Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

Ik wilde eventjes melden dat de AMD Phenom II ESXi machine die ik wilde bouwen inmiddels vrolijk naast mij staat te zoemen en ESXi stabiel functionerend aan mij presenteerd.

RDM's wilde niet lukken met mijn controllers, Booten vanaf USB stick ook niet goed, etc. Maar na dat alles te hebben verholpen, lijkt het top te functioneren!

Ik schrijf later meer. Ik zit op dit moment op The-Party. Een lanparty in het beurs gebouw eindhoven!

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:14
Het lukt mij niet om windows op ESXi op mijn D945GCLF2 stabiel te krijgen, behalve wanneer ik VMWare tools niet installeer.

Doe ik dat wel, dan zakt het systeem in zodra ik via RDP of via VI client de console benader. In VI client zie ik dan ook het processorgebruik naar 1 of 2 MHz dalen en ook via het netwerk is het systeem dan niet meer bereikbaar.

Wacht ik een paar minuten, dan krijg ik weer verbinding, maar zodra ik de console benader, ben ik terug bij af.

Dit probleem heb ik zowel met de on board realtek (met aangepaste oem.tgz) als met een losse Intel NIC.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Mijn nieuwe bak gebruikt 2x intel Pro/1000 PT via PCI-E, 1x Pro/1000 GT via pci32 en 1xRealtek onboard. Op dit moment heb ik alleen nog maar de PT's getest en die werken prima. Naar een VM is gigabit goed haalbaar.

Gistrenavond ongeveer 2TB overgezet van mijn oude server naar een VM op de nieuwe. Dat ging aardig. Zo stabiel als een huis, maar de snelheid kon wel wat beter naar mijn mening. Gemiddeld 70MB/sec.

Ik ben zeer benieuwd of vsphere daar verbetering in kan geven. Anders blijft ESX toch maar matig geschikt voor fileservers te hosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 01:43

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Quindor schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 15:31:
Gistrenavond ongeveer 2TB overgezet van mijn oude server naar een VM op de nieuwe. Dat ging aardig. Zo stabiel als een huis, maar de snelheid kon wel wat beter naar mijn mening. Gemiddeld 70MB/sec.

Ik ben zeer benieuwd of vsphere daar verbetering in kan geven. Anders blijft ESX toch maar matig geschikt voor fileservers te hosten.
Dat heb ik dus ook. Toen mijn server nog native W2K8 was haalde ik snelheden tot 80-90MB/sec. Nu mag ik blij zijn met rond de 60MB/sec. Ik heb gemerkt dat met de W2K8 R2 beta de snelheden trouwens hoger zijn, dus dat belooft veel goeds.
Ik hoop inderdaad ook dat de netwerksnelheden met vSphere beter zijn. Als ik uit mag gaan van de kick-off presentatie en de lijst van verbeteringen ga ik hier wel van uit. O.a. de netwerkspeed schijnt verbeterd te zijn. We zullen zien. Nog zeker een maand wachten voordat we aan de slag kunnen met vShpere.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wil graag update 4 van ESXi 3.5 op mijn ml110 hebben draaien. Is dit gewoon een kwestie van een nieuwe image op de USB-stick plaatsen en gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:50

DukeBox

loves wheat smoothies

Ja, of als ie al esx draait vmupdate starten.. das nog makkelijker.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Voor de mensen welke met RDM's willen werken. Let hier op 1 belangrijk detail. Je storage adapter *MOET* een unique serial number per device presenteren. Doet deze dat niet, dan ook geen RDM's.

De adaptec 3805 welke ik heb doet dit dus niet. Ik heb enkele uren lopen proberen, lezen en doen. Toen een andere kaart gepakket, en hoppa werken. Dus je bent geforceerd om er dan VMFS schijven van te maken!!

Just so you know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• recar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-05 15:43
Verwijderd schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 17:40:
Wil graag update 4 van ESXi 3.5 op mijn ml110 hebben draaien. Is dit gewoon een kwestie van een nieuwe image op de USB-stick plaatsen en gaan?
Hou er wel rekening mee dat update 4 er voor zorgt dat de SATA controller op het mobo (ICH9 volgens mij) ondersteund wordt, en er voor kan zorgen dat ESXi geen persistant storage meer ziet.

Zie deze blogpost voor een workaround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks ReCaR. :) Het ziet er ook naar uit dat nu dan ook RAID-0 mogelijk is of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Denk het niet, tenminste voor de ICH10 is dat niet zo, en volgens mij voor alle andere ICH ook niet.
Je zult ten alle tijde losse disks blijven zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Mijn ESXi whitebox:
CPU: Intel Core 2 Duo E6300, 2x 1.86GHz
MB: Asus P5N-E SLI
MEM: 4x Kingston DDR2 2GB PC5300 CL5
HDD: 2x Seagate 7200.10 250GB SATA2 (RAID1) voor OS
HDD: 6x Seagate 7200.10 320GB SATA2 (RAID5) voor VMFS
I/O: 3Ware 9650SE-8LP
NIC: ForeDeth (nVidia onboard gblan)
VGA: ATI Mach64 PCI

Draai er nu 4 W2k3 servers op, draait als een tierelier.
Binnenkort vervang ik de CPU voor een E6550, 2x 2.33GHz.

Mijn files staan nu allemaal in VFMS, dat geeft mij toch een bepaald onveilig gevoel. Backups maken gaat bijv. al erg lastig met VMFS-files van 500GB groot....

Is het met een 9650SE mogelijk om een Raw Disk Map te maken zodat alle files "plat" op het raidkabinet komen te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Pingelmonster schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 16:08:

Mijn files staan nu allemaal in VFMS, dat geeft mij toch een bepaald onveilig gevoel. Backups maken gaat bijv. al erg lastig met VMFS-files van 500GB groot....

Is het met een 9650SE mogelijk om een Raw Disk Map te maken zodat alle files "plat" op het raidkabinet komen te staan?
Volgens mij moet je van bepaalde volumes een rdm kunnen maken.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:24
Ik ben stiekem toch wel erg geinteresseerd in die Atom boardjes die eerder zijn beschreven.
Ik las alleen wel dat je het een en ander moet aanpassen voor netwerk, maar wil sowieso een 2 of 4 ports ETH adapter.
Iemand nog een suggestie voor behuizingen? Zo klein mogelijk en het liefst met een stille voeding.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

AOpen S180 heb ik er 2 van.. die is er perfect voor gemaakt. Verder zie ik het nut niet van een 2 of 4 poorts adapter. .de hardware is niet snel genoeg om die vol te pompen.. zowel cpu als pci slot. Ook vraag ik me af of de 4 poorts pcix wel werkt.. (2 poorts wel i.i.g.). Met VLAN's werken is veel handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:24
DukeBox schreef op woensdag 29 april 2009 @ 09:54:
Verder zie ik het nut niet van een 2 of 4 poorts adapter.
Bedacht net dat er al 1 port op zit dus dan heb ik slechts een kaartje met 1 nodig :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:44
Mijn ESXi hardware:

Intel® Desktop Board DG45ID -> matx zodat hij in een compacte behuizing past
Intel® Core 2 Duo E8400 -> Voor de 64bit ondersteuning en energiezuinig TDP 65W
Intel® PRO/1000 PT PCI-e -> Onboard PRO/1000 GT werkt niet
Intel® PRO/1000 MT PCI -> Oud kaartje omdat een extra poort hendig is :)
Kingston 4*2GB RAM -> Genoeg geheugen gezien de processor snelheid
Samsung SpinPoint F1 1TB -> Met Update4 wordt de ICH10 controller van de DG45ID ondersteund dus werkt een SATA disk feilloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:45
Ik had flinke problemen met de onboard netwerkkaart in een OptiPlex 755 en die heeft maar 1 PCI slot, ik had echter verbinding met 2 netwerken nodig.
Ellende dus, maar nu een oplossing: VLANS _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:10

iMars

Full time prutser

Gisteren op een ouder server van mij geprobeerd ESXi update 4 te installeren.
Zonder problemen, alles werkt.

Specs:
Mobo: Intel D865GBF
Proc: Intel Celeron 2.4GHz
Mem: 2,5GB
Hdd: 2x 160GB Sata (op de onboard controller)

Ik had op internet gelezen dat het zou moeten werken, en ja, het werkt!
Link: http://ultimatewhitebox.com/motherboard/21

Gelijk 2 virtuele linux webservers geinstalleerd via een ISO op de datastore, gaat echt snel. Binnenkort wil ik toch een krachtpatser kopen. Iets met een quadcore, 8~16GB ram, 4x 1TB in Raid 5 of 10.

Zit er beperkingen aan de gratis versie? qua aantal processors en/of cores?

