Nieuw internet en multimedia systeem aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• roger1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik ben van plan om me hele internet en tv gebeuren om te gooien. Ik heb me aardig ingelezen
op verschillende fora, maar durf het nog niet aan om alles nu al te kopen.
Als jullie op/aanmerkingen erop hebben hoor ik het graag.
Ik weet trouwens niet of dit het goeie forum is, omdat het nogal veel onderwerpen bevat.

Als eerste wil ik op me ps3 en pc aansluiten op het internet door middel van de Linksys WRT54GL.
Op dit moment loopt er 1 UTP kabel vanaf de ZyXEL 2602HW (die beneden staat) naar mijn kamer toe samen met nog 1 UTP kabel naar me broertje. Maar die zit niet samen met mij in een netwerk.
Ik ga met behulp van de thread van Hyperbart de router gebruiken als access point en dan met 2 korte UTP kabels me ps3, pc en de rest van me kamer draadloos(WiFi) voorzien van internet.

- linksys-wrt54gl

- 2 UTP kabels cat5 of 6? (is cat6 het geld waard?)

Ook komt er een nieuwe LCD TV de Sony W4000 of de Samsung A656, die ik dan via een HDMI kabel met me ps3 wil verbinden, en via een HDMI DVI met me pc (ATI Radeon 1950X pro). Gaat dat icm met die videokaart? En hoe zorg ik ervoor dat ik makkelijk kan switchen van pc beeldscherm naar tv en terug?
Ik twijfel nog tussen een 32, 37 of 40 inch beeldscherm omdat ik er maat 2,5 meter vandaan zit.
Wel heeft de 40 inch meer contrastwaarde, 100Hz en kan ik er over 2 jaar een stuk verder vandaan zitten.

- 2x HDMI kabel

- HDMI DVI kabel
Welke moet ik hiervan kiezen? Ze verschillen met het aantal pins.

Daarnaast digitale tv van Ziggo.
Nu kan ik de Humax Duovisio PVR-9200 C niet met een HDMI kabel op me tv aansluiten en zo dus ook niet het digitale signaal in HD kwaliteit opnemen. Is het dan verstandig om er in plaats van de Humax een samsung ziggo dcb-h360r te kopen voor het digitale signaal in HD en een extra recorder voor het opnemen van programma's? De recorder moet dan via een RGB kabel op de tv worden aangesloten.

- RGB Kabel
Iemand een suggestie?

- Humax Duovisio PVR-9200 C

- samsung ziggo dcb-h360r

- panasonic dmr-eh770

Hiernaast nog een paar dingen:

- HDD voor de ps3

- Extra HDD voor me pc + SATA kabel

- Bluetooth Headset voor ps3

Mis ik nog bepaalde kabels? Raden jullie andere dingen aan?

[ Voor 3% gewijzigd door roger1984 op 25-07-2008 11:50 ]

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
je moet de Keuze maken tussen cat5e en Cat 6 ,aangezien je je Wrtg54 als accespoint gebruikt en die toch maar beschikt over 4 10/100 poorten heeft het geen nut om cat6 te nemen.(kan wel is meer future proof)

Mijn persoonlijke ervaring met Hdmi>dvi kabels zijn slecht , was ook een goedkope kabel.
Er bestaan dingen zoals een HDMI switch (voor het snelle wisselen)
Maar ik denk dat je de vragen van de TV en dat soort dingen beter in een ander subforum kan posten

• roger1984
Bedankt voor je reactie.
Kan ik dan beter een kabel van rond de 40 euro kopen?

Hoe verplaats ik dit topic naar LCD, Plasma, Projectie & Recording??

[ Voor 37% gewijzigd door roger1984 op 24-07-2008 08:02 ]

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Schop een modje een post plaatsen of een Topic report aanmaken.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:49

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move NT > LCD

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Voor Full HD materiaal zit je al snel aan je max met een 10/100 Mb netwerk (om over WiFi nog maar te zwijgen). Ik zou daar toch een Gigabit netwerk voor gebruiken (met Cat5e kabels is voldoende voor niet te lange afstanden).

Voor kabels kun je hier eens kijken. Ik heb goede ervaringen met hun Profi kabels.

• roger1984
Hoe bedoel je met gigabit netwerk?
Moet ik dan een andere modem dan de Zycel en de linksys kopen?
De afstand is zo 15 a 20 meter en die korte kabels 0,5 meter.

Profi als in
HDMI naar DVI kabel - Professioneel - 1,5m lang
HDMI naar HDMI Kabel - Professioneel - 1,5m lang

Weet je ook een goede RGB kabel voor de in recorder?

