Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:19
DukeBox schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 15:08:
Ik heb hier een PE1950 staan waar alles werkt, net als een hele oude PE1400SC.
Kreeg jij het meteen te zien na installatie ESX 3.5?
Of ook pas na installeren van patches?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Meteen, maar ik installeerde dan ook U3 die toen beschikbaar was en niet de oude versie.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:19
DukeBox schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 18:01:
Meteen, maar ik installeerde dan ook U3 die toen beschikbaar was en niet de oude versie.
Dan zal het daar in zitten ben ik bang voor.
Heb nu wel OpenManage geïnstalleerd op de ESX dus kan via url nu de hardware in de gaten houden.
Zou alleen mooier zijn om dit in de VC te doen maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit deze lijst even door te nemen en daar staan veel machines genoemd waarop, zonder aanpassing zo ik lees, ESXi kan worden geïnstalleerd op een SATA-schijf. En dat zonder een softwarematige RAID. Dacht dat ESXi alleen ondersteuning bood voor RAID en SCSI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:54

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2009 @ 18:28:
Ik zit deze lijst even door te nemen en daar staan veel machines genoemd waarop, zonder aanpassing zo ik lees, ESXi kan worden geïnstalleerd op een SATA-schijf. En dat zonder een softwarematige RAID. Dacht dat ESXi alleen ondersteuning bood voor RAID en SCSI?
Tja, ook ESX gaat mee met z'n tijd. Sata is niet meer weg te denken en wordt dus langzamerhand steeds beter ondersteund. Vanaf ESX 4.0 (vSphere) wordt Sata iig nog beter ondersteund.

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 22-03-2009 20:54 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Laatst online: 01-09 18:46

Quindor

Switching the universe....

Om terug te komen op mijn wens om een Phenom II te gebruiken in combinatie met ESXi vond ik vandaag het volgende bij www.vm-help.com .

-----------------------------------------------------------------------------------------
Hi all,

finally I´ve create my personal Whitebox and it works like a charm:

Asus M3N WS - Bios Update REQUIRED - Otherwise you will run into trouble
8 GB Ram DDR2 1066
AMD Phenom II X4 920
Intel Pro 1000 GT NIC
Adaptec 2420 SA - Raid 1 Array recognized by ESXi, unfortunately you cannot see what´s going on when there is a failiure on the array
2 x 1 TB Seagate HD´s
-----------------------------------------------------------------------------------------

Het lijkt dus mogelijkt te zijn om een Phenom II aan de praat te krijgen. De chipset op dit bord is een NVidia 8200. Die is helaas vrij beperkt.

Maar zoals ik eerder postte, komt er een nieuwe NVidia chipset aan welke moet concurreren met de 790GX+SB750 van AMD. Dat lijkt een mooie keuze.

Helaas praat het persoon niet over de storage en NIC mogelijkheden van het bord. Voorlopige conclusie is dat ze niet werken, aangezien dit persoon een extra storage controller en NIC heeft toe gevoegd.

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand ervaring met ESXi op de ASUS AP1700?

Deze heeft een ASUS PR-DLS533 moederbord met:

Chipset: RCC Grand Champion LE Server 3.1 (GCLE), RCC Champion South Bridge 5.0 (CSB5), RCC Champion I/O Bridge 2.0 (CIOB-X2)

Ethernet controller: Intel 82544GC/82544EM

Drive Controller: LSI 53C1030/64-bit/100MHz Dual Ultra-320 channels. Twee UltraDMA 100 IDE channels

Is het te verwachten dat ESXi hierop te installeren is?

Opvallende zaken in bovenstaande?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2009 03:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu thuis een ML110 G5 staan met 8GB RAM, andere NIC en LSI RAID controller. Ik heb de laatste ESXi erop gezet. Eerste VM ben ik er nu aan het opzetten. Leuk servertje voor thuis en ook nog goed betaalbaar. Helemaal omdat er gewoon normaal 800Mhz geheugen in kan.(Geen ECC nodig.)

Ik heb echter 1 vaag dingetje. Misschien dat iemand weet hoe ik het op kan lossen? De health status van de server geeft warning aan. (amber kleur) alles onder de server, processors/memory etc, is allemaal groen. Ik heb ook niks geen alerts. Iemand een idee waarom de status van de ML 110 G5 toch warning aan geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:05

Wimo.

Shake and Bake!

Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 21:10:
Ik heb nu thuis een ML110 G5 staan met 8GB RAM, andere NIC en LSI RAID controller. Ik heb de laatste ESXi erop gezet. Eerste VM ben ik er nu aan het opzetten. Leuk servertje voor thuis en ook nog goed betaalbaar. Helemaal omdat er gewoon normaal 800Mhz geheugen in kan.(Geen ECC nodig.)

Ik heb echter 1 vaag dingetje. Misschien dat iemand weet hoe ik het op kan lossen? De health status van de server geeft warning aan. (amber kleur) alles onder de server, processors/memory etc, is allemaal groen. Ik heb ook niks geen alerts. Iemand een idee waarom de status van de ML 110 G5 toch warning aan geeft?
De mijne heeft dat ook .. lijkt me gewoon een bug. Welke raidcontroller gebruik je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sneep
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-08 16:19
Wimo. schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 21:19:
[...]

De mijne heeft dat ook .. lijkt me gewoon een bug. Welke raidcontroller gebruik je precies?
En Mijn ML110G5 ook! Ik gebruik een adaptec 2420 met 4 WDC schijven in RAID 10

sneep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik de 3041E kaart van HP/LSI. (4 Port SATA RAID PCI-E)

/edit

Welke performance halen jullie trouwens qua disk performance in een VM? Ik heb nu twee 320GB disks aangesloten op mijn RAID controller en ik haal nu zo rond de 110MB/s read/write performance volgens ATTO 2.34. Iemand anders toevallig ook zo'n test gedaan?

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2009 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:58
Verwijderd schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 12:09:
Ik gebruik de 3041E kaart van HP/LSI. (4 Port SATA RAID PCI-E)

/edit

Welke performance halen jullie trouwens qua disk performance in een VM? Ik heb nu twee 320GB disks aangesloten op mijn RAID controller en ik haal nu zo rond de 110MB/s read/write performance volgens ATTO 2.34. Iemand anders toevallig ook zo'n test gedaan?
mijn ervaring is dat diskbenches in een VM totaal niet accuraat zijn

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Powershell schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 18:21:
[...]
mijn ervaring is dat diskbenches in een VM totaal niet accuraat zijn
Hangt ervanaf hoe je test en wat voor disk het is.
Een standaard vmdk file op vmfs die niet 100% vol is zal inderdaad inaccurate lees gegevens doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Zo. Mijn ESXi server is nu ook helemaal klaar. Kan zo op de whitelist geplaatst worden :)

- mobo : Intel DG33TLM
- CPU : Intel E8400
- Mem : 2 x Kingston Valueram 2GB PC6400
- Disk1 : Samsung Spinpoint F1 320 GB (SATA, interne controller) (hier staan de VM's op)
- Disk2 : 3x WD Green 1TB i.c.m. Dell Perc 5/i Controller in raid-5. Hier staat m'n data op
- NIC : Intel Pro/1000 PT dual gbit nic

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Even de whitelist gecontroleerd en met behulp van twee aanpassingen draait ESXi v3.5 U3 nu op een Dell Precision 370.
De aanpassingen waren de BIOS instelling SATA configureren op RAID/ATA en de optie checkCPUIDLimit uitschakelen in ESXi.
Draait als een zonnetje, ook headless, dus zonder monitor, toetsenbord en muis. De Dell kan middels WOL ingeschakeld worden op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Softwarevraagje tussendoor: voor een ML150 heb ik hier ESXi 3.5 vandaan gehaald plus de gratis licentie voor twee CPU's. na het invoeren van de key krijg ik te zien dat deze geschikt is voor 1 CPU.