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

^ nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Viperke schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 10:43:
Mijn ESXi hardware:

Intel® Desktop Board DG45ID -> matx zodat hij in een compacte behuizing past
Intel® Core 2 Duo E8400 -> Voor de 64bit ondersteuning en energiezuinig TDP 65W
Intel® PRO/1000 PT PCI-e -> Onboard PRO/1000 GT werkt niet
Intel® PRO/1000 MT PCI -> Oud kaartje omdat een extra poort hendig is :)
Kingston 4*2GB RAM -> Genoeg geheugen gezien de processor snelheid
Samsung SpinPoint F1 1TB -> Met Update4 wordt de ICH10 controller van de DG45ID ondersteund dus werkt een SATA disk feilloos.
update 4 ook RAID ondersteuning of ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Verwijderd schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 15:08:
[...]

update 4 ook RAID ondersteuning of ?
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Eerder mopperde ik wat over problemen met met m'n Intel Atom bordje. Een groot deel van het snelheidsprobleem heb ik er nu volgens mij uit. Ik heb USB geheel uitgeschakeld en boot nu vanaf een CF Card en dat scheelt in een W2K3 VM een factor 3 in netwerksnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Weet iemand of de AMD boardjes ondersteund worden (am2+ of am3) en dan met name de storage controlers die eropzitten ?

en of PCIe sata controler ondersteund word ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
vso schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 12:49:
Weet iemand of de AMD boardjes ondersteund worden (am2+ of am3) en dan met name de storage controlers die eropzitten ?

en of PCIe sata controler ondersteund word ?
Voor zover ik heb kunnen vinden de meest uitgebreide database: http://www.vm-help.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

StevenK schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 12:53:
Voor zover ik heb kunnen vinden de meest uitgebreide database: http://www.vm-help.com/
Heb je gekeken of daar zoiets tussen staat of zeg je maar wat ? Goed wellicht komt de reply wat sarcastisch over maar zomaar wat roepen is niet echt hulpvaardig. ik vraag om een antwoord
jij verkleint van 1.000.000.000 hits naar iets minder .. maar ik moet nog steeds zoeken ..

overgens die site kende ik al ... komt wel veel voor zeg maar ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 15:17

Coach4All

I'm a Coach 4 All

vso schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 13:39:
[...]

Heb je gekeken of daar zoiets tussen staat of zeg je maar wat ? Goed wellicht komt de reply wat sarcastisch over maar zomaar wat roepen is niet echt hulpvaardig. ik vraag om een antwoord
jij verkleint van 1.000.000.000 hits naar iets minder .. maar ik moet nog steeds zoeken ..

Rustig maar..... er wordt op tweakers meestal uitgegaan van zelf (kunnen) zoeken en anderen daar een handje bij helpen....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:51

Ethirty

Who...me?

Daarnaast zijn er zo ongelovelijk veel type bordjes dat je toch echt je specifieke bordje moet opzoeken in een lijst. ESX(i) is nu eenmaal erg kieskeurig en als je zelf wil afwijken van de certified A-merken, dan zal je zelf aan het werk moeten.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
vso schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 13:39:
[...]

Als je je antwoord niet zelf wil zoeken, moet je iemand inhuren en niet verwachten dat wij hier voor jou gaan zoeken. Overigens is je vraag zo algemeen dat het ook niet mogelijk is om een concreet antwoord te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:38
Als je nu probeert ESXi te downloaden krijg je dit:
This section of the VMware website is currently unavailable while we make important user improvements and upgrades to the site. We apologize for any inconvenience this may cause.
Misschien omdat ze ESXi4 op de site aan het zetten zijn? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:18
thys schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 12:35:
Als je nu probeert ESXi te downloaden krijg je dit:

[...]

Misschien omdat ze ESXi4 op de site aan het zetten zijn? _/-\o_
das pas vanaf 21 mei, lijkt me niet dat je dan 11 dagen geen esxi meer kan downloaden :?

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

StevenK schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 21:03:
Eerder mopperde ik wat over problemen met met m'n Intel Atom bordje. Een groot deel van het snelheidsprobleem heb ik er nu volgens mij uit. Ik heb USB geheel uitgeschakeld en boot nu vanaf een CF Card en dat scheelt in een W2K3 VM een factor 3 in netwerksnelheid.
ff nieuw leven blazen in dit topic. wat is de performance van ESXi als je dat op een CF kaart installeerd?
ik wil graag een server, met ESXi op USB/CF (voorkeur naar CF) en een raid oplossing voor de datastore.

ik zat aan het volgende te denken. een Hi-Speed Compact Flash CF to 2.5" SATA SSDD HDD Hard Drive Adapter Card met een 4GB CF kaart
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.19904
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.19903

Is dit aan te raden? of moet ik voor een ander oplossing zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

webmail schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 13:18:
[...]

ff nieuw leven blazen in dit topic. wat is de performance van ESXi als je dat op een CF kaart installeerd?
ik wil graag een server, met ESXi op USB/CF (voorkeur naar CF) en een raid oplossing voor de datastore.

ik zat aan het volgende te denken. een Hi-Speed Compact Flash CF to 2.5" SATA SSDD HDD Hard Drive Adapter Card met een 4GB CF kaart
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.19904
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.19903

Is dit aan te raden? of moet ik voor een ander oplossing zoeken?
ESXi op een CF kaart installeren is qua performance of iets dergelijks absoluut geen probleem. Komt redelijk hetzelfde neer als het op USB installeren. In principe leest hij ervan tijdens het opstarten en daarna niet meer, op wat config filetjes na.

Dus zo lang je kunt booten vanaf die CF kaart, geen probleem. Voor de snelheid van de VM's gaat het niet uitmaken, puur hoe snel ESXi zelf boot, maar of dat nou 10 seconden of 1 minuut duurt, maakt niet zoveel uit lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Quindor schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 10:37:
[...]

ESXi op een CF kaart installeren is qua performance of iets dergelijks absoluut geen probleem. Komt redelijk hetzelfde neer als het op USB installeren. In principe leest hij ervan tijdens het opstarten en daarna niet meer, op wat config filetjes na.

Dus zo lang je kunt booten vanaf die CF kaart, geen probleem. Voor de snelheid van de VM's gaat het niet uitmaken, puur hoe snel ESXi zelf boot, maar of dat nou 10 seconden of 1 minuut duurt, maakt niet zoveel uit lijkt me.
Ah top, ja dat dacht ik ook, maar wildde het toch even zeker weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Sinds 21 mei (of ergens in die buurt) is ESX en ESXi 4 uit. Nu wilde ik deze draaien (de Winimage->USB methode werkt nog steeds), maar bij het booten laadt lvmdriver niet, waardoor de ESX server niet opstart.

Nu heb ik er inmiddels al wat tijd qua zoeken opzitten en het schijnt te liggen aan de gedropped support voor 100mbit kaarten (in mijn geval een Intel Pro/100 VE PCI). De onboard realtek doet het (logischerwijs) ook niet, ofwel ik ga een nieuwe netwerkkaart nodig hebben.

Mijn vraag: welke gigabit kaarten gebruiken jullie met ESX/ESXi 4?

edit: en uiteraard stuit ik nu net op de bijgewerkte site van vm-help: http://www.vm-help.com/esx40i/Hardware_support.php :X

[ Voor 10% gewijzigd door spone op 31-05-2009 00:10 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niborx
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-03-2023
Om hier ook maar binnen te vallen.

Whitebox of ML110?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:51

Ethirty

Who...me?

Beetje summiere binnenvaller, wat wil je er bijvoorbeeld mee... :X

Om toch nog een beetje serieus te zijn: ligt helemaal aan je budget en of je zelf de moeite wil doen hardware bij elkaar te zoeken en/of ESXi te tweaken.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:12

Wimo.

Shake and Bake!

Niborx schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 13:48:
Om hier ook maar binnen te vallen.

Whitebox of ML110?
Je snapt het niet he? Je andere topic is niet voor niets gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lees ik het verkeerd of worden de intel ich 9 Raid chipsets ook ondersteund onder ESXi 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 15:18:
lees ik het verkeerd of worden de intel ich 9 Raid chipsets ook ondersteund onder ESXi 4?
Ook al onder de laatste 3.5i, al kun je geen RAID-set gebruiken. Dus alleen losse disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:34
Ook ik ben van plan om thuis eens het een en ander te virtualiseren, sterker nog dat doe ik al, maar dan met Windows Hyper-v Server (de bare metal variant dus), maar dat os werkelijk niet voorruit te branden.
Nu heb ik eerder ook al met ESXi 3.5 gewerkt, maar heel erg succesvol was dat niet.
Probleem waar ik tegenaanloop zijn mijn NTFS disks die ik met geen mogelijkheid kreeg gekoppeld aan mijn VM's.
Het is namelijk geen optie om die schijven om te zetten naar VMFS, omdat ik simpelweg geen plek heb om 2,5 TB data tijdelijk op te slaan.

Aangezien Vmware een nieuwe Esxi versie heeft uitgebracht en mijn huidige Hyper-v omgeving voor geen meter draait, begint het wel weer te jeuken om een VMware omgeving op te zetten.

