzienlijk zal verhogen. Is hiet niet tijdelijk mogelijk om die grote zij fan aan de buitenkant te monteren (tijdelijk dus, is geen gezicht :o )

Veel succes ermee :)

edit:
Whoops, zag de foto's als 1 post :)

[ Voor 9% gewijzigd door Tommasso op 30-06-2008 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Tommasso schreef op maandag 30 juni 2008 @ 19:59:
Misschien een lompe opmerking, maar moet de Scyte Mugen niet 90 graden gedraaid?
Hier staat namelijk dat hij anders moet ivm met heatpipe ontwerp.
Jammer genoeg is dat per moederbord verschillend. Maar zoals jij het al zei, moet je uitkijken of er niks in de weg is. Bij mij moederbord had ik het geluk dat hij er net (op z'n max halve centimeter) erover heen ging.

Ik heb geen ervaring met die koeler in combinatie met de Socket 775. Op socket AM2 past hij jammer genoeg maar op 1 manier erop

@Tommasso
Ik heb geen hitte probleem, maar woutjeeh heeft een slechte airflow probleem. Alles is hier prima. Case temp van rond de 30 graden met zij paneel en 25 zonder (is redelijk warm op de kamer)

[ Voor 12% gewijzigd door THE_FIREFOX op 30-06-2008 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommasso
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-07 23:15
Nu ik wat beter kijk naar de foto's:

Afbeeldingslocatie: http://img397.imageshack.us/img397/8867/dsc00071tq5.jpg

vind ik het nogal logisch dat er een probleem is, de fan hangt onder de Scyte Mugen, recht boven die grafische kaart. Dan komt de lucht rechtstreeks van de grafische kaart af, dingen die niet bekend staan als koel :o . Ook heb je aan de achterkant totaal geen fans, iets dat toch wel een noodzaak is bij een Q6600. Dit ding heeft volgens mij een TDP van 125 Watt. Dat is veel warmte en moet goed worden afgevoerd, dat haal je nooit met alleen een voeding fan.

Ik raad aan om of een nieuwe kast te kopen, de opvolger van de Sharkoon Rebel7; Sharkoon Rebel12. Deze is groter en heeft een 140 mm fan aan de achterkant dat voor goede airflow zorgt.
Of je moet een paar 80 mm fans aanschaffen. Deze zorgen dan nog voor iets aan airflow. Misschien ook nog effe een fanduck maken, de Scyte en de 80mm fans zitten niet echt op een lijn.

Misschien kan je ook nog aan de voorkant 2 5.25 inch bays opofferen voor extra fans. Hier kunnen volgens mij ook 2 80mm fans in zodat je nog meer airflow krijgt :)

En als je dan toch al iets gaat kopen, kan je altijd nog AS5 kopen, voor een klein prijsje een redelijke verbetering. ;)

edit:
Ja ok, maar 2 mensen zijn toch altijd beter dan 1 nietwaar? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Tommasso schreef op maandag 30 juni 2008 @ 20:25:
Nu ik wat beter kijk naar de foto's:

[afbeelding]

vind ik het nogal logisch dat er een probleem is, de fan hangt onder de Scyte Mugen, recht boven die grafische kaart. Dan komt de lucht rechtstreeks van de grafische kaart af, dingen die niet bekend staan als koel :o . Ook heb je aan de achterkant totaal geen fans, iets dat toch wel een noodzaak is bij een Q6600. Dit ding heeft volgens mij een TDP van 125 Watt. Dat is veel warmte en moet goed worden afgevoerd, dat haal je nooit met alleen een voeding fan.
Ik wil niet flamen maar die diagnose is door mij hier in de topic al vastgesteld. Ik ben al 2 uur bezig om hem die fan anders te laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

THE_FIREFOX schreef op maandag 30 juni 2008 @ 20:33:
[...]

Ik wil niet flamen maar die diagnose is door mij hier in de topic al vastgesteld. Ik ben al 2 uur bezig om hem die fan anders te laten zetten.
Dat klopt maar ondertussen zijn we al een werkdag aan uren verder zonder duidelijke terugkoppeling van de TS dus aan ons ligt het niet, toch? ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
MAX3400 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 20:36:
[...]

Dat klopt maar ondertussen zijn we al een werkdag aan uren verder zonder duidelijke terugkoppeling van de TS dus aan ons ligt het niet, toch? ;) ;)
FF positief zien, misschien is hij juist nu bezig om de koeler en/of fan anders te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

THE_FIREFOX schreef op maandag 30 juni 2008 @ 20:39:
[...]

FF positief zien, misschien is hij juist nu bezig om de koeler en/of fan anders te zetten
Ben positief; bedoelde alleen te zeggen dat een aantal Tweakertjes sneller dingen constateren/adviseren dan dat de vraagsteller het kan terugkoppelen/testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
MAX3400 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 16:39:
[...]

Dit is ongeveer de oorzaak van je probleem.

Net zoals dat je een koelkast niet op 6 graden kan krijgen als je de deur open laat staan, kan je een PC ook niet koel krijgen als je de airflow maar zijn gang laat gaan!
Grote onzin, als je slechte tot geen airflow in je kast hebt kun echt veel beter de zijkant eruit laten.
Anders sluit je de warmte in de kast op en krijg je helemaal belabberde koelprestaties. Met de kast open zit je koeler in elk geval in lucht van ongeveer kamer temparatuur.
Ik heb toevallig dezelfde kast koeler en cpu als jou, en heb dus ook heb probleem van een niet passende zijkant.
Mijn 1e 2 cores zijn ook altijd warmer als core 3en4. Vergeet niet dat een Q6600 in principe 2x een E6600 is. Verder zit de heatspreader ook niet altijd recht op de cores en daar heb je je probleem al te pakken.
Verder zou ik de cpu fan zo monteren dat ie de lucht naar de achterkant van de kast blaast, dit voorkomt 2 problemen, ten eerste het aanzuigen van warme lucht van je vidkaart en ten tweede warme lucht je voeding in blazen.
In jou geval denk ik toch aan een verkeerde montage, de pootjes van de ruk s775 aansluiting zijn eigenlijk niet geschikt voor het gewicht van een mugen. Ga naar een ijzerwinkel en koop je 4 m4 boutjes van 25 mm paar m4 sluitringetjes en 4 m4 vlindermoeren.
Haal je mobo eruit en knip de plastic rotdingen van je koelervoet, daar kunnen dan de boutjes door met de vlindermoeren erop. (Denk er wel om schroeven vanaf de achterkant mobo doorsteken anders past ie niet meer in je kast ;p ) Dit alles buiten de kast doen zodat je kunt zien of de koeler erop zit ivm met luchtspleten ed.
In je bios ook de variabele rpm uitzetten en zorgen dat je fan altijd op 100% loopt.