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/1iyef7.jpg

Er zit een Xeon Dual Core in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2009 @ 19:16:
Softwarevraagje tussendoor: voor een ML150 heb ik hier ESXi 3.5 vandaan gehaald plus de gratis licentie voor twee CPU's. na het invoeren van de key krijg ik te zien dat deze geschikt is voor 1 CPU.

..

Er zit een Xeon Dual Core in.
Wat is het probleem precies? Je hebt toch ook maar 1 physieke CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh wacht, ben in de war met mijn andere machine. }:O

Zit nu weer met een ander probleem: netwerkperformance. Heb nu één machine draaien op mijn ML110 (250gb sata schijf, 1GB geheugen). In die machine zelf heb ik geen performanceproblemen, maar wel het lezen/schrijven van bestanden over het netwerk. Het uploaden of downloaden van bestanden gaat met zo'n 0.5mb - 1.5mb per seconde. Ter vergelijking: een zelfde lees/schrijfactie naar een desktop pentium 4 gaat met zo'n 6mb/sec, dit alles over een 100mbit-netwerk. Volgens de grafieken in de VI-client staan de netwerkcontroller en de CPU hun neus leeg te graven. :/

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2009 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2009 @ 20:04:
Oh wacht, ben in de war met mijn andere machine. }:O

Zit nu weer met een ander probleem: netwerkperformance. Heb nu één machine draaien op mijn ML110 (250gb sata schijf, 1GB geheugen). In die machine zelf heb ik geen performanceproblemen, maar wel het lezen/schrijven van bestanden over het netwerk. Het uploaden of downloaden van bestanden gaat met zo'n 0.5mb - 1.5mb per seconde. Ter vergelijking: een zelfde lees/schrijfactie naar een desktop pentium 4 gaat met zo'n 6mb/sec, dit alles over een 100mbit-netwerk. Volgens de grafieken in de VI-client staan de netwerkcontroller en de CPU hun neus leeg te graven. :/
Wat doe je nu precies? Copy actie vanuit de VM naar een andere host op het netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 10:55:
[...]

Wat doe je nu precies? Copy actie vanuit de VM naar een andere host op het netwerk?
Ja klopt, copy host -> vm over 100mbit en weer terug. De controller in ESXi heb ik overigens hard gezet op 100mb full.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2009 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 12:02:
[...]

Ja klopt, copy host -> vm over 100mbit en weer terug. De controller in ESXi heb ik overigens hard gezet op 100mb full.
Het is me nog niet duidelijk. Copy actie in de Windows VM naar een andere Windows machine in het netwerk? Dus gewoon via windows file sharing?

Of kopieer je een hele VM vanaf de host naar een andere locatie? Dus via de storage browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de 2003-machine heb ik een mapje geshared die ik mijn XP-machine heb gemapped aan driveletter Z. Vanaf mijn XP-machine kopieer ik de bestanden, videofiles in dit geval, naar de gesharede map. Via SMB dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Microkid schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 22:28:
[...]
Of anders de HP Smart Array P400.
Wij hebben hier een drietal DL380 G5's met een P400/256 controller staan. Werkt op zich prima met ESXi (mag ook wel als deze op de HCL staat). Enige vreemde is dat deze de informatie over de raid array/controller niet laat zien. Ook niet met de HP 3.5u3 versie van ESXi.
Ligt dit aan de installatie of heeft niemand informatie van deze controller?

edit: gelezen dat update 4 hier een update voor had. Geprobeerd en (surprise): niet dus. Nog steeds geen disk info.

[ Voor 11% gewijzigd door spone op 02-04-2009 13:46 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Staat de config dan wel met die raid controller op de HCL ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Zowel de server als de storage controller staan op de HCL :). Het werkt wel, maar ik krijg meer nuttige informatie uit mijn thuisserver met een Perc5.

edit: hmm, http://communities.vmware.com/message/1206946#1206946 is vrij duidelijk dat het daarin dus niet werkt.

[ Voor 70% gewijzigd door spone op 03-04-2009 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:04
Vorige week is ons nieuwe ESX servertje binnengekomen :)

Specs :

Dell PE2970
2x AMD Quad core Opteron 2380 (2,5GHz, 6mb)
16GB Ram (8Gb per cpu)
5 x 146GB SAS 15k schijfjes (waarvan 4 in Raid 5 en 1 Hot spare)

Alleen helaas ondersteunt ESX onze sata dvd drive controller niet waardoor we daar dus geen gebruik van kunnen maken.

[ Voor 41% gewijzigd door Nano2009 op 03-04-2009 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Hoezo per cpu :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
numa architectuur :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzmatezz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-06-2009
Ik heb zeer recent een tweedehandse raid controller (dell perc 5/i + batterij) aangeschafd om
een vmware esxi server te maken voor thuis. Echter heb ik op een forum gelezen dat vmware esxi
compatible is met mijn moederbord (asus p5b deluxe), maar helaas kom ik er net te laat achter
dat de asus p5b deluxe niet compatible is met mijn raid controller. Overigens heb ik mijn dell
perc nog niet in ontvangst genomen. Weten jullie misschien welke moederborden compatible zijn
met vmware esxi en dell perc 5/i? Mijn moederbord haal ik er desnoods uit en verplaats ik
desnoods over in mijn andere pc

Het moederbord moet aan de volgende eisen voldoen:

- socket 775
- dual core 2 processoren (en eventueel ondersteuning voor quad cores is pre)
- pci express (in iedergeval om hierop een dell perc 5/i op aan te sluiten)
- 4 geheugen sloten om 4x 800 mhz memory modules te plaatsen
- vmware esxi compatible
- compatible met sata-2 schijven (ik heb 3 x 1 terabyte samsung F1 schijven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Werkt de pinmod niet? Zie http://www.overclock.net/...c-5-i-raid-card-tips.html, stukje over SMBus.

Naar mijn idee werkt die kaart dan ineens op heel veel moederborden wél.