Nu mijn vraag:
* Is het mogelijk om Local s-ata storage met NTFS direct aan een Windows VM te koppelen?
Ik weet dat het kan met RDM, maar daar struikelde ik de vorige keer dus over
* Wat is aan te raden qua performance, Intel of AMD, en met welk moederbord kan ik mijn locale opslag uberhaupt vanuit ESXi benaderen?

Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met deze wensen, maar op de een of andere manier kan ik de antwoorden op mijn vragen maar nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Laatst online: 21:34

backupdevice

No Risk , Full Push

rfolkers schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 10:47:
Windows Hyper-v Server (de bare metal variant dus
Hyper-V heeft geen bare metal variant. Voor je probleem, check eens raw device mapping op de VMware site.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volk
  • Laatst online: 18-09 15:34
backupdevice schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 15:59:
[...]

Hyper-V heeft geen bare metal variant. Voor je probleem, check eens raw device mapping op de VMware site.
Wel degelijk:
Zie ook Hier en hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk vind ik niet dat je de oplossing van MS als bare-metal hypervisor kunt classificeren. Het is een uitgeklede Windows 2008 server core met de Hyper-V rol erop. Vergelijk de footprint bv maar eens van ESXi en Hyper-V. Er zit bij Hyper-V een extra laag tussen waardoor het in mijn ogen niet een bare-metal oplossing is zoals dat wel bij ESXi het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Nogmaals, Hyper-V heeft nog steeds de Core van 2008 nodig, een kleine 2GB aan OS. Is dus NIET baremetal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoVD
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-06-2022
Hey,

Ik had graag een server gebouwd met VMware ESXi 4.0 server. Ik heb even op internet zitten rondsnuffelen en uiteraard ook een deel van dit topic gelezen. Ik had de volgende zaken in gedachten en had graag jullie mening eens gehoord naar foute denkwijze's, oplossingen van overblijvende vragen, ..

Hardware 'Server':
Intel Dual Core 2 mobile: P7350@2Gz (-> ik zal die vervangen door een P8600@2,4Gz MET Intel VT; kan ik de installatie al doen met een P7350?)
Aopen i45GMt-HD (http://www.aopen.nl/products_detail.aspx?Auno=2664)
2x320GB 2,5" Seagate 7200rpm v3
2x2Gb PC6400
(eventueel een 1TB 3,5" @5400rpm - backupschijf) [deze kan eventueel ook op een andere fysieke plaats gemonteerd zijn en via internet verbonden]

Nu vroeg ik mij af of de volgende opstelling mogelijk is met VMware ESXi 4:
Virtuele 'Server':
- raid 1
- Ubuntu server met Apache, PHP5, MysSQL, OpenSSL (https://help.ubuntu.com/community/JeOS)
- 5GB?

Virtuele 'workstation' 1:
- raid 0
- Windows 7 - 32 of 64bit?
- 40Gb?

Virtuele 'workstation' 2:
- raid 0
- Windows XP - 32bit
- 40Gb?

Virtuele netwerkschijf:
- raid 0 of 1
- (automatisch) een (slimme) backup van genomen worden; enkel de veranderde bestanden die gebackupt worden, zoals in Windows Vista.
- Moet er dan een eigen OS op draaien? Sambaserver op Linux? of Windows XP/7?
- makkelijk benaderbaar zijn voor Windows workstations
- eventueel (via een VPN verbinding?) benaderbaar zijn van internet?

Extra vragen:
- Ik undervolt mijn processors met het programma CPUgenie in windows 7. Bestaat er een gelijkaardig programma die op de Ubuntu server kan draaien? En moet CPUgenie dan nog draaien in mijn virtuele workstations?
- Is het mogelijk om mijn Ubuntu server voorang te geven op mijn windows stations?
- Nu had ik graag mijn ongebruikte CPU power ter beschikking te stellen aan het WGC - Boinc. Hoe en waar moet ik dan dat programma draaien, zodat de prioriteiten als volgt zijn: Ubuntu server - Windows 7 - windows XP - Netwerkschijf - Boinc. Want als ik dit zomaar draai in de Ubuntu server die een hogere prioriteit heeft, dan gaan die workstations niet vooruit te branden zijn? Of moet ik dan een 2de ubuntu draaien op een eigen virtueel station met laagste prioriteit?
- Ivm backupschijf: als ik een backupschijf steek in een andere server op een andere plaats( bv 5km verder) en verbind via internet. Kan ik dan de backup (versleuteld) overzenden naar die harde schijf?
- Ivm VMWare installatie: ik zou die installeren op een usb-stick. Zouden mijn virtuele machine's sneller draaien als ik deze vb op een SSD zou plaatsen? Of zal mijn server enkel wat trager opstarten?
edit:
of kan ik gewoon mijn VMWare op een raid 1 plaatsen op mijn 2 seagate's?

Alvast bedankt voor het lezen en eventuele oplossingen!

Thomas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

EgoVD schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 15:15:
Hey,

Ik had graag een server gebouwd met VMware ESXi 4.0 server. Ik heb even op internet zitten rondsnuffelen en uiteraard ook een deel van dit topic gelezen. Ik had de volgende zaken in gedachten en had graag jullie mening eens gehoord naar foute denkwijze's, oplossingen van overblijvende vragen, ..

Hardware 'Server':
Intel Dual Core 2 mobile: P7350@2Gz (-> ik zal die vervangen door een P8600@2,4Gz MET Intel VT; kan ik de installatie al doen met een P7350?)
Aopen i45GMt-HD (http://www.aopen.nl/products_detail.aspx?Auno=2664)
2x320GB 2,5" Seagate 7200rpm v3
2x2Gb PC6400
(eventueel een 1TB 3,5" @5400rpm - backupschijf) [deze kan eventueel ook op een andere fysieke plaats gemonteerd zijn en via internet verbonden]
Dat mobo heeft ICH9 aan boord, dus zou moeten werken met ESXi.
Nu vroeg ik mij af of de volgende opstelling mogelijk is met VMware ESXi 4:
Virtuele 'Server':
- raid 1
- Ubuntu server met Apache, PHP5, MysSQL, OpenSSL (https://help.ubuntu.com/community/JeOS)
- 5GB?
Waarom raid? Maakt het alleen maar langzamer, zeker als het virtuele raid is. Zorg voor een goede backup of zet je 2 stuks 320 schijvenin hardware raid 1 in de BIOS. (mits ESXi daar mee overweg kan).
Virtuele 'workstation' 1:
- raid 0
- Windows 7 - 32 of 64bit?
- 40Gb?
Idem als hierboven, gewoon geen raid nemen.
Virtuele 'workstation' 2:
- raid 0
- Windows XP - 32bit
- 40Gb?
Idem als hierboven, gewoon geen raid nemen.
Virtuele netwerkschijf:
- raid 0 of 1
- (automatisch) een (slimme) backup van genomen worden; enkel de veranderde bestanden die gebackupt worden, zoals in Windows Vista.
- Moet er dan een eigen OS op draaien? Sambaserver op Linux? of Windows XP/7?
- makkelijk benaderbaar zijn voor Windows workstations
- eventueel (via een VPN verbinding?) benaderbaar zijn van internet?
ESXi kan geen virtuele netwerk schijven maken, er moet altijd een OS onder een netwerk schijf hangen. Dus bijv W2K8 of XP of OpenFiler ofzo.
Extra vragen:
- Ik undervolt mijn processors met het programma CPUgenie in windows 7. Bestaat er een gelijkaardig programma die op de Ubuntu server kan draaien? En moet CPUgenie dan nog draaien in mijn virtuele workstations?
Aangezien ESXi straks je primaire "OS" is zal undervolten vanuit een VM niet werken. De VM ziet wel een CPU, maar dat is een virtuele CPU op een virtueel moederbord.
- Is het mogelijk om mijn Ubuntu server voorang te geven op mijn windows stations?
Je kan resource pools aanmaken waarin je aangeeft welke machines voorrang krijgen op het moment dat de resources 100% benut worden. Ik zou 3 pools aanmaken (low, normal, high) en daar je machines inzetten op basis van jouw voorkeur.
- Nu had ik graag mijn ongebruikte CPU power ter beschikking te stellen aan het WGC - Boinc. Hoe en waar moet ik dan dat programma draaien, zodat de prioriteiten als volgt zijn: Ubuntu server - Windows 7 - windows XP - Netwerkschijf - Boinc. Want als ik dit zomaar draai in de Ubuntu server die een hogere prioriteit heeft, dan gaan die workstations niet vooruit te branden zijn? Of moet ik dan een 2de ubuntu draaien op een eigen virtueel station met laagste prioriteit?
Zie hierboven, als je resource pools maakt krijgt de pool "low" de overgebleven tijd. Zodra jij dus met Ubunto of W7 aan de slag gaat zal de pool "low" minder tijd krijgen.
- Ivm backupschijf: als ik een backupschijf steek in een andere server op een andere plaats( bv 5km verder) en verbind via internet. Kan ik dan de backup (versleuteld) overzenden naar die harde schijf?
- Ivm VMWare installatie: ik zou die installeren op een usb-stick. Zouden mijn virtuele machine's sneller draaien als ik deze vb op een SSD zou plaatsen? Of zal mijn server enkel wat trager opstarten?
De snelheid van je VM's is afhankelijk van je CPU en geheugen, niet van je USB disk. Tevens zijn de VM's te groot om op USB stick te zetten. Als een VM eenmaal draait is er amper nog disk activiteit. Je kan ze dus beter gewoon op HD zetten.
edit:
of kan ik gewoon mijn VMWare op een raid 1 plaatsen op mijn 2 seagate's?
Mits het hardware raid is en ESXi het herkend en ondersteund, ja.
Alvast bedankt voor het lezen en eventuele oplossingen!