Mijn Q6600 doet op 3.2GHz (8+400) undervolted (1.225V) 28C met een omgevingstemp van 22C in idle toestand.
cpu1+2 zijn dan 37c en 3+4 34C (Temparaturen gemeten Everest)
Mijn cpu + koeler zijn wel gelapt aangezien ze beide ver van vlak waren.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
MAX3400 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 20:42:
[...]

Ben positief; bedoelde alleen te zeggen dat een aantal Tweakertjes sneller dingen constateren/adviseren dan dat de vraagsteller het kan terugkoppelen/testen.
Je heb daar helemaal gelijk in. "Gevorderde" Tweakertjes kunnen zo pc's inelkaar zetten en problemen constateren en oplossen. Heb daar ff niet aangedacht toen ik hier bezig was.

Woutjeeh heeft zijn pc weg gebracht naar de lokale pc boer (klik). Fijn dat hij het ook in dit topic het laat weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
@THE_FIREFOX, nee dat kan nu niet;p omdat mijn pc bij de pc boer staat wegens het probleem met m'n 8800GT, maar ik had een 4 pins voedingstekkertje in een 8 pins gestopt, die man van de computers zij dat hij daardoor ook minder goed koelde... kan dat kloppen? Maar zoals jij dat hebt met Nr1 en Nr3 krijg ik het straks ook, hij bouwt nummer 3 erin, en ik verplaats nummer 1. Later komt er dan evt nog Nr 2 als die veel nut heeft?

Ow srry ik had niet refresht, dus ik zag de andere reacties neit, maar zoals jezelf al gelezen hebt is m'n pc even niet beschikbaar

[ Voor 13% gewijzigd door woutjeeh op 30-06-2008 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

arbraxas schreef op maandag 30 juni 2008 @ 20:46:
[...]

Grote onzin, als je slechte tot geen airflow in je kast hebt kun echt veel beter de zijkant eruit laten.
Oke, sure, wat je zegt maar je redeneert nu een beetje alsof "hoe minder koeling/airflow er is, hoe minder behuizing je nodig hebt" en dat zou wel erg vreemd zijn omdat je een mobo+CPU niet in de losse buitenlucht kan laten liggen zonder dat dat ding zichzelf zowat opblaast van de hitte.
Mijn 1e 2 cores zijn ook altijd warmer als core 3en4. Vergeet niet dat een Q6600 in principe 2x een E6600 is.
Dat vind ik wel heel wazig; heeft imho niets te maken met de volledige setup als wel met waar core 1 en 2 zich bevinden ten opzichte van de rest van de inrichting van het mobo (als in: het mobo is niet evenredig warm rondom het socket) want je kan me moeilijk overtuigen dat 2 cores warmer zijn dan de andere twee als de volledig, gelapte CPU onder 600g aan koeler en goede koelpasta bedolven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Maar als ik zorg dat ik een goede airflow heb, wil je zeggen dat die temps dan echt van een 55 naar 45 gaan? maar ik had een 4 pins voedingstekkertje in een 8 pins gestopt, die man van de computers zij dat hij daardoor ook minder goed koelde... kan dat kloppen?

/edit sorry dat ik een beetje laat reageerde maar het gaat allemaal zo snel :) (Y)

[ Voor 14% gewijzigd door woutjeeh op 30-06-2008 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Uiteraard kun de cpu niet zonder koeler laten lopen in omgevingslucht. Maar je kunt hem best mobo met koeler en cpu uit je kast halen en alles daar erin te prikken. Blaas je hem echt niet op met warmte.
En de IHS die over beide E6600 dies zit kan er fabricagetechnisch echt wel scheef op gezet zijn. En daar helpt lappen en koelpasta niet.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
woutjeeh schreef op maandag 30 juni 2008 @ 21:15:
Maar als ik zorg dat ik een goede airflow heb, wil je zeggen dat die temps dan echt van een 55 naar 45 gaan? maar ik had een 4 pins voedingstekkertje in een 8 pins gestopt, die man van de computers zij dat hij daardoor ook minder goed koelde... kan dat kloppen?

/edit sorry dat ik een beetje laat reageerde maar het gaat allemaal zo snel :) (Y)
Als je de cpu aansluiting bedoelt: onzin die heeft niks met koeling te maken maar met een stabiele voeding leveren aan je cpu. Ik kan rustig 1 van die 2 stekkertjes lostrekken zonder dat er iets gebeurt met mn temps.
En als jij die grote Fan er los voorzet dan heb je een goede airflow, en misschien niet zoals de puristen hier liever zien aan de voorkant erin blazen en aan de achterkant eruit, maar je systeem word wel volledig voorzien van frisse lucht wat toch het belangrijkste is. Je houd dan geen ophoping van warme lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
MAX3400 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 20:59:
[...]

Oke, sure, wat je zegt maar je redeneert nu een beetje alsof "hoe minder koeling/airflow er is, hoe minder behuizing je nodig hebt" en dat zou wel erg vreemd zijn omdat je een mobo+CPU niet in de losse buitenlucht kan laten liggen zonder dat dat ding zichzelf zowat opblaast van de hitte.
True, er moet altijd wat airflow langs bepaalde onderdelen gaan. De kast help daarbij maar is niet altijd even veel nodig (Spanningsregulatoren/chipset moeten wel licht gekoeld worden, vooral bij een zware cpu anders zeg je mobo poef).
[b][message=30340365,noline]MAX3400 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 20:59
[...]

Dat vind ik wel heel wazig; heeft imho niets te maken met de volledige setup als wel met waar core 1 en 2 zich bevinden ten opzichte van de rest van de inrichting van het mobo (als in: het mobo is niet evenredig warm rondom het socket) want je kan me moeilijk overtuigen dat 2 cores warmer zijn dan de andere twee als de volledig, gelapte CPU onder 600g aan koeler en goede koelpasta bedolven is.
Onderdelen worden nooit gelijkmatig warm en kunnen worden beinvloed door bijv een hete spanningsregulatoren of door de "vreende/ongelijkmatige" plaatsing. Daarom halen overclockers hun heatspeaders van de processoren zodat het nog beter koelt (nadeel je kan de core crushen....).

@Woutjeeh ik weet dat ik jouw op een idee heb gebracht maar ik zou het verwijderen van de heatspeader van de processor niet doen.
woutjeeh schreef op maandag 30 juni 2008 @ 20:57:
@THE_FIREFOX, nee dat kan nu niet;p omdat mijn pc bij de pc boer staat wegens het probleem met m'n 8800GT, maar ik had een 4 pins voedingstekkertje in een 8 pins gestopt, die man van de computers zij dat hij daardoor ook minder goed koelde... kan dat kloppen? Maar zoals jij dat hebt met Nr1 en Nr3 krijg ik het straks ook, hij bouwt nummer 3 erin, en ik verplaats nummer 1. Later komt er dan evt nog Nr 2 als die veel nut heeft?
Je bedoeld die 8 pins aansluiting recht boven op het moederbord? Dat hij te warm kan worden door zo iets geloof ik niet in, ik geloof wel dat hij dan stabiliteit mist aangezien de 4 extra pinnen voor die stabiliteit zorgt.