[ Voor 34% gewijzigd door spone op 03-04-2009 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Zowiezo zal de pinmod inderdaad wel werken (doet het bij mij tenslotte ook zo). En anders weet ik ondertussen dat mijn mobo volledig werkt onder ESXi, zowel de Sata controller als de netwerk kaart. Dat is een Intel DG33TL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzmatezz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-06-2009
Bedankt voor de informatie spone en microkid. ik zal eerst de pinmod proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ikzelf heb de pinmod ook nodig, het hangt soms wel wat van moederbord tot moederbord af, ik heb verschillende intel borden geprobeerd en het was altijd anders. Bij het ene model boote hij enkel cold, bij het andere bord enkel met 1 latje geheugen.

In mijn definitieve situatie moet ik werken met pinmod ,intel DG45ID, werkt het perfect, nadien heb ik ook geprobeerd met pinmod en dan gaat het in bijna alle gevallen goed.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reconf
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10-2024
Microkid schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 09:53:
Zowiezo zal de pinmod inderdaad wel werken (doet het bij mij tenslotte ook zo). En anders weet ik ondertussen dat mijn mobo volledig werkt onder ESXi, zowel de Sata controller als de netwerk kaart. Dat is een Intel DG33TL.
Ik las op internet dat de onboard nic van dit mobo niet zou werken, kun je dat bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
reconf schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 23:23:
[...]

Ik las op internet dat de onboard nic van dit mobo niet zou werken, kun je dat bevestigen?
Afgaand op http://download.intel.com...dg33tl/sb/d95738001us.pdf, pagina 27 zit er een "Intel® 82566DC Gigabit Ethernet Controller" op. Zou gewoon moeten werken aangezien het een intel-based kaartje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

spone schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 23:37:
[...]

Afgaand op http://download.intel.com...dg33tl/sb/d95738001us.pdf, pagina 27 zit er een "Intel® 82566DC Gigabit Ethernet Controller" op. Zou gewoon moeten werken aangezien het een intel-based kaartje is.
Nee en ja. Niet alle Gbit Intel nics werden ondersteund. De "el cheapo" on-board nics moesten het nog eens ontgelden. Oorspronkelijk werd deze kaart dan ook niet ondersteund t/m ESXi 3.5 U3. Echter ... van de week is ESXi 3.5 U4 uitgekomen en die ondersteunt deze kaart wel. Ik had dus zelf al een Intel Pro/1000 gekocht omdat de onboard het niet deed. Maar sinds de upgrade van afgelopen week heb ik nu 2 werkende nic's :)

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 05-04-2009 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nowa
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-02-2021
Ben het even helemaal kwijt. Leg eens uit (of iemand anders).

Nvm weet het weer. 2.1 linkje: http://www.vmware.com/sup...admin_res-NUMA-intro.html

Naar mijn idee kan je dit principe gewoon vergeten. Je hebt cpu en memory resources te verdelen. Wat nu voor welke cpu of vm of whatever is doet er niet echt toe.

[ Voor 39% gewijzigd door Nowa op 05-04-2009 01:14 ]

43% of all statistics are worthless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Microkid schreef op zondag 05 april 2009 @ 00:48:
[...]
Ik had dus zelf al een Intel Pro/1000 gekocht omdat de onboard het niet deed. Maar sinds de upgrade van afgelopen week heb ik nu 2 werkende nic's :)
Zelf heb ik een onboard Realtek dus dat ga ik niet eens proberen. Heb geen gigabit netwerk verder dus ga er ook niet veel tijd/geld in steken en hou het voorlopig nog wel even op mijn trouwe Intel Pro/100VE ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reconf
Microkid schreef op zondag 05 april 2009 @ 00:48:
[...]

Nee en ja. Niet alle Gbit Intel nics werden ondersteund. De "el cheapo" on-board nics moesten het nog eens ontgelden. Oorspronkelijk werd deze kaart dan ook niet ondersteund t/m ESXi 3.5 U3. Echter ... van de week is ESXi 3.5 U4 uitgekomen en die ondersteunt deze kaart wel. Ik had dus zelf al een Intel Pro/1000 gekocht omdat de onboard het niet deed. Maar sinds de upgrade van afgelopen week heb ik nu 2 werkende nic's :)
Waar is de U4 versie te downloaden? Bij de downloads op de vmware site staat nog steeds U3..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ftpfreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:31
Dan krijg je dus deze melding, als je dan vervolgens je serial gaat activeren zegt de site dat de serial al geactiveerd is.

VMware ESXi Installable

Sorry, at the moment you are not authorized to download VMware ESXi Installable. You have the following options:

* If you have a valid serial number of VMware ESXi Installable and you have not registered it, please register it here, so you can get download access.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Klopt, U4 is momenteel alleen nog maar beschikbaar voor registered (betalende) accounts. Maar ik ga er van uit dat ook U4 binnenkort gewoon voor iedereen beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Dan installeer je toch gewoon eerst U3 en gooit er een update overheen ? Je kan vast wel ergens een intel netwerkkaartje (100mbit is voldoende) vinden om netwerk voor elkaar te krijgen.
Als je van USB boot kun je hem ook updaten in een ander systeem met ondersteunde kaart.
Er zijn ook al genoeg plekken waar je de U4 image kan lenen van internet.

[ Voor 30% gewijzigd door DukeBox op 05-04-2009 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Hmm, donderdag op het werk heb ik met een gratis account op een of andere manier ESXi3.5u4 weten te downloaden als iso, maar dat lukt me nu ook niet meer :?

Ik vind die VMware site maar een vage site waar het heel erg afhankelijk is hoe je ingelogd bent en wanneer je geregistreerd hebt, lijkt het wel. En dat voor een gratis te gebruiken product.

edit: ik heb maar even een torrent gemaakt, vanaf hier te downloaden. Heb niet zoveel bandbreedte, dus seed wat.

[ Voor 75% gewijzigd door spone op 05-04-2009 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
spone schreef op zondag 05 april 2009 @ 11:21:
Hmm, donderdag op het werk heb ik met een gratis account op een of andere manier ESXi3.5u4 weten te downloaden als iso, maar dat lukt me nu ook niet meer :?
hier ook met een gratis account (waar weliswaar wel VMware Workstation 6.x op geregisteerd staat, maar toch)

kan nu nog u4 downloaden. net even getest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reconf
Ik krijg hem ook niet gedownload, via de bekende kanalen is hij ook nog niet te vinden. Iemand die hem ergens wil uploaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08 20:26
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
mischien wel slim om even naar boven door te scrollen voor je post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Ga mijn linux server die nu VMware Server 2.0.1 draait, ombouwen naar een whitebox met ESX 3.5 U4.
Loop tegen wat HCL issues aan, maar die zouden op te lossen zijn. Huidige hardware:

Asus P5Q Pro
Intel Q6600
Corsair 2X 2GB 1066-555 Dominator
Intel dualhead gigabit nic (stond op supportlijst, maar weet nummertjes ff niet meer).
5x 400GB Seagate
2x 80GB Maxtor

Gaat worden:
Asus P5Q Pro
Intel Q6600
Corsair 2X 2GB 1066-555 Dominator
2x Intel dualhead gigabit nic
5x 400GB Seagate op ICHR10, middels RDM naar een Ubuntu guest, die er met mdadm weer RAID5 van maakt
2x 1TB (merk nnb)
1x Perc 5/i waar de 2x 1TB in RAID1 aan gaat komen. Wil ESX daar op installeren, en de rest VMFS voor guests.