Thomas

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoVD
Waarom raid? Maakt het alleen maar langzamer, zeker als het virtuele raid is. Zorg voor een goede backup of zet je 2 stuks 320 schijvenin hardware raid 1 in de BIOS. (mits ESXi daar mee overweg kan).
- Kan ik niet met de Intel ICH9R de schijven in raid 0, 1 of 5 zetten? En ik dacht dat dit dan hardwarematig is of heb ik het verkeerd voor?

- Stel dat ik de schijven (hardwarematig met de ICH9R) in raid 0 zet, kan ik dan voor de ubuntu server een soort van softwarematige raid 1 toepassen? Ik zou graag redundantie hebben voor de ubuntu server, snelheid is voor de ubuntu server van minder belang.
Met andere woorden: De virtuele machine's die raid 0 zijn en een defecte harde schijf hebben, vang ik op met een goeie backup. De ubuntuserver moet echter bij een defecte harde schijf verder kunnen werken.
ESXi kan geen virtuele netwerk schijven maken, er moet altijd een OS onder een netwerk schijf hangen. Dus bijv W2K8 of XP of OpenFiler ofzo.
- Dan kijk ik even naar Openfiler, want dat ken ik niet. Anders zoek ik even of ik met ubuntu geen lichte fileserver kan maken.
Aangezien ESXi straks je primaire "OS" is zal undervolten vanuit een VM niet werken. De VM ziet wel een CPU, maar dat is een virtuele CPU op een virtueel moederbord.
En kan er dan geen programma'tje draaien direct in ESXi ;) Ik dacht dat ik ergens gelezen heb dat het Red Hat gebasseerd is?
Je kan resource pools aanmaken waarin je aangeeft welke machines voorrang krijgen op het moment dat de resources 100% benut worden. Ik zou 3 pools aanmaken (low, normal, high) en daar je machines inzetten op basis van jouw voorkeur.

[...]

Zie hierboven, als je resource pools maakt krijgt de pool "low" de overgebleven tijd. Zodra jij dus met Ubunto of W7 aan de slag gaat zal de pool "low" minder tijd krijgen.

[...]
Ik zal dat eens uitzoeken hoe ik dat best doe!
De snelheid van je VM's is afhankelijk van je CPU en geheugen, niet van je USB disk. Tevens zijn de VM's te groot om op USB stick te zetten. Als een VM eenmaal draait is er amper nog disk activiteit. Je kan ze dus beter gewoon op HD zetten.

[...]

Mits het hardware raid is en ESXi het herkend en ondersteund, ja.

[...]
Ik zou enkel VMware ESXi op die USB-stick installeren en booten van de USB-stick, de virtuele machine's zouden uiteraard op de harde schijven draaien.

Nog een kleine vraag die iemand kan beantwoorden: Kan ik voorlopig alles al beginnen installeren met een processor die geen Intel VT aan boord heeft? Binnen enkele weken zou ik deze dan vervangen door eentje met Intel VT.

Ik zou je graag op voorhand al willen bedanken voor je antwoorden!

[ Voor 3% gewijzigd door EgoVD op 14-06-2009 00:11 . Reden: toevoeging en typfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
EgoVD schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 23:57:
[...]

- Stel dat ik de schijven (hardwarematig met de ICH9R) in raid 0 zet, kan ik dan voor de ubuntu server een soort van softwarematige raid 1 toepassen? Ik zou graag redundantie hebben voor de ubuntu server, snelheid is voor de ubuntu server van minder belang.
Wat heeft die software raid-1 binnen je VM zin, als de visieke hd's in raid-0 staan?

Als een van de hd's kapot gaat ben je nog steeds alles kwijt.

Wat je kan doen is 4x een 320 hd nemen.
Maak 2x een raid-1 aan en ze die 2 weer in raid-0. Zo kan er wel 1 hardeschijf kapot gaan. En heb je wel de snelheid van raid-0. Maar dit kan alleenmaar als ESXi de raid van de intel controler kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoVD
geforce5_guy schreef op zondag 14 juni 2009 @ 00:12:
[...]

Wat heeft die software raid-1 binnen je VM zin, als de visieke hd's in raid-0 staan?

Als een van de hd's kapot gaat ben je nog steeds alles kwijt.

Wat je kan doen is 4x een 320 hd nemen.
Maak 2x een raid-1 aan en ze die 2 weer in raid-0. Zo kan er wel 1 hardeschijf kapot gaan. En heb je wel de snelheid van raid-0. Maar dit kan alleenmaar als ESXi de raid van de intel controler kan gebruiken.
Ik heb verder nog wat zitten opzoeken. Ik zal de schijven hardwarematig NIET in raid zetten en de ubuntuserver gewoon een softwarematige raid 1 geven. (http://advosys.ca/viewpoi...re-raid-in-ubuntu-server/).

(Verder zou de ICH9R de schijven wel in raid kunnen zetten, maar dat is ook een soort softwarematige... dus daar zat ik ook fout ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Nog een kleine vraag die iemand kan beantwoorden: Kan ik voorlopig alles al beginnen installeren met een processor die geen Intel VT aan boord heeft? Binnen enkele weken zou ik deze dan vervangen door eentje met Intel VT.
Geen idee eigenlijk... Ik denk dat je sowieso ESXi wel kan installeren, maar of je daadwerkelijk ook virtuele machines kan draaien, geen idee. Ik weet in ieder geval van vorige versies dat je met een processor zonder VT/AMD-V enkel 32-bits machines kan draaien. Het zou goed kunnen, dat, gezien het feit dat ESXi 4 nu 64-bit is, je er VT voor nodig gaat hebben.

Overigens: houd eens op over ICH9R raid. Het is enkel een softwarematige functie in een diskcontroller die de moeilijke dingen alsnog naar de processor doorspeelt en al helemaal geen scsi-achtige dingen snapt. Het is eenvoudigweg geen echte raid, in ieder geval niet voor ESX ;) Die ziet het op zijn hoogst als twee losse schijven, en niet als een 'echte' raidcontroller waar ie SCSI tegenaan kan praten. Punt.

[ Voor 23% gewijzigd door spone op 14-06-2009 01:30 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

[...]
Met andere woorden: De virtuele machine's die raid 0 zijn en een defecte harde schijf hebben, vang ik op met een goeie backup. De ubuntuserver moet echter bij een defecte harde schijf verder kunnen werken.
Als je met alle geweld raid wilt moet je gewoon een echte raid controller in je PC stoppen. Zelf heb ik er een Dell Perc 5i in zitten, die koop je voor € 160 op ebay en je kan er 8 SATA/SAS schijven aan hangen. Wordt rechtstreeks ondersteunt in ESX. Er zijn ook oplossingen van Adaptec, of de HP Smart Array P400. Zie ook dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

ESX(i) is een hypervisor, geen OS.
En kan er dan geen programma'tje draaien direct in ESXi ;) Ik dacht dat ik ergens gelezen heb dat het Red Hat gebasseerd is?
Een van de mythes die vrijwel niet te verdelgen is... ESX(i) is niet RHES, alleen de service console is hier een afstammeling van maar dat is niets anders dan een guest met toegang tot de hypervisor.
Nog een kleine vraag die iemand kan beantwoorden: Kan ik voorlopig alles al beginnen installeren met een processor die geen Intel VT aan boord heeft?
Niet met ESX(i)/vSphere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Jawel hoor, ESXi kan op CPU's met of zonder VT draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

offtopic:
Wil geen topic-kaap doen O-) maar heb een (denk ik) off-topic vraag.
Ik kan niet 123 een topic vinden over hoe je het manage ip van een ESXi server kan beveiligen. Ik wil een server in een colo hangen, maar dan is het manage ip (heb er 8 ) is dan voor iedereen bereikbaar.

