Precies...
Met NFS kun je het volume laten groeien, nog even los van ESX. Als je de komende maanden nog maar 200GB aan VM's hebt, kun je de rest nog gebruiken voor andere zaken. Als je meer VM's krijgt kun je andere ruimte gebruiken om het NFS volume groter te maken. Het iscsi volume is niet zo dynamisch.
Sterker nog. Je maakt een NFS volume niet groter, want er is geen volume. ESX ziet het als een datastore, maar op de NAS is het in feite gewoon een directory. Stel de volgende situatie. NAS met een 5TB filesystem. Daar maak je shares op aan. Een van die shares is bijvoorbeeld /vmware waar je vmdk's in staan. Andere share is bijvoorbeeld /data waar al je normale data in staat. Beide shares zullen (als ze beide leeg zijn) aangeven voor de buitenwereld dat ze 5TB groot zijn. Zodra je 1TB in /data zet zullen beide shares aangeven nog 4TB vrij te hebben. Zet je daarna nog 500GB aan vmdks in /vmware, laten beide shares zien dat ze nog 3,5TB vrij hebben. Besluit je een nieuwe guest aan te maken met nog eens 500GB aan vmdk's, dan rapporteren beide shares nog 3TB vrij. Mik je een guest van 500GB weer weg, rapporteren ze beide weer 3,5TB vrij.
Je ziet, dynamischer en efficienter kun je je thuis storage niet gebruiken. Ruimte gaat en komt als je het nodig hebt (of niet meer nodig hebt). Niks vergroten/verkleinen. Enige waar je tegenaan loopt is als die 5TB van het voorbeeld vol zitten. Maar goed, dikkere schijven in je NAS, raid laten rebuilden, filesystem vergroten, en je hebt 8TB (ik zeg maar wat), en je datastore in ESX gaat gewoon mee

Verder is de snelheid overigens redelijk gelijk, en bij nieuwere firmwares is iscsi iets sneller.
Mja, niet helemaal waar. iscsi is cpu gevoelig, nog een van de nadelen die NFS niet heeft. Het inpakken van de scsi commando's in tcpip frames kost simpelweg cpu. En die cpu belasting haal je alleen weg door een nic te nemen met iscsi offloading (dus de nic doet het werk en niet de cpu), maar die zijn prijzig. Maar je hebt wel gelijk, betere software maakt het geheel iets efficienter. Maar in the end is je netwerk limiterend (en zeer waarschijnlijk je NAS).
Ik heb met een oud collega vmware guru nfs en iscsi getest, ik op mijn QNAP en hij op zijn IX4, en NFS was bij hem sneller (en niet zo zuinig ook). Ik heb geen iscsi getest.
Dennis schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 14:52:
[...]
Hmmm, maar je weet toch op een gegeven moment ongeveer hoe groot je VM''s zijn? En kun je je LUN niet zelf inkrimpen of uitbreiden wanneer nodig? Dus niet geheel dynamisch, maar wel dat je het onder controle hebt? Zo vaak zal het ook weer niet van toepassing zijn. En dan ben ik benieuwd of je daarvoor je iSCSI moet disconnecten (en dus je VM's uitschakelen) of niet...
Ja ik weet hoe groot mijn vm's zijn. Maar groei is niet zo gemakkelijk te voorspellen en wat dacht je van even snel een paar test vm'tjes clonen? Dat kan ruimte vreten. Lullig als je dan te klein gesized hebt en moet uitbreiden. Nog lulliger als je te groot gesized hebt en 300GB weg hebt gegooid.
Ja, je kunt een iscsi lun dynamisc en inflight (als je nas het ondersteunt) uitbreiden, maar shrinken is een heel ander verhaal, dat snapt het filesystem wat er op staat niet. (het zóu kunnen dat dat in ESXi 4 is veranderd, weet ik even niet).
Mr.SiS schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 18:13:
[...]
Wat is de configuratie op je NFS machine om VMware toe te laten ? Want het is me nog niet gelukt om een connectie op te zetten. Zover ik begreep gebruikt ESXi de root user om te verbinden ?
Oh zo simpel

2 dingen. De eerste was makkelijk de tweede heb ik een dag naar gezocht.
- Alles volle bak open op de QNAP. NFS export met everyone read/write. De enigen die NFS doen in mijn netwerk, zijn een Debian gateway, en die moet alles mogen in de shares, geen gedonder, en ESX, en die moet ook alles kunnen. Verder doet niemand NFS, en de NAS staat achter een firewall, waar de NFS poorten (natuurlijk) dicht staan. En inderdaad, ESX gebruikt de root user. (Maar daar heb je het wachtwoord toch van? Anders gewoon alles open

- Het tweede punt was irritant. Ik kreeg timeouts bij het opzetten van verbinding. Uiteindelijk bleek dat te liggen dat de NAS in zijn hosts file (of in DNS, maar das bij mij kip/ei verhaal, draait op een guest) het ip van ESX moest kunnen resolven naar een hostname. Doh. Dat heeft me een dag gekost.