De tweede fan op de cpu blok heeft alleen zin als er te weinig warmte van het blok word afgevoerd. Ik zou eerst zorgen dat er een case fan in de kast zit die de lucht naar buiten zuigt en dat de fan op de cpu koeler goed staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Ok, die fan die de lucht eruitblaast komt goed, en dat die fan anders op de Scythe zit, maar zou dat echt paar graden schelen dan? Daarnaast moet ik natuurlijk eerst zorgen dat ik een werkende vidoekaart heb, ik hoop dus ook dat hij hem wel aan de praat krijgt met die extra 4 pins voedingsstekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
hij moet ook werken met 1x 4pin, zoniet is er iets anders aan de hand. Kan natuurlijk ook brakke cpu // mobo zijn. Maar das lastig te zeggen vanaf afstand.
En als je zeker wilt zijn over die airflow, gewoon ze zijkant eruit laten heeft je koeler altijd frisse lucht.
Zorg eerst s dat je je systeem fatsoenlijk aan de praat krijgt en dan pas de secundaire dingen als airflow aanpakken. Imba airflow + brak systeem heeft totaal geen nut. Gewoon zorgen dat je je pc normaal aan de loop krijgt.
En check je mobo fabrikant s voor een nieuwe bios, 1 van mijn moederborden had ook een probleem met zn tempsensoren die gaf de temparaturen van beide cores opgeteld weer. Kwam ik dus op 80C plus uit. Werd ik destijds ook niet echt vrolijk van ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
arbraxas schreef op maandag 30 juni 2008 @ 21:20:
[...]
En als jij die grote Fan er los voorzet dan heb je een goede airflow, en misschien niet zoals de puristen hier liever zien aan de voorkant erin blazen en aan de achterkant eruit, maar je systeem word wel volledig voorzien van frisse lucht wat toch het belangrijkste is. Je houd dan geen ophoping van warme lucht.
Ik ben een voorstander dat alles aan de achterkant eruit wordt gezorgen en dat de koude lucht via de voorkant/zijkant(en) zonder fans naar binnen komt. Fans die de lucht naar binnen zuigen maken veel meer herrie en helpen niet echt aangezien ze ook voor een verkeerde druk binnen in je kast kunnen zorgen.
woutjeeh schreef op maandag 30 juni 2008 @ 21:37:
Ok, die fan die de lucht eruitblaast komt goed, en dat die fan anders op de Scythe zit, maar zou dat echt paar graden schelen dan? Daarnaast moet ik natuurlijk eerst zorgen dat ik een werkende vidoekaart heb, ik hoop dus ook dat hij hem wel aan de praat krijgt met die extra 4 pins voedingsstekker.
Je kan het zo zien. Wanneer je neus gaten bijna verstopt zijn (weinig airflow) kan je dus maar net genoeg zuurstof binnen halen om te overleven. Wanneer je neus gaten schoon zijn (veel airflow) kan je veel makkelijker adem halen via je neus.

Ik denk dat je koeler te weinig lucht kan aanzuigen waardoor hij meer een passieve werking heeft dan een actieve werking. Het kan aardig wat uitmaken, maar als ik jouw was zal ik niet al te veel zorgen maken wanneer je processor stressed 55 graden wordt. Ik zou meer naar de idle temperaturen kijken dan de stressed temperaturen (tenzij je langer spellen speelt dan surfen/msn/tekstverwerking etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Ja maar ik wil hem dus overclocken naar de 3 Ghz....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Ik zou hem eerst normaal goed werkend krijgen. Een onstabiel systeem wil je niet overclocken omdat hij dan nog onstabieler wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door THE_FIREFOX op 30-06-2008 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Ik zou overklokken eerst maar s naar achteren schuiven.
Zonder stabiel werkend systeem hoef je daar niet aan te beginnen. Als je basis niet goed is kom je gewoon niet ver. Begin gewoon weer s van voor af aan als je hem terug krijgt en hij werkt normaal.
Temps checken eventueel koeler opnieuw plaatsen. Dan je airflow zonodig bijregelen en dan pas s beginnen met oc.
Als je je systeem verder goed op orde hebt is hem overklokken naar 3ghz alleen een kwestie van fsb=333 instellen en even checken of je geheugen nog op de correcte snelheid loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
@Woutjeeh
Wat voor voeding heb je? Misschien kan dat deels je problemen met de pc verklaren

[ Voor 45% gewijzigd door THE_FIREFOX op 30-06-2008 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Ik heb een 580 watt voeding, als ik mijn 8800GT terug heb of als ik een nieuwe VGA moet kopen en die binnen heb, en m'n systeem weer goed draait, dan regel ik de airflow en probeer ik hem op de 3 GHz te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Wat voor merk voeding is het? kan je soms ook het model nummer posten? Een 580 watt voeding zegt bijna niks over de kwaliteit. Bijv een 580 watt B merk voeding kan zo slecht zijn, dat een A merk voeding van 450 watt de klus beter doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Het is een B merk een LPG19, maar dat moet ook al is het een B merk nog ruim voldoende zijn, 580watt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
woutjeeh schreef op maandag 30 juni 2008 @ 23:12:
Het is een B merk een LPG19, maar dat moet ook al is het een B merk nog ruim voldoende zijn, 580watt..
Wist je dat de voeding een van de belangrijkste onderdelen is. Ik denk dat je niet te veel van die voeding moet verwachten. De voeding kan makkelijk roet in het eten gooien met het overclocken en je hardware naar de tweaker hemel sturen O-)

Voor jouw systeem heb je echt al snel een 450+ watt A merk voeding nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Hmm, denk je dat mijn voeding mijn spullen kapot kan maken dan? Ik denk toch wel dat mijn 580Watt 450 egte watts geeft hooor..

@THE_FIREFOX, wat is je email dan kunnen we msnen dat gaat makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
**Toegevoegd. msn adres is weg**

[ Voor 82% gewijzigd door THE_FIREFOX op 01-07-2008 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

woutjeeh schreef op maandag 30 juni 2008 @ 23:32:
Hmm, denk je dat mijn voeding mijn spullen kapot kan maken dan? Ik denk toch wel dat mijn 580Watt 450 egte watts geeft hooor..
No offence maar ik vermoed dat die 580W-voeding nieuw uit de doos nog niet eens 450W onder belasting kan trekken en over een jaar nog niet eens 350W uitspuugt onder hoge belasting. Het aantal reviews over dit merk: 0. De prijs van deze voeding: 22 Euro (in mijn optiek dus een maatstaf voor een groot aantal inferieure onderdelen in de voeding; sommige fans van high-end voedingen kosten al meer dan 22 Euro). Ik ben het dus eens met THE_FIREFOX: koop alsjeblieft in ieder geval een normale voeding van een A-merk van rond de 450 tot 500W.