Mag daarover hier ook gediscussieerd worden?
Heb wel een topic gevonden, maar weet niet of dat wel een goed oplossing is: [ESX 3i] Netwerk beveiliging

Om toch ontopic te zijn, hier een lijstje van een serverconfiguratie wat ik op dit moment in gedachte heb:
Moederboard: Asus DSBV-DX (Dual, RAID, Gb-LAN, VGA, SSI-EEB)
Chipset: Intel® 5000V
Lan: 2x 10/100/1000 Mbps (Intel® 82563EB)
Processor: Xeon® 5345 (4x 2333 MHz) of Xeon® E5410 Processor 2.33GHz (4x 2333 MHz)
Raid: 3ware 9650SE-8LPML Certified support is now available
Geheugen: 3x 8GB DDR-2 Registered Kit (24GB ram)
Case: Chenbro 2U 19"
Kosten: ~ € 2400,-

[ Voor 47% gewijzigd door iMars op 15-06-2009 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

backupdevice schreef op maandag 15 juni 2009 @ 08:37:
[...]
Jawel hoor, ESXi kan op CPU's met of zonder VT draaien
En om het even helemaal duidelijk te maken: ESX(i) draait op zowel CPU's met en zonder Intel VT. Echter zonder VT kan je geen 64-bit machines draaien, alleen 32-bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

webmail schreef op maandag 15 juni 2009 @ 09:40:
offtopic:
Wil geen topic-kaap doen O-) maar heb een (denk ik) off-topic vraag.
Ik kan niet 123 een topic vinden over hoe je het manage ip van een ESXi server kan beveiligen. Ik wil een server in een colo hangen, maar dan is het manage ip (heb er 8 ) is dan voor iedereen bereikbaar.

Mag daarover hier ook gediscussieerd worden?
Heb wel een topic gevonden, maar weet niet of dat wel een goed oplossing is: [ESX 3i] Netwerk beveiliging

[..]
Je wilt de ESX bak gewoon met een publiek IP aaan het internet hangen? :? Of begrijp ik je nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 08:25:
[...]

Je wilt de ESX bak gewoon met een publiek IP aaan het internet hangen? :? Of begrijp ik je nu verkeerd?
@modjes: als het _te_ offtopic is, geef dan maar een kick :+

Juist. Ik wil een server in een datacenter plaatsen. Server heeft twee netwerkkaarten. Één internnetwerk om te managen, en één externnetwerk waar meerdere internet/publieke IP adressen aan komen te hangen.

Nu wil ik extern die server managen. Dus het interne netwerk moet via een beveiliging weer toegankelijk zijn via het internet. Dus dmv een firewall, of een dedicated managed server, die weer via een KVM-over-IP bereikbaar is, of via remote desktop whatever.

Daar heb ik nog geen kaas van gegeten. Heb wel wat ideeën maar wil graag advies van medetweakers die daar al ervaring mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 19:07
webmail schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 09:48:
[...]

@modjes: als het _te_ offtopic is, geef dan maar een kick :+

Juist. Ik wil een server in een datacenter plaatsen. Server heeft twee netwerkkaarten. Één internnetwerk om te managen, en één externnetwerk waar meerdere internet/publieke IP adressen aan komen te hangen.

Nu wil ik extern die server managen. Dus het interne netwerk moet via een beveiliging weer toegankelijk zijn via het internet. Dus dmv een firewall, of een dedicated managed server, die weer via een KVM-over-IP bereikbaar is, of via remote desktop whatever.

Daar heb ik nog geen kaas van gegeten. Heb wel wat ideeën maar wil graag advies van medetweakers die daar al ervaring mee hebben.
Wellicht door met ssh op de console in te loggen en iets met iptables te doen? Geen idee of het erin zit, maar je kan 't misschien proberen. Handleidingen hoe ssh aan te zetten/iptables te configureren zijn er genoeg op internet te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

PisPix schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 11:54:
[...]

Wellicht door met ssh op de console in te loggen en iets met iptables te doen? Geen idee of het erin zit, maar je kan 't misschien proberen. Handleidingen hoe ssh aan te zetten/iptables te configureren zijn er genoeg op internet te vinden.
Ssh aan de praat krijgen is geen probleem. Maar als ik met meerdere publieke adressen werk, worden deze op 1 netwerk kaart gezet (dacht ik). En wil niet alle adressen filteren. Vandaar dat ik aan een firewall en/of manageserver zat te denken. Die kan ik vervolgens dicht timmeren, zie onderstaande situaties/mogelijkheden:
Afbeeldingslocatie: http://img198.imageshack.us/img198/5194/situatie1.pngAfbeeldingslocatie: http://img198.imageshack.us/img198/2236/situatie2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 14:06
garak schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 01:18:
[...]

Bij de gratis versie van ESXi zit het gebruik van de Infrastructuur client volledig bij. De 60 dagen countdown die je ziet is waarschijnlijk omdat je de key van je gratis ESXi versie nog niet ingevoerd hebt.
Dit weekend met ESXi bezig geweest, (aantal xp-boxes gevirtualiseerd), maar waar kan ik die key invoeren? Ik kon het namelijk niet vinden...

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 09:37

ResuCigam

BOFH

trinite_t schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 12:31:
[...]
Dit weekend met ESXi bezig geweest, (aantal xp-boxes gevirtualiseerd), maar waar kan ik die key invoeren? Ik kon het namelijk niet vinden...
Als je met je VI client inlogt op de server dan selecteer je de server links en kies je rechtsboven het Configuration tab blad. Daar heb je een hoofdstukje Software met als bovenste optie Licensed Features. Kies Edit linksboven en je kunt je key invoeren.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
webmail schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 12:27:
[...]

Ssh aan de praat krijgen is geen probleem. Maar als ik met meerdere publieke adressen werk, worden deze op 1 netwerk kaart gezet (dacht ik). En wil niet alle adressen filteren. Vandaar dat ik aan een firewall en/of manageserver zat te denken. Die kan ik vervolgens dicht timmeren, zie onderstaande situaties/mogelijkheden:
[afbeelding][afbeelding]
Ik begrijp wat je wil maar zou je er niet verstandiger aan doen de firewall tussen je Esxi server en 't internet te zetten? Achter deze firewall kan je dan je ipkvm zetten en in de firewall aangeven welke ipaddressen hier toegang toe hebben door middel van access-rules en nat? Een betere optie is wellicht om een vpn op te zetten naar de firewall en via die tunnel het beheer te doen.

Afbeeldingslocatie: http://img8.imageshack.us/img8/2482/tempvgj.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door PisPix op 16-06-2009 15:00 . Reden: Schets toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

PisPix schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 14:56:
[...]

Ik begrijp wat je wil maar zou je er niet verstandiger aan doen de firewall tussen je Esxi server en 't internet te zetten? Achter deze firewall kan je dan je ipkvm zetten en in de firewall aangeven welke ipaddressen hier toegang toe hebben door middel van access-rules en nat? Een betere optie is wellicht om een vpn op te zetten naar de firewall en via die tunnel het beheer te doen.

[afbeelding]
Now we're talking :*)
Maar in je schema mis ik een manage server ... alleen een ipkvm is in deze opzet een beetje overbodig, omdat je op de console niet veel wijzigd. En dan kom ik weer uit op mijn linker situatie, behalve dan dat ik alleen het te managen ipadres door de firewall laat gaan, en de rest weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

als het bedrijfsmatig is, zou ik eens kijken of je budget hebt voor een essential bundel van vSphere. Kost volgens mij 1000 euro ofzo, met Virtual Center ...Dan kan je AD instellen en ben je klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
webmail schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 22:23:
[...]

Now we're talking :*)
Maar in je schema mis ik een manage server ... alleen een ipkvm is in deze opzet een beetje overbodig, omdat je op de console niet veel wijzigd. En dan kom ik weer uit op mijn linker situatie, behalve dan dat ik alleen het te managen ipadres door de firewall laat gaan, en de rest weer niet.
De schets die ik maakte is schaalbaar. Aangezien je achter de firewall interne adressen gebruikt kan je daar 2 hosts achter hangen maar ook 2 miljoen. In datzelfde (interne) netwerk kan je dus je beheerserver ophangen met eigen rules in de firewall. Doordat je in deze setup NAT/PAT zal gebruiken in de firewall ben je wat flexibeler dan wanneer je internet IP adressen direct aan de server knoopt. Je kan bijvoorbeeld poort 80 van internet ip 100.1.2.3 knopen aan VM1 terwijl je poort 25 van internet ip 100.1.2.3 aan VM2 knoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

PisPix schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 09:52:
[...]

De schets die ik maakte is schaalbaar. Aangezien je achter de firewall interne adressen gebruikt kan je daar 2 hosts achter hangen maar ook 2 miljoen. In datzelfde (interne) netwerk kan je dus je beheerserver ophangen met eigen rules in de firewall. Doordat je in deze setup NAT/PAT zal gebruiken in de firewall ben je wat flexibeler dan wanneer je internet IP adressen direct aan de server knoopt. Je kan bijvoorbeeld poort 80 van internet ip 100.1.2.3 knopen aan VM1 terwijl je poort 25 van internet ip 100.1.2.3 aan VM2 knoopt.
True :Y toch maar kijken voor een mooie hardwarematige router bij mijn setup :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan een esxi server op te zetten, zodat ik verder kan experimenteren met het hele virtualization platform.