Verwijderd

Die Zyxel kun je gewoon blijven gebruiken voor internet, maar als die UTP kabel je kamer in komt, zou ik daar een gigabit switch op aansluiten. En daar dan weer de rest van je apparatuur (als dat allemaal gigabit ondersteund). Dus de Linksys niet gebruiken voor HD materiaal. Je kunt 'm wel aansluiten op de switch om toch ook een WiFi accesspoint te hebben (maar daar zou ik geen HD materiaal over afspelen, waarschijnlijk stottert dat als een gek).
Zo heb je op je kamer in ieder geval een bedraad netwerk met voldoende bandbreedte om via die apparatuur Full HD weer te kunnen geven (voor een echte Blu-Ray op 1080p heb je toch zeker zo'n 15 - 20 MB/s nodig).

En inderdaad, die kabels bedoel ik ;)
En met RGB bedoel je component en geen Scart neem ik aan? Dan kun je ook op die site wel de profesisionele versies bestellen (te vinden bij Kabels/TV Kabels/Component).

• roger1984
Ok en die gigabit switch is dus alleen nodig voor pc kijken op me tv?
Het was meer voor de leuk, niet noodzakelijk. Ik ga me erin verdiepen.

Ja ik wist niet hoe RGB genoemd werd op die site. Component dus, thnx :)

Nu nog de grootte van de TV en de decoder en/of recorder.
Iemand idee wat de beste oplossing is?

[ Voor 18% gewijzigd door roger1984 op 24-07-2008 17:07 ]

Verwijderd

Nou, als je alles direct op je TV aansluit, heb je dat hele netwerk niet nodig (alleen de linksys voor de PS3 voor updates en online gaming). Alleen als je eerst gaat streamen tussen de verschillende apparaten, bijv van PS3 naar PC of een file-server naar PC (HD materiaal vreet HDD ruimte) en dan pas naar de TV, heb je die bandbreedte nodig.
Anders volstaat de oplossing die je eerst had bedacht.

Heb ik even verkeerd begrepen, sorry ;)

• roger1984
Dat klinkt wel heel interessant...
Heb jij zelf een gigabit netwerk?
Tips voor welke modems ik dan het beste kan kiezen?

Want met de 160gb HDD die in me ps3 komt en de extra 320 in me pc is dit wel handig.
Ik had alleen nog maar gedacht aan me pc aansluiten op de tv.

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-02 20:31

oXygeN

oftewel oxje...

roger1984 schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 19:47:
Daarnaast digitale tv van Ziggo.
Nu kan ik de Humax Duovisio PVR-9200 C niet met een HDMI kabel op me tv aansluiten en zo dus ook niet het digitale signaal opnemen. Is het dan verstandig om er in plaats van de Humax een samsung ziggo dcb-h360r te kopen voor het digitale signaal en een extra recorder voor het opnemen van programma's? De recorder moet dan via een RGB kabel op de tv worden aangesloten.
Uhh, dat is een beetje rare aanname, dat je die humax niet met hdmi kan aansluiten op je TV zegt niets over het feit of je het digitale signaal op kan nemen of niet. Feit is wel dat die humax een PVR is, dus 2 digitale tuners aan boord heeft zodat je dus EN digitaal kan kijken EN digitaal een programma op kan nemen (zonder een aparte HDD recorder), dit doet de humax gewoon allemaal zelf. Echter is dit geen HD decoder (vandaar ook dat HDMI ontbreekt)

\o/

• roger1984
Beetje verkeerd verwoord, met digitale signaal bedoelde ik de HD kwaliteit.
Ik verbeter het nu.
Maar met de Humax kan ik dan dus ook geen HD kwaliteit via het digitale signaal op me tv krijgen.

Verwijderd

roger1984 schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 08:43:
Dat klinkt wel heel interessant...
Heb jij zelf een gigabit netwerk?
Tips voor welke modems ik dan het beste kan kiezen?

Want met de 160gb HDD die in me ps3 komt en de extra 320 in me pc is dit wel handig.
Ik had alleen nog maar gedacht aan me pc aansluiten op de tv.
Ja, ik heb zelf een gigabit netwerk:
- Standaard Zyxel Telfort modem;
- Server voor routing, file-server, firewall;
- Netgear 8 poorts gigabit switch;
- NAS voor backup;
- Game Pc;
- HTPC;
- PC op slaapkamer;
- Pinnacle TV ToGo.

Die Netgear switch is verder niks bijzonders maar doet gewoon zijn werk goed. Zo kan ik overal prima HD materiaal kijken, dat op mijn server staat, of op 4 PC's tegelijk DVD's branden als de schijfruimte toch te krap wordt (wat is nu 3 TB ;) ).