Dat LPG-ding heeft nog geen 230W op een enkele 12V-rail en dat vind ik gewoon uitermate te weinig; veel A-merken doen tegen de 180W per rail (en hebben er vaak 2) waardoor je je 12V-belasting mooi kan verdelen over verschillende onderdelen. Mijn Tagan-600 die hier ligt zou (theoretisch) al 576W alleen al op 12V kunnen leveren over 3 afzonderlijke rails.

En in navolging van je andere topic (waar ik al iets heb opgemerkt over de wazigheid hoe je je PC hebt aangeschaft); ik zou er in ieder geval iemand bij halen, ter plekke, met genoeg verstand van zaken om dat ding eens door te lichten want in dit tempo heb je gewoon eerlijk gezegd kans dat je over een week het volgende probleem post en over een maand je PC voor de volgende reparatie/uitval kan terugbrengen en dat is gewoon erg zonde.

*kleine edit*
De PSU's tot 350W voldoen niet eens aan de ATX-specificaties omtrent voltage-marges. Met een beetje pech kan je dus gewoon onderdelen van je PC om zeep helpen!

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 01-07-2008 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
MAX3400 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 23:58:
[...]

No offence maar ik vermoed dat die 580W-voeding nieuw uit de doos nog niet eens 450W onder belasting kan trekken en over een jaar nog niet eens 350W uitspuugt onder hoge belasting. Het aantal reviews over dit merk: 0. De prijs van deze voeding: 22 Euro (in mijn optiek dus een maatstaf voor een groot aantal inferieure onderdelen in de voeding; sommige fans van high-end voedingen kosten al meer dan 22 Euro). Ik ben het dus eens met THE_FIREFOX: koop alsjeblieft in ieder geval een normale voeding van een A-merk van rond de 450 tot 500W.

Dat LPG-ding heeft nog geen 230W op een enkele 12V-rail en dat vind ik gewoon uitermate te weinig; veel A-merken doen tegen de 180W per rail (en hebben er vaak 2) waardoor je je 12V-belasting mooi kan verdelen over verschillende onderdelen. Mijn Tagan-600 die hier ligt zou (theoretisch) al 576W alleen al op 12V kunnen leveren over 3 afzonderlijke rails.

En in navolging van je andere topic (waar ik al iets heb opgemerkt over de wazigheid hoe je je PC hebt aangeschaft); ik zou er in ieder geval iemand bij halen, ter plekke, met genoeg verstand van zaken om dat ding eens door te lichten want in dit tempo heb je gewoon eerlijk gezegd kans dat je over een week het volgende probleem post en over een maand je PC voor de volgende reparatie/uitval kan terugbrengen en dat is gewoon erg zonde.

*kleine edit*
De PSU's tot 350W voldoen niet eens aan de ATX-specificaties omtrent voltage-marges. Met een beetje pech kan je dus gewoon onderdelen van je PC om zeep helpen!
Ik ben totaal met je eens. Een voeding met te zwakke rails kan met de tijd meer stuk maken dan wat je lief is. Er zitten ook bijna geen beveiligingen op een goedkope voeding die je hardware beschermen tegen overbelasting, kortsluiting. Je huidige voeding zal werken maar je moet er niet te veel verwachten.

Ik denk dat het verstandig is om eerst een overzicht te maken met de problemen die je pc hebt zodat we het compleet beeld kunnen krijgen en op juiste manier kunnen afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

THE_FIREFOX schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 00:31:
[...]
Ik denk dat het verstandig is om eerst een overzicht te maken met de problemen die je pc hebt zodat we het compleet beeld kunnen krijgen en op juiste manier kunnen afwerken.
Of eens een kopietje van de aankoopbon met alle onderdelen 1 voor 1 genoemd (merk & type)... En niet in de laatste plaats een klein vraagteken bij de skills van de topicstarter voor het zelfstandig vervangen van zijn moederbord vandaag/gister...

[ Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 01-07-2008 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Ok even een aankoop bonnetje:

X-Gear kast zoals gepost
Sparkle 8800GT
LGP19 580 Watt
Q6600 (gewoon stock) met Scythe Mugen Infinity
GA-EP45DS3R
Team Elite PC6400 2GB
Maxtor 320GB hdd

Dit is wat ik nu heb.

Als ik bv een 500 watt Chieftec voeding haal, kan het dan zijn dat m'n 8800GT wel fatsoenlijk doet en dat ik beter kan overclocken? Geeft het mijn systeem ook meer power?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

woutjeeh schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 00:37:
X-Gear kast zoals gepost -> + ledjes en dergelijke: 20W
Sparkle 8800GT -> kan tot 110W nodig hebben
LGP19 580 Watt
Q6600 (gewoon stock) met Scythe Mugen Infinity -> CPU + koelfan max. 110W
GA-EP45DS3R -> tot wel 40W tijdens opstarten + 5W per USB-device
Team Elite PC6400 2GB -> 10W totaal
HDD -> tot wel 15W bij opstarten
DVD -> tot wel 12W bij opstarten
Dus ik kom, onder full load, hier al over de 320W nonimaal vermogen in het ergste geval. Een mooie middenlijn is rond de 250W tijdens het gamen (zoals Supreme Commander omdat 'ie multicore geschikt is).

In het geval dat je 320W nodig hebt, zal je PSU (bij 65% efficiency) ongeveer 320 * ( 1 / 0.65) = 492W uit de muur trekken waarvan dus 172W verloren gaat als hitte. Dat is dus al bijna het maximum waar je voeding op is geschaald volgens de fabrikant. Daarbij in acht genomen dat de genoemde efficiency alleen onder optimale omstandigheden optreedt, denk ik dat je al aan de max. van je voeding zit.

Ik kan me dus ook wel voorstellen dat je hogere temperaturen in je kast hebt als die 172W hitte daadwerkelijk correct berekend is!

Disclaimer: als ik efficiency en wattage verkeerd heb berekend, kan iemand me dan corrigeren?????

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 01-07-2008 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Dus mijn voeding trekt dit systeem niet goed? Want ik wou m'n CPU op 3 GHz zetten en toen boote hij wel maar starte hij daarna 2 x opnieuw op en toen stond hij weer op 2,4 Ghz, kan dit ook door de voeding komen? Dus als ik mijn Q6600 @ 3 Ghz wil dan meot ik volgens u zowieso een nieuwe voeding nemen? En als ik dus een andere A merk voeding neem (bv een Chieftec 500 watt) dan zouden mijn temps ook lager zijn?