Heb het hele weekend al HCLs doorgelopen, en me rot gesurfed. Op dit moment lijkt de Perc 5/i de enige die op PCIe loopt, hardware raid doet, en zo uit de kernel werkt. Ik wil geen hacks. De ICH10 zou zijn 6 SATA ports als het goed is zo uit de kernel moeten zien, waardoor ze beschikbaar zijn om RDMs te meppen naar een guest. Die lost het raid gedeelte dan wel op. Zou me ook een restore van 1.5TB schelen ;)

Over die Perc, ik kan ze krijgen met BBU, en dat wil ik ook. Maar er wordt veel gepraat over "dell compatability", en mijn hardware is natuurlijk niet van Dell. Hoe sluit ik die BBU dan aan? Gewoon molex?

Ziet iemand hier verder nog issues die ik kan verwachten? Ik ga een strakke planning krijgen, daar de hardware waar alles nu op loopt naar ESX moet, en ik dus downtime heb. Ik kan me dan ook geen missers veroorloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Dualhead ? Je komt zeker nog uit de matrox tijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
LOL!

Net de PERC 5i besteld, met 256MB cache en BBU. Meteen maar de 2 verloopkabels naar 8x SATA mee besteld. Hoef ik daar straks niet meer heen te zoeken mocht ik nog eens willen uitbreiden.

Ga zo 2 Samsung Spinpoints bestellen van 1TB. Zat eerst te denken aan enterprise hd's, maar komop, ze draaien RAID1, komt wel goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Laatst online: 13:02
UltraSub schreef op maandag 06 april 2009 @ 11:30:
LOL!

Net de PERC 5i besteld, met 256MB cache en BBU. Meteen maar de 2 verloopkabels naar 8x SATA mee besteld. Hoef ik daar straks niet meer heen te zoeken mocht ik nog eens willen uitbreiden.

Ga zo 2 Samsung Spinpoints bestellen van 1TB. Zat eerst te denken aan enterprise hd's, maar komop, ze draaien RAID1, komt wel goed ;)
Ik zou geen spinpoints doen, heel veel problemen met RAID.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

UltraSub schreef op maandag 06 april 2009 @ 10:03:
..
Op dit moment lijkt de Perc 5/i de enige die op PCIe loopt, hardware raid doet, en zo uit de kernel werkt. Ik wil geen hacks.
..
Volgens mij moet je die Perc toch modden om die uberhaupt aan het werk te krijgen op non-Dell hardware? Anyway, er zijn overigens echt weel meer RAID controllers die meteen werken. Waarom trouwens RAID1? Is het geen hobby bakje?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2009 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

UltraSub schreef op maandag 06 april 2009 @ 10:03:
Heb het hele weekend al HCLs doorgelopen, en me rot gesurfed. Op dit moment lijkt de Perc 5/i de enige die op PCIe loopt, hardware raid doet, en zo uit de kernel werkt.
Er schijnt ook een HP raid kaart te zijn, maar de Dell is beter verkrijgbaar en heel betaalbaar.
Over die Perc, ik kan ze krijgen met BBU, en dat wil ik ook. Maar er wordt veel gepraat over "dell compatability", en mijn hardware is natuurlijk niet van Dell. Hoe sluit ik die BBU dan aan? Gewoon molex?
De BBU wordt met een klein kabeltje aangesloten op de Dell kaart, dus niet via Molex. BBU heb je ook wel echt nodig, want zonder BBU heb je geen write-cache en is het ding niet zo snel.
Ziet iemand hier verder nog issues die ik kan verwachten? Ik ga een strakke planning krijgen, daar de hardware waar alles nu op loopt naar ESX moet, en ik dus downtime heb. Ik kan me dan ook geen missers veroorloven.
Pin mod uitvoeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
|sWORDs| schreef op maandag 06 april 2009 @ 11:38:
[...]

Ik zou geen spinpoints doen, heel veel problemen met RAID.
Ok, thanks.. Andere goede ervaringen met non-enterprise 1TB disks? Prijs ís een issue atm.
Verwijderd schreef op maandag 06 april 2009 @ 11:51:
[...]

Volgens mij moet je die Perc toch modden om die uberhaupt aan het werk te krijgen op non-Dell hardware? Anyway, er zijn overigens echt weel meer RAID controllers die meteen werken. Waarom trouwens RAID1? Is het geen hobby bakje?
Als je toch goed gaat zoeken, en dat heb ik echt behoorlijk wat uurtjes gedaan, dan zijn er toch een hoop die niet meteen out of the box werken. En wat ik wilde was een controller die op de HCL van VMware stond. Dat beloofd ook geen (of minder) problemen in de toekomst bij upgrades.
Ik draai geen systemen meer op non-raid. Veel te veel werk als een schijf sneuvelt. Niet bepaald een hobbybak. Draait een hoop op wat thuis veel regelt. Downtime komt nooit uit.
Microkid schreef op maandag 06 april 2009 @ 12:00:
[...]

Er schijnt ook een HP raid kaart te zijn, maar de Dell is beter verkrijgbaar en heel betaalbaar.
Inderdaad heel betaalbaar. Bedankt voor de tip.
[...]

De BBU wordt met een klein kabeltje aangesloten op de Dell kaart, dus niet via Molex. BBU heb je ook wel echt nodig, want zonder BBU heb je geen write-cache en is het ding niet zo snel.
Dus die BBU trekt zijn spanning rechtstreeks uit het PCI slot? Mooi...
[...]

Pin mod uitvoeren :)
Das die twee pinnetjes aftapen of nagellakken om memory problemen te voorkomen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Laatst online: 13:02
UltraSub schreef op maandag 06 april 2009 @ 13:13:
[...]

Ok, thanks.. Andere goede ervaringen met non-enterprise 1TB disks? Prijs ís een issue atm.

[...]
Western Digital heeft de minste problemen. Hitachi schijnt tegenwoordig ook prima te zijn, maar ik heb ooit gezworen nooit meer IBM schijven te halen (na 647 uitval van de 1000 bij een bedrijf), dus voor mij vallen deze af. Seagate heeft ook nogal last van firmware problemen. (Ik draai mijn array trouwens met Spinpoints, na firmware upgrade werkt alles, echter is voor de 1TB versie er geen nieuwe firmware te krijgen.)