De Pinnacle bevalt mij goed, ik heb hier mijn digitale TV ontvanger op aangesloten en hij streamt dat over mijn netwerk. Dus op alle PC's kan ik ook TV kijken en opnemen met de bijgeleverde software. Zappen gaat wat traag omdat dit ook met die software gaat: eerst van PC over netwerk naar de ToGo, dan via IR extender van ToGo naar de digitale ontvanger.
Er is van die ToGo ook een HD versie, dat is eigenlijk dezelfde ToGo als ik heb maar dan met een component aansluiting, die 1080i aankan, ipv Scart, die alleen 576i aankan.

• roger1984
Ok, das een hele installatie.
Hier zou het netwerk alleen voor 1 pc en ps3 zijn.
Denk dat het niks voor mij is.

Maar is het dus beter om alleen een Humax te nemen of de recorder en decoder?

En wat is wijsheid, om nu alvast een 40 inch beeldscherm te kopen ipv een 32, met het oog op de toekomst. Zit er nu namelijk 2,3meter van vandaan, maar wanneer ik op mezelf ga wonen wordt het misschien wel stuk verder.

Verwijderd

Voor HD uitzendingen zijn er nog geen decoders met ingebouwde recorder. Wil je toch beide, kun je ook gaan denken aan \[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 2].

En de grootte van je TV zul je toch zelf moeten bepalen. Misschien dat in [TV] Plasma of LCD aanschaffen? [Deel 3] nog wat info staat die het je makkelijker maakt om te beslissen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 14:04:
Voor HD uitzendingen zijn er nog geen decoders met ingebouwde recorder. Wil je toch beide, kun je ook gaan denken aan \[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 2].

En de grootte van je TV zul je toch zelf moeten bepalen. Misschien dat in [TV] Plasma of LCD aanschaffen? [Deel 3] nog wat info staat die het je makkelijker maakt om te beslissen.
Bij Ziggo (indien beschikbaar) is er een interactieve decoder voor HDTV. Hier zit een hdd in en kun je dus de hd kanalen opnemen.

Tjek dit draadje:

Ziggo interactieve Televisie

• roger1984
@ dr.Smith

Wat is het grote voordeel om je data te streamen naar je ps3 om vervolgens op je tv het te bekijken

vs

je tv met je pc aan te sluiten met een HDMI-DVI kabel?

Of
Je ps3 aansluiten met een HDMI-DVI kabel, en de ps3 met een HDMI naar je tv?

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 13:00:
Voor Full HD materiaal zit je al snel aan je max met een 10/100 Mb netwerk (om over WiFi nog maar te zwijgen). Ik zou daar toch een Gigabit netwerk voor gebruiken (met Cat5e kabels is voldoende voor niet te lange afstanden).
Huh? Volgens mij lijkt 10MB/s me snel zat voor FullHD materiaal. Als je uitgaat van 10GB voor 1,5 uur beeld, dan verbruik je 2MB/s, heb je nog 8 speling... Die Gbit switch kun je er altijd nog tussen zetten als je denkt dat het te krap is, Cat5E kabels kunnen namelijk prima Gbit aan. Ik zou die paar tientjes voor die switch gewoon even in je zak houden dus :)

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:43

KneoK

Not in a million lightyears

Cartman! schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 12:24:
[...]

Huh? Volgens mij lijkt 10MB/s me snel zat voor FullHD materiaal. Als je uitgaat van 10GB voor 1,5 uur beeld, dan verbruik je 2MB/s, heb je nog 8 speling... Die Gbit switch kun je er altijd nog tussen zetten als je denkt dat het te krap is, Cat5E kabels kunnen namelijk prima Gbit aan. Ik zou die paar tientjes voor die switch gewoon even in je zak houden dus :)
10MB = 80Mb ;) Dan knijp je je 100Mbit netwerk al aardig dicht als je een filmpje streamt, zeker omdat 10GB voor 1,5 uur alleen voor BD of HD-DVD rips geldt, volgens mij hebben originele schijfjes een veel hogere bitrate. Als ik zie wat voor spul de TS van plan is te halen dan zou ik het zonde vinden om juist op het netwerk te gaan besparen.

[ Voor 8% gewijzigd door KneoK op 03-08-2008 15:51 ]

• roger1984
De Linksys wireless-g gaat maar tot 54mb/s.
Moet ik dan meer denken aan 100 of 200 mb/s?
Suggesties welke?

En wat is het grote voordeel van streamen tegenover de tv met me pc verbinden met HDMI-DVI?

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
KneoK schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 14:19:
[...]