[ Voor 15% gewijzigd door woutjeeh op 01-07-2008 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

woutjeeh schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 00:51:
Dus mijn voeding trekt dit systeem niet goed? Want ik wou m'n CPU op 3 GHz zetten en toen boote hij wel maar starte hij daarna 2 x opnieuw op en toen stond hij weer op 2,4 Ghz, kan dit ook door de voeding komen? Dus als ik mijn Q6600 @ 3 Ghz wil dan meot ik volgens u zowieso een nieuwe voeding nemen?
Daar komt het ongeveer wel op neer. Even afgezien van overklokken, zou ik inderdaad een andere voeding aanschaffen en hier zeer goed onderzoek naar doen (voldoende topics op GoT hierover). Maar, wacht even de reakties van anderen af want ik ben niet volledig zeker over mijn berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Max3400, mag ik jou msn weten? Dan voeg ik je meteen even toe en dan moet je je post maar weer even editten als je dat zou willen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

woutjeeh schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 00:57:
Max3400, mag ik jou msn weten? Dan voeg ik je meteen even toe en dan moet je je post maar weer even editten als je dat zou willen..
Nou nee... Alhoewel ik een openbaar MSN-adres heb, ben ik geen prive helpdesk en gaat ook de info verloren voor anderen die later op het forum komen en dit topic doorlezen. Daarbij heb je vandaag het geluk dat ik nachtdienst heb en online ben maar in normale weken vind je me nog geen 5 minuten per dag op MSN.

Mijn advies: wacht het even af. Misschien wat reakties van mensen in de loop van dinsdag in dit topic of je andere topic en aan de hand daarvan is het dus misschien nodig om je portomonnee te raadplegen of andere specifieke stappen te ondernemen met je PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Ok, naja als mijn 8800GT echt stuk is, en ik dus een nieuwe VGA moet hebben, een nieuwe voeding dan kan dat nog best wel eens krap gaan worden =/ ik ben ook nog maar 14,, laat staan dan een nieuwe kast voor een betere airflow. Maar met jou berekening en die hitte afstoot, wil je daar ook mee zeggen dat m'n temps dan omlaag gaan (als ik dus een nieuwe A-merk 550 watt voeding neem), bv dat m'n CPU 3 graden minder warm word ofzo?

[ Voor 6% gewijzigd door woutjeeh op 01-07-2008 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

je moet eerst zorgen dat je airflow gaat kloppen. De fan van de onderkant van je Mugen naar de rechterkant verplaatsen en naar de achterkant van de kast laten blazen zal sowieso een heel groot deel gaan helpen.

Ik zou te allen tijde een nieuwe voeding halen omdat die B-merk voeding je onderdelen kan stukmaken door verkeerde voltages en/of amperages tijdens belasting of zelfs idle. Hier kunnen ze niet tegen en dan is het *poof*n [insert rook] en gedaan met je onderdeel/-len.

De temperatuur van je CPU is niet 'voedings-afhankelijk'! Wel is het zo dat hoe beter je voeding is en hoe efficienter hij 230V => 12V omzet hoe minder warm hij wordt en hoe minder warmte in je kast zit en blijft. Dit is dan wel weer airflow afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
MAX3400 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 00:46:
[...]

Dus ik kom, onder full load, hier al over de 320W nonimaal vermogen in het ergste geval. Een mooie middenlijn is rond de 250W tijdens het gamen (zoals Supreme Commander omdat 'ie multicore geschikt is).

In het geval dat je 320W nodig hebt, zal je PSU (bij 65% efficiency) ongeveer 320 * ( 1 / 0.65) = 492W uit de muur trekken waarvan dus 172W verloren gaat als hitte. Dat is dus al bijna het maximum waar je voeding op is geschaald volgens de fabrikant. Daarbij in acht genomen dat de genoemde efficiency alleen onder optimale omstandigheden optreedt, denk ik dat je al aan de max. van je voeding zit.

Ik kan me dus ook wel voorstellen dat je hogere temperaturen in je kast hebt als die 172W hitte daadwerkelijk correct berekend is!

Disclaimer: als ik efficiency en wattage verkeerd heb berekend, kan iemand me dan corrigeren?????
Ziet er goed uit, met een online PSU Calculator kwam ik op 360Watt wanneer de pc (incl overclockje) 100% onder load is. Een 450watt voeding komt dan mooi op z'n plaats. Wanneer je nog van plan bent om nog up te graden naar sli/crossfire raad ik aan om een nog zwaadere voeding te nemen (550 watt).

Ik denk dat de tweakers bij de topic -> Welke voeding heb ik nodig? jouw een precieseren schating kunnen geven, maar ik denk dat die ook snel naar de 450/500 watt gaan.

EDIT: Prijs van een goede voeding is vaak aantal watt gedeeld door 10. Dus een goede 600watt voeding kost ongeveer 60 euro

[ Voor 7% gewijzigd door THE_FIREFOX op 01-07-2008 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Ik ga zowieso geen CF draaien omdat mijn moederbord geen 32 lanes ondersteunt en dan haal ik lang niet alles uit 2 kaarten. Ik denk dat ik gewoon een 500/550 watt Chieftec voeding neem omdat die kwa prijzen nog het meest meevallen. Ik maak zowieso een fan aan de achterkant van de kast zodat de warme lucht eruit word geblazen, en de Scythe fan aan de rechterkant. Als m'n CPU dan nog steeds zo warm word weet ik het ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

CF lijkt me met een 8800GT onmogelijk ;) Verder maakt het pas echt uit als je minder dan 16 lanes hebt in Crossfire of sli dat je geen prestatiewinst krijgt. Met 24 lanes (16+8) heb je al een betere setup dan 1 kaart.

Ik zou een zalman of corsair nemen, aangezien deze zeer stil en ook modulair zijn. Verder is het veranderen van je fans minstens een temperatuurverlaging van 4 graden full load, dit aangezien je een lineaire flow creëert van voor naar achteren en een extra outtake fan er bij zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Ik heb totaal 24 lanes, 1 x 16 en 1 x 8, maar als mijn 8800GT stuk zou zijn, dan neem ik een HD4850, maar toch heb ik nog hoop dat hij niet kapot is. Zoals ik zei maakt dat bedrijf een fan aan de achterkant, ik zet die mugen aan de zijkant, en voorin de kast zet ik zelf nog een fan die in de kast blaast, als ik m´n spullen en miss nieuwe voeding weeer stabiel heb, probeer ik hem te overclocken naar 3 Ghz met max 65 stressed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Wiethoofd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 13:46:
CF lijkt me met een 8800GT onmogelijk ;) Verder maakt het pas echt uit als je minder dan 16 lanes hebt in Crossfire of sli dat je geen prestatiewinst krijgt. Met 24 lanes (16+8) heb je al een betere setup dan 1 kaart.