[ Voor 3% gewijzigd door |sWORDs| op 06-04-2009 13:23 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 22:17
[...]

Hoeft niet altijd. Bij mij werkte ie uit de doos direct op een HP ML150 G5.

Ik heb ES2 schijven van Seagate genomen, ik draai Raid 1 en vooral die 5 jaar garantie is voor mij wel ideaal. Let inderdaad wel even op de firmware, daar waren onlangs wat problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Draai (en straks ook nog) nu 5x Seagate NL35 (400GB) in raid-5.
Nog geen een disk kapot na ruim 1.5 jaar 24/7/365 gebruik. Het enterprise label maakt dus wel waar wat ze beloven. Maar damn, het prijsverschil met een elcheapo disk nekt me nu wel. Heb recent heel veel investeringen gehad, en ik moet het natuurlijk ook een beetje verantwoorden aan het management thuis. :P

Zit nu weer te twijfelen over ES2...
Hoeveel ruimte slokt een installatie van ESX3.5 U4 op? Maw, hoeveel hou ik over voor een vmfs partitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

[...]
Ik heb er net van de week 3 stuks WD Green 1TB in gehangen achter een Dell Perc 5/i. Gaat als een raket! ATTO in een VM haalt leessnelheden van 500MB/sec en schrijf snelheden van dik 200MB/sec. En dat op een 5400 toeren disk op RAID-5 :)
De grote doorslag voor mij was het stroomverbruik en de stilte. Met 3 schijven 24x7 aan scheelt me dat 100Kw op jaarbasis t.o.v. mijn oude 750GB Spinpoints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

[...]
Op de meeste moederborden met een Intel chipset (G33, P45, 48 enz) moet je de pinmod doen, zeker met 4GB of meer geheugen. Bij mij werkte het prima met 2 en 3GB maar met 4GB wou hij niet opstarten. Pinmod did the trick.
Op moederborden met andere chipsets (nvidia) hoef je de pinmod in principe niet uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Ikzelf heb juist diverse arrays met spinpints (750GB en 1TB model) en ook met de 1TB en 1.5TB Seagate's op een PERC5i en PERC6i controller. Nog nooit problemen mee gehad.
Heb wel van enkele seagates firmware geupdate vanwege het bekende probleem.
UltraSub schreef op maandag 06 april 2009 @ 16:47:
Hoeveel ruimte slokt een installatie van ESX3.5 U4 op? Maw, hoeveel hou ik over voor een vmfs partitie?
iets van 700MB.. maar als je het helemaal handig wilt doen boot je hem gewoon vanaf een USB key..

[ Voor 26% gewijzigd door DukeBox op 06-04-2009 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Laatst online: 01-09 18:46

Quindor

Switching the universe....

Leuke discussies.

Zelf ben ik van plan om een VMware ESXi doos te bouwen welke gaat beschikken over een Adaptec 3805 (128MB cache) en een Perc5/i (512MB cache).

Met aan elk 2x1TB samsung spinpoint en 1x1.5TB WD Green.

Elke controller zal een 200GB mirror maken op de samsungs en zo 400GB mirror schijf opleveren verdeelt over de controllers en spindels. De rest zal in losse schijven als RDM's aan de VM's gepresenteerd worden voor opslag doeleinden. Wellicht nog ergens een extra mirror (op de 1.5TB disken bijvoorbeeld) voor een backup disk los van de mirrors.

Hiermee hoop ik enkele server VM's te kunnen draaien en op sommige tijden 1x een zware DC++/FTP server waarbij tijdens de andere VM's geen functie hebben. Met minimaal een vermogen om 100MB/sec te halen en liefst 200MB/sec maar that might be stretching it.

CPU gaat een AMD Phenom x4 II 940 worden, moederbord is nog niet helemaal bekend, maar ik verwacht dit type van gigabyte : GA-MA790GP-UD4H. Hierin kunnen mooi de raid kaarten op pci-e x8 en vervolgens 2x of 3x een Intel Pro1000/GT kaartje. Dat gekoppeld met 8GB geheugen, moet toch een aardige VMware doos opleveren mag ik hopen.

Helaas is er weinig te vinden over het gebruik van een Phenom II en AMD chipset met vmware ESXi 3.5. :(

Wat denken jullie? Maak me zorgen om de netwerk transfer rate in combinatie met ESX.... In theorie moet het kunnen naar mijn mening.

p.s. Is er ergens een guide voorhande welke je laat zien hoe je ESX en niet ESXi op een USB stick kunt zetten? Ik zou graag de volledige service console tot mijn beschikking hebben vanwege het testen van enkele tools zoals VCB, etc. Een 4GB of 8GB usb stick van fatsoenlijke snelheid kost niet zoveel, dus dat zou een super oplossing zijn!

[ Voor 10% gewijzigd door Quindor op 06-04-2009 19:23 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Microkid schreef op maandag 06 april 2009 @ 16:59:
[...]

Ik heb er net van de week 3 stuks WD Green 1TB in gehangen achter een Dell Perc 5/i. Gaat als een raket! ATTO in een VM haalt leessnelheden van 500MB/sec en schrijf snelheden van dik 200MB/sec. En dat op een 5400 toeren disk op RAID-5 :)
De grote doorslag voor mij was het stroomverbruik en de stilte. Met 3 schijven 24x7 aan scheelt me dat 100Kw op jaarbasis t.o.v. mijn oude 750GB Spinpoints.
Oooeeee... Daar breng je me op een idee. Fikse snelheden idd voor een 5400 rpm disk! Maar dat zal toch wel sequentieel zijn? Hoe gedragen ze zich als er een aantal vm's op staan te rammelen? Zal het toch wel instorten, niet? Alhoewel de density erg hoog is met 2 platters van 500GB. Hmm..
Welk type heb je er in gehangen?
DukeBox schreef op maandag 06 april 2009 @ 17:05:
[...]

Ikzelf heb juist diverse arrays met spinpints (750GB en 1TB model) en ook met de 1TB en 1.5TB Seagate's op een PERC5i en PERC6i controller. Nog nooit problemen mee gehad.
Heb wel van enkele seagates firmware geupdate vanwege het bekende probleem.

[...]

iets van 700MB.. maar als je het helemaal handig wilt doen boot je hem gewoon vanaf een USB key..
Nah, ben niet zo van de usb key. Moet gewoon betrouwbaar en out of the box draaien, en wat is nou zeg 5GB inleveren op een array van 2TB ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

UltraSub schreef op maandag 06 april 2009 @ 21:02:

[...]