10MB = 80Mb ;) Dan knijp je je 100Mbit netwerk al aardig dicht als je een filmpje streamt, zeker omdat 10GB voor 1,5 uur alleen voor BD of HD-DVD rips geldt, volgens mij hebben originele schijfjes een veel hogere bitrate. Als ik zie wat voor spul de TS van plan is te halen dan zou ik het zonde vinden om juist op het netwerk te gaan besparen.
80Mbit/s ja, dat moet makkelijk gaan over een 100Mbit/s lijn. De rips zijn inderdaad maar 2MB/s dus pakweg 18Mbit/s. Als je dan de bitrate nog 4 keer hoger legt kan 100Mbit dat nog aan. De TS kan het eerst proberen zonder Gbit switch en als blijkt dat ie t niet red met 100Mbit dan kan ie altijd nog een Gbit switch kopen, dat is mn punt. Scheelt toch weer n paar tientjes op je router, de Cat5e kabels neemt ie toch al dus dat maakt niet uit verder.

• KneoK

KneoK

Ik bedoelde meer dat je met een Bluray'tje (als we even makkelijk jouw 4 keer nemen) zo rond de 70Mbit/s zit. Een download met een 24Mbit lijntje en een beetje overhead en je netwerk zit vol. Als ik dan zie dat hij onder andere zo tussen neus en lippen door even meldt dat hij er ook een mooie tv bij gaat kopen en nog even terloops vraagt of 32, 37 of wellicht 40 inch de betere keus is (go for the 40" !), dan zou ik persoonlijk die paar tientjes alvast investeren. Geld speelt blijkbaar niet de grootste rol (bedoel ik verder niets mee).

@roger >>> Het voordeel van streamen is dat dit vanaf elke pc in je netwerk kan en ook naar elke pc in je netwerk. Als je daarbij vanaf een van de pc's naar je PS3 streamt dan kun je vanaf de PS3 weer met 1 HDMI kabel naar je tv, scheelt je dus een kabel als je je pc alleen wil aansluiten om films te kijken. En je hoeft geen rekening te houden met het geluid dat niet meegezonden wordt via de DVI-HDMI kabel, dus je hoeft je pc niet apart op je stereo aan te sluiten of een videokaart te kopen met HD audiochip en koppelstukjes ellende (want dat laatste ondersteunt je huidige X1950Pro niet). En je pc hoeft niet eens in de buurt van je tv te staan.

• roger1984
Bedankt Kneok voor je uitgebreide antwoord.

Maar bij het aansluiten van me pc op de tv kan ik wel gebruik maken van de boxen van me pc zonder extra kabels?? Of loopt dat dan niet sync?
Ik heb namelijk geen extra audio set.

Het wordt inderdaad de 40 inch Samsung A656 :D
Alleen wachten tot de 7, 8 en 9 serie worden geïntroduceerd.

• roger1984
Ik bedoel via een switch tegelijk me pc beeldscherm en me tv beeldscherm (HDMI-DVI) aansluiten op me systeemkast, en zo gebruik maken van de boxen van me pc.

Of krijgen de boxen van me pc geen signaal meer als ik de film op me tv beeldscherm afspeel?

Zo niet, dan ga ik me inlezen over het streamen, want daar snap/weet ik op dit moment weinig tot niets van af.

• KneoK

KneoK

Als je je pc in de buurt van je tv hebt staan en je neemt een videokaart met HD audio en DVI-HDMI converterblokje (geen standaard DVI-HDMI converter maar een meegeleverd blokje wat ook de audio zou moeten meesturen) dan zou je inderdaad geluid op je tv moeten kunnen krijgen.

En als je je pc speakers gewoon rondom opstelt dan kun je inderdaad ook gewoon het geluid via je pc speakers laten lopen en het beeld naar je tv sturen, dan heb je niet eens een videokaart nodig met HD audio.

Met de juiste spullen kun je dus zelfs beiden tegelijk aansturen (dus geluid op je speakers en via je tv), als je audio via je speakers niet sync loopt dan zal dat via je tv waarschijnlijk niet anders zijn omdat je dan gewoon problemen met afspelen hebt maar zo ver zou ik niet eens willen gaan.

• roger1984
Ik las in een paar posts hiervoor dat mijn X1950 pro de audio niet ondersteund.

Ik ga voor de HDMI-DVI kabel, met DVI schakelaar A/B icm de Netgear GS608 gigabit switch.
Dan kan ik alvast kijken of het werkt via HDMI-DVI, en puzzelen om via de switch en Tverisity data te streamen naar me Playstation 3. Omdat als het streamen eenmaal werkt, dat ideaal is via een HDMI kabel. In andere topics las ik dat de netgear prima werkt met de Zyxel.

• roger1984
Ik ben eigenlijk op zoek naar iets met dezelfde eigenschappen als de Netgear GS608 gigabit switch, maar dan ook met wireless-N.

Kom er zelf niet meer uit.
Pagina: 1