Ik zou een zalman of corsair nemen, aangezien deze zeer stil en ook modulair zijn. Verder is het veranderen van je fans minstens een temperatuurverlaging van 4 graden full load, dit aangezien je een lineaire flow creëert van voor naar achteren en een extra outtake fan er bij zet.
16+4 zorgt er voor dat je bijna geen extra prestatie krijgt. 8+8 lanes werkt echt prima. 16+16 is het beste maar scheelt niet veel van 8+8 lanes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
ik moet eerst zorgen dat ik m'n 8800 terug heb en een neiwue voeding, dan kijk ik wel verder:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Update, ik heb er even heen gebelt over de voeding, en hij zei dat het allemaal wel goed was enzo, en dat hij mijn AMD4600+ met een m2n prima kon trekken, en dat als ik een andere voeding wou dat ik dat dan zlf maar moest weten, hij zij dat de videokaart niet kapot was maar dat het een softwarematig probleem was, ZEGT hij, hij had er even naar gekeken maar verder nog niet echt. Hij zei ook dat ik de CPU koeler op het moederbord koelong nog wattes, ik kon het niet goed volgen, maar hij haalt dus zowieso de CPU koeling eraf, en die word er opnieuw opgezet, hij zei zelfs dat HEEL miss de CPU wel los lag tussen de koeler en het mobo, mar dat geloof ik echt niet maar ik hoor het dan verder nog wel. Hij instaleert denk ik het systeem opnieuw en dan hoop ik dus dat de 8800GT werkelijk neit stuk is zodat er ngo een nieuwe voeding in m'n budgetje kan en later misschien nog een CM690 of iets in die richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-09 13:40
Mag ik tussendoor ook even hetzelfde 'probleem' aankaarten? :P

Ik heb sinds vandaag ook een Scythe Infinity SCINF-1000, ik heb Zalman ZM-STG1 koelpasta gebruikt. Netjes uitgesmeerd, en een dunne laag, zoals ik dat al vaker heb gedaan. Maar als ik prime95 ga draaien zit de temperatuur volgens DualCoreCenter (van MSI) en speedfan al binnen 1 minuut op 62 graden :| Mijn boxed cooler haalde de 60 graden zelfs niet eens zo snel, ik vond dat teveel dus daarom heb ik heb deze cooler aangeschaft. Het is dus eigenlijk niet echt verbeterd. Nu moet ik wel toegeven dat ik de processor heb overgeclocked naar 2.9Ghz, maar dat was ook al zo met mijn boxed cooler. Wel is het zo dat het nu waarschijnelijk al snel 25 graden is op mijn kamer wat eerder deze week misschien nog rond de 20 zou zijn geweest.

Ik las trouwens ook ergens dat die koelpasta misschien moet inwerken ofzo? Mijn koeler zit er nog maar 2 uur op dus dat is nog niet gebeurt :*)

Ik heb mijn eigen theorie losgelaten op het plaatsen van de cooler (zie foto 1):

1: Voorin zit een 80mm antec coolertje die blaast wat koude lucht naar binnen, ik weet niet of het veel uitmaakt maar het voelt er wel lekker koel waar de videokaart begint zegmaar. Hij zit wel helemaal onderin...
2: Volgens mij heb ik mijn fan wel goed geplaatst en blaast hij de lucht over mijn processor heen. (zie foto 2) Misschien toch beter om hem de lucht er overheen te laten trekken ipv het eroverheen te blazen?
3: De lucht wordt weer naar buiten geblazen door mijn voeding en 80 mm merkloos fannetje

Foto 1:

Afbeeldingslocatie: http://i42.photobucket.com/albums/e331/stefanovic45/Bewerkt.jpg

Foto 2:

Afbeeldingslocatie: http://i42.photobucket.com/albums/e331/stefanovic45/Fotos-0100.jpg

Specs:

Amd Athlon X2 4800+ @2.9Ghz
2 GB GeIL black dragon geheugen (GB22GB6400C4DC)
Sapphire ATI 3870
Huntkey 500 Watt voeding
MSI K9 Neo -F V3

Ik hoor het graag als er nog verbeterpunten zijn, misschien toch de koeler andersom richten?

Ik wilde mijn situatie ook even voorleggen, maar er geen nieuw topic over maken omdat deze er al was :) Ben vrij nieuw hier, so please don't kill me ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Stefanovic45 op 01-07-2008 19:41 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Met de fans is niets mis zo, ik zou de hoge temps eerder zoeken bij een brakke mounting of bol koelvlak van de koeler.

wilde je nog verder gaan overclocken? met de temp. is opzich niets mis namelijk, alleen raar dat ie zo hoog is voor zo'n grote koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Flythe schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 19:43:
wilde je nog verder gaan overclocken? met de temp. is opzich niets mis namelijk, alleen raar dat ie zo hoog is voor zo'n grote koeler.
Stiekem wel natuurlijk, wil toch stabiel op 3Ghz draaien O-) Ik werd alleen genekt door de temp. voor mijn idee. Ik heb eigenlijk helemaal niet op een bol koelvlak gelet..

[ Voor 7% gewijzigd door Stefanovic45 op 01-07-2008 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Wat zijn je coretemparaturen? Volgens everest is mijn cpu terwijl ie draait (idle) 19graden terwijl de temp in de kamer echt iets van 26 is.
Coretemps zijn vaak wat nauwkeuriger als de algehele cputemp.
Verder is er niks mis met je setup, maar heb je je kast dicht? kan een gebrek aan airflow zijn. Zoja laat de kap er s af.

Dit had ik al een X eerder gepost.
En check je mobo fabrikant s voor een nieuwe bios, 1 van mijn moederborden had ook een probleem met zn tempsensoren die gaf de temparaturen van beide cores opgeteld weer. Kwam ik dus op 80C plus uit. Werd ik destijds ook niet echt vrolijk van ;p
Dat is dus hetzelfde mobo, dus update je bios s daar zit een fix in voor de temparatuursensor :*)

[ Voor 38% gewijzigd door arbraxas op 01-07-2008 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
arbraxas schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 20:28:
Wat zijn je coretemparaturen? Volgens everest is mijn cpu terwijl ie draait (idle) 19graden terwijl de temp in de kamer echt iets van 26 is.
Verder is er niks mis met je setup, maar heb je je kast dicht? kan een gebrek aan airflow zijn. Zoja laat de kap er s af.

[...]

Dat is dus hetzelfde mobo, dus update je bios s daar zit een fix in voor de temparatuursensor :*)
Ik had pas al de nieuwste bios erover heen gezet vanuit windows (wat ik dus nu nooit meer zou doen na een aantal dagen intensief het forum te hebben gelezen :P Maar ik heb geen floppy driver en had geen zin om het vanaf USB stick te doen dus heb ik die software van MSI er voor gedownload, ik heb nu versie 2.6 en die is van 11/03/2008. Dat is ook de nieuwste als ik op de site kijk.

Btw mijn PC starte vanzelf opnieuw op nadat de temperatuur tot 66 graden was gestegen, geen goed teken lijkt me. Overigens wel met de kast dicht. Ik liep ook bleek aan >:) Maar alles werkt nog gewoon, vast de beveiliging.