Nah, ben niet zo van de usb key. Moet gewoon betrouwbaar en out of the box draaien, en wat is nou zeg 5GB inleveren op een array van 2TB ;)
Dat is nou net het mooie van die USB-key. Je prikt dat ding erin, server aanzetten en "hij doet het". Twee weken terug voor het eerste gespeeld met de USB-key (HP-uitvoering i.c.m. een DL385 G5p, jammer dat de SATA-DVD het niet doet met u3) en het RAM in de server plaatsen kostte me meer tijd dan de "installatie" van ESXi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

UltraSub schreef op maandag 06 april 2009 @ 21:02:
[...]
Oooeeee... Daar breng je me op een idee. Fikse snelheden idd voor een 5400 rpm disk! Maar dat zal toch wel sequentieel zijn? Hoe gedragen ze zich als er een aantal vm's op staan te rammelen? Zal het toch wel instorten, niet? Alhoewel de density erg hoog is met 2 platters van 500GB. Hmm..
Welk type heb je er in gehangen?
Èehm, pricewatch: Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
ik vraag me wel eens af. weten jullie dat ESXi ook 'thin provisioning' ondersteund en dat je niet perse een 1Tb disk nodig hebt om een paar vm's op te draaien :? of hebben jullie echt zoveel data dat 1Tb nodig is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Doh, ik was niet op aan het letten. Dacht dat je het over een Samsung had. Deze heeft 3 platters. Dus lagere density. Maar verdomd, weinig energieverbruik! Straks eens ff kijken of ik nog een 8e disk kwijt kan in mijn serverkast. Zitten er nu 5 + 2 in. 2 gaan er uit, maar ja, waar laat ik die extra disk :P
Straks maar eens kijken, 3 moet ook passen, komen ze alleen dicht op elkaar. Worden ze warm? Denk het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Powershell schreef op maandag 06 april 2009 @ 21:27:
ik vraag me wel eens af. weten jullie dat ESXi ook 'thin provisioning' ondersteund en dat je niet perse een 1Tb disk nodig hebt om een paar vm's op te draaien :? of hebben jullie echt zoveel data dat 1Tb nodig is :?
ESX 3.5 ondersteunt nog geen thin provisioning. Als je dus een 20GB VM wilt maken zal je 20GB schijfruimte moeten reserveren, ondanks dat je initieel wellicht maar 4GB gebruikt. Maar als je even wacht op vSphere (ESX 4) zal aan je wensen voldaan worden :)
En ja, ik heb zoveel data. Heb een 20GB W2K8 VM, en daar hangt een 1TB data volume aan met mijn persoonlijke data.
UltraSub schreef op maandag 06 april 2009 @ 21:34:
[...]
Straks maar eens kijken, 3 moet ook passen, komen ze alleen dicht op elkaar. Worden ze warm? Denk het niet?
Amper, komt mede door het lagere toerental.

[ Voor 42% gewijzigd door Microkid op 06-04-2009 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nowa
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-02-2021
Geen idee wat je budget is maar kijk hier een naar.

http://www.ntpro.nl/blog/...iteBox-Asus-V3-P5G45.html

Verder zijn er veel whiteboxes te vinden waarmee je dus hardware kan combineren.

edit: nvm zie dat je al wat spulletjes hebt besteld :)

[ Voor 8% gewijzigd door Nowa op 06-04-2009 22:42 ]

43% of all statistics are worthless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Microkid schreef op maandag 06 april 2009 @ 21:45:
ESX 3.5 ondersteunt nog geen thin provisioning.
Ja en nee, in princiepe is thin provisioning onder gebracht op het storage niveau, ESX zelf kan het niet maar als je storage het kan dan kan het dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

DukeBox schreef op maandag 06 april 2009 @ 23:48:
[...]
Ja en nee, in princiepe is thin provisioning onder gebracht op het storage niveau, ESX zelf kan het niet maar als je storage het kan dan kan het dus wel.
Tuurlijk, maar dan praat je toch al snel over enterprise oplossingen zoals NetApp, EMC, Hitachi, HP EVO enz. Die zal je thuis niet zo vaak tegenkomen denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Thin provisioning heeft nog een groot probleem, wat software leveranciers in samenwerking met hardware leveranciers moeten oplossen. Het zit namelijk zo:

1. Storage box geeft een lun uit met een marker dat het thin provisioned is.
2. OS gaat lun gebruiken, en weet niet dat het TP is.
3. Iedere sector die het OS beschrijft, wordt gealloceerd in de storage box.
4. Verwijderd het OS een sector, dan weet de box dit niet, dus daar blijft hij gealloceerd.
5. Netto resultaat, als er maar genoeg schrijf acties zijn geweest, waarbij alle sectors een keer geraakt zijn, is het lun uiteindelijk gemaximaliseerd uitgegeven.

Waar de software vendors nu samen met de hardware vendors uit moeten komen, is een api die communiceert wat vrijgegeven mag worden op hardware niveau. Zo is Veritas met Storage Foundation al bezig met de big vendors. vSphere gaat misschien hetzelfde doen (hopelijk niet alleen icm EMC storage).

En inderdaad, je praat hier over enterprise oplossingen, kun je thuis behoorlijk vergeten, tenzij er iets puur softwarematigs opgelost gaat worden. Weet niet precies hoe vSphere werkt, maar dit lijkt met niet het topic om dat te bespreken ;)

/edit
@MicroKid, uhmm.. die WD die jij opgeeft, overal waar ik die wil bestellen is die 7200 rpm?
Weet je zeker dat die van jou 5400 rpm doet? :P

[ Voor 6% gewijzigd door UltraSub op 07-04-2009 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Microkid schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 05:10:
Die zal je thuis niet zo vaak tegenkomen denk ik :)
Denk dat het je nog zal verbazen. Een EQL van 10 jaar geleden kan ook prima thin provisioning, die zijn op de 2e hands markt voor hele leuke prijzen te krijgen. Nieuwe SATA disken erin en 20TB aan data (14x2TB raid50+2hostpare)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ftpfreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:31
Microkid schreef op maandag 06 april 2009 @ 21:45:
[...]

ESX 3.5 ondersteunt nog geen thin provisioning. Als je dus een 20GB VM wilt maken zal je 20GB schijfruimte moeten reserveren, ondanks dat je initieel wellicht maar 4GB gebruikt. Maar als je even wacht op vSphere (ESX 4) zal aan je wensen voldaan worden :)
En ja, ik heb zoveel data. Heb een 20GB W2K8 VM, en daar hangt een 1TB data volume aan met mijn persoonlijke data.
ESXi ondersteund wel thin provising alleen niet vanuit de VI client. Als je bijvoorbeeld via SSH (als je SSH toegang aanzet) of via de remote commandline interface die je kunt downloaden een nieuw volume op je local storage aanmaakt.
Via het commando vmkfstools -c 100G -d thin /vmfs/volumes/storagenamehere/vmpath/thin_disk.vmdk
En je hebt een VMDK van 100GB welke thin provised is dus geen 100GB op je storage gebruikt, dan kun je vanuit de VI client een bestaande VMDK toevoegen aan je vm en draaien maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Even een vraagje over de hardware voor ESXi en de daarbij behorende energie rekening.