Het uiteindelijke idee is om een kant en klare configuratie te maken voor lans.
De os's met de game servers.
De Os's met alle nodige netwerk toepassinge.
Eventuele andere servers.

Ik zou graag dan 1 os voor 1 specifiek ding willen hebben, zodat ik het optimaal kan finetunen :).

Maar mijn voorlopig test systeem waar ik met vmware als het ware met speel, mist de goede controller voor esxi en is nog maar 32 bit. Nu wil ik dus zo goed mogelijk hardware voor deze server.

Ik heb een buget van een 350 euro om een klein servertje van om en bij de 5 VM te draaien om te beginnen.

Maar welke hardware is het meest geschikt?
Ik ga in de toekomst ook werken met iscsi. ( freenas in combenatie met esxi :) ) ik hoop dat ik freenas dan op men voorlopig vmware systeem kan zetten en gebruiken als SAN. het voorlopig systeem is een Pentium 4 3.0 Ghz, 1gb ram, en voorlopig 1*80 gb hdd en 1*320 gb hdd. ( Lenovo thinkcenter A50 )
Zodra ik de juiste controller heb en alles running ga ik een betere hdd's plaatsen die beter bij elkaar horen.

Maar wat is de beste hardware dat ik voor 350 kan vinden, dit zonder de scsi controller :).

Ik ga meteen zelf iet proberen samen te stellen, dit zal ik dan ook posten hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 22:00:
Maar wat is de beste hardware dat ik voor 350 kan vinden, dit zonder de scsi controller :).

Ik ga meteen zelf iet proberen samen te stellen, dit zal ik dan ook posten hier.
Zoek gewoon eens op Google naar ESX whiteboxes. Daar vind je ladingen werkende moederborden, controllers, netwerkkaarten enz. Met een beetje zoeken heb je zo een werkende whitebox gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Microkid schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 22:12:
[...]

Zoek gewoon eens op Google naar ESX whiteboxes. Daar vind je ladingen werkende moederborden, controllers, netwerkkaarten enz. Met een beetje zoeken heb je zo een werkende whitebox gemaakt.
Allemaal goed en wel, maar de winkels vinden die de parts verkopen is wel nie altijd even gemakkelijk =/.
En ik heb al op sites zoals ultimatewhitebox zitten kijken enzo :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 22:27:
[...]

Allemaal goed en wel, maar de winkels vinden die de parts verkopen is wel nie altijd even gemakkelijk =/.
En ik heb al op sites zoals ultimatewhitebox zitten kijken enzo :).
Kom op, ben je nou een echte Tweakert? ;) Een Intel PG45 mobo met een Intel quad core kan je overal halen hoor, kijk maar eens in de Pricewatch. Als je exclusievere hardware wilt, zoals een Dell Perc raid controller of een HP P400 raidcontroller kan je prima op ebay terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Microkid schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 22:40:
[...]

Kom op, ben je nou een echte Tweakert? ;) Een Intel PG45 mobo met een Intel quad core kan je overal halen hoor, kijk maar eens in de Pricewatch. Als je exclusievere hardware wilt, zoals een Dell Perc raid controller of een HP P400 raidcontroller kan je prima op ebay terecht.
ok ik had mss wel iets langer mogen zoeken :p

heb ondertussen dit al bijeen: ( winkel vanuit duitsland )
Asus M3A78-EM 74,90 €
AMD Phenom 9650 118,90 €
G.E.I.L GB24GB6400C5DC 53,90 €
Tagan PipeRock TG500-BZ 87,90 €

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Waarom een AMD processor en waarom dat mobo? Voor ESXi zou ik zeker een Intel CPU nemen (werkt zeker). Dat mobo heeft problemen met de southbridge, zie http://communities.vmware...2D5D1A373A312D1BA031799A1.

Check echt de whitebox list, want als je een verkeerde combinatie koopt heb je kans dat het niet werkt.

[ Voor 23% gewijzigd door Microkid op 25-06-2009 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Een werkend configuratie:
Dell Latitude D630 (laptop)
Broadcom netwerkkaart, Intel DuoCore proc (weet ff niet welke). Alles werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan eventueel ook een Dell poweredge 1750 op de kop tikken :).

En zou moeten werken volgens
http://www.vm-help.com/es...ollers_for_ESX_3.5_3i.htm

Ben ik nog goedkoper af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-09 15:13
Ik wilde het net voorstellen, koop een goedkope tweedehands server. Dat geknutsel met PC's snap ik niet echt.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saab schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 00:40:
Ik wilde het net voorstellen, koop een goedkope tweedehands server. Dat geknutsel met PC's snap ik niet echt.
Maar dan is het niet zo future proof eigenlijk :).

Kan ik mss beter voor deze configuratie gaan :)

Thermaltake TR2 420 Watt 43.3 euro
Intel Quad-core Xeon x3220 172.20 euro
OCZ gold Quad Kit 8 GB 93.58 euro
Intel DG35EC 73.60 euro

Totaal 382.68

En dit moederbord zou perfect werken volgens http://www.vm-help.com/esx40i/esx40_whitebox_HCL.php#MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-09 15:13
En hoe ga je dat dan doen met opslag?

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iscsi

scsi over tcp/ip ( kan je gratis fixen via freenas :) ).
ik gebruik dan een pc die ik al heb liggen als men iscsi storage device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom werkt ESX volgens de HCL wel op areca 11/12 series (ik heb 2 1120's) en ESXi niet?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Laatst online: 05:50
Boudewijn schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 13:14:
Waarom werkt ESX volgens de HCL wel op areca 11/12 series (ik heb 2 1120's) en ESXi niet?
ESXi heeft niet alle drivers, zodat hij op een moederbord kan worden geprikt (als je alle drivers in ESXi zou zetten zou de footprint 2 a 3x zo groot worden)

[ Voor 17% gewijzigd door 0fbe op 26-06-2009 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makaveli09
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-05 13:24
Saab schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 00:40:
Of je koopt een nieuwe server, zoals ik gedaan heb via Engeland....Een HP Proliant ML 115 Opteron Quadcore 2,1 Ghz voor 199 pond! Alle onderdelen worden onersteund en tevens draait deze ESX4i met alle mogelijke optie's van VMWare. Dit zal je niet vinden op betaalbare 2dehands servers (64 bit support binnen VMWare).
Voor de prijs heb je niet eens een 2dehands server.
Kijk maar eens op de site www.techhead.co.uk voor ervaringen met de ML115.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
backupdevice schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 15:59:
[...]

Jawel, Dat is Hyper-V Server 2008. Hyper-V is dus wel in een bare-metal variant.

[ Voor 6% gewijzigd door Turdie op 28-06-2009 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makaveli09
Microkid schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 22:40:
[...]

Ik heb zelf maanden lang zitten kijken hoe ik zo goedkoop mogelijk een mooie esx bak kon maken welke ook meteen 64 bit vmware ready is, maar kwam er al snel achter (mede door mijn wensen: Hardware RAID ala Dell Perc of HP Smart Array, 8 GB geheugen, Quadcore, en minimaal 3 gb NIC aansluitingen) dat vdit snel rond de 1000 Euro zou gaan lopen.

2 Maanden geleden en ik op de Techhead.co.uk blog gestuit (zie mijn eerdere post hierboven) en heb meteen een HP Proliant ML 115 aangeschaft via Engeland. Voor ongeveer 230 Euro had ik de basis server al te pakken. Daarnaast heb ik in NL nog wat reepjes standaard geheugen aangeschaft voor 80 Euro, 3 SATA2 schijven van 750 GB per stuk en een Dell Perc kaart. Ik had nog Intel Pro 1000 dual Nic kaarten liggen, dus was ik totaal 650 euro kwijt aan de server met 3 jaar garantie, en nog lekker stil ook.

Mijn tip: winkelen in Engeland is op dit moment gewoon lachen met de huidige koersen, voor die prijzen kan je niet eens een cmputer zelf in elkaar zetten.

ESX4i draai ik in de genoemde server bovendien via een USB stickie (zit een USB aansluiting in de kast op het moederbord 8) zodat hij in de kast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shadowman12 schreef op zondag 28 juni 2009 @ 12:49:
[...]

Jawel, Dat is Hyper-V Server 2008. Hyper-V is dus wel in een bare-metal variant.
Quote van eerder in het topic:
Nogmaals, Hyper-V heeft nog steeds de Core van 2008 nodig, een kleine 2GB aan OS. Is dus NIET baremetal.
Die variant is gewoon een simpele install van de Windows 2008 Core variant met de Hyper-V role. Je kunt dit echt niet vergelijken met VMWare's ESXi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 19:53:
[...]

Quote van eerder in het topic:

[...]

Die variant is gewoon een simpele install van de Windows 2008 Core variant met de Hyper-V role. Je kunt dit echt niet vergelijken met VMWare's ESXi.
niet :?