Screenshot van alles en nogwat:

Afbeeldingslocatie: http://i42.photobucket.com/albums/e331/stefanovic45/Screenshot.jpg

Ik zie op de temperatuur na geen rare dingen, mijn MP is normaal 12.5 maar het komt zo mooier uit met het geheugen wat (volgens de bios) op 800 Mhz loopt. Check de begintijd en de tijd van de screenshot, niet echt normaal te noemen. Ik moet wel zeggen dat het is behoorlijk warm in de kamer (ik zou niet raar opkijken als de meter zegt 28-30 graden :P ).

[ Voor 15% gewijzigd door Stefanovic45 op 01-07-2008 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Ik denk dat de TS het kaapen van dit topic niet fijn vind.

Voel de koeler ook zo warm aan. Wat ik vreemd vind is dat de core temp een stuk lager is. Komt deze idle onder de kamer temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

THE_FIREFOX schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 20:58:
Ik denk dat de TS het kapen van dit topic niet fijn vind.
Mee eens! StefanvanGelder; ondanks je kort post-history op GoT is het misschien netter om dit topic te volgen zonder je eigen vragen/problemen neer te zetten. En als de afloop van het topic jou niet helpt, dan een nieuw topic aanmaken volgens de geldende richtlijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
THE_FIREFOX schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 20:58:
Ik denk dat de TS het kaapen van dit topic niet fijn vind.

Voel de koeler ook zo warm aan. Wat ik vreemd vind is dat de core temp een stuk lager is. Komt deze idle onder de kamer temperatuur?
Klopt denk het ook niet:) Ik wil anders best een nieuw topic aanmaken. Koelblok voelt helemaal niet warm aan, morgen monteer ik hem nog wel eens opnieuw.

Hij komt overigens wel ver boven de kamertemp uit, kheb ff een dingetje geplaatst en dei zegt dat het hier 27.5 graden is:

Afbeeldingslocatie: http://i42.photobucket.com/albums/e331/stefanovic45/Komtduszekeronderdekamertempuit.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Stefanovic45 op 01-07-2008 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
MAX3400 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 21:01:
[...]

Mee eens! StefanvanGelder; ondanks je kort post-history op GoT is het misschien netter om dit topic te volgen zonder je eigen vragen/problemen neer te zetten. En als de afloop van het topic jou niet helpt, dan een nieuw topic aanmaken volgens de geldende richtlijnen.
Het spijt me:) Ik dacht misschien helpt het hem juist ook wel omdat het ongeveer hetzelfde probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

StefanvanGelder schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 21:07:
[...]

Het spijt me:) Ik dacht misschien helpt het hem juist ook wel omdat het ongeveer hetzelfde probleem is.
Dat begrijp ik ook wel maar zoals je misschien hebt kunnen lezen is Woutjeeeh niet degene met het meeste overzicht (gezien soms de verwarringen in dit topic). Dat je wil helpen: heel graag maar laten we dan waardes van jouw PC (misschien???) buiten beschouwing laten en constructief meedenken...

Er zullen vast anderen hier anders over denken maar gevoelsmatig zegt iets me dat dit topic binnenkort "opgelost" is voor Woutjeeeh en dan kunnen we jouw/volgend probleem aanpakken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaluro2
  • Laatst online: 14-01-2024

kaluro2

Kaluro.650

MAX3400 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 19:01:
[...]

15 graden? Dat lijkt me sterk. Dat zou wel heel extreem zijn.

Pro streaming - www.twitch.tv/kaluroo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Bij mij dus ook :) Ilde onder de 20 graden. Stressed schiet die naar ongeveer 40 graden.
Wil je daar mee zeggen dat die 65 graden van de cpu temp niks zegt?
Het maakt een paar graden uit als ik de kast los heb... Airflow lijkt mij ook wel goed. Wat zou ik moeten verbeteren?

[...]

Ik kan mij nog herrineren dat DualCoreCenter ilde 19 graden aangaf, dat was voor mijn bios update en op een standaard aantal Mhz.

Ik post toch maar door omdat Woutjeeh toch eerst een betere voeging en gaat testen met zijn kaart ;) Ik heb namelijk het gevoel dat mijn antwoord er ook snel kom uitrollen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:47

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Wat zijn je coretemparaturen? Volgens everest is mijn cpu terwijl ie draait (idle) 19graden terwijl de temp in de kamer echt iets van 26 is
Leuk maar met air cooling kom je niet onder de omgevingstemperatuur (en zelf die haal je niet).

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Bor de Wollef schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 21:01:
[...]

Leuk maar met air cooling kom je niet onder de omgevingstemperatuur (en zelf die haal je niet).
Dus je zegt dat die temps niet kloppen, bij mij zijn de core temps ilde dus ook ruim 10 graden onder de kamertemp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

StefanvanGelder schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 21:04:
[...]

Dus je zegt dat die temps niet kloppen, bij mij zijn de core temps ilde dus ook ruim 10 graden onder de kamertemp...
Mag je mij gaan uitleggen hoe je dat wilt doen met alleen airflow (want dat is een fan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Bor de Wollef schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 21:06:
[...]

Mag je mij gaan uitleggen hoe je dat wilt doen met alleen airflow (want dat is een fan).
Ja dat is zo, mijne ene core was net 15 graden... Zegt everest... Bij de cpu opzich geeft die dan 35 graden weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

StefanvanGelder schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 21:09:
[...]

Ja dat is zo, mijne ene core was net 15 graden... Zegt everest... Bij de cpu opzich geeft die dan 35 graden weer.
Een goede meting is key in dit soort gevallen. Het is met een normale fan niet mogelijk onder de omgevingstemperatuur te koelen.
Enige uitleg:
For a normal fan, it is totally impossible to get things below room temperature by just blowing air. However, there are exceptions possible. The simplest one is when the fan makes some liquid evaporate: as such it can be possible to get slightly below room temperature by lowering artificially the partial pressure of the liquid (by removing by convection the air above the liquid), so that evaporation will be favored more than at thermal equilibrium.
A more sophisticated one is when there are high pressure differences because of the "fan" (which became a compressor now), and that one can have a kind of heat pump that way. But a normal fan cannot induce sufficiently high pressure differences to do that.
Je kunt denk ik veilig stellen dat een meting (aircooling) waarbij de temperatuur graden onder de omgevingstemperatuur ligt niet klopt.