Is het zo dat als je VM's zo goed als idle zijn, het verbruik van je server hardware zeg maar dan toch nog hoog is? Ik heb standaard 1 VM, die vaak zo goed als idle is maar volgens ESXi wordt er toch nog wel wat gebruikt aan cpu/mem. Is dat dan ook je echte server verbruik of is die nu 100% aan het doen continue?

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

UltraSub schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 09:09:
/edit
@MicroKid, uhmm.. die WD die jij opgeeft, overal waar ik die wil bestellen is die 7200 rpm?
Weet je zeker dat die van jou 5400 rpm doet? :P
Ja hoor, de WD10EADS is 5400rpm, staat overal op internet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

ftpfreak schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 16:08:
[...]
ESXi ondersteund wel thin provising alleen niet vanuit de VI client. Als je bijvoorbeeld via SSH (als je SSH toegang aanzet) of via de remote commandline interface die je kunt downloaden een nieuw volume op je local storage aanmaakt.
Via het commando vmkfstools -c 100G -d thin /vmfs/volumes/storagenamehere/vmpath/thin_disk.vmdk
En je hebt een VMDK van 100GB welke thin provised is dus geen 100GB op je storage gebruikt, dan kun je vanuit de VI client een bestaande VMDK toevoegen aan je vm en draaien maar :)
Ah, nice. :) Waarschijnlijk gaan ze dan deze CLI oplossing in vSphere nu via de GUI aanbieden, zodat je het veel eenvoudiger kan doen dan via een command line.
Operations schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 16:36:
Even een vraagje over de hardware voor ESXi en de daarbij behorende energie rekening.

Is het zo dat als je VM's zo goed als idle zijn, het verbruik van je server hardware zeg maar dan toch nog hoog is? Ik heb standaard 1 VM, die vaak zo goed als idle is maar volgens ESXi wordt er toch nog wel wat gebruikt aan cpu/mem. Is dat dan ook je echte server verbruik of is die nu 100% aan het doen continue?
Het totale CPU gebruik van alle VM's opgeteld plus een stukje overhead is het verbruik van je server. Dus als jij 5 VM's hebt die elk 5% CPU doen zal je server iets van 30% nemen. Idem voor memory. Hij zal dus nooit 100% belast zijn, tenzij al je VM's opgeteld voor 100% cpu belasting zorgen. Echter zal je zien dat een gemiddelde server VM slechts 5-10% cpu neemt, zodat je er makkelijk tientallen kan draaien voordat je tegen de fysieke limiet van je cpu aan zit.

[ Voor 38% gewijzigd door Microkid op 07-04-2009 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Microkid schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 16:41:
[...]

Ja hoor, de WD10EADS is 5400rpm, staat overal op internet :)
Dan kijk hier eens?
Valt jou dan niks op? :P

/edit
Anyway, op het net zijn de meningen fíks verdeeld. De een zegt 5400, de ander 7200, en weer een ander zegt dat het variable is. 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door UltraSub op 07-04-2009 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

UltraSub schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 16:54:
Anyway, op het net zijn de meningen fíks verdeeld. De een zegt 5400, de ander 7200, en weer een ander zegt dat het variable is. 8)7
Een variable speed lijkt me technisch onhaalbaar, want tijdens de snelheidswijzigingen kan je dan niet lezen of schrijven. Diverse tests hebben al aangegeven dat ze met een frequentiemeter konden aantonen dat het ding op 5400 rpm werkte. Anyhow, mij boeit het niet, hij is lekker stil en snel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Precies.. dat bedoel ik ook niet. Ik bedoelde eigenlijk dat het niet vaak voor komt dat specs zo verschillend worden uitgelegd op het net. Meestal zijn specs toch behoorlijk hard. Variabel lijkt mij ook zeker niet. Als het maar snel, stil en koel is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
ftpfreak schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 16:08:
[...]

jup en linked clones kun je ook op die manier aanmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Zijn er hier mensen die gebruik maken van een ICH10 controller?
Zo ja, is het mogelijk die disks middels een RDM aan een guest toe te kennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

RDM werkt alleen met SAN LUNs, niet met losse local disks. Heb er zelf toevallig van het weekend ook flink naar lopen zoeken, maar dit schijnt niet mogelijk te zijn binnen ESXi. De vraag is echter enorm vanuit de community, ik hoop dan ook in stilte dat dit in ESX 4 wel mogelijk wordt. Maar ik heb er nog niets over gelezen of gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Microkid schreef op woensdag 08 april 2009 @ 22:32:
RDM werkt alleen met SAN LUNs, niet met losse local disks.
Hoeft niet persé SAN te zijn, op lokale storage kan je prima RDM's maken mits ze maar via een ondersteunde controller (vrijwel iedere controller die storage als scsi protocol gebruikt) wordt aangeboden.
Bijv. een perc controller kan prima RDM's aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Microkid schreef op woensdag 08 april 2009 @ 22:32:
RDM werkt alleen met SAN LUNs, niet met losse local disks. Heb er zelf toevallig van het weekend ook flink naar lopen zoeken, maar dit schijnt niet mogelijk te zijn binnen ESXi. De vraag is echter enorm vanuit de community, ik hoop dan ook in stilte dat dit in ESX 4 wel mogelijk wordt. Maar ik heb er nog niets over gelezen of gehoord.
De meningen zijn verdeeld.
Ik heb hier van de week over gebrainstormed met een VMware guru in onze shop, en die zei dat het moest kunnen, zolang het maar per disk een aparte controller was.
Net voor ik wilde beginnen met mijn migratie, heb ik nog gechat met een oud collega van me, ook een VMware guru (vExpert), en die meende dat het problemen zou kunnen opleveren. Die heeft het weer aan een andere guru gevraagd, en die kwam met hetzelfde, zolang het per disk een andere controller is, moet het kunnen.

We gaan het dus gewoon proberen. Mijn window is verschoven naar morgenavond (denk ik).
Ik ben alles van de array aan het backuppen, mocht het niet lukken, dan ga ik het anders oplossen.

Wat ik heb nu, is een Linux host die VMware Server 2.0.1 draait.
De linux host heeft aan disks:
2x 80GB
5x 400GB
De linux host ziet dus 7 losse disks. Met mdadm maak ik hier een RAID1 en een RAID5 volume van.

Wat het moet gaan worden:
Dell PERC 5i met een RAID5 van 3x 1TB. Kom ik mooi op 2TB netto uit, de max lun size van ESX.
ESX3.5 U4 op een partitie van dat 2TB lun. De rest wordt vmfs partitie, en zal mijn guests en diens vmdks herbergen.
Linux wordt gevirtualiseerd. De 2x 80GB vervallen. De linux host wordt een guest.
Wat ik dan ga proberen is om de ICH10 controller de 5x 400GB aan te laten bieden middels een RDM aan de Linux guest. Als dat werkt, en hij ziet ze, zal ik het huidige RAID5 array weer laten assemblen door mdadm. En klaar is klara :)

Plan B:
Het werk niet met RDM's. De 5x 400GB worden aan de PERC gehangen, en die gaat een tweede RAID5 aanbieden aan ESX. Daar maak ik een vmdk op van 1.5TB, en die geef ik aan de Linux guest.