Je weet dat voordat die core versie geladen wordt er eerst een hypervisor wordt gestart (hvboot.sys/ hvax64.exe of hvix64.exe) en dat dit de baremetal hypervisor is :? hierna wordt een windows core of een full windows gestart welke wordt gebruikt om nieuwe vm's te maken. wist je dat zelfs die core windows die gestart wordt feitelijk een vm is :? (met meer privilege's)

Mischien dat de VMware fanboy's eens wakker moeten worden en zich moeten realiseren dat VMware niet meer de enigste aanbieder is van hypervisors ;) en dat er meerdere bedrijven zijn welke 'bare metal' oplossingen aanbieden.

het enigste verschil tussen ESXi en Hyper-V is het 'thin model' en het 'thick model' (waar ESX het thick model hanteert overigens, zij hebben de drivers in de hypervisor zelf zitten, waar hyper-v de drivers in de core VM aanbied)

...daar gaat dan ook direct het fabeltje dat de hypervisor van MS groter zou zijn als die van VMware.. omgekeerde is het geval ;) de feitelijke hypervisor, hvboot.sys,hvivx64.exe is maar 1MB groot. alle overige zaken worden via de 'management partition' aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Je vergeet voor het gemak even dat alle VM's door die ene administrative OS heen moeten, incl alle drivers. En daar zit nu juist een pijnpunt van Hyper-V: als de drivers niet 110% getest zijn voor Hyper-V heb je kans op een instabiel systeem. Met zoveel drivers voor het Windows platform kan je er nooit van uit gaan dat de driver geschikt is voor Hyper-V. Dan heb ik toch liever ESX met een beperkter aantal drivers op de HCL, maar wel drivers die uit ten treure getest zijn door de fabrikant.

Wat betreft "bare metal" oplossingen: zolang je bij Hyper-V verplicht bent een administrative OS te draaien, en ook nog eens ernstig gelimiteerd bent tot OS'en die je kan virtualiseren, kan ik Hyper-V nu nog niet echt een bare metal oplossing noemen hoor ;) Op dat punt zijn er momenteel maar 2 echte bare-metal oplossingen: ESX en XenServer.

Zie ook deze site waar e.e.a. perfect wordt toegelicht.

[ Voor 39% gewijzigd door Microkid op 01-07-2009 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Microkid schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 21:04:
Je vergeet voor het gemak even dat alle VM's door die ene administrative OS heen moeten, incl alle drivers. En daar zit nu juist een pijnpunt van Hyper-V: als de drivers niet 110% getest zijn voor Hyper-V heb je kans op een instabiel systeem. Met zoveel drivers voor het Windows platform kan je er nooit van uit gaan dat de driver geschikt is voor Hyper-V. Dan heb ik toch liever ESX met een beperkter aantal drivers op de HCL, maar wel drivers die uit ten treure getest zijn door de fabrikant.

Wat betreft "bare metal" oplossingen: zolang je bij Hyper-V verplicht bent een administrative OS te draaien, en ook nog eens ernstig gelimiteerd bent tot OS'en die je kan virtualiseren, kan ik Hyper-V nu nog niet echt een bare metal oplossing noemen hoor ;) Op dat punt zijn er momenteel maar 2 echte bare-metal oplossingen: ESX en XenServer.

Zie ook deze site waar e.e.a. perfect wordt toegelicht.
Xenserver is in jouw ogen wel bare metal :?

http://www.covisia.com/up...r-V_VMware_Comparison.pdf

"XenServer to ensure optimal performance. XenServer virtual machines use paravirtualized open-source device drivers (i.e. storage, networking) installed into the “Domain 0” control domain, which runs a hardened instance of Linux."

He wacht es ff... dat doet hyper-V ook :o *shock*

das ook niet gek, een groot gedeelte van de architectuur van Hyper-V is gebaseerd op Xen ;) ....let ook even op het plaatje op pagina 3 ;)

oa: http://www.microsoft.com/...6/07-17MSXenSourcePR.mspx

kortom: als Xen bare metal is dan is hyper-v dat ook.

nb: die link van je is typisch een rant van iemand die Vmware fan is, die mensen neem ik (niet meer) serieus tegenwoordig

nog een ding wil ik even kwijt en dat is de hardnekkige mythe dat je onder hyper-v alleen maar windows kan draaien. dat is pertinent niet waar. je kan prima linux/dos/nt4 draaien onder hyper-v zolang je ervoor kiest om de 'geemuleerde' hardware gebruikt iv de snellere vmbus hardware. wat je dan krijgt is net als in ESX: een oude dec nic met een ide controller waar je zon beetje alles op kan draaien.

en heb je een linux versie die ondersteund wordt dan kan je deze downloaden: http://www.microsoft.com/...c5-4a70-8c79-0642f0d59ec2

myth: busted :D

[ Voor 17% gewijzigd door Zwelgje op 01-07-2009 22:27 . Reden: enkele aanpassingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Powershell schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 22:10:
[...]

Xenserver is in jouw ogen wel bare metal :?

http://www.covisia.com/up...r-V_VMware_Comparison.pdf

"XenServer to ensure optimal performance. XenServer virtual machines use paravirtualized open-source device drivers (i.e. storage, networking) installed into the “Domain 0” control domain, which runs a hardened instance of Linux."

He wacht es ff... dat doet hyper-V ook :o *shock*

das ook niet gek, een groot gedeelte van de architectuur van Hyper-V is gebaseerd op Xen ;) ....let ook even op het plaatje op pagina 3 ;)

oa: http://www.microsoft.com/...6/07-17MSXenSourcePR.mspx

kortom: als Xen bare metal is dan is hyper-v dat ook.

nb: die link van je is typisch een rant van iemand die Vmware fan is, die mensen neem ik (niet meer) serieus tegenwoordig

nog een ding wil ik even kwijt en dat is de hardnekkige mythe dat je onder hyper-v alleen maar windows kan draaien. dat is pertinent niet waar. je kan prima linux/dos/nt4 draaien onder hyper-v zolang je ervoor kiest om de 'geemuleerde' hardware gebruikt iv de snellere vmbus hardware. wat je dan krijgt is net als in ESX: een oude dec nic met een ide controller waar je zon beetje alles op kan draaien.

en heb je een linux versie die ondersteund wordt dan kan je deze downloaden: http://www.microsoft.com/...c5-4a70-8c79-0642f0d59ec2

myth: busted :D
Als je kijkt naar een proff omgeving en je wilt Hyper-V gebruiken, kan je alleen SLES installeren, want daar krijg je officele ondersteuning op. Dus leuk voor thuis dat je ook andere kan installeren, alleen in een proff omgeving een no go.

Voor de rest ben ik geen VMware fanboy, maar een virtualisatie fanboy.

Baremetal houdt in dat de hypervisor het verkeer tussen de Hardware en de VM's verzorgt. Hyper -V en Xen hebben een Parent VM die dit doet, en dat heeft wel een OS nodig om te draaien.

Dus, verdiep je eerst voordat je andere mensen ranten boven hun hoofd hangt.

Ps waarom neem je VMware niet meer serieus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
backupdevice schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 08:48:
[...]

Als je kijkt naar een proff omgeving en je wilt Hyper-V gebruiken, kan je alleen SLES installeren, want daar krijg je officele ondersteuning op. Dus leuk voor thuis dat je ook andere kan installeren, alleen in een proff omgeving een no go.

Voor de rest ben ik geen VMware fanboy, maar een virtualisatie fanboy.

Baremetal houdt in dat de hypervisor het verkeer tussen de Hardware en de VM's verzorgt. Hyper -V en Xen hebben een Parent VM die dit doet, en dat heeft wel een OS nodig om te draaien.

Dus, verdiep je eerst voordat je andere mensen ranten boven hun hoofd hangt.

Ps waarom neem je VMware niet meer serieus?
kijk nog eens goed naar dat plaatje in de link zeg dan nog eens dat de hypervisor van hyper-v niet op de hardware draait :z

zoals ik al zij: de managment partition van hyper-v/Xen zijn ook clients van de bare metal hypervisor welke na het booten wordt gestart..

dat jij er een andere definitie van bare metal op na houdt is jouw probleem. baremetal is meer een aanduiding dat het een type 1 hv is en geen 'hosted vmm' zoals vs2005/vmware server/virtualPC,etc,etc

vmware fanboy's neem ik niet serieus meer omdat die nogal biased zijn tov de concurentie en de laatste tijd vaak als een 'kat in het nauw' hele gekke sprongen maken. (video's posten op youtube bv en die later weer terugtrekken omdat er toch fouten zijn gemaakt...)

nb: ik doe ook heel veel met VMware trouwens, heb totaal geen hekel aan het product (in tegendeel, het is nog steeds het beste wat je kan krijgen) alleen er zijn ook andere spelers op de markt die het ook goed doen :) die ten onrechte afkraken is 'not done' in mijn optiek

verder: :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Powershell schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 10:52:
[...]

kijk nog eens goed naar dat plaatje in de link zeg dan nog eens dat de hypervisor van hyper-v niet op de hardware draait :z

zoals ik al zij: de managment partition van hyper-v/Xen zijn ook clients van de bare metal hypervisor welke na het booten wordt gestart..

