Ik wil ook graag bezig met certificeringen. Ik zit alleen ff te puzzlenen welke. Verder zit ik niet super diep in de certificaten nog (duh), maar heb me beetje proberen in te lezen en wat om me heen gevraagt. Maar zit toch beetje vast nog.
Ik ben afgestudeerd op HBO-ICT richting Software Engineering. Echter, het laatste jaar heb ik gewerkt aan stages omrent software die door patienten werd gebruikt tijdens behandeling en kwam ik erachter dat ik de aspecten rond privacy, security en sysadmin interesanter vond dan het programmeren zelf. Helaas te laat om nog ff wat te wisselen in mijn opleiding. Ben daar paar maanden gebleven na mijn slagen in overgang naar een nieuwe baan. Uiteindelijk dus iets meer dan een jaar alles te samen.
Officieel ben ik sinds 2 jaar software engineer in een genomics bedrijf met eigen labratorium. Data is het product dus daar wordt met zorg naar gekeken. Onze IT afdeling is klein dus kreeg ik al snel ook eigen projecten met hoog belang/verantwoordelijkheid (en veel zelf maar ondersteuning als ik vraag). Opzich tof en leer er veel van! En alles wordt wel nagechecked natuurlijk, dat is sowieso standaard hier ongeacht ervaring. Denk kwa taken naast de in-house software en alles daar rondom aan dingen als als enige IT'er ondersteunen in klanten en ISO27001 audits, managen van changes omrent oude servers upgraden, maar ook dagelijkse problemen oplossen in kantoor en lab, samen met externe beheerder (deel doen wij, deel doen zij) dingen regelen op onze servers (groot deel on-premise servers en klein deel Azure), controlleren dat said beheer z'n werk goed doet, intern treat responses oppakken, advies rond IT zaken, etc. Eigenlijk gewoon de hele IT afdeling. Ik verwacht dit voorlopig te blijven doen zei het dat ik complexere opdrachten/projecten op mijn naam zal krijgen en minder ondersteuning/meer zelf. Daarbij zou ik dus graag willen doorgroeien tot degene in-house met security kennis/focus.
Nadat onze security officer vorig jaar vertrok zijn we in zee gegaan met NorthWave, en opzich heel tevreden mee. Op termijn wil mijn baas ook eigen mensen hebben met kennis en kunde ter aanvulling daarop. Dus hoewel voor alles zelf doen onze afdeling te klein is en de verwachting niet is dat dat veranderd, er zijn dus wel doorgroeimogelijkheden die richting in. De vraag staat ook open bij hun trouwens (en hun eerste reactie was ook positief maar wacht nog op verdere info), maar ik post ook hier voor bredere input.
Ik heb dus verder wel technische kennis, en zowel Linux als Windows gebruik ik veel, maar veel security spul is hobbymatig uitgezocht of via werk geleerd gezien de opleiding enkel wat basics via OWASP WebGoat en opdrachtjes in Kali meepakte. Een training vooraf en niet enkel examen vind ik zelf dan ook wel fijn, al is het maar voor mijn gevoel.
Oke, nu komt het punt waar ik dus op vastloop. Als ik kijk naar
het overzicht dat een paar paginas terug werd gepost weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen. Als ik zie hoe veel hoger "programeertalen" met als voorbeeld Python en C++ staat, lijkt Security+ en SSCP mogelijk te simpel. Maar vrees dat CISSP mogelijk weer te hoog is nog, hoe interesant ook. En veel lijkt ook weer erg specifiek/gelimiteerd in vergelijking. Iets breeders spreekt mij aan zich wel aan.
Krijg te horen dat vooral ISC2 en ISACA interesant zijn ivm de erkening wereldwijd, CompTIA kent men weinig maar als ik dit topic lees mogelijk interesant. Kwam ook al best snel tot de conclusie ECCouncil te ontwijken.
[
Voor 3% gewijzigd door
Cambionn op 02-10-2023 20:40
]
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.