Waar ik bang voor ben met plan B, is dat de PERC met 8 disks en 2 arrays gaat inboeten aan snelheid. Ik kan dat echter niet staven. Daarnaast wil ik mdadm eigenlijk niet kwijt, door zijn uitwijkbaarheid. Als een raidcontroller sneuvelt, heb je een mooie job om exact dezelfde controller te vinden om geen dataloss te hebben. Met mdadm bestaat dat euvel niet, en kun je de disks van een array set gewoon in een ander systeem hangen en de array starten. Ik hoop dus dat plan A werkt. (ook omdat het me een hoop restore werk bespaart :))
DukeBox schreef op woensdag 08 april 2009 @ 23:13:
[...]

Hoeft niet persé SAN te zijn, op lokale storage kan je prima RDM's maken mits ze maar via een ondersteunde controller (vrijwel iedere controller die storage als scsi protocol gebruikt) wordt aangeboden.
Bijv. een perc controller kan prima RDM's aanbieden.
Maar met de perc wil ik het eigenlijk niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

UltraSub schreef op woensdag 08 april 2009 @ 23:31:
..en die zei dat het moest kunnen, zolang het maar per disk een aparte controller was.
[...]
...zolang het per disk een andere controller is, moet het kunnen.
Da's niet zo.

Je kan meerdere rdm's maken, per disk, per gedeelte, per array of een gedeelte van een array zolang je controller deze als een scsi id aanbiedt.

Ik heb het volgende even voor je getest (tegelijk op 1 controller), zowel per5i als perc6i:
2 disks in raid 1, vmkfs. 1 VM windows2003, met daaraan geknoopt:
1 disk 100%, 1 RDM, werkt +
1 disk 30%, 70%, 2 RDM's, werkt +
3 disks in raid 5 100%, 1 RDM, werkt +
3 disks in raid 5 30%, 70%, 2 RDM's werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

En praten we dan over ESXi of ESX? Want ik heb nu ook een 2TB VMDK op m'n raid-5 staan, en wil dat natuurlijk liever als RDM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik heb het ook even op ESX geprobeerd en daar werkt het ook.. dus beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Sjeuz.. ik bedoel natuurlijk ook scsi/lun id's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Godsamme... Heb ik alles omgebouwd, wil ESX 3.5 U4 niet lezen van de cdrom.
Booten doettie wel, maar dan krijg ik sowieso een textsetup (kies voor grafisch, maar ik weet niet of die er na nog komt natuurlijk), en dan vraagt hij:
"What type of media contains the packages to be installed".
Als ik dan Local CDROM zeg, krijg ik de melding dat hij daar geen drivers meer voor heeft. Heb ook al een ftp installatie geprobeerd te doen, maar ook die krijg ik niet aan de gang. cdrom drive is al verwisseld door een nieuwe, mocht ook niet baten. Ik zit dus vast.
Iemand die me kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Waarom maak je niet een bootable usb stick ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

DukeBox schreef op donderdag 09 april 2009 @ 07:47:
Ik heb het ook even op ESX geprobeerd en daar werkt het ook.. dus beiden.
Ik hoop echt dat je gelijk hebt. Dan ga ik van het weekend m'n 2TB data VMDK even backuppen en uitwissen, en dan eens zien of ik hem direct in een VM kan hangen. Ik heb een Dell Perc 5/i, dus als ik jou geloof moet dat goed gaan.
Scheelt een RDM veel in performance t.o.v. een VMDK op een VMFS trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
DukeBox schreef op donderdag 09 april 2009 @ 17:05:
Waarom maak je niet een bootable usb stick ?
Ik wil geen usb boot, ik wil een clean out of the box install. Ik heb een supported raid adapter, dus daar wil ik van booten. Anyway, ik heb de boel al draaiend. Install gedaan van een ftp-server. Alles is nu draaiend, VM's zijn geimporteerd, en alles lijkt te werken. Wat een performance verschil met VMware Server 2 zeg!!
2008 loopt als een zonnetje, en die was eerst gewoon onwerkbaar.

Anyway, heb nu nog wat rare problemen met routering. Ik heb de Ubuntu Server guest aan een vswitch gehangen welke aan het Ziggo modem hangt. En aan een vswitch welke aan het normale lan hangt. Alles lijkt te werken, maar hij wil geen webpagina's natten. Denk niet dat het aan ESX ligt overigens, maar goed. We zoeken verder. Pas als dat werkt kan ik de RDM's meppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Microkid schreef op donderdag 09 april 2009 @ 17:20:
..Dan ga ik van het weekend m'n 2TB data VMDK even backuppen...
'even' ? :P

Wat betreft het aanmaken, op GoT en op vmug.nl staat een topic van mij hoe je deze kan aanmaken.
Middels de gui kan je namelijk geen lokale RDM's aanmaken. Houd ook rekening met de max groote, dat is bij esx 1024x1024x2.
Scheelt een RDM veel in performance t.o.v. een VMDK op een VMFS trouwens?
Vrijwel niets.. zijn wel wat whitepapers en testen over te vinden.

De reden dat ik (alleen privé) RDM's gebruik is als ik ooit wil overstappen op iets anders dan ESX ik niet veel tijd kwijt ben de boel over te kopieren.
UltraSub schreef op donderdag 09 april 2009 @ 18:58:
Ik wil geen usb boot, ik wil een clean out of the box install.
Ehh.. vind het een beetje tegensprekend.
Ik heb een supported raid adapter, dus daar wil ik van booten.
Wat heeft dat er mee te maken ? Die heb je voor lokale storage ook onder ESXi nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 09-04-2009 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Als je park groot is, heeft veelvuldig gebruik van RDM toch wel wat beheersmatige impact. Het is toch wat onoverzichtelijker dan vmfs. Wij gebruiken ook RDM's, maar alleen voor sommige servers. 90% van het gevirtualiseerde park gebruikt vmdks. (700 guests in ESX hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

UltraSub schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 12:23:
Als je park groot is, heeft veelvuldig gebruik van RDM toch wel wat beheersmatige impact.
Buiten dat storage vmotion ook wel handig is en niet werkt met RDM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:48

Ethirty

Who...me?

UltraSub schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 12:23:
Als je park groot is, heeft veelvuldig gebruik van RDM toch wel wat beheersmatige impact. Het is toch wat onoverzichtelijker dan vmfs. Wij gebruiken ook RDM's, maar alleen voor sommige servers. 90% van het gevirtualiseerde park gebruikt vmdks. (700 guests in ESX hier)
Maar wat voor storage hangt daarachter? 700 guests is niet niks. Dat zal ook een grote invloed hebben op de performance.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Pagina: 1 ... 3 ... 9 Laatste