dat jij er een andere definitie van bare metal op na houdt is jouw probleem. baremetal is meer een aanduiding dat het een type 1 hv is en geen 'hosted vmm' zoals vs2005/vmware server/virtualPC,etc,etc

vmware fanboy's neem ik niet serieus meer omdat die nogal biased zijn tov de concurentie en de laatste tijd vaak als een 'kat in het nauw' hele gekke sprongen maken. (video's posten op youtube bv en die later weer terugtrekken omdat er toch fouten zijn gemaakt...)

nb: ik doe ook heel veel met VMware trouwens, heb totaal geen hekel aan het product (in tegendeel, het is nog steeds het beste wat je kan krijgen) alleen er zijn ook andere spelers op de markt die het ook goed doen :) die ten onrechte afkraken is 'not done' in mijn optiek

verder: :>
Tja Powershell, qua baremetal worden we het niet eens, misschien dat iemand mij kan bijstaan om hem te vertellen dat ik gelijk heb >:)

En tja concurrentie.... Citrix en MS kunnen er ook wat van hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Powershell & backupdevice:
Ik denk dat jullie verschil in interpretatie van wat bare metal is uit het volgende voortkomt (ik heb dit uit het pdf document waar Powershell naar linkt):
All three vendors’ offerings are “bare metal” hypervisor technologies that are installed directly onto physical servers without requiring a host operating system (OS), unlike solutions such as Microsoft Virtual Server™ or VMware Server (GSX). This bare-metal approach, employed by all three solutions, is widely accepted as offering significantly better performance than solutions reliant on a host OS.
Die "three" slaan op Citrix XenServer, VMware Infrastructure (ESX) en Microsoft Hyper-V. Als je dan kijkt onder Hyper-V zie je het volgende staan:
Microsoft Hyper-V is part of the latest Windows Server operating system, Windows Server® 2008.
Ik denk dat je hier met het probleem zit wat je nou bare metal gaat noemen en dan met name de vraag "hoe kaal moet een OS met hypervisor zijn om te kunnen spreken van bare metal?". Overigens klopt het niet geheel dat ze niet op een host OS draaien want dat doen ze eigenlijk wel (Linux of Windows 2008), of zoals het in dat pdf document staat:
As mentioned, Hyper-V’s design architecture mirrors the architecture of Citrix XenServer, also using a combination of paravirtualization and hardware-assisted virtualization. The key difference between Xen and Hyper-V is the OS used in the control domain. Hyper-V’s “parent partition” runs a hardened, stripped-down version of Windows Server 2008 called “Server Core.” Like XenServer, Hyper-V device drivers are installed
into the control domain and device driver interactions with VM’s are managed through the control domain.
Als je dan goed naar de plaatjes kijkt zie je dat bepaalde zaken direct via die hypervisor gaan en dat een ander deel zoals de I/O en networking via een host OS verlopen. Afgezien hiervan is het natuurlijk ook maar net vanuit welke invalshoek je het hele verhaal bekijkt. Je zou heel botweg kunnen zeggen dat je een slimmed down OS hebt die heel de meuk boot en dat daarom de hypervisor op een host OS draait.

Overigens doen XenServer en Hyper-V paravirtualisatie waardoor je aangepaste guest OS versies moet hebben die weten dat ze gevirtualiseerd worden. Sinds die mooie VT-x mogelijkheden in de Intel en AMD cpu's is het echter ook mogelijk om hardware assisted virtualisatie te verkrijgen waarbij je als groot voordeel hebt dat je nou met XenServer en Hyper-V geen aangepast guest OS meer nodig hebt. Daar zit dus niet echt meer de limitatie in OS support. Welke OS's worden ondersteund is iets wat bij ieder virtualisatie product een heikelpunt kan zijn. Bij VMware zie je dat ze echter een flinke waslijst hebben, dat kan voor een aantal situaties nogal bepalend zijn.

Zoek je overigens bij Microsoft naar Hyper-V dan kom je 2 mogelijkheden tegen: de Hyper-V variant alla XenServer en ESX(i) en de variant die op een complete Windows 2008 machine draait (en waar je dus dingen als een AD mee kunt opzetten). Dat laatste klinkt nou niet bepaald bare metal in de oren en is wellicht ook nog een oorzaak in de verwarring.

Conclusie: jullie beiden op bepaalde punten gelijk en op bepaalde punten ook ongelijk als ik puur en alleen die pdf bekijk die Powershell geeft. Hier geldt dan ook dat ik geen verdere informatie erbij heb gehaald om te verifiëren of de informatie in de pdf ook exact klopt. Het is eigenlijk een stukje tekstverklaren vanuit een technische achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Wikipedia zegt het zelfde

Wikipedia: Hypervisor

Daar staat ook Hyper-V als Bare-Metal Hypervisor.

Mijn persoonlijke menig wat een bare metal hypervisor is dat er geen OS nodig is waar de Hypervisor op draait, zoals bij Hyper-V wel het geval is. (2008 of een 2008 versie zonder GUI)

ESXi is gewoon een hypervisor, zonder OS.

Maar ja, meningen verschillen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Het verschil zit hem voornamelijk in de aansturing van hardware. De hypervisor hardware scheduler praat direct met de hardware via (eigen) drivers, en host based virtualisatie product via de host operating system drivers.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 04-07-2009 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

backupdevice schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 09:37:

Mijn persoonlijke menig wat een bare metal hypervisor is dat er geen OS nodig is waar de Hypervisor op draait, zoals bij Hyper-V wel het geval is. (2008 of een 2008 versie zonder GUI)
Ehm.
Die staat bovenop de Hypervisor, niet andersom.
Je krijgt er dus gelijk een management Parent partitie bij.

[ Voor 7% gewijzigd door alt-92 op 04-07-2009 13:51 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

alt-92 schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 13:50:
[...]

Ehm.
Die staat bovenop de Hypervisor, niet andersom.
Je krijgt er dus gelijk een management Parent partitie bij.
ja thx.

Je hebt bij Citrix en Hyper-V een Parent Partitie waardoor al het verkeer van hardware naar VM gaat. Vind ik persoonlijk geen baremetal...maar ja wie ben ik

[ Voor 25% gewijzigd door backupdevice op 04-07-2009 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Bij ESX heb je iets soortgelijks dus in dat opzicht kun je stellen dat ze het alle 3 zo doen. Zo gek veel verschil zit er nou ook weer niet tussen al die dingen. Zoals DukeBox al zegt zit het verschil 'm in de manier waarop ze dingen doen (hardware aansturen e.d.).

[ Voor 24% gewijzigd door ppl op 04-07-2009 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

ppl schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 16:25:
Bij ESX heb je iets soortgelijks dus in dat opzicht kun je stellen dat ze het alle 3 zo doen. Zo gek veel verschil zit er nou ook weer niet tussen al die dingen. Zoals DukeBox al zegt zit het verschil 'm in de manier waarop ze dingen doen (hardware aansturen e.d.).
Nee, bij ESX heb je zoiets niet. Het console ( vanaf V3.5) is alleen nog maar voor scripting...bijv voor HP of IBM managment software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Zoals wikipedia het zo mooi zegt:
Up through the current ESX version 3.5, a Linux kernel is started first[5] and is used to load a variety of specialized virtualization components, including VMware's 'vmkernel' component. This previously-booted Linux kernel then becomes the first running virtual machine and is called the service console. Thus, at normal run-time, the vmkernel is running on the bare computer and the Linux-based service console runs as the first virtual machine (and cannot be terminated or shutdown without shutting down the entire system).

The vmkernel itself, which VMware claims is a microkernel,[6] has three interfaces to the outside world:

* hardware
* guest systems
* service console (Console OS)
Bij ESX heb je zoiets dus wel. Zie ook de opmerking van alt-92: het zijn aparte vm's die bovenop de hypervisor draaien. Staat ook in die pdf van Powershell trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik ga een HP ML110 G5 aanschaffen met 8GB aan geheugen, en RAID 5, met iedere disk 500GB.
Hier komt ESX/vSphere op te draaien.Daar was toch iets met de netwerkkaart mee, ook met de onboard raid lees ik nu, dat wordt gezien als fake raid.

[ Voor 31% gewijzigd door Turdie op 05-07-2009 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makaveli09
shadowman12 schreef op zondag 05 juli 2009 @ 17:55:
Ik ga een HP ML110 G5 aanschaffen met 8GB aan geheugen, en RAID 5, met iedere disk 500GB.
Hier komt ESX/vSphere op te draaien.Daar was toch iets met de netwerkkaart mee, ook met de onboard raid lees ik nu, dat wordt gezien als fake raid.
Als je meer wil weten over de ML110 of ML115 in combinatie met ESX, ga dan naar de volgende blog waar heel veel info over die 2 servers is te vinden:

http://www.techhead.co.uk.
Pagina: 1 ... 5 ... 9 Laatste