[ Voor 5% gewijzigd door Bor op 02-07-2008 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Bor de Wollef schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 21:13:
Je kunt denk ik veilig stellen dat een meting (aircooling) waarbij de temperatuur graden onder de omgevingstemperatuur ligt niet klopt.
Ook niet als je rekening houdt met de wind chill factor? (Wiki).
Of geldt dat niet bij metaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Ilde temps (slechts 5 sec ilde): (cores zijn wel heel erg koel, kan nooit volgens mij :P)

Afbeeldingslocatie: http://i42.photobucket.com/albums/e331/stefanovic45/Holycrap.jpg

Stressed:

Ik heb de 3 Ghz gehaald, max temp 59 graden bij een kamertemp van 24 graden. Ik ben nu helemaal tevreden :)

Afbeeldingslocatie: http://i42.photobucket.com/albums/e331/stefanovic45/helemaaltevreden.jpg

Ben nu wel redelijk tevreden :) Ik had er gisteren iets meer koelpasta onder gesmeerd, dat hielp direct al. Kwas dus iets te zuinig.

@woutjeeh, controleer je koelpasta nog maar een keer, als er een heel dun laagje opzit zou ik er nog een keer heel iets bij op smeren. Ik was ook te zuinig :)

Ik haal nu 2271 CPU score in 3dmark06 :)

[ Voor 36% gewijzigd door Stefanovic45 op 03-07-2008 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Bor de Wollef schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 21:01:
[...]

Duh waarom denk je dat ik de kamertemparatuur erbij geef?
Juist om aan te geven dat die bioswaarden van de algemene cputemparatuur gewoon niet kloppen.
Had je even 1 regel verder moeten lezen.

[ Voor 5% gewijzigd door arbraxas op 03-07-2008 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Update :) Ik ben zonet gebelt, en er was niks met m'n 8800GT ( :) ) ik weet niet wat er nou precies was, maar hij zij dat het een softwarematige fout was, hij heeft mijn moederbord uit m'n pc gehaalt, omdat die niet genoeg ondersteuning kreeg, daarna heeft hij de koeler erop nieuw opgezet, die volgens hem niet goed genoeg vast zat, (vandaar zouden die hoge temps wel zijn ondanks dat ik toch echt dacht dat hij er goed opzat) en daarna opnieuw drivers geinstalt, hij liep alleen vast, dus hij vroeg of ik hem dan zelf opnieuw wou instaleren, en of ik zelf de rest van de kabels enzo zelf erin wou stoppen. Ik had geen zin in problemen dus ik heb gezegt dat hij hem dan maar opnieuw moest instaleren, en alle bedrading afmaken, (mijn voeding had trouwens ook geen goede stekker voor een Intel mobo) dus die heeft hij ook los voor me besteld. Hij gaat hem waarschijnlijk morgen afmaken. Het koste me alleen wel ongeveer € 75,-. Maarjah dan heb ik het weer voor mekaar :) Alsnog erg bedankt voor jullie reacties _/-\o_ , dat met die airflow ga ik zowieso doen. Heel misschien komt er aan de eind nog van de vakantie een Nine Hundred, maar dat ligt een beetje hoe de handel loopt :)

[ Voor 9% gewijzigd door woutjeeh op 04-07-2008 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Ik ben benieuwd wat je temperaturen zijn als je hem terug heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Ja ik ook, maar ik weet niet wanneer ik hem krijg, vandaag morgen of dinsdag avond, ik zal het meteen posten, ik hoop dat hij dan stressed rond de 47 @ 2,4 Ghz loopt, dan zit die 3 Ghz er nog wel in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Ik denk dat hij misschien wel iets koeler zal zijn. Mijn AMD X2 5000+ @ 3GHZ wordt net 40 graden. Pas boven de 40 graden gaat mijn fan langzamer hand sneller draaien (625 rpm -> 1400 rpm (bij 45 graden)). Maar met het warme weer van de week zat hij rond de 46 graden gestressed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Ik heb m'n pc terug, draait top, in windows echt een beest, ingame moet ik nog testen. De temps zijn rond de 45 graden stressed :) , ik had toenet ook even de FSB op 300 gezet, getest, werd max 50 graden onder stressen door Orthos, maar toch krijg ik bv foutmelding, en 1 x zelfs een bluescreen, hoe kan ik dat voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

woutjeeh schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 17:23:
Ik heb m'n pc terug, draait top, in windows echt een beest, ingame moet ik nog testen. De temps zijn rond de 45 graden stressed :) , ik had toenet ook even de FSB op 300 gezet, getest, werd max 50 graden onder stressen door Orthos, maar toch krijg ik bv foutmelding, en 1 x zelfs een bluescreen, hoe kan ik dat voorkomen?
Je FSB van 200 naar 300 verhogen is niet altijd meteen handig (of hij zit iets anders, maar dit is het geval bij mijn E2180). Je zal stapje voor stapje moeten verhogen en steeds moeten stressen. Bij het vastlopen oid zal je je voltages iets moeten verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Ok, maar kan het niet aan m'n voeding liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
woutjeeh schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 17:32:
Ok, maar kan het niet aan m'n voeding liggen?
Je moet ook de prik van je processor verhogen voordat je de FSB zoveel omhoog heb gegooit.

Ik zou de voltage lichtjes verhogen. Zorg ervoor dat je maximaal %10 extra erbij doet. Meer zorgt ervoor dat je processor sneller slijt en hogere temperaturen krijgt.

Je voeding kan de veroorzaker zijn van de blue screens omdat die niet stabiel de stroom kan leveren.

[ Voor 11% gewijzigd door THE_FIREFOX op 06-07-2008 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Ok, ik ga het denk ik weer proberen als ik een nieuwe A-merk voeding heb, ik neem dan denk ik een 550 watt Chieftec omdat die kwa prijs best meevallen. Ik heb ondertussen paar games geinstalt, en sta nu al versteld :o :D Ik haalde eerst in cod2 met m'n AMD 4600 rond de 250 fps gemiddelt, terwjil je met een 8800GT veel hoger zou moeten kunnen, toen ik gister cod2 ging spelen was m'n fps gewoon steady 333:) (Voor die mensen die denken wat het verschil is tussen 250 fps en 333 fps, in cod2 kun je verder springen dus mooie jumps doen die only met 333 fps kunnen) Maar als ik de fps op max 1000 zet ipv 333 is hij rond de 400/500. Dus een dikke prestatie winst, daarnaast kan ik Crysis nu met alle settings op High, en 1280 x 1024 vloeiend aan. (Eerder moest ik met Medium tevreden zijn) In Call of Duty 4 haalde ik eerder rond de 65/70 fps, gemiddelt, nu ligt dit rond de 105 dus loopt het perfect! Het enigste wat ik uit heb in cod4 is dan aa omdat ik het verschil niet merk kwa beeld en in fps wel dik :) , Dan nog het laatste spel wat ik heb getest is Bioshock, draaide eerder leuk op med, hoger wou hij niet, nu draait hij op max settings vloeiend. Ik had nooit gedacht dat dit me ingame zoveel zou schelen, ben er dan ook DIk over deze upgrade te spreke!!! :)
Pagina: 1 2